کسب و کار

بهترین آموزش پرایس اکشن: نکات مهم آن

آموزش پرایس اکشن صفر تا صد: بررسی تکنیک های آن

آموزش پرایس اکشن در واقع یادگیری یک نوع روش تحلیلی و معامله‌گری است که در آن تریدر تنها بر عملکرد و نوسانات قیمتی متمرکز شده و از ابزارهای دیگری مانند اندیکاتور و … استفاده نمی‌کند. در این روش معامله‌گران می‌توانند از طریق سابقه معاملات، تشخیص روند، الگوهای کندلی و قیمتی، استراتژی‌ها و مدیریت سرمایه، اصول پایه‌ای را یاد بگیرند. آموزش پرایس اکشن به شما این امکان را می‌دهد تا در بازارهای مختلف مالی اقدام به معامله‌گری و کسب سود نمایید.

تاریخچه پرایس اکشن

بازار سرمایه که به آن Capital market نیز گفته می‌شود، محلی برای خرید و فروش اوراق بهادار است که در آن شرکت‌ها و دولت‌ها به عنوان واحد‌های اقتصادی، سرمایه‌های خود را به دیگر شرکت‌ها یا سرمایه‌گذاران منتقل می‌کنند. امروزه با گسترش دانش افراد در حوزه معامله گری، بسیاری از شهروندان در جوامع مختلف به بازار سرمایه روی آورده‌اند.  فعالیت در بازار سرمایه مستلزم به کارگیری روش‌های تحلیلی مانند تحلیل تکنیکال، فاندامنتال، الیوت، پرایس اکشن، شمارش موج و … است.

آموزش پرایس اکشن یک روش تحلیل تکنیکالی است که بستگی زیادی به تاریخچه قیمت دارد. این نوع روش تحلیلی بعد از تحلیل مالی کلاسیک در بازارهای مالی ایجاد شد. زمانی که افراد سرمایه‌گذار متوجه شدند که می‌توانند از طریق الگوهایی که اندیکاتورها ایجاد می‌کنند، روند قیمت را پیش بینی نمایند.

تاریخچه پرایس اکشن را می‌توان از سال‌های 2008 به بعد دانست که اقتصادگران با وجود بحران مالی در آمریکا، برای جلوگیری از ضررهای بیشتر روشی به این نام را ایجاد کردند. منشا این نوع روش تحلیلی از مبحث علوم اجتماعی و نیز اصول و مبانی علوم اقتصاد گرفته شده است.

پرایس اکشن تاریخچه

نکات کلیدی پرایس اکشن

در روش و آموزش پرایس اکشن، معامله گران به ابزارهایی مانند اندیکاتورها و نیز ربات‌های معامله گر نیازی ندارند؛ زیرا تحلیل‌ها براساس رفتار قیمت پیش بینی شده و استفاده از تاریخچه و روند قیمت نقش موثر و تعیین کننده‌ای دارد.

یکی دیگر از نکات کلیدی آموزش پرایس اکشن این است که معامله گران در آن از تاریخچه قیمت بازه زمانی در حدود 3 – 6 ماه قبل استفاده می‌کنند یا بهتر است بگوییم تمرکز تحلیل گران در این حدود بازه زمانی است.

استفاده از روش پرایش اکشن می‌تواند در بازارهای مختلفی مانند فارکس و رمزارزها به کار گرفته شود. جالب است بدانید که معامله گران در این روش با ذهنیت استفاده کمتر و نمودار ساده‌تر معاملات خود را انجام می‌دهند. حتی برای آن نیز نام‌های مختلفی ارائه کرده‌اند که یک نمونه از این نام‌ها به روش نمودار معاملات پاک گفته می‌شود.

یکی از نکات مهمی که بایستی راجع به پرایس اکشن بیان کرد، آن است که این روش براساس الگوهای رفتارشناسی افراد نیست.

نکات مهم در پرایس اکشن

آموزش پرایس اکشن به زبان ساده

برای آموزش پرایس اکشن، شما می‌توانید با تمرکز بر نوسانات قیمت، بازار موردنظر خود را مورد تحلیل قرار داده و از ابزارهای دیگری استفاده نمی‌کنید. البته برخی از مواقع می‌توانید یا لازم می‌شود تا از اندیکاتورهایی مانند Moving Average و یا  سایر موارد ساده آن مانند RSI, MACD, Stochastics استفاده کنید. برای آموزش پرایس اکشن به زبان ساده، لازم است دو مرحله اصلی را انجام دهید:

  • اولین کار آن است که وضعیت سهم یا ارز موردنظر خود را تعیین کنید. در این مرحله تریدر یا معامله‌گر، بایستی نزولی بودن یا صعودن بودن سهم را تشخیص دهد که این مورد از طریق تعیین خطوط مقاومت، حمایت و نیز ورود به یک کانال قیمتی انجام می‌شود. منظور از یک روند یا کانال صعودی، دو خط موازی است که کندل‌های قیمت سهم در آن به صورت HH یا سقف‌های بالاتر و HL و کف‌های بالاتر هستند. برعکس این مورد، بیانگر یک کانال نزولی است. حالت سومی نیز وجود دارد که در آن بازار در حالت رنج زدن یا خنثی در حالت حرکت است و به اصطلاح تثبیت شده است. در این حالت سهم بین دو خط موازی صاف بالا و پایین می‌شود.
  • دومین مورد آن است که معامله گر، با توجه به صعودی یا نزولی بودن سهم، از تکنیک‌های پرایس اکشن استفاده کند تا بتواند به برمبنای تحلیلی که دارد، برداشت صحیحی از ادامه روند داشته باشد.

در کنار یادگیری این موارد، اندیکاتورهایی که مورد نیاز است، حالت‌های مختلف قیمت‌، لازم است تا با استراتژی‌های مختلف برای معامله آشنا شوید که به این موارد، ستاپ‌های معاملاتی یا Trading setup گفته می‌شود. استراتژی‌های مختلفی برای معامله با پرایس اکشن وجود دارند که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • شمع‌های سایه بلند
  • اوتساید بار خارج از خط مقاومت یا حمایت
  • اسپرینگ در خط حمایت
  • اندازه‌گیری طول سوئینگ‌های قبلی
  • اینساید بار بعد از شکست سطوح

با ما تا انتهای این مقاله راجع به آموزش پرایس اکشن همراه باشید تا بیشتر راجع به این استراتژی‌ها در ادامه بپردازیم.

آموزش آسان پرایس اکشن

آموزش صفر تا صد پرایس اکشن

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در آموزش صفر تا صد پرایس اکشن که بایستی در کنار مواردی همچون آموزش اندیکاتورها و استراتژی‌ها در نظر گرفته شود، بررسی الگوها است. در واقع پرایس اکشن را می‌توان برپایه الگوها دانست که به آن Triggers, Signalsو نیز Setups گفته می‌شود. از آنجایی که این نوع از الگوها متفاوت و متنوع هستند، در ادامه 3 مورد مهم آن را بیان می‌کنیم:

  • Inside Bar: در این الگو، دو کندل را مشاهده می‌کنید که کندل سمت چپ بزرگتر و کندل سمت راست کوچکتر بوده و درون کندل سمت چپ قرار دارد. در صورت وجود چنین الگویی، احتمال اینکه محدوده قیمتی شکسته شود و در ادامه آن شاهد یک جهش باشیم، انتظار می‌رود.
  • Fakey Bar: مورد دیگری از الگوهای مهم پرایس اکشن هستند که مدل fail شده الگوی Inside Bar است که الگویی دارد که کندل بعد از Inside Bar نمی‌تواند محدوده قیمتی را شکسته و در این حالت، ادامه حرکت قیمت در جهت همان کانال قیمتی خواهد بود.
  • Pin Bar: این نوع الگو که پین بار نام داشته، دارای ظاهری پنس مانند است یعنی دارای سایه بلند و بدنه کوتاهی است، در بازارهای با روند‌های قیمتی نزولی و صعودی تشکیل شده و می‌توان آن را در یک روند نزولی نشانه‌ای از حرکت به سمت مخالف جهت سایه تا رسیدن به مقاومت بعدی دانست. مشاهده این الگو می‌تواند به ما کمک کند و بگوید که ما در یک روند صعودی هستیم و این مورد باعث حرکت به سمت محدوده حمایت بعدی است.

آموزش جامع پرایس اکشن

اموزش کامل پرایس اکشن پیشرفته

از آنجایی که امروزه می‌توان آموزش پرایس اکشن را به عنوان یکی از کامل‌ترین استراتژی‌های معاملاتی درنظر داشت، تکنیک‌ها و تحلیل‌های بسیاری برای آن ارائه شده است که مهم‌ترین بخش آنها استراتژی‌های پیشرفته آن هستند. به این منظور لازم است تا آموزش کامل پرایس اکشن پیشرفته به صورت جدا ارائه شود.

برای داشتن یک معامله موفق از طریق متد معاملاتی پرایس اکشن، لازم است تا بر 6 مهارت را در آموزش پرایس اکشن تسلط بیابیم که عبارتند از:

  • تشخیص روند: همانطور که گفتیم، مهم است که بدانید روند قیمت سهم مورد نظر ما در آینده چگونه خواهد بود.
  • شناسایی و رسم خطوط مقاومتی و حمایتی: یکی از بهترین راه‌های کسب سود در بازارهای مالی، خرید در نزدیکی یا در هنگام رسیدن قیمت به یک حمایت و فروش در هنگام رسیدن به یک مقاومت است.
  • الگوهای قیمتی و کندلی: علاوه الگوهای کندلی که در قسمت قبل به 3 مورد از آن اشاره کردیم، الگوهای قیمتی نیز وجود دارند که با تشخیص آنها می‌توانید تا حد بسیار خوبی ادامه نزولی یا صعودی بودن روند قیمت را تشخیص دهید.
  • استراتژی خروج از معامله
  • مدیریت ریسک و سرمایه: توجه کنید که بازارهای جهانی مانند ارز دیجیتال و فارکس، بازارهایی نیستند که محدوده نوسان داشته و سرمایه شما 5 درصد 5 درصد زیاد یا کم شود، این بازارها بدون محدودیت نوسان هستند، به این معنا که ممکن است در عرض تنها یک ساعت، 20، 25، 50 و … درصد از سرمایه‌تان از دست رفته و یا اضافه شود.
  • مدیریت احساسات: اگر سابقه ترید کردن را داشته باشید، می‌توانید به خوبی اثر مهمی که احساسات بر معاملات شما دارند را درک کنید. پولی که به زحمت در می‌آورید، ممکن است در یک ساعت نصف شود، در این حالت چه بخواهید چه نخواهید، دچار یک غم و افسردگی شدید می‌شوید. در کنار این احساسات، حس طمع و انتقام به سراغ شما می‌آید. این احساسات در موارد کسب سود نیز برعکس هستند و بایستی حتما آن‌ها را مدیریت کنید.

اموزش کامل پرایس اکشن پیشرفته

 

با آموزش مفید تریدر نسخه موبایل در این مقاله آشنا شوید:

آموزش مفید تریدر نسخه موبایل

تکنیک های پرایس اکشن

استراتژی‌های مختلفی برای پرایس اکشن وجود دارند که می‌توانید آنها را در هنگام ترید کردن به کار بگیرید. ز جمله این موارد به 5 استراتژی اشاره کردیم که عبارتند از:

  • شمع‌های سایه بلند: یکی از نقاط ورودی که می‌توان در پرایس اکشن آنها را مورد بررسی قرار داد، محدوده‌هایی است که با ایجاد کندل‌های شمعی با سایه بلند همراه هستند. علت آن را می‌توان نشانه صعودی یا نزولی بودن ادامه روند با مشاهده این نوع از الگوها دانست.
  • اوتساید بار خارج از خط مقاومت یا حمایت: مورد دیگری که می‌توان برای آموزش پرایس اکشن و تکنیک‌های آن بیان کرد، آن است که شمع بیرونی، شمع قبلی یا پیشین خود را تحت پوشش قرار دهد. به این منظور که نقطه ماکزیمم شمع دوم بیشتر از نقطه متناظر در قبلی و نقطه مینیمم شمع دوم پایین‌تر از شمع دوم باشد. در این حالت اگر شمع اوتسایدر بزرگتر باشد، امکان صعود روند وجود دارد.
  • اسپرینگ در خط حمایت: اسپرینگ یا جهش، یک نوع شکست جعلی به سمت پایین است که می‌تواند افراد بسیاری را فریب دهد اما تشخیص آن سبب می‌شود تا تریدرها سود بگیرند. در واقع زمانی که این الگو در ابتدا تریدرها را فریب می‌دهد، در ادامه حرکت خود، جهت معکوس را در پیش گرفته و به روند قبلی خود باز می‌گردد.
  • اندازه‌گیری طول سوئینگ‌های قبلی: در طول نمودار قیمت می‌توانید شاهد آن باشید که قیمت روند خود را تکرار می‌کند. این مورد باعث می‌شود تا معامله‌گران با استفاده از این نوع چرخه تکرار که سوئینگ گفته می‌شود، با در نظر گرفتن یک بازه 18-20 درصدی تغییرات نسبت به دوره قبل، اقدام به ترید از طریق پرایس اکشن نمایند.
  • اینساید بار بعد از شکست سطوح: این نوع استراتژی برای زمانی است که تعدادی از کندل‌های استیک در کنار هم باشند و ما شاهد حرکت قیمت در اطراف یک ناحیه حمایتی یا مقاومتی باشیم. این نوع از حرکت‌ها می‌تواند در تعیین حد ضرر، در تعیین شکستن ناحیه موثر باشد.

نکات و ترفند های پرایس اکشن

بهترین آموزش پرایس اکشن

در مورد بهترین آموزش پرایس اکشن می‌تواند منابع و مراجع مختلفی را بیان کرد که در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم:

  • کتاب معامله گر پرایس اکشن از لنس بگز: اولین مورد برای معرفی بهترین آموزش پرایس اکشن را می‌تواند کتاب لنس بگز دانست که در قالب 16 فصل ارائه شده است و کاملا معامله‌گری براساس تحلیل روند قیمت را بیان نموده است. از دیگر قسمت‌های آن در کنار پرایس اکشن می‌توان به مباحثی مانند تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای، اجرا استراتژی، بقای مالی در بازارهای سرمایه، آموزش و نحوه معامله گری به صورت کسب و کار، مثال‌های معاملاتی.
  • کتاب پرایس اکشن روندها اثر ال بروکز: یکی دیر از مراجع آموزش پرایس اکشن، کتاب پرایس اکشن روندها اثر ال بروکز می‌باشد که روش‌های تحلیل قابل اعتمادی را ارائه کرده و می‌توانید تحلیل پرایس اکشنی روندها را در آن داشته باشید. اگر شما می‌خواهید تحلیل‌های دقیقی از تغییرات قیمت را یاد بگیرید، این کتاب پیشنهاد مهمی برای شما خواهد بود.
  • کتاب پرایس اکشن محدوده‌های معاملاتی اثر ال بروکز: مورد دیگری که می‌توان راجع به بهترین مراجع آموزشی پرایس اکشن بیان کرد، کتاب پرایس اکشن محدوده‌های معاملاتی ال بروکز است که با کتاب قبلی وی مکمل بوده و در این کتاب، چگونگی ورود و خروج از یک معامله را بررسی می‌کنیم. مباحث کاربردی در این کتاب بیان شده است که از آن جمله می‌توان به شکست‌ها، پولبک‌ها، شکاف‌ها و … اشاره نمود. این کتاب در حالت کلی به 5 قسمت تقسیم شده است.

همچنین از دیگر مرجع‌ها که می‌توانید برای آموزش علم پرایس اکشن استفاده کنید، می‌توان به کتاب استاد بازارها اثر تام ویلیامز نیز اشاره نمود که در این کتاب به بررسی سبک‌های معاملاتی پرداخته است تا تریدر بتواند دید خوبی نسبت به بازار داشته باشد. شما می‌توانید از این کتاب به عنوان یک مرجع آموزشی برای دریافت سوالات خود استفاده کنید.

برترین آموزش برای پرایس اکشن

آموزش پرایس اکشن در بورس ایران

با فراگیری آموزش‌ پرایس اکشن، کاربران می‌توانند از طریق الگوها، کندل شناسی‌ها، استراتژی‌ها و … این علم برای ترید در بازارهای مختلف مالی استفاده کنند. در واقع استفاده از آموزش پرایس اکشن می‌تواند نحوه خواندن و تفسیر روند قیمت‌ها و الگوهایی که دارند را برای شما آشکارتر کرده و در نهایت یک سیستم معاملاتی را برای شما رقم بزنند.

البته لازم به ذکر است که آموزش پرایس اکشن در بورس ایران نیز کاربرد دارد و معامله گران حتی با داشتن نمودار خام قیمت می‌توانند به کمک تشخیص الگوها و نیز کندل‌ها اقدام به معامله نمایند. استفاده از آموزش پرایس اکشن در بورس ایران و سایر بازارهای مالی می‌تواند برای معاملاتی که میان‌مدتی و کوتاه‌مدتی هستند، بسیار مفید باشد. البته از آن برای بازه بلند مدتی هم استفاده می‌شود.

یادگیری اصول ساده و قدرتمند تحلیل نموداری در آموزش پرایس اکشن نقطه عطفی است که سبب می‌شود تا تحلیل قیمت‌ها در بازارهای مختلف، با اصول یکسانی که در این نوع تحلیل و ترید کردن وجود دارد، امکان پذیر باشد.

پرایس اکشن در بورس تهران

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا