کسب و کار

مزایا و معایب امنیت شغلی + عوامل تهدید کننده آن

چگونه متوجه شویم شغل ما از امنیت کافی برخوردار است؟

به احساس امنیتی که افراد نسبت به جایگاه خود در شغل مورد نظرشان دارند، امنیت شغلی می‌گویند. این‌گونه افراد مطمئن هستند، شغل خود را از دست نمی‌دهند و یا به جایگاه پایین‌تری افت نمی‌کنند. امنیت شغلی برای کارمندان و کارفرماها اهمیت بسیار زیادی دارد. همان‌طور که کارمند تمایل دارند بدون نگرانی سر ماه حقوق خود را دریافت کند، کارفرما نیز به‌هیچ‌وجه دوست ندارد که شاهد غیبت و بی‌میلی کارمندان نسبت به کار خود باشد. در این مطلب از جوان ایرانی عوامل مؤثر بر امنیت شغلی را با هم بررسی خواهیم کرد، همچنین مزایا و معایب آن را برای شما شرح می‌دهیم.

 

چگونه در شغل خود احساس بلاتکلیفی نکنیم؟

برای اینکه سطح کارایی شما افزایش پیدا کند، سعی کنید در شغل خود احساس بلاتکلیفی و عدم قطعیت نداشته باشید. در این بخش از جوان ایرانی برای شما راهکارهایی شرح می‌دهیم تا بتوانید با اعتماد به نفس بیشتری فعالیت‌های خود را انجام دهید.

خوشبین باشید

مدام ترس از دست دادن شغل خود را نداشته باشید. این ترس باعث می شود نتوانید در کار خود کارایی لازم را داشته باشید. درواقع شما عزیزان باید بدانید که ترس از دست دادن شغل، از خود از دست دادن آن بدتر است. بنابراین همیشه مثبت فکر کنید و تا وقتی با نشانه‌های از دست دادن شغل خود مواجه نشدید فکر بیکاری را از سر خود بیرون کرده و تمام تمرکز خود را بر روی تسک هایی که باید انجام دهید بگذارید.

رفتار حرفه‌ای داشته باشید

حتماً در محیط کار حرفه‌ای رفتار کنید تا شخصیت شما حفظ شود. به عنوان مثال از تأخیر به شدت پرهیز کنید، تسک هایی که قرار است انجام دهید را سر موعد مقرر انجام داده و به مافوق خود تحویل دهید. همچنین از پوشیدن لباس‌های نامناسب خودداری کنید و شوخی‌های جنسی با همکاران خود نکنید! برخی از افراد مسائل خانوادگی را وارد محیط کار می‌کنند که بسیار اشتباه است. درواقع اگر آن‌ها شب قبل با خانواده خودشان درگیر شده باشند، در محیط کار نیز اخلاق خوبی ندارند. شما عزیزان باید بدانید که این موارد باعث کاهش امنیت شغلی شما می‌شود. شما عزیزان باید شغل خود را جدی گرفته و هنگامی‌که در محیط کار هستید اجازه ندهید که مسائل خانوادگی بر روی شغل شما تأثیر بگذارد.

مهارت‌های خود را نشان دهید

شما باید طوری در سازمان و در شغل خود فعالیت کنید که مدیران مافوق شما متوجه برتری شما بشوند. درواقع باید سعی کنید ارزشمندی و جایگاه خود را در آن کاری که انجام می‌دهید به خوبی ثابت کنید. ارزش‌های خود را نشان دهید تا متوجه حرفه‌ای بودن شما بشوند. به ویژه اگر کار سختی انجام می‌دهید، زمان مناسبی است که نشان دهید چقدر شما قابلیت‌های فراوانی دارید.

خود را به روز کنید

اگر دانش خود را بروز نکنید، مطمئن باشید دچار فرسودگی شغلی شده و در هر زمانی احساس بیکاری خواهید کرد. اگر آموزش‌های لازم را  ببینید و مهارت خود را ارتقا دهید درنتیجه مدیریت از این فعالیت شما اطلاع پیدا کرده و از شما تشکر خواهد کرد در این صورت امنیت شغلی شما ارتقا پیدا می‌کند.

چگونه بر احساس ناامنی غلبه کنیم؟ عواقب و علت عدم امنیت را در این مطلب بخوانید:

غلبه بر احساس ناامنی در زندگی

مزایای امنیت شغلی چیست؟

عوامل مؤثر بر امنیت شغلی چیست
عوامل مؤثر بر امنیت شغلی چیست

امنیت شغلی باعث افزایش اعتماد به نفس افراد شده و درنتیجه میزان رضایت آن‌ها از کارشان بالا می‌رود. مزایای آن را در ادامه به طور کامل بررسی می‌کنیم.

  • اگر از امنیت شغلی خود مطمئن باشید دیگر نگران وضعیت مالی نیستید. چون می‌دانید سروقت هزینه‌های منزل را پرداخت خواهید کرد.
  • در محیط کار از آرامش کافی برخوردار خواهید شد و از سلامت روان برخوردار می‌شوید.
  • وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهید زیرا استرس شما کمتر است.
  • افرادی که در شغل خود دارای امنیت شغلی هستند، برای پس از بازنشستگی نیز پس اندازه کافی دارند.
  • افراد در محیط کار، مشارکت بهتری در کارهای سخت خواهند داشت.
  • احتمال ترک کار کارمندان بسیار پایین می‌آید، زیر آن‌ها از کار خود راضی هستند‌.
  • میزان بهره‌وری افراد بهبود پیدا می‌کند، درنتیجه تسک‌های خود را باکیفیت بهتری به انجام می‌رسانند.
  • حس امنیت شغلی یک کارمند باعث بهبودی وضعیت مالی آن سازمان نیز می شود. زیرا مدیران مجبور نیستند که هزینه‌های اضافی بابت استخدام فردی دیگر بپردازند.
  • کارمندان روحیه شادی داشته و برای سرکار رفتن بسیار مشتاق هستند.
  • اگر سازمان امنیت شغلی خود را به خوبی ارائه بدهد، شهرت و وجهه آن افزایش پیدا می‌کند. درنتیجه کارمندان بهتر و با استعداد بالاتری جذب خواهد کرد.
  • هنگامی‌که افراد از سازمان خود حمایت کنند و رضایت شغلی داشته باشند، اعتبار آن نیز تقویت می شود.

 

معایب امنیت شغلی چیست؟

هرچند تمام افراد دوست دارند که شغلی مطمئن داشته باشند و از امنیت شغلی برخوردار باشند، اما باید مراقب باشند که امنیت شغلی بر روی عملکرد آن‌ها تأثیر منفی نگذارد. در این بخش از جوان ایرانی به بخشی از تأثیرات منفی و معایب آت می‌پردازیم.

  • برخی از کارمندان هنگامی‌که متوجه امنیت شغلی خود می‌شوند، هیچ تلاشی برای یادگیری مهارت‌های جدید نمی‌کنند.
  • کارمندانی که از شغل خود مطمئن هستند، ممکن است پس از یک دوره مشخص دچار افسردگی شوند. زیرا زندگی آن یکنواخت شده و همچنین حقوق ثابتی دارند. در این مطلب از جوان ایرانی دلایل افسردگی ناشی از روزمرگی را می‌توانید بخوانید.

رفع افسردگی ناشی از روزمرگی

  • توانایی خود را برای پیشرفت و رشد از دست می‌دهند.
  • کارمندانی که معتقد هستند شغل‌شان همیشگی و ثابت است، ممکن است عملکرد ضعیف و نتایج بدی را در ادامه همکاری داشته باشند.
  • برخی از کارمندان غیرتی را که درگذشته برای انجام کارهای خود به خرج می‌دادند، پس از امنیت شغلی از دست می‌دهند. درنتیجه در سطح کارایی و بهره‌وری آن‌ها نیز تأثیر منفی می‌گذارد.
  • کارمندان به حجم کاری و حتی حقوق خود عادت کرده و هیچ تلاشی برای تغییر و افزایش آن انجام نمی‌دهند.

 

تهدید امنیت شغلی چگونه است؟

عوامل مؤثر بر امنیت شغلی چیست
عوامل مؤثر بر امنیت شغلی چیست

برای برخی از کارمندان ممکن است این سؤال پیش بیاید که چگونه از امنیت شغلی خود مطمئن باشند و یا اینکه چگونه عوامل تهدید آن را شناسایی کنند. در این بخش برخی از نشانه‌های رایج و عواملی که می‌تواند به کارمندان سرنخ بدهد که امنیت شغلی آن ها درخطر است را بیان می‌کنیم.

ایجاد فرصت‌ها و مسئولیت‌های کمتر

برخی از کارمندان برای پروژه‌های خوب انتخاب نمی‌شوند و یا اینکه مسئولیت‌های آن ها به بقیه افراد شرکت تقسیم می شود. این مورد یک تهدید بسیار بزرگ است که می‌تواند به کارمند سرنخ دهد که ممکن است به‌زودی کار خود را از دست بدهند.

بررسی بیش از حد کارمند

اگر از کارمند سؤالات زیادی پرسیده شود، احتمال اینکه فرد دیگری به جای او استخدام شود بسیار زیاد است. احتمالاً شما اهداف مدنظر مدیریت سازمان را برآورده نکردید، درنتیجه ممکن است ظرف چند هفته فرد دیگری یه جای شما استخدام شود.

استخدام مهارت‌های مشابه مهارت کارمندان دیگر

برخی از مواقع یک سازمان برای مهارت‌های یکسان چند نفر را استخدام می‌کند. هنگامی‌که مدیریت متوجه شود که به این‌گونه مهارت‌ها به بیش از یک نفر نیاز ندارد، یک تهدید برای کار شما محسوب می شود. شما به عنوان یک کارمند باید تلاش بسیار زیادی برای اثبات مهارت‌های خود انجام دهید.

ضررهای مالی شرکت

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مشتریان خود را از دست بدهند. درنتیجه مدیران آن‌ها مجبور هستند برای جبران ضررهای مالی خود برخی از کارمندان را تعدیل کنند. در این موقعیت ممکن است کارمندان با خطر جدی مواجه شوند. افراد باید مهارت‌های خود را نشان دهند که شرکت تا جای ممکن آن ها را تعدیل نکنند.

عدم اطلاع از فناوری‌های پیشرفته

ازآنجایی‌که مدام در زمینه فناوری و سایر حوزه‌ها پیشرفت‌های عظیمی صورت می‌گیرد، درنتیجه مدیران نیاز به افرادی دارند که با این فناوری‌های پیشرفته کار کرده باشند و یا با مهارت‌های جدید آشنا باشد. اگر کارمندان این مهارت‌ها را نداشته باشند و تلاش برای کسب و یادگیری آن نیز به خرج ندهند، درنتیجه یک تهدید برای امنیت شغلی آن ها محسوب می شود.

استخدام از کشورهای دیگر

اگر سازمان شما منابع انسانی را از چندین کشور استخدام می‌کند که در آن ها نیروی کار در مقایسه با کشور خودتان ارزان‌تر تلقی می شود، درنتیجه شما باید بدانید که امنیت شغلی شما درخطر است. اگر سازمان با کمبود بودجه مواجه شود، از کشورهای دیگر نیرو استخدام می‌کند. درنتیجه برای کارمندانی که از شغل خود مطمئن شدند یک تهدید جدی محسوب می شود.

نداشتن علاقه به شغل خود

مطمئن باشید که اگر شما به شغل خودتان علاقه نداشته باشید، روزی می‌رسد که آن را ترک خواهید کرد. درواقع حتی هنگامی‌که شما مشغول کار هستید، نیز مدام به مشاغل دیگر فکر می‌کنید و آگهی‌های استخدام را پیگیر هستید! فراموش نکنید جابجایی مدام در شغل خود مانع از خبرگی و تسلط کامل شما به کار می شود. هرچند که اگر کار شما باب میلتان نبود می‌توانید برای پیشرفت خود تغییر شغل دهید، اما این تغییر را تبدیل به عادت نکنید.

 

نحوه افزایش سلامت روان در دورکاری به همراه مزایا و معایب فریلنسری را در این مطلب بخوانید:

تقویت سلامت روان در دورکاری

 

عوامل مؤثر بر امنیت شغلی چیست؟

عوامل مؤثر بر امنیت شغلی چیست
عوامل مؤثر بر امنیت شغلی چیست

عوامل مؤثر بر امنیت شغلی به چهار دسته مختلف تقسیم می شود:

  • عوامل فردی
  • عوامل سازمانی
  • عوامل محیطی
  • عوامل شغلی

در ادامه این عوامل را با هم بررسی می‌کنیم.

عوامل فردی

عوامل فردی شامل میزان تحصیلات فرد، سابقه کار، وضعت تأهل، جنسیت و مواردی از این قبیل است.

عوامل سازمانی

عوامل سازمانی که بر امنیت شغلی اثر می‌گذارد، خود به ۳ بخش تقسیم می شود. رضایت از درامد، آموزش نیروی انسانی و فرهنگ‌سازمانی

عوامل محیطی

ازجمله عوامل محیطی که بر امنیت شغلی کارمندان تأثیر می‌گذارد را می‌توان به تمرکززدایی و واگذاری اختیار،  فعالیت‌های میان بخشی، مدیریت سازمان‌های دولتی و تحول در ساختار سازمانی اشاره کرد.

از عوامل شغلی می‌توان به تقویت رضایت شغلی، تقویت وجدان کاری، توانمندسازی در رفتار و ارتباطات می‌توان اشاره کرد.

 

امنیت شغلی و امنیت مالی

احتمالاً این سؤال در ذهن شما ایجاد شده که آیا با داشتن امنیت شغلی، امنیت مالی نیز فراهم می شود یا خیر؟ با توجه به شرایط کنونی معمولاً افراد برای اینکه به امنیت مالی برسند، شغل‌های کارمندی را ترک می‌کنند. زیرا امنیت شغلی و کار ثابت کارمندی در ادامه مسیر از امنیت مالی کمتری برخوردار است. درواقع این افراد برای رسیدن به امنیت مالی و ثروتمند شدن بهتر است امنیت شغلی خود را کاهش دهند‌. زیرا اگر شما بخواهید به شغلی وابسته شوید و درآمد ثابت داشته باشید، نهایت بتوانید در دوران پیری یک خوراک بخور نمیر و یا یک خانه مسکونی داشته باشید. اما برای ثروتمند شدن باید تلاش بیشتری انجام دهید، هوش مالی داشته باشید تا از امنیت مالی نیز برخوردار شوید.

 

سخن پایانی

به‌طورکلی هرچقدر کارمندان از امنیت شغلی بالاتری برخوردار باشند، درنتیجه وظایف خود را بهتر انجام داده و در سازمان تأثیر مثبت بیشتری خواهند داشت. در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی مزایا و معایب امنیت شغلی پرداختیم. شما عزیزان باید سعی کنید تا از خصوصیات منفی و معایب آن پرهیز کنید. اگر شما نیز تجربه‌ای در مورد امنیت شغلی دارید می‌توانید در بخش نظرات انتهای مقاله پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. عدم امنیت شغلی گاهی وقتها وحتی بیشتر وقتها مشکل از خوده کارمند ویا کارگر نیست بلکه مشکل مدیریت ونبود قانون حمایت از کارگران هست ، کارگر هست که همه کار می کنه ولی اخراج میشه یا سطح انتظارات مدیریت ویا کارفرما بسیار بالاست که نمی شه براورده کرد به طور مثال از کارگر انتظار دارن در ۳روز حرفه ای عمل کنه که اینجور چیزی گاهی وقتها امکان پذیر نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا