انگیزشی و بهبود فردیکسب و کار

نحوه انتخاب موضوعات جذاب برای سخنرانی: اشتباهات رایج چیست؟

چگونگی انتخاب موضوعات جذاب برای سخنرانی (نکات مهم)

لیست مطالب این مقاله

تا به حال پیش آمده است که بخواهید برای جمعی از افراد سخنرانی کنید؟ احتمالاً اگر از شما بخواهند که برای مخاطبین صحبت کنید، اولین سؤال شما این است که چه بگویم؟ به نظر شما چگونه می‌توان افراد را جذب سخنرانی خود نمود؟ موضوع سخنرانی مهم‌ترین فاکتور برای یک گفتگوی عالی و به دست آوردن توجه مخاطبان است. انواع مختلفی از سخنرانی وجود داشته و انتخاب موضوع موردبحث برای هر کدام از آن‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد. ازجمله این عوامل می‌توان به ویژگی‌های مخاطب، شرایط موجود و خصوصیات سخنران اشاره نمود. در این مقاله از مجله جوان ایرانی قصد داریم به شما در ارتباط با نحوه‌ی انتخاب موضوعات جذاب برای سخنرانی کمک کنیم. با ما همراه باشید تا بهترین موضوعات جذاب را به شما عزیزان معرفی نماییم.

اهمیت انتخاب موضوعات جذاب برای سخنرانی

ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهیم که چرا انتخاب موضوع مناسب اهمیت دارد؟ جواب این سؤال یک بحث مفصل است که ما در اینجا به اختصار به آن می‌پردازیم.

جلب توجه مخاطب

 اولین مورد جلب‌توجه مخاطبین است. درصورتی‌که موضوع انتخابی برای بحث برای مخاطب جالب نباشد، او به شما گوش نخواهد داد‌. درنتیجه مشغول گفتگو با دیگری شده و حتی اگر مجبور نباشد، جلسه سخنرانی را ترک خواهد کرد؛ بنابراین باید بتوانید موضوعی را انتخاب کنید که مخاطب از صحبت شما لذت برده و با شوق به ادامه صحبت شما گوش فرا دهد.

معرفی شدن به عنوان سخنران ماهر

آیا شما دوست ندارید در بین دیگران به‌عنوان فردی خوش‌صحبت معرفی شوید؟ انتخاب موضوعات جذاب برای سخنرانی به شما در این امر کمک خواهد کرد. ازاین‌رو که افراد در یک جلسه جذب شما شده و درنتیجه هرگاه که نام شما را به‌عنوان سخنران بشنوند، قطعاً با اشتیاق فراوان به جمع شما خواهند پیوست.

دست یافتن به هدف سخنرانی

قطعاً هر جلسه سخنرانی با یک هدف صورت می‌گیرد. ازجمله این اهداف می‌توان به ترغیب مخاطبین به یک کار، سرگرمی افراد، اطلاع‌رسانی، خریدوفروش کالا و … اشاره کرد. در صورت انتخاب موضوع جالب برای صحبت و جذب حضار، کلام شما تأثیرگذاری بیشتر و بهتری خواهد داشت.

انرژی داشتن تا پایان سخنرانی

علاوه بر لذت بردن و جذب مخاطبان، درصورتی‌که موضوع موردبحث شما جالب باشد، خود شما نیز انرژی بیشتری برای ادامه دادن خواهید داشت. به یک جلسه سخنرانی فکر کنید که نیمی از حضار در خواب هستند و نیمی دیگر مشغول گفتگو با یکدیگر؛ آیا شما در این جمع می‌توانید تا پایان سخنرانی خود به خوبی صحبت نمایید؟ قطعاً خیر‌؛ بنابراین در تلاش باشید تا موضوعات جذاب برای سخنرانی خود انتخاب کنید.

عوامل موثر بر انتخاب موضوع جذاب برای سخنرانی

 

چگونه موضوعات جذاب برای سخنرانی انتخاب کنیم؟

حال که از اهمیت انتخاب موضوع جالب برای سخنرانی آگاه شدید، لازم است بدانید که چگونه باید این موضوع را انتخاب کنید. در هنگام یافتن مطلب موردبحث باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. علاوه بر آن عوامل متعددی در انتخاب شما تأثیر دارند. در ادامه به مهم‌ترین این نکات و عوامل اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

عوامل مؤثر بر انتخاب موضوعات جذاب برای سخنرانی

به نظر شما منظور از عوامل مؤثر بر انتخاب موضوعات جالب برای سخنرانی چیست؟ در نظر بگیرید که قصد سخنرانی برای جمعی را دارید که ۸۰ درصد آن‌ها را افراد مسن و ۲۰ درصد را افراد میان‌سال تشکیل داده‌اند. آیا به نظرتان می‌توانید برای آن‌ها در ارتباط با مد روز صحبت نمایید؟ یا اگر مخاطبین شما دانش آموزان باشند، موضوعات انگیزشی و سرگرمی بهترین موارد بحث هستند. ازجمله عواملی که در انتخاب موضوع بحث باید به آن‌ها توجه داشته باشید موارد زیر می‌باشند:

جنبه سخنرانی

موضوع خود را بر اساس جنبه سخنرانی انتخاب نمایید. آیا برای سرگرمی حضار قرار است سخنرانی کنید یا یک بحث علمی را پیش رو دارید؟ قرار است مخاطبین را به خرید کالا یا دریافت خدماتی ترغیب نمایید؟ شاید هم قصد انگیزه دادن به افراد را دارید. درهرصورت ابتدا باید تعیین کنید که هدف از برگزاری سخنرانی چیست؟

ویژگی‌های جمعیتی مخاطبین

برای انتخاب موضوعات جذاب برای سخنرانی لازم است که به ویژگی‌های جمعیتی مخاطبین دقت کنید. این ویژگی‌ها شامل سن، ملیت، فرهنگ، جنسیت و مواردی از این قبیل می‌شوند. لازم است بدانید که برای چه رنج سنی قرار است صحبت کنید. به‌عنوان‌مثال موضوعی پیرامون بازنشستگی، برای افراد زیر ۲۰ سال هیچ‌گونه جذابیتی نخواهد داشت. همچنین آن‌ها از چه نوع فرهنگی برخوردار هستند. حضار مرد هستند یا زن یا هردو؟ درصورتی‌که اکثریت آن‌ها مرد هستند، موضوع را خنثی از لحاظ جنسیتی و یا مرد محور انتخاب نمایید.

مدت زمان سخنرانی

یکی از عوامل مهم دیگری که در انتخاب موضوع سخنرانی اهمیت دارد، مدت زمانی است که در اختیار شما قرار داده می‌شود. درصورتی‌که زمان کمی در اختیار دارید، موضوعی کلی انتخاب نکنید. به این منظور که موضوع شما شاخ و برگ زیادی نداشته باشد و لازم نباشد که آن را باز کنید تا مخاطب متوجه مطلب شود. یک موضوع کوتاه و جزئی را انتخاب نمایید و یا بحث خود را به صورت موردی و بدون توضیحات اضافه پیش ببرید. در مقابل اگر زمان زیادی در اختیار دارید موضوعی را برگزینید که در ارتباط با آن به اندازه کافی بحث برای گفتن داشته باشید.

نکات انتخاب موضوع جذاب برای سخنرانی

نکات لازم برای برگزیدن موضوعات جالب و جذاب برای سخنرانی

علاوه بر آنچه تاکنون گفته شد، نکات فراوان دیگری نیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. قبل از آنکه ما موضوعات جذاب برای سخنرانی را به شما معرفی کنیم، خوب است که بتوانید خود با توجه به این نکات، بهترین موضوع را انتخاب نمایید. با ما همراه باشید.

در نظر گرفتن موقعیت

برای انتخاب مطلب موردبحث لازم است که موقعیت را در نظر داشته باشید. موقعیت می‌تواند شامل شرایط موجود و پیش رو در جامعه باشد. آیا افراد در وضعیت خوشحالی هستند و یا یک اتفاق ناگوار رخ داده است که نیاز به حمایت روحی دارند؟ درصورتی‌که برای فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی صحبت می‌کنید می‌توانید از بحث‌های سرگرم‌کننده و شاد برای جذب مخاطبان خود کمک بگیرید. همچنین موقعیت می‌تواند فضایی باشد که جلسه سخنرانی در آنجا برگزار می‌شود. به‌عنوان‌مثال سخنرانی در یک مراسم تشییع در آرامستان نیازمند یک بحث جدی و متناسب با شرایط است. در موردی دیگر اگر در فضایی تخصصی قرار دارید، لازم است موضوع اصلی شما یک بحث حرفه‌ای مرتبط با آن تخصص باشد.

هدف از سخنرانی

ابتدا هدف خود را از سخنرانی مشخص کنید. از شما خواسته‌اند که افراد را برای مدتی سرگرم کنید یا موضوعی جدی را به اشتراک بگذارید؟ در نظر داشته باشید که درنهایت با کمک این سخنرانی قرار است به چه چیزی برسید؟ همچنین هدف مخاطب را نیز از نشستن در جلسه سخنرانی خود در نظر بگیرید. به طوری موضوع را انتخاب نمایید که مخاطب در نیمه‌های جلسه به علت بی‌ربط بودن آن با آنچه که تصور می‌کرده است، آنجا را ترک نکند؛ بنابراین موضوع شما باید هم اهداف خود و هم اهداف مخاطب را در برگیرد.

سطح دانش مخاطب

درصورتی‌که می‌خواهید بهترین تجربه سخنرانی را داشته باشید، در صورت امکان، قبل از جلسه اطلاعاتی را در ارتباط با مخاطبان خود جمع‌آوری نمایید. ازجمله این اطلاعات می‌توان به سطح دانش آن‌ها اشاره نمود. درصورتی‌که افراد دانش ابتدایی را در ارتباط با موضوع موردبحث شما دارند، لازم نیست که مطلب را از پایه و صفر شروع کنید. در مقابل اگر افراد اطلاعات چندانی از موضوع ندارند، لازم است که از بیان مباحث پیچیده خودداری نمایید. همچنین اگر دانش و اطلاعات حضار در ارتباط با موسیقی است، خوب است که موضوع را در همین محور انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال برای این افراد در ارتباط با هنر نقاشی صحبت نکنید.

سطح تحصیلات مخاطب

تحصیلات مخاطب برای یک سخنرانی جذاب برای آن‌ها، اهمیت زیادی دارد. به این صورت که اگر افراد حاضر بی‌سواد باشند، شما باید موضوعی بسیار ساده را برای سخنرانی انتخاب کنید. درصورتی‌که برای این افراد بحثی علمی برگزینید، از گوش دادن به ادامه مطلب خسته خواهند شد. از طرفی نیز اگر مخاطبان شما جمعی فرهیخته و متخصص هستند، موضوعات ساده و پیش پا افتاده برای آن‌ها اتلاف وقت به حساب می‌آید‌.

نیازها و علایق مخاطب

ازجمله نکاتی که در ارتباط با مخاطب باید به آن توجه داشته باشید، نیازها و علایق آن‌ها است‌. اگر برای شما مقدور باشد که قبل از سخنرانی به این علایق پی ببرید، می‌توانید بهترین موضوع را برای آن‌ها انتخاب کنید. دغدغه‌ی افراد را در نظر بگیرید. خود را جای آن‌ها بگذارید. آن‌ها دوست دارند اکنون درباره چه موضوعی بدانند؟ اگر به موضوعی علاقه نداشته باشید، حاضر هستید که پای صحبت‌های فردی در ارتباط با آن بنشینید؟ درصورتی‌که مجبور نباشید، خیر. قطعاً در صورتی هم که مجبور باشید، توجه چندانی به موضوع نخواهید داشت.

ارتباط مخاطب با سخنران در انتخاب موضوع

ارتباط مخاطب با سخنران

مخاطبان شما تا چه حدی با شما رابطه دارند؟ آیا قصد دارید برای دوستان و خانواده خود سخنرانی کنید؟ یا مخاطبان شما افرادی غریبه هستند که برای بار اول است آن‌ها را می‌بینید؟ جواب این سؤالات نه تنها در لحن گفتمان شما تأثیر می‌گذارد بلکه نقش مؤثری در انتخاب موضوع سخنرانی شما نیز دارد. محتوای سخنرانی باید متناسب با رابطه شما با مخاطبتان باشد.

علایق سخنران

در ارتباط با تأثیر علایق و نیاز مخاطب بر انتخاب موضوعات جذاب برای سخنرانی صحبت کردیم. آیا به نظرتان علایق سخنران اهمیتی ندارد؟ درصورتی‌که سخنران، خود به موضوعی که قصد بیان آن را دارد علاقه‌ای نداشته باشد، نمی‌تواند بحث را پیش ببرد. اشتیاقی به ادامه مبحث ندارد و این بی انگیزگی به مخاطب منتقل می‌شود. درنتیجه افراد حاضر در جلسه، جذب سخنرانی نخواهند شد. سعی کنید موضوعی را انتخاب نمایید که در دسته علایق شما قرار داشته باشد.

آگاهی و دانش سخنران

سخنران نباید موضوعی را انتخاب نماید که در ارتباط با آن دانش و آگاهی لازم را ندارد. این مورد فقط برای این نیست که شما بتوانید مبحث را به خوبی برای مخاطب خود شرح دهید؛ بلکه در نظر داشته باشید اگر یکی از حضار از شما سؤالی پیرامون مطلب بپرسد، شما توانایی پاسخ به آن را خواهید داشت؟ البته به این معنی نیست که شما باید صد در صد مشرف به موضوع باشید. می‌توانید موضوعی را که در مورد آن آگاهی دارید انتخاب نموده و قبل از سخنرانی اطلاعات خود را کامل نمایید. قطعاً جمع‌آوری مطالب سخنرانی پیرامون موضوعی که دانش کافی را در ارتباط با آن دارید، بسیار آسان‌تر از مطلبی است که برای شما مبهم می‌باشد.

تجربیات شخصی سخنران

توصیه می‌کنیم برای جلب‌توجه مخاطب، از موضوعاتی استفاده کنید که خود آن‌ها را تجربه نموده‌اید. به طور مثال درصورتی‌که یک فرد تک فرزند،  برای شما در ارتباط با تجربه برادر یا خواهر داشتن صحبت نماید، شما چه حسی خواهید داشت؟ قطعاً در این موارد حس همزاد پنداری با سخنران ندارید؛ بنابراین سخن او تأثیر خود را از دست خواهد داد.

موضوعات جذاب برای سخنرانی

  • بهترین سیاره برای زندگی
  • دستمزد شغل‌های مختلف
  • ارتباط ثروت و خوشبختی
  • بهترین کشور برای مسافرت
  • استفاده از تکنولوژی
  • با پول می‌توان همه چیز خرید؟
  • بزرگ‌ترین مشکل امروز کشور
  • اهمیت تسلط به زبان دوم
  • ریاست برای مرد است یا زن؟
  • جایگاه موسیقی در جامعه
  • دنیای دیجیتال
  • موفقیت در آینده
  • رسیدن به آرزوها
  • آرامش چیست و چگونه می‌توان به آن دست یافت؟
  • اهمیت وقت گذراندن با خانواده
  • اهمیت اعتماد به خدا
  • شفا بخشیدن به زندگی با در دست گرفتن افکار
  • مشکلات موجود در جامعه
  • قانون جذب
  • تأثیر سحرخیزی بر موفقیت افراد

موضوعات جالب برای سخنرانی

موضوعات جذاب برای سخنرانی کوتاه

برای مواقعی که زمان زیادی در اختیار ندارید لازم است موضوعاتی کوتاه را انتخاب نمایید. به یاد داشته باشید که باید در آن زمان کوتاه اصل مطلب را به درک مخاطب برسانید؛ بنابراین یک موضوع پیچیده و شاخ و برگ دار برای این نوع سخنرانی مناسب  نخواهد بود. ازجمله موضوعات جذاب برای سخنرانی کوتاه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اگر ۱۰ میلیارد پول داشتید، چه می‌کردید؟
  • بدترین دشمن انسان کیست؟
  • بهترین دوست انسان کیست؟
  • آیا شکست، پایان زندگیست؟
  • بهترین هدیه برای دیگران چیست؟
  • چرا علاقه داشتن به شغل اهمیت زیادی دارد؟
  • چطور دیگران را خوشحال کنیم؟
  • اگر بتوانید نامرئی شوید چه می‌کنید؟
  • چطور ابراز علاقه کنیم؟
  • چگونه صبح‌ها زودتر بیدار شویم؟

موضوعات جذاب برای سخنرانی نوجوانان

سخنرانی برای نوجوانان واقعاً سخت است. افراد در این رده سنی، علایق متفاوت داشته و قابل پیش بینی نیستند؛ اما موضوعات زیر می‌توانند برای سخنرانی نوجوانان جالب باشند:

  • دنیای دیجیتال
  • بازی‌های کامپیوتری
  • موسیقی و هنر
  • خدا و مسائل اعتقادی
  • بحث‌های انگیزشی
  • هوش مصنوعی
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ورزش و تناسب اندام
  • زیبایی و مد روز
  • برنامه‌های تلویزیونی

موضوعات جذاب برای سخنرانی دانشجویان

دانشجویان قشری از جامعه هستند که انتخاب موضوع سخنرانی برای آن‌ها طیف گسترده‌ای را دربر می‌گیرد. از مسائل خنده دار و سرگرمی گرفته تا موضوعات تخصصی و سیاسی همگی می‌توانند موضوعات موردبحث در بین دانشجویان باشند.

  • کار آفرینی
  • حقوق دانشجویان
  • موضوعات سیاسی
  • رابطه با جنس مخالف
  • سرمایه گذاری
  • آینده شغلی رشته‌های مختلف
  • ایده‌های جالب علمی در سراسر دنیا
  • روانشناسی و ویژگی‌های شخصیتی
  • خدمات، امکانات و رفاه دانشگاهی
  • نکات انتخاب همسر

موضوع مناسب برای سخنرانی جوانان

موضوعات جذاب برای سخنرانی جوانان

هنگامی که قصد دارید برای جوانان سخنرانی کنید، به نیاز آن‌ها توجه داشته باشید. 

  • راز خوشبختی
  • انتخاب شغل مناسب
  • ازدواج سنتی یا مدرن؟
  • بهترین سرمایه گذاری
  • راهکارهای ارتباطی
  • تربیت فرزند
  • تکنیک‌های افزایش درآمد
  • تفاوت اجتماعی موجود بین زنان و مردان
  • کسب تجربه از شکست
  • آیا موفقیت یک فرآیند است یا مقصد نهایی؟

موضوعات جذاب برای سخنرانی مذهبی

اگر در یک مسجد و با مکان مذهبی هستید و می‌خواهید برای جمعی از افراد سخنرانی کنید می‌توانید از موضوعات مذهبی جذاب استفاده نمایید.

  • داستان‌های قرآنی و دینی
  • رابطه دین با سیاست
  • ماجرای جنگ‌ها و رشادت‌های پیامبر و امامان
  • اعتقاد به آخرت
  • جایگاه نماز و روزه
  • مسائل مربوط به حجاب
  • رفتار شیاطین با انسان
  • بهشت و جهنم
  • مسائل مذهبی روز
  • زندگی‌نامه و سیرت امامان

موضوعات جذاب برای سخنرانی انگیزشی

برای انگیزه دادن به افراد لازم است که یک سخنران انگیفتزشی باشید. شما باید موضوعی را انتخاب کنید که به مخاطبین انگیزه و امید به ادامه دادن در کار مورد نظر بدهید. ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انگیزه کنکور
  • افزایش انگیزه برای کار
  • ترغیب به ورزش کردن
  • بالا بردن اراده و کاهش تنبلی
  • هدف گذاری و راه رسیدن به آن
  • معرفی فیلم‌های انگیزشی
  • افزایش اعتماد به نفس برای رسیدن به خواسته‌ها
  • ساده‌ترین روش برای موفقیت مالی
  • اهمیت تکرار جملات تأکیدی و انگیزشی
  • امید و انگیزه دادن به افراد برای ادامه زندگی

اشتباهات رایج در انتخاب موضوع سخنرانی

اشتباهات رایج در انتخاب موضوعات جذاب برای سخنرانی

حال که با اصول انتخاب موضوعات جذاب برای سخنرانی آشنا شدید و تعدادی از مطالب جالب را نیز دانستید، وقت آن است خطاهای دیگران را تجربه نکنید. برخی کارها در برگزیدن موضوع سخنرانی بسیار اشتباه هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم.

انتخاب نکردن موضوع پیچیده

درست است که باید موضوع جذابی انتخاب کنید اما به یاد داشته باشید که پیچیده نباشد. منظور از پیچیدگی موضوع این است که برای متوجه شدن مخاطب نیاز به نمایش نمودار و جداول و تصاویر نداشته باشید. البته باز هم بستگی به موقعیت سخنرانی دارد. درصورتی‌که پروژکتور در اختیار شما قرار دارد مانعی برای استفاده نیست.

انتخاب نکردن موضوع ساده

در مقابل اگر موضوع شما ساده هم باشد، مخاطب همان اول جلسه کل مطلب را متوجه شوند. از طرفی نیز در این صورت بعد از گفتن چند جمله مجبور به تکرار خواهید شد. درنتیجه مخاطب میلی به گوش دادن به ادامه مطلب شما نخواهد داشت و خسته می‌شود.

موضوعات بحث برانگیز

انتخاب موضوعاتی که مخاطب را به چالش می‌کشد همیشه درست نیست مگر اینکه در همایشی باشید و حضار بتوانند در بحث شرکت کنند. از طرفی نیز برخی موضوعاتی که ممکن است افراد نسبت به آن جبهه بگیرند، برای سخنرانی مناسب نیستند. دلیل آن هم ریسک پذیری بالای آن می‌باشد زیرا ممکن است در همان ابتدای جلسه نیمی از مخاطبانتان را از دست بدهید.

در نظر نگرفتن روحیه مخاطبین

اگر روحیه مخاطب خود را در نظر نگیرید ممکن است با شکست مواجه شوید. در نظر بگیرید که در یک مراسم جشن و شادی، مسئولیت سخنرانی را به شما سپرده‌اند. آیا معقول است که یک موضوع خشک و جدی مانند آبیاری را انتخاب کنید؟ البته که نه. یا اگر در یک فضای تخصصی و حرفه‌ای قرار دارید نمی‌توانید در ارتباط با علاقه مادر به فرزند صحبت نمایید.

جلب نظر همه مخاطبین

واقع بین باشید. ما نمی‌توانیم نظر صد در صد مخاطبین را جلب کنید. وظیفه ما تنها در نظر گرفتن اکثریت افراد و حضار است. البته به یاد داشته باشید که موضوع شما حتی قشر کمی را نیز نرنجاند.

سخن پایانی

هنگامی که قصد یک سخنرانی فوق‌العاده را دارید، انتخاب موضوع اولین موردی است که به آن فکر می‌کنید. شما باید بتوانید مخاطبین را جذب صحبت‌های خود سازید و توجه آن‌ها را جلب نمایید. به همین دلیل انتخاب موضوعات جذاب برای سخنرانی ‌از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله از مجله جوان ایرانی سعی کردیم اصول این انتخاب را به خوبی به شما عزیزان توضیح دهیم‌. به یاد داشته باشید که این مطلب برای کمک به انتخاب موضوع سخنرانی ارائه شده است و لازم است شما طبق شرایط موجود محتوای بحث سخنرانی را آماده سازید. خوشحال می‌شویم که به جمع دوستان ما بپیوندید و درصورتی‌که موضوع جالبی برای بحث و سخنرانی دارید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 24

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا