بهداشت و سلامت جنسی + دانستنی های جنسی

انواع پرده بکارت: پاسخ به ۶ سوال رایج و باورهای غلط افراد

آشنایی با پرده بکارت، تشخیص آن و هرآنچه که نیاز است بدانید

لیست مطالب این مقاله

پرده بکارت یک غشای نازک است که دهانه واژن را احاطه کرده و در سمت پایین دهانه واژن قرار دارد. در این مقاله از جوان ایرانی هر آنچه که نیاز است در مورد پرده بکارت بدانید را شرح می‌دهیم و همچنین در انتها به ۶ سوال رایج پاسخ خواهیم داد، با ما همراه باشید.

هدف از پرده بکارت چیست؟

تاکنون پزشکان به یک نتیجه واحد نرسیده اند که بدانیم هدف از ایجاد پرده بکارت چیست! ولی یکی از رایج‌ترین نظریه‌ها این است که وجود پرده بکارت مانع از ورود عفونت و میکروب به بدن می‌شود.

از نظر دین اسلام خداوند پرده بکارت را در خانم‌ها قرار داده تا انگیزه‌ای برای حفظ پاکدامنی آن‌ها باشد، ولی نداشتن پرده بکارت را نمی‌توان نشانه مشکلات اخلاقی و ارتباط غیرمجاز آن دختر دانست و نباید آبروی او را برد.

انواع پرده بکارت

انواع پرده بکارت را در ادامه برای شما شرح می‌دهیم و همچنین ناهنجاری‌های پرده بکارت را بیان کرده و شما را با روش درمانی آن آشنا می‌کنیم.

  1. بکارت حلقوی
  2. بکارت ارتجاعی
  3. بکارت دو سوراخی یا تیغه‌ای
  4. بکارت غربالی یا سوراخ‌سوراخ و مشبک
  5. بکارت مسدود

۱) پرده بکارت حلقوی

این نوع پرده بکارت به صورت حلقه‌ای اطراف واژن را می‌پوشاند، اگر دارای این نوع پرده بکارت هستید باید بدانید که بعد از ‌رابطه جنسی پاره نمی‌شود.

۲) پرده بکارت ارتجاعی

این نوع پرده بکارت از انعطاف پذیری زیادی برخوردار است. در هنگام دخول یا پاره نمی‌شود یا بسیار جزئی پاره شده و خونریزی ندارد.

۳) پرده بکارت دو سوراخی یا تیغه ای

این نوع پرده بکارت توسط یک تیغه‌ی گوشتی به دو بخش تقسیم می‌شود.

۴) پرده غربالی

این نوع پرده به طور کامل عرض واژن را پوشانده اما سوراخ سوراخ است.

۵) پرده مسدود

این نوع پرده کاملا دهانه واژن را پوشانده و بدون سوراخ است. این نوع افراد باید جراحی شوند که در ادامه در مورد این پرده توضیح می‌دهیم.

ناهنجاری در پرده بکارت

پرده بکارت بدون سوراخ دهانه واژن را به طور کامل می‌پوشاند. این نوع پرده در خانم‌ها چندان رایج نیست و در واقع ۱ در ۱۰۰۰ یا ۱ در ۱۰۰۰۰ دختر به آن مبتلا می‌شود.

پرده بکارت بدون سوراخ شایع‌ترین نوع انسداد پرده بکارت بوده و ناهنجاری مادرزادی تلقی می‌شود که علت آن ناشناخته است.

علائم پرده بکارت مسدود یا بدون سوراخ

  • مانع از خروج خون در هنگام پریودی از واژن
  • مانع از خروج ترشحات واژن
  • تکرر ادرار یا احساس تخلیه ناقص ادرار
  • دردهای شکمی

هرچند این نوع پرده بکارت در بدو تولد تشخیص داده می‌شود ولی عموماً در هنگام بلوغ که مانع خروج خون قاعدگی از واژن می‌شود و یا در استفاده از تامپون مشکل ایجاد شده تشخیص داده می‌شود. شما باید بدانید بعد از گذشت از دوران بلوغ و هنگامیکه شما نوجوان هستید پرده بکارت بزرگ‌تر می‌شود.

ناهنجاری‌های پرده بکارت اثر طولانی‌مدتی برای سلامتی ندارند بنابراین تا زمانی که پرده بکارت شما باعث ایجاد درد نشده یا باعث جلوگیری از قاعدگی و مشکل در استفاده از تامپون نمی‌شود نیازی به تغییر شکل پرده بکارت نیست‌.

برای تشخیص نوع پرده حتما به ماما مراجعه کنید و از دستکاری خود برای بررسی نوع یا وجود پرده بکارت پرهیز کنید.

تشخیص باکرگی از روی پرده بکارت

با توجه به این که پرده بکارت در افراد مختلف متفاوت است، تشخیص باکرگی دختر چندان کار آسانی نیست. در واقع صرف داشتن پرده بکارت یا نداشتن آن نمی‌توان تشخیص داد که شما باکره هستید یا خیر، قبلاً رابطه جسی داشته‌اید یا خیر. باکرگی یک مفهوم پزشکی یا بیولوژیکی نیست و هیچ روش پزشکی دقیقی برای آزمایش باکرگی وجود ندارد.

شما باید بدانید پرده بکارت کل واژن را نپوشانده! اگر این‌طور بود خون قاعدگی از واژن خارج نمی‌شد. داشتن پرده بکارت یا عدم وجود آن یک اطلاعات محرمانه است و حتی اگر والدین دخترشان را برای تشخیص باکرگی نزد پزشک ببرند، پزشک حتماً باید از دختر اجازه بگیرد که به والدینش اطلاع بدهد یا خیر.

فرهنگ‌هایی که از آزمایش پرده بکارت برای تست باکرگی استفاده می‌کنند ممکن است قضاوت‌های نادرست و ناعادلانه را در مورد زنان داشته باشند. حتی دیده شده است که از تازه عروسان گاهی درخواست می‌شود که نزد پزشک بروند تا پزشک در مورد باکرگی آن‌ها نظر دهد. در واقع تنها راه برای فهمیدن اینکه آیا فرد از قبل رابطه جنسی داشته یا خیر، این است که از خود او بپرسید و تمام.

این باور نیز غلط است که در شب اول پس از مراسم عروسی، عروس باید دستمال خونی ناشی از پاره شدن پرده بکارت به دیگران نشان دهد. باید بدانید حتی اگر تجربه اولین رابطه جنسی باشد، ممکن است خونریزی نداشته باشید. توصیه تیم پزشکی جوان ایرانی این است که با آناتومی بدن خود آشنا شوید. بسیاری از خانم‌ها حتی از اینکه در آئینه واژن خود را ببینند خجالت می‌کشند.

همانطور که گفتیم پرده بکارت غشای نازکی است که تمام یا قسمتی از واژن را احاطه کرده است. در اولین رابطه جنسی یا بعد از گذاشتن تامپون برای قاعدگی پرده بکارت پاره می‌شود و ممکن است کمی خونریزی کند. ولی هیچ ربطی به باکرگی فرد ندارد.

 

عوامل پارگی یا فرسودگی پرده بکارت

هرچند ممکن است در هنگام دخول، رابطه جنسی دهانی، انگشت کردن و یا خودارضایی پرده بکارت پاره شود، ولی برخی از ورزش‌ها و فعالیت بدنی می‌تواند باعث پاره شدن پرده بکارت شود.

شامل:

  • اسب‌سواری
  • دوچرخه‌سواری
  • بالارفتن از درخت یا سالن‌های ورزشی
  • ژیمناستیک
  • رقص

همچنین ممکن است در اثر دخول غیرجنسی نیز پاره شود مانند:

  • واردکردن تامپون قاعدگی
  • تست پاپ‌اسمیر
  • سونوگرافی ترانس واژینال

پاره شدن پرده بکارت درد و خونریزی دارد یا خیر؟

این باور غلطی است که در هنگام اولین دخول باید حتماً درد داشته باشید در غیر این صورت شما پرده بکارت ندارید. اصلاً درد در اولین دخول نشانه داشتن پرده بکارت و یا نداشتن آن نیست. درد در اولین رابطه جنسی عموماً به دلیل اضطراب و بی‌تجربگی جنسی ایجاد می‌شود.

اگر زنان در هنگام رابطه جنسی آرام بوده و استرس نداشته باشند و همچنین برای عشق‌ورزی زمان بگذارند. دهانه واژن مرطوب باشد و آلت تناسلی مرد به‌آرامی وارد واژن شود در اولین رابطه جنسی هیچ خونریزی نخواهند داشت. در واقع در این صورت هیچ نیازی نیست که مرد حتماً فشار دهد و با فشار پرده بکارت را پاره کند. اگر از قبل آمادگی لازم ایجاد شده باشد با دخول به‌آرامی پرده بکارت پاره خواهد شد.

بنابراین با توجه به اینکه رشته‌های عصبی کمی در پرده بکارت وجود دارد چنانچه فرد از آمادگی جسمی و روحی برخوردار باشد پارگی پرده بکارت در اولین رابطه جنسی برای او دردی به همراه نخواهد داشت.

تا جای ممکن در اولین شب ازدواج و بعد از عروسی نزدیکی نکنید، زیرا دچار استرس و خستگی ناشی از برگزاری مراسم هستید و این مورد باعث درد بیشتر و خونریزی شما خواهد شد.

علاوه بر موارد ذکر شده، اگر دهانه واژن شما کوچک باشد ممکن است زمانی که پرده بکارت خود را از دست می‌دهید درد زیادی داشته باشید و همچنین ممکن است در بار اول مقداری خون ببینید.

ولی اگر در هنگام پاره شدن پرده بکارت خونریزی و درد داشته باشید باید بدانید مدت این خونریزی و درد در افراد، متفاوت است. طبق تحقیقات انجام شده تنها در ۴۳ درصد از زنان خونریزی در اولین رابطه جنسی وجود دارد که این خونریزی از چند قطره تا چند روز متفاوت است. ولی اگر بیشتر از ۳ روز طول کشید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

کاهش درد هنگام رابطه جنسی

هیچکس درد در هنگام رابطه‌ی جنسی و به ویژه در اولین ارتباط را دوست ندارد و همه‌ی افراد مایل به رابطه‌ی لذت بخش بدون درد هستند. در ادامه به شما کمک خواهیم کرد رابطه جنسی بدون درد یا کمترین درد را تجربه کنید:

۱) پیش‌نوازی

حتماً قبل از رابطه جنسی با شریک زندگی خود صحبت کنید. به او بگویید از چه‌کارهایی خوشتان می‌آید و چه‌کارهایی را دوست ندارید. سعی کنید حتماً قبل از دخول عشق‌بازی کنید تا واژن شما خیس شده و آمادگی لازم برای دخول را داشته باشید تا بتوانید درد کمتری را تجربه کنید. حتی می‌توانید از روغن یا روان‌کننده‌های دلخواه خود استفاده کنید تا واژن شما خشک نباشد.

پیش نوازی مانند:

  • بوسیدن
  • در آغوش گرفتن
  • ماساژ
  • تماشا کردن فیلم یا موزیک موردعلاقه
  • بازی با نوک سینه
  • تحریک کلیتوریس

۲) موقعیت قرارگیری خود را تنظیم کنید

اگر یک موقعیت جنسی برای شما ناراحت‌کننده است آن را تغییر دهید. حتی می‌توانید در زیر باسن خود یک بالش بگذارید تا دخول برای شما و همسرتان به‌آسانی انجام شود.

چه زمانی که خودارضایی می‌کنید و چه زمانی که با پارتنر خود رابطه جنسی دارید پوزیشن‌های مختلف را تست کنید تا به موقعیت دلخواه خود برسید.

کمی درد در هنگام رابطه جنسی و یا بعد از آن طبیعی است ولی اگر درد شدید یا مداوم داشتید حتماً با آب گرم حمام کنید و سپس یک حوله گرم روی واژن خود قرار دهید‌.

در صورت داشتن این علائم به پزشک مراجعه کنید:

  • احساس درد آزاردهنده یا غیرقابل‌تحمل
  • درد واژن شما به‌اندازه‌ای زیاد است که نمی‌توانید راه بروید و یا در انجام کارهای روزمره به مشکل خورده‌اید
  • درد بیشتر از یک روز
  • درد در هر بار رابطه جنسی
  • تا چندین روز بعد از رابطه جنسی خونریزی دارید
  • ترشحات غیرطبیعی دارید

 

فواید و عوارض خوردن آب منی و حکم شرعی آن را در این مقاله بخوانید:

خوردن آب منی

۴ حقیقت در مورد پرده بکارت

پرده بکارت کل واژن را نمی‌پوشاند و داخل دهانه واژن قرار دارد. همان‌طور که می‌دانید خون قاعدگی حتی قبل از اینکه اولین رابطه جنسی داشته باشید می‌تواند از واژن عبور کند بنابراین پرده کل واژن را احاطه نکرده است. البته برخی از زنان با پرده بکارت بدون هیچ سوراخی متولد می‌شوند که ممکن است نیاز به جراحی جزئی داشته باشد تا خون قاعدگی بتواند از واژن عبور کند ولی در اکثر مواقع پرده بکارت خانم‌ها سوراخ دارد.

۱) پرده بکارت در افراد مختلف متفاوت است

هیچ استانداردی وجود ندارد که پرده بکارت در تمام افراد باید به یک‌شکل باشد. در بسیاری از مواقع پرده بکارت به دلیل کوچکی قابل‌مشاهده نیست. حتی اگر شما از آئینه و چراغ‌قوه استفاده کنید و داخل واژن را ببینید ممکن است پرده بکارت قابل‌مشاهده نباشد. پرده بکارت ظاهر متفاوتی دارد. رایج‌ترین پرده بکارت به شکل نیمه ماه است که اجازه می‌دهد تا خون قاعدگی از واژن خارج شود.

۲) همه افراد پرده بکارت ندارند

برخی از خانم‌ها در بدو تولد پرده بکارت ندارند یا پرده آن‌ها بسیار کوچک است. این افراد سالم هستند و به این معنی نیست که باید به پزشک مراجعه کنند. حتی بسیاری از افراد ممکن است پرده بکارت خود را در ورزش یا خودارضایی و یا در هنگام استفاده از تامپون با سایز بزرگ از دست بدهند.

۳) آیا معاینه باکرگی رسمیت دارد یا خیر

سازمان بهداشت جهانی تست باکرگی را نقض حقوق بشر اعلام کرده است. زیرا نمی‌توان تنها با نگاه‌کردن به واژن یک زن متوجه شد که او قبلاً رابطه جنسی داشته یا خیر. درواقع هیچ استاندارد مشخصی برای پیداکردن شواهد دخول وجود ندارد.

۴) پاره شدن پرده بکارت درد دارد یا خیر

همانطور که در بالا ذکر شد، این باور غلطی است که در هنگام اولین دخول باید حتماً درد داشته باشید در غیر این صورت شما پرده بکارت ندارید. اصلاً درد در اولین دخول نشانه داشتن پرده بکارت یا نداشتن آن نیست. درد در اولین رابطه جنسی عموماً به دلیل اضطراب و بی‌تجربگی جنسی ایجاد می‌شود.

 

پاسخ به ۶ سوال افراد در مورد پرده بکارت

۱) آیا پرده بکارت بدشکل، طبیعی است؟

بله اگر پرده بکارت شما ظاهر زیبایی ندارد، اصلاً نگران نباشید. شکل پرده بکارت در طول زمان تغییر کرده و همچنین ضخامت آن با بالارفتن سن عوض می‌شود. برخی از خانم‌ها هم که کلاً بدون پرده بکارت متولد می‌شوند.

۲) زمان “مناسب” برای از دست‌دادن باکرگی؟

انتخاب اولین تجربه جنسی یک مسئله شخصی است. شما آزاد هستید که بدون توجه به تجربیات دوستان یا فشار اجتماعی خود تصمیم بگیرید که چه زمانی باگرگی خود را از دست بدهید. وقتی احساس آمادگی می‌کنید، پیداکردن شریک جنسی که احساسات شما را با شما در میان بگذارد و به اولویت‌های شما احترام بگذارد، بسیار مهم است.

۳) زمان اولین معاینه دختر خانم‌ها؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط تیم پزشکی جوان ایرانی، پزشک متخصص زنان و زایمان توصیه می‌کند که اولین معاینه دختران باید بین سنین 13 تا 15 سالگی بدون توجه به فعالیت جنسی باشد.

۴) آسیب پرده بکارت قبل از اولین رابطه جنسی درست یا غلط؟

پرده بکارت را می‌توان قبل از داشتن رابطه جنسی برای اولین‌بار مختل کرد (مثلاً خودارضایی، معاینه پزشکی، جراحی یا استفاده از تامپون‌های خیلی بزرگ). باید بدانید که تنها از طریق رابطه جنسی واژینال پرده بکارت شما باز نمی‌شود.

پرده بکارت برخی افراد ممکن است پس از آسیب، فعالیت بدنی بیش از حد و برخی از انواع ورزش‌ها تحت تأثیر قرار گیرد.

۵) آیا باکرگی بعد از ۲۰ سالگی برای سلامتی مضر است؟

باکرگی به‌سلامتی انسان آسیبی نمی‌رساند و شما نباید نگران این موضوع باشید. در هر زمانیکه خودتان دوست داشته باشید می‌توانید باکرگی خود را از دست بدهید.

۶) آیا پرده بکارت خودبه‌خود بسته می‌شود؟

خیر، پرده بکارت یک بافت نازک است که بعد از اولین باری که رابطه جنسی دارید و یا توسط مواردی که در بالا ذکر شد پاره شده و حتی اگر مدت زیادی رابطه نداشته باشید این پرده بسته نمی‌شود.

خلاصه

این نکته بسیار مهم است که برای اینکه بدانید پرده‌ی بکارت شما از چه نوعی است باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و خودتان به تنهایی حتی با آئینه و چراغ قوه متوجه نخواهد شد. برای پارگی پرده بکارت سن مشخصی وجود ندارد و این یک تصمیم کاملاْ شخصی است.

شما همراهان عزیز مجله جوان ایرانی در صورتیکه تجربه‌ای در خصوص پرده‌ی بکارت دارید در قسمت نظرات بیان کنید. همچنین هرگونه سوالی دارید بپرسیدُ تیم پزشکی ما با توجه به اطلاعات به‌روز، در اسرع وقت پاسخ شما را خواهند داد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 8

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا