تغذیه سالم

خواص آب سیب + طرز تهیه این نوشیدنی خوشمزه در خانه

خواص آب سیب برای پوست، مو، کاهش وزن و ....

لیست مطالب این مقاله

آب سیب یکی از محبوب‌ترین و در دسترس‌ترین آب‌میوه‌ها در سطح جهان است. آب این میوه به دلیل خواص متعددی که برای سلامتی دارد، ارزش غذایی متراکمی را به آن اضافه می‌کند. خواص آب سیب می‌تواند شامل؛ بهبود سلامت قلب و گوارش، سم‌زدایی از بدن، افزایش هیدراتاسیون و تقویت ایمنی باشد. همچنین آب سیب ممکن است متابولیسم را تقویت کند، وزن را کاهش دهد و سلامت تنفسی را بهبود بخشد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بیان خواص و مضرات آب سیب بپردازیم. 

آب سیب چیست؟

آب سیب از طریق فشار دادن سیب‌هایی که صدها نوع آن در جهان وجود دارد تهیه می‌شود. برای تهیه یک فنجان آب‌میوه به دو میوه متوسط ​​نیاز است. بنابراین این میوه‌ها در تعداد زیادی رشد می‌کنند. پس از فشرده شدن سیب‌ها، بیشتر آب‌میوه‌ها فیلتر یا پاستوریزه می‌شوند که به حذف ذرات کمک می‌کند. و در نتیجه قوام عصاره نهایی رقیق‌تر می‌شود.

سیب مک اینتاش رایج ترین نوع سیبی است که برای تهیه این آب خوشمزه استفاده می‌شود. همچنین چین بزرگ‌ترین تولیدکننده سیب در جهان است. اغلب اوقات، بین سیب و آب سیب بحثی وجود دارد. آب سیب یک مایع فیلتر نشده و پاستوریزه نشده است که ابتدا از سیب فشرده می‌شود و سپس تخمیر می‌شود. 

تغذیه آب سیب

آب سیب می‌تواند بسیاری از مواد مغذی کلیدی سیب، از جمله ویتامین C و ویتامین‌های مختلف B و مواد معدنی مختلف مانند منیزیم، آهن، کلسیم، منگنز و مس را حفظ کند. مقداری از فیبر نیز مانند فیتوکمیکال‌ها، فلاونول‌ها و پروسیانیدین‎‌ها در این آب‌میوه باقی می‌ماند. کنسانتره آب سیب در یک فنجان که حدود 10 درصد از کربوهیدرات مورد نیاز روزانه شما را تشکیل می‌دهد به دلیل قندهای طبیعی موجود در آن است. پتاسیم مهم‌ترین ماده معدنی موجود در این آبمیوه است که با یک وعده تقریباً 7 درصد از نیاز روزانه شما را تأمین می‌کند.

کالری آب سیب

طبق گزارش USDA FoodData Central، صد گرم آب سیبِ شیرین نشده می‌تواند حاوی 46 کالری باشد. با توجه به کالری‌ها، مطمئن شوید که این نوشیدنی را در حد اعتدال مصرف می‌کنید.

خواص آب سیب

آب سیب خواص زیادی برای سلامتی دارد. اجازه دهید در این مقاله به‌تفصیل آنها را مورد بحث قرار دهیم.

✔ خواص آب سیب؛ سلامت قلب را بهبود می‌بخشد!

پتاسیم ممکن است در غلظت‌های بالا در این آب‌میوه وجود داشته باشد که خبر خوبی برای سلامت قلب شماست. پتاسیم می‌تواند یک گشادکننده عروق باشد، به این معنی که می‌تواند تنش را در شریان‌ها و رگ‌های خونی شما کاهش دهد. همچنین ممکن است به کاهش فشارِ روی سیستم قلبی عروقی کمک کند. علاوه بر این، آب سیب ممکن است از تشکیل کلسترول در شریان‌های شما جلوگیری کند که اغلب دلیل اصلی حملات قلبی و سایر بیماری‌های قلبی عروقی است.

✔ آب سیب، ایمنی بدن را تقویت می‌کند!

آب سیب ممکن است دارای مقدار قابل‌توجهی ویتامین C باشد که جزء کلیدی سیستم ایمنی بدن است. ویتامین c می‌تواند سیستم ایمنی را تحریک کند، در نتیجه به‌عنوان یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی عمل می‌کند که از استرس جلوگیری می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد.

خواص آب سیب برای یبوست

سیب ممکن است حاوی اسید مالیک باشد که ممکن است سرعت هضم را بهبود و از عملکرد کبد پشتیبانی کند. همچنین در ترکیب با فیبر و سایر مواد معدنی محرک موجود در آب سیب، ممکن است علائم یبوست، گرفتگی عضلات، نفخ و اسهال را تسکین دهد. علاوه بر این، ممکن است حاوی سوربیتول باشد که ممکن است به صاف کردن دستگاه گوارش کمک کند و در نتیجه حرکت مدفوع را تسهیل کند.

خواص آب سیب برای پوست

سیب را می‌توان به روش‌های مختلفی مصرف کرد. برای مثال؛ به‌عنوان آبمیوه که بیشتر به سرکه سیب یا مقطر تبدیل می‌شود. آب سیب سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین c است که برای پوست بسیار مفید است. همچنین آب سیب به کاهش التهاب، خارش و چین‌وچروک کمک می‌کند. علاوه بر این، از پیری زودرس پوست نیز جلوگیری می‌کند.

✔ خواص آب سیب؛ از سلامت مغز محافظت می‌کند!

آنتی‌اکسیدان‌ها برای جلوگیری از استرس در بدن شناخته شده‌اند. طبق یک مطالعه جامع در سال 2011 در مجله Advances in Nutrition ، آب سیب ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. مطالعه دیگری در سال 2010 نشان داد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این آب‌میوه ممکن است به تسکین علائم بیماری‌های عصبی کمک کنند.

✔ آب سیب، متابولیسم را افزایش می‌دهد!

تحقیقات طولانی‌مدت ممکن است مصرف آب سیب را با کاهش چربی بدن، کلسترول، دیابت و فشارخون مرتبط کرده باشد که همگی از عوامل خطر شناخته شده به‌عنوان سندرم متابولیک هستند. به همین دلیل، آب سیب می‌تواند به بهینه‌سازی متابولیسم شما کمک کند.

✔ خواص آب سیب؛ به کاهش وزن کمک می‌کند!

سیب ها سرشار از پلی فنول‌ها، کاروتنوئیدها و فیبرهای غذایی هستند. مصرف آب سیب ممکن است به کاهش وزن کمک کند. مطالعه‌ای که توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد نشان داد که پلی فنول سیب دارای خواص ضد چاقی است. آزمایشات حیوانی و انسانی نشان می‌دهد که مصرف سیب به اشکال مختلف می‌تواند باعث کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن شود.

✔ آب سیب، عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد!

همان‌طور که گفته شد، اسید مالیک می‌تواند عملکرد کبد را بهبود بخشد. آب سیب زمانی که با آب ترکیب شود ممکن است ادرار را تحریک کرده و باعث ترشح نمک و چربی اضافی از بدن شود. محتوای قلیایی همچنین می‌تواند به دفع سموم، حفظ تعادل pH خوب در بدن کمک کند که در نتیجه ممکن است به‌عنوان یک پاک‌کننده کبد عمل کند.

✔ خواص آب سیب؛ سلامت چشم را تضمین می‌کند!

آب سیب سرشار از ویتامین A است. این ویتامین به بهبود بینایی کمک می‌کند و از اختلالات چشمی جلوگیری می کند.

✔آب سیب، علائم آسم را تسکین می‌دهد!

از خواص آب سیب می‌توان به ضد التهاب و ضد حساسیت بودن اشاره کرد که ممکن است به تسکین علائم آسم کمک کند. آب‌میوه برای جلوگیری از حملات آسم شناخته شده است.

علاوه بر این، پلی فنول‌های موجود در آب‌میوه نقش مهمی در تقویت سلامت ریه و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی ایفا می‌کنند. با آخرین تحقیقات ثابت شده است که افرادی که به طور منظم آب‌ سیب مصرف می‌کنند ممکن است عملکرد ریه بهتری داشته باشند.

✔ خواص آب سیب برای مو

سرکه سیب ممکن است حاوی ترکیباتی باشد که مسئول رشد مو و درخشندگی موهای زائد است.

✔ آب سیب، پتانسیل ضد سرطانی دارد!

در خواص آب سیب ثابت شده است که فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک در جلوگیری از رشد تومورها و سلول‌های سرطانی موثر هستند.

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه فدرال سائوپائولو انجام شد نشان داد که وجود برخی مواد شیمیایی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌ها در سیب ممکن است علیه سرطان‌زایی عمل کند. با این حال، مطالعات بیشتری در این زمینه برای رسیدن به نتایج بهتر مورد نیاز است.

مطالعه دیگری که توسط مرکز تحقیقات سرطان آلمان انجام شد نشان داد که مصرف منظم یک یا چند سیب یا آب آن ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه و روده بزرگ را کاهش دهد.

✔ خواص آب سیب؛ سطح استروژن را تنظیم می‌کند!

یک ماده شیمیایی به نام فیتواستروژن از تحت تأثیر قرارگرفتن سطح استروژن جلوگیری می‌کند. این فرایند ممکن است قاعدگی و تولیدمثل را تنظیم کند.

مضرات آب سیب، آیا آب سیب اسیدی است؟

در جواب به سؤال اول باید بگوییم؛ بله آب سیب اسیدی است و ممکن است باعث رفلاکس اسید شود. توصیه می‌شود قبل از تنظیم این آب‌میوه در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

همچنین همانطور که آب سیب خواص متعددی دارد؛ممکن است گرفتن آب میوه باعث ازبین‌رفتن برخی از فواید و خطرات بالقوه سلامتی نیز می‌شود. در ادامه به بیان مضرات مهم مربوط به نوشیدن آب سیب می‌پردازیم. همچنین در کنار آن راه‌هایی برای غلبه بر برخی از آنها بیان می‌کنیم. 

✔ آب سیب، به افزایش وزن کمک می‌کند!

اگر آب سیب می‌نوشید، کنترل مقدار آن بسیار مهم است. یک وعده 1 فنجان (240 میلی‌لیتر) 114 کالری دارد درحالی‌که یک سیب متوسط ​​95 کالری دارد.

آب آن را می‌توان سریع‌تر از یک سیب کامل مصرف کرد که می‌تواند باعث شود در مدت‌زمان کوتاهی کالری زیادی دریافت کنید.

علاوه بر این، آب‌میوه در رفع گرسنگی یا کمک به احساس سیری خوب عمل نمی‌کند. این موضوع ممکن است شما را به مصرف کالری اضافی سوق دهد.

در یک مطالعه، به بزرگسالان یک سیب کامل، سس سیب یا آب سیب در مقادیر مساوی بر اساس کالری داده شد. سیب‌های کامل گرسنگی فرد را به بهترین نحو ارضا کردند. درحالی‌که آب‌میوه کمترین سیر‌کنندگی را داشت.

به این دلایل، خطر دریافت کالری بیش از حد و افزایش وزن از نوشیدن آب‌میوه در مقایسه با خوردن سیب کامل بیشتر است. این موضوع هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان صادق است.

یک فنجان (240 میلی‌لیتر) آب سیب، حد مجاز روزانه توصیه شده برای بزرگسالان است.

✔ آب سیب، ویتامین و مواد معدنی کمی را داراست!

یک پیمانه (240 میلی‌لیتر) آب سیب منبع خوبی از ویتامین یا مواد معدنی نیست. به این معنی که حداقل 10 درصد از مصرف روزانه مرجع (RDI) را برای هیچ ریز مغذی تامین نمی‌کند.

اگر از انواع میوه‌ها و سبزیجات کامل استفاده می‌کنید، می‌توانید به‌راحتی سهمیه ویتامین C خود را بدون نوشیدن آب‌میوه‌های غنی شده تأمین کنید.

✔ آب سیب، قند زیاد و در عین‌حال فیبر کمی دارد!

به‌جای نوشیدنی‌هایی که ترکیبی از آب سیب، شکر اضافه شده و آب هستند، انواع آبمیوه 100% را انتخاب کنید.

بااین‌حال، تقریباً تمام کالری موجود در 100٪ آب سیب‌ها، از کربوهیدرات‌ها تأمین می‌شود.

درعین‌حال، یک پیمانه (240 میلی‌لیتر) آب‌میوه چه شفاف یا کدر، تنها 0.5 گرم فیبر را تأمین می‌کند.

فیبر و همچنین پروتئین و چربی به کند شدن هضم کمک می‌کند و باعث افزایش متوسط در قند خون می‌شود. ترکیب قند بالا و فیبر کم در آب‌میوه می‌تواند قند خون شما را افزایش دهد.

اگر آب سیب می‌نوشید، آن را با چیزی که حاوی پروتئین و چربی سالم است همراه کنید تا تأثیر آن بر قند خون شما کاهش یابد.

به‌عنوان‌مثال، زمانی که بزرگسالان سالم، صبحانه‌ای حاوی آب سیب، نان و کره بادام‌زمینی می‌خوردند، افزایش قند خون آنها در مقایسه با همان وعده غذایی بدون کره بادام‌زمینی 30 درصد کمتر است.

✔ آب سیب، پوسیدگی دندان را تشویق می‌کند!

نوشیدن آب‌میوه با پوسیدگی دندان مرتبط است. باکتری‌های موجود در دهان، قندهای موجود در آب‌میوه را مصرف می‌کنند و اسیدهایی تولید می‌کنند که مینای دندان را فرسایش می‌دهد و منجر به ایجاد حفره می‌شود.

در یک مطالعه آزمایشی که اثرات دندانی 12 نوع آب‌میوه مختلف را ارزیابی کرد، مشخص شد که آب سیب بیشتر مینای دندان را از بین می‌برد.

اگر آب سیب می‌نوشید، از چرخاندن آن در دهان خودداری کنید. هر چه دندان‌های شما بیشتر در معرض قند قرار بگیرند، احتمال پوسیدگی بیشتر می‌شود. استفاده از نی نیز ممکن است خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد. همچنین فراموش نکنید که خواص آب سیب باید در کنار مضرات آن مورد توجه قرار گیرند. 

اگر دچار دندان درد شده‌اید، می‌توانید در این مقاله بهترین راه‌های کاربردی و خانگی را بخوانید:

درمان دندان درد [بهترین روش‌های خانگی]

✔ آب سیب، آلوده به آفت‌کش‌ها است!

اگر آب‌میوه غیر ارگانیک می‌نوشید، آلودگی آفت‌کش‌ها از دیگر مضرات به شمار می‌رود. آفت‌کش‌ها مواد شیمیایی هستند که برای محافظت از محصولات در برابر حشرات، علف‌های هرز و کپک استفاده می‌شوند.

هنگامی که وزارت کشاورزی ایالات متحده 379 نمونه آب سیب غیر ارگانیک و آب سیب 100% طبیعی را آزمایش کرد؛ حدود نیمی از آنها حاوی یک آفت‌کش بودند.

بنابراین آب میوه‌های ارگانیک نیز برای همه افراد ترجیح داده می شود، زیرا مشخص نیست که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مقادیر کمی از آفت کش‌ها چگونه ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌های خاص، مشکلات باروری یا سایر بیماری‌ها را افزایش دهد.

طرز تهیه آب سیب خانگی و تازه

خواص آب سیب خانگی بسیار بیشتر از آب سیب‌های گازدار و غیر ارگانیک موجود در بازار است. آب سیب خانگی اگرچه پاستوریزه نشده است، اما سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C است. یک لیوان آب سیب می‌تواند به تقویت ایمنی، درمان یبوست، کاهش وزن و افزایش سلامت پوست کمک کند. در اینجا یک راهنمای گام‌به‌گام برای تهیه آب سیب در خانه آورده شده است.

مواد مورد نیاز

8-10 سیب

2 قاشق چایخوری دارچین (اختیاری)

طرز تهیه

  • سیب‌ها را با آب کاملاً تمیز کنید، اما پوست آن را جدا نکنید، زیرا بسیاری از مواد مغذی را می‌توان از پوست آن استخراج کرد.
  • هر سیب را به 12 تا 15 تکه برش دهید و دانه‌های آن را جدا کنید.
  • یک قابلمه بزرگ را با سیب‌ها پر کنید. سپس به‌اندازه‌ای آب روی آن بریزید که حدود نیمی از سیب‌ها را بپوشاند.
  • آب را به آرامی گرم کنید و در نهایت آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. این باید باعث شود که سیب‎ها شروع به خورد شدن کنند.
  • گاهی اوقات سیب‌ها را له کنید تا روند کار تسریع شود.
  • به تدریج پوره سیب را از طریق یک صافی در یک شیشه یا هر ظرف دیگری صاف کنید. پوره را فشار دهید تا حد امکان آب میوه گرفته شود. پوره را دور نریزید، زیرا می‌توان از آنها برای تهیه سس سیب استفاده کرد.
  • برای داشتن آب میوه رقیق، می‌توانید آب سیب را از طریق فیلترهای قوی‌تر عبور دهید. اگرچه بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند کمی تفاله در آب خود داشته باشند.
  • پس از تهیه محصول نهایی، می‌توانید دارچین را برای طعم دادن به آن اضافه کنید.
  • آب میوه را خنک کنید، سرو کنید و از خواص آب سیب لذت ببرید!

نکته

اگر طعم آن خیلی قوی و غلیظ است، می‌توانید مقداری آب به آن اضافه کنید تا بنا به ذائقه خود رقیق شود. ازآنجایی‌که آب سیب خانگی فاقد مواد نگهدارنده است، حتماً آن را در یخچال بگذارید و ظرف یک هفته مصرف کنید.

نتیجه‌گیری

به‌طورکلی آب سیب دارای مشخصات تغذیه‌ای چشمگیر است و ممکن است به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند. خواص آب سیب بسیار زیاد است. ارتقای سلامت قلب گرفته تا بهبود عملکرد کبد را پوشش می‌دهد. بااین‌حال، مصرف بیش از حد آب‌میوه ممکن است منجر به عوارض جانبی متعددی مانند مشکلات گوارشی، افزایش وزن و سنگ کلیه شود. علاوه بر این، خوردن یک میوه کامل مفیدتر از خوردن آب آن است.

اگر سؤال و یا تجربه‌ای از مصرف آب سیب دارید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا