بیوگرافی و زندگی نامه

بیوگرافی کامل مریم سعادت (اعظم خانم) در سریال زی زی گولو

بیوگرافی مریم سعادت: آیا کشف حجاب وی صحت دارد؟

بیوگرافی مریم سعادت یکی از هنرمندان و عروسک گردان‌های بسیار ماهر و قدیمی را در این قسمت به شما تقدیم می‌کنیم. مریم سعادت که از او با عنوان اعظم خانم در “زی زی گولو” هم یاد می‌شود، اکنون بیش از 34 سال است که در تلویزیون، تئاتر و نیز فیلم‌های سینمایی فعالیت کرده است. در ادامه این مقاله با ما باشید تا به سابقه پر بار این بازیگر خانم، کم حاشیه و مسن بپردازیم.

بیوگرافی مریم سعادت

خانم سعادت، بازیگر بسیار کم حاشیه در دهه‌های مختلف در تلویزیون و سینمای ایران است که می‌توان او را عمدتا به وسطه نقش آفرینی‌اش برای عروسک گردانی زی زی گولو شناخت. این هنرمند که در سال 1337 به دنیا آمده است، به عنوان یک هنرمند بازیگر سینما و تئاتر در ایران شناخته می‌شود. ابتدا به صورت خلاصه در رابطه با بیوگرافی مریم سعادت باید گفت:

  • نام و نام خانوادگی: مریم سعادت،
  • تاریخ تولد: 24 شهریور ماه سال 1337،
  • سن: 64 سال سن،
  • محل تولد: تهران، ایران،
  • حرفه: بازیگری، عروسک گردانی و نیز صدا پیشگی،
  • تاریخ فعالیت حرفه‌ای: از سن 23 سالگی در سال 1360،
  • وضعیت تاهل: متاهل،
  • تعداد فرزندان: او 2 فرزند دارد (خانواده 4 نفره)،
  • فیلم‌های برتر: از جمله فیلم‌های برتر این هنرمند می‌توان به زی زی گولو در سال 1373، دردسرهای عظیم در سال 1394، باغ سرهنگ در سال 1392، نقطه سرخط در سال 1390 و نیز مدرسه مادربزرگ‌ها در سال 1375 اشاره کرد.

با یک معرفی اجمالی کامل از این بازیگر حال باید گفت خانم سعادت بیشتر برای متولدین دهه شصتی خاطره انگیز است که در ابتدا با بازی‌هایش در مجموعه‌های کودکانه نظیر تا به تا، زی زی گولو توانسته است مشهور شود. این بازیگر اکنون به عنوان یکی از هنرمندان قدیمی در سینمای ایران شناخته می‌شود که در ادامه می‌خواهیم راجع به ایشان اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

بیوگرافی مریم سعادت
معرفی و بیوگرافی مریم سعادت

عکس مریم سعادت

این بازیگر تاکنون در زمینه‌های مختلفی فعالیت کرده است که می‌خواهیم چند عکس از ایشان در ادامه مشاهده کنیم:

عکس مریم سعادت
عکس های جدید از بیوگرافی مریم سعادت

یکی از آخرین عکس‌های منتشر شده از این بازیگر که در سمت چپ نیز مشاهده می‌شود، نشان دهنده تغییر چهره او دارد که در سال 1401 منتشر شده است.

عکس جدید مریم سعادت
عکس از سعادت بازیگر

این هنرمند در زمینه فعالیت‌های هنری خود در آن سال‌ها، از پدرش یاد می‌کند که به واسطه روشن فکر بودن و نیز تشویق او در این عرصه توانسته نقش خوبی در زندگی‌اش در این حرفه داشته باشد.

مریم سعادت، همسر و فرزندانش

همانطور که گفتیم، ایشان سال‌ها است که متاهل شده و اکنون با 2 فرزند، همچنان شغل بازیگری خود را ادامه می‌دهد. با این وجود، این بازیگر برای جلوگیری از ایجاد حاشیه، عکسی را از خانواده و فرزندانش منتشر نکرده است. او خود را مادر 2 فرزند و یک فرد میانسال توصیف کرده است. همچنین گفته شده است که فرزندان او دو پسر به سنین 31 و 35 سال هستند. با این حال از همسر ایشان اطلاعی در دسترس نیست و برخی گمانه‌ها حاکی از این است که این فرد دارای یک شرکت تجاری در تهران می‌باشد.

البته شاید عدم آشنایی و ورود مریم سعادت به دنیای تکنولوژی و عدم علاقه‌اش هم به این حوزه، دلیلی بر عدم پخش شدن عکس‌ها از زندگی او و نیز حاشیه کمش باشد. به طوریکه فرزندانش او را به علت این ویژگی شماتت می‌کنند. این بازیگر به پراهمیت بودن تاریخ‌های تولد فرزندان و نزدیکانش و نیز تاریخ‌هایی که برای او وقایع بدی افتاده است.

مریم سعادت، همسر و فرزندانش
همسر و فرزندان مریم سعادت

جوانی مریم سعادت

حال پس از یک دسته مقدمه گویی می‌خواهیم کمی به فعالیت‌های او از گذشته تاکنون بپردازیم. این بازیگر لیسانس خود را از رشته تئاتر عروسکی دریافت کرده است. (دانشکده هنرهای دراماتیک). پس از این کار توانست به خوبی در مسیر تحصیلی خود وارد حرفه‌ای بشود و در اولین گام‌ها شاهد فعالیتش در نمایش‌های عروس در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودیم. این نمایش‌ها در واقع با بازیگری او به عنوان یک عروس خجالتی و کم حرف شروع شد. البته بازی او در این موارد زیاد به چشم نیامد اما همین باعث شد تا او بتواند پیش زمینه‌ای از حرفه بازیگری برای خود دست و پا کند.

سپس قدم بعدی مهم او در ایفای نقش برای سریال زی زی گولو بود که توانست به خوبی استعداد و بازیگری‌اش را به نمایش بگذارد و با توجه به محبوبیت این سریال نیز بازیگران آن توانستند نام خود را بیش از پیش بر زبان‌ها بیندازند. در واقع سریال زی زی گولو با نام “تا به تا” در سال 1373 در قالب یک مجموعه‌ی 30 قسمتی به تلویزیون آمد. این سریال به کارگردانی مرضیه برومند برای کودکان ساخته شده بود که روایت‌گر شخصیت عروسکی به نام “زی‌زی گولو آسی پاسی دراکوتا تابه‌تا” از یک سیاره دیگر است. نقش آفرینی این هنرمند در این سریال نقش مهمی در بیوگرافی مریم سعادت دارد. او در این سریال در نقش “اعظم جمالی” بازی کرده است. جالب است بدانید که علاوه بر ایفای نقش بازیگری در این سریال، او عروسک گردانی زی زی گولو را نیز برعهده داشته است و این سابقه توانست برای او بسیار مهم باشد.

همچنین در کنار بازیگری و عروسک گردانی، فعالیت دیگر او در زمینه مشاوره کارگردانی و نیز مجری گری بوده است. این هنرمند اولین تجربه سریالی خود را توانست در مجموعه “آرایشگاه” کسب کند که به کارگردانی مرضیه برومند بوده است. همچنین به عنوان اولین تجربه فیلم سینمایی این هنرمند می‌توان به بازی‌اش در فیلم “تک خوان” اشاره کرد که تحت نام کارگردانی حمید جبلی ارائه شده است.

جوانی مریم سعادت
عروسک گردانی مریم سعادت

مریم سعادت در سریال دل

یکی از آثار او در زمینه شبکه‌های خانگی، به بازیگری‌اش در سریال “دل” بر می‌گردد. دل یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی منوچهر هادی است که در سال 1398 منتشر شده است. این سریال به داستانی ملودرام و عاشقانه می‌پردازد که در آن تلاقی عشق و عاشقی یار قدیمی (آرش) و عاشق فعلی (مهران) اتفاق افتاده. این تلاقی در حالی است که مراسم عروسی بین مهران و رستا (معشوق) در حال برگزاری است. این مجموعه در 3 فصل و مجموعا 40 قسمت ارائه شده است.

خانم سعادت نیز در کنار بازیگران مطرح این سریال یعنی حامد بهداد، ساره بیات، یکتا ناصر، سعید راد، بیژن امکانیان، افسانه بایگان نقش آفرینی کرده است. در بیوگرافی مریم سعادت باید به هنرمندی او در این سریال با عنوان “پروین” پرداخت که خاله رستا است. او با عنوان “حضور افتخاری” در این سریال بازی کرده است.

در بیوگرافی مریم سعادت همچنین می‌توان به یکی دیگر از نقش‌های ماندگار از این هنرمند در سریال “دردسرهای عظیم” اشاره کرد که تحت کارگردانی برزو نیک نژاد ساخته شده است. این بازیگر در این سریال در نقش مادری نگران آینده دختر خود بازی کرده است.

مریم سعادت و حمید لولایی

یکی دیگر از هنرمندان قدیمی در صنعت هنر و بازیگری ایران، حمید لولایی است. یکی از شوخی‌هایی که در این زمینه از او در مورد خانم سعادت منتشر شده است، که در یکی از بازی‌ها این بازیگر نقش همسر او را ایفا کرده است، در برنامه شباهنگی بوده است. این دو هنرمند در موارد مختلفی با هم بازی کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به مجموعه نقطه سر خط به کارگردانی آقاخانی اشاره کرد.

همچنین در بیوگرافی مریم سعادت می‌توان به یکی از کاراکترهای موردعلاقه‌اش در بین آثار این هنرمند اشاره کرد که او می‌گویند نقش زن کلاهبردار را در سریال “کارآگاه شمسی و دستیارش مادام” دوست داشته است.

مریم سعادت و حمید لولایی
شوخی حمید لولایی

مریم سعادت زی زی گولو

در بیوگرافی مریم سعادت، یکی از بهترین سابقه‌ای که وجود دارد، فعالیت او در سریال زی زی گولو در سن 36 سالگی است. در این خصوص او از زی زی گولو به عنوان یک اثر منحصربفرد در زندگی‌اش یاد می‌کند؛ دلیل این گونه ادعااش را هم اولین تجربه رسمی او در زمینه عروسک گردانی در این مجموعه و نیز (شاید) به عنوان محبوب بودن این سریال برای دهه شصتی‌ها و در گذشته بیان می‌کند. همچنین از دلبستگی‌های او به این سریال هم می‌توان به علاقمندی‌اش به عروسک زی زی گولو اشاره کرد که این حس به علت عروسک گردانی او و نیز زنده کردنش این کاراکتر در این فرد به وجود آمده است.

در ادامه بررسی بیوگرافی مریم سعادت همچنین باید به فعالیت‌های او در زمینه سریال “خونه مادربزرگه” هم اشاره کرد که طراحی عروسک‌ها به همراه یک گروه برعهده آنها بوده است. نقش “مخمل” را خود او ساخته است و در این سریال نیز به ایفای نقش در قالب عروسک گردانی نوک طلا پرداخته و نیز به جای او گویندگی کرده است.

این هنرمند کشورمان که در لیست بلند بالایی از سریال‌ها و فیلم‌ها بازی کرده است، اما در عروسک گردانی مدرک خود را اخذ کرده و تخصص دارد و در این حوزه نیز تدریس می‌کند. از جمله فعالیت‌های دیگر او در این زمینه می‌توان به صدا پیشگی نوک طلا در سریال “خونه مادربزرگه” و نیز عروسک گردانی و صدا پیشگی در مجموعه “عطر و گلاب بپاشید” اشاره نمود.

بیوگرافی گلاره عباسی را در این قسمت مطالعه کنید.

آیا مریم سعادت کشف حجاب کرده است؟

شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین حاشیه‌هایی که برای این بازیگر ایجاد شده است، قضیه کشف حجاب او بوده که در این باره باید به یک سوء تفاهم در رسانه‌ها اشاره کرد. این سوء تفاهم ناشی از شباهت بسیار نزدیک این بازیگر با همسر وینفرد شفر، سرمربی تیم استقلال دانست.

شباهت همسر شفر به مریم سعادت

وینفرد شفر، سرمربی تیم استقلال که در سال 1950 متولد شده است، یکی از مربیان با تجربه بین المللی در دنیای فوتبال است که تاکنون بیش از 100 تجربه در سطح تیم ملی دارد. همسر این فرد که با او در سال 1971 ازدواج کرده، فردی به نام آنجلیکا است. آنها اکنون 2 فرزند دارند.

منتشر شدن یکی از عکس‌ها از همسر این سرمربی و فعال بودن این فرد در ایران از یک سو و شباهت همسر شفر به مریم سعادت منجر شد تا رسانه‌هایی که کار آنها حاشیه سازی و جذب فالوور بیشتر است، بتوانند از این فرصت استفاده کرده و شبهه کشف حجاب کردن خانم سعادت را در دنیای مجازی برپا کنند. اما بعد از آن مشخص شد که این عکس به او تعلق ندارد. در تصویر زیر می‌توانید عکسی از همسر شفر را مشاهده کنید:

شباهت همسر شفر به مریم سعادت
کشف حجاب خانم سعادت بازیگر

لیست کامل آثار مریم سعادت

برای فعالیت‌های مریم سعادت، باید به 4 حوزه اشاره نمود که توانسته‌است در طول بیش از 34 سال فعالیت خود اثرات بسیاری را بر جای بگذارد. این آثار عبارتند از:

فعالیت‌ها در عرصه سینما

  • فیلم شب طلایی به کارگردانی یوسف حاتمی کیا در سال 1400
  • فیلم شهر گربه‌ها به کارگردانی سید جواد هاشمی در سال 1399
  • فیلم زن ها فرشته اند ۲ به کارگردانی آرش معیریان در سال 1398
  • فیلم گروه آلما به کارگردانی عباس مرادیان در سال 1397
  • فیلم دشمن زن به کارگردانی کریم امینی در سال 1396
  • فیلم متولد ۶۵ به کارگردانی مجید توکلی در سال 1395
  • فیلم پدر آن دیگری به کارگردانی یدالله صمدی در سال 1393
  • فیلم عملیات مهد کودک به کارگردانی فرژاد اژدری در سال 1391
  • فیلم چک به کارگردانی کاظم راست گفتار در سال 1390
  • فیلم آخرین سرقت به کارگردانی پدرام علی‌زاده در سال 1390
  • فیلم آقا یوسف به کارگردانی علی رفیعی در سال 1390
  • فیلم از ما بهترون به کارگردانی مهرداد فرید در سال 1387
  • فیلم کلاغ پر به کارگردانی شهرام شاه حسینی در سال 1386
  • فیلم قاعده بازی
  • فیلم یک بوس کوچولو به کارگردانی بهمن فرمان آرا در سال 1384
  • فیلم در به درها به کارگردانی امیرحسین صدیق در سال 1383
  • فیلم ماهی‌ها عاشق می‌شوند‍ به کارگردانی علی رفیعی در سال 1383
  • فیلم تارزن و تارزان به کارگردانی علی عبدالعلی زاده در سال 1380
  • فیلم شهر زنان به کارگردانی عطاالله حیاتی در سال 1377
  • فیلم کارآگاه ۲ به کارگردانی بهروز غریب پور در سال 1367
  • میهمان ناخوانده

فعالیت در عرصه مجموعه تلویزیونی

  • فیلم دودکش۲ به کارگردانی برزو نیک نژاد در سال 1400
  • فیلم یکی بود ، یکی نبود به کارگردانی مرضیه منصوری در سال 1399
  • فیلم شرایط خاص به کارگردانی وحید امیرخانی در سال 1398
  • فیلم محکومین به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی در سال 1396
  • فیلم پنچری به کارگردانی برزو نیک نژاد در سال 1396
  • فیلم قطارچیان به کارگردانی در سال 1396
  • فیلم قرعه به کارگردانی برزو نیک‌نژاد در سال ۱۳۹۵–1394
  • فیلم دردسرهای عظیم ۲ به کارگردانی برزو نیک نژاد در سال 1394
  • فیلم دردسرهای عظیم به کارگردانی برزو نیک‌نژاد در سال 1393
  • فیلم باغ سرهنگ به کارگردانی فلورا سام در سال 1392
  • فیلم آب‌پریا به کارگردانی مرضیه برومند در سال 1391
  • فیلم تعطیلات دوست‌داشتنی به کارگردانی سیدوحید حسینی در سال 1391
  • فیلم تله‌فیلم «ضیافت‌نامه» به کارگردانی آرش معیریان در سال 1391
  • فیلم تله‌فیلم «به سلامت بانو» به کارگردانی مرتضی متولی در سال 1391
  • فیلم تله‌فیلم «آد» به کارگردانی کمال مقدم در سال 1391
  • فیلم تله‌فیلم «زن‌ها نمونه‌اند» به کارگردانی مصطفی خانلقی در سال 1391
  • فیلم تله‌فیلم «گنج پنهان» به کارگردانی بابک محمدی در سال 1390
  • فیلم نقطه سر خط به کارگردانی سعید آقاخانی در سال 1390
  • فیلم تله‌فیلم «شغل شریف» به کارگردانی سید احمد حسنی‌مقدم در سال 1389
  • فیلم آرزوهای شیرین به کارگردانی سید وحید حسینی در سال 1386
  • فیلم کتاب‌فروشی هدهد به کارگردانی مرضیه برومند در سال 1385
  • فیلم تله‌فیلم «اسب» به کارگردانی بابک محمدی در سال 1384
  • فیلم مجموعه عروسکی «ماجرای تقی جان» به کارگردانی مرضیه محبوب در سال 1383
  • فیلم باجناغ‌ها به کارگردانی فرهاد آئیش در سال 1383
  • فیلم خوش‌غیرت به کارگردانی علی شاه‌حاتمی در سال 1383
  • فیلم بانکی‌ها به کارگردانی مهدی مظلومی در سال 1382
  • فیلم خوش‌رکاب به کارگردانی علی شاه‌حاتمی در سال 1381
  • فیلم دیوانه در شهر به کارگردانی غلامرضا رمضانی در سال 1381
  • فیلم بدون شرح به کارگردانی مهدی مظلومی در سال 1381
  • فیلم کارآگاه شمسی و دستیارش مادام به کارگردانی مرضیه برومند در سال 1380
  • فیلم رستوران خانوادگی به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده در سال 1380
  • فیلم داستان‌های نوروز به کارگردانی مرضیه برومند در سال 1379
  • فیلم کمین به کارگردانی مسعود کرامتی در سال 1379
  • فیلم کلبه سپید به کارگردانی مهرداد رایانی مخصوص در سال 1379
  • فیلم خانه نیکو به کارگردانی مسعود کرامتی در سال 1379
  • فیلم دانی و من (سری دوم) به کارگردانی علی عبدالعلی‌زاده در سال ۱۳۷۸–۱۳۷۷
  • فیلم تولدی دیگر به کارگردانی داریوش فرهنگ در سال 1377
  • فیلم سلام زندگی به کارگردانی مسعود شاه‌محمدی در سال 1376
  • فیلم این زمینی‌ها به کارگردانی مسعود شاه‌محمدی در سال 1376
  • فیلم یک مرد آبی به کارگردانی محسن شاه‌محمدی در سال 1376
  • فیلم تهران ۱۱- ۵۹۵ ج ۴۸ به کارگردانی مرضیه برومند در سال ۱۳۷۶–۱۳۷۵
  • فیلم سیاه، سفید، خاکستری به کارگردانی سیامک شایقی در سال ۱۳۷۶–۱۳۷۵
  • فیلم مدرسه مادربزرگ‌ها به کارگردانی غلامرضا رمضانی در سال 1375
  • فیلم فروشگاه به کارگردانی احمد بهبهانی در سال 1375
  • فیلم چون سرو قد کشیدن به کارگردانی فریدون حسن‌پور در سال 1375
  • فیلم فرزندم بزرگ شده به کارگردانی غلامرضا رمضانی در سال 1375
  • فیلم قصه‌های تابه‌تا به کارگردانی مرضیه برومند در سال ۱۳۷۴–۱۳۷۳
  • فیلم دوستان خوب به کارگردانی فریدون حسن‌پور در سال 1373
  • فیلم برگی از زندگی به کارگردانی هرمز هدایت در سال 1373
  • فیلم بازگشایی مدارس به کارگردانی این هنرمند در سال ۱۳۷۰–۱۳۷۱
  • فیلم بچه‌های عروسکی به کارگردانی ژاله صدری در سال 1370
  • فیلم آرایشگاه زیبا به کارگردانی مرضیه برومند در سال 1369
  • فیلم سلامتی چه خوبه! به کارگردانی علی‌رضا خمسه در سال 1368
  • فیلم عطر و گلاب بپاشید! به کارگردانی ایرج طهماسب در سال 1367
  • فیلم خونه مادربزرگه به کارگردانی مرضیه برومند در سال 1366

فعالیت در عرصه شبکه نمایش خانگی

  • دل به کارگردانی منوچهر هادی در سال 1398 | بازیگر
  • فیلم آوازخوان‌های کوچک به کارگردانی این هنرمند در سال 1390 | کارگردان
  • فیلم خاطرات الاغ مهربان به کارگردانی مریم سعادت در سال 1384 | کارگردان

فعالیت در تئاتر

  • خانه برناردا آلبا به کارگردانی دکتر علی رفیعی در سال 1397
  • تقدیر بازان به کارگردانی سیما تیرانداز در سال 1395
  • خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی به کارگردانی علی رفیعی در سال 1394
  • کنسرت حشرات (نمایش عروسکی) به کارگردانی و نویسندگی مریم سعادت در سال 1389
تمام آثار مریم سعادت
بررسی و معرفی تمام آثار هنری خانم سعادت بازیگر

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 9

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا