مد و زیبایی

لیفت مژه چیست؟ انواع آن + روش های انجام و عوارض احتمالی

روش های انجام لیفت مژه + عوارض آن

لیفت مژه یکی از عمل‌هایی است که می‌توانید برای زیباتر کردن مژه‌های صورت و دادن یک فرم و حالت برای مدت طولانی‌تر انجام دهید. اگر نسبت به این عمل سوالات مختلفی دارید، در این مقاله با ما همراه شوید تا به صورت کامل راجع به آن صحبت کنیم. در انتهای این مطلب نیز برخی از عوارضی که در اثر این مشکل ایجاد خواهند شد را بررسی خواهیم کرد.

لیفت مژه چیست؟

لیفت مژه، یک عمل زیبایی است که در آن می‌توانید چشم‌های خود را زیباتر و درشت‌تر از قبل کنید. انجام این عمل می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود که در ادامه برخی از آنها را برای شما بیان خواهیم کرد. بسیاری از بانوان در دوره کنونی علاقه‌مند هستند تا چشمان خود را بزرگتر نشان دهند یا زیباتر کنند. برای این کار می‌توان روش‌های مختلفی را بیان کرد که از آن جمله می‌توان به استفاده از ریمل، کاشت مژه و اکستنشن و غیره اشاره کرد. با پیشرفت روش‌های زیبایی، امروزه متدهای زیباتری برای این کار انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به لیفت مژه اشاره کرد.

در لیفت مژه، یک متخصص زیبایی می‌تواند با به کار بردن تکنیک‌های جدید، حجم مژه‌ها  را بیشتر کند. این روش به واسطه ماندگاری بالاتری که دارد، می‌تواند به عنوان یک روش آرایش (نسبتا) دائمی به شمار بیاید. پزشکان در این عمل از ماده‌ای سیلیکونی استفاده می‌کنند که در اطراف چشم‌ها استفاده می‌گردد. با قرار دادن این ماده، مواد لیفت با سطح پوست دچار تماس نخواهند شد. انجام این عمل می‌تواند در حدود 45 – 60 دقیقه به طول بیانجامد. ماندگاری این روش بیشتر بوده و دیگر نیازی به استفاده از ریمل نمی‌باشد. با این حال منعی برای استفاده ریمل پس از انجام این عمل وجود ندارد. در ادامه با ما باشید تا به بررسی فواید و عوارض انجام این کار بپردازیم.

آشنایی با لیفت مژه
معرفی لیفت مژه

لیفت مژه به انگلیسی

معادل انگلیسی برای لیفت مژه با عنوان Lash Lift شناخته می‌شود. زمانی که ریمل می‌زنید و نیز اکستشن و مژه کاذب را به کار می‌برید، ممکن است مژه‌ها آنطور که می‌خواهید بلند و فر نباشد. بنابراین شما می‌توانید از لیفت مژه به عنوان یک گزینه قوی‌تر استفاده کنید. لیفت مژه می‌تواند مژه‌های شما را از پایه تا نوک فر ‌کند تا بتوانید کامل آن را کشیده ببینید. همه مژه‌ها حالت طبیعی دارند، به همین خاطر برای انجام این کار از یک محلول و یک میله استفاده می‌گردد. لازم است توجه کنید که این عمل باید توسط یک متخصص صورت گیرد.

لیفت مژه اساسا به همراه یک محلول طبیعی استفاده می‌شود که می‌تواند یک حالت فر طبیعی و بلند در مژه ایجاد کرده و در نهایت منظره چشم‌نوازی را ارائه ‌دهد. طول مژه‌ها و جهت رشد آن برای هر فرد متفاوت است. در ادامه در بخش چگونگی انجام این فرآیند با ما باشید تا مواد به کار رفته در انجام این عمل و نیز شیوه انجام آن را با هم بررسی کنیم.

لیفت مژه قبل و بعد

به این نکته توجه کنید که همه لیفت‌های مژه‌ها یکسان نیستند و ممکن است افراد به شیوه‌های مختلفی آن را انجام دهند. مدت زمانی که لیفت مژه شما طول می‌کشد کاملا به نحوه آماده‌سازی و انجام کامل مراقبت‌های پس از آن و نیز چرخه رشد طبیعی مژه‌های شما بستگی دارد. فاکتورهای مهمی که در این زمینه وجود دارند شامل انجام مراقبت‌های فوری پس از عمل، مراقبت‌های طولانی‌ مدت پس از عمل، رشد سریع مژه‌های شما و نیز نوع لیفت شما است. در صورتی که رشد طبیعی مژه‌های شما بیشتر باشد، ماندگاری لیفت مژه کمتر می‌شود.

نکته: ممکن است در برخی مقالات واژه “دائمی” بودن این روش را مشاهده کنید. در این خصوص باید گفت لیفت مژه دائمی نیست اما اثرات آن با گذشت زمان محو می‌شوند و پس از چند هفته، ممکن است دوباره نیاز باشد که از ریمل استفاده کنید. به طور کلی، آنچه که از تجربه‌ها بدست آمده است، باید گفت این عمل می‌تواند تا حداکثر 6 هفته به طول بیانجامد. این مدت ماندگاری تماما به شرایط مژه‌های شما و نیز روتین روزانه شما دارد. با مراقبت مناسب، ممکن است بتوانید عمر لیفت مژه خود را تا 6 هفته افزایش دهید.

در این قسمت راجع به لیفت ابروها مطالعه کنید.

در ادامه یک مثال از انجام این عمل به صورت بعد و قبل نمایش می‌دهیم که می‌توانید تاثیر این عمل را بر روی ابروهای خود مشاهده کنید.

لیفت مژه در حالت قبل و بعد
شیوه های مختلف لیفت مژه

آموزش لمینت و لیفت مژه

در بخش‌ قبل راجع به لیفت مژه صحبت کردیم و راجع به این موضوع به صورت کامل توضیحاتی را ارائه نمودیم. همچنین راجع به لمینت مژه باید گفت منظور از لمینت مژه آن است که شما با استفاده از تکنیک‌های مختلف، بتوانید مژه‌های خود را به صورت پررنگ و پرپشت ایجاد کنید. در این صورت مواد معدنی به کار گرفته می‌شود که می‌تواند این زیبایی طبیعی را ایجاد نماید. در واقع هدف از لمینت مژه آن است که مژه ها از نظر رنگی که دارند، تقویت گردند.

انواع لیفت مژه چیست؟

همانطور که گفتیم، انواع مختلفی از روش های لیفت مژه‌ وجود دارند. انواع مختلفی از لیفت مژه وجود دارد. هرکدام عمر مفید متفاوت (تفاوت اندک) دارند. مثلا با لیفت مژه کراتینه، ممکن است متوجه شوید که مژه های شما 6 هفته یا بیشتر دوام می‌آورند. با درمان به روش بلند کردن حجم (LVL)، مژه های شما ممکن است تنها پس از 6 هفته به حالت عادی بازگردند.

  • لیفت مژه یومی یا کراتینه: در لیفت مژه یومی از درمان کراتینه استفاده می‌شود. کراتین پروتئینی است که به طور طبیعی در مو و ناخن وجود دارد و به آنها استحکام و صافی می‌بخشد. لیفت مژه کراتینه نیاز به استفاده از یک محلول فر نیمه دائمی برای بلند کردن مژه از پایه تا نوک دارد. در این حالت از یک میله سیلیکونی پوشیده از کراتین برای رسیدن به اثر مطلوب استفاده می‌شود. این میله 8 دقیقه در جای خود مانده و سپس با سرم برای تنظیم کراتین در جای خود استفاده می‌گردد. این عمل می‌تواند تا 60 دقیقه به طول بیانجامد.
  • لیفت بلند کننده حجم مژه (LVL): LVL یا بلند کردن حجم برای فر کردن و حجم دادن به مژه‌ها از ریشه فولیکول تا نوک مو عمل می‌کند. در این درمان از کراتین استفاده نمی‌شود. در عوض، از یک قلم یا wand برای اعمال یک حالت بلند کننده، حجم دهنده و یک رنگ استفاده می‌گردد.  این روش معمولا در حدود 45 دقیقه طول می‌کشد.
  • لیفت مژه خانگی: انجام این عمل زیبایی همچنین می‌تواند با استفاده از کیت‌ها در خانه و سالن‌های زیبایی نیز به کار گرفته شود. به طور کلی مهم است که انجام لیفت مژه خانگی توسط یک فرد متخصص و در یک زمان مناسب انجام گردد.

لیفت مژه در خانه

حال می‌خواهیم به آموزش لیفت مژه در خانه بپردازیم که شیوه انجام این کار می‌تواند به شرح زیر باشد. از جمله این موارد می‌توان گفت:

  • ابتدا لازم است تا از یک محلول شستشو استفاده کنید و تمامی سطوحی که بر روی صورت وجود دارند را پاک نمایید. این کار باعث می‌شود تا هیچ گونه آلودگی‌ و چربی باقی نماند.
  • سپس لازم است تا پد سیلیکونی را بر روی مژه‌ها (قسمت پایین) اعمال کرده و پلک پایین را بزنید تا مواد و چسب سیلیکونی آغشته به آن قسمت نشود.
  • حال در مرحله بعدی نوبت آن است که سیلیکون چسبی (بیگودی) را با تمرکز کافی بر روی پشت پلک بالا چسبانده و مژه‌ها را کامل شانه بزنید. حال می‌توانید آن را بر روی چسب مخصوص سیلیکونی قرار دهید تا بچسبد.
  • حال براش‌های کوچکی که در پک‌های لیفت مژه وجود دارند را مشاهده کرده و از طریق آنها مواد لیفت را به مژه‌ها اعمال کنید.
  • حال پس از مدت مشخصی، مواد اول را پاک کرده و موادی که در مرحله دوم هستند را اعمال کنید. این نوع مواد می‌توانند منجر به فرم گرفتن کامل مژه‌ها گردند.
  • سپس مواد در مرحله دوم را پاک کنید و مرحله فیکس کننده مواد را انجام دهید.
  • شما می‌توانید در این قسمت مواد لمینت را نیز به کار برده که باید در یک قسمت جداگانه آن را توضیح دهیم.
لیفت مژه در آرایشگاه ها
لیفت مژه در منازل

لیفت مژه در آرایشگاه

لیفت مژه در آرایشگاه‌ها نیز از جمله خدماتی است که به مشتریان ارائه می‌گردد. در این خصوص می‌توان به مراحل زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • ابتدا لازم است تا اقدام به شستن و خشک کردن مژه‌ها نمایید. حال تارهای مژه شما توسط آرایشگر با کمک یک چسب مخصوص به محافظ سیلیکونی که پشت پلک‌ها قرار دارند، چسبانده می‌شود.
  • سپس مژه‌ها را شانه کرده و برروی پد می‌چسباند. این کار باعث حالت گرفتن آنها می‌شود. مرحله بعدی آن است که محلول پرمینگ که منجر به نرم شدن موها می‌گردد، بر روی مژه استفاده می‌شود. این کار می‌تواند به حفظ شکل مژه‌ها کمک نماید.
  • پس از گذشت 6 – 12 دقیقه، محلول بر روی مژه‌های شما باقی مانده که این مدت برحسب مدل موهای شما تنظیم می‌گردد. سپس یک لوسیون فیکس کننده بر روی مژه‌های شما زده می‌شود که این کار منجر می‌شود تا مژه‌ها به عقب بازگردد و حالت فر دار شود.
  • حال رنگ موردنظر مشتری برای تیره یا روشن کردن مژه‌ها به کار گرفته می‌شود. شما می‌توانید از یک محلول حجیم کننده برای این کار استفاده کنید که منجر می‌شود تا به مرور زمان تراکم موهای شما را بیشتر کند. مقداری رنگ برای مژه‌ها نیز استفاده می‌شود که می‌تواند منجر به ابریشمی کردن مژه‌ها گردد.
  • سالن‌های آرایشی، خدمات دیگری را نیز در کنار این کار ارائه می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به استفاده از روغن‌های مغذی برای سلامت و رشد مژه‌ها اشاره کرد.

مواد لیفت مژه

مواد مختلفی برای لیفت مژه‌ها به کار گرفته می‌شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چسب لیفت مژه: محصولی است که می‌توانید از آن برای چسباندن مژه بر روی بیگودی استفاده کنید. این مواد چسبندگی خوبی داشته و نیز با آب ولرم می‌توان آنها را به راحتی پاک کرد که حساسیتی ایجاد نمی‌کنند (بسته به جنس آنها).
  • محلول شستشوی پلک و مژه،
  • ریموور،
  • چسب مخصوص،
  • رول سیلیکونی برای محافظت،
  • براش مخصوص که معمولا سری نازکی دارد،
  • مواد کراتینه که در مرحله 2 (آبی) و در مرحله 1 (صورتی) استفاده می‌شود،
  • پد زیر چشم،
  • میله جداکننده مژه،
  • محلول پاک کننده شستشوی پلک و مژه،

با تهیه تمامی موارد بالا، شما می‌توانید از آنها برای شروع مراحل لیفت مژه‌ها استفاده کرده و شستشو و پا کردن پلک‌ها، قرار دادن پد سیلیکونی، شانه زدن مژه‌ها و نیز چسباندن چسب، اعمال مواد لیفت به مژه‌ها را انجام دهید.

محلول لیفت مژه

تاکنون چندین بار نامی از محلول لیفت مژه‌ را به کار بردیم که در رابطه با این ماده باید گفت محلول لیفت مژه‌ها نوعی تثبیت کننده هستند که می‌توانند منجر به ماندگاری بالای حالت مژه‌ها شوند. در بخش خطرات ذکر خواهیم کرد که این نوع مواد می‌توانند برای برخی از افراد حساسیت داشته باشند که منجر می‌شود تا علائمی از جمله تحریک پوست، تورم، احتمال قرمزی در اطراف چشم ایجاد شود. به طور کلی مواد شیمیایی که در لیفت مژه به کار برده می‌شود، شامل موارد زیر هستند که عبارتند از:

  • محلول تثبیت کننده: این نوع مواد شیمیایی می‌توانند حالت فر مژه‌ها را برای مدت طولانی حفظ کرده و از موادی همچون برومات سدیم، پروپیلن گلیکول، پلی آکریل آمید، آب تصفیه شده، متیل پارابن تهیه شوند.
  • لوسیون پرم: این نوع مواد می‌توانند منجر به نرم شدن و حالت دهی به مژه‌ها شوند. در این نوع مواد، محتواهایی همچون تیوگلیکولیک اسید، متیل پارابن، پلی آکریل آمید، پروپیلن گلیکول، مونو اتانول آمین و نیز آب تصفیه شده استفاده می‌گردد.
  • رنگ: ماده شیمیایی دیگری که در لیفت مژه‌ها به کار گرفته می‌شود، رنگ‌ها هستند که لازم است ضد حساسیت باشند. در این صورت اگر شما دنبال چنین رنگ‌هایی هستید، باید بدانید که این رنگ‌ها فرمالدئید و نیز پارابن ندارند.
آموزش لیفت مژه
آموزش لیفت مژه خانگی

مراحل لیفت مژه

در رابطه با مراحل لیفت مژه می‌توان به مراحل زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • تمیز کردن پوست: اولین قدم آن است که پوست صورت شما از مواد آرایشی و غیره تمیز گردد. در این صورت لازم است صورت خود را از آرایش پاک کرده و برای این کار می‌توانید از دستمال مرطوب استفاده نمایید. حال می‌توانید صورت خود را با آب ولرم شسته و آن را کامل خشک نمایید.
  • مرتب کردن مژه‌ها: حال می‌بایست مژه‌های خود را به آرامی شانه کنید. در این حالت می‌توانید مژه‌ها را از هم جدا کرده تا بهترین حالت ایجاد شود. برای این کار بهتر است با فشار اینکار را انجام دهید.
  • نرم کردن پلک و گذاشتن پد سیلیکونی: قدم بعدی آن است که در قسمت پایین مژه‌ها بعد از شانه کردن آن، پوست پلک و چشم را در نرم‌ترین حالت خود قرار داده و برای این کار از یک کرم مرطوب کننده یا نرم کننده بهره ببرید. حال می‌توانید با کمی از این ماده، قسمت اطراف مژه‌ها را نرم و لطیف نمایید. مرحله بعدی آن است که همه چیزها را آماده کرده و از یک پد سیلیکونی یا چسب سفید مخصوص استفاده نمایید. حال می‌توانید آن را به زیر هرکدام از این چشم‌ها بچسبانید.
  • چسباندن پد سیلیکونی به بالای مژه‌: حال شما می‌توانند مانند مرحله قبلی، بالای مژه‌ها را از یک پد سیلیکونی استفاده کرده و به آن قسمت بچسبانید. سپس می‌توانید پد را به پلک‌ها چسبانده تا به راحتی کنده نشود. به پد سیلیکونی بالایی معمولا بیگودی گفته می‌شود.
  • چسباندن سرم مخصوص به مژه‌ها: شما می‌توانید بیگودی را به قسمت بالایی پلک فیکس کرده و بچسبانید. سپس قادر هستید تا مواد و سرم‌های مخصوص لیفت را در طول بیگودی در قسمت مژه‌ها قرار دهید. حال این کار را باید تار به تار انجام داده و تمامی تارها را به آن سرم آغشته کنید. در این حالت مژه‌ها کامل به سرم پوشانده می‌شود. ای کار می‌تواند منجر به تقویت مژه‌ها شده و آنها را پررنگ‌تر کند. با کمی صبر، مواد اضافی سرم را با یک گوش پاک کن حذف نمایید.
  • در ادامه سرم سفت کننده را به مژه اعمال کرده و در این حالت مژه‌ها برای جذب رنگ آماده می‌شوند. سپس می‌بایست رنگ مخصوص داخل کیت لیفت و لمینت را به مژه‌ها اعمال نمایید. حال می‌توانید ده دقیقه صبر کنید. سپس می‌توانید در صورتی که مژه‌ها در حد دلخواه رنگ نگرفته باشد، می‌توانید چند بار دیگر هم این مرحله را تکرار نمایید.
  • قدم بعدی آن است که کراتین را به موها اعمال کرده و این کار باعث می‌شود تا مژه‌ها کمی ضخیم گردد. سپس بایستی رنگ مورد استفاده در مرحله قبلی را فیکس نموده و در مرحله نهایی، پدهای سیلیکونی را از بالای چشم‌ها درآورید. این کار به آهستگی انجام شده تا مژه‌ها آسیب نبینند.

لیفت مژه با صابون

لیفت مژه با صابون یکی از روش‌های خانگی و البته غیر حرفه‌ای است که برای این کار می‌توانید با به کارگیری لوازمی همچون براش ابرو مخصوص و نیز صابون (گلیسیرین)، این عمل را انجام دهید. مراحل انجام این کار به شرح زیر می‌باشد:

  • در قدم نخست لازم است تا صورت خود را شسته و آن را کامل خشک نمایید. سپس می‌بایست ابروهای خود را کامل از آلودگی پاک نمایید.
  • حال می‌بایست ابروها را به سمت بالا شانه کرده و مرتب نمایید.
  • در مرحله بعدی نوبت آن است که یک براش را برداشته و آن را مرطوب کنید. سپس بایستی آن را در حالت مرطوب، بر روی صابون جامد آن را بکشید.
  • در این حالت صابون به صورت یکنواخت تمام سطح قلم مو را خواهد پوشاند. حال می‌بایست ابروهای خود را با کمک آن قلم آغشته به صابون به سمت بالا شانه کرده و صبر نمایید تا ابروها خشک شوند.
  • حال با خشک شدن صابون، می‌بایست بخش‌های ابرو را در صورت نیاز تمیز نمایید.
روش های لیفت مژه
راهنمای لیفت مژه

ماندگاری لیفت مژه

در رابطه با ماندگاری این نوع لیفت‌ها در بخش قبل با یکدیگر صحبت کردیم و گفتیم که ماندگاری لیفت مژه‌ می‌تواند به 3 عامل مهم مرتبط باشد:

  • نخست: نوع عمل لیفتی که انجام می‌دهید،
  • دوم: مراقبت‌هایی که پس از انجام این عمل صورت می‌گیرد،
  • سوم: میزان رشد مژه‌های شما.

لیفت مژه چقدر ماندگاری دارد؟

برای ماندگاری لیفت‌های مژه اعداد و ارقام مختلفی بیان شده است. با این حال می‌توان گفت این کار می‌تواند در حدود 1.5 ماه الی 2.5 ماه یا 3 ماه دوام بیاورد. در این صورت لازم است به مواردی که ذکر کردیم، توجه شود.

حکم شرعی لیفت مژه

ممکن است برای برخی از شما به عنوان کسانی که به دنبال احکام شرعی این گونه عمل‌های زیبایی هستید، سوالی در مورد شرعی بودن این عمل مطرح شود. در این خصوص می‌توان گفت به برخی از نظرات از مراجع تقلید پرداخت که عبارتند از:

  • آیت‌الله خامنه‌ای: در صورتی که مانع از رسیدن آب به اعضای بدن گردد، منجر به باطل شدن وضو و غسل خواهد شد. در صورتی که منجر به ایجاد یک حجم بر روی پوست شود که مانع از رسیدن آب به اعضای بدن گردد، وضو و غسل باطل می‌شود.
  • آیت‌الله جوادی آملی: در صورتی که منجر به ایجاد مواد چرب بر روی پوست به صورت یک لایه گردد، موجب اشکال برای وضو و غسل خواهد شد. در صورتی که با موادی همچون کراتینه و رنگ عمل گیرد، اشکالی نداشته و می‌تواند به خاطر آنکه 100 درصد حالت روغنی ندارد، استفاده گردد.
  • آیت‌الله سیستانی: در صورتی که مواد استفاده شده رنگ بوده و جسمیت ندارد، بلامانع خواهد بود. در صورتی که جسمیت داشته باشد، وضو و غسل را باطل خواهد کرد.
  • آیت‌الله مکارم شیرازی: در صورتی که وسیله‌ای همانند ژل‌ها باشد، به صورتی که مانع از رسیدن آب به اعضای وضو گردد، اشکال دارد. در صورتی هم که این تغییر حالت مژه به وسیله حرارت باشد، اشکالی نخواهد داشت.

عوارض لیفت مژه

چندین مورد عارضه برای این عمل زیبایی بیان شده است که لازم است قبل از انجام آن، به این موارد توجه کنید. در این صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • حساسیت پلک: همانطور که گفتیم، مواد شیمیایی در این عمل به کار گرفته می‌شود که می‌تواند منجر به برخی عوارض گردد. به همین خاطر لازم است بدانید قبل از آنکه هر حرکتی را اجرا کنید، یک تست انجام دهید. حساسیت در برخی موارد صدمات بسیار خطرناکی وارد می‌کند که شامل عفونت چشم، کاهش دید و غیره خواهد بود.
  • عفونت شدید چشم: مورد مهم دیگری که در لیست عوارض لیفت مژه وجود دارند، شامل تاری دید است. در این صورت چشم‌ها شروع به خارش کرده و منجر می‌شود تا متورم شوند. در این حالت است که می‌بایست به یک پزشک مراجعه نمایید. بنابراین بهتر است یک تست قبل از انجام این عمل انجام دهید.

از دیگر عوارض این عمل می‌توان به خارش و قرمزی شدید چشم، ترمیم مرتب، هزینه زیاد و نیز ریزش مژه اشاره نمود.

مشکلات لیفت مژه
عوارض لیفت مژه

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.7 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 12

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا