آشپزی و خانه داری

طرز تهیه میگو: انواع ساده + پفکی + آبدار + شیرازی + بوشهری

انواع پخت میگو از سرخ شده تا برای بیمار + کودکان

طرز تهیه میگو، یکی از بهترین غذاهای دریایی را در انواع ساده، یخ زده، پفکی، سرخ کرده، شیرازی، آبدار، بوشهری و غیره به شما آموزش می‌دهیم. میگو یکی از آن دسته غذاهایی است که نکات مختلفی برای پخت دارد. از تمیز کردن کامل این غذا گرفته تا چگونگی ترکیب مواد و طعم دار کردن آن. در این مقاله سعی می‌کنیم کامل راجع به انواع دستورالعمل‌های پخت آن صحبت کنیم.

انواع پخت میگو

دسته‌ای از غذاهای خوشمزه‌ای که می‌توانید برای وعده غذایی خود و حتی مهمانی‌ها هم استفاده کنید، میگوها است. با این وجود ممکن است افرادی باشند که از خوردن این غذا طفره بروند. در این حالت، این هنر آشپز است که بتواند غذا را به صورت حرفه‌ای بپزد تا مزه‌ی آن در زیر دندان‌ها به خوبی حس گردد. در این رابطه با ما باشید تا نکات مختلف پخت این غذا را بیان کنیم، به بررسی انواع پخت میگو بپردازیم و شما را با بهترین روش‌های پخت آن آشنا کنیم.

بهترین روش پخت میگو

برای طرز تهیه میگو، دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارد. از حالت سوخاری آن گرفته تا کبابی، پخت میگو به صورت پفکی، دو پیازه، خوراک میگو و نیز سرخ کردن آن به شیوه‌ای که مزه‌دار باشد، حالت پخت به صورت میگو پلو، به همراه سبزی پلو، در قالب دستورالعمل‌های محلی در شمال و جنوب کشور، حالت آبدار و شیرازی آن و غیره. در این مقاله سعی می‌شود تا حد امکان دستورالعمل‌های مختلف با نکات کامل آن خدمت شما عزیزان ارائه شود.

بسته به موادی که برای طرز تهیه میگو به کار گرفته می‌شود، روش‌های مختلفی برای پخت انواع میگو وجود دارد. همچنین با توجه به سلیقه افراد نمی‌تواند یک دستورالعمل واحد را برای طرز تهیه میگو بیان کرد؛ بنابراین پیدا کردن بهترین روش پخت میگو را در کنار بیان روش‌های مختلف پخت آن در ادامه به شما می‌سپاریم. حتما از نکات، راهنمای گام به گام و موادی که برای هر دستورالعمل طرز تهیه میگو بیان شده است، استفاده کنید.

انواع پخت میگو
انواع طرز تهیه میگو

طرز تهیه میگو ساده

در اولین گام برای تعریف طرز تهیه میگو، به حالت ساده آن می‌پردازیم. در این حالت نیازی به شلوغ کاری نیست و می‌توانید با ساده‌ترین مواد یک غذای دریایی داشته باشید. برای این حالت ابتدا مواد زیر را تهیه نمایید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
میگو 1 کیلو (تمیز شده)
آرد سوخاری 1 لیوان
آبلیمو 3 قاشق غذاخوری
سیر 2 قاشق چای خوری (نرم شده)
زرده تخم مرغ 1 عدد
آرد سفید 1 لیوان
آرد سوخاری 1 لیوان
نمک و فلفل به میزان لازم
پیاز 1 عدد (خرد شده)

حال که مواد را تهیه کردید، به سراغ اولین دستور پخت می‌رویم:

  • در اولین حالت بایستی، ابتدا میگو را تمیز بشورید. سپس آن را تمیز کنید. نکته اول در همین ابتدا این است که برای تمیز کردن، باید یک رگ خونی را قسمت کمرشان در بیاورید. برای این کار با یک چاقو، در راستای طول آن قسمت را برش بزنید. همچنین بعد از انجام این کار، بایستی آن را به مدت 1 دقیقه در آب جوش بگذارید و بعد از آن عملیات طبخ را انجام دهید.
  • حال با گذراندن این مرحله مهم، در ادامه طرز تهیه میگو ساده مواد دیگر از جمله آبلیمو، میگو، فلفل و نیز نمک را به همراه سیر به میگو اضافه کنید. توجه کنید که برای اضافه کردن سیر، ابتدا آن را له کرده و سپس به ترکیب اضافه کنید.
  • حال بایستی 2 ساعت، ترکیب موردنظر را در یخچال نگهداری کنید. این کار به این جهت است که مواد اضافه شده به آن کامل جذب میگو گردد. در این زمان که بیکار هستید، به سراغ تخم مرغ بروید. شما باید زرده آن را در یک کاسه جدا کرده و خوب هم بزنید.
  • حال پس از گذشت 2 ساعت، آرد و آرد سوخاری را که در یک ظرف جدا گذاشته‌اید (2 ظرف)، ابتدا آرد را با میگوها مخلوط کنید. میگو باید کامل در این آرد غلطانده شود. سپس بایستی میگو را به تخم مرغ بیفزایید. حال نوبت آن است که اینبار میگو را با آرد سوخاری مخلوط کنید.
  • مرحله بعدی از طرز تهیه میگو ساده آن است که روغن را در ظرفی ریخته، بگذارید تا داغ شود. حال میگوها را که کامل آردی و با ترکیبات خود طعم دار شده، برای پختن به این ظرف اضافه نمایید. حال حرارت را کاهش داده و بگذارید تا دو طرف میگوها کامل سرخ شود. همچنین می‌توانید طرف دیگر را برگردانید تا حرارت کف قابلمه به سمت دیگر هم وارد شود.
  • مرحله آخر بعد از سرخ شدن آن است که روغن اضافه را بگیرید. برای این کار یا می‌توانید از دستمال مخصوص یا صافی استفاده کنید. در نهایت برای ایجاد یک ظاهر جذاب‌تر، کافیست تا از مواد دیگری مانند سیب زمینی سرخ شده و سبزیجات، برای تزئین آن استفاده نمایید.

طرز تهیه میگو منجمد شده

معمولا متداول است که میگو را به صورت یخ زده هم از فروشگاه‌ها تهیه کنید. در این حالت ممکن است برای طرز تهیه میگو در این حالت کمی سردرگم شوید. به طور کلی ابتدا به این نکته توجه کنید به محض خریدن و قبل از شروع به پخت، ببینید که رگ کمر میگو گرفته شده یا نه. اگر نه بایستی آن را خودتان حذف کنید. توجه کنید که مارک “تمیز شده” از بازار کفایت نمی‌کند و باید حتما خودتان هم بررسی کنید.

شاید هم برای شما جالب باشد بدانید که چرا این کار انجام می‌شود، در واقع این رگ، یک جزء رگ مانند است ولی رگ نیست.این لوله دستگاه گوارش میگو است که اگر به رنگ سیاه باشد، یعنی اضافات و مدفون در آن وجود دارد و می‌تواند منجر به مریضی و انتقال بیماری شود. پس بایستی کامل آن را حذف کنید. حال برای تهیه این نوع دستور در طرز تهیه میگو ابتدا مواد زیر را تهیه نمایید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
میگو 1 کیلو
روغن به میزان موردنیاز
نمک و فلفل سیاه به میزان موردنیاز
لیمو و سبزیجات اختیاری

حال با تهیه مواد بالا داریم:

  • در قدم اول بایستی میگو را از فریزر بیرون آورید. حال آن را درون یک ظرف با محتوای آب سرد به مدت 5 دقیقه قرار دهید.
  • در صورتی که میگوها پاک نشده‌اند بایستی در این مرحله آن را پاک کنید. حال آن را آبکش نمایید.
  • برای بیرون راندن آب میگوها، حال آن را در آبکش بگذارید تا کامل آب آن گرفته شود. همچنین از یک دستمال برای خشک کردن آن نیز استفاده کنید. دستمال پاک و بهتر است یکبار مصرف باشد.
  • حال بایستی روغن یا کره را به تابه اضافه کرده و بگذارید تا سرخ شود.
  • شما می‌توانید برای جلوگیری از سوختن کره (در حالتی که از کره برای پخت استفاده می‌کنید)، مقداری روغن هم بیفزایید.
  • حال بایستی میگوها را درون تابه بریزید.
  • حال در این مرحله نمک و فلفل را هم به میگوها اضافه کنید.
  • کامل هم رو و هم پشت میگوها را سرخ کرده و آن را خوب در روغن تفت بدهید.
  • توجه کنید که اگر می‌خواهید یک دستور پخت ساده داشته باشید، نیازی به دیگر ادویه‌ها نیست و همین فلفل سیاه و نمک می‌تواند طعم دهنده خوبی برای آن باشد.
  • حال به مدت چند دقیقه (3 – 4 دقیقه) بگذارید تا میگوها خوب پخته شوند.
  • نکته‌ای که می‌توانید از طریق آن به پخته شدن میگوها پی ببرید، رنگ آن است که در این حالت رنگ میگو وقتی به صورتی و مات در آید، یعنی پخته شده است.
  • شما می‌توانید در کنار میگو در همین روش، از مواد دیگر مانند برنج، ماکارانی و نان و چیپس هم برای بیشتر شدن وعده غذایی استفاده کنید.
طرز تهیه میگو ساده
طرز تهیه میگو منجمد شده

طرز تهیه میگو پلو

برای آنکه بتوانید یک منبع تامین پروتئین و امگا 3 با طعمی خوشمزه و متفاوت را تجربه کنید، به شما غذایی به نام “میگو پلو” را توصیه می‌کنیم. توصیه می‌کنیم هرچند وقت یکبار برای بهره‌مندی از مزایای آن این غذا را تهیه کنید. بدون پرداختن به اضافات، در مورد طرز تهیه میگو باید گفت:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
میگو 500 گرم
مخلوط سبزی 100 گرم گشنیز + 50 گرم شنبلیله
سیر 2 حبه
پیاز 1 عدد (بزرگ)
زعفران به میزان موردنیاز (آسیاب شده)
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
ادویه شامل نمک، زنجبیل و فلفل به میزان موردنیاز
ادویه کاری و تخم گشنیز به میزان موردنیاز

حال با تهیه این مواد از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  • در اولین قدم، نوبت به برنج می‌رسد که یکی از اجزای کار برای تهیه میگو پلو است. ابتدا برنج را خیس کرده و آبکش نمایید. این کار را به مدت 4 ساعت از آغاز آشپزی با مقداری نمک انجام دهید (و بگذارید تا استراحت کند و بیشتر ری نماید). در این مدت به سراغ میگو می‌رویم.
  • در ادامه طرز تهیه میگو پلو حال ابتدا بایستی به سراغ پیازها برویم و آنها را پوست گرفته، در حالت نگینی خرد کنید. حال برای سرخ کردن آنها اقدام می‌کنیم و یک تابه را با روغن سرخ شده به آن اختصاص می‌دهیم. زمانی که روغن گرم شود، نوبت آن است که تا طلایی رنگ شدن پیازها آن را تفت دهیم.
  • حال بایستی میگو را شسته، آن را کامل تمیز کنید. سپس به وسیله آبکش یا دستمال کاغذی آن را خشک کنید و به همراه سبزی‌های خرد شده، آن را به پیاز بیفزایید تا کامل تفت داده شود.
  • حال نوبت آن است که ادویه این طرز تهیه میگو را به تابه اضافه نمود و کامل هم بزنید. این کار باعث یکدست شدن طعم و مزه می‌گردد. بعد از گذشت 8 دقیقه از اضافه کردن میگوها، حالا می‌توانید حرارت را خاموش کرده و بگذارید تا میگو بدون سفت شدن بماند. در این طرز تهیه میگو به این نکته توجه کنید که حرارت بالا می‌تواند منجر به گرفتن مزه از میگو و سفت شدن آن شود.
  • حال دوباره به سراغ برنج می‌رویم. درون یک قابلمه را با آب پر کرده و بگذارید تا در آب، جوش نماید. حال برنج را به آن بیفزایید و با ایجاد حالت استخوانی در برنج، می‌توانید آن را آبکش نمایید.
  • مقداری با روغن کف قابلمه را چرب نموده، سپس می‌توانید یک ته دیگ از نان لواش یا سیب زمینی و غیره برای آن درنظر بگیرید. سپس برنج را به همراه میگو در قابلمه اضافه کنید. زمانی که این مواد در بین برنج قرار گرفت، حال نوبت آن است که لایه لایه برنج را روی آن هم بیفزایید.
  • همه مواد به قابلمه اضافه شده‌اند و اکنون نوبت آن است که در قابلمه و دمکنی را بگذارید و صبر کنید تا محتویات دم بکشد. در این حالت شما می‌توانید برای برنج خود نیز از کره آب شده یا روغن استفاده کنید.
  • پس از دم کشیدن، کار این دستورالعمل و طرز تهیه میگو پلو تمام شده است.

جالب است بدانید که در خوزستان از ماش هم در این دستورالعمل استفاده می‌شود. مورد دیگر این نوع پلو، استفاده از کشمش و گردو برای آن است که در کنار انبه جنوبی می‌تواند مزه خوبی داشته باشد.

طرز تهیه میگو پلو با شوید

همچنین برای طرز تهیه میگو پلو با شوید (برای 4 نفر) می‌توانید مواد و دستورالعمل زیر را استفاده کنید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
میگو 400 گرم (پوست کنده)
شوید 3 – 4 قاشق (خرد شده)
پیاز 1 عدد (نگینی)
سیر 1 عدد (خرد شده)
زعفران به مقدار موردنیاز (دم کرده)
برنج 2 پیمانه
کره 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان موردنیاز
  • در این حالت ابتدا بایستی برنج را شسته، به مدت چند ساعت در آب و نمک بگذارید تا خیس بخورد.
  • حال بایستی آن را در یک قابلمه با آب جوش بگذارید تا نرم شده و بجوشد. برنج را آبکش کرده و زمانی که آب آن را کامل گرفتید، نوبت آن است که از شوید تازه خرد شده استفاده کنید و زعفران دم کرده را بر روی آن اضافه نمایید.
  • با اضافه کردن مقداری روغن در کف قابلمه می‌توانید همچنین یک ته چین نیز درنظر بگیرید. حال لایه به لایه برنج را اضافه کنید. زمانی که پر شد، بایستی کره را به صورت لایه‌ای به روی برنج بگذارید و بگذارید تا به مدت 45 دقیقه برنج خود دم بکشد.
  • در این مدت زمان آماده کردن میگو می‌رسد که ابتدا باید پیازهای خرد شده را با مقداری روغن بر روی تابه بگذارید، سپس بایستی آن را تفت داده تا پیاز خوب جا بیفتد. حال سیر رنده شده و نیز زردچوبه را هم به آن اضافه نمایید. حال با تغییر رنگ پیاز و سیر، نوبت اضافه کردن میگوها است که می‌توانید تا زمانی که میگو جمع شود، سرخ کرده، سپس زعفران و ادویه مانند نمک و فلفل را اضافه کنید و تا سرخ شدن کامل میگو بگذارید تا روی تابه پخته شود.
  • حال میگوها را در کنار برنج (شوید پلو) قرار داده و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید.
طرز تهیه میگو پلو با شوید
طرز تهیه میگو با پلو شوید

طرز تهیه میگو برای مهمانی

همانطور که گفتیم، از میگو می‌توان در مهمانی‌ها هم استفاده کرد که در این حالت نوع کبابی آن می‌تواند خوشمزه‌تر بنظر برسد. برای این طرز تهیه میگو لازم است تا ابتدا مواد زیر را اماده کنید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
سیر 2 حبه
میگو 1 کیلو (درشت)
زعفران 2 قاشق غذاخوری
کره 50 گرم
جعفری 50 گرم
آبلیمو 4 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به میزان موردنیاز
سیخ چوبی به تعداد کافی

حال داریم:

  • لازم است همیشه در مرحله اول از طرز تهیه میگو به گرفتن اجزای اضافی این ماده بپردازید. ابتدا آن را شسته، تمیز کنید. حال آن را خشک نمایید و در یک کاسه قرار دهید.
  • حال جعفری را در حالت ساطوری خرد کرده و به میگوها اضافه نمایید. از آبلیمو استفاده کرده و آن را به همراه یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده و مواد دیگر از جمله فلفل سیاه و روغن زیتون و نمک به میگوها در کاسه اضافه کنید.
  • سیر را در حالت ساطوری کامل برش داده و خرد کنید. آن را به میگوها اضافه نمایید و کامل مواد را با هم مخلوط کنید. یک سلفون را بر روی درب کاسه گذاشته، کل کاسه و مواد آن را در مدت 30 دقیقه در یخچال نگهداری کنید. گفتیم که این کار می‌تواند مزه را به خوبی به میگو منتقل کند.
  • حال میگوها را بیرون آورده و کامل سیخ کنید. یک کره را آب کرده و با کمک یک قاشق غذاخوری آن را به میگوها بیفزایید. برای حالتی که می‌خواهید میگو را بر روی ذغال کباب نمایید، بهتر است تا سیخ چوبی را در آب سرد خیس کرده و در این حالت باعث می‌شود تا در مقابل حرارت محکم شوند.
  • حال نکته‌ای که بهتر است درنظر داشته باشید آن است که ذغال‌ها را به صورت یکدست بر روی کباب پز بگذارید. حال زمان آن است که سیخ‌های میگو را بر روی کباب پز گذاشته و سپس میگوها را نیم پز نمایید. حال آن را به سس کره آغشته کرده و با این حرکت می‌توانید آنها را از خشک شدن منع کنید. همچنین این ترفند می‌تواند رنگ و طعم بهتری را نیز برای میگو بدهد. حال بگذارید تا کامل پخته شده و همچنین در هنگام سرو شدن هم می‌توانید از یک سس مخصوص استفاده کنید.

طرز تهیه انواع کباب های ایرانی و بین المللی را در این قسمت بخوانید.

دستورالعمل این سس اختیاری است که در کنار طرز تهیه میگو برای میهمانی به شما آموزش می‌دهیم که می‌تواند بسیار جذابتر باشد. در این حالت کافیست در یک کاسه، به مقدار 1 قاشق غذاخوری سس کچاپ را گذاشته، سپس به اندازه 3 قاشق غذاخوری سس مایونز را در ترکیب مواد دیگر مانند پودر سیر، شکر و آب ولرم (2 قاشق) و نیز نمک به آن اضافه نمایید. در این حالت مایه آماده هم زدن است که می‌توانید در هنگام سرو میگو کبابی برای میهمانان استفاده کنید.

طرز تهیه میگو سوخاری

شاید بتوان یکی از بهترین شیوه‌های طرز تهیه میگو را همین حالت سوخاری دانست که می‌تواند برای داشتن یک عصرانه یا ناهار و شام خوشمزه، ایده‌ای عالی باشد. برای اینکه یک میگو سوخاری رستورانی خوشمزه بپزید، کافیست دستورالعمل زیر را دنبال کنید. این وعده را می‌توانید به عنوان یک غذای کامل در نظر بگیرید.

طرز تهیه میگو سوخاری رستورانی

برای تهیه این نوع مرغ سوخاری بایستی ابتدا مواد زیر را آماده کنید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
میگو 1 کیلوگرم
تخم مرغ 2 عدد
آبلیمو 3 قاشق غذاخوری
روغن به میزان موردنیاز
نمک و فلفل و زعفران به میزان موردنیاز
سیر 5 حبه
آرد سفید 1 پیمانه
آرد سوخاری 1 پیمانه

ابتدا باید برای مزه دار کردن میگو اقدام کنید:

  • در اولین مرحله میگو را برش داده، تمیز کنید و بشویید، خشک کرده و آن را به همراه نمک، زعفران، آبلیمو، سیر رنده شده، فلفل ترکیب کنید.
  • حال نوبت آن است که تخم مرغ را در یک کاسه وارد کنید و آن را نیز نمک و فلفل بزنید. مخلوط را خوب هم زنید تا لخته بودن آن از بین برود. سپس بایستی در دو ظرف آردها را جداگانه بریزید.
  • میگو را ابتدا به آرد سفید زده، سپس در داخل تخم مرغ بگذارید، حال در آرد سوخاری کامل بغلتانید. حال میگو شما آماده است تا این مواد را به خود کامل جذب کند. برای اینکه مدتی فرصت دهید تا میگو‌ها نیز بعد از پخت خوشمزه‌تر شوند، بایستی میگو را در یخچال (1 ساعت) گذاشته و سپس آن را در روغن تابه خوب سرخ کنید.

نکاتی که در این زمینه لازم است توجه کنید آن است که ابتدا در سرخ کردن میگو، حرارت را کم کنید، از ادویه جنوب هم می‌توانید جدای ادویه به کار رفته استفاده کنید، شما می‌توانید در حالتی که میگو به مواد سوخاری آغشته شده ست، میگوها را فریز کرده و به عنوان یک غذای نیمه آماده، برای آینده داشته باشید تا سریعتر وعده غذایی را بپزید.

طرز تهیه میگو سرخ شده رستورانی
طرز تهیه میگو رستورانی

طرز تهیه میگو پفکی

یکی دیگر از روش‌ها در طرز تهیه میگو، حالت پفکی آن است که در این مورد می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده نمایید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
میگو 1 کیلوگرم
پیاز 1 عدد
تخم مرغ 1 عدد
ماست 2 قاشق سوپ خوری
بکینگ پودر 1 قاشق چای خوری
آرد 2/3 یک لیوان
بکینگ پودر 1 قاشق چای خوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار موردنیاز

حال در این مورد داریم:

  • مرحله اول آن است که ابتدا میگوها را کامل پاک کرده، بشویید. سپس پیاز را نیز رنده کرده و برای طعم دار کردن آن، میگوها را در آب پیاز بگذارید.
  • در ادامه این کار، مقداری آبلیمو و نیز فلفل سیاه را نیز به آب پیاز بیفزایید. حال وقت آن است که مواد را در یخچال قرار دهید تا خوب ترکیبات اضافه شده به میگو نفوذ کند. برای این کار از یک درپوش یا پلاستیک (سلفون) استفاده کنید و روی کاسه را بپوشانید تا بوی میگوها خوب گرفته و مزه‌دار شود.
  • در یک ظرف به صورت جداگانه مواد روبرو یعنی آرد و ماست، زعفران، تخم مرغ، بکینگ پودر و نمک را در آن ترکیب نمایید.
  • حال میگوها را از یخچال بیرون آورده، از آب پیاز جدا کنید. مرحله بعدی آن است که این مواد را در آرد ریخته و کامل هم بزنید. حال درب ظرف میگوها را به کمک سلفون بسته و این مواد درون یخچال به مدت نیم ساعت، یکبار دیگر هم قرار دهید.
  • حال نوبت سرخ کردن فرارسیده است. پس یک قابلمه را بردارید و در آن روغن بریزید و حرارت دهید تا سرخ شود. میگوها را در آن بریزید و حرارت را کم کنید. ظرفی که برای سرخ کردن انتخاب می‌کنید باید به حالتی باشد که کل میگو در آن کاور شده یا اصطلاحا غرق شود. حال میگو پفکی شما آماده است.

اگر دوست دارید تا یک سس مخصوص هم برای این نوع میگو درست کنید، می‌توانید از دستورالعمل و مواد زیر استفاده نمایید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آب نصف پیمانه
سس مایونز 2 پیمانه
شکر 3 قاشق غذاخوری
پودر پیاز 1 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق چای خوری
پودر سیر 1 قاشق چای خوری
سس قرمز تند 1 قاشق چای خوری
سس کچاپ نصف پیمانه

ابتدا همه موارد بالا را در یک کاسه ریخته و آن را کامل هم بزنید. حال وقت آن است که 1 ساعت در یخچال این کاسه را نگهداری تا خوب جا بیفتد.

از نکاتی که برای این مورد از میگو بیان شده، می‌توان گفت اگر مایه شما به حالت سفت درآمده است، مقداری ماست به آن اضافه نمایید. همچنین در حالت برعکس اگر سست شده است، آرد کمی به آن بیفزایید. در انتها از یک صافی برای گرفتن روغن استفاده کنید.

طرز تهیه میگو پفکی با دلستر

دلستر به واسطه داشتن گازی که در خود دارد، می‌تواند حالت پفکی را ایجاد کند. بنابراین یک روش دیگر طرز تهیه میگو پفکی، استفاده از دلستر است. برای این کار ابتدا مواد زیر را آماده نمایید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
میگو بسته به تعداد (می‌توانید 1 کیلو تهیه کنید)
آرد 1 فنجان (همه منظوره)
دلستر 3 قاشق غذاخوری (بدون طعم)
زعفران به میزان موردنیاز
پودر پاپریکا، ادویه (نمک، فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه) به میزان موردنیاز
بکینگ پودر 1 قاشق چای‌ خوری

حال داریم:

  • میگو را پاک کرده و خشک کنید. نکته‌ای که در این قسمت می‌توان به آن در طرز تهیه میگو اشاره کرد، آن است که اگر می‌خواهید بوی میگو گرفته شود، می‌توانید آن را به مدت 3 دقیقه در یک آب جوش قرار داده و بعد از آن آبکش نمایید.
  • حال زعفران (سابیده) در آب را با یک قلمو به میگو بمالید. سایر ادویه‌ها و پودر پاپریکا را به آن اضافه کنید و یک ساعت در یخچال بگذارید.
  • برای ایجاد یک خمیر مناسب برای میگو پفکی، موادی مانند آرد، دلستر بی طعم، بکینگ پودر را با یکدیگر مخلوط نموده و خمیر آن را ایجاد کنید. در این جا غلظت خمیر بسیار مهم است و لازم است به شکل مناسبی بر روی میگو بنشیند. میگوها را در این خمیر به مدت 30 دقیقه قرار داده و بگذارید تا در میگو نفوذ کند.
  • یک ظرف برداشته، روغن روی آن بریزید و داغ کنید. روغن که داغ شد، حرارت کم کنید و میگوها را به آن بیفزایید. این کار را جداگانه انجام دهید تا میگوها بهم نگیرند. پس از مدتی در این طرز تهیه میگو مشاهده می‌کنید که میگوها پف می‌کنند. زمانی که میگو طلایی شود می‌توانید آن را پخته شده درنظر بگیرید.

توجه کنید که زیاد سرخ کردن میگو سبب می‌شود تا حسابی سفت شده و آن نرمی و لطافت را از دست بدهد. همچنین توصیه شده مقدار موردنیاز خود را برای این نوع دستور پخت درنظر بگیرید، چراکه پخت مجدد آن می‌تواند طعم جالبی نداشته باشد.

طرز تهیه میگو پفکی با دلستر
طرز تهیه میگو به صورت پفکی

طرز تهیه میگو سرخ شده

برای تهیه میگو به حالت سرخ شده می‌توانید از دستوراتی که تاکنون بیان کردیم از جمله طرز تهیه میگو به حالت سوخاری، برای مهمانی یا ساده و منجمد شده استفاده کنید چراکه شیوه پخت نیز در این دستورالعمل‌ها به صورت سرخ شده است.

طرز تهیه میگو آبدار

برای حالتی که می‌خواهید یک خوراک میگو آبدار را تهیه کنید، لازم است از دستورالعمل زیر استفاده نمایید که به شرح زیر می‌باشد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
میگو 250 گرم
پودر کاری 1 قاشق غذاخوری
سیر 2 حبه (بزرگ)
زردچوبه 1 قاشق چای خوری
پیاز 200 گرم
گوجه فرنگی 1 کیلوگرم
نمک و فلفل به مقدار موردنیاز

حال داریم:

  • ابتدا به سراغ پیازها می‌رویم و آنها را به حالت نگینی خرد می‌کنیم. حال بر روی روغن و حرارت کم آنها را تفت می‌دهیم تا نرم و طلایی شود. حال نوبت گوجه‌ها است که آن‌هارا رنده کرده و در یک ظرف بر روی گاز می‌گذاریم. این کار باعث می‌شود تا آب آن کمتر شده و غلیظ گردد.
  • حال نوبت آن است که سیر رنده شده را به همراه موادی همچون زردچوبه و نیز پودر کاری به پیازهایی که خوب تفت خورده‌اند اضافه کنیم. حال آنها را هم 5 دقیقه می‌گذاریم تا تفت بخورند. حال نوبت آن است که رب گوجه را بگذاریم تا تفت بخورند.
  • زمانی که این کار انجام شد، نوبت میگوها فرا می‌رسد که بایستی به این ترکیب میگوها را اضافه کنید و در مدت 5 دقیقه آنها را نیز تفت دهید. حتما توجه کنید که میگوها را کامل و تمیز پاک کرده و آماده (خشک) کرده باشید.
  • حالا گوجه‌های غلیظ شده را به این ترکیب اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا سرخ شود. سپس میگوها را نیز با این ترکیب می‌گذاریم تا پخته شود. کمی هم نمک اضافه کرده و درب قابلمه را می‌بندیم.
  • بعد از گذشت زمان در حدود 5 دقیقه، مدتی که مواد به خورد میگو رفت، می‌توان غذا را برای خوردن آماده کرد. شما می‌توانید آن را در کنار برنج زعفرانی میل نمایید. به این ترتیب با این طرز تهیه میگو قادر خواهید بود تا یک خوراک میگو را برای خانواده و میهمانان نیز تهیه نمایید.

طرز تهیه میگو شیرازی

همانطور که در ابتدای این آموزش به شما قول داده بودیم که طرز تهیه میگوها در حالت‌های محلی را نیز آموزش می‌دهیم، می‌خواهیم در ادامه دو دستور پخت یکی مربوط به شیراز و دیگری مربوط به بوشهر را بیاموزیم. بدون اتلاف وقت برای طرز تهیه میگو شیرازی داریم:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
برنج 2 + یک چهارم پیمانه (پلوپز)
میگو 300 – 350 گرم (پاک شده)
زعفران 2 قاشق غذاخوری (دم کرده)
جعفری یا گشنیز 3 قاشق غذاخوری (خرد شده)
پیاز داغ 2 قاشق غذاخوری (طلایی)
پیاز 1 عدد
آب برای کته 3 + یک چهارم پیمانه (پلوپز)
زرشک قرمز 3 قاشق غذاخوری
خلال بادام 3 قاشق غذاخوری
هویج 3 – 4 قاشق غذاخوری (خلال)
نمک به مقدار موردنیاز
شکر 2  – 3 قاشق غذاخوری

حال با تهیه این لیست مواد داریم:

  • ابتدا برنج را آماده می‌کنیم. آن را شسته و در آب نمک می‌گذاریم. سپس با گذشت 2 – 3 ساعت آن را بر روی شعله می‌گذاریم. در آن 2 – 3 قاشق روغن گذاشته و کمی هم می‌زنیم. زمانی که آب آن تبخیر شد، حال روغن به ان اضافه کرده و نیز برای ته چین آن از نان و سیب زمینی استفاده می‌کنیم. حال برنج را بر روی آن می‌گذاریم و حرارت را کم کرده، می‌گذاریم برنج بپزد.
  • بعد از این مرحله به سراغ میگوها بیایید و آنها را آماده کنید. در این زمان بایستی خلل بادام و نیز زعفران را با هم ترکیب نموده، بگذارید تا کامل حرارت ببیند و خوشرنگ و جا بیفتد.
  • در قابلمه‌ای جدا، 2 لیوان آب را ریخته و بر روی حرارت می‌گذاریم. میگو را به آن اضافه کرده و ادویه‌ها از جمله نمک، فلفل و نیز زردچوبه و 1 عدد پیاز را به آن اضافه می‌کنیم. با گذشت 5 دقیقه آن را بر روی صافی می‌ریزیم و در یک کنار نگه می‌داریم.
  • حال هویج‌های خلالی را به همراه مقدار کمی آب پخته، به آن مقدار کمی روغن و نیز 1 قاشق شکر اضافه می‌کنیم. زرشک را بشویید، آن را به همراه روغن و نیز شکر تفت داده و سپس از روی حرارت بردارید. توجه کنید که اگر حرارت زیادی داده شود (به زرشک)، باعث سیاه و خشک کردن آن ماده می‌شود.
  • جعفری را خرد کنید و آن را به همراه پیازی که طلایی کرده‌اید و سایر مواد ترکیب نمایید. حال برنج دم کشیده را تزئین کرده و مواد را سرو کنید.
طرز تهیه میگو آبدار
طرز تهیه میگو به صورت آبدار

طرز تهیه میگو بوشهری

مورد دوم از دستورالعمل‌های طرز تهیه میگو محلی، نوع بوشهری آن است که به میگو هواری هم معروف می‌باشد. در این حالت هم داریم:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
برنج 4 پیمانه
سیر 2 حبه
میگو 500 گرم (پاک شده)
سبزی گشنیز 100 گرم و شنبلیله 50 گرم
نمک، فلفل و پودر زنجبیل به میزان موردنیاز
زعفران به مقدار موردنیاز
ادویه کاری + تخم گشنیز به میزان موردنیاز
رب گوجه 1 قاشق غذاخوری

حال که مواد آماده است، برای طرز تهیه میگو داریم:

  • پیاز خرد شده، در روغن به همراه تخم گشنیز و زرد چوبه (کمی) سرخ شود.
  • سبزی‌ها را ریز کرده و به روغن اضافه کنید تا تفت داده شود.
  • میگوها را تمیز کرده، به این روغن اضافه نموده، نمک و فلفل بزنید.
  • حال مقداری پودر زنجبیل را به همراه 1 قاشق زعفران حل کنید و آن را اضافه نمایید.
  • بعد از 8 دقیقه پس از اینکه میگو اضافه شد، حرارت را خاموش نمایید.
  • به سراغ برنج رفته و آن را آماده کنید (آبکش کنید). در کف قابلمه آن روغن زده، 2 کفگیر برنج ریخته، مواد را بر روی ان اضافه کرده و دوباره دو کفگیر بریزید. (لایه‌ای)
  • حال زیر قابلمه را روشن کرده، حرارت را تا زمانی که بخار کند، متوسط گذاشته و سپس آن را کم نمایید. در صورتی که نیاز باشد به قابلمه آب و روغن اضافه نمایید.

پیشنهاد می‌شود این طرز تهیه میگو بوشهری را پس از آماده شدن با سبزیجات خوردن و ترشی میل نمایید.

اگر بخواهیم چند نکته را هم در اینجا به شما بگوییم، داریم:

  • سیر نباید به اندازه پیاز سرخ شود؛ چراکه باعث تلخ شدن آن می‌شود.
  • برای خوشبو شدن پلو، می‌توانید 1 پیازچه کوچک خرد شده را به آن اضافه نمایید.
  • شما می‌توانید میگو را در آبلیمو بخوابانید، به جای آنکه آبلیمو به مواد اضافه شده و سپس به خورد میگو برود.
طرز تهیه میگو بوشهری
طرز تهیه میگو به روش محلی

طرز تهیه میگو در فر

استفاده از میگو در فر همچنین می‌تواند راهکار دیگری برای پخت سریع‌تر این غذا باشد. برای این کار ابتدا مواد زیر را آماده کنید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
میگو 900 گرم
روغن زیتون به میزان موردنیاز
سیر خرد شده 3 حبه
کره 30 گرم
فلفل قرمز یک چهارم قاشق غذاخوری
فلفل سیاه یک قاشق چای خوری
نمک یک چهارم قاشق چای‌خوری
لیمو ترش 1 عدد

حال داریم:

  • از این دستور برای تهیه میگو تنوری هم می‌توانید استفاده کنید. ابتدا میگو را تمیز، آبکش و خشک کنید. حال در یک کاسه بزرگ، نمک، فلفل سیاه و نیز روغن زیتون را ترکیب کنید.
  • حال بایستی سیرها را پوست گرفته و بر روی آشپزخانه بگذارید و ریز کنید. سپس بایستی در یک کاسه آنها را ریخته و نیز 1 لیمو را از وسط نصف کنید و آب آن را نیز به این مواد اضافه نمایید. (هسته‌ها را جدا کنید)
  • حال مواد را که اینجا یک مایه طعم دهنده ساخته‌ایم، ترکیب کرده و میگوها را در آن می‌گذاریم. میگوها را آرام در آن غلطانیده و آغشته می‌کنیم.
  • در یک ظرف با قالب پیتزا، میگوها را در هر طرف بچینید و سپس آن را در وسط (طبقه وسط) فر بگذارید. این کار باعث می‌شود تا از بالا و پایین هم حرارت ببیند. این فر را روی دما 180 درجه به مدت 10 دقیقه تنظیم کنید.
  • حال ظرف قالب را بیرون آورده، کره را به چهار قسمت تقسیم کرده و لای هر میگوها می‌گذاریم. یکبار دیگر قالب را به درون فر گذاشته و می‌گذاریم تا 5 دقیقه بپزد. حال نوبت آن است که با یک سس آن را میل کنید. توجه کنید اگر در فر از یک جهت حرارت را اعمال می‌کنید، بایستی 10 دقیقه دیگر در جهت دیگر میگوها را بپزید.

طرز تهیه میگو با سبزی

شما می‌توانید برای آنکه سبزیجات را هم در طرز تهیه میگو دخیل کنید، از دستورالعمل سبزی پلو با میگو استفاده نمایید. در این حالت ابتدا مواد زیر را فراهم کنید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
میگو 350 گرم
سبزی پلویی شامل تره، گشنیز، سیر و جعفری، شوید 200 گرم
زعفران دم کرده به مقدار موردنیاز (غلیظ)
سیر 2 حبه
روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، دارچین و پولبیبر به میزان موردنیاز
لیمو ترش 1 عدد

حال داریم:

  • ابتدا بایستی میگوها را بشویید، سپس پیاز را پوست کنده و آماده کنید، حال بایستی سیر را رنده کرده و خرد کنید، به آن مقداری ادویه و نیز آب لیموترش و روغن زیتون و زعفران بیفزایید، حال آنها را هم زده و در یک کاسه درون یخچال بگذارید. 1 ساعت گذاشته تا مزه بگیرد. (روی کاسه را با یک پلاستیک بپوشانید).
  • حال بایستی 40 گرم کره را در تابه ریخته، ذوب کنید. سپس بایستی میگو را به همراه پیاز رنده شده و نیز آب پیاز درون یک کاسه گذاشته و تفت دهید. این کار را تا زمانی که آب میگو سرخ و تبخیر شود انجام دهید. سعی کنید این قسمت از مراحل را بیشتر از 7 دقیقه به طول نینجامید چرکه باعث پلاستیکی شدن میگو خواهد شد.
  • حال برنج را به همراه مقداری نمک که از قبل خیس کرده‌اید، در دیگ ریخته و بجوشانید. حال آن را آبکش نموده و مقداری در کف قابلمه روغن بریزید تا داغ گردد. حال ته دیگ را اضافه کرده و سپس مقداری برنج را به آن اضافه کنید. حال سبزی پلویی را به همراه دارچین و نیز میگو اضافه نموده و لایه لایه برنج را اضافه نمایید. این دیگ را به مدت 40 دقیقه بگذارید تا دم شده و بر روی آن کره یا روغن اضافه نمایید.
طرز تهیه میگو با سبزی
طرز تهیه میگو به همراه سبزیجات

طرز تهیه میگو برای بیمار

برای آنکه بخواهید سالم ترین طرز تهیه میگو را درنظر داشته باشید، بایستی آن را به روش کباب کردن و یا بخار پز کردن تهیه کنید. هرچند با توجه به وضعیت بیمار سرخ کردن آن می‌تواند مناسب نباشد اما مقدار روغن کمی می‌توانید در برخی موارد استفاده کنید. همچنین در سرخ کردن نبایستی مدت آن را زیاد از حد بگذارید.

در خرید میگو، توجه کنید که این محصول نباید دارای لکه، بو، تغییر رنگ، حالت لزجی و نیز لیزی و غیره باشد. 3 روش پخت میگو با حالت آب پز کردن، نیز تفت دادن و کباب کردن را به شما در ادامه بیان می‌کنیم:

روش آب پز کردن میگو

در این حالت بایستی آب را جوش کرده، مقدار کمی روغن زیتون را درون آن بریزید و میگو را به همراه سایر مواد، سس و سبزیجات در آن قرار دهید. حال بایستی به مدت چند دقیقه صبر کرده و بگذارید تا رنگ آن تغییر کند. در حالتی که برای بیمار از سبزیجاتی مانند هویج، کلم، گوجه فرنگی و نیز سیب زمینی و غیره استفاده می‌کنید، بهتر است آن را قبلا پخت کنید و سپس به میگو اضافه نمایید. این کار باعث می‌شود مدت پخت میگو کمتر شده و مواد مغذی آن نیز حفظ شود.

روش تفت دادن میگو

لازم است در یک تابه، با حرارت کم پخت میگو را انجام دهید تا مواد مغذی آن نیز حفظ شود. برای پخت، به مقدار کمی روغن بریزید. از روغن‌های سالم برای این کار استفاده کنید. در تفت دادن، میگو را از قبل تفت داده و طعم دار کنید.

روش کباب کردن میگو

در حالت کباب کردن بایستی میگوها را از قبل طعم دار کنید. سپس بایستی آن را بر روی سینی گریل از 2 طرف به مدت 3 دقیقه کباب نمایید. بهتر است از یک قلمو در حین کباب کردن نیز آغشته به روغن زیتون استفاده کنید و آن را چرب نمایید تا میگو خشک نشود.

طرز تهیه میگو برای بیمار
طرز تهیه میگو به روش بخارپز، تفت دادن و کباب کردن

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا