بهداشت و سلامت جنسی + دانستنی های جنسی

۱۰ روش افزایش کیفیت اسپرم: ۹ خوراکی اسپرم زیاد و کم کن!

افزایش کیفیت + تقویت اسپرم با روش‌های خانگی

هنگامیکه یک زوج قصد بارداری دارد، همان‌گونه به‌سلامت و تندرستی زنان باردار اهمیت داده می‌شود، باید به مردان نیز توجه کافی شود. سلامتی زوجین می‌تواند قدرت باروری را افزایش داده و درنتیجه سلامت آینده فرزندان را نیز بهبود ببخشد. در این مقاله از جوان ایرانی نکات مهم برای تقویت اسپرم را بیان کرده، به طور کلی برای شما توضیح می‌دهیم برای تقویت اسپرم چه باید کرد و چگونه می‌توان قدرت باروری را برای مردان افزایش داد‌.

اگر مشکلات ناباروری دارید، اصلاً جای نگرانی ندارد و باید بدانید که تنها نیستید. این مورد یک مشکل بسیار شایع است، حدود ۱۵درصد از زوج‌ها نمی‌توانند حتی پس از یک سال رابطه جنسی منظم، مداوم و محافظت نشده باردار شوند. ولی خبر خوب برای شما این است که می‌توانید تعداد و کیفیت اسپرم را بهبود ببخشید. طی تحقیقات انجام‌شده حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از اسپرم مردان، اسپرم کمتر از حد مجاز برای باروری هست و همچنین حدود ۲ تا ۳ درصد از مردان اصلاً اسپرمی تولید نمی‌کنند. درواقع منی یا انزال آن‌ها بدون هیچ‌گونه اسپرم هست.

بهبود تعداد و کیفیت اسپرم (۱۰ راهکار)

همان‌طور که گفتیم روش‌های زیادی برای افزایش تعداد و تحرک اسپرم وجود دارد که در ادامه به طور کامل شرح می‌دهیم:

۱) کاهش وزن اضافی

برای حفظ سلامتی، وزن خود را در رنج مناسب قرار دهید، به‌ویژه اگر پزشک برای افزایش باروری از شما می‌خواهد که وزن خود را کم کنید. بنابراین باید کاهش وزن در برنامه اهداف روزانه شما قرار بگیرد. به‌طورکلی اضافه یا کاهش وزن، تعادل هورمون‌های بدن را به هم می‌زند و درنتیجه باعث کاهش تعداد و کیفیت اسپرم خواهد شد‌. بنابراین سعی کنید به وزن مناسبی برسید‌.

۲) خوابتان را تنظیم کنید

دقت داشته باشید که در طی شبانه‌روز، خواب کافی داشته باشید. به این معنا که نه زیاد و نه کم بخوابید. زیرا هر دو مورد باعث کاهش کیفیت منی خواهد شد. شما عزیزان باید ۷ یا ۸ ساعت خواب باکیفیت در شب داشته باشید. روزها نیز سر ساعت مشخص از خواب بیدار شوید و شب‌ها هم برای به رختخواب رفتن، ساعت مشخصی داشته باشید. البته همان‌طور که می‌دانید برای خواب راحت باید بتوانید استرس خود را مدیریت کنید.

۳) ورزش منظم با شدت کم داشته باشید

همان‌طور که می‌دانید ورزش فواید زیادی ازجمله تقویت قلب، بهبود گردش خون، کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب و خیلی مزایای دیگر برای سلامتی و باروری دارد، به‌ویژه اگر شما مشکلات بارداری دارید حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت ورزش با شدت کم اما مداوم و منظم را در برنامه روزانه خود قرار دهید‌. افرادی که ورزش‌های استقامتی انجام می‌دهند، نسبت به افرادی که ورزش‌های منظم و با شدت کم انجام می‌دهند کیفیت اسپرم آن‌ها پایین‌تر است. ولی اگر رزمی‌کار هستید که باید ورزش سنگین انجام دهید نگران نباشید، در کنار این نوع ورزش‌ها می‌توانید مکمل روی مصرف کنید.

۴) استرس را مدیریت کنید

استرس مداوم به تمام بخش‌های بدن فشار وارد می‌کند، بنابراین طبیعی است که بر روی باروری مردان نیز تأثیر می‌گذارد، حتی پس از تشخیص ناباروری میزان استرس در افراد ممکن است افزایش یابد. استرس ناشی از ناباروری می‌تواند ناشی از هزینه‌های درمان، فشارهای اجتماعی و حرف و حدیث‌هایی در این مورد باشد. شما عزیزان باید بدانید استرس، اضطراب و افسردگی کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد و شما باید برای مدیریت این موارد و مدیریت اعصاب خود ورزش کنید و یا یوگا و مدیتیشن را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا بتوانید بر این استرس غلبه کرده و مشکل ناباروری خود را درمان کنید.

۵) بیماری‌های مقاربتی را درمان کنید

یکی دیگر از عواملی که باعث ناباروری مردان می‌شود، بیماری‌های مقاربتی است. همان‌طور که می‌دانید این‌گونه بیماری‌ها باعث عفونی شدن مایع منی می‌شود‌. درنتیجه باعث کاهش میزان بارداری و همچنین سقط جنین خواهد شد. بسیار مهم است که اگر شما و یا شریک جنسیتان دچار بیماری‌های مقاربتی هستید آزمایش بدهید و تحت درمان قرار بگیرید. در این سایت جوان ایرانی در مورد تمام بیماری‌های مقاربتی به تفصیل بحث شده و علائم و درمان آن برای شما عزیزان گردآوری شده است.

۶) سیگار کشیدن را ترک کنید

ازآنجایی‌که سیگار برای باروری مردان بسیار مضر است، بنابراین برای افزایش تعداد و تحرک اسپرم لازم است که سیگار را ترک کنید. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که سیگار باعث کاهش میزان اسپرم و همچنین کاهش سطح روی در مایع منی می‌شود. بنابراین با ترک سیگار می‌توان میزان اسپرم و همچنین پارامترهای باروری مردان را افزایش داد.

۷) از حمام و سونای با آب بسیار گرم پرهیز کنید

ازآنجایی‌که دمای بیضه حدود ۳۰ تا ۴۵ درجه فارنهایت از بقیه بدن سردتر است، بنابراین دمای بالا منجر به افزایش متابولیسم بیضه شده و درنتیجه به بیضه آسیب وارد می‌کند. درنتیجه از وان با آب بسیار گرم، سونا، جکوزی و سایر شرایط این‌چنینی با گرمای زیاد خودداری کنید. حتی لپ‌تاپ را برای مدت طولانی روی پاهای خود قرار ندهید. همچنین اگر در یک محیط گرم مانند آشپزخانه یا نانوایی کار می‌کنید گاهی به محیط بیرون بروید تا هوایی تازه کنید. لباس‌های زیر تنگ نپوشید زیرا باعث بالا رفتن دمای بیضه‌ها می‌شود درنتیجه بر کیفیت اسپرم اثر می‌گذارد.

۸) مراقب سلامتی لثه‌ها و دندان‌ها باشید

سلامت دهان و دندان بر روی باروری تأثیر مستقیم می‌گذارد. بنابراین سالی یک‌بار معاینات لازم را انجام دهید تا بتوانید دندان‌ها و لثه‌های خود را سالم نگه‌دارید.

۹) بیماری‌های زمینه‌ای را درمان کنید

بسیار مهم است که در مورد شرایط، سابقه پزشکی و وضعیت سلامت خود با پزشک صحبت کنید. برخی از بیماری‌ها و یا حتی عفونت‌ها می‌توانند بر باروری تأثیر بگذارد. به‌عنوان‌مثال دیابت درمان‌نشده منجر به ناباروری می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت حتی خودشان نمی‌دانند که درگیر این نوع بیماری هستند. همچنین عفونت‌های مقاربتی موجب کاهش تحرک اسپرم می‌شود.

سایر بیماری‌هایی که منجر به ناباروری می‌شود شامل:

  • بیماری سلیاک
  • بیماری کرون
  • بیماری تیروئید
  • بیماری دیابت
  • کم‌خونی

۱۰) رابطه جنسی منظم و مکرر داشته باشید:

توجه کنید که رابطه جنسی مکرر برای افزایش کیفیت و سلامت مایع منی بسیار مهم است. درست است که برای بارداری باید در زمان تخمک‌گذاری رابطه داشته باشید، اما اگر در طول ماه نیز رابطه جنسی مکرر داشته باشید، توانایی باروری شما افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید بچه‌دار شوید سعی کنید برای حفظ کیفیت اسپرم علاوه بر زمان تخمک‌گذاری حداقل دو بار در هفته نزدیکی داشته باشید.

۱۴ راهکار کاربردی برای افزایش میل جنسی را در این مقاله بخوانید:

افزایش میل جنسی

۹ خوراکی افزایش اسپرم (چه بخوریم؟ چه نخوریم؟)

برخی از ویتامین‌ها و مواد غذایی هستند که کیفیت اسپرم را بهبود بخشیده در نتیجه احتمال بارداری شما بیشتر می‌شود. در ادامه این مقاله از جوان ایرانیُ خوراکی‌های افزایش دهنده اسپرم را با هم بررسی خواهیم کرد:

۱) ویتامین C کافی دریافت کنید

مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. برخی از تحقیقات نشان داده مصرف هزار میلی‌گرم مکمل ویتامین سی روزی دو بار، به مدت حداکثر دو ماه باعث افزایش تعداد و تحرک اسپرم می‌شود.

۲) ویتامین D را فراموش نکنید

هرچند بهترین راه به‌عنوان منبع ویتامین دی این است که شما روزانه در معرض نور خورشید قرار بگیرید، ولی این ویتامین را می‌توان در غذاهایی شامل ماهی‌های چرب مانند سالمون، زرده تخم‌مرغ و پنیر پیدا کرد و یا اینکه می‌توانید مکمل ویتامین دی مصرف کنید.

طی تحقیقات انجام‌شده توسط مجله جوان ایرانی مردهایی که دارای کمبود ویتامین دی هستندT تعداد کل اسپرم متحرک کمتری دارند. درواقع این کمبود ویتامین D در باروری مردان تأثیر منفی دارد، حتی دیده‌شده که تستوسترون در این‌گونه افراد از سطح پایین‌تری برخوردار است. همان‌طور که می‌دانید تستوسترون برای سلامت مردان ازجمله تولید اسپرم بسیار نیاز است، بنابراین مکمل ویتامین دی احتمال بارداری را در زوج‌هایی که از درمان‌های باروری استفاده می‌کنند افزایش می‌دهد، پس مصرف آن را فراموش نکنید.

۳) چربی‌های سالم مصرف کنید

دقت کنید چربی‌های اشباع‌شده را از رژیم غذایی خود حذف کرده و چربی‌های سالم را جایگزین کنید‌. در این صورت عملکرد اسپرم بهتر شده و درنتیجه کیفیت اسپرم افزایش می‌یابد. این نوع چربی‌های سالم را می‌توان در گوشت، تخم‌مرغ، پنیر، ماهی و آجیل پیدا کرد. علاوه بر اینکه چربی‌های ترانس خطر بیمارهای قلبی را افزایش می‌دهد، تعداد اسپرم‌ها نیز کاهش می‌یابد‌. بنابراین از چربی‌های ترانس پرهیز کنید.

۴) گردو مصرف کنید

گردو برای بالا بردن کیفیت منی بسیار مناسب است. همان‌طور که می‌دانید گردو حاوی ال-آرژنین است و باعث بالا بردن سطح اسیدهای چرب امگا-۳ در بدن شده و درنتیجه باعث افزایش میزان اسپرم‌ها، تحرک و بقای آن‌ها می‌شود. به همین دلیل سعی کنید روزانه حدود ۷۵ گرم گردو را در برنامه غذایی خود بگنجانید‌.

۵) مکمل‌های باروری مردانه مصرف کنید

هرچند بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در مکمل‌های باروری به‌طور طبیعی در غذاها نیز وجود دارد، ولی اطمینان از اینکه بدن شما تمام ویتامین‌ها، مواد معدنی و مغذی را دریافت می‌کند یا نه، بسیار سخت است. بنابراین با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید مکملی که موردنیاز بدن شما برای باروری است را مصرف کنید.

۶) مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها

طی تحقیقات انجام شده، اسپرم آن دسته از مردانی که میوه و سبزی‌های بیشتری به‌ویژه سبزی‌های با برگ سبز مصرف می‌کنند در مقایسه با مردانی که کمتر مصرف می‌کنند، کیفیت کمتری دارد.

برخی از تحقیقات مصرف ماهی را برای سلامت اسپرم مفید می‌دانند، اما همچنان نقش ماهی در بهبود کیفیت اسپرم دقیقاً مشخص نیست. البته احتمالاً به دلیل غلظت بالای اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی، خوردن آن فواید زیادی دارد. تا جایی که می‌توانید ماهی را جایگزینی برای گوشت قرمز و یا گوشت فرآوری شده داشته باشید.

۷) الکل ننوشید:

بسیار مهم است که مصرف الکل را محدود کنید و یا اینکه آن را ننوشید. زیرا ممکن است باعث کاهش تستوسترون و درنتیجه کاهش کیفیت مایع منی شود. این نوع نوشیدنی مضرات زیادی برای سلامتی و قدرت باروری دارد که در ادامه این مقاله از جوان ایرانی بررسی می‌کنیم.

عوارض الکل برای باروری:

  • کاهش تحرک و کیفیت اسپرم
  • کاهش انزال یا انزال زودرس
  • کاهش میل جنسی
  • کاهش سطح تستوسترون
  • افزایش تعداد اسپرم‌های غیرطبیعی

۸) پرهیز از لبنیات پرچرب

هرچند که شیر برای بدن مفید است و نقش مهمی برای سلامتی دارد، ولی محصولات لبنی پرچرب مانند خامه، شیر و پنیر پرچرب، میزان اسپرم را کاهش می‌دهد.

۹) مصرف کافئین را محدود کنید

همان‌طور که می‌دانید کافئین در قهوه، چای، نوشابه و همچنین نوشابه‌های انرژی‌زا وجود دارد. دقت کنید در دوران بارداری مصرف کافئین را بسیار محدود کنید، زیرا باعث سقط‌جنین و یا حتی وزن کم نوزاد تازه متولدشده می‌شود. همچنین تحقیقات انجام‌شده نشان داده مردانی که در حال تلاش برای بارداری هستند، اگر بیش‌ازحد کافئین مصرف کنند خطر سقط جنین را افزایش می‌دهند، بنابراین هم زنان و هم مردان باید مصرف کافئین را محدود کنند.

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که می‌تواند بر کیفیت اسپرم تأثیر بگذارد، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها اسپیرونولاکتون یا ادرارآور، سولفاسالازین یا ضدالتهاب و گلوکوکورتیکوئیدها و….

مراجعه به پزشک در ناباروری

به‌طورکلی چندین ماه طول می‌کشد تا شما باردار شوید. ولی اگر یک سال برای بارداری تلاش کرده‌اید اما موفق نشده‌اید می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر به دلیل ناباروری یکی از شما یا هر دو دچارِ استرس شده‌اید بهتر است که زودتر به پزشک مراجعه کنید.

آماده شدن برای تجزیه و تحلیل مایع منی

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، او به شما می‌گوید که برای تجزیه‌وتحلیل مایع منی چه‌کارهایی باید انجام دهید. پزشک متخصص معمولاً دستورالعمل‌های زیر را تجویز می‌کند:

  • به مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت قبل از گرفتن نمونه، انزال نداشته باشید.
  • الکل، کافئین و داروهایی مانند کوکائین و ماری‌جوانا را ۲ تا ۵ روز قبل از آزمایش مصرف نکنید.
  • هرگونه داروی گیاهی مانند خار مریم قبل از آزمایش مصرف نکنید.
  • هرگونه دارویی مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از مصرف داروهای هورمونی نیز قبل از آزمایش خودداری کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم در مورد فواید و مضرات خوردن مایع منی + حکم شرعی آن این مقاله را بخوانید:

خوردن آب منی

نتیجه نهایی برای بهبود سلامت اسپرم

  • همان‌طور که گفته شد میوه‌ها و سبزی‌های تازه مصرف کنید، البته قبل از مصرف آن‌ها را خوب بشویید.
  • مصرف گوشت‌های فرآوری شده را کاهش دهید و به‌جای آن از ماهی استفاده کنید.
  • تا جای ممکن، از محصولات کنسرو شده استفاده نکنید.
  • از غذاهای ناسالم سرخ‌شده و چربی‌های ترانس کمتر استفاده کنید.
  • مصرف سویا را به حداقل برسانید.
  • در مصرف لبنیات پرچرب مانند بستنی، شیر پرچرب و مواردی از این قبیل زیاده‌روی نکنید.
  • سیگار نکشید و یا اگر اعتیاد به سیگار دارید آن را ترک کنید.
  • اگر حساسیت به آجیل ندارید گردو بخورید.
  • اگر دارای اضافه‌وزن هستید وزن خود را کم کنید.

نکته پایانی

اگر مشکل ناباروری دارید نگران نباشید، داشتن استرس و اضطراب اوضاع را بدتر خواهد کرد. شما عزیزان باید صبور باشید، راهکارهای ارائه‌شده در این مطلب از جوان ایرانی را به کار ببرید و درنهایت حتماً به پزشک مراجعه کنید تا مکمل‌ها و دستورالعمل‌های لازم را تجویز کند. امیدواریم شما زوج دوست‌داشتنی بارداری بسیار موفقی را پشت سر بگذارید.

هرگونه سوال و یا نظری دارید در بخش انتهایی مقاله ثبت کنید. تیم مجله جوان ایرانی پاسخگوی شما خواهند بود.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا