آشپزی و خانه داری

طرز تهیه عدس پلو با گوشت گوسفندی + مرغ خوشمزه و لذیذ

هر آنچه باید در مورد طرز تهیه عدس پلو با گوشت بدانید

عدس پلو یک غذای بسیار خوشمزه است که نه تنها برای مهمانی‌های خانوادگی مناسب است، بلکه مانند خورشت قیمه به عنوان نذری در مراسم‌های مذهبی نیز طرفداران خاص خودش را دارد. طرز تهیه عدس پلو با گوشت را در ادامه این مقاله از جوان ایرانی برای شما شرح می‌دهیم.

 

طرز تهیه عدس پلو با گوشت

همان‌طور که می‌دانید عدس خواص زیادی دارد و برای درمان کم‌خونی و فقر آهن بسیار مناسب است. اما بهتر است چند ساعت در آب قرار دهید، به ویژه افرادی که مشکلات ناراحتی و گوارشی دارند، باید چند ساعت اجازه دهند تا عدس در آب خیس بخورد. درواقع باید به‌اندازه یک بند انگشت آب روی سطح عدس واقعی بماند.

مواد لازم:

  • عدس پلو ۱ پیمانه
  • برنج ۲ پیمانه
  • زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ کرده ۱۵۰ گرم
  • کشمش پلویی ۲۰۰ گرم
  • زردچوبه ۱ قاشق مرباخوری
  • فلفل سیاه ۱ قاشق چای‌خوری
  • سیر و پیاز به مقدار لازم
  • نمک و روغن به مقدار لازم

ابتدا باید عدس‌ها را بجوشانید، برای خوش‌رنگ‌تر شدن عدس می‌توانید کمی روغن و زردچوبه را نیز اضافه کنید. سیر و پیاز را کمی تفت داده و گوشت چرخ کرده گوسفندی یا گوساله را با آن مخلوط کرده و تف دهید. به جای گوشت گوسفندی از مرغ نیز می‌توان استفاده کرد. یا اگر به‌طورکلی تمایل به استفاده از گوشت ندارید از سویا بهره ببرید.

سپس در قابلمه‌ای که آب به جوش آمده برنجی را که خیس کرده و عدسی را که پخته‌اید با هم مخلوط کنید تا بپزد. سپس آبکشی و دم کنید، می‌توانید هنگام آبکشی کمی آب ولرم روی عدس و برنج بریزید. دقت کنید هنگام دم کردن آن یک نصف لیوان آب جوش به همراه زعفران بریزید تا خوش‌رنگ‌تر شود.

اگر برنج را با عدس به تنهایی ترکیب کنید، پس از پخت، مورد استقبال افراد قرار نمی‌گیرد. درواقع طعم خاصی ندارد، ولی اگر به آن گوشت چرخ کرده و یا گوشت تکه‌ای اضافه کنید، بسیار لذیذ شده و افراد بیشتری علاقه‌مند به مصرف آن می‌شوند. البته عدس پلوی ساده را می‌توانید با خلال بادام، زرشک و کشمش تزیین کنید تا خوشمزه شود‌.

طرز تهیه عدس پلو نذری را در ادامه بیان می‌کنیم.

طرز تهیه عدس پلوی نذری

مواد لازم

  • برنج ۶ کیلوگرم
  • گوشت چرخ کرده ۳ کیلوگرم
  • عدس پلوی ۳ کیلوگرم
  • کشمش پلویی ۲ کیلوگرم
  • پیاز ۱ کیلوگرم
  • نمک، زردچوبه، فلفل به مقدار لازم
  • زعفران ساییده شده به مقدار لازم
  • روغن حیوانی و یا روغن جامد به مقدار لازم

گوشت و پیاز را در روغن تفت دهید، سپس به آن نمک و فلفل را اضافه کنید. اگر تمایل به استفاده از کشمش دارید می‌توانید آن‌ها را خوب بشویید، سپس خشک کرده و در روغن تفت دهید.

مقداری آب را در قابلمه قرار داده و اجازه دهید جوش بیاید. سپس برنج و عدس‌های پخته شده را اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید برنج و عدس را آبکش کرده و مجدد در قابلمه ریخته تا دم بکشد‌.

پس از اینکه برنج دم کشید، می‌توانید کمی روغن حیوانی را داغ کنید و روی برنج بریزید. البته باید مراقب باشید که روغن حیوانی را زیاد داغ نکنید، زیرا بوی سوختگی می‌گیرد. عدس پلو نذری شما در این مرحله آماده است، می‌توانید آن را با زعفران، سبزی‌ها و گوشت تزیین کنید.

 

طرز تهیه شامی بسیار خوشمزه را در این مقاله بخوانید:

طرز تهیه شامی

ترفندهای طرز تهیه عدس پلو

برای اینکه عدس پلو خوشمزه شود باید چندین ترفند را رعایت کنید:

♦ ابتدا دقت کنید برای اینکه عدس پلوی شما کدر نشود، آب عدس را نباید به برنج اضافه کنید، زیرا آب عدس باعث کدر شدن غذا شده و از جذابیت آن کم می‌کند. البته برخی از افراد هم ترکیب رنگ عدس و برنج را دوست دارند که در این صورت نباید آب عدس را دور بریزند.

♦ هنگامی‌که ابتدا عدس‌ها را می‌پزید باید دقت کنید که عدس‌ها بیش از حد پخته نشود، زیرا در این صورت نه تنها از هم پاشیده شده بلکه عدس پلو را خمیر می‌کند.

♦ هنگامی‌که گوشت را تف می‌دهید از زیره یا تخم گشنیز و سایر مواد طعم دار می‌توانید استفاده کنید تا گوشت شما طعم و مزه بهتری بگیرد.

♦ هرچند برای طرز تهیه عدس پلو با گوشت می‌توان از هر نوع گوشتی استفاده کرد، ولی گوشت چرخ کرده مزه بهتری دارد.

♦ وقتی پیاز را رنده می‌کنید حتماً با دارچین یا زردچوبه و مواد دیگری که تمایل دارید در ماهیتابه سرخ‌کنید‌. در این صورت غذا طعم بهتری می‌گیرد.

 

طرز تهیه میگو بسیار خوشمزه و لذیذ را مطالعه کنید:

طرز تهیه میگو ساده

طرز تهیه عدس پلو با مرغ

همان‌طور که گفتیم هرچند عدس پلو با گوشت چرخ کرده طرفداران بسیار زیادی دارد، اما شما می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده از مرغ استفاده کنید. طرز تهیه آن یکی است فقط به جای گوشت چرخ کرده مرغ اضافه می‌کنید. درواقع باید قبل از اینکه مرغ را به عدس پلو اضافه کنید یک ساعت بپزید و همراه پیاز، زردچوبه و ادویه تفت دهید.

اگر تمایل داشته باشید که یک ته دیگ خوشمزه نیز بر روی عدس پلوی خود قرار دهید، قبل از اینکه برنج آبکش نشده را درون قابلمه بریزید، باید نون لواش به همراه کنجد کف قابلمه قرار بدهید. مراقب باشید که غذای شما نسوزد زیرا ته دیگ شما سوخته می‌شود.

برای اینکه عدس پلوی شما به خوبی تزیین شود، می‌توانید از گوشت چرخ کرده، پیازداغ، پسته، گردو خشک‌شده، زرشک، کشمش و خرما استفاده کنید.

 

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید، طرز تهیه عدس پلو با گوشت بسیار ساده است، اما باید ترفندهایی که در این مقاله بررسی شد را مدنظر قرار بدهید تا غذای شما خوشمزه‌تر شود. نکته بعدی این است که برای طرز تهیه عدس پلوی نذری باید زمان و انرژی بیشتری بگذارید، زیرا حجم آن بیشتر است.

شما عزیزان نیز اگر نکته‌ی دیگری در مورد خوشمزه‌تر شدن عدس پلو دارید، می‌توانید در انتهای مقاله پیام خود را با ما و مخاطبین دیگران سایت جوان ایرانی در میان بگذارید‌.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا