تکنولوژی

آموزش ساده ترین راه ساخت اپلیکیشن اندروید

آموزش ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی

ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی مختلفی در فضای وب وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، اپ‌سازها می‌باشند. اپ‌سازها، پلتفرم‌هایی غالبا آنلاین هستند که می‌توانند به صورت رایگان یا پولی، اپ‌های مختلفی را با امکانات خود بدون نیاز به داشتن علم کدنویسی بسازند. در این مقاله با ما باشید تا به بررسی پروسه ساخت اپلیکیشن و نیز آشنایی با ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی بپردازیم.

 

اپلیکیشن اندرویدی چیست؟

حتما شما هم حداقل یک دستگاه اندرویدی در منزل دارید که از طریق آن، کارهای مختلفی اعم از ارتباط برقرار کردن، تماس تصویری، بازی، تماشای فیلم، عکس و فیلم‌برداری، ادیت ویدیو و … را انجام می‌دهید. هر کدام از این موارد از طریق برنامه‌هایی که در سیستم عامل اندرویدی شما نصب شده است، قابل انجام می‌باشد. این برنامه‌ها در موبایل‌های اندرویدی به نام App یا اپلیکیشن شناخته می‌شوند.

اپلیکیشن در مفهوم کلی، به عنوان نوعی نرم‌افزار شناخته می‌شود که روی دستگاه‌های موبایل با سیستم عامل اندروید نصب و اجرا می‌شوند. امروزه بیشتر اپلیکیشن‌های اندرویدی، مانند برنامه‌های کامپیوتری خدمات و ابزارهایی دارند که خدمات مختلفی را ارائه می‌کنند. به عنوان مثال ADM اپلیکیشنی مشابه با عملکرد IDM در کامپیوتر است که می‌تواند دانلود‌های شما را مدیریت کند. این نوع برنامه‌ها قابلیت ارتقا و آپدیت شدند را دارند که بایستی از طریق برنامه‌نویسی انجام شود. برنامه نویس می‌تواند با اضافه کردن قابلیت‌های بیشتر از طریق کدنویسی، امکانات App ها را بیشتر کند و آن را توسعه دهد.

اگر نگاهی به برندهای معتبر چه در ایران و چه در خارج داشته باشید، به راحتی متوجه می‌شوید که این شرکت‌ها، فروشگاه‌ها، حتی مدارس، خدمات عمومی، بهداشتی، کسب‌و‌کارهای شخصی، اپلیکیشن‌های شخصی خاص خود را دارند که می‌تواند آنها را به کاربران و جامعه هدف خود نزدیک‌تر کند. در مورد اهمیت اپلیکیشن‌ها و گسترش کاربرد‌ آنها به همین نکته می‌توان کفایت کرد که سیستم عامل مایکروسافت برای ویندوز 11، از اجرای آنها به صورت دیفالت پشتیبانی می‌کند و این مورد توانسته است توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده و رضایت آنها را افزایش دهد.

اما این اپلیکیشن‌ها که می‌توانند به ما قابلیت‌ها و امکانات مختلفی را ارائه کنند، از کجا می‌آیند، چگونه ساخته می‌شوند، چطور می‌توانیم آنها را بسازیم. در این مقاله با ما باشید تا در ادامه به معرفی ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی بپردازیم.

چگونه اپلیکیشن‌های اندرویدی ساخته می‌شوند؟

جالب است بدانید که در سال 2021، درآمد حاصل از اپلیکیشن‌های مختلف در حدود 693 میلیارد دلار بوده است که این اهمیت داشتن یک اپلیکیشن را به شما نشان خواهد داد. در مورد اینکه اپلیکشن‌های اندرویدی چگونه ساخته می‌شوند، بسته به استراتژی‌های تیم‌های تخصصی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، بایستی به طور کلی یک پروسه برای طراحی و ساخت این برنامه‌ها طی شود. این پروسه کلی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تعیین استراتژی: اولین مرحله، تعیین استراتژی برای تبدیل ایده شما به یک برنامه موفق می‌باشد که اهمیت بسیاری دارد. از آنجا که ممکن است اهداف یک برنامه با برنامه دیگر متفاوت باشد، بایستی استراتژی مختلفی را داشته باشید.
  • تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی: در این مرحله، ایده برنامه شما شروع به شکل گیری می‌کند و به یک پروژه واقعی تبدیل می‌شود. تجزیه و تحلیل و برنامه‌ریزی با تعریف موارد استفاده و ثبت الزامات عملکردی دقیق آغاز می‌شود.
  • طراحی UI/UX: هدف از طراحی UI و UX ایجاد یک اپلیکیشن با ظاهری مناسب و تجربه کاربری روان است. این مرحله می‌تواند نقش مهمی را برای جذب مخاطب توسط برنامه شما داشته باشد.
  • برنامه نویسی: مهم‌ترین بخش و قلب تپنده‌ی پروسه ساخت اپلیکیشن‌ها، برنامه نویسی آن می‌باشد که شامل سه قسمت فناوری Back End یا تکنولوژی سرور، رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن یا API و قسمت Front End موبایل است.

قسمت بک‌اند شامل پایگاه داده و آبجکت‌های سمت سرور است که برای پشتیبانی از عملکردهای برنامه تلفن همراه شما ضروری است. اگر از یک پلتفرم پشتیبان از قبل طراحی شده استفاده می‌کنید، ممکن است برای پشتیبانی از عملکرد موبایل مورد نظر، تغییراتی لازم باشد. همچنین قسمت رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن یا (API) روشی برای ارتباط بین برنامه و سرور/پایگاه داده پشتیبان است. در نهایت قسمت Front End را باید در نظر بگیرید که کاربر نهایی از آن استفاده خواهد کرد. در بیشتر موارد، برنامه‌های تلفن همراه شامل تجربیات تعاملی کاربر است که از API و پشتیبان برای مدیریت داده‌ها استفاده می‌کند. در برخی موارد، هنگامی که یک برنامه به کاربران اجازه می‌دهد بدون دسترسی به اینترنت کار کنند، ممکن است برنامه از ذخیره‌سازی اطلاعات محلی استفاده کند.

  • تست: در نهایت مراحل تست و ارزیابی اپلیکیشن بایستی انجام شود تا باگ‌ها، ابهامات و کارکردهای نامناسب برنامه رفع شود.

حال که با روند ساخت یک اپلیکیشن آشنا شدید، ممکن است از خود بپرسید آیا می‌توانیم بدون برنامه نویسی، اقدام به ساخت اپلیکیشن اندرویدی کنیم؟ اگر در این حوزه تازه وارد هستید، باید بدانید که برنامه‌نویسی جزئی از پروسه ساخت اپلکیشن‌ است که برای آن بایستی زبان مخصوصی (که فعلا جاوا است) را یاد بگیرید، از یک IDE استفاده کنید و شروع به ساخت برنامه نمایید. یکی از بهترین محیط‌های برنامه‌نویسی، برنامه Android Studio است که می‌توانید به راحتی کدها را در آن قرار دهید و عملکرد برنامه خود را چک کنید. در ادامه با ما باشید تا به معرفی ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی بپردازیم.

چگونه اپلیکیشن‌های اندرویدی ساخته می‌شوند؟

آیا اپلیکیشن اندرویدی بدون کدنویسی ساخته می‌شود؟

به طور خلاصه می‌توان در جواب سوال بالا گفت “بله”. اگر می‌خواهید بلافاصله برنامه خود را شروع کنید و زمان لازم برای یادگیری نحوه برنامه نویسی خود را ندارید، راهی برای انجام این کار وجود دارد. بسیاری از توسعه‌دهندگان app‌ها وجود دارند که هم آنلاین و به صورت استارتاپی یا شرکتی فعالیت می‌کنند. راه اول آن است که از یک فریلنسر کمک بگیرید. سعی کنید ابتدا برنامه‌نویس یا برنامه‌ساز را به صورت آفلاین جستجو کنید.به صورت آنلاین بسیاری از وب‌سایت‌های خوب مانند Elance یا Upwork وجود دارد که می‌توانید برنامه نویس را برای ساختن برنامه استخدام کنید.

اما راه‌حل دیگری نیز برای ساخت اپلیکیشن بدون برنامه‌نویسی وجود دارد و آن استفاده از اپلیکیشن‌سازها است. اپلیکیشن‌سازها، سیستم‌های آنلاین و آفلاینی هستند که می‌توانید برای ساخت برنامه‌های app و ios از آن استفاده کنید. از جمله مزایای این روش می‌توان به هزینه کمتر، عدم نیاز به زمان بیشتر برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی App، سرعت اجرای بالای اپلیکیشن‌ها، رابط کاربری مناسب، مدت زمان بسیار کم برای ساخت برنامه و … اشاره نمود.

اپلیکیشن‌سازها می‌توانند به راحتی و با سرعت بیشتری نیاز شما را به هرنوع اپلیکیشنی تامین کنند. در این رابطه، سرویس‌ها، پلتفرم‌ها و ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی مختلفی وجود دارد که می‌توانید از خدمات آنها برای ساخت اپلیکیشن بدون کدنویسی استفاده کنید که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

آیا اپلیکیشن اندرویدی بدون کدنویسی ساخته می‌شود؟

معرفی ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی

در گذشته شما باید برنامه نویس می‌بودید تا اپلیکیشنی را بسازید، که احتمالاً هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها به طول می‌انجامد. با این حال، سیستم عامل‌های متعددی برای ایجاد app در زمان کنونی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای ایجاد یک برنامه در عرض چند دقیقه استفاده کنید. این موارد عبارتند از:

  • Andromo: یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های اپ‌سازی، Andromo است که به راحتی می‌توانید این نام را جستجو کرده و به و‌ب‌سایت آن وارد شوید. برای ایجاد برنامه شخصی خود فقط به سه مرحله نیاز دارید. ابتدا یک پروژه در این وب‌سایت تعریف کنید. برای افزودن ویژگی‌ها، گرافیک، محتوا و هر آنچه برنامه شما را منحصر به فرد می‌کند، چند فرم ساده را پر می‌کنید. برای ساختن برنامه خود روی دکمه ” build your app” کلیک کنید. توجه کنید که بر‌خلاف بسیاری پلتفرم‌ها و ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی، Andromo یک صفحه پیش نمایش برای شما ندارد تا ببینید برنامه شما هنگام افزودن موارد یا تغییر قالب بندی چگونه خواهد بود. پس از ایجاد برنامه خود، این وب‌سایت برنامه مورد نظر را برای شما ایمیل می‌کند. آنها از بارگذاری برنامه در فروشگاه Play پشتیبانی نمی‌کنند. به صورت رایگان، می توانید یک برنامه با تبلیغات ایجاد کنید. همچنین شما می‌توانید با پرداخت کم هزینه‌ترین پلن این مجموعه با هزینه 8 دلار در ماه، حداکثر 50 برنامه را قادر خواهید بود تا ساخته و از آنها کسب درآمد کنید.
  • AppsGeyser: سرویس AppsGeyser کاملاً رایگان است. آنها هیچ هزینه و پولی برای برنامه سازی از شما نمی‌گیرند و محدودیتی را اعمال نکرده‌اند. بیش از 50 قالب مختلف موجود است تا بتوانید کار را شروع کرده و ایجاد برنامه را حتی ساده‌تر کنید. این سایت از یک صفحه پیش نمایش برای نشان دادن ظاهر برنامه شما نیز استفاده می‌کند. از آنجا که رایگان است، آنها از انتشار برنامه در فروشگاه‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. البته توجه کنید که آنها 50 درصد از درآمدزایی شما را برای جبران هزینه دریافت می‌کنند. اگر می‌خواهید در مورد ایجاد برنامه ها با AppsGeyser اطلاعات بیشتری کسب کنید، به وب‌سایت این مجموعه سری بزنید.
  • AppMakr: در ادامه معرفی ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی، به برنامه AppMakr می‌رسیم که یک برنامه‌ ساز مبتنی بر فضای ابری است که به شما امکان میدهد برنامه‌های iOS ، HTML5 و Android را ایجاد کنید. شما محدودیتی در تعداد برنامه‌هایی که می‌توانید ایجاد کنید و همچنین تعداد به روزرسانی‌هایی که می‌توانید داشته باشید، در این پلفترم نداشته و این یکی از ویژگی‌های خوب این برنامه است. این برنامه دارای ویژگی‌های متعددی از جمله گالری عکس با وضوح بالا، پوش نوتیفیکیشن، به‌روز رسانی زنده‌، پخش موسیقی و ویدئو، چت روم، ادغام نقشه گوگل، تقویم رویدادهای مشترک، خریدهای درون برنامه ای و موارد دیگر است. می‌توانید برنامه‌های خود را در داشبورد نظارت کرده و ظاهر و عملکرد برنامه خود را تنظیم کنید. با استفاده از برگه ها محتوا را اضافه می‌کنید. شروع به کار در اولین پروژه رایگان است اما توجه کنید که برای دریافت برنامه، بایستی یکبار به مبلغ 99 دلار پرداخت کنید.

معرفی ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی

از چه ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی استفاده کنیم؟

در ادامه معرفی ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی در قسمت برنامه‌ سازها، می‌توان همچنین گفت:

  • GameSalad: پلتفرم GameSalad مخصوص ساخت و انتشار بازی برای سیستم عامل‌های Android ،iOS ، HTML5 و macOS است. کار بر روی این پلتفرم نیازی به دانش برنامه نویسی قبلی ندارد و به عنوان ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی، شما می‌توانید از قابلیت کشیدن و رها کردن در رابط کاربری آن استفاده کنید. نحوه عملکرد آن شامل ویرایش شخصیت‌ها، طراحی ویژگی‌های آنها، صدا و … است. این پلتفرم دارای رابط درگ اند دراپ، خرید درون برنامه‌ای و API های GameCircle است. این پلتفرم همچنین دارای یک انجمن است که در آن می‌توانید نظرات دیگر کاربران را که می‌تواند به ایجاد برنامه شما کمک کند، بپرسید. به صورت مبتدی هزینه آن رایگان اما بایستی بعد از مدتی 299 دلار پرداخت کنید.
  • Appy Pie: وب‌سایت Appy Pie به عنوان یکی از ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی، به کاربران بدون دانش برنامه نویسی اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌هایی را در فضای ابری ایجاد کنند. از این پلتفرم به عنوان یکی از ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی، می‌توان برای ایجاد برنامه‌هایی برای Windows، iOS و Android استفاده کرد که می‌توانید آنها را در Google Play یا iTunes منتشر کنید. این پلتفرم از رابط drag and drop پشتیبانی کرده و نیازی به بارگیری یا نصب نمی‌باشد. نسخه کامل برنامه ایجاد شده ترکیبی است که بر اساس HTML5 می‌باشد و بر روی همه سیستم عامل‌ها‌، از جمله Blackberry کار می‌کند. می‌توانید در آن پوش نوتیفیکیشن ارسال کنید‌، تجزیه و تحلیل را به صورت زنده مشاهده کنید، با تبلیغات کسب درآمد کنید و از GPS برای ردیابی مکان‌ها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید برنامه خود را به وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها، صدا، رادیو، فیدهای رسانه‌ای و موارد دیگر پیوند دهید. استفاده از این پلتفرم می تواند از رایگان تا هزینه پلاتین 33 دلار در ماه متغیر باشد.

از چه ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی استفاده کنیم؟

بهترین اپ سازهای اینترنتی کدام‌اند؟

در انتهای معرفی اپ سازها به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی، می‌خواهیم دو پلتفرم دیگر را معرفی کنیم که عبارتند از:

  • Appery: استفاده از Appery برای ساختن برنامه‌ها آسان و سریع است. در این مورد از ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی، نیازی به نوشتن کدها یا بارگیری و نصب هیچ چیزی نیست. این برنامه به طور انحصاری بر روی فضای ابری انجام می‌شود و شما می‌توانید برای ساخت UI، از قابلیت drag and drop استفاده کنید. این پلتفرم برای ساخت برنامه‌هایی برای Android، Windows Phone و iOS با استفاده از Apache داخلی کاربرد دارد. هزینه این پلتفرم از قیمت از رایگان تا حدود 180 دلار در ماه متغیر است.
  • Swiftic: و‌ب‌سایت Swiftic، برنامه ساز سریع است که به شما امکان آن را می‌دهد بدون توجه و داشتن تجربه قبلی، برنامه‌ای برای خود ایجاد کنید. این برنامه در بین بهترین سازندگان برنامه‌های تلفن همراه قرار دارد؛ زیرا دارای ویژگی‌های متنوعی برای کسب درآمد و جذب مشتریان است. تنها کاری که باید انجام دهید انتخاب دسته برنامه، انتخاب موضوع و انتشار آن است.

بهترین اپ سازهای اینترنتی کدام‌اند؟

 

اگر به دنبال بهترین بازی های اکشن برای اندروید هستید در این مقاله می‌توانید ببینید:

بهترین بازی اکشن برای اندروید

چگونه بدون کدنویسی، App اندرویدی بسازیم؟

تا به اینجای کار، ما به معرفی ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی در وب‌سایت‌های خارجی پرداختیم. در کنار موارد بالا، وب‌سایت‌های ایرانی نیز برای این کار وجود دارند که عبارتند از:

  • اپتو: اپتو یکی از وب‌سایت‌های اپلیکیشن‌ساز ایرانی معروف است که در آن نیازی به حتی وارد کردن یک خط کد ندارید و می‌توانید به راحتی اپلیکیشن موردنظر خود را بسازید. ویژگی‌های خوب این پلتفرم را می‌‌توان سادگی در ساخت پنل اپلیکیشن و سیستم عامل اندروید آن دانست که انواع فروشگاه‌ها، قابلیت پرداخت درون برنامه‌ای، تبلیغات درونی، سازگاری با ios و اندروید را در پی دارد. برای ساخت اپلیکیشن در این پلتفرم، بایستی اقدام به انتخاب رنگ، طرح، وارد کردن محتوا و طراحی و در نهایت خروجی گرفتن را انجام دهید. خدمات این وب‌سایت در قالب دو پلن نقره‌ای 99 هزار تومان برای یک سال و یک پلن نمایندگی 2 میلیون تومان برای 1 سال دارد.
  • اپچار: دومین مورد از اپ‌سازهای ایرانی، اپچار نام دارد. اپچار یک تولید‌کننده اپلیکیشن برای وردپرس و ووکامرس است که می‌توانید در کمتر از 10 دقیقه اپلیکیشن خود را در نسخه اندرویدی یا iOS برای فروشگاه وردپرسی اینترنتی خود ایجاد کنید. 3 حوزه اصلی برای این پلتفرم وجود دارد که شامل فروشگاهی، اطلاع‌رسانی و گردشگری می‌باشد. از جمله ویژگی‌های خوب این پلتفرم می‌توان به اتصال اپلیکیشن به سایت وردپرسی، سیستم قدرتمند جستجوی محصول، امکان ارسال نوتیفیکیشن، امکان راه‌اندازی درگاه پرداخت اختصاصی و اتصال آن به درگاه بانک و … اشاره نمود. این پلتفرم سالیانه مبلغ 295 هزارتومان از شما برای نسخه اندروید و 495 برای نسخه iOS به عنوان حق اشتراک دریافت می‌کند.
  • اپساز: نام دیگری یکی از سرویس‌های ساخت اپلیکیشن، اپساز است که به عنوان ابزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید بدون کد نویسی بومی سازی‌شده در ایران به شمار می‌آید. این پلتفرم، می‌تواند برای ساخت اپلیکیشن‌های مختلفی اعم از خدماتی، فروشگاهی، املاک، خبررسانی و … را انجام دهد. شما می‌توانید به کمک این برنامه اقدام به طراحی اپلیکیشن با ضریب امنیتی بالایی نمایید.

همچنین از دیگر وب‌سایت‌ها در این زمینه می‌توان به پازلی، مسترتواپ و ایراکد اشاره نمود.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا