آشپزی و خانه داری

انواع کاکتوس خانگی + آپارتمانی: [روش نگهداری و تکثیر]

شرایط نگهداری و تکثیر انواع کاکتوس را در این مقاله بخوانید

کاکتوس‌ها با فرم‌ها و بافت‌های جسورانه و گل‌های رنگارنگشان، گیاهان آپارتمانی خوبی می‌سازند زیرا برای شرایط معمولی گرم و خشک داخلی مناسب هستند و نیازی به توجه زیادی ندارند. دلایل مختلفی باعث می‌شوند که افراد به کاکتوس علاقه‌مند باشند و به نگهداری از آن‌ها بپردازند. انواع زیادی کاکتوس وجود دارد که افراد می‌توانند برای نگهداری انتخاب کنند. در این مقاله ما این گیاه دوست‌داشتنی را بیشتر موردبررسی قرارداده‌ایم و انواع مختلفی از کاکتوس را معرفی کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی انتخاب خود را انجام دهید. شما با آگاهی از شرایط نگهداری کاکتوس و تکثیر آن می‌توانید کلکسیون جذابی از کاکتوس داشته باشید. تا پایان این مقاله از مجله جوان ایرانی همراه باشید تا انواع کاکتوس را به شما معرفی کنیم.

شرایط نگهداری کاکتوس

کاکتوس‌ها در حال حاضر یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار رایج هستند و مراقبت از آن‌ها مهم است. آن‌ها در طیف گسترده‌ای از اشکال و اندازه‌ها از کوچک تا بزرگ هستند. زیستگاه بومی اکثر کاکتوس‌ها بیابان است؛ بنابراین آن‌ها در نور زیاد، زهکشی خوب، دماهای بالا و رطوبت کم بهترین رشد را خواهند داشت. بااین‌حال برخی از کاکتوس‌ها مانند شلمبرگرا وجود دارند که دارای محیط بومی جنگل‌های بارانی هستند بنابراین شرایط نیمه سایه و مرطوب را ترجیح می‌دهند. برای مراقبت از انواع کاکتوس‌ها بهتر است سعی کنید زیستگاه طبیعی آن‌ها را بازسازی کنید. در ادامه به موارد اصلی که باید هنگام مراقبت از کاکتوس در نظر بگیرید اشاره کرده‌ایم.

خاک مناسب کاکتوس

خاک مناسب کاکتوس

برای ایجاد یک مخلوط خوب گلدان کاکتوس، باید از زهکشی سریع خاک اطمینان حاصل کنید تا از مشکلات ناشی از پوسیدگی ریشه، اشباع بیش‌ازحد سلول‌های گیاهی و هرگونه رطوبت موضعی که در یک محیط بیابانی وجود ندارد، جلوگیری کنید. بااین‌حال محیط گلدان باید بتواند آبی را که برای استفاده گیاه تهیه می‌کنید قبل از خشک شدن حفظ کند؛ بنابراین بهترین خاک گلدان کاکتوس یک ترکیب غنی از مواد مغذی حاوی مواد معدنی است تا از زهکشی خوب اطمینان حاصل شود. هیچ دستورالعملی برای خاک گلدان کاکتوس وجود ندارد که برای همه مناسب باشد زیرا بهترین آن برای شما بستگی به شرایط و نوع کاکتوس شما دارد؛ اما می‌توان ترکیب مناسبی را پیشنهاد داد. ترکیب پیشنهادی 70 درصد ماسه، 20 درصد پیت ماس و 10 درصد ورمی کمپوست دارد. بهترین نوع ماسه نیز نوع رودخانه‌ای آن است که بدون نمک و آهک است. سایز ماسه بهتر است که 2 تا 5 میلی‌متر باشد و قبل از ریختن داخل گلدان کاکتوس آن را بشویید تا خاک آن خارج شود. ماسه مواد مغذی ندارد بنابراین از سایر ترکیبات کنار آن استفاده می‌شود. پیت ماس دارای مواد غذایی کمی است. از ورمی کمپوست هم فقط به میزان 10 درصد استفاده کنید زیرا مقدار زیاد آن موجب پوسیدگی ریشه خواهد شد.

نور، دما و تهویه مناسب کاکتوس

نور و دمای مناسب کاکتوس

کاکتوس‌ها با منابع نوری خوب رشد می‌کنند و بهتر است کاکتوس‌ها را در مکانی روشن قرار دهید. بااین‌حال مراقب باشید که آن‌ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا نور شدید می‌تواند باعث زرد شدن گیاهان شود. نور بهینه بستگی به نوع کاکتوسی دارد که در حال رشد است. برای مثال کاکتوس‌هایی که در جنگل رشد می‌کنند به نیمه سایه نیاز دارند. در طول ماه‌های پاییز و زمستان بهتر است گیاهان در شب با دمای حدود 8 تا 10 درجه سانتی‌گراد خنک نگهداری شوند. در بهار و تابستان گیاهان به تهویه مناسب نیاز دارند اما در دماهای بالا زنده می‌مانند.

نحوه آبیاری کاکتوس

نحوه آبیاری کاکتوس

یک تصور غلط رایج وجود دارد که کاکتوس‌ها فقط به مقدار کمی آب نیاز دارند. حتی اگر آن‌ها ویژگی‌های ذخیره آب در برگ‌ها و ساقه‌های خود دارند که به آن‌‌ها امکان می‌دهد در زیستگاه‌های خشک زنده بمانند مطمئناً با آب کم رشد نخواهند کرد. آبیاری بخش مهمی از رشد کاکتوس‌ها است. آبیاری بیش‌ازحد رشد را متوقف می‌کند اما آبیاری کم باعث چروکیدگی می‌شود. در فصل رشد، بهار و تابستان، گیاهان باید حداقل هفته‌ای یک‌بار آبیاری شوند. هنگام آبیاری، خاک باید به‌خوبی خیسانده شود تا آب اضافی تخلیه شود. بین هر آبیاری اجازه دهید که خاک کمی خشک شود. در پاییز و زمستان که گیاهان وارد دوره استراحت می‌شوند، آبیاری باید کم شود تا مخلوط گلدان بین دو آبیاری خشک شود. منظم بودن آبیاری به محیطی که در آن هستند و نوع کاکتوس بستگی دارد. کاکتوس‌های گلدار زمستانی باید در این زمان گرم باشند و آبیاری منظم داشته باشند اما بیابان‌نشین‌ها را می‌توان بدون آبیاری رها کرد.

تکثیر انواع کاکتوس

تکثیر انواع کاکتوس

با کاهش زیستگاه‌های طبیعی کاکتوس‌ها، نیاز به تکثیر و نگهداری این‌گونه‌ها در کشت برای بقایای آن‌ها حیاتی‌تر می‌شود. نه‌تنها این بلکه تکثیر بخشی از جذابیت رشد این گیاهان شده است. کاکتوس‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی تکثیر کرد. تکثیر برخی گونه‌ها ممکن است آسان‌تر از گونه‌های دیگر باشد. روش‌های رایج برای تکثیر کاکتوس‌ها عبارت‌اند از:

  • تکثیر از قلمه: تکثیر با قلمه احتمالاً رایج‌ترین و ساده‌ترین راه است. بهترین فصل برای قلمه زدن کاکتوس‌ها فصل رشد آن‌ها است که بهار و تابستان است. قلمه زدن یعنی از طریق برگ یا شاخه یا قسمتی از بدنه گیاه برای به وجود آوردن گیاهی جدید استفاده کنیم.
  • تکثیر از بذر: بیشتر گونه‌های کاکتوس‌ها را می‌توان از طریق بذر تکثیر کرد. این روند آهسته است و به زمان و صبر زیادی نیاز دارد اما در صورت موفقیت می‌تواند بسیار مفید باشد. کاکتوس‌هایی با عادت‌های رشد منفرد معمولاً از طریق بذر تکثیر می‌شوند. دانه‌ها را می‌توان از گل‌های گیاه برداشت کرد.
  • انتشار از انشعاب: بسیاری از گونه‌های کاکتوس‌ها به‌صورت غیرجنسی از طریق رشد شاخه‌های جانبی یا جابجایی تکثیر می‌شوند. همه کاکتوس‌ها انشعابات تولید نمی‌کنند. انشعابات و شاخه‌ها را می‌توان با دقت جدا کرد و در مخلوط گلدان مناسب قرار داد تا گیاه جدیدی شروع به رشد کند. حذف شاخه‌ها از گیاه مادر به تمرکز مجدد انرژی برای رشد گیاه اصلی کمک می‌کند.
  • پیوند زدن: پیوند فرآیند برداشتن یک قطعه بریده از کاکتوس و چسباندن آن به یک قطعه بریده‌شده از کاکتوس دیگر است. پیوند کاکتوس برای اهداف مختلفی انجام می‌شود. یکی از اهداف تولید ساقه‌هایی است که کمتر در معرض بیماری‌ها و آفات هستند. دلیل دیگر جایگزینی ساقه موجود است که در حال پوسیدگی است.

انواع کاکتوس با عکس

انواع کاکتوس با عکس

تنوع کاکتوس‌ها بسیار زیاد است. ما در ادامه انواع مختلفی از کاکتوس‌ها را به همراه عکس با هدف آشنایی شما با آن‌ها آورده‌ایم. در ادامه این مطلب از مجله جوان ایرانی می‌توانید انواع کاکتوس‌های خانگی و آپارتمانی، کاکتوس‌های بدون تیغ و تیغ‌دار، کاکتوس گوشتی، دراز، ساکولنت و انواع مختلف دیگر را بشناسید.

انواع کاکتوس خانگی

کاکتوس‌ها را که گیاهانی از تیره کاکتوسیان که اغلب خاردار و گوشتی هستند، به‌سادگی در خانه می‌توان نگهداری کرد؛ زیرا در شرایط سخت نیز زنده می‌مانند. علاوه بر آن کاکتوس‌ها زیبایی خاص و منحصربه‌فردی دارند که بسیاری از افراد علاقه دارند آن‌ها را در خانه و آپارتمان خود نگهداری کنند. برخی از کاکتوس‌های خانگی که در حیات خلوت خانه شما به‌راحتی عمل می‌کنند را در ادامه بببینید:

کاکتوس بشکه‌ای

کاکتوس بشکه ای

کاکتوس شکرگزاری

کاکتوس شکرگزای

کاکتوس ساگوارو

کاکتوس ساگوارو

کاکتوس ملکه شب

کاکتوس ملکه شب

کاکتوس گلابی خاردار

کاکتوس گلابی خاردار

انواع کاکتوس آپارتمانی

درحالی‌که کاکتوس‌ها معمولاً به‌عنوان گیاهان بیابانی در نظر گرفته می‌شوند می‌توانند در آپارتمان نیز رشد کنند. اگرچه کاکتوس‌ها به عشق خود به نور خورشید معروف هستند، بسیاری از آن‌ها به‌عنوان گیاهان داخل آپارتمان رشد می‌کنند. یک کاکتوس آپارتمانی را به طاقچه پنجره یا فضای نشیمن خود اضافه کنید تا دکور منحصربه‌فردی داشته باشید. کاکتوس‌های آپارتمانی معمولاً به نور کمتری نیاز دارند و ازنظر اندازه کوچک‌تر هستند. برخی از انواع کاکتوس آپارتمانی شامل موارد زیر می‌شوند:

کاکتوس اپونتیا میکروداسیس (کاکتوس گوش خرگوشی)

کاکتوس گوش خرگوشی

کاکتوس ژیمنوکالیسیوم (کاکتوس چانه)

کاکتوس چانه

کاکتوس مامیلاریا هانیانا (کاکتوس بانوی پیر)

کاکتوس بانوی پیر

کاکتوس عید پاک

کاکتوس عید پاک

کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس

کاکتوس ماه

کاکتوس ماه

 

انواع گلهای آپارتمانی ارزان قیمت به همراه شرایط تکثیر و نگهداری آن را در این مقاله بخوانید:

انواع گلهای آپارتمانی ارزان قیمت

انواع کاکتوس بدون تیغ

برخلاف تصور برخی از کاکتوس‌ها تیغ ندارند. شاید شما به علت تیغ‌های این گیاه ترس از نگهداری آن‌ها را دارید؛ بنابراین می‌توانید این نوع از کاکتوس‌های بدون تیغ را انتخاب کنید. در این صورت افراد علاقه‌مند به کاکتوس دیگر نگران تیغ‌های این گیاه را نخواهند بود. برخی از کاکتوس‌های بدون تیغ عبارت‌اند از:

گیاه هاورتیا

گیاه هاورتیا

ساکولنت غوره‌ای

ساکولنت غوره ای

کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس

کاکتوس مرغ و جوجه

کاکتوس مرغ و جوجه

گیاه یشم

گیاه یشم

افوربیا

کاکتوس افوربیا

انواع کاکتوس تیغ‌دار

تقریباً اکثر کاکتوس‌ها تیغ‌دار هستند و شما اگر نگران تیغ‌های این گیاهان منحصربه‌فرد نیستید گزینه‌های زیادی برای انتخاب خواهید داشت. در ارتباط با تکثیر انواع کاکتوس تیغ‌دار باید به یاد داشته باشید که از دستکش استفاده کنید تا به‌راحتی بتوانید تکثیر را انجام دهید. اگر در خانه نیز کودکی دارید باید بسیار مراقب آن‌ها باشید و کاکتوس‌ها را دور از دسترس آن‌ها قرار دهید. برخی از انواع کاکتوس تیغ‌دار عبارت‌اند از:

اپونتیا میوه‌دار

کاکتوس اپونتیا میوه دار

اچینوپسیس کاماسرئوس

اچینوپسیس کاماسرئوس

اچینوکاکتوس پلاتیکانتوس

اچینوکاکتوس پلاتیکانتوس

اسکوباریا

کاکتوس اسکوربیا

آروجادوا پنیسیلاتا

آروجادوا پنیسیلاتا

انواع کاکتوس گوشتی

کاکتوس‌‌ها اغلب گیاهان گوشتی هستند که آب را در خود نگه می‌دارند. به همین دلیل است که نگهداری از آن‌ها بسیار آسان است و نیاز به مراقبت زیادی ندارند. آبیاری به کاکتوس گوشتی حتماً باید به رعایت اصول صحیح زهکشی باشد. برخی از کاکتوس‌های گوشتی را در ادامه ببینید:

کاکتوس ارکیده‌ای

کاکتوس ارکیده ای

کاکتوس سنگ زنده

کاکتوس سنگ زنده

کاکتوس پیوت

کاکتوس پیوت

کاکتوس اوپونتیا

کاکتوس اپونتیا

انواع کاکتوس دراز

به کاکتوس‌های دراز علاقه دارید؟ در این بخش چند کاکتوس دراز زیبا را به شما معرفی کرده‌ایم:

کاکتوس دراز ساگوارو

کاکتوس دراز ساگوارو

کاکتوس آرماتوسرئوس

کاکتوی آرماتوسرئوس

کاکتوس آروجادوئا مدادی

کاکتوس آروجادوئا مدادی

کاکتوس آروتروسرئوس روندونیانوس

کاکتوس آروتروسرئوس روندونیانوس

کاکتوس مداد شاخه ای چولا

کاکتوس مداد شاخه ای چولا

انواع کاکتوس ساکولنت

کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها اصطلاحاتی هستند که اغلب به‌جای هم استفاده می‌شوند اما همیشه یکسان نیستند. کاکتوس‌ها ساختارهایی به نام آرئول دارند که خانواده آن‌ها را مشخص می‌کند. بسیاری از ساکولنت‌ها آرئول ندارند و بنابراین در یک خانواده گیاهی متفاوت طبقه‌بندی می‌شوند. برخی از ساکولنت‌ها عبارت‌اند از:

یشم

گیاه یشم

هاورتیا عنکبوتی

هاورتیا عنکبوتی

هاورتیا شیشه‌ای

هاورتیا شیشه ای

سدوم شکلاتی

سدوم شکلاتی

سدوم غوره‌ای

سدوم غوره ای

سمپریوم لب ماتیکی

سمپریوم لب ماتیکی

سمپریوم عنکبوتی

سمپریوم عنکبوتی

انواع کاکتوس گرد

کاکتوس‌های گرد طرفداران زیادی دارند. اگر شما نیز به این نوع علاقه دارید بهتر است انواع آن‌ها را در این بخش ببینید و بشناسید:

ملوکاکتوس

ملوکاکتوس

تلوکاکتوس

تلوکاکتوس

کوری فانتا

کوری فانتا

مامیلاریا

مامیلاریا

کاکتوس اچینو

کاکتوس اچینو

پادشاه کاکتوس‌های خاردار کاکتوس اچینو است. برای دکوراسیون اتاق‌خواب خود از یک کاکتوس اچینو استفاده کنید و آن را پشت پنجره اتاق‌خوابتان نگهداری کنید. این کاکتوس‌ها اندازه بزرگی دارند اما با رشد کم همراه هستند. این نوع از کاکتوس‌ها مقاومت بالایی دارند اما بهتر است قبل از خریداری آن‌ها با نحوه نگهداری آن‌ها آشنا شوید. در تابستان می‌توانید این کاکتوس را در بیرون از خانه نگهداری کنید. معروف‌ترین گونه‌های اچینو عبارت‌اند از:

echinocactus grusonii

echinocactus texensis

echinocactus polycephalus

echinocactus horizonthalonius

انواع کاکتوس گران‌قیمت

برخلاف تصور اکثریت، کاکتوس‌ها نیز می‌توانند گران‌قیمت باشند. کمیاب بودن برخی از انواع کاکتوس یکی از دلایل قیمت گران آن‌ها است. برخی از افراد به این‌گونه‌های کمیاب و قیمتی علاقه دارند که همین موضوع نیز موجب افزایش قیمت آن‌ها خواهد شد. در ایران کاکتوس‌های آستریاس، تفرو، آریو، دیسکو، هاورتیا و اوبلمانیا از گونه‌های گران‌قیمت هستند.

کاکتوس هاورتیا ابلق زردرنگ

کاکتوس هاورتیا ابلق زردرنگ

کاکتوس اگاو ویکتوریا

کاکتوس اگاو ویکتوریا

کاکتوس صخره‌ای

کاکتوس صخره ای

کاکتوس پیرمرد

کاکتوس پیرمرد

این‌گونه جذاب کاکتوس که کاکتوس پیرمرد نام‌گرفته بومی شرق مکزیک است. این نمونه از نمونه‌های محبوب کاکتوس است که بسیار پرورش داده می‌شود. در سن‌های بالای این‌گونه می‌توان شاهد گلدهی آن شد. ممکن است این سن بعد از 20 تا 30 باشد. کاکتوس پیرمرد دارای موهای بلند و پرپشت سفید است که به همین دلیل این نام را گرفته است. هرچقدر نور بیشتری داشته باشد موهای بلندتر و زیباتری خواهد داشت.

گل کاکتوس خورشیدی

گل کاکتوس خورشیدی

این‌گونه از کاکتوس بسیار زیبا است و برای نگهداری در منزل بسیار مناسب است. البته باید نحوه نگهداری درست از آن را نیز بدانید؛ زیرا در صورت نگهداری نامناسب ممکن است این گیاه به رشد کامل و مناسب خود نرسد و دچار خشکی، چروک برگ گیاه، دراز و نازک شدن، ایجاد حشرات در خاک شود.

کلام آخر

اگر به دنبال تنوع در گیاهان خانه و آپارتمان خود هستید، کاکتوس‌ها یکی از پرتنوع‌ترین گیاهان است که می‌توانید در نظر بگیرید. از کاکتوس‌های خاردار تا کاکتوس‌های بدون خار، کاکتوس‌های گرد تا کاکتوس‌های دراز همگی انواع کاکتوس هستند که طبق سلیقه خود می‌توانید آن‌ها را در کنار خود نگهداری کنید. در این مقاله از مجله جوان ایرانی انواع مختلفی از کاکتوس را به شما معرفی کردیم تا انتخاب را برای شما راحت‌تر کنیم. ازآنجایی‌که اکثر کاکتوس‌ها در شرایط سخت نیز دوام می‌آورند محبوبیت زیادی در بین مردم دارند. برخی اوقات آن‌ها به‌قدری کند رشد می‌کنند که شما نیازی به گل‌کاری مجدد، هرس، تغذیه و آبیاری زیاد نخواهید داشت. توصیه ما این است که حتماً نگهداری از یکی از انواع کاکتوس‌ها را تجربه کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2.9 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 18

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ممنونم ازتوضیحات خوبتون و عکس های بسیار زیباتون. اما یکی از کاکتوس هایی که من به دنبال اسمش بودم در بینشون نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا