بهداشت و سلامت جنسی + دانستنی های جنسی

علائم تریکومونیازیس + درمان: این بیماری مقاربتی را جدی بگیرید

بیماری تریکومونیازیس: علائم + درمان + نحوه تشخیص آن

یکی دیگر از بیماری‌های مقاربتی که بسیار شایع است، تریکومونیازیس یا تریک (Trichomoniasis) نام دارد‌. این بیماری بسیار مسری بوده ولی دقیقاً مانند سایر عفونت‌های مقاربتی اغلب فرد نمی‌داند که دچار آن شده و علائم ظاهری ندارد. ولی حدود ۳۰ درصد از افرادِ مبتلا نشانه‌های این بیماری را بروز می‌دهند. احتمال ابتلا به این عفونت در بین زنان بیشتر از مردان بوده، همچنین در زنان مسن‌تر نیز بیشتر از زنان جوان درگیری با این نوع انگل مقاربتی وجود دارد. در این مقاله از جوان ایرانی به بررسی این بیماری و هر آنچه باید در مورد آن بدانید ازجمله علائم، علت و درمان آن می‌پردازیم.

علائم بیماری تریکومونیازیس

علائم و نشانه‌های بیماری تریکومونیازیس در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد بعد از ۵ تا ۲۸ روز پس‌ازاین که به این انگل مبتلا شدن علائم را بروز می‌دهد برخی دیگر مدت بیشتری طول می‌کشد تا در آن‌ها علائم ظاهر شود، اما عموماً ۷۰ درصد از افراد مبتلا هیچ علامت ظاهری ندارند.

علائم تریک در مردان

  • سوزش پس از ادرار یا انزال
  • ترشح نازک سفید از آلت تناسلی
  • تحریک، سوزش یا خارش داخل آلت تناسلی
  • نیاز به دفع ادرار مکرر

علائم تریک در زنان

  • ادرار به‌سختی و ناراحتی
  • مقاربت جنسی دردناک
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • سوزش و خارش واژن
  • احساس درد یا قرمز شدن در واژن
  • ترشحات واژن بدبو به رنگ سفید، خاکستری، زرد و یا سبز

عوارض تریکومونیازیس

توجه داشته باشید هر چه سریع‌تر این بیماری را درمان کنید، اگر بدون درمان باقی بماند، این انگل ماه‌ها و سال‌ها در بدن شما وجود دارد. افرادی که مبتلا به تریکومونیازیس هستند احتمال ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی در آن‌ها بیشتر است به‌عنوان‌مثال یکی از عوارضی که این انگل ایجاد می‌کند این است که باعث التهاب دستگاه تناسلی می‌شود و همین التهاب باعث شده فرد زودتر به ویروس اچ آی وی مبتلا شود و حتی انتقال آن به شریک جنسی بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد.

علت ابتلا به تریکومونیازیس

♦ علت بیماری تریکومونیازیس یک انگل به نام تریکوموناس واژینالیس است. اگر با فردی که آلوده است رابطه جنسی داشته باشید، این انگل ممکن است از فرد آلوده به فرد سالم انتقال داده شود. درواقع این انگل از واژن به آلت تناسلی یا برعکس از آلت تناسلی به واژن منتقل می‌شود. همچنین اگر دو تا زن باهم رابطه جنسی داشته باشند، ممکن است از یک واژن به واژن دیگر نیز سرایت کند. ولی اینکه این انگل، دست‌ها، دهان یا مقعد را آلوده کند شایع نیست.

♦ حتی افرادی که ازنظر ظاهری هیچ علائمی ندارند خطر اینکه این ویروس را به شریک جنسی خود منتقل کند وجود دارد. همچنین دقت کنید حتی با تماس پوست با پوست ناحیه تناسلی بدون انزال نیز ممکن است تریک منتقل شود.

♦ در زنان بخش‌هایی از بدن که بسیار شایع است و درگیر این عفونت می‌شود شامل دستگاه تناسلی تحتانی مانند فرج، واژن و دهانه رحم یا مجاری ادراری است. اما در مردان بخش شایع بدن آن‌ها که درگیر این عفونت می‌شود، داخل آلت تناسلی یا مجاری ادراری است.

تشخیص عفونت تریکومونیازیس واژینالیس

برای تشخیص این بیماری مقاربتی اصلاً از روی علائم نمی‌توان آن را تشخیص داد و حتماً باید به پزشک مراجعه کرده تا آزمایش‌های لازم برای شما صورت گیرد‌.

همچنین پزشک ممکن است نمونه ادرار یا مایع از اندام تناسلی شما گرفته و در زیر میکروسکوپ بررسی کند که آیا حاوی انگل هست یا خیر و از این طریق می‌تواند تریک را تشخیص دهد. حتی گاهی برای چند روز نمونه را نگهداری می‌کند تا انگل کمی رشد کرده و راحت‌تر در زیر میکروسکوپ ظاهر شود.

همچنین تست‌های تقویت اسید نوکلئیک و آنتی ژن نیز مفید بوده و توانایی تشخیص انگل را دارد.

اگر با شریک جنسی خود به‌تازگی آشنا شده‌اید حتماً از او بخواهید تا آزمایش‌های لازم را انجام دهد، شما نیز آزمایش دهید و از نتایج آن، همدیگر را مطلع کنید.

گاهی پزشک برای شما آزمایش برای سایر بیماری‌های مقاربتی مانند اچ ای وی، سوزاک و کلامیدیا نیز تجویز می‌کند زیرا هنگامی‌که مبتلا به تریک می‌شوید، احتمال ابتلای شما به این عفونت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

تریکومونیازیس و HIV

طبق تحقیقات مجله جوان ایرانی اگر بیماری مقاربتی مانند تریک داشته باشید احتمال ابتلا به HIV بسیار بالاست. همچنین اگر مبتلا به هر دو بیماری هستید باید بدانید که بار ویروسی شما افزایش‌یافته است‌. در این صورت حتی اگر تحت درمان باشید و داروهای اچ آی وی مصرف کنید به‌راحتی این ویروس از شما به شریک جنسی انتقال داده می‌شود. ولی هنوز مدرکی وجود ندارد که اگر بار ویروسی غیرقابل تشخیص داشته باشید بیماری تریک باعث افزایش انتقال HIV به شریک جنسی می‌شود یا خیر.

هر آنچه که باید در مورد ویروس HIV و ایدز بدانید را می‌توانید در این مقاله بخوانید:

بیماری ایدز چیست؟

بیماری تریک و بارداری

شما عزیزان باید بدانید افرادی که مبتلا به این بیماری هستند زایمان زودرس در آن‌ها بسیار رایج است. مادران باردار فرزندان خود را زودتر از موعد مناسب به دنیا می‌آورند و همچنین اگر مادر در دوران بارداری آلوده به این انگل باشد ممکن است نوزاد او با وزن کم متولد شود. حتی ممکن است در هنگام زایمان عفونت را به نوزاد منتقل کنید. پس اگر به این انگل مبتلا هستید حتماً تحت نظر پزشک قرار بگیرید و هرچه سریعتر درمان را شروع کنید.

زمان مراجعه به پزشک در تریکومونیازیس

⇐ دقت کنید شما باید زمانی را برای معاینه و آزمایش اختصاص دهید که عادت ماهانه نباشید

⇐ همچنین قبل از معاینه، از ژل شستشوی معطر استفاده نکنید زیرا باعث کاهش بو و عدم‌تشخیص درست می‌شود.

⇐ در برخی از اوقات پزشک توصیه می‌کند تا ۲ روز قبل از معاینه، رابطه جنسی واژینال نداشته باشید و از تامپون نیز استفاده نکنید.

⇐ اگر احتمال می‌دهید با یک فرد آلوده رابطه جنسی داشته‌اید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

↵ همچنین در صورت مشاهده هرگونه از علائم زیر نزد پزشک بروید تا آزمایش‌های لازم صورت بگیرد:

  • ترشحات بدبو یا غیرمعمول از واژن و آلت تناسلی
  • خارش یا به‌طورکلی تحریک ناحیه تناسلی
  • درد یا تورم و همچنین قرمزی واژن
  • مقاربت بسیار دردناک

سؤالاتی که باید از پزشک بپرسید:

  • آیا پس از درمان مبتلا به این بیماری می‌شوم؟
  • بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری و سایر بیماری‌های مقاربتی چیست؟
  • اقدامات لازم برای محافظت از شریک جنسی در برابر بیماری‌های مقاربتی چیست؟
  • عوارض داروهایی که برای من تجویز می‌کنید کدام‌اند و چگونه می‌توان آن‌ها را به حداقل رساند.
  • به‌طورکلی بهترین درمان برای من چیست؟

روش‌های پیشگیری از تریک

طبق تحقیقات انجام‌شده تریکومونیازیس توسط در آغوش گرفتن یا بوسیدن، سنگ توالت و همچنین لیوان، کارد و چنگال مشترک منتقل نمی‌شود.

تنها راه مطمئن برای پیشگیری از بیماری تریکومونیازیس این است که رابطه جنسی دهانی، واژینال و مقعدی نداشته باشید

اگر تمایل به رابطه جنسی با توجه به فواید آن دارید به شما توصیه می‌کنیم:

  • حتماً کاندوم داشته باشید و روش صحیح استفاده از آن را یاد بگیرید.
  • تنها با یک نفر رابطه جنسی داشته باشید و او نیز با شما فقط در رابطه باشد.
  • قبل از انجام رابطه جنسی، آزمایش‌های مقاربتی را انجام دهید و اگر جواب آن منفی بود اقدام به رابطه کنید.
  • اگر در مورد بیماری‌های مقاربتی و یا روش‌های پیشگیری از آن سؤالی دارید از یک مشاور کمک بگیرید.

پیشنها می‌کنیم عشق بازی قبل از رابطه جنسی را فراموش نکنید، در اینجا بیشتر بخوانید:

چگونه برای رابطه جنسی آماده شویم؟

درمان عفونت تریکومونیازیس

خبر خوب برای شما این است که این بیماری قابل‌درمان است و از داروهای خوراکی برای درمان آن استفاده می‌شود. طی تحقیقات انجام‌شده توسط مجله جوان ایرانی، این داروها مادران باردار را تهدید نمی‌کند و خطری برای آن‌ها ندارد. بنابراین اگر در دوران بارداری هستید و مبتلا به این نوع انگل شده‌اید حتماً به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

اما توجه کنید درمان به این معنا نیست که شما دیگر مبتلا به این بیماری نمی‌شوید. از هر ۵ نفر ۱ نفر درواقع حدود ۲۰ درصد در طی ۳ ماه ممکن است به این بیماری مبتلا شوند‌. بنابراین شما باید هر ۳ ماه یک‌بار به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مجدداً به این بیماری مبتلا نیستید. همچنین شرکای جنسی نیز باید ازلحاظ بیماری تریک آزمایش بدهند تا اگر مبتلا شده‌اند آن‌ها نیز تحت درمان قرار بگیرند و تا بهبودی کامل از انجام هرگونه رابطه جنسی پرهیز کنید.

درمان رایج برای بیماری تریک تجویز مترونیدازول یا تینیدازول معمولاً روزی ۲بار و به مدت ۱ هفته است. تمام داروها را مصرف کرده و دوره درمان را کامل کنید.

دقت کنید حتماً این دارو باید طبق تجویز پزشک مصرف شود‌ و بین ۲ هفته تا ۳ ماه پس از شروع درمان، پزشک از شما آزمایشات مختلف می‌گیرد تا مطمئن شود مجدداً به این عفونت مبتلا نشده باشید. معمولاً در عرض ۱ هفته تا ۱۰ روز شما درمان خواهید شد.

عوارض احتمالی داروی تریک

دقت کنید ۲۴ ساعت پس از مصرف مترونیدازول و همچنین ۷۲ ساعت پس از اولین مصرف تینیدازول، به‌هیچ‌وجه الکل ننوشید زیرا ممکن است باعث اسهال و استفراغ و همچنین ضربان سریع قلب شود.

سایر عوارض جانبی داروها:

  • ایجاد طعم فلز در دهان
  • سوزش سر دل
  • عفونت‌های قارچی واژن

عوارض عدم درمان بیماری تریک

اگر زنان تحت درمان قرار نگیرند ممکن است مشکلات زیر را تجربه کنند:

  • مشکلات باروری: درواقع اگر این بیماری را درمان نکنید در باردارشدن دچار مشکل می‌شوید.
  • سرطان دهانه رحم: امکان ایجاد این نوع سرطان در افرادی که تحت درمان قرار نمی‌گیرند بیشتر است.
  • ابتلا به ویروس اچ آی وی: اگر با فرد آلوده به HIV رابطه جنسی محافظت نشده دارید، فوراً واگیر می‌کنید و یا اگر این بیماری را دارید سریع انتقال می‌دهید.

حال اگر مردان تحت درمان تریک قرار نگیرند چه مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد می‌شود؟ در ادامه این مقاله از جوان ایرانی بررسی خواهیم کرد:

  • تورم و تحریک در پروستات، احتمال ابتلا به سرطان پروستات
  • تورم و تحریک در لوله‌های پشت بیضه
  • مشکلات باروری

دلیل ابتلا به تریک مجدد پس از درمان

چرا مجدداً مبتلا به تریک یا تریکومونیازیس می‌شوید:

  • دقت کنید حتی پس ازاینکه تحت درمان قرار گرفتید اگر با فردی ارتباط جنسی داشته باشید که این بیماری را داشته باشد ممکن است مجدداً شما هم درگیر شوید.
  • اگر بعدازاینکه اطمینان حاصل کردید تریکومونیازیس دارید تحت درمان قرار گرفتید ولی شریک جنسی شما برای درمان اقدام نکرد ممکن است مجدد مبتلا به تریک شوید.

نکته پایانی

آنچه اهمیت دارد این است که در صورت ابتلای شما به تریکومونیازیس نباید خجالت بکشید، زیرا افراد بسیاری درگیر این بیماری هستند و چون نمی‌دانند این بیماری مسری است و یا علائم خاصی در ظاهر ندارد، این عفونت را درمان نکرده و آن را به شریک جنسی خود منتقل می‌کنند.

شما عزیزان هرچه سریع‌تر باید درمان را شروع کرده و دستورالعمل‌های پزشکی را به‌طور دقیق رعایت کنید. همچنین فراموش نکنید برای تست‌های مجدد نیز به دکتر مراجعه کنید تا مطمئن شوید عفونت تریک شما برنگشته باشد.

ازآنجایی‌که بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک و تریک عموماً بدون علائم هستند، برای تشخیص آن حتماً باید آزمایش بدهید. اگر پس از آزمایش متوجه شدید که این‌گونه بیماری‌ها را دارید به شرکای جنسی نیز اطلاع دهید تا آن‌ها نیز آزمایش بدهند. درمان زودرس باعث پیشگیری از عوارض احتمالی و یا وخیم‌تر شدن اوضاع می‌شود.

اگر سوال، نظر و یا تجربه‌ای در خصوص این بیماری و سایر عفونت‌های مقاربتی دارید، می‌توانید در بخش انتهایی مقاله نظر خود را با ما در میان بگذارید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا