ترفندتکنولوژی

روش های اسکرین شات از لپ تاپ: برنامه های داخلی + بهترین نرم افزارها

تمام روش های اسکرین شات از لپ تاپ چگونه است؟

اسکرین شات از لپ تاپ یا Screen Shot تصویری است که توسط یک کاربر کامپیوتر، موبایل یا تبلت با استفاده از دستگاه مورد نظر آن را ثبت می‌کند تا موارد قابل مشاهده و نمایش داده شده روی صفحه را ریکورد کند. تصویر به عنوان یک فایل گرافیکی به سرعت با فرمت png یا jpg ذخیره می‌شود. اسکرین شات‌ها را می‌توان با استفاده از برنامه‌های مختلف یا با استفاده از میانبرهای صفحه کلید و شورتکات های خاص آن گرفت.

 

قابلیت اسکرین شات از لپ تاپ چیست؟

قابلیت اسکرین شات یکی از کاربردی‌ترین اصطلاحاتی است که می‌توانید به کمک آن برای گرفتن تصویر از صفحه نمایش خود اقدام کنید. اسکرین شات از دو واژه Screen به معنای صفحه و Shot به معنای منظره فیلمبرداری شده است. ترکیب این دو به وضوح بیانگر ثبت تصویر از صفحه می‌باشد. گرفتن، ذخیره و به اشتراک گذاری اسکرین شات از لپ تاپ می تواند بسیار مفید باشد. در واقع، در برخی زمان‌ها نیز ممکن است این موضوع آنقدر مهم و حیاتی باشد که می‌بایست در همان لحظه انجام شود.

کاربردی که اسکرین شات‌ها دارند، می‌توانند برای موارد زیر استفاده شوند:

  • به اشتراک گذاری تصاویر صفحه نمایش با دوستان در رسانه‌های اجتماعی.
  • نمایش نرم افزارها برای بررسی.
  • نشان دادن نحوه انجام یک کار در یک آموزش.
  • نمایش سریع یک پیام خطا یا مشکل نرم افزاری برای عیب یابی پشتیبانی فنی.
  • ذخیره سریع گزیده‌هایی از هر چیزی که به راحتی قابل چاپ نیست.

حال که به صورت خلاصه با این موضوع آشنا شدید، با ما باشید تا به روش‌های ثبت آن بپردازیم و به اینکه چگونه از صفحه لپ تاپ اسکرین شات بگیریم پاسخ دهیم.

قابلیت اسکرین شات از لپ تاپ چیست؟
بهترین روش ها برای قابلیت اسکرین شات از لپ تاپ چیست؟

اسکرین شات از لپ تاپ با شورتکات های ویندوز

روش‌های ثبت اسکرین شات از لپ تاپ چیست؟ وقتی می‌خواهید چیزی را نشان دهید که توضیح آن با کلمات دشوار است، اسکرین‌شات‌ها یا عکس‌های صفحه‌نمایش می‌توانند مفید باشند. راه‌های مختلفی برای گرفتن اسکرین شات در دستگاه های ویندوز، مک، اندروید و iOS وجود دارد. ابتدا به روش‌های گرفتن آن با استفاده از شورتکات‌ها و نرم‌افزارهایی که در خود لپ تاپ وجود دارند می‌پردازیم که عبارتند از:

  • استفاده از دکمه print کیبورد: به طور معمول بر روی لپ تاپ‌ها برای ثبت اسکرین شات از لپ تاپ دکمه‌ای با نام prt یا print وجود دارد. این دکمه یک اسکرین شات سرتاسری از کل صفحه نمایش ویندوز در همان لحظه گرفته و در حافظه کپی لپ تاپ ذخیره می‌کند. شما می‌توانید بلافاصله بعد از اخذ آن، تصویر را در برنامه paint قرار دهید و آن را با فرمت دلخواه خود ذخیره سازی کنید. همچنین امکان paste کردن آن در فتوشاپ، ورود و یا هر برنامه دیگری نیز وجود دارد.
  • دکمه Alt+Print: روش دیگری که توصیه می‌شود، استفاده از دکمه ترکیبی Alt به همراه دکمه Print است که در این صورت شما می‌توانید از پنجره فعال ویندوز خود تصویربرداری کنید. ممکن است ویندوز شما دارای چند پنجره یا windows باشد که منظور از پنجره فعال، همانی است که اکنون انتخاب شده است.
  • دکمه پنجره ویندوز + Print: برای کسانی که دارای ویندوز 8 و به بالا هستند، شما می‌توانید دکمه پنجره ویندوز را به همراه دکمه print فشار دهید. در این حالت تمام رابط ویندوز تصویر برداری می‌شود.

نکته: این ترفند و دکمه print ممکن است در برخی از لپ‌تاپ‌ها و کیبوردهای آن با عباراتی همچون PrintSc, PrtSc شناخته شود. بنابراین نیاز است حتما به این موضوع توجه شود.

نکته: در برخی از لپ تاپ‌ها ممکن است نیاز به گرفتن دکمه FCN نیز به همراه فشار دادن دکمه پرینت باشد. زمانی که با زدن گزینه WIN + V حافظه کلیپ برد را فعال کنید، قادر هستند چندین اسکرین شات را ذخیره کنید که این روش بسیار کاربردی خواهد بود.

روش گرفتن اسکرین شات در سیستم عامل مک چیست؟

برای پاسخ به این سوال می‌بایست به چند روش زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • برای گرفتن اسکرین شات از کل صفحه، کلیدهای Command، Shift و 3 را با هم فشار دهید. هنگام استفاده از Mac، با فشار دادن دکمه های Command، Shift و 3 با هم، یک اسکرین شات از کل صفحه شما می گیرد. این اسکرین شات به طور خودکار در دسکتاپ شما ذخیره می‌شود. برای گرفتن اسکرین شات از یک منطقه خاص انتخاب شده، کلیدهای Command، Shift و 4 را با هم فشار دهید.
  • از ابزار Grab برای گرفتن اسکرین شات نیز در این سیستم عامل پیشنهاد می‌شود. یک جایگزین برای میانبرهای صفحه کلید در مک، استفاده از ابزار Grab است. Grab برنامه‌ای است که به صورت رایگان در مک ها قرار داده شده است. این به شما امکان می دهد با کلیک بر روی Capture و سپس انتخاب نوع اسکرین شات مورد نظر خود، به راحتی اسکرین شات بگیرید. Grab تنها یکی از ابزارهای متعدد موجود برای کمک به شما در گرفتن اسکرین شات است.
اسکرین شات از لپ تاپ با شورتکات های ویندوز
شورتکات های اسکرین شات از ویندوز

استفاده از برنامه های داخلی ویندوز برای گرفتن اسکرین شات از لپ تاپ

برای ویندوز 2 برنامه داخلی که معمولا در غالب ویندوز های 8 به بالا و 10 وجود دارند، قرار داده شده است. شما می‌توانید برای ثبت اسکرین شات از لپ تاپ از این دو برنامه نیز استفاده کنید که عبارتند از:

استفاده از برنامه Game Bar در ویندوز

استفاده از برنامه Game Bar یکی از راه حل هایی است که در ویندوز می‌توانید با استفاده از این برنامه برای ثبت اسکرین شات و نیز ریکورد ویندوز اقدام کنید. برای استفاده از این برنامه می بایست کلید ترکیبی windows + alt + print screen را فشار دهید که باعث فعال شدن چنین برنامه‌ای خواهد شد. شما می‌توانید با استفاده از این برنامه اقدام به ریکورد کردن صفحه نمایش ویندوز برای بازی نمایید. این برنامه و قابلیت برای ویندوز 10 ساخته شده است و برای دسترسی به نوار تنظیمات آن نیز قادر هستید تا از کلید ترکیبی WIN + G استفاده نمایید.

نکته: توجه کنید برای استفاده از چنین قابلیتی، لازم است حتما نسخه ویندوز شما استاندارد بوده تا برنامه‌های ویندوز نصب شده باشند. برخی از نسخه‌های سبک ویندوز مانند LTSC معمولا این برنامه را ندارند و به همین خاطر نمی‌توان اقدام به اسکرین شات از این طریق نمود.

استفاده از برنامه Snipping در ویندوز

علاوه بر روش‌هایی که در قسمت قبل بیان کردیم، شما می‌توانید از طریق برنامه‌های داخلی که در این دستگاه ها قرار داده شده‌اند نیز برای اسکرین شات گرفتن استفاده نمایید. در این حالت ابزار کلاسیک Snipping در دسترس است که قابلیت Snip & sketch کردن را می‌دهد. برای استفاده از این قابلیت‌، می‌بایست دکمه ترکیبی Windows+ shift+ s را فشار دهید. زمانی که یک لایه رنگ مشکی روی ویندوز قرار گرفت، محدوده‌ای که مدنظر دارید، برای ثبت و ذخیره تصویر، آن را با موس خود درگ و دراپ کنید. زمانی که کار تمام شد، قادر هستید با زدن CTRL + V، تصویر ذخیره شده را PASTE کنید.

نکته: 3 قابلیت برای گرفتن تصویر اسکرین شات در این برنامه لحاظ شده است. اولین مورد که به صورت پیش فرض است، حالت مستطیلی می‌باشد. بدین معنا که می‌توانید از کل صفحه تصویر بگیرید. دومین روش Free From Snip می‌باشد. بدین معنا که می‌توانید یک اسکرین شات از قسمت‌های مختلف با اشکال کاملا شخصی سازی شده ثبت کنید. در نهایت روش آخر Windows Snip است که از کل صفحه نمایش شما تصویر را ثبت کرده و کپی می‌کند.

نکته: در صورتی که قصد دارید تا با یک فاصله زمانی مثلا 3 – 10 ثانیه اقدام به گرفتن اسکرین شات نمایید، لازم است برنامه Snip & sketch را باز کرده (از طریق منوی استارت) و روی نشانگری که در قسمت پایین است کلیک کنید. حال می‌بایست گزینه‌ای مانند Snip in 3 seconds یا در حالت 10 ثانیه را انتخاب کنید که با این کار تاخیری در گفتن اسکرین شات از لپ تاپ ایجاد می‌گردد.

استفاده از برنامه Snipping در ویندوز
استفاده از برامه های ویندوز برای اسکرین شات

بهترین نرم افزارها برای ثبت اسکرین شات در لپ تاپ

حال برای تکمیل روش‌های اسکرین شات از لپ تاپ می‌خواهیم 3 برنامه قدرتمند و بسیار جذاب را برای این کار معرفی کنیم که به شرح زیر می‌باشند:

  • Green Shot: این برنامه یک نرم افزار کاملا رایگان است که می‌توانید به کمک آن برای گرفتن تصویر از صفحه نمایش خود اقدام کنید. در حقیق گرین شات به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید علاوه بر ویندوز، از قابلیت Capture windows from list نیز بهره مند شوید که امکان اسکرین شات گرفتن از تمام پنجره‌های باز را ارائه می‌کند. از مزایایی که این برنامه دارد، می‌توان به حجم سبک آن اشاره کرد. همچنین کسانی که می‌خواهند با پیمایش کامل، صفحات وب را کامل ضبط کنند، قادر هستند صفحات وب را به همراه پیمایش به صورت کامل از طریق اینترنت اکسپلورر در آن ضبط نمایند.
  • Snagit: یک برنامه بسیار متداول و رایج در میان کاربران ایرانی است که می‌تواند به تنهایی پاسخگوی تمام نیازهای شما برای گرفتن اسکرین شات از لپ تاپ باشد. در این حالت شما قادر هستید تا چندین پنجره را نیز هدف قرار داده و حتی نمایشگر را نیز به حالت ویدیویی ضبط نمایید. یکی دیگر از قابلیت‌های این برنامه، امکان تولید گیف است. با توجه به تجربه بسیار خوبی که غالب کاربران از این برنامه دارند، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را نصب کنید.
  • WinSnap: وین اسنپ، برنامه‌ای است که کمتر کسی راجع به آن شنیده اما شاید ازنظر بسیاری از افراد از جمله ما، گزینه‌ای همتراز و یا حتی بهتر از Snagit باشد. این نرم افزار می‌تواند قابلیت‌های بسیار جذابی را ارائه کند. از امکان اسکرین شات به صورت تمام صفحه، بدون موس، به صورت Region گرفته تا امکان اضافه کردن فلش و باکس و سایه.

بهترین نرم افزارها برای ثبت اسکرین شات در لپ تاپ

پرسش و پاسخ های متداول

از جمله سوالاتی که کاربران در خصوص اسکرین شات از لپ تاپ دارند، می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • بهترین برنامه‌ها برای اسکرین شات از لپ تاپ و کامپیوتر چیست؟

از جمله این برنامه‌ها می‌توان به snipping در خود لپ تاپ، برنامه Snagit به عنوان یک ماژول جانبی و نیز برنامه‌های سنگین تر مانند Camtasia نیز اشاره کرد.

  • سریع‌ترین شورتکات برای گرفتن اسکرین شات در لپ تاپ چیست؟

در این خصوص باید به شورتکات‌هایی از جمله win + print اشاره کرد. شما می‌توانید این شورتکات‌ها را که در مقاله به صورت کامل معرفی شده‌اند، برای ویندوز 8 به بالا استفاده کنید.

  • بهترین روش برای اسکرین شات از لپ تاپ چیست؟

بهترین روش، استفاده از امکانات خود برنامه است. شما می‌توانید با شورتکات win + shift + s، امکان تصویر برداری در اشکال مختلف را داشته باشید. در این حالت تمامی اسکرین شات‌ها در بخش کلیپ بورد دستگاه شما ذخیره می‌شوند.

نحوه فعال کردن کیبورد فارسی لپ تاپ را در ویندوز و مک در این قسمت مطالعه کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 12

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا