آشپزی و خانه داری

طرز تهیه کیک اسفنجی برای تولد با پف زیاد

طرز تهیه کیک اسفنجی ساده و شکلاتی، دونفره و....

مطمئناً خود و یا عزیزانتان به کیک علاقه دارید. بله ما علم غیب داریم. به همین دلیل است که مقاله‌ای از مجله جوان ایرانی را به طرز تهیه کیک اسفنجی برای شما اختصاص دادیم. این کیک که از مواد اصلی آرد و شکر و تخم‌مرغ تهیه می‌شود، بعد از پخت مانند یک اسفنج دریایی نرم است و بافتی پر از حباب‌های هوایی دارد. این کیک را پس از پخت به‌تنهایی صرف نمی‌کنند بلکه با خامه، مربا، میوه‌ها یا هر چیز موردعلاقه ترکیب می‌شود. کیک اسفنجی یک کیک‌پایه در بسیاری از شیرینی‌پزی‌ها است. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا فوت‌وفن‌های پخت یک کیک اسفنجی فوق‌العاده و طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر، بدون تستر، بدون همزن برقی و با پف زیاد را باهم بررسی کنیم.

طرز تهیه کیک اسفنجی ساده

طرز تهیه کیک اسفنجی ساده

کیک اسفنجی به‌صورت‌های مختلفی پخته می‌شود و نوع ساده آن نیز پایه و اساس بسیاری از شیرینی‌پزی‌ها است. این کیک را معمولاً همراه با نوشیدنی‌های گرم به‌عنوان عصرانه و میان وعده مصرف می‌کنند. کیک اسفنجی ساده را معمولاً با طعم وانیلی تهیه می‌کنند اما هر کس می‌تواند مطابق با میل خود هر طعم دیگری به آن بدهد. در ادامه طرز پخت کیک اسفنجی ساده را بخوانید.

مواد لازم کیک اسفنجی ساده

آرد سفید: 2.5 لیوان

شیر: 1 لیوان

تخم‌مرغ: 5 عدد

شکر: 1.5 لیوان

وانیل: 4/1 قاشق چای‌خوری

بکینگ پودر: 1.5 قاشق چای‌خوری

مراحل پخت کیک اسفنجی ساده

اولین کاری که برای تهیه یک کیک اسفنجی باید انجام دهید آماده کردن فر است تا بعد از آماده شدن مایه کیک، معطل نشود. معطل ماندن مایه کیک باعث خوابیدن پف آن می‌شود؛ بنابراین قبل از آماده کردن مایه فر را گرم کنید. مرحله بعد جدا کردن سفیده و زرده تخم‌مرغ است. آن‌ها را در دو کاسه جداگانه بریزید. زرده‌ها را به همراه شکر و وانیل در یک ظرف جادار ریخته و آن‌ها را خوب به هم بزنید. زمانی که یک مایه کرمی رنگ و کش‌دار را به دست آوردید هم زدن را متوقف کنید. سفیده‌ها را نیز با یک همزن برقی خوب به هم بزنید تا کاملاً کف کنند. کف باید به حدی باشد که وقتی ظرف را برمی‌گردانید نریزند. درواقع پف کیک اسفنجی را همین کف سفیده تخم‌مرغ می‌سازد؛ بنابراین بهتر است بعد از هم زدن سفیده و آماده کردن آن سریع‌تر عمل کنید تا پف آن نخوابد.

شیر را به زرده اضافه کنید و بعدازآن سفیده‌ها را کم‌کم بریزید. در این مرحله نباید به‌شدت هم بزنید بلکه به‌آرامی هم زدن را ادامه دهید تا مواد یکدست شوند. بعد از یکدست شدن مواد نوبت به اضافه شدن آرد می‌رسد. آرد را به‌خوبی الک کنید تا گلوله‌های آرد از بین بروند و در هنگام اضافه کردن آن نیز گلوله نشوند. بکینگ پودر را نیز به آرد اضافه کنید تا با آرد یکدست شود و بعدازآن آرد را کم‌کم با مایه کیک مخلوط کنید. بعد از اضافه کردن آرد مایه کیک اسفنجی ما آماده است.

حال می‌توانید قالب کیک را باکمی روغن چرب کنید. می‌توانید در این قسمت به‌جای چرب کردن قالب از کاغذ روغنی استفاده کنید. مایه را بهتر است به‌صورت دورانی داخل قالب بریزید و قالب را در فر که با 180 درجه گرم و آماده‌شده است قرار دهید. بعدازآن باید حوصله به خرج دهید و 40 تا 45 دقیقه صبر کنید. پیشنهاد می‌کنیم که بعد از 40 دقیقه کیک خود را با یک خلال‌دندان امتحان کنید. بررسی کنید که کیک به میزان لازم پخته است یا خیر. اگر مایه کیک به خلال‌دندان نچسبد کیک به‌خوبی پخته است. کیک را بعدازاینکه از فر بیرون آوردید بلافاصله از قالب خارج نکنید و اجازه دهید کمی خنک شود.

همیشه شما مجبور نیستید که به کیک اسفنجی ساده بسنده کنید درحالی‌که ما در ادامه به کیک اسفنجی شکلاتی و کاکائویی و همچنین کیک اسفنجی برای تولد و حتی دونفره اشاره‌کرده‌ایم. تا پایان مطلب اگر با ما همراه باشید حتی می‌توانید در مکانی که به فر و همزن نیز دسترسی ندارید شروع به پخت کیک اسفنجی خود کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر

برخی اوقات پیش‌آمده که خواسته‌ایم دست‌به‌کار شویم کیک درست کنیم اما با به یادآوردن اینکه به فر دسترسی نداریم پشیمان شده‌ایم. ما در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که بدون دسترسی به فر نیز می‌توانید کیک اسفنجی بپزید. این طرز تهیه را به یاد داشته باشید تا در هر مکان و زمانی برای پخت کیک اسفنجی دستتان باز باشد. برای تهیه این کیک نیاز به یک قابلمه خواهید داشت. قابلمه را آماده کرده و دست‌به‌کار شوید.

مواد لازم کیک اسفنجی بدون فر

تخم‌مرغ: 4 عدد

آرد: 1.5 پیمانه

شکر: 1 پیمانه

بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری

وانیل: 1 قاشق چای‌خوری

نمک: مقدار کمی

آب داغ: 1 پیمانه

مراحل پخت کیک اسفنجی بدون فر

نکته قابل‌توجه برای این طرز تهیه این است که شما باید قابلمه مناسب قالب کیک خود داشته باشید. در این صورت می‌توانید خوشمزه‌ترین کیک اسفنجی را بدون فر بپزید و هنر آشپزی خود را به رخ بکشید. برای پف عالی کیک باید مانند دستور قبل زرده و سفیده تخم‌مرغ را از هم جدا کنید. سفیده را با همزن برقی به‌قدری به هم بزنید که به‌خوبی کف کند. کف سفیده تخم‌مرغ باید به صورتی باشد که هنگامی‌که ظرف را برعکس می‌کنید نریزد. در هنگام هم زدن سفیده تخم‌مرغ با همزن، نصف پیمانه شکر را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. بعدازآن بلافاصله باید سفیده را داخل یخچال بگذارید تا کف آن نخوابد. حالا نوبت به زرده تخم‌مرغ می‌رسد. زرده را باید به همراه شکر باقی‌مانده و وانیل به هم بزنید. هنگامی‌که زرده کمی با مواد مخلوط شد و رنگش تغییر کرد آب جوش را کم‌کم باید به آن اضافه کنید. در هنگام اضافه کردن آب داغ باید دقت داشته باشید که با سرعت‌بالا هم زدن را ادامه دهید تا زرده سفت نشود.

حالا کار زرده نیز تمام‌شده و باید به سراغ آرد بروید. آرد را با بکینگ پودر و کمی نمک مخلوط کرده و آن‌ها را باهم الک کنید. الک کردن آرد نه‌تنها برای گلوله نشدن آرد که حتی برای پف کردن کیک نیز لازم است. آرد الک شده را کم‌کم به زرده اضافه کنید و به‌صورت دورانی هم بزنید. سعی کنید هم زدن را در یک‌جهت انجام دهید. مواد را کاملاً یکدست کنید و بعدازآن سفیده تخم‌مرغ آماده‌شده را از یخچال بیرون آورید. سفیده را کم‌کم به مواد اضافه کرده و به‌آرامی مخلوط کنید تا کف آن از دست نرود. به یاد داشته باشید که مواد نباید هم زده شوند بلکه باید باهم ترکیب شوند. حال می‌توان گفت مواد شما آماده‌اند.

کف قالب خود را با مقداری روغن چرب کنید و کاغذ روغن را کف آن بگذارید. مواد کیک اسفنجی را داخل قالب ریخته و با چند ضربه سعی کنید که هوای بین مواد را خارج کنید. قابلمه خود را روی شعله زیاد قرار داده تا گرم شود، پس‌ازآن شعله را کم کنید و کف قابلمه یک‌پایه فلزی بگذارید تا بتوانید قالب را روی آن بگذارید به‌طوری‌که قالب با کف قابلمه تماس نداشته باشد. قصد داریم که قالب کیک به‌طور مستقیم با حرارت تماس نداشته باشد. حال درب قابلمه را ببندید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که 45 الی 60 دقیقه منتظر بمانید. کیک اسفنجی بدون فر شما آماده است. قالب را از قابلمه بیرون آورده و 10 دقیقه منتظر بمانید تا قالب کمی خنک شود تا کیک به‌راحتی از آن جدا شود.

طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر

توستر وسیله‌ای مانند فر است که می‌توانید به‌راحتی در آن انواع کیک‌ها ازجمله کیک اسفنجی را بپزید. مواد لازم و طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر مانند طرز تهیه آن در فر است بنابراین برای تهیه مایه کیک اسفنجی در توستر می‌توانید از دستور آن‌که در ابتدای مقاله صحبت کردیم استفاده کنید. یکی از مواردی که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که توستر را نباید با دمای 180 درجه مانند فر گرم کنید. کافی است آن را با دمای 160 درجه روشن کنید تا به‌طور کامل و به‌اندازه گرم شود. بعد از ریختن مایه کیک داخل قالب توجه داشته باشید که قالب را در وسط توستر قرار دهید. توصیه می‌کنیم یک‌کاسه آب را درون توستر قرار دهید تا کیک خشک نشود. روی قالب را نیز حتماً با یک فویل بپوشانید تا از خشک شدن کیک اسفنجی جلوگیری کنید. با این کار از حرارت مستقیم المنت بالایی توستر جلوگیری خواهید کرد.

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی

یکی از وسایل دیگری که پخت کیک را برای ما راحت‌تر می‌کند همزن برقی است؛ اما فکر نکنید که بدون همزن برقی نمی‌توانید دست‌به‌کار شوید. پشیمان نشوید، با همزن دستی نیز می‌توانید کار خود را راه بی اندازید. مواد لازم برای پخت کیک اسفنجی بدون همزن با دستورات قبلی تفاوتی نخواهد داشت اما طرز تهیه آن کمی متفاوت است. سفیده و زرده تخم‌مرغ‌ها را در این دستور نباید از هم جدا کنید. تخم‌مرغ‌ها را با همزن دستی به‌خوبی مخلوط کنید. شکر را به‌آرامی به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند. بکینگ پودر را پس از یکدست شدن شکر و تخم‌مرغ به مواد اضافه کنید. شیر را نیز باید به‌صورت سرد اضافه کنید تا بتوانید کیک اسفنجی پف‌کرده‌ای داشته باشید. آرد را هم حتماً باکمی نمک الک کرده و به‌تدریج و در چند مرحله به مواد اضافه کنید. به هنگام چرب کردن قالب به خاطر داشته باشید که فقط کف قالب را چرب کنید. چرب کردن دیواره‌ها می‌تواند پف کیک را بگیرد. استفاده نکردن از همزن برقی می‌تواند کمی در پف کیک تأثیر داشته باشد بنابراین باید دقت داشته باشید که باقی مراحل را به‌خوبی انجام دهید.

طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی

طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی

بسیاری از افراد کیک اسفنجی را به‌تنهایی مصرف نمی‌کنند. آن‌ها از کیک اسفنجی شکلاتی، مربایی، خامه‌ای و یا هر صورت دیگری لذت می‌برند. برای تهیه یک کیک اسفنجی شکلاتی می‌توانید به چند صورت عمل کنید. یکی از راه‌های ساده که بیشتر افراد به آن علاقه دارند استفاده از شکلات بر روی کیک اسفنجی است. برای تهیه این کیک باید طبق دستورات قبل که در این مقاله از مجله جوان ایرانی آورده شده کیک اسفنجی را درست کنید. بعدازآن باید سس شکلات را آماده کرده و بر روی کیک اسفنجی خود بریزید. طرز تهیه سس شکلات را در ادامه بخوانید.

مواد لازم برای تهیه سس شکلات

پودر کاکائو: 4/1 پیمانه

کره: 2 قاشق غذاخوری

پودر قند: 4/1 پیمانه

شیر: 3/1 پیمانه

طرز تهیه سس شکلات

پود کاکائو، پودر قند و شیر را در ابتدا به‌خوبی مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند. ظرف را روی حرارت متوسط بگذارید و با یک قاشق چوبی دائم آن را به هم بزنید تا به جوش آید. هم زدن خود را متوقف نکنید. ظرف را از روی حرارت بردارید و حال باید کره را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. ظرف را روی حرارت بگذارید و باز به هم بزنید. تا به غلظت دلخواه برسد. سس شما آماده است و بعد از خنک شدن می‌توانید آن را روی کیک اسفنجی خود بریزید.

طرز تهیه کیک اسفنجی کاکائویی

یکی از راه‌های دیگر پخت کیک کاکائویی و شکلاتی استفاده از پودر کاکائو درون کیک اسفنجی است. نکته‌ای که در پخت این کیک باید به خاطر داشته باشید این است که به هراندازه که پودر کاکائو اضافه می‌کنید باید از آرد به همان میزان کم کنید. به‌طورمعمول یک الی دو قاشق پودر کاکائو را به آرد اضافه کرده و همراه با آرد الک می‌کنند. بعد از پخت کیک نیز در صورت تمایل می‌توانید از سس شکلات نیز بر روی کیک اسفنجی کاکائویی نیز استفاده کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی برای تولد

طرز تهیه کیک اسفنجی تولد

اگر تولدی در پیش دارید و یا می‌خواهید جشنی بر پا کنید همیشه لازم نیست که کیک‌های آماده را خریداری کنید و یا سفارش دهید. خودتان را دست‌کم نگیرید و دست‌به‌کار شوید. طرز تهیه کیک اسفنجی برای تولد آنچنان ‌که فکر می‌کنید سخت نیست. کیک اسفنجی پایه را می‌توانید طبق دستورات قبل به‌راحتی آماده کنید. بعد از آماده شدن کیک آن را از دو یا سه لایه برش دهید و تزیین کنید. برای تزیین می‌توانید خامه قنادی را با همزن بزنید و روی لایه کیک بریزید. بر روی خامه می‌توانید از میوه‌های کمپوتی مختلف، گردو و انواع مغزها و یا ترافل‌های بیسکویتی استفاده کنید. بعدازآن لایه بعدی را روی کیک بگذارید تا لایه‌ها تمام شوند. در آخر نیز تمام قسمت‌های کیک را با خامه بپوشانید. برای تزیین روی خامه نیز می‌توانید از هر چیزی که علاقه دارید مانند گاناش، میوه‌ها، گل‌ها و … استفاده کنید.

 

طرز تهیه کیک سنتی عسلی آلو با خامه ترش و گردو را در این مقاله بخوانید:

طرز تهیه کیک سنتی عسلی

طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد

طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد

پف زیاد ویژگی برجسته یک کیک اسفنجی است که همه دوست دارند به آن دست پیدا کنند. در طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد باید به همه موارد به‌دقت توجه داشته باشید. بکینگ پودر به پف کیک کمک می‌کند اما دلایل دیگری نیز وجود دارند. به‌عنوان‌مثال تخم‌مرغ. سفیده تخم‌مرغ باید به‌خوبی هم زده شود. زمانی که آرد را اضافه می‌کنید نباید حالت هم زدن داشته باشید و فقط کافی است مواد باهم مخلوط شوند. الک کردن آرد نیز خود تأثیر فراوانی در پف کیک اسفنجی دارد. درب فر و یا قابلمه یا کیک پز را نباید به‌طور مداوم باز و بسته کنید. این کار سبب خوابیدن پف کیک می‌شود. بعد از 30 دقیقه می‌توانید کیک خود را تست کرده و از پخت آن مطلع شوید. مایه کیک نباید معطل بماند بنابراین بلافاصله بعد از آماده شدن آن را داخل قالب ریخته و بپزید. توصیه می‌شود دیواره‌های قالب را چرب نکنید. روغن سبب می‌شود کیک شما پف نکند.

طرز تهیه کیک اسفنجی دونفره

طرز تهیه کیک اسفنجی دو نفره

بسیاری از خانم‌های خانه‌دار سؤالشان این است که چرا همه دستورات پخت کیک اسفنجی برای تعداد 4 نفر و بیشتر است؟ آن‌ها به دنبال یک کیک اسفنجی دونفره هستند. طرز تهیه کیک اسفنجی دونفره بسیار آسان است و با یک تخم‌مرغ می‌توانید آن را تهیه کنید؛ بنابراین مواد لازم و طرز تهیه آن را در ادامه بخوانید.

مواد لازم برای کیک اسفنجی دونفره

آرد سفید: 10 قاشق غذاخوری

تخم‌مرغ: 1 عدد

بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری

شیر: 8 قاشق غذاخوری

روغن مایع: 8 قاشق غذاخوری

شکر: 8 قاشق غذاخوری

وانیل: نوک قاشق مرباخوری

روش پخت کیک اسفنجی دونفره

طرز تهیه کیک اسفنجی دونفره مانند دستورات قبلی است. به‌صورت که آرد را به همراه بکینگ پودر الک می‌کنیم. تخم‌مرغ را به همراه وانیل و شکر با یک همزن به مدت 5 دقیقه می‌زنیم تا رنگ آن تغییر کند و غلیظ شود. بعدازآن شیر و روغن را به تخم‌مرغ اضافه می‌کنیم و مجدداً هم می‌زنیم. در آخر نیز آرد را در چند مرحله به‌تدریج اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم تا یکدست شوند. مایه کیک برای پختن آماده است.

در آخر

طرز تهیه کیک اسفنجی یکی از دستوراتی است که هر کدبانویی باید به به‌خوبی آن را بداند. پایه و اساس بسیاری از کیک‌ها کیک اسفنجی است؛ بنابراین اگر در هر شرایطی بتوانید کیک اسفنجی را آماده کنید شما یک هنرمند هستید. دقت داشته باشید که برای تهیه کیک تمام موارد را باید سروقت خود و به ترتیب انجام دهید و به‌عنوان‌مثال اگر ابتدا فر را داغ نکنید مایه کیک شما باید معطل بماند تا فر داغ شود؛ بنابراین پف کیک شما می‌خوابد. امیدواریم با این مقاله از مجله جوان ایرانی و تهیه کیک اسفنجی بتوانید لحظات شادی را در کنار یکدیگر سپری کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا