اخبار هنرمندان

شهره لرستانی چرا تغییر جنسیت داد؟ واکاوی علل تغییر جنسیت

دلایل تغییر جنسیت شهره لرستانی چیست؟

تغییر جنسیت شهره لرستانی چه زمانی رخ داده است؟ چرا مازیار لرستانی دست به چنین اقدامی زده است؟ در این مقاله می‌خواهیم با معرفی مقدماتی این هنرمند، به واکاوی علل تغییر جنیست او بپردازیم و با احتمالات و نظریاتی که او بیان کرده است بیشتر آشنا شویم.

شهره لرستانی و قضیه تغییر جنسیت او

تغییر جنسیت شهره لرستانی یکی از مهم‌ترین اتفاقات در زندگی این هنرمند است. مازیار لرستانی که قبل از عمل تغییر جنسیت، به شهره لرستانی معروف بود، به عنوان یکی از بازیگران، فیلم‌نامه نویسان و نیز کارگردانان در ایران شناخته می‌شود که در سال 1365 توانست با اولین بازی در فیلم اغر بخیر وارد سینما شود. به طور خلاصه راجع به مشخصات این هنرمند می‌توان گفت:

  • نام و نام خانوادگی: شهره صالحی لرستانی | مازیار لرستانی
  • متولد: تهران ایران
  • تاریخ تولد: 31 خرداد ماه سال 1345
  • پیشه: بازیگر، کارگردان و فیلم‌نامه نویس
  • سال‌های فعالیت: از سال 1364 تاکنون

در دوره پیش از تغییر جنسیت شهره لرستانی، او آثار و فعالیت‌های متعددی در زمینه هنر داشته است. تحصیلات خود را از رشته کارگردانی تئاتر در دانشگاه تهران در سال 1369 تکمیل کرده و سپس در مقطع ارشد نیز در رشته فیلم‌نامه نویسی تحصیل کرد. سپس فعالیت هنری خود را از سال 1364 در تئاتر شروع نمود و رفته رفته با نمایش‌های دانشجویی کسب تجربه کرد تا زمانی که اولین تجربه رسمی کاری خود را در سال 1370 در فیلم “نیاز” با کارگردانی علیرضا داوونژاد شروع نمود. در ادامه فعالیت‌های خود 2 سال بعد کارگردانی تئاتر حرفه‌ای برنامه‌های مختلفی را برعهده گرفت.

از جمله اثرهای موفقیت آمیز وی می‌توان به نمایش سلطان مار، فیلم با خانمان در سال 1399، روزهای ابدی در سال 1398، ما فرشته نیستیم در سال 1393 اشاره نمود. چه قبل از تغییر جنسیت شهره لرستانی و چه در زمان کنونی، او تاکنون ازدواج نکرده است و در این رابطه نیز مطلب خاصی را منتشر ننموده است.

بیوگرافی شهره لرستانی
آشنایی با مازیار لرستانی

علت تغییر جنسیت شهره لرستانی چیست؟

تغییر جنسیت شهره لرستانی اولین بار در تاریخ 22 تیره ماه سال 1401 اتفاق افتاد که او آن را در رسانه اینستاگرام اعلام عمومی کرده و نام خود را به مازیار تغییر داد. اعلام این کار با یک متن متفاوت از سوی این کاربر اعلام شده است که می‌توانید آن را در لینک زیر مشاهده کنید:

لینک پست اینستاگرام تغییر جنسیت شهره لرستانی

با انتشار این خبر، مردم و کاربران واکنش‌های بسیاری از خود نشان دادند اما با این وجود، بازیگران از این کار او در غالب موارد حمایت کردند. در رابطه با علت این کار می‌توان به چند نکته اشاره کرد که عبارتند از:

  • به طور کلی، شهره لرستانی معروف به مازیار لرستانی در سال‌های اخیر با تیپ و استایل مردانه‌ای رفت و مد می‌کرده است.
  • او همچنین نامی با عنوان “ودود” را نیز برای خود انتخاب کرده بود که یک نام منحصر به فرد ولی مردانه است. در نهایت نیز این نامگذاری به مازیار تبدیل شد.
  • او در اولین پست اینستاگرام جدید خود می‌گوید که سال‌ها خودش نبوده است و اکنون خود واقعی خود را نشان داده است. او در این پست گفته است: من سالها خودم نبودم و حال دیگر من مازیار هستم، خود واقعی که چند دهه کشته بودم.”
  • با توجه به توضیحاتی که او در اکانت اینستاگرام خود بیان کرده است، این فرد هویت سابق خود را مانند دردی توصیف کرده است که از کودکی همراهش بوده است. با توجه به این جمله می‌توان گفت که او از دوران گذشته نسبت به جنسیت خود علاقه‌ای نداشته است.

ریشه یابی عمیق‌تر تغییر جنسیت شهره لرستانی به عنوان یک زن به جنسیت مرد، آن هم پس از 56 سال زندگی کردن، به عنوان یک فرد هنرمند و عاقل، جای بحث بسیار عمیقی دارد. در این رابطه نیز می‌توان به چند نکته اشاره کرد که عبارتند از:

  • یکی از مشکلاتی که ممکن است برخی از افراد داشته باشند، دیسفوریای جنسیتی است که در آن فرد از تطابق جنسیتی خود از بدو تولدش احساس بی‌قراری می‌کند. این اصطلاح از سال 2013 رواج یافته است و برای درمان آن نیاز به هورمون درمانی، روان درمانی و نیز جراحی‌های تطبیقی است.
  • برطبق آماری که ده سال پیش منتشر شده است، از آن زمان سالانه 270 نفر در ایران قصد تغییر جنسیت داشته‌اند. اولین تغییر جنسیت مربوط به 26 سال پیش است که زنی به نام خاتون ملک آرا پس از کسب اجازه از امام خمینی توانست اجازه شرعی آن را دریافت کند. این فتوا برای آن دسته از افرادی که مشکلات خاصی دارند، بلامانع است.
  • از سوی دیگر جامعه مردسالار نیز در افزایش رغبت به این کارها بی تاثیر نیست. دست درازی‌ها، ناتوانی‌ها و القای احساسات منفی نسبت به زنان که حتی در رسانه‌های بین المللی نیز شاهد آن هستیم، منجر شده است تا بار روانی منفی بسیار گسترده‌ای ایجاد شود. با همه این عوامل، شاهد آن هستیم که عده‌ای از افراد به عمل تغییر جنسیت رو می‌آورند.
علت تغییر جنسیت شهره لرستانی
واکاوی علت تغییر جنسیت شهره لرستانی

 

هر آنچه باید در مورد تغییر جنسیت بدانید را در این مقاله بخوانید:

تغییر جنسیت چگونه انجام می‌شود؟

نظر شهره لرستانی در مورد تغییر جنسیت چیست؟

در رابطه با تغییر جنسیت شهره لرستانی، می‌توان به اولین نظر او پس از اعلام این کار اشاره کرد که در آن می‌گوید: با احترام به تک تک شما، من 56 سال با اسم شهره لرستانی زندگی کردم و هنوز هم در شناسنامه من هست تا بروم قانونا منتقلش کنم اما از آنجایی که عرفا و شرعا من دیگر زن نیستم، طبق قانون صریح اسلام و شرع جاری و ساری در مملک و فقه و مسائل قانونی که ان شالله طی خواهد شد در ماه های آینده، امیدوارم بتوانم باز هم در آینده، در زیر سایه بزرگان سینمای ایران خدمت کنم به مردم کشورم و این دردی را که از بچگی با خودم داشتم به درمان برسانم. در واقع شادی و نشاط خودم را در قالب دیگری به مردم منتقل بکنم.

در یکی دیگر از ویدیوهای متفاوت دیگری که از سوی این خواننده ضبط شد، او می‌گوید هیچ چیز از تلاش‌‌های خالصانه‌ای که انسان‌ها می‌کنند در این جهان گم نمی‌شود. تمام تلاش‌ها و بودن با اصالت و با شرافت آدم و وفادار بودن به ذات خودت این‌ها گم نمی‌شود و بالاخره در یک جایی نتیجه می‌دهد.

با توجه به این نوع توضیحات می‌توان به وضوح مشاهده کرد که ماجرای تغییر جنسیت شهره لرستانی یک امر درونی و خودخواسته از سوی این بازیگر است و نمی‌توان آن را تصمیمی دانست که این فرد آن را در یک روز، یک ماه یا حتی یک سال گرفته است. به همین خاطر می‌توان نظر شهره لرستانی راجع به تغییر جنسیتش را یک پوئن مثبت ارزیابی کرد که در راستای رسیدن به خود واقعی و بودن با اصالتش انجام شده است.

لازم به ذکر است که پیش از تغییر جنسیت شهره لرستانی نیز از میان هنرمندان، سامان (فرزانه سابق) ارسطو نیز به عنوان یک بازیگر زن که نقشی را در فیلم “سربازهای جمعه” داشته بود، در سال 1387 نیز تطبیق جنسیت خود را انجام داد.

نظر شهره لرستانی در مورد تغییر جنسیت
عقیده مازیار لرستانی راجع به تغییر جنسیتش

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.2 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 25

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا