اخبار اقتصادی

آموزش سهام عدالت از 0 تا 100: تکلیف متوفیان

صفر تا صد سهام عدالت را بخوانید

سهام عدالت چیست؟ سهام عدالت یک نوع یارانه برای افراد کم برخوردار و کم درآمد جامعه است که شامل گروه‌های خاصی از مردم می‌شود. این نوع یارانه اولین بار در سال 1384 تحت عنوان آیین نامه اجرایی برای افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق افزایش دادن سهم بخش تعاون با ارائه سهام عدالت در هیئت وزیران تصویب و در سال 1385 اجرایی شد. تاکنون بیش از 49 میلیون نفر دارای سهام عدالت شناسایی شده‌اند. در این مقاله با ما باشید تا بیشتر راجع به سهم‌های عدالت، چیستی، نحوه فروش و آخرین اخبار آن صحبت کنیم.

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت یک نوع یارانه برای ایرانیان درنظر گرفته می‌شود که در دوره زمانی دولت نهم (در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد) به واجدین شرایط آن از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی ارائه شد. این طرح در سال 1385 شروع شد و افرادی که از درآمد و وضعیت پایین‌تری برخوردار بودند، با لحاظ شرایطی می‌توانستند به خرید سهام عدالت اقدام کنند. جامعه هدفی که برای این سهام در نظر گرفته شده بود، شامل افرادی کم درآمد بودند از جمله:

  • افراد تحت پوشش بهزیستی
  • افراد تحت پوشش کمیته امداد
  • رزمندگان فاقد شغل و بیکار
  • کسانی که در دسته اول کم برخوردار از رفاه اجتماعی هستند

در این طرح، سهام شرکت‌های دولتی معین به گروه‌های هدف تحت نام برگه‌های سهم‌های عدالت  فروخته می‌شود که در آن زمان، هربرگه ارزشی در حدود 500 هزار تومان داشته است. مرحله اول در سال 1385 در 4 استان اجرایی شد.

اهداف سهام عدالت

اهداف سهام عدالت شامل موارد زیر درنظر گرفته شده بود:

  • کاهش حمایت‌های مالی به صورت مستقیم برای دولت
  • توزیع عادلانه و یکسان ثروت و درآمد شرکت
  • استفاده از روش‌های مناسب و صحیح برای واگذاری سهام شرکت‌ها
  • مستقل کردن خانوارهای نیازمند
  • تندتر کردن روند خصوصی سازی برای شرکت‌های دولتی که از طریق واگذاری سهام رخ می‌دهد
  • گسترش سهم بخش تعاون در کشور

این برگه یک نوع اوراق بهادار تلقی می‌شود که می‌تواند از فردی به فرد دیگر خرید و فروش شود. پشتیبانی آن از سوی دولت و توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های دولتی انجام می‌گردد و در آن 60 شرکت فرابورس دولتی برای ارائه سود فعال هستند. اولین دوره‌ پرداخت سود آن پس از شروع مرحله اول در سال 1385، در سال 1387-1388 رخ داد. همچنین در سال 1399 با توجه به دستور رهبری و رئیس جمهور، امکان خرید و فروش آن در بورس هم ارائه شد که رشد بورس را در پی داشت و  در ادامه به آن می‌پردازیم.

در نهایت پروسه سهم‌های عدالت  از سال 1385 تا سال 1394 طی چند مرحله انجام شد و در آن نیمی از جمعیت ایران به این سهام عدالت دست یافتند. فروش سهام عدالت اکنون با گذر زمان و ارزشمندی آن از 2 طریق انجام می‌شود که سهامداران می‌توانند با مراجعه به سامانه سامانه سهام عدالت در این لینک و وارد کردن اطلاعات خود، روش نگهداری آن را که  شامل:

  • سهامداری توسط افراد (غیرمستقیم) یا
  • سهامداری توسط سهامدار (مستقیم) با ثبت نام در سامانه سجام است و انتخاب کارگزاری است یا از طریق بانک

تعیین کنند. در ادامه با ما باشید تا بیشتر راجع به آن صحبت کنیم.

سهام عدالت چیست
معرفی سهام عدالت

سهام عدالت آگاه

از جمله روش‌های که می‌توان اقدام به فروش سهام عدالت کرد، آن است که افراد از طریق سامانه‌های خرید و فروش سهم‌های عدالت  از طریق کارگزاری‌هایی که در کشور وجود دارد، اقدام به این کار نمایند.

کارگزاری آگاه یکی از این شرکت‌ها است که با هدف ارائه خدمات در حوزه خرید و فروش و فعالیت‌های بورسی تحت مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار است که در سال 1384 تاسیس شد و در زمینه‌های مختلفی از جمله معاملات اوراق بهادار، آتی سکه، بورس کالا، معاملات آنلاین وراق بهادار، بورس انرژی، آموزش، تامین سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند. از جمله افتخارات این کارگزاری می‌توان به شناخته شدن آن در میان 3 کارگزاری برتر در سال‌های اخیر اشاره نمود.

با گذشت بیش از 15 سال از زمان ارائه سهام عدالت، اکنون افراد بسیاری اقدام به فروش آن می‌کنند. کسانی که می‌خواهند برای فروش آن اقدام کنند، بایستی از طریق کارگزاری و نیز ثبت سفارش در سایت کارگزاری، فروش سهم‌های عدالت  خود را انجام دهند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر راجع به این سهام و نحوه فروش و آخرین اطلاعیه‌های سازمان بورس مرتبط با آن صحبت کنیم.

با توجه به خرید و فروش این سهام، سامانه‌ای از طریق این کارگزاری برای ورود به سامانه عدالت کارگزاری آگاه طراحی شده است که در این لینک می‌توانید به آن ورود کنید. سپس شما می‌توانید:

  • از طریق وارد کردن کد ملی و نیز شماره تماس خود، در این کارگزاری ثبت نام کنید (در صورتیکه در سامانه سهام عدالت آگاه ثبت نام نکرده‌اید).
  • همچنین شما امکان تغییر کارگزار ناظر برای انتقال دارایی سهم‌های عدالت خود به کارگزاری آگاه را دارید.
  • با عضویت در این سامانه می‌توانید با ورود نام کاربری و رمز عبور به آن وارد شوید.

با ثبت نام و احراز هویت از طریق کد شماره تلفن می‌توانید نام کاربری و رمز عبور برای ورود به این سامانه را دریافت کرده و امکان مشاهده سبد سهم‌های عدالت  و نیز موجودی سهام را مشاهده کنید. برای فروش از این سامانه کافیست روی گزینه “درخواست فروش” کلیک کنید. سپس نحوه واریز وجه از طریق فروش را مشخص کرده و ثبت درخواست نهایی فروش را اعمال کنید.

سهام عدالت مفید

راه دیگری که می‌توانید برای آزادسازی سهام عدالت (پس گرفتن مالکیت بر سهام عدالت و فروش سهام) اقدام کنید، انتخاب کارگزاری مفید است.

از آنجایی که بازارهای سرمایه همواره بخشی از اقتصاد کشورهای مختلف است و راه‌های مختلفی برای حضور مردم در آن وجود دارد، از جمله بازارهای بورس، بانک، مسکن، خودرو و …، بایستی یک کانال ورودی برای عموم افراد در نظر گرفته شود که برای بازارهای مالی، این کانال، کارگزاری‌ها هستند. علاوه بر کارگزاری آگاه، کارگزاری مفید نیز به عنوان مشهورترین کارگزاری معتبر در ایران وجود دارد که فعالیت خود را از سال 1373 شروع نمود. جالب است بدانید که اولین سامانه خرید و فروش آنلاین توسط این کارگزاری در سال 1386 ارائه شد. این کارگزاری در زمینه‌های مختلفی اعم از اوراق بهادار، تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی، معاملات آتی سکه، سرمایه گذاری و مدیریت دارایی، معاملات بورس انرژی، تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی، مشاوره و سرمایه‌گذاری، معاملات بورس و کالا و … فعالیت می‌کند.

اگر شما نحوه فروش سهم‌های عدالت  خود را به صورت مستقیم گذاشته باشید، می‌توانید آن را از طریق کارگزاری مفید هم بفروشید. نحوه فروش سهام عدالت به صورت مفصل در ادامه بیان می‌شود. برای اینکار:

  • از طریق لینک به سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید مراجعه کنید.
  • حال ابتدا در اولین مراجعه باید یک ثبت نام داشته باشید. گزینه “ثبت نام در اولین مورد” را انتخاب کنید.
  • شماره کدملی و شماره تماس خود را وارد کنید.
  • حال کد تاییدی برای شما می‌آید که بایستی آن را برای احراز هویت وارد کنید. شرایط کارگزاری را پذیرید.
  • حال با اطلاعات ثبت نامی که برای شما ارسال می‌شود، به اکانت خود در کارگزاری سهام عدالت مفید وارد شوید. گزینه “ورود به سامانه” را این بار بزنید.
  • حال شما می‌توانید سهم‌های عدالت خود در شرکت‌های مختلف و میزان ارزش آنها را مشاهده کنید.
  • برای فروش هریک از سهام، می‌توانید با کلیک روی گزینه “فروش” مقابل هر سهم، اقدام به فروش سهم‌های عدالت خود نمایید.
سهام عدالت مفید
سهام عدالت کارگزاری مفید

سهام عدالت متوفیان

فرض کنید افرادی که در سال 1385 سهام عدالت را دریافت کرده بودند، در اثر حوادثی از دنیا رفته باشند. تکلیف سهام عدالت این افراد چیست. با توجه به آخرین آمارها، در حدود 3 میلیون نفر هستند که در این شرایط قرار دارند.

با توجه به این مشکل، از تیرماه سال 1400 به این سو، سامانه‌ای راه‌اندازی شده است که ورثه‌ قانونی اشخاص دارای سهم‌های عدالت  فوت شده می‌توانند با داشتن مدارکی از جمله کارت ملی، اصل گواهی حصر وراثت به دفاتر منتخب پیشخوان مراجعه کنند. برای دریافت اطلاعات این دفاتر می‌توانید به سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir مراجعه کنید. پس از راستی آزمایی‌ها و نیز ارائه مدارک، شما می‌توانید اصل و سود سهام عدالت را دریافت نمایید.

تاکنون (دی ماه 1400) در حدود 20 هزار نفر از این دسته از افراد تعیین تکلیف شده است و بیش از 48 هزار ورثه به دفاتر پیشخوان مراجعه نموده‌اند. توجه کنید کسانی (ورثه‌هایی) که از قبل سهم‌های عدالت  داشته‌اند، سهام عدالت فرد متوفی به سهام آنها اضافه می‌شود و کسانی که نداشته‌اند، به عنوان سهامداران جدید ثبت شده و انتقال می‌گردد. تاکنون بیش از 8 هزار نفر سهامدار جدید و نیز 40 هزار نفر به سبد سهام آنها اضافه شده است.

همچنین در رابطه با دریافت هزینه این سهام نیز کلیه وراث می‌توانند با ثبت شماره شبا بانک خود، پس از راستی آزمایی بانک عامل اقدام به دریافت آن نمایند. کلیه وراث می‌توانند با مراجعه به سامانه سهم‌های عدالت  از وضعیت صورتحساب سهام‌های خود مطلع شوند.

سهام عدالت مشمولان

در رابطه با سهام عدالت مشمولان باید به موضوع سهام عدالت جاماندگان اشاره نمود. طبق آخرین اظهار نظرها راجع به این موضوع از زبان حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی، لازم است تا صحت تخصیص سهام عدالت بررسی شود. همانطور که گفتیم، سهام عدالت به دهک‌های خاصی تعلق می‌گیرد. این مقام مسئول بیان می‌کند که بایستی ابتدا بررسی شود که همه دهک‌هایی که ملزم است تا این سهام را دریافت کنند، بررسی شده و تعیین تکلیف شود.

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه می‌گوید که در حدود 20 میلیون نفر مشمول و جامانده از سهم‌های عدالت  وجود دارد. در این میان افرادی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که در زمان ارائه سهام عدالت آن را دریافت نکرده‌اند. این افراد با این مشخصات حدود 2 میلیون نفر برآورد شده است. 18 میلیون دیگر شامل دهک اول جامعه (طبق اصل 44 قانون سیاست‌های کلی) هستند. دهک اول جامعه کم درآمدترین خانوار در جامعه و دهک دهم پردرآمدترین خانوارها هستند. درآمد دهک اول ماهانه در حدود 1.6 میلیون تومان است.

اما چندی قبل نیز خبری مبنی بر موافقت رئیس جمهور برای اعطای سهم‌های عدالت  در فاز اول در آینده برای 10 میلیون نفر ارائه شده است. برای ثبت نام این افراد بایستی یک سامانه جدید طراحی شود.

ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری را در این قسمت بخوانید.

سهام عدالت مشمولان
مشمولان سهام عدالت

سایت سهام عدالت

سایت سهام عدالت، یک سایت اینترنتی و آنلاین است که به نشانی  samanese.irدر اینترنت ثبت شده است و کاربرانی که در سهم‌های عدالت  ثبت نام کرده‌اند، می‌توانند از طریق آن سامانه، اقدام به مشاهده سهام عدالت و اطلاعات صورت وضعیت دارایی، تعیین نحوه فروش و آزادسازی سهام خود نمایند.

در این سامانه، افراد ملزم به ارائه یک شماره تلفن و ثبت شماره شبا برای سهم‌های عدالت  هستند که در هنگام خرید و فروش سهم‌های عدالت  موردنیاز می‌باشد.

ورود به سامانه سهام عدالت

برای ورود به سامانه سهام عدالت می‌توانید از راه حل زیر استفاده کنید:

  • ابتدا به آدرس با نشانی ir مراجعه کنید.
  • بر روی گزینه “ورود به سامانه” کلیک کنید.
  • در قسمت بعدی، مقررات و نکات مهمی وجود دارد که حتما بایستی آنها را یکبار خوانده و آن را رعایت کنید.
  • گزینه “مطالب فوق را مطالعه نموده و می‌پذیرم” را کلیک کرده و گزینه “ادامه” بزنید.
  • حال بایستی کد ملی خود را با صفرهای اول آن بدون درج خط تیره وارد کنید.
  • حال کد امنیتی را وارد کرده و روی گزینه ادامه کلیک کنید.
  • حال بایستی نام و نام خانوادگی خود را انتخاب کنید.
  • حال بایستی نام پدر خود را انتخاب کنید.
  • سال تولد خود را انتخاب کنید.
  • حال بایستی شماره شناسنامه خود را در بین شماره شناسنامه‌های موجود انتخاب کرده و گزینه ادامه را بزنید. برای افرادی که شماره شناسنامه با کدملی یکسان است، شماره شناسنامه به صورت خط تیره نشان داده شده است که بایستی آن گزینه خط تیره را انتخاب نمایید.
  • حال خلاصه‌ای از اطلاعاتی که وارد کرده‌اید را نمایش می‌دهند. در این حالت اطلاعات را یکبار چک کنید و اگر درست باشد، روی گزینه تایید کلیک کنید. اگر اطلاعات نادرست باشد، می‌توانید با کلیک روی گزینه اصلاح، آن را تصحیح کنید.
  • حال می‌توانید به پورتال یا اکانت خود وارد شوید. در صفحه پیش رو، چهار گزینه مشاهده می‌کنید که بایستی آنها را ثبت یا مشاهده کنید. این گزینه‌ها شامل شماره تلفن همراه، شماره شبای بانکی شما، روش سهام‌داری و امکان مشاهده صورت وضعیت دارایی و سود سهام شما است.

استعلام سهام عدالت

یکی از جدیدترین امکاناتی که در قسمت تارنمای سامانه سهم‌های عدالت  وجود دارد، مشاهده زمان و مبلغ واریز سود سهم‌های عدالت  است. همچنین شما می‌توانید با کلیک روی گزینه صورت وضعیت دارایی سهام، از وضعیت سهام عدالت خود مطلع شوید. در این قسمت تمامی اطلاعات از جمله:

  • ارزش اولیه سهام
  • مقدار سود دریافتی
  • وضعیت واریزهای سود سهام در بانک به شماره حساب شبا
  • تاریخ دریافت سودهای سهام
  • و … قابل مشاهده می‌باشد.

شما برای مشاهده اطلاعات سهام خود، به اطلاعات برگه سهم‌های عدالت  نیازی ندارید. همچنین توجه کنید که افرادی که در این سامانه در هنگام ورود با ارور مواجه می‌شوند، یعنی اطلاعاتی از آنها وجود نداشته و به همین دلیل یعنی سهام عدالت ندارند.

سایت سهام عدالت
سامانه سهام عدالت

نحوه فروش سهام عدالت

از سال 1399 (9 اردیبهشت ماه) برای کسانی که سهام عدالت داشتند، خبری مبنی بر آزاد شدن خرید و فروش سهام منتشر شد که آنها را مجاز به فروش 30 درصد از سهام خود می‌نمود. با اجرایی شدن مرحله دوم در تیر 99، اکنون سهام عدالت به میزان 60 درصد آزاد شده است (مجاز به فروش از سوی تمام سهامداران این سهم شده است). هرچند که قرار بود تا بهمن سال 1399 تمام آن آزاد شود اما اکنون سهامداران منتظر آزاد شدن 40 درصد باقی سهم هستند. بنابراین افراد می‌توانند تا 60 درصد از سهم‌های عدالت  خود را آزاد کنند.

مرحله اول

از آنجایی که بسیاری از افراد برای فروش می‌خواستند و می‌خواهند اقدام کنند، لازم است ابتدا یک رویه برای آن درنظر گرفته می‌شد که این رویه فروش سهام عدالت به قرار زیر است:

  • مراجعه به سامانه سهام عدالت،
  • ثبت شماره شبا برای واریز سود سهام،
  • ثبت شماره تلفن،
  • تعیین نحوه فروش سهام به صورت مستقیم یا غیرمستقیم،

مرحله دوم – فروش در روش مستقیم

توجه: در حال حاضر تنها کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، امکان فروش سهم‌های عدالت  خود را دارند و افراد با روش مستقیم این امکان را ندارند. در روش مستقیم افراد نمی‌توانند (اکنون) سهم‌های عدالت  خود را به پورتفوی کارگزاری انتقال دهند بنابراین امکان فروش فعلا وجود ندراد.

مرحله دوم – فروش در روش غیرمستقیم از طریق کارگزاری

روش غیرمستقیم، برای کسانی است که سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شده‌اند و برای این افراد:

  • ابتدا افراد به سامانه سجام به نشانی SEJAM.IR مراجعه نموده و ثبت نام کنند.
  • پس از دریافت کد بورسی، می‌توانند یکی از کارگزاری‌ها را انتخاب کرده، به سایت سهام عدالت آنها (سایت سهام عدالت مجزا از سایت بورسی است) مراجعه کرده و
  • ثبت نام کرده و در پنل کاربری خود، وضعیت سهم‌های عدالت را مشاهده نمایند،
  • حال بایستی گزینه “تغییر کارگزار ناظر” را انتخاب کرده و سهام خود را از نماد استانی انتخاب کرده و حداکثر به مدت 48 ساعت صبر کنند تا به پرتفوی آنها اضافه شود،
  • حال به پنل کارگزاری خود مراجعه کرده و نماد خود را با انتخاب گزینه “فروش” به فروش برسانند.

توجه کنید که با توجه به شرایط کنونی، فعلا تصمینی برای فروش این سهام وجود ندارد و در برخی موارد، سهام عدالت قفل صف فروش شده‌اند.

در صورتیکه سهام عدالت از طریق کارگزاری به فروش برسد، وجه حاصل از آن از طریق کارگزاری به یک حساب که در سامانه سهم‌های عدالت  ثبت کرده‌اید، واریز می‌شود. در صورت وجود مشکلاتی که در این خصوص رخ می‌دهد، بایستی با کارگزاری خود صحبت کنید.

با توجه به آخرین اطلاعیه‌ها، فروش سهم‌های عدالت  به صورت مستقیم از طریق سازمان بورس متوقف شده است و در زمان آتی از سوی این سازمان، فروش مجدد آن اطلاع‌رسانی می‌شود. توجه داشته باشید که سهم‌های عدالت  را نمی‌توانید به پرتفوی خود در کارگزاری بورس وارد کنید. یعنی در حالت کلی سهم‌های عدالت  با سبد سهام بورسی شما متفاوت و مجزا است و قابل انتقال نیست.

جالب است بدانید که تاکنون 19 میلیون نفر روش مدیریتی مستقیم و 30 میلیون نفر روش مدیریت غیر مستقیم را برای فروش سهام خود برگزیده‌اند.

مرحله دوم – فروش در روش غیرمستقیم از طریق بانک

در این حالت بایستی کسی که صاحب این سهام است، به بانکی که قبلا سود سهام خود را دریافت می‌کرده است، مراجعه نموده و فرم فروش سهم‌های عدالت خود را تکمیل نماید. این کار را می‌تواند به صورت حضوری و یا از طریق سایت بانک انجام دهد. حال کار فروش سهام برعهده بانک است و می‌تواند آن را به صورت بلوکی در بازار بورس بفروش بگذارد. در نهایت سود حاصل از فروش را به حساب سهام دار واریز می‌کند. توجه داشته باشید که نحوه فروش پرتفوی سهام شما در این روش از طریق تصمیم بانک‌ها خواهد بود.

نحوه فروش سهام عدالت
چگونگی فروش سهام عدالت

وام سهام عدالت

افرادی که دارای شرایط زیر هستند، می‌توانند از تسهیلات و وام سهم‌های عدالت بهره‌مند شوند:

  • اشخاص حقیقی که دارنده سهام باشند،
  • هیچ مقداری از سهم خود را نفروخته باشند،
  • حداقل یکی از یارانه‌ها از جمله یارانه معیشتی یا یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

این افراد می‌توانند تا حداکثر 7 یا 6.5 میلیون تومان کارت رفاهی را دریافت نمایند. این افراد بایستی در سامانه سجام ثبت نام نموده و در بانک نیز ثبت نام کنند. افرادی که متقاضی این وام هستند، در دو بانک ملی و تجارت حساب باز کرده و از طریق اپلیکیشن‌های آنها اقدام به ثبت نام نمایند.

در صورتی که متقاضیان می‌خواهند کارت اعتباری سهام عدالت را دریافت کنند، بایستی قبل از ورود به سامانه، اقدام به تغییر کارگزاری ناظر نموده و پرتفوی سهام عدالت را برای خود فعال نمایند. در مورد بازپرداخت وام این سهام، دو قانون وجود دارد:

  • اگر افراد بتوانند آن را طی یک ماه برگردانند، این وام به صورت قرض الحسنه در نظر گرفته می‌شود.
  • در صورتی که از یک ماه بگذرد، این وام به اعتبار 3 ساله تبدیل شده و نرخ سود 18 درصد به آن تعلق می‌گیرد.

همچنین قانون دیگری نیز برای کسانی که نتوانند این مبلغ را پرداخت نمایند، وجود دارد که بیان می‌کند افرادی که نتوانند تعهدات مالی خود را به پرداخت این وام انجام دهند، مبلغ وام آنها توسط بانک به فروش می‌رسد. پرداخت وام این سهام از 8 دی ماه پرداخت می‌گردد.

سود سهام عدالت

سود سهام عدالت در سال‌های 1395 – 1397 در یک مرحله واریز شد. برای سود سال 1398 طی دو مرحله در 28 اسفند ماه سال 1398 و نیز 14 تیرماه واریز شد. سود این سال در مرحله اول برای افراد با سهام عدالت 492 هزار تومان، 91 هزار تومان و در مرحله دوم برای افراد با سهام یک میلیونی، 144 هزار تومان واریز شد.

با توجه به آخرین اخبارها، برای وصول سود عملکرد در سال 1399 برای سهام عدالت، هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده و قرار است کارگروه ویژه‌ای برای آن درنظر گرفته شود. این کارگروه وظیفه وصول آن را برعهده دارد تا در فرصت مناسب سود سهام عدالت به حساب آنها واریز شود.در سال گذشته تقسیم سود به جز شرکت مخابرات، برای بقیه شرکت‌ها بین سهامداران پرداخت شد. در برای امسال نیز از قول حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، قرار بر این است تا سود شرکت‌ها جمع آوری و به صورت متمرکز از طریق سامانه سجام یا سامانه خصوصی‌سازی یا سامانه شرکت سپرده‌گذاری توزیع گردد. در این راستا همچنین 2 بانک نیز برای اعطای سود بدون دریافت کارمزد و هزینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

همچنین بنا به گفته مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، از ابتدای سال تا دی ماه، سود سهام 236 شرکت در حساب‌های 38 میلیون و 498 هزار سهامدار واریز شده است (از طریق سامانه سجام).

ارزش سهام عدالت با توجه به تورم و نرخ دلار از سال 1385 – 1400

طبق آخرین آمارها که مربوط به 2 روز گذشته یعنی 19 دی می‌شود، ارزش سهام برای

  • سبد‌های 532 هزار تومانی در حدود 12 میلیون و 97 هزار تومان،
  • سبد‌های 1 میلیون تومانی، در حدود 22 و 789 هزار تومان،
  • سبدهای 492 هزار تومانی، در حدود 11 میلیون و 219 هزار تومان

می‌باشد. اگر بخواهیم یک مقایسه از ارزش سهام عدالت با توجه به نرخ ارزش دلار و نرخ تورم داشته باشیم تا بتوانیم نسبت به سوددهی و ارزش آن تصمیم بگیریم باید گفت:

  • قیمت دلار در آذرماه سال 1385 در حدود 926 تومان بوده است. اکنون قیمت دلار به 27 هزار تومان رسیده است. دلار از سال 1385 تا سال 1400 در حدود 29.15 برابر معادل 2915 درصد افزایش یافته است.
  • با توجه به نرخ تورم (با توجه به محاسبات بانک مرکزی که در سال 1400 عدد 364 درنظر گرفته شده است) با توجه به فرمول نسبت آن، اگر بخواهیم ارزش واقعی برای یک مبلغ 500 هزار تومانی از سال 1385 را در سال 1400 با توجه به میزان تورم آن محاسبه کنیم، این مبلغ بایستی اکنون 10 میلیون ارزش داشته باشد.

بنابراین اگر شما در سال 1385 به مبلغ 500 هزار تومان دلار می‌خریدید یعنی 539.9 دلار اکنون در حدود 14.577 میلیون تومان ارزش دارایی داشتید.  پس در مورد ارزش سهم‌های عدالت  می‌توان گفت از نظر میزان تورمی که بانک مرکزی اعلام کرده، سرمایه‌ شما ارزش خود را حفظ کرده است.

سود سهام عدالت
نحوه دریافت سود سهام عدالت

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا