آشپزی و خانه داری

طرز تهیه کباب کوبیده در خانه: ساده و چهارنفره + مجلسی و گوسفندی

طرز تهیه انواع کباب کوبیده خانگی خوشمزه و آبدار

طرز تهیه کباب کوبیده در انواع روش‌هایی که فکرش را هم نمی‌کنید را در این مقاله برای شما به صورت یک مقاله جامع آورده‌ایم. خواندن این مقاله یا نگهداشتن آن یکی از بهترین کارهایی است که همواره می‌تواند شما را برای تهیه یک سورپرایز و غذای عالی در خانه یا بیرون، یاری کند. پس در این مقاله با ما باشید تا به بررسی انواع روش‌های طرز تهيه كباب كوبيده بپردازیم و بیشتر با آن آشنا شویم.

طرز تهيه كباب كوبيده حرفه ای

اولین متد از طرز تهيه كباب كوبيده را با دستورالعمل تهیه حرفه‌ای این غذا شروع می‌کنیم. بدون فوت وقت، مواد زیر را برای تهیه یک کباب آبدار و خوشمزه برای 6 – 8 نفر آماده کنید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گوشت سردست گوساله به میزان 500 گرم
پیاز به میزان 4 عدد (بزرگ)
روغن مایع و نمک به میزان موردنیاز
گوجه فرنگی به تعداد 8 – 10 عدد
گوشت قلوه گوساله به میزان 500 گرم

بدون هیچ عجله، مرحله به مرحله با ما باشید تا بتوانید یک کباب حرفه‌ای را آماده کنید:

  • ابتدا گوشت را خوب خرد و ریز کنید و آن را بشویید.
  • حال گوشت را در آبکش بگذارید و آب آن را بگیرید.
  • حال زمان آن است که گوشت را چرخ نمایید. زمانی که این کار را کردید، به مدت 15 یا 20 دقیقه باید آن را کامل ورز داده تا بافت یکنواختی به خود بگیرد.
  • حال گوشت ورز داده شده را برای گرفتن یک انسجام خوب به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید.
  • حال نوبت آن است که پیاز را با یک رنده در حالت ریز آن خرد کنید. در این قسمت اولین ترفند طرز تهيه كباب كوبيده را برای شما بازگشایی می‌کنیم. برای آنکه کباب در حالتی که روی سیخ زده می‌شود، جدا نشود، بایستی آب پیاز را کامل بگیرید که خشک خشک باشد.
  • حال پیاز را به گوشت اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  • حال در این مرحله وضعیت و دمای گوشت را ارزیابی کنید. اگر گوشت شما گرم شده، بایستی آن را در یخچال دوباره سرد کنید. وگرنه نوبت به مرحله به سیخ زدن می‌رسد.
  • برای به سیخ زدن یک کاسه آب را پر کنید. حال یک مشت از گوشت را بدست گرفته و آن را در دستان خود خوب ورز دهید تا بافت آن به خوبی بتواند بچسبد. حال نوبت به سیخ چسباندن گوشت است.
  • ترفند دوم از طرز تهيه كباب كوبيده در این مرحله است که بایستی آرام گوشت را روی سیخ پهن کرده و بچسبانید. لبه‌های کباب را از طرفین سیخ نیز خوب برگردانید تا به سیخ بچسبد.
  • حال قسمت شروع و پایانی گوشت را در روی سیخ فشار دهید.
  • این کار را برای به سیخ کشاندن تمامی گوشت‌ها انجام دهید. بهتر است گوشت را از وسط جدا کرده و بچسبانید.
  • همچنین برای سرخ کردن گوجه هم بهتر است از سیخ‌هایی که نازک هستند استفاده نمایید.
  • برای آنکه سیخ به درستی پخته شود، بهتر است آتش را از قبل آماده کنید، سیخ‌ها را روی منقل بگذارید و نیز آن را بچرخانید تا همه طرف‌های گوشت کامل کباب و پخته شود.

از آنجایی که در همین مرحله اول به سراغ طرز تهیه کباب کوبیده به صورت حرفه‌ای رفتیم، پس بهتر است چند تریک و ترفند ناب را نیز به شما توضیح دهیم که می‌توانید از آن در دستورالعمل‌های جلوتر نیز استفاده کنید.

  • ذغال ریختن در منقل باید به اندازه‌ای باشد که کباب به آتش خیلی نزدیک نشود. از سوی دیگر کباب از آتش نباید خیلی هم دور شود.
  • در هنگام پخت باید همه طرف‌های گوشت به طور مداوم باهم پخته شود. چراکه در غیر اینصورت، یکطرف ممکن است پخته شده، سنگین شده و در این حالت انسجام گوشت از بین برود.
  • حتما ترفندی که قبلا هم در طرز تهیه کباب کوبیده بیان کردیم را در نظر داشته باشید. قبل از زدن گوشت به سیخ، حتما آن را سرد کنید تا بافت منسجمی داشته باشد.
طرز تهيه كباب كوبيده حرفه ای
روش پخت حرفه ای کباب

طرز تهيه كباب كوبيده در خانه

برای اغلب ما که می‌خواهیم کباب کوبیده را در خانه با هزینه کمتری تهیه کنیم، دستورالعمل زیر می‌تواند بسیار کاربردی باشد. در این رابطه می‌توان گفت: (مواد برای 6 نفر مناسب است)

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گوشت چرخ کرده 1 کیلوگرم
زعفران ساییده شده 1 قاشق غذاخوری
پیاز به میزان 300 گرم
نمک و فلفل به مقدار موردنیاز

خب پس از تهیه این مواد اولیه، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا یک کاسه آماده کنید. بهتر است بزرگ باشد تا مواد به خوبی درون آن جا شود.
  • پیازها را تمیز کرده، با رنده ریز آن را خرد نمایید.
  • حال نوبت به گوشت چرخ کرده است که در این حالت به این کاسه اضافه می‌شود. به همراه آن مواد افزودنی نمک و فلفل را هم اضافه کنید. زعفران به صورت ساییده شده با مقداری آب جوش مخلوط کنید و به کاسه بیفزایید.
  • مواد را حسابی ورز دهید که ورز دادن یکی از مهم‌ترین مراحل طرز تهیه کباب کوبیده در خانه است. مایه کباب را به حالت چسبناک در آورید.‌ حال مخلوط گوشتی را به مدت 2 – 3 ساعت درون یخچال بگذارید که قبلا هم اشاره کردیم تا بافت خود را محکم کند.
  • یک کاسه آب سرد آماده کنید. دست خود را خیس کرده و مقداری از مایه کباب را بردارید. این مایه را به حالت دوک در آورده و سیخ را در آن بگذارید. حال سطح سیخ را بپوشانید. این کار را به خوبی و آرام انجام دهید.
  • یکبار دیگر دست خود را با آب سرد خیس کرده و خوب با انگشتانتان روی سیخ را بفشارید. فراموش نکنید که ابتدا و نتهای سیخ را نیز خوب فشار دهید.
  • حال نوبت به آتش که یک آتش خوب را برای کباب کردن مهیا کنید. در زمانی که گوشت را روی آتش می‌گیرید، می‌توانید برای آنکه گوشت حسابی خود را بگیرد، آتش را باد بزنید.

چند نکته برای آنکه طرز تهیه کباب کوبیده در خانه خوشمزه‌تر شود:

  • آن را همراه با برنج، گوجه و نان لواش تازه سرو کنید. برنج را جدا در یک قابلمه یا پلوپز سرو کنید.
  • از زعفران برای بهتر شدن برنج استفاده کنید.
  • بهتر است برای زیباتر کردن غذا، کباب‌ها را در اطراف دیس گذاشته و آنها را با گوجه‌های کباب شده، ترشی کلم قرمز، جعفری خرد شده، پیاز و فلفل آماده کنید.
  • گوشت را 2 بار چرخ کنید و بهتر است برای خوشمزه‌تر کردن طرز تهیه کباب کوبیده در خانه، آن را از گوشت گوسفندی خالص یا ترکیبی با گوساله تهیه کنید.
  • یکی از ترفندهایی که در تهیه کباب کوبیده به آن توجه نمی‌شود، آن است که گوشت گوساله صرفا نمی‌تواند بریا تهیه کباب کوبیده مناسب باشد؛ چراکه چربی ندارد. از سوی دیگر در تهیه گوشت گوسفند برای کباب کوبیده به این نکته توجه کنید که قسمت‌های پرچرب آن نیز برای این کار نامناسب خواهد بود.
  • شما می‌توانید از یکی – دو تخم مرغ برای مواد بالا استفاده کنید تا بافت مایه کباب به خوبی به سیخ بچسبد.

طرز تهيه كباب كوبيده در فر

فر، دستگاهی که کار تهیه غذاها و پختن آنها را راحت‌تر کرده است. در این حالت اگر شما هم در خانه فر دارید و می‌خواهید طرز تهیه کباب کوبیده در فر را بدانید، حتما ابتدا مواد زیر را تهیه کرده و دستورالعمل آن را دنبال کنید: (دستور پیش رو می‌تواند برای 2-3 نفر مناسب باشد)

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گوشت چرخ کرده (با نسبت خوبی چرب) به میزان 450 گرم
پیاز سفید 1 عدد
زعفران به مقدار موردنیاز
نمک، فلفل سیاه و قرمز به مقدار موردنیاز
فلفل هالوپینیو 1 عدد (اختیاری است)

قبل از آنکه به سراغ آماده سازی مواد بروید، ابتدا فر را روی دمای 200 درجه سانتی‌گراد تنظیم نمایید.

  • پیاز را به همراه ریحان و نیز فلفل هالوپینیو در دستگاه میکسر (یا غذاساز) ریخته و بگذارید تا خوب ترکیب و له شود. حال با توجه به نکته‌ای که برای طرز تهیه کباب کوبیده گفتیم، خوب آب آن را بگیرید.
  • حال بایستی مخلوط پیاز را که له شده است را به گوشت چرخ کرده اضافه نموده و آن را همراه با نمک، زعفران و فلفل ترکیب کنید. مخلوط را خوب ورز دهید که ورز دادن از اعمال مهم در غذا‌های اینچنینی برای بافتی مناسب است.
  • حال ترکیبی که در اختیار دارید را به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا بافت آن استراحت نماید.

برای آماده کردن کباب در فر می‌توانید از دو روش استفاده کنید.

  • روش اول آن است که تکه‌ای فویل را با کره مالی کردن روی آن، در کف ظرف بگذارید و سپس قسمتی از مخلوط را با کمک دست خود به حالت کباب کوبیده در آورید. حال با انگشت می‌توانید خط‌هایی را بر روی کباب کوبیده ایجاد کنید.
  • روش دوم آن است که گوشت را به حالت قبلی در سیخ زده و قرار دهید. این کار را بایستی با قرار دادن سیخ‌ها در یک ظرف انجام دهید. برای اینکار یک کاسه آب برای مرطوب کردن دستتان در هر بار سیخ زدن آماده کنید. تکه‌ای از مایه کباب را برداشته آن را گلوله کرده و از بالای سیخ کامل به آن بچسبانید.

حال بایستی در فر به مدت 15 – 20 دقیقه برای پخت هر طرف زمان بگذارید. لازم است هر دو طرف را کامل بپزید. می‌توان یکی از نشانه‌های آمده شدن کباب را رنگ آن دانست که در این حالت سطح کباب براق می‌شود.

از جمله نکات دیگری که می‌توان برای طرز تهیه کباب کوبیده بیان کرد می‌توان گفت:

  • به طور کلی زمان آماده سازی و طرز تهیه کباب کوبیده در فر به مدت 1 ساعت و 20 دقیقه است.
  • اگر می‌خواهید گوشت لذیذ و نرمی را زیر دندان‌های خود تجربه کنید، از ترکیب دو سوم گوشت گوسفند و یک سوم گوشت گوساله استفاده نمایید. در حالتی که می‌بینید گوشت کبابی شما به حالت خشک و سفت در آمده است، توجه کنید که حتما تنها با گوشت گوساله بدون چربی پخته شده است.
  • در برخی موارد، ورز دادن بیش از حد گوشت سبب می‌شود تا چربی آن جدا شود که این مناسب نیست.
طرز تهيه كباب كوبيده در خانه
روش تهیه کباب در خانه

طرز تهيه كباب كوبيده مرغ

کباب مرغ یکی دیگر از جایگزین‌ها و غذاهای مشابه کباب کوبیده است که می‌توان آن را به عنوان یک غذای مقوی خانگی تهیه نمود. برای طرز تهیه کباب کوبیده مرغ می‌توانید دستورالعمل زیر را دنبال کنید: (این دستور می‌تواند برای 4-5 نفر مناسب باشد)

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
مرغ 500 گرم
زعفران دم کرده 5 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار موردنیاز
کره 25 گرم
زردچوبه ½ قاشق غذاخوری
پاپریکا ½ قاشق غذاخوری
کره 25 گرم
پیاز 1 عدد بزرگ

ابتدا لازم است تا به سراغ ران و سینه مرغ بروید، آن را فیله کرده و استخوان‌هایش را جدا نمایید. حال نوبت آن است که مرغ‌هایی را که خرد کرده‌اید را چرخ کرده و خوب ترکیب کنید.

در مرحله بعدی بایستی پیازی را که دارید را پوست گرفته، آن را کام رنده کنید و آبش را بگیرید. مواد افزودنی از جمله نمک، زردچوبه، پاپریکا، فلفل سیاه و نیز پودر سیر به محتوای مرغ چرخ شده بیفزایید. کامل این مواد را با هم ترکیب کرده و ورز دهید. شما می‌توانید بعد از اضافه نمودن ادویه‌ها، آنها را یکبار دیگر چرخ کنید تا کامل مواد با همدیگر مخلوط شوند.

حال در مرحله بعدی بایستی 2 قاشق زعفران را به محتوا بیفزایید. این 2 قاشق زعفران بایستی از قبل با یخ دم شده باشد. از آن برای ورز دادن استفاده نمایید تا رنگ زعفران نیز گرفته شود. حال زمانی است که پیاز را بایستی به صورتی که آب آن گرفته شده است، به محتوا اضافه نمایید. با انجام این مرحله به مدت ده دقیقه کل مواد را ورز دهید. روی ظرف را سلفون بکشید. به مدت 3 ساعت آن را در یخچال گذاشته و سپس صبر کنید تا مواد کامل همدیگر را بگیرد.

پس از این مرحله بایستی مرغ را درآورده و مواد آن را دوباره مخلوط کنید. حال نوبت به آخرین قسمت است که به 3 طریق می‌توانید طرز تهیه کباب کوبیده مرغ را بپزید. شیوه اول بدین صورت است که مواد مرغ را به سیخ زده و آن را بر روی ذغال بپزید. شیوه دوم به این صورت است که مواد را به سیخ چوبی گذارده و آن را در تابه با روغن بپزید. شیوه سوم هم این است که تمامی مواد این نوع کباب را در ظرفی پهن کرده (بعد از اینکه روی این تابه نسوز روغن ریختید) و حالت کباب‌های عمودی را با ایجاد برش‌های عمودی دربیاورید و کباب کوبیده مرغ را تهیه کنید.

توجه کنید که اگر می‌خواهید به سیخ بکشانید، بایستی کامل با فشاردن انگشت‌ها ماده را به سیخ بچسبانید. برای سرخ کردن روی تابه، می‌توانید یک قاشق غذاخوری روغن را به همراه کره در ظرفی که ناسوز است بگذارید و زمانی که تابه داغ شد، سیخ‌های کباب درون آن تابه بگذارید. در این حالت بایستی حرارت را روی متوسط تنظیم کنید و زمانی که تغییر رنگ ایجاد شد، می‌توانید طرف دیگر را بپزید.

شما می‌توانید زمانی که یک سمت پخته شد، از زعفران و مقداری کره آب شده استفاده کنید تا با کمک یک برس سمت دیگر را بزنید یا هر دو سمت. این کار باعث می‌شود تا زعفران و کره به مرغ طعم و بوی خود را بدهد.

در این مقاله انواع روش های پخت زرشک پلو خوشمزه و آبدار را بیاموزید.

طرز تهيه كباب كوبيده تابه ای

در حالت طرز تهیه کباب کوبیده‌ تابه‌ای می‌توانید از دستورالعمل زیر به راحتی استفاده کنید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گوشت گوسفندی 500 گرم
سماق ½ قاشق چای خوری
پیاز 3 عدد
نمک و فلفل سیاه به میزان موردنیاز
روغن مایع به میزان موردنیاز
  • در اولین قدم بایستی یک کاسه آماده کنید و گوشت چرخ کرده را که بهتر است ترکیبی از دو گوشت گوساله و گوسفند باشد (نسبت‌های مناسب آن را در قسمت بالاتر بیان کردیم) به آن بیفزاییم.
  • حال پیازها را رنده کرده و به یک کاسه دیگر اضافه می‌کنیم.
  • در مرحله بعدی بایستی همان کاسه پیاز را در یخچال به مدت ده دقیقه گذاشته و سپس صبر کنیم تا حالت اسیدی در پیازها از بین برود. در این حالت پیاز طعم شیرین به خود می‌گیرد. حال نوبت آن است که آب پیاز را گرفته و آن را به کاسه محتوای گوشت چرخ کرده اضافه نماییم.
  • حال نوبت مخلوط کردن سایر مواد از جمله سماق، نمک و فلفل سیاه است که به مدت ده دقیقه بایستی در ظرف محتوای گوشت اضافه شده و خوب ورز داده شود. شما می‌توانید برای اینکه کباب را خیلی خوشمزه‌تر درست کنید، 2 ساعت این محتوا را درون یخچال بگذارید.
  • در صورتی که وقت ندارید، می‌توانید از این مرحله بگذرید. حال با گذاشتن یک تابه نچسب روی حرارت ملایم، روغن را به آن اضافه کرده و سپس محتوای ظرف را به کف تابه می‌افزاییم.
  • کباب باید کامل روی تابه قرار داده شود. در این حالت با قاشق می‌توانید روی کباب را بزنید و آن را صاف کنید. در صورتی که می‌خواهید کباب آبدار باشد، می‌توانید حرارت اجاق را بیشتر کنید. در صورتی که می‌خواهید کباب برشته‌تر باشد یعنی برخلاف حالت قبلی، بایستی حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. این نوع پخت‌ها می‌تواند سلیقه‌ای باشد.
  • در حالتی که کباب به خوبی پخته شود، بایستی طرف دیگر آن را نیز کامل بپزید. یکی از ترفند‌های طرز تهیه کباب کوبیده تابه‌ای این است که شما می‌توانید از 2 قاشق غذاخوری زعفران در حالت دم کرده در کنار 50 گرم کره روی کباب‌ها این ترکیب را اعمال کنید تا کباب‌ها خوشمزه‌تر شوند.
  • شما می‌توانید از مقداری گوجه فرنگی و نیز فلفل سبز استفاده کنید تا غذای خود را کامل کرده و خوشمزه‌تر نمایید.
طرز تهيه كباب كوبيده مرغ
طرز تهیه کباب مرغی

طرز تهيه كباب كوبيده سیخی

شاید این قسمت از مقاله طرز تهیه کباب کوبیده را یکی از مهم‌ترین بخش‌ها دانست که در مورد تهیه کباب‌های سیخی و ترفندهای آن می‌خواهیم صحبت کنیم. بدون فوت وقت ابتدا لازم است مواد زیر را تهیه نمایید: (این مواد برای 6 نفر پاسخگو خواهد بود)

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گوشت چرخ‌کرده 1 کیلوگرم (شامل گوشت گوسفند و گوساله)
نمک و فلفل به مقدار موردنیاز
پیاز 5 عدد متوسط
زعفران به میزان موردنیاز

حال با تهیه این مواد داریم:

  • ابتدا بایستی گوشت چرخ‌کرده را دریافت کرده و یا آن را چرخ و آماده کنید. در این حالت گوشت چرخ کرده را در یک ظرف بزرگ بریزید. حال برای طعم دار کردن آن، مقداری نمک را به آن اضافه نمایید. در این حالت نمک و گوشت را خوب ورز دهید تا نمک برای طعم دهی به همه جای آن برسد. شما می‌توانید از مواد دیگر از جمله فلفل سیاه و نیز زعفران نیز به گوشت اضافه کنید تا بوی آن از بین برود.
  • قدم بعدی آن است که به گوشت استراحت بدهید. پس آن را در یخچال قرار دهید.
  • حال نوبت به پیاز می‌رسد. توجه کنید که بعد از تمیز و رنده کردن پیازها، بایستی آب آن را به هر روشی مثلا با فشردن دست بگیرید. این روش می‌تواند در حالت دیگر به این صورت باشد که بر روی یک پارچه تنظیف پیازهای رنده شده را ریخته و آن را فشار دهید تا آبش گرفته شود.
  • پس از این کار، پیازها را به محتوای گوشت اضافه کرده و آن را ورز دهید. (هرچقدر بیشتر، بهتر)
  • حال بایستی یک پلاستیک روی ظرف گرفته و آن را به مدت 2 – 3 ساعت در یخچال بگذارید.
  • بعد از اینکار، نوبت آن است که گوشت را به اندازه‌های مساوی گرد کرده (به میزان نصف پرتقال) و برای 6 نفر تقسیم کنید. برای این کار دست خود را با آب مرطوب نمایید.
  • حال این گوشت‌ها را بر روی سیخ محکم بمالید. کیفیت این کار در بخش زیر گفته شده است.
  • حال بایستی کباب را بر روی حرارت تندی که ایجاد کرده‌اید، بپزید. زمانی که حالت خوبی به خود گرفت، می‌توانید شعله را متوسط کنید و پختن را کامل انجام دهید.

طرز تهیه کباب کوبیده که از سیخ نریزد

برای اینکه طرز تهیه کباب کوبیده به حالتی باشد که از سیخ نریزد، می‌توانید به چند نکته توجه کنید:

  • طریق سیخ زدن کباب بسیار مهم است. برای این کار بایستی مواد اولیه را همانطور که دقیقا در دستورالعمل بیان کردیم، آماده کنید.
  • سپس بایستی به کمک 2 انگشت اشاره و شصت، گوشت را به خوبی روی سیخ بچسبانید. این کار را با ایجاد فشارهای کوچک انجام دهید. (جای انگشتان باید به صورت یکی در میان دیده شود)
  • همچنین بایستی سر و ته گوشت را روی سیخ به خوبی فشار دهید.
  • استفاده از نسبت گوشت گوسفندی و گوساله مناسب می‌تواند مهم باشد.
  • وزن مناسبی که در مرحله جدا کردن و شکل دادن به گوشت کباب باید رعایت کنید در حدود 75 – 125 گرم است که تقریبا همان پرتقال متوسط می‌شود. (همچنین بایستی به وزن و عرض سیخ هم دقت کنید)
  • هرچقدر گوشت را بیشتر چرخ کنید، این گوشت شما روی سیخ کمتر خراب می‌شود و یا کمتر می‌افتد.
  • ورز دادن زیاد در طرز تهیه کباب کوبیده نکته بسیار مهم و کلیدی است.
  • همانطور که گفتیم، قرار دادن گوشت در یخچال می‌تواند ساختار آن را بهبود بخشد.
  • سیخ را در هنگام پختن، به آرامی نه به سرعت، بالا پایین کنید. حرارت بایستی در طول پخت به صورت مساوی به همه قسمت‌ها برسد. چراکه نباید برخی از قسمت‌ها سنگین و یا سبک شود.
  • بهتر است سیخ‌ها را نیز به مدت 1 ساعت در یخچال نگهدارید. شما می‌توانید قبل از اینکه گوشت را به سیخ بکشید، آن را نم کنید.
  • توجه کنید که اضافه کردن جوش شیرین به مایه کباب می‌تواند آن را تلخ‌تر کند. رعایت درستورالعمل بالا برای طرز تهیه کباب کوبیده می‌تواند کافی باشد.
طرز تهیه کباب سیخی
بهترین طرز تهیه کباب با سیخ

طرز تهيه كباب كوبيده مجلسی

یکی دیگر از دستورپخت‌های جذابی که می‌توان معرفی کرد، دستور طرز تهیه کباب کوبیده مجلسی است که در مورد طرز تهیه کباب‌های کوبیده مجلسی می‌توان گفت:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گوشت چرخ کرده 1 کیلوگرم
گوجه فرنگی 4 عدد (متوسط)
پیاز 4 عدد
نمک، فلفل سیاه و دانه‌های خرد شده به مییزان موردنیاز
  • ابتدا بایستی برای تنظیم چربی و خرد کردن گوشت آن از مخلوط گوشت گوسفند و گوساله استفاده نمایید. استفاده از قسمت‌های ران گوساله یا قلوه‌گاه گوسفند می‌تواند محل خوبی باشد.
  • حال با فراهم کردن گوشت (که می‌توانید مقداری دنبه یا چربی هم به آن اضافه شود)، آن را تکه تکه کنید و ادویه‌ها را به صورت کامل به خورد آن بدهید. این ادویه می‌تواند نمک، سماق و پاپریکا و نیز دانه‌های فلفل سیاه آسیاب شده باشد. این کار را قبل از آنکه گوشت را چرخ کنید، انجام دهید.
  • سپس بایستی پیازها را را تمیز کنید و آنها را رنده نمایید. شما می‌توانید برای آنکه بهتر رنده شود، از بلندر یا چرخ استفاده کنید و کامل آن را به پوره تبدیل کنید.
  • اندازه پیازها و نیز میزان ریز شدن آنها می‌تواند کباب را طعم‌دار تر کند. چراکه در حالتی که پیاز خوب ریز شده باشد، بافت کباب به خوبی تشکیل شده و کباب زیر دندان به خوشمزگی جویده می‌شود. حال که پیازها را رنده کردید، آن را در یک آبکش بگذارید تا آب آن کامل گرفته شود. شما می‌توانید آب آن را جدا نگه دارید.
  • حال بایستی گوشت چرخ کرده را حداقل 2 بار و یا بیشتر در دستگاه چرخ و رنده کنید. حال که گوشت چرخ کرده را خرد کردید، پیاز را به آن اضافه کنید.
  • حال مرحله بعدی آن است که کامل آن را با گوشت مخلوط نمایید. یکبار دیگر عملیات چرخ کردن گوشت را اینبار با محتوای ترکیب شده انجام دهید.
  • این تعدد چرخ کردن می‌تواند سبب شود تا بافت گوشت بتواند بهتر به سیخ بچسبد.
  • حال به مدت 3 ساعت آن را در یخچال بگذارید. بعد از این کار، سیخ‌ها را آماده کنید.
  • حال از آب پیاز جداشده استفاده کنید و گوشت کباب را با دستان مرطوب شده خود بر روی سیخ کامل بگذراید تا خوب به سیخ بچسبد. سعی کنید منقل و ذغال‌های روی آن به صورت یکنواخت پخش شده باشد.
  • گوجه‌ها را نیز می‌توانید سیخ کنید و از آن برای کباب استفاده نمایید.
  • شما می‌توانید از برنج پلویی یا کته‌ای و نیز نان لواش یا تافتون به همراه سایر مخلفات برای طز تهیه کباب کوبیده مجلسی استفاده نمایید.

طرز تهیه کباب کوبیده رستورانی

اگر می‌خواهید کباب کوبیده رستورانی را تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم دقیقا از دستورالعمل طرز تهیه کباب کوبیده مجلسی که در بالا بیان شده است، استفاده نمایید.

طرز تهيه كباب كوبيده بناب

کباب کوبیده بناب، یکی از سبک‌های محلی برای سرو کباب است که در آن از گوشت چربیدار و تازه گوسفندی برای کباب استفاده می‌شود. بناب نام محلی در استان آذربایجان شرقی است. این نوع کباب‌ها معمولا ابعاد بزرگتری نسبت به کباب‌های کوبیده معمولی دارند و هرپرس شامل یک سیخ کباب می‌باشد.

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گوشت گوسفند پرچرب 1 کیلوگرم (از قسمت قلوه گاه)
نمک به میزان موردنیاز
فلفل سیاه به میزان موردنیاز
پیاز 2 عدد (متوسط)

برای طرز تهیه کباب کوبیده بناب مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا بایستی پیاز را به صورت ریز ساطوری کرده و آن را به همراه ادویه مان یعنی نمک و فلفل و نیز گوشت مخلوط نمایید.
  • حال بایستی از گوشت مقداری مایه را برداشته و مانند تافه آن را گرد کنید. حال سیخ را از وسط آن عبور دهید و گوشت را در امتداد سیخ کامل بچسبانید.
  • حال نوبت قرار دادن سیخ‌ها بر روی ذغال‌های داغ شده است که در این حالت کباب را نباید باد بزنید و بعد از 1 دقیقه آن را برگردانید تا طرف دیگر هم پخته شود. در این حالت کامل گوشت به سیخ می‌چسبد و دیگر احتمال کمتری دارد که بیفتد.
  • حال قبل از اینکه کباب‌ها بخواهد خیلی خشک شود، در حالتی که آبدار هستند و بخته، می‌توانید آن را بر روی نان گذاشته و سپس مقداری سماق بر روی آن بگذارید. حال بایستی آن را همراه با برنج، کره و ماست چکیده و نیز ریحان و پیاز نوش جان نمایید.

توجه کنید که برای تهیه کباب کوبیده بناب، مقدار مساوی از گوشت گوسفندی وگوساله به کار می‌رود. همچنین در برخی موارد از جعفری ساطوری شده نیز برای کباب بناب استفاده می‌شود. سیخ‌های استفاده شده در تهیه این نوع کباب از نظر عرض مناسب باشد.

طرز تهيه كباب كوبيده بناب
طرز تهیه کباب کوبیده در بناب

طرز تهيه كباب كوبيده ارزان

اگر قصد دارید تا یک کباب کوبیده سریع و ارزان تهیه کنید، می‌توانید دستورالعمل زیر را دنبال کنید که کم هزینه‌تر خواهد بود: (این مواد برای 4 نفر مناسب می‌باشد)

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گوشت گوساله راسته 250 گرم
گوشت قلوه‌گاه گوساله 250 گرم
سویای خیس شده 500 گرم
نمک 2 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه ¼ قاشق غذاخوری
فلفل قرمز ¼ قاشق غذاخوری
دنبه 100 گرم
بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
پیاز رنده شده 300 گرم

حال برای تهیه این نوع کباب ارزان و خوشمزه که هزینه آن کمتر است داریم:

  • ابتدا بایستی 3 عدد پیاز موردنظر خود را خرد و ریز کنیم. حال بایستی آب آن را کامل گرفته و در یک ظرف درب دار به مدت 2 ساعت در یخچال می‌گذاریم.
  • مرحله بعدی آن است که سویا را در یک ظرف مناسب بریزید و سپس آب به آن اضافه کنید تا خیس بخورد.
  • زمانی که نرم شد کامل، آب اضافی این محتوا را با دستتان بگیرید و یکبار دیگر آن را چرخ کنید و درون قابلمه بریزید. وزن سویا را در این حالت به اندازه 500 گرم حفظ کنید.
  • حال بایستی گوشت‌های گوسفند و گوساله را کامل چرخ کرده و یکدست کنید. حال این دو گوشت و سویا را بهم ترکیب کنید و نمک، را به مخلوط بیفزایید.
  • به مدت ده دقیقه حداقل، بایستی مخلوط را کامل ورز دهید و سپس به مدت 30 دقیقه آن را در یخچال بگذارید تا خوب استراحت نماید.
  • حال بایستی مخلوط گوشت و سویا را از یخچال بیرون آورده و پیاز را به همراه مواد ادویه و نیز بکینگ پودر به آن اضافه کنید.
  • مایه کباب را خوب باهم ورز دهید و یکدست کنید. حال یک کاسه آب ولرم را در کنار بگذارید و به میزان یک نارنگی، از مایه گوشت بردارید و آن را به سیخ بزنید. حال تمامی آنها را بر روی ذغال گرم کرده و سرو کنید.

طرز تهيه كباب كوبيده برای 4 نفر

اگر می‌خواهید برای 4 نفر طرز تهیه کباب کوبیده را دنبال کنید، دقیقا می‌توانید آموزش قبلی یعنی طرز تهیه کباب کوبیده ارزان و یا طرز تهیه کباب کوبیده مرغ را دنبال نمایید.

طرز تهیه کباب کوبیده ارزان
نحوه پخت کباب ارزان

طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی

برای مدل طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی، می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گوشت چرخ کرده 1 کیلوگرم
زعفران به میزان موردنیاز
پیاز متوسط 4 عدد
نمک و فلفل به میزان موردنیاز

برای تهیه این نوع کباب کوبیده، بهتر است از گوشتی که 30 درصد چربی داشته باشد استفاده نمایید. در این حالت:

  • ابتدا بایستی پیازها را رنده نمایید و آبشان را بگیرید. حال بایستی گوشت چرخ کرده را به همراه ادویه و پیاز در یک ظرف خوب مخلوط کرده و آنها را ورز دهید.
  • حال بایستی گوشت را برای سیخ زدن آماده کنید. در این حالت بایستی مقداری آب سرد را نیز برای مرطوب کردن دستان خود کنار گذاشته و سپس مایه گوشت را به سیخ بزنید.
  • طوری گوشت را به سیخ بچسبانید که اثر انگشت شما بر روی آن باقی بماند. حال بایستی با ذغال آتش را درست کرده و سپس صبر نمایید تا شعله آتش آن فروکش نماید.حال سیخ ها را روی ذغال بپزید.
  • در این طرز تهیه گوشت کبابی زعفرانی، تنها بایستی زعفران را به مواد اولیه گوشت اضافه کرده و آن را خوب ورز دهید.

طرز تهیه کباب کوبیده دو آتشه

برای طرز تهیه یک کباب کوبیده دو آتشه، می‌توانید از مواد زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گوشت گوساله بدون چربی 1 کیلو
دنبه گوسفندی به میزان 200 گرم
پیاز متوسط 3 عدد
جوش شیرین یا بکینگ پودر یک قاشق غذاخوری
نمک یک قاشق غذاخوری

در این حالت داریم:

  • ابتدا بایستی گوشت و دنبه را خوب چرخ نمایید. سپس بایستی نیمی از گوشت را در ماهیتابه گذاشته و سپس آن را با حرارت متوسط بپزید. حال بایستی بگذارید تا گوشت خوب تفت بخورد. سپس بایستی گوشت را سرد کنید.
  • در این حالت گوشت تفت داده شده را با نیم دیگر گوشت مخلوط نمایید. حال یکبار دیگر دو گوشت را چرخ کنید. سپس بایستی پیاز را هم جدا چرخ کرده و به این مخلوط اضافه نمایید. حال بایستی پیاز را آب گرفته و آن را به گوشت اضافه نمایید.
  • حال نمک و بکینگ پودر را به آن اضافه نموده و مایه کباب شما آماده است. شما می‌توانید کباب را به سیخ بزنید و از آب پیاز هم برای مرطوب کردن دستتان و گوشت استفاده نمایید.
طرز تهیه کباب کوبیده دو آتشه
بهترین روش برای تهیه کباب دو آتشه

طرز تهیه کباب کوبیده گوشت با دنبه

برای طرز تهیه کباب کوبیده با دنبه داریم:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
ترکیبی از گوشت قلوه گاه گوسفند و گوشت سردست گوساله به میزان 1 کیلوگرم
پیاز 5 عدد
فلفل سیاه به میزان موردنیاز
زردچوبه، زعفران، سماق، پودر پاپریکا به میزان موردنیاز
دنبه 150 گرم
گوجه فرنگی 5 عدد

در این حالت داریم:

  • ابتدا ترکیب گوشت را کامل تمیز کرده و آن را برای چرخ کردن به تکه‌های کوچکتر تقسیم کنید.
  • حال بایستی دنبه را هم خرد کرده و آن را هم در چرخ گوشت ریز کنید.
  • حال ترکیب این دو را با یکدیگر در یک ظرف بگذارید.
  • حال بایستی 5 عدد پیاز بزرگ را پوست گرفته و بشویید. پیازها را به قطعات کوچکتر تقسیم نمایید و آنها را رنده کنید. آب پیاز را جدا کرده و آن را با ترکیب گوشت مخلوط کنید.
  • حال نوبت اضافه کردن مواد ادویه به این ترکیب است که ابتدا بایستی نمک، سپس فلفل سیاه، سپس زردچوبه و سماق را به ترکیب گوشتی خود اضافه نمایید.
  • برای اضافه کردن زعفران، آن را به همراه آب جوش مخلوط کنید و بگذارید تا دم بکشد.
  • حال بایستی زعفران دم کرده را هم به ترکیبتان اضافه نمایید. حال مواد را کامل با هم ورز دهید تا کامل یکنواخت شود.
  • یکبار دیگر مواد را در چرخ گوشت چرخ کرده و دوباره ورز دهید.
  • حال بایستی ظرف را در مدت 3 ساعت در یخچال گذاشته و سپس بگذارید تا بافت خود را سفت بگیرد.

طرز تهیه کباب کوبیده فقط با گوشت گوسفندی

در نهایت به سراغ طرز تهیه کباب کوبیده فقط با گوشت گوسفندی می‌رویم که در اینحال می‌توانید آن را همراه با دنبه گوسفندی تهیه نمایید.

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گوشت نرمه 800 گرم
پیاز 250 گرم
دنبه گوسفندی 250 گرم
زردچوبه، نمک، فلفل به میزان موردنیاز

برای طرز تهیه کباب کوبیده با گوشت گوسفند داریم:

  • ابتدا بایستی پیازها را تمیز کرده و رنده کنید. آب آن را کامل بگیرید.
  • روی پیازها نمک انداخته و آنها را در یخچال به مدت 2 ساعت بگذارید.
  • گوشت با دنبه را چرخ کنید و نمک بزنید. ده دقیقه کامل آن را ورز دهید. گوشت را هم در یخچال بگذارید تا سرد شود. حال به مخلوط گوشت ادویه‌ها یعنی زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کنید.
  • برای سیخ کردن کباب‌ها، می‌توانید از مقداری آب سرد یا همان آب پیاز استفاده کنید. در این حالت با دستان خود محکم و کامل گوشت را به سیخ بچسبانید به صورتیکه اثر انگشتان شما روی ان باقی بماند.
  • حال می‌توانید سیخ را روی آتش گذاشته و آن را آرام آرام باد بزنید. زمانی که گوشت حالت انسجام خود را گرفت دیگر نیازی به باد زدن گوشت نیست. کباب را به مدت زیاد روی آتش نگیرید که خشک شود.
  • حال کباب را با برنج و دیگر مخلفات آن سرو کنید.
طرز تهیه کباب کوبیده گوسفندی
روش پخت کباب کوبیده گوسفندی

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا