آشپزی و خانه داری

گل ارکیده را به آپارتمان‌های خود بیاورید و لذت ببرید

چگونگی نگهداری از گل ارکیده + نحوه تکثیر آن

گل ارکیده از انواع گیاهان گرمسیری بوده که به نور نیاز دارد. دقت کنید اگر تمام اصول نگهداری این گل بسیار زیبا را رعایت کنید، حتی به مدت ۱۰ سال نیز در آپارتمان‌ها رشد و تکثیر می‌کند‌. به‌طورمعمول سال ۲ بار گلدهی می‌کند، اما در آپارتمان ممکن است سالی یک‌بار گل بدهد. در این مقاله از جوان ایرانی روش نگهداری گل ارکیده را برای شما بیان می‌کنیم.

 

روش نگهداری گل ارکیده

روش نگهداری گل ارکیده بسیار متفاوت بوده و فقط باید در دماهای خاص نگهداری شود. شرایط و اصولی که برای نگهداری این گیاه وجود دارد را در ادامه بررسی می‌کنیم.

فراهم کردن نور مناسب

برای اینکه این گیاه رشد کافی داشته باشد، باید نور مناسب برای آن فراهم کنیم. اگر نور مناسب وجود نداشته باشد می‌توانید از لامپ‌های طیف نور نیز استفاده کنید.

آبیاری گل ارکیده

ازآنجایی‌که گل ارکیده تمایل دارد که همیشه مرطوب باشد بنابراین بهتر است دو روز در هفته آن را آبیاری کنید. فراموش نکنید در فصل زمستان به دلیل اینکه فضای اتاق گرم‌تر است باید میزان آبیاری نیز بیشتر باشد.

دقت کنید که به این گل زیبا بیش‌ازحد آب ندهید، درواقع هنگامی‌که سطح خاک خشک شد، مجدداً آبیاری انجام دهید نه زودتر! آبیاری را طوری انجام دهید که آب به تمام قسمت‌های ریشه برسد، همچنین به زهکشی گلدان نیز توجه کنید، یعنی در کف آن چندین سوراخ وجود داشته باشد که آب از آن خارج شود. به‌طورکلی تعداد دفعات آبیاری به جریان هوای محیط، مقدار رطوبت، محیط زندگی، میزان گرما و نوع خاک آن بستگی دارد.

ایجاد تهویه مناسب

اگر هوای محیط خشک و گرفته باشد باعث می‌شود که گل ارکیده نتواند رشد کند. درواقع اگر تهویه هوا به‌درستی انجام نشود تأثیرات بسیار بدی بر روی گیاه می‌گذارد، بنابراین باید حتماً در اطراف آن یک فن مناسب قرار دهید و یا اینکه پنجره را باز بگذارید تا هوای تازه ردوبدل شود.

نحوه کود دادن به گل ارکیده

نوع کود ارکیده بهتر است خاک برگ یا تورب مخلوط با خزه باشد. شما عزیزان باید قبل از استفاده از کود، دستور آن را بخوانید و توجه کنید که اگر غلظت بالایی دارد، آن را قبل از استفاده با آب مخلوط کنید. دادن کود مناسب ماهی یک‌بار به این گیاه باعث رشد بهتر آن می‌شود، اما دقت کنید بیشتر از یک‌بار این عمل را تکرار نکنید زیرا ریشه آن خشک می‌شود.

 

با انواع گل‌های آپارتمانی در این مقاله آشنا شوید:

انواع گلهای آپارتمانی

بهترین زمان تعویض گلدان ارکیده

افراد بنا به دلایلی تمایل دارند که گلدان را تعویض کنند. دقت کنید هنگامی‌که گیاه گل دارد آن را تعویض نکنید، زیرا توسط شوک بسیار بزرگی که به آن وارد می‌شود، باعث ریزش گل‌های آن می‌شود. همچنین در هنگام انتخاب گلدان دقت کنید که زهکشی بسیار خوبی داشته باشد‌.

نور موردنیاز برای گل ارکیده

گل‌های ارکیده نور زیاد را دوست دارند، اما نور مستقیم خورشید به خصوص در روزهای تابستان را اصلاً نمی‌توانند تحمل کنند. درواقع سعی کنید محل گلدان نه جایی باشد که خیلی در معرض نور آفتاب باشد و نه جای تاریک باشد. درواقع باید مکان روشن باشد. اگر بیش‌ازحد تاریک و یا نور خورشید به مدت طولانی به آن بتابد، این گیاه ظاهر بسیار زیبای خود را از دست می‌دهد.

فصل گلدهی گیاه ارکیده

گل ارکیده در فصل پاییز شکوفه‌های زیبایی می‌دهد. درواقع شما عزیزان باید در فصل بهار و تابستان به‌خوبی از آن مراقبت کنید تا شاهد گل‌های آن در پاییز باشید. اغلب گل‌های باغچه‌ای در فصل پاییز شکوفه نمی‌دهد، اما در مورد گل ارکیده چنین نیست.

 

بیماری‌های رایج موجود در گل ارکیده

شما عزیزان باید دقت کنید که اگر شرایط نگهداری گل ارکیده را رعایت نکنید، درواقع نیازهای اساسی آن را برآورده نکنید، این گیاه به بیماری‌های مختلفی مبتلا می‌شود.

بیماری‌های رایجی که در گل ارکیده ایجاد می‌شود شامل

  • خشک شدن ساقه
  • زرد شدن برگ ارکیده
  • شل شدن برگ
  • گل دادن ارکیده

 

روش تکثیر و نگهداری انواع کاکتوس به همراه اسامی آن‌ها را در این مقاله بخوانید:

اسم انواع کاکتوس با عکس

 

سؤالات متداول در مورد گل ارکیده

بسیاری از افراد در هنگام تهیه و نگهداری گل ارکیده در منزل، با مشکلات و سؤالات زیادی روبرو می‌شوند. در این بخش از جوان ایرانی سعی داریم به این سؤال‌ها پاسخ دهیم.

علت ریزش گل‌ها و عدم گلدهی گیاه ارکیده چیست؟

اگر گل ارکیده دچار ریزش شده و یا اینکه گلدهی مناسب را نداشته باشد، باید چند مورد را بررسی کنید. اول اینکه به گرما و سرمای محیط توجه کنید که بیش‌ازحد گرم و یا سرد نباشد. آبیاری بیش‌ازاندازه و یا در مقابل خشکی کشیدن گیاه، باعث ریزش و عدم گلدهی نیز می‌شود‌.

کمبود نور نیز تأثیر بد بسیار زیادی دارد، همچنین از کودها، بیش‌ازاندازه استفاده نکنید. این گیاه را نزدیک مواد مصنوعی مانند کاغذ دیواری‌های تازه رنگ‌شده قرار ندهید.

چرا در گل ارکیده شته و تریپس دیده می‌شود؟

از جمله آفات این گیاه شته و تریپس بوده که برای رفع آن می‌توانید از سموم حشره‌کش استفاده کنید.

چه کارهایی باید پس از اتمام گلدهی گل ارکیده انجام دهیم؟

دقت کنید که حتماً پس از اتمام دوره گلدهی، خاک آن را تعویض کنید، سپس گل‌های خشک و یا شاخه‌های آن را جدا کنید. گیاه را تغذیه کنید، نور مناسب را برای آن فراهم کنید. همچنین آبیاری منظم و کود دهی درستی داشته باشید دمای محیط را فراموش نکنید، دمای مناسب برای گل ارکیده در نظر بگیرید تا مجدد گیاه شما گل بدهد.

چگونه گل ارکیده را تکثیر کنیم؟

درواقع به دو صورت کاشت بذر و تقسیم ریشه، می‌توان این گیاه را تکثیر کرد. اما شما عزیزان و همراهان گرامی مجله جوان ایرانی باید بدانید که تکثیر گل ارکیده با بذر بسیار سخت است، زیرا دانه‌های آن برای رشد به شرایط بسیار خاصی نیاز دارند. اما اگر گل ارکیده را از طریق تقسیم ریشه تکثیر کنید راحت‌تر و رایج‌تر است.

 

خلاصه

همان‌طور که مشاهده کردید گل ارکیده ظاهر بسیار جذابی دارد. معمولاً افراد متفاوت و لاکچری طرفدار آن هستند. درواقع وجود این گل در منزل شما، فضای کاملاً متفاوت و خاص را ایجاد می‌کند. این گل بسیار زیبا را به عزیزانتان هدیه بدهید، البته فراموش نکنید این گیاه آپارتمانی کمی گران‌قیمت است.

آیا شما تابه‌حال گل ارکیده در منزل استفاده کرده‌اید؟ اگر تجربه‌ای در این مورد دارید، در بخش نظرات انتهای مقاله پیام خود را ثبت کنید‌.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا