تغذیه سالم

خواص و مضرات به لیمو + طرز تهیه دمنوش آن با آویشن

خواص و مضرات به لیمو برای بدن چیست؟ هشدار مصرف

به لیمو یک گیاه دارویی معطر است و بوی خوبی نزدیک به بوی لیمو دارد. اگر شما برگ‌های به لیمو را مالش دهید، حتما متوجه بوی آن خواهید شد.

جالب است بدانید که این گیاه از گیاهان بومی کشورهای آمریکای جنوبی است و در ابتدا در کشورهای شیلی، آرژانتین و پرو به صورت طبیعی پرورش داده می‌شده است. به لیمو از طریق این کشورها به سایر نقاط دنیا شناسانده شد و در دیگر کشورهای جهان از جمله ایران پرورش یافت. در ایران این گیاه بیشتر در استان‌های شمالی کشور کشت و پرورش می‌یابد.

جالب است بدانید که دانشمندی به نام Augustin Lippi، به لیمو را به اروپا برد. به افتخار این دانشمند ایتالیایی، نام انگلیسی به لیمو از این شخص گرفته شده است.

درختچه به لیمو حدود یک و نیم تا دو متر بلند می‌شود و دارای برگ‌هایی سر نیزه‌ای ساده به طول هفت تا ده سانتی متر است. عموما این برگ‌ها به صورت دسته‌های سه‌تایی دیده می‌شوند.

درختچه به لیمو در مناطق گرمسیر، هموار سبز است و هیچ گاه سبز بودن خود را از دست نمی‌دهد. اما در مناطق سردسیر و در فصل زمستان، این درختچه برگ‌های خود را از دست می‌دهد.

خواص به لیمو

خواص به لیمو

همان طور که گفتیم، به لیمو یک گیاه فوق‌العاده مفید است که در طب سنتی استفاده می‌شود و مزایای درمانی بسیاری دارد. از این نظر به لیمو گیاه سیار ارزشمندی است. همچنین این گیاه عطر و طعم بسیار خوبی دارد.

یکی از متداول‌ترین شیوه‌های بهره گیری از به لیمو، استفاده از آن برای درست کردن چایی است. در این صورت شما می‌توانید چای بسیار خوش عطر و طعمی را بنوشید.

گیاه به لیمو سال‌های بسیار زیادی است که در طب سنتی استفاده می‌شود و خواص بسیاری برای آن بیان شده است. از جمله خواصی که در طب سنتی به این گیاه ارزشمند نسبت داده شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از به لیمو به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند.
  • به لیمو گیاه بسیار خوبی برای مبارزه با تب است.
  • این گیاه می‌تواند باعث کاهش اضطراب شود.
  • بهره گرفتن از به لیمو می‌تواند سبب رفع سوءهاضمه شود.
  • برای درمان بی‌خوابی، به لیمو گیاه بسیار خوبی است.
  • استفاده از به لیمو سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • به طور طبیعی، به لیمو می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

در ادامه خواص به لیمو را به صورت بسیار جامع‌تری برسی می‌کنیم. نکته حائز اهمیت این است که اگر چه به لیمو گیاه بسیار مفیدی است، اما به هیچ وجه در مصرف آن زیاده روی نکنید.

خواص به لیمو برای لاغری

به لیمو به طور کلی می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند، البته برای رسیدن به این خواسته بایستی دمنوش به لیمو را بدون شکر مصرف کنید. به لیمو می‌تواند به صورت طبیعی اشتهای شما را کاهش دهد.

بنابراین نوشیدن دمنوش به لیمو بین وعده‌های غذایی به رژیم غذایی شما کمک ‌می‌کند. همچنین به لیمو می‌تواند به چربی سوزی بدن ما شما کمک کند و با از بین بردن سلولیت‌ها و همچنین تنظیم متابولیسم بدن در کاهش وزن شما موثر باشد. همان طور که می‌بینید به لیمو می‌تواند گیاه بسیار موثری برای کاهش وزن باشد.

خواص به لیمو

به لیمو چه خواصی برای معده دارد؟

در برخی از کشورها، از سال‌های گذشته تا کنون از چای به لیمو برای تقویت هضم استفاده می‌شود. به لیمو می‌تواند خواص ضد اسپاسم‌های شکم را تقویت کند و از این طریق از معده شما مراقبت کند.

همچنین به لیمو دستگاه گوارش شما را آرام می‌کند و با انجام این کار سبب کاهش علائمی از جمله گرفتگی یا نفخ، سوء هاضمه، سندرم روده تحریک پذیر و غیره می‌شود.

از دیگر خواص به لیمو برای معده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به لیمو به تنظیم اشتها کمک می‌کند و از پرخوری جلوگیری می‌کند.
  • دمنوش به لیمو می‌تواند سبب رفع مشکلات معده و سوءهاضمه شود.
  • از ایجاد عفونت در روده کوچک جلوگیری می‌کند و از این طریق به سلامت دستگاه گوارش شما کمک می‌کند.

خواص به لیمو برای پوست

به لیمو، این گیاه شگفت انگیز، مزایای بسیاری برای پوست آدمی دارد. این مزایا عبارت‌اند از:

  • به لیمو گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان است و می‌تواند از پوست شما در مقابل حمله رادیکال‌های آزاد دفاع کند. رادیکال‌های آزاد، اصلی‌ترین نقش را در به وجود آمدن چین و چروک‌ها در پوست دارند.
  • به لیمو می‌تواند نقش موثری در هیدراتاسیون بدن داشته باشد و از کم آبی بدن و پوست شما جلوگیری کند. کم آبی پوست نیز یکی از عوامل اصلی ایجاد چین و چروک بر روی پوست است.
  • یکی دیگر از خواص به لیمو برای پوست، آنتی باکتریال بودن آن است. به لیمو می‌تواند باکتری‌ها و میکروب‌هایی که سبب ایجاد آکنه می‌شوند را از بین ببرند.
  • این گیاه می‌تواند چربی اضافی پوست که با نام سبوم نیز شناخته می‌شود را کنترل کند. این چربی اضافی عامل اصلی به وجود آمدن آکنه بر روی پوست است.
  • روغن تهیه شده از گیاه به لیمو می‌تواند نقش موثری برای از بین بردن لک و جای جوش در بدن داشته باشد. استفاده موضعی از این روغن در جهت نابودی جوش‌ها و لک‌های پوست صورت پیشنهاد می‌شود.
  • یکی دیگر از مزایای به لیمو برای پوست، کمک به روشن‌تر شدن رنگ پوست است. به لیمو دارای موادی به نام فلانوئید است. این مواد می‌توانند باعث روشن شدن پوست شوند.
  • استفاده از به لیمو می‌توان سبب جلوگیری از سرطان پوست شود.
  • از دیگر مزایای به لیمو برای پوست، می‌توان به نقش آن در کاهش التهاب پوست اشاره کرد. استفاده از به لیمو می‌تواند التهاب پوست را کاهش دهد و آن را تسکین دهد.

به علت مزایای بی‌شمار به لیمو برای پوست، امروزه شاهد حضور این گیاه فوق‌العاده در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی هستیم.

به لیمو و کمک به اعصاب

به لیمو می‌تواند سبب کاهش استرس شود. چرا که اجزای تشکیل دهنده به لیمو خواص آرام بخشی دارند و به بهبود عملکرد اعصاب و کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کنند. بنابراین به لیمو می‌تواند اعصاب شما را آرام کند.

همان طور که گفتیم، به لیمو مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد و این موضوع سبب می‌شود که به لیمو بتواند تعادل هورمونی را در بدن ایجاد شود. اگر علاقه دارید یک نوشیدنی آرام‌بخش خوش طعم را امتحان کنید، حتما به شما به لیمو را پیشنهاد می‌کنیم.

خواص به لیمو برای قلب

یکی دیگر از خواص به لیمو، کمک به رفع مشکلات قلبی است. به لیمو می‌تواند درد قفسه سینه ناشی از مشکلات قلبی را تا حدودی تسکین دهد. هم چنین استفاده از به لیمو به درمان تپش قلب کمک می‌کند.

طرز تهیه انواع مختلف دمنوش به لیمو

حال که به خواص به لیمو تا اندازه‌ای آشنا شدید، بهتر است به نحوه تهیه دمنوش‌های به لمیو بپردازیم. یکی از محبوب‌ترین راه‌های استفاده از به لیمو، استفاده از آن در جهت تهیه دمنوش است. از این رو دمنوش‌های بسیار متنوعی با به لیمو درست می‌شود. سعی می‌کنیم در این متن در رابطه با اکثر آنان، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

خواص به لیمو

طرز تهیه دمنوش به لیمو ساده

برای تهیه دمنوش به لیمو ساده نیاز به به مواد زیر دارید.

  • یک عدد قاشق غذا خوری برگ به لیمو خشک شده
  • عسل به مقدار دلخواه
  • آب جوش

کافی است برگ‌های به لیمو را در آب 80 درجه بریزید و سپس صبر کنید. پس از گذشت حدود 20 دقیقه، دمنوش به لیمو شما آماده است. همچنین می‌توانید به لیمو را در قوری و با حرارت کم نیز دم کنید.

یکی از بهترین مکمل‌هایی که با دمنوش به لیمو استفاده می‌شود، عسل است. استفاده از عسل سبب از بین رفتن طعم تلخ به لیمو می‌شود. با انجام این کار می‌توانید از دمنوش خوش عطر و خوش طعم خود نهایت لذت را ببرید.

طرز تهیه دمنوش به لیمو و بهار نارنج

یکی دیگر از دمنوش‌های محبوب به لیمو، دمنوش به لیمو و بهارنارنج است. بهارنارنج یکی از خوش عطرترین گیاهان است و ترکیب این دو می‌تواند دمنوش بسیار خوش عطر و طعمی را برای شما به وجود آورد.

از جمله خواص بهارنارنج می‌توان به آرامش بخشی، رفع استرس و اضطراب و غیره اشاره کرد.

برای تهیه دمنوش به لیمو و بهارنارنج می‌توانید هر میزان که به لیمو استفاده می‌کنید، نصف آن بهارنارنج استفاده کنید.

طرز تهیه دمنوش به لیمو و گل گاوزبان

یکی دیگر از دمنوش‌های محبوب به لیمو، دمنوش به لیمو و گل گاوزبان است. همان طور که می‌دانید دمنوش گل گاوزبان یکی از پرطرفدارترین دمنوش‌ها در داخل کشورمان است. ترکیب این گیاه با به لیمو می‌تواند دمنوش فوق‌العاده‌ای را به وجود آورد.

گل گاوزبان نیز خواص بسیاری از دارد. از جمله این خواص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مفید برای درمان سرما خوردگی
  • مفید برای رفع بیماری‌های پوستی
  • کمک به درمان فشار خون
  • موثر در تنظیم دیابت و قند خون
  • و بسیاری موارد دیگر

برای تهیه دمنوش به لیمو و گل گاوزبان نیز می‌توانید همان دستورالعمل گفته شده در تهیه دمنوش به لیمو و بهارنارنج را رعایت کنید. یعنی نصف میزانی که از به لیمو استفاده می‌کنید، از گل گاوزبان استفاده کنید.

دمنوش به لیمو و اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از مفیدترین گیاهان دارویی است و خواص آن به خواص به لیمو نزدیک است. این گیاه، گیاه بومی کشور هند، ایران، چین، انگلیس و کانادا به شمار می‌آید. از جمله خواص اسطوخودوس می‌توان به آرامش بخشی، بهبود عملکرد گوارش، رفع بی‌خوابی، بهبود زخم معده، کاهش دردهای عصبی، درمان سرگیجه، رفع گرفتگی عضلانی و غیره اشاره کرد.

برای تهیه دمنوش به لیمو و اسطوخودوس می‌توانید به میزان مساوی از هر گیاه استفاده کنید. یعنی هر میزان که به لیمو استفاده کردید، می‌توانید از گیاه اسطوخودوس نیز استفاده کنید.

همچنین می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید: طبع و خواص اسطوخودوس: درمان استرس + تقویت ذهن

خواص اسطوخودوس چیست؟

دمنوش به لیمو و چای سبز

در مورد چای سبز آن‌قدر شنیده‌اید که احتمالا نیازی به معرفی آن نباشد. چای سبز یکی از محبوب‌ترین انواع چای‌ها است و در جلوگیری از پیری زودرس، بالا بردن سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول، کاهش وزن، دفع سموم، افزایش استقامت بدن و غیره موثر است. با وجود این همه خاصیت، اما چای سبز طعم تلخی دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از دمنوش چای سبز با سایر گیاهان استفاده کنند.

اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما دمنوش چای سبز و به لیمو را امتحان کنید.

طرز تهیه دمنوش به لیمو و آویشن

یکی دیگر از بهترین ترکیبات برای تهیه دمنوش، ترکیب گیاه به لیمو و آویشن است. برای تهیه این دمنوش خوش طعم و خوش عطر نیاز به مواد زیر دارید.

  • یک قاشق چای خوردی به لیمو
  • یک قاشق چای خوردی آویشن
  • آب جوش

ابتدا به لیمو را به همراه آویشن در درون قوری یا یک لیوان آب می‌ریزیم و سپس به میزان لازم آب جوش را در درون آن می‌ریزیم و درب قوری را روی آن قرار می‌دهیم تا به دمنوش ما دم بکشد.

بهترین زمان مصرف دمنوش به لیمو

ممکن است این سوال برای شما مطرح شده باشد که چه زمان از شبانه روز به عنوان بهترین زمان مصرف دمنوش به لیمو شناخته می‌شود. در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت که استفاده از دمنوش به لیمو دو ساعت بعد از وعده غذایی (نهار یا شام)، زمان خوبی برای نوشیدن این دمنوش فوق‌العاده است.

خواص به لیمو

مضرات به لیمو

در کنار پرداختن به خواص به لیمو، بهتر است به مضرات این گیاه نیز بپردازیم. اگر چه به لیمو گیاه فوق‌العاده‌ای است اما باید بدانید که در صورت زیاده روی در استفاده از آن، می‌تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. در واقع هیچ گیاهی بدون عوارض نیست و تمامی گیاهان دارویی ممکن است عوارضی داشته باشند یا با برخی از داروها تداخل داشته باشند.

از این رو اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، پیش از استفاده از این گیاه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پیشنهاد می‌کنیم که خانم‌های باردار و شیرده از این گیاه استفاده نکنند. همچنین بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی نیز بهتر است از این گیاه استفاده نکنند و حتما با پزشک خود مشورت کنند.

نکته پایانی

به لیمو گیاه فوق‌العاده‌ای است و خواص به لیمو بسیار زیاد است که کم و بیش به آن‌ها پرداختیم. در پایان بهتر است به یک نکته مهم اشاره کنیم.

آن چیزی که ما به عنوان شربت به لیمو می‌شناسیم، هیچ ربطی به گیاه به لیمو ندارد و این شربت در حقیقت ترکیبی از میوه به، لیمو، شکر و آب است.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2.4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 12

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا