ترفندتکنولوژی

معرفی نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند (بیش از ۵۰ میلیون بودجه نیاز است)

معرفی قطعات و نکات مهم نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند

نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند تا بودجه‌های 70 – 90 میلیون تومان در ادامه معرفی می‌شود که می‌توانید از آن برای کارهای مختلفی استفاده نمایید. از ساخت بازی و ادیت ویدیو گرفته تا امکان شبیه سازی و ساخت حالت‌های 3 بعدی، انیمیشن و غیره. این سیستم با توجه به قیمت‌هایی که در فروردین ماه سال 1402 درج شده است، با قیمت 51 هزار تومان، معرفی می‌شوند. همچنین تمام نکاتی که لازم است در هنگام خرید به آن توجه کنید نیز بیان خواهند شد. در انتهای این مقاله همچنین برخی از مهم ترین نکاتی که باید در اسمبل سیستم به آنها توجه کنید را بیان می کنیم که می توانید آنها را در طول روند اسمبل سیستم خود درنظر داشته باشید. با این حال توصیه می کنیم کلیه فرآیند اسمبل سیستم خود را به یک متخصص سپرده و دیگر دغدغه نصب قطعات آن را نداشته باشید.

سیستم خانگی قدرتمند چیست؟

امروزه کامپیوترها، یکی از سیستم‌های قدرتمند و موردنیاز برای ما هستند که می‌توانید با آن همه کار انجام دهید. از جمله برخی از کارهایی که امروزه می‌بایست با تهیه یک کامپیوتر انجام داد، می‌توان گفت:

  • ادیت ویدیو: یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توان در این بخش ذکر کرد، ادیت ویدیو است. ویرایش فیلم از جمله کارهایی است که امروزه هر شرکت، برند و یا فردی که بخواهد پرسونال برندینگ و تبلیغاتی را انجام دهد، نیاز به یادگیری آن مهارت دارد. در این خصوص مهم است که نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمندی که تهیه می‌کنید، بتواند از پس پروسه‌ها و رندرگیری سیستم‌های خانگی برآمده و از همه مهم‌تر، به راحتی و بدون لگ برای شما کار کند.
  • بازی: ممکن است بسیاری از ما، هدف از خرید یک نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند را بازی کردن بدانیم. این کامپیوترهای قدرتمند می‌توانند برای سرگرمی شما استفاده شوند. شما می‌توانید از آنها به منظور تجربه اجرای بازی‌های مختلفی استفاده کنید. از بازی‌های شوتر و استراتژیک گرفته تا نمونه‌ بازی‌های آنلاین چند نفره، وارزون‌ها و غیره که امروزه نیاز به یک سیستم نسبتا قوی دارند.
  • شبیه سازی: یکی دیگر از کارهایی که معمولا به عنوان کاربردهای نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند بیان می‌شود، امکان شبیه سازی و رندرگیری 3 بعدی است. این مورد اما نیاز به یک سیستم حرفه‌ای و قدرتمند دارد. شما می‌توانید با تهیه نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند، امکان رندرگیری و شبیه سازی سه بعدی را داشته باشید و از آن برای نصب و استفاده از نرم‌ افزارهایی مانند بلندر، مایا و غیره اقدام کنید.

همچنین شما می‌توانید از این ابزارها برای برنامه‌ نویسی، پردازش و مدیریت اطلاعات، طراحی و گرافیک، بازی سازی و بسیاری کارهای دیگر استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما، یکی از بهترین نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند با بودجه نزدیک به 85 میلیون تومان را معرفی کنیم.

سیستم پیشنهادی ما در این مقاله به شرح زیر است که در ادامه توضیحاتی را راجع به آن بیان می‌کنیم:

قطعات / سیستم سیستم برمبنای پردازنده اینتل سیستم بر مبنای پردازنده AMD
پردازنده i5-13600k | i7-13700k | i9-13900k Ryzen 9 7950x | Ryzen 9 7950x3d
مادربرد Z790-A | Rog Strix Z790 A Gaming | Tuf Gaming Z790
و معادل این مادربردها در سری Z690
(مدل DDR5)
به GIGABYTE PRO AM5 Motherboard، GIGABYTE ELITE AM5 Motherboard، ASUS ROG AM5 Motherboard، MSI PRO AM5 Motherboard
خنک کننده LS720-LT720 | LS520-LS520 LS720-LT720 | LS520-LS520
نمونه بهترین کامپیوتر شخصی چیست؟
بهترین کامپیوترهای شخصی چیست؟

معرفی قطعات برای نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند

اگر به دنبال تهیه بهترین نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند هستید و از نظر بودجه نیز محدودیت چندانی ندارید، در ادامه دو سیستم یکی از نوع Intel و دیگر از نوع AMD را به شما معرفی می‌کنیم که به شرح زیر می‌باشند:

بهترین نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند Intel (اینتل)

برای تهیه نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند که قطعات آن با پردازنده اینتل سازگار باشد، می‌توان به سیستم پیشنهاد زیر رسید که به شرح زیر می‌باشد:

  • پردازنده: اولین و مهم‌ترین بخش از کامپیوترها، پردازنده‌ها هستند که می‌توان آنها را به عنوان مغز و واحد اجرایی دستورات کامپیوترها دانست. این قطعه بسیار مهم است؛ چراکه تا حد خوبی پردازش را مدیریت کرده و سرعت سیستم شما را افزایش می‌دهد. قطعه‌ای که ما در این بخش درنظر می‌گیریم، آخرین نسل از پردازنده‌های اینتل یعنی سری 13 آن است که با سوکت از نوع LGA 1700 آمده‌اند. شما می‌توانید برای تهیه پردازنده، به سراغ مدل‌های Core i5-13600K، Core i7-13700K و قوی‌ترین آن در مقطع کنونی یعنی Core i9-13900K بروید. همچنین اگر به پسوند KS برخورد کردید، این پسوند یک سطح بالاتر مدل K خواهد بود. بنابراین می‌توانید برای تجربه بهینه‌تر، از این 3 مدل پردازنده اینتل استفاده کنید. در این میان، مدل Core i5-13600K قیمت و عملکرد بسیار مقرون به صرفه و قوی دارد.
  • مادربرد: با توجه به پردازنده‌هایی که در بخش قبل بیان کردیم، بهتر است مادربردی را تهیه کنید که از پردازنده‌های نسل جدید (13) و سوکت مخصوص آن یعنی LGA 1700 پشتیبانی کنند. در این خصوص می‌توان به سری مادربردهای Z790 اشاره کرد که معمولا از سطح مادربردهای سری B یا H پیشرفته‌تر هستند. شما می‌توانید برای دریافت این پردازنده‌ها، به سراغ مدل‌های پیشرفته‌تر آن یعنی ROG Strix Z790 مدل‌های Hero، Gaming و یا سری F Gaming یا Tuf Gaming بروید. همچنین سطح میانی، مدل‌هایی اب پسوند A است که می‌وان از جمله آن به Z790-A اشاره کرد. در سطح پایینی که چندان پیشنهاد نمی‌شود، سری P قرار دارد که از جمله آن می‌توان به Z790-P اشاره کرد.

نکته: همچنین در کنار این سری، شما می‌توانید از سری Z690 نیز استفاده کنید که در این حالت، لازم است بایوس آنها را آپدیت کنید. این مادربردها با مدل‌های مرتبط در سری جدید در حدود 4 – 5 تومن اختلاف شد و ارزان‌تر هستند. با این حال لازم است بایوس آنها آپدیت شود. همچنین توجه کنید که با خرید این مدل مادربردها برای تهیه یک نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند، باس رم شما پایین‌تر است. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر هزینه کافی را دارید، به سراغ مدل‌های DDR5 در سری Z790 بروید.

  • خنک کننده: قدم بعدی آن است که یک خنک کننده خوب برای کامپیوتر خود تهیه کنید. به این نکته توجه کنید که خنک کننده در ساخت یک نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند بسیار بسیار مهم است. اگر در پردازش‌های متوسط مانند ادیت ویدیو به صورت نیمه حرفه‌ای اقدام می‌کنید، خنک کننده‌های آبی 2 رادیاتوره یا 240 میلی‌متری کافی است. با این حال برای کسانی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، از جمله می‌توان به کارهای 3 بعدی رندرینگ و ادیت ویدیوهای حرفه‌ای که نیاز به رندر دارند، باید گفت این دسته از افراد باید از خنک کننده‌های 3 رادیاتوری یا مدل‌های 360 استفاده نمایند. بهترین مدل‌ها برای این بخش، مدل‌های ls720 یا ls520 و مدل‌های lt720 یا lt520 است که از برندهای دیتپ کول مناسب می‌باشند. در صورتی که بودجه بیشتری دارید، می‌توانید به سراغ مدل‌های گران‌تر نظیر ROG RYUJIN II 360 از ایسوس یا نسخه 3 آن یعنی ROG RYUO III 360 ARGB WHITE EDITION بروید.
مهم ترین قطعات کامپیوتر شخصی
قطعات مهم در اسمبل چیست؟

بهترین نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند AMD (ای ام دی)

حال به سراغ کامپیوترهای قدرتمند با پردازنده AMD می‌رویم که در این حالت از جمله قطعات نمونه کامپیوتر خانگی با پردازنده‌های قدرتمند این کمپانی می‌توان گفت:

  • پردازنده: همانطور که در بخش قبل جزئیات این قطعه را بیان کردیم، باید درک کرده باشید که این قطعه چقدر مهم است. شما می‌توانید ماکزیمم پردازش از قطعات در برند آی ام دی را در پردازنده‌هایی به مدل Ryzen 9 7950X و یا AMD Ryzen 9 7950X3D را در این پردازنده‌ها بیابید. به این نکته توجه کنید که این پردازنده‌ها، از سوکت‌های AM5 استفاده می‌کنند و هردو آنها بنچمارک‌های نزدیک به همی را دارند. با این حال شما می‌توانید با انتخاب پردازنده در مدل Ryzen 9 7950X3D، از تعداد هسته‌های بیشتر و پردازنده‌ای جدیدتر استفاده کنید.
  • مادربرد: برای آنکه بتوانید از پردازنده‌های ذکر شده استفاده کنید، می‌بایست مادربردها با سوکت AM5 را تهیه کنید. این نوع مادربردها با معرفی نسل جدید پردازنده های رایزن با سوکت AM5 بسیار جدید هستند و به همین خاطر کمتر پیدا می‌شوند. به طور کلی، پردازنده و مادربردهای پیشنهاد جدید بوده، کمتر در بازار یافت می‌شود و قیمت بالایی دارند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم 6 – 12 ماه صبر کنید تا قیمت‌های این قطعات متعادل شود. با این حال شما می‌توانید از پردازنده Ryzen 9 7950X استفاده کنید که سه ماه اول سال 2022 معرفی شده است. از جمله مادربردهای مناسب برای این پردازنده‌ها می‌توان به GIGABYTE PRO AM5 Motherboard، GIGABYTE ELITE AM5 Motherboard، ASUS ROG AM5 Motherboard، MSI PRO AM5 Motherboard و نیز ASUS TUF AM5 Motherboard اشاره کرد.
  • خنک کننده: شما می‌بایست به دنبال خنک کننده‌هایی باشید که با سوکت AM5 مطابقت داشته باشند. در این حالت پیشنهادات ما شامل خنک کننده‌هایی است که در بخش قبل برای پردازنده‌های اینتل بیان کردیم. چراکه این قطعات می‌توانند از سوکت‌های AM5 نیز پشتیبانی کنند. با این حال، چند پیشنهاد دیگر نیز می‌توان عنوان کرد که شامل مواردی همچون Be Quiet! Dark Rock 4، Noctua NH-D15S Chromax، NZXT Kraken Z73 RGB و نیز Corsair iCUE H150i Elite Capellix می‌باشند.
بهترین سیستم برای AMD و اینتل
بهترین سیستم با پردازنده amd

سایر قطعات مشترک در نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند AMD و Intel

تقریبا 3 قطعه مهم و گران قیمت را برای خرید نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند معرفی کردیم. حال شما می‌توانید در بقیه قطعات، مدل‌های اشتراکی را بین کامپیوتر نسخه AMD و نیز اینتل تهیه کنید. در این صورت نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که به شرح زیر می‌باشند:

  • پاور: خرید پاور، یکی از قطعاتی است که هیچ وقت نباید برای تهیه نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند برای آن کم خرج کنید. چراکه اگر به مقدار کافی توان نداشته باشد، در عملکرد دستگاه شما اختلال ایجاد می‌کند. مقدار پاور تا حد بسیار زیادی به گرافیکی که قصد خرید آن را دارید وابسته است. از آنجایی که در تهیه نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند، قصد ما خرید یک کامپیوتر قوی است، بنابراین قصد داریم یک گرافیک قوی را انتخاب کنیم. از این رو، پیشنهاد ما خرید یک پاور با توانی حول 1000-1200 وات است. برندی که ما برای خرید پاور برای شما پیشنهاد می‌کنیم، ایسوس و کولر مستر است. شما می‌توانید انتخاب‌های مناسب برای این قطعات را در مدل‌هایی همچون ROG THOR 1000P2 GAMING، ROG Strix 1000G، کولر مستر مدل V1000، V1200 Platinum و مواردی از این قبیل مشاهده کرد.
  • رم: برای انتخاب رم، پیشنهاد ما آن است که مقدار آن را به 64 گیگابایت برسانید. البته توجه کنید که مقدار ماکزیمم رم پشتیبانی شده مادربرد شما چقدر است. در خرید رم، با توجه به مقدار ماکزیمم باسی که مادربرد تحمل می‌کند، می‌توانید رم خود را انتخاب کنید. اگر سری مادربردهای جدید نسخه Z790 را انتخاب کرده باشید و به دنبال نسخه‌های DDR5 باشید، می‌توانید رم‌ها با باس و فرکانس بالاتری را انتخاب کنید که در این حالت، هرچقدر فرکانس بالاتر را انتخاب کنید، بهتر است. انتخاب فرکانس بسته به سلیقه خود شما است و می‌توانید بسته به مقدار بودجه‌ای که دارید، آن را انتخاب کنید. در مورد بهترین برندها در این بخش، می‌توان به رم‌های برند کورسیر، ای دیتا ایکس پی جی، هایپر ایکس اشاره کرد.
  • کیس: قطعه دیگری که می‌توان در خرید نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند به آن اشاره کرد، کیس‌های کامپیوتری است که وظیفه مهم برای تهویه هوا را در اختیار دارند. این کیس می‌بایست برخی از پارامترهای مهم را داشته باشد که از آن جمله می‌توان به تهویه مناسب، فضای کافی در پنل بالا برای نصب واتر کولر، فضای مدیریت کابل مناسب، سیستم کولینگ در قسمت جلو. بهتر است به دنبال کیس‌هایی باشید که به حالت Mesh تولید شده باشند. بدین معنا که فضای مناسب برای ورود هوا را داشته باشند. همچنین حتما توجه کنید که کیس شما در پنل بالا به اندازه واترکولری که تهیه می‌کنید، فضا برای نصب رادیاتورهای آن داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از بهترین کیس‌ها در این بخش عبارتند از: MasterBox 520 Mesh، Asus Gaming GT502، Asus Gaming GT501 (بهترین انتخاب) یا MATREXX 70 ADD-RGB 3F. بهتری برندها برای خرید کیس شامل ایسوس، دیپ کول و نیز کولر مستر می‌باشند. همچنین در خرید کیس به قابلیت‌های ضد نفوذ بودن آن و جنس فلزی بدنه توجه کنید.
  • فن: همچنین برای آنکه بتوانید تهویه هوای کیس را به خوبی تامین کنید، بهتر است فن‌هایی را برای این قطعه درنظر بگیرید. در انتخاب فن، درنظر گرفتن قطر آن مهم است. کیسی که تهیه می‌کنید ممکن است در پنل‌های جلو، پایین، کنار، بالا و عقب خود دارای محفظه‌هایی برای نصب فن باشد. شما باید قطر فن نصب شده را درنظر بگیرید که معمولا 120، 240 میلی‌متر و مقادیری حول این ها است. سپس باید اقدام به انتخاب یک فن مناسب نمایید. در این حالت شما می‌توانید از فن‌هایی در برند دیپ کول و مسترکولر استفاده کنید. فاکتورهای مهم دیگر در انتخاب یک فن، میزان دوری است که در دقیقه می‌چرخد، قابلیت pwm برای تنظیم سرعت و نیز میزان نویز و حداکثر جریان هوا ورودی می‌باشد.
  • کارت گرافیک: حال به یکی از قدرتمندترین قطعات کامپیوتر می‌پردازیم که هزینه آن به اندازه خرید یک پردازنده و کیس است و حتی بیشتر از آن. این قطعه بسیار مهم است و همانقدر که پردازنده می‌تواند کار را جلو ببرد، بخش اعظمی از پروسس‌ها با کارت گرافیک انجام می‌شود. برای خرید کارت گرافیک، می‌توانید به سراغ سری‌ جدید و قدرتمند RTX 4000 بروید. برخی از بهترین پیشنهادها برای این قطعه شامل RTX 4090، RTX 4080، RTX 4070 TI، RTX 3080 TI می‌باشند.

نکات مهمی که باید بدانید

برخی از نکات مهمی که باید برای تهیه نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند به آنها توجه کنید، به شرح زیر می‌باشند:

  • در رابطه با بهترین پردازنده‌ها برای عملکرد نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند چه پیشنهادی دارید؟

برای پاسخ می‌توان به 3 دسته کاربران اشاره کرد که عبارتند از: بهترین پردازنده کلی از نظر قیمت و پردازش، مدل i5 – 13600K یا Alternate: AMD Ryzen 5 7600X،  همچنین برای پردازنده‌هایی قدرتمند می‌توانید از مدل‌های Ryzen 9  و نیز سری Z790-A استفاده کنید. برای پردازنده نسخه اقتصادی و کمتر، می توانید از  Intel Core i3-12100F و AMD Ryzen 5 5600 استفاده کنید.

  • نکته طلایی در انتخاب یک پاور مناسب، انتخاب کردن یک برند معتبر است که بتوانید به جنس و کیفیت قطعات آن حساب باز کنید. از این رو بهترین برندها، ایسوس، دیپ کول و کولر مستر هستند که می‌توانید در نمونه قطعات پیشنهاد شده بهترین مدل‌های آن را نیز مشاهده کنید.
  • به این نکته توجه کنید که هزینه ساخت یک کامپیوتر، بیشتر از همه به هدفی که شما نیاز دارید بستگی دارد. قطعا سیستمی که در این مقاله معرفی شد، برای کاربری‌های فوق سنگین مناسب است و اگر می‌خواهید برای بازی یک سیستم تهیه کنید، می‌توانید هزینه کمتری کنید. در ادامه سری مقالات جوان ایرانی با ما باشید تا در این بخش نیز صحبت کنیم.
  • حتما در هنگام اسمبل کردن، از ابزارهای مناسبی استفاده کنید. برخی از مهم این ابزارها شامل مته، پیچ گوشتی، پلاستیک‌های داخلی و یا وسایل دیگری که برای باز و بسته کردن قطعات کامپیوتر استفاده می‌شوند بوده و می‌توانید آنها را در همه جا تهیه نمایید.
  • انتخاب کیس مناسب برای سیستم شما بسیار مهم است. کیس باید قابلیت نصب تمامی قطعات داخلی را داشته باشد، هوا را به خوبی به داخل کیس جریان دهد و قابلیت تهویه مناسب را داشته باشد.
  • قبل از شروع اسمبل کامپیوتر، باید تصمیم گیری شود که هر قطعه در کجا قرار خواهد گرفت. مانند نصب مادربورد در کیس، نصب منبع تغذیه، هارد و سی دی رام و غیره.
  • در حین نصب قطعات، بسیار مهم است که دقت لازم را داشته باشید و تمام قطعات را با کیفیت نصب کنید. بررسی اتصالات و کابل‌ها قبل از روشن کردن سیستم نیز بسیار حیاتی است.
  • پس از نصب قطعات، باید ویندوز را بر روی سیستم نصب کنید. برای این کار باید روی سیستم راه اندازی (boot) را تنظیم کنید و از طریق نصب نرم‌افزار ویندوز، سیستم را فرمت کنید و ویندوز را نصب کنید.

در کل، اسمبل کامپیوتر یک فرایند پیچیده است که نیازمند دقت و اصالت است. با پیروی از نکات عملی و مهم، می‌توانید یک سیستم کامپیوتری با کیفیت و قابل قبولی را تهیه نمایید.

نکات مهم در اسمبل کردن کامپیوتر
نکات مهم در اسمبل کردن کامپیوتر کدامند

مشکلاتی که ممکن است در روند اسمبل سیستم پیش آید چیست؟

توجه به اینکه چه مشکلاتی ممکن است در اسمبل نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند پیش آید بسیار مهم است؛ چراکه عدم توجه به آن می‌تواند شما را با این مشکلات روبرو کرده و از آنجایی که نمیدانید چگونه با آن تعامل کنید، ممکن است منجر به خرابی دستگاه شما شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما یکبار نسبت به اسمبل سیستم خود اقدام نمایید. برخی از مشکلات متداولی که در روند اسمبل نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند پیش می‌آیند، عبارتند از:

  • عدم چفت شدن پردازنده در مادربرد: این مشکل بسیار حساس است و ممکن است شما هم با آن مواجه شوید. در این حالت به این نکته توجه کنید که شما می‌بایست برای به آرامی با قطعه پردازنده رفتار کنید. چراکه این قطعه بسیار حساس است. زمانی که پردازنده را روی مادربرد می‌گذارید و آن را برمیدارید، به هیچ عنوان به خارهای زیرین آن دست نزنید. چراکه ممکن است خم شده و درست کردن ان کار آسانی نیست. همچنین روی مادربرد نیز خارهایی وجود دارند که نباید خم شوند. بنابراین باید پردازنده را به آرامی بر روی مادربرد گذاشته و کمی تکان دهید تا درون مادربرد و سوکت پردازنده داخل شود. در این حالت زمانی که آن را کمی تکان دهید، در جای خود سفت شده و به مقدار خیلی کمی حرکت می کند. این کار نشان می‌دهد که شما پردازنده را به درستی در آن قرار داده اید. همچنین توجه کنید که پردازنده را از قسمتی که فلش مثلثی کوچکی در آن وجود دارد، درون سوکت مادربرد قرار دهید.
  • اتصال رم: به این نکته توجه کنید که اسلات رم در مادربرد دارای 2 یا 1 پین در طرفین است. ابتدا پین را از طرفین به سمت بیرون هل دهید. ممکن است مادربرد شما 1 پین داشته باشید. این مورد را در دفترچه راهنمای مادربرد مورد بررسی قرار دهید. حال باید رم را از جهت صحیح آن قرار دهید. زیر رم، یک ناچ یا فاصله وجود دارد که باید همگام با ناچ اسلات مادربرد باشد. بنابراین شما می‌توانید به درستی برای جا زدن رم اقدام کنید.
  • وصل کردن فن های کیس: به این نکته توجه کنید که فن‌های کیس 12 ولتی هستند. بنابراین باید به پین‌های مادربرد که 12 ولتی هستند وصل شوند. به طور کلی، پین‌های مادربرد که برای اتصال فن‌های کیس به کار می‌روند، به نام cha_fan یا نام مشابهی شناخته می‌شوند. همچنین شما می‌توانید آنها را به کابل مولکس پاور متصل کنید که در این حالت از حداکثر توان و حرکت خود استفاده می‌کنند.
  • وصل کردن فن پردازنده: مرحله مهم دیگری که در اسمبل نمونه سیستم‌های قدرتمند وجود دارد، وصل کردن فن های پردازنده است که ممکن است به صورت خنک کننده‌های آبی یا بادی باشد. در این حالت پیشنهاد می‌کنیم حتما برای نصب این فن‌ها، یکبار دفترچه راهنمای آن را مشاهده کرده و از سوکت‌های مناسب با پردازنده و مادربرد خود استفاده کنید. همچنین حتما بهتر است شیوه اتصال ان را به صورت ویدیو در یوتیوب مشاهده کنید تا با روند انجام این کار آشنا شوید. به این نکته توجه کنید که فن‌های آبی باید لوله‌های آن به سمت پایین بوده تا جریان مایع خنک کننده به درستی هدایت شود.

شما کاربران می توانید با استفاده از یک مشاور سخت افزار و یا دنبال کردن آموزش های اسمبل ویدیویی، به خوبی با روند انجام اسمبل کامپیوترهای قدرتمند آشنا شده و با کمک دفترچه های راهنما و استفاده از قطعات مناسب، اقدام به اسمبل سیستم خود کنید.

پرسش های متداول اسمبل سیستم
سوالات متداول اسمبل سیستم قدرتمند

 

پرسش های متداول

برخی از پرسش های متداولی که ممکن است شما کاربران راجع به خرید نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند و اسمبل آن داشته باشید عبارتند از:

  • اسمبل سیستم چیست؟

اسمبل سیستم در واقع مراحلی است که در ان می‌بایست برای کنار هم قراردادن و ترکیب قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر مانند مادربورد، پردازنده، حافظه RAM، هارد دیسک، کارت گرافیک و سایر قطعات اقدام کرد. این کار یک مهارت مهم تلقی می‌شود؛ چراکه باید به صورت سخت افزاری، به نکات مختلفی در آن توجه کنید و از سوی دیگر، برای یافتن قطعات مناسب در کنار هم، نکات مختلفی را بدانید.

  • چرا باید خودمان سیستم را اسمبل کنیم؟

با اسمبل کردن سیستم خود، می‌توانید قطعات مورد نیاز خود را با دقت و با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید و هزینه بسیاری را نسبت به خرید یک کامپیوتر آماده‌ی کار صرفه‌جویی کنید. با این حال توجه کنید که اسمبل کردن سیستم توسط فردی که هیچ درکی از انجام این کار ندارد، کاری به شدت نادرست است. چراکه مراحلی در روند انجام اسمبل نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند وجود دارند که عدم توجه و دقت به آنها منجر می‌شود تا قطعات شما آسیب ببیند. به عنوان مثال، جا زدن پردازنده در مادربرد و نیز رم در آن از جمله حساس‌ترین کارهایی است که می‌بایست در روند اسمبل نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند به آن توجه کنید.

  • چه قطعاتی برای اسمبل کردن سیستم نیاز است؟

برای اسمبل کردن سیستم، نیاز به قطعاتی مانند مادربورد، پردازنده، حافظه RAM، هارد دیسک، کارت گرافیک، نمایشگر و سایر قطعات است. همچنین یک قاب، منبع تغذیه، کیبورد و موس نیز برای استفاده از سیستم لازم است. این قطعات هرکدام یک روند متفاوت و مهم برای اسمبل و جا زدن در کامپیوتر دارند که می‌بایست به آن توجه کنید. در این مقاله تلاش کردیم برخی از نکات مهم آن را برای شما بیان کنیم.

  • چگونه می‌توان قطعات را با هم ترکیب کرد؟

قطعات را با توجه به دستورالعمل‌های موجود در کتابچه راهنمای قطعات و به کمک ابزارهای لازم مانند پیچ‌گوشتی و دستگاه‌های کوچکی که برای اتصال قطعات به یکدیگر استفاده می‌شوند، با هم ترکیب کنید. مهم ترین عامل راهنمای شما باری اسمبل نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند، استفاده از دفترچه های راهنمایی است که همراه قطعات ارائه می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به دفترچه راهنمای مادربرد و نیز دفترچه راهنمای کیس و خنک کننده اشاره کرد که می‌توانید با کمک آن برای جایگذاری دقیق قطعات اقدام کنید. به طور معمول، دفترچه مادربرد کامل‌ترین توضیحات را دارد و می‌بایست حتما در روند اسمبل نمونه کامپیوتر خانگی قدرتمند به آن توجه نمایید.

  • آیا برای اسمبل کردن سیستم نیاز به تخصص خاصی داریم؟

عملیات اسمبل کردن سیستم نیازمند تجربه و دقت است، اما با توجه به دستورالعمل‌های موجود در کتابچه راهنمای قطعات و دانش کلی در مورد سخت‌افزارهای کامپیوتر، هر کسی می‌تواند قطعات را با هم ترکیب کند. به شما توصیه می‌کنیم در روند انجام اسمبل سیستم، حتما به 2 نکته مهم توجه کنید. از عجله کردن بپرهیزید. چراکه اسمبل برای افرادی که اولین بار است این کار را می‌کنند یک کار به شدت طاقت فرسا و طولانی مدت خواهد بود. حتما لازم است ساعت‌ها و روزها در مورد آن تحقیق کرده تا با چم و خم این کار آشنا شوید. همچنین نکته دیگر آن است که هیچ وقت بر روی قطعات حساس از جمله رم، پردازنده و مادربرد فشاری وارد نکنید. چراکه تمامی این قطعات باید به آسانی در جایگاه خود بروند و فشار آوردن بدان معناست که این قطعه به درستی نصب نشده است و می‌تواند مشکل آفرین باشد.

  • چه مشکلاتی ممکن است در حین اسمبل کردن سیستم پیش آید؟

بعضی از مشکلاتی که ممکن است در حین اسمبل کردن سیستم پیش آید شامل نصب نادرست قطعات، پیچ‌گوشتی‌های بیش از حد فشرده شده، کارت گرافیک و حافظه RAM نامناسب، تعارض بین قطعات، اتصالات اشتباه سیم‌های برق و … می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است قبل از شروع به کار، دستورالعمل‌های موجود در کتابچه راهنمای قطعات را به دقت مطالعه کنید و با دقت و تمرکز قطعات را با هم ترکیب کنید

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 14

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا