مهارت های زندگی

دلایل خجالت افراد از رابطه جنسی چیست؟ روش‌های مقابله با آن

چرا افراد از رابطه جنسی خجالت می‌کشند؟ مقابله با شرم جنسی

لیست مطالب این مقاله

در بسیاری از خانواده‌های ایرانی این‌گونه آموزش داده شده که رابطه جنسی بسیار زشت و بد است یا اصلاً هیچ اطلاعات و آموزشی در مورد آن به فرزندان داده نمی‌شود. در چنین خانواده‌هایی، رابطه جنسی به موضوعی تبدیل می‌شود که افراد حتی از بیان آن احساس شرم و خجالت می‌کنند. در این بخش از جوان ایرانی دلایل و روش‌های مقابله با خجالت از رابطه جنسی را برای شما شرح داده و عواقب شرم جنسی را برای شما بیان می‌کنیم.

 

دلایل خجالت از روابط جنسی

بسیاری از افرادی که از برقراری رابطه جنسی خجالت می‌کشند، احساس می‌کنند که به اندازه کافی خوب نیستند و یا خودشان را لایق لذت نمی‌بینند. اما شما باید بدانید که رابطه یک لذت دوطرفه است. اگر تمایلات و نیازهای خودتان را نادیده می‌گیرید و بر نیازهای شریک یا پارتنر خود تمرکز بیشتری می‌کنید، این موضوع نشان دهنده این است که شما دچار شرم جنسی هستید. بسیاری از افراد احساس می‌کنند که وظیفه آن‌ها فقط برطرف کردن نیازهای جنسی فرد مقابل است. اما همان‌طور که گفتیم در تمام مراحل زندگی مراقب خودتان هم باشید و نیازهای خود و فرد مقابل را با هم در نظر بگیرید. دلایل شرم جنسی را در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

بی‌میلی در روابط جنسی

برخی از افراد هیچ علاقه‌ای به ایجاد رابطه جنسی ندارند. این‌گونه افراد حتی از انجام آن نیز خجالت می‌کشند! ابتدا بهتر است که اختلال بی‌میلی جنسی خود را درمان کنید، سپس با انجام آن، شرم شما از رابطه نیز کاهش پیدا می‌کند.

ایجاد تربیت و فرهنگ غلط در خانواده

برخی از خانواده‌ها همچنان باورهای قدیمی منسوخ شده را همراه خود به دوش می‌کشند! چنین خانواده‌هایی به فرزندان خود می‌گویند که لذت بردن فقط برای مردان است و دختران حتی بعد از ازدواج نیز نباید رابطه جنسی را تجربه کنند و لذت ببرند! زیرا اگر در رابطه زناشویی خانم‌ها لذت ببرند، درواقع شرم و حیا را زیر پا گذاشته‌اند. حتی برخی از مردان که در چنین خانواده‌هایی پرورش یافته‌اند، دوست ندارند که خانم‌های آن‌ها در سکس بی‌پروا باشد. درحالی‌که این تفکرات بسیار قدیمی شده است. مطمئن باشید اگر بخواهید این‌گونه رفتار کنید، رابطه شما به جدایی خواهد کشید. امروزه مردان تمایل به زنانی شجاع که نیازهای خودشان را به راحتی بیان می‌کنند.

رابطه با افراد بدبین

بسیاری از افراد مدام اهل قضاوت کردن هستند آن‌ها از هر چیزی ایراد می‌گیرند و حتی طوری با شما رفتار می‌کنند که دید شما را نسبت به بدن خود بدبین کنند این‌گونه افراد داشتن رابطه جنسی با این‌گونه افراد ممکن است باعث شرم و خجالت شود زیرا شما مدام با خودتان تصور می‌کنید که ممکن است فرد مقابل از شما ایراد بگیرد به هیچ وجه از چنین رابطه‌ای لذت نمی‌برید. البته بخش زیادی از این نوع رفتارها مربوط به فرهنگ غلط بوده که در بخش فوق به آن اشاره شد. افراد بدبین معمولاً در خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند که سکس و روابط جنسی را امری گناه آلود تصور می‌کنند و بعد از هر بار رابطه عذاب وجدان می‌گیرند.

شرم جنسی در اولین رابطه

بسیاری از افراد در اولین رابطه جنسی خود دچار خجالت می‌شوند. اگر آن‌ها اولین رابطه خود را به خوبی با لذت فراوان بگذرانند، شرم جنسی در آن‌ها به مرور زمان کاهش می‌یابد. به طور کلی با روبرو شدن با روابط جنسی، شرم انجام آن نیز کاهش پیدا می‌کند.

سایر دلایل خجالت از رابطه جنسی عبارت‌اند از:

  • بیماری‌های روحی مانند اضطراب و افسردگی
  • داشتن بیماری‌های مزمن
  • چاق بودن و یا داشتن اندام نامتناسب
  • رنگین پوست بودن یا سیاه پوستی
  • عدم توانایی به ارگاسم رسیدن
  • تمایل به خود ارضایی
  • نداشتن اعتماد به نفس
  • نگرانی در مورد لذت بردن همسر
  • ترنس بودن
  • ترس از بارداری
  • سابقه تجاوزهای جنسی
  • مشکلات نعوظ
  • احساس درد حین رابطه جنسی
  • احساس عدم لیاقت ارتباط
  • احساس بی‌لیاقتی در عشق و لذت بردن

افرادی که دارای این نوع مشکلات هستند به قدری خجالت می‌کشند که نمی‌توانند ارتباط خوب و لذت بخشی با طرف مقابل برقرار کنند.

 

۱۴ راهکار مهم برای افزایش میل جنسی را در این مقاله بخوانید:

افزایش میل جنسی

پیامدهای خجالت در رابطه جنسی

شرم و‌ خجالت در روابط جنسی بسیار آسیب‌زننده است. در این بخش از جوان ایرانی عواقب و پیامدهای آن را با هم بررسی می‌کنیم.

سکوت در رابطه و آسیب‌های آن

شرم جنسی باعث می‌شود بسیاری از افراد حتی در مورد رابطه جنسی نتوانند صحبت کنند!

معمولاً افراد خجالتی بیان می‌کنند: ازآنجایی‌که ما در خانواده هرگز در مورد رابطه جنسی صحبت نمی‌کردیم، احساس می‌کردیم که باید این موضوع پنهان شود!

اگر شما هم در مورد این موضوع احساس شرم دارید، احتمالاً با دوستان و یا شریک زندگی خود نیز به راحتی نمی‌توانید صحبت کنید و این سکوت بر رابطه شما تأثیر منفی خواهد گذاشت.

درد یا ناراحتی حین رابطه جنسی

اگر شما به راحتی نتوانید با شریک جنسی خود صحبت کنید، این شرم باعث ناراحتی شما می‌شود. زیرا شما حتی هنگام درد نمی‌توانید آن را بیان کنید. این‌گونه افراد حتی از پزشک نیز خجالت کشیده و نمی‌توانند در مورد بیماری‌های جنسی خود صحبت کنند.

جدایی و طلاق

خجالت در رابطه جنسی را ساده نگیرید. مطمئن باشید اگر شما به این رفتارهای غلط خود ادامه دهید به مرور زمان از صمیمیت شما کاسته می‌شود، کم‌کم از هم دور می‌شوید و تعداد دفعات رابطه جنسی بین شما کاهش می‌یابد. درنتیجه ممکن است حتی رابطه شما به طلاق و جدایی بیانجامد!

آسیب به سلامت روانی افراد

معمولاً افرادی که در برقراری رابطه جنسی شرم دارند، به اختلالات و بیماری‌های روحی روانی مبتلا می‌شوند‌. حتی این‌گونه افراد ممکن است حملات پانیک، خودکشی و یا خشونت به خود را در زندگی تجربه کنند. آن‌ها خود را از لذت بردن محدود می‌کند و باعث رنجش از خود و دیگران می‌شوند. شما عزیزان باید بدانید که اگر شرم و خجالت خود را کنترل نکنید، این احساس می‌تواند قاتل شما شده و حتی زندگی شما را نابود کند.

۱۲ علت گریه در رابطه جنسی و چگونگی درمان آن را در این مقاله بخوانید:

علت گریه در رابطه جنسی

نحوه مقابله با خجالت در روابط جنسی

برای اینکه از رابطه جنسی لذت ببرید، نباید احساس شرم داشته باشید. ولی بسیاری از افراد نمی‌دانند که چگونه شرم جنسی را کنار بگذارند‌. در این قسمت از مقاله جوان ایرانی به نحوه مقابله با خجالت در روابط جنسی می‌پردازیم.

بهبود رابطه با خود

اگر شما رابطه‌ای که با خود دارید را بهبود داده و همچنین عزت‌نفس خود را افزایش دهید، به مرور زمان خواهید دید که احساس شرمندگی جنسی شما کاهش می‌یابد. در این صورت شما خودتان را لایق لذت دانسته و تمام تلاش خود را می‌کنید که خجالت را کنار بگذارید. حتی سعی کنید هنگامی‌که تنها هستید، با خودتان صحبت و رفتار خوبی داشته باشید‌.

یادداشت پیام‌هایی در مورد خودتان

همان‌طور که مشاهده کردید نحوه صحبت با خودتان، برای افزایش کیفیت رابطه جنسی تأثیر بسیار زیادی دارد. حتی بهتر است شما صحبت‌هایی که در مورد خودتان دارید را یادداشت کنید. در این‌صورت افکار سمی شما مشخص شده و آن‌ها را رها خواهید کرد.

حذف یا ارتباط کم با افراد سمی

همان‌طور که می‌دانید در اطراف ما افرادی وجود دارند که همیشه دیدگاه‌های منفی در مورد رابطه جنسی دارند و طوری صحبت می‌کنند که رابطه زناشویی باعث شرمساری است. با این‌گونه افراد کمتر وقت بگذرانید، اما اگر متوجه شدید که رفتار آن‌ها بر روی شما تأثیر منفی می‌گذارد، آن‌ها را از زندگی خود حذف کنید.

مقابله با آسیب‌های گذشته

آسیب‌های گذشته و شکست‌هایی که در زندگی داشتید، تأثیر بسیار زیادی بر حال و آینده شما خواهد گذاشت. هرچند ممکن است برخورد با تروما بسیار طول بکشد اما ارزش آن را دارد. اگر شما بتوانید بر تروماها و زخم‌هایی که در گذشته داشتید غلبه کنید، شرم جنسی نیز در شما کاهش پیدا می‌کند.

مشورت با متخصص

اگر شما نمی‌دانید که چگونه با شرم جنسی خود مقابله کنید و یا اینکه حتی نمی‌دانید که این احساس خجالت از کجا نشات می‌گیرد بهترین توصیه مجله جوان ایرانی این است که با متخصص صحبت کنید‌. او می‌تواند به شما کمک کند تا علت خجالت‌های جنسی خود را پیدا کرده، همچنین به شما می‌گوید که چگونه این نوع شرم مخرب را رها کنید.

داشتن دیدگاهی مثبت در مورد رابطه جنسی

هرچند در بسیاری از فرهنگ‌ها همچنان رابطه جنسی یک عمل بی‌ارزش تصور می‌شود، اما شما عزیزان باید بدانید که به‌هیچ‌عنوان این نوع رابطه یک عمل غیراخلاقی نیست. حتی شما با داشتن رابطه جنسی می‌توانید زندگی بهتر و روان سالم‌تری را داشته باشید. بنابراین هیچ ترس و خجالتی از انجام آن نداشته باشید.

تلاش برای لذت بردن از خود

شما عزیزان باید به خودتان یادآوری کنید که هر بدنی برای تجربه لذت ساخته شده است، ازجمله بدن شما.

چه اشکالی دارد که شما نیز در زندگی از رابطه جنسی لذت ببرید. بنابراین شاید در ابتدا سخت باشد برای شمایی که سال‌ها غرق در شرم و خجالت بوده‌اید بخواهید از ارتباط خود احساس خوب داشته باشید، اما از لذت‌های کوچک شروع کنید‌. نقاطی از بدن خود را که بیشتر خجالت می‌کشید، شناسایی کنید آن‌ها را لمس کنید و ببینید که آیا اگر با شریک جنسی یا پارتنر خود در آن نواحی رابطه داشته باشید، باعث لذت شما می‌شود یا خیر. اگر جواب بله هست اجازه دهید که پارتنر شما آن مناطق لمس کرده و این شرم را از خود رها کنید.

با خودتان مهربان‌تر باشید

شما باید بدانید که شرم جنسی بر زندگی شما تأثیر بسیار بدی می‌گذارد. حتی رفاه، لذت زندگی و روابط شما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما نیاز است که شما با خودتان مهربان باشید و بدانید که شما عزیزان با احساس شرم و خجالت به دنیا نیامده‌اید. این احساس به آرامی وارد زندگی شما شده و تمامی روابط شما را تحت سلطه خود درآورده است. به خودتان یادآوری کنید که این باورها به شما متعلق نیستند و شما می‌توانید احساسات خود را تغییر داده و از این نوع خجالت جنسی رها شوید‌.

تلاش برای تناسب اندام

به ویژه بسیاری از خانم‌ها از اینکه اندام متناسبی ندارند، از انجام رابطه جنسی خجالت می‌کشند! یا ممکن است سینه‌های نامتقارن داشته و همچنین موهای زائد فراوان، تیرگی پوست و مواردی از این قبیل باعث شرم جنسی در افراد شود. این‌گونه افراد نسبت به بدن خود دید منفی دارند و نواقص ظاهری خودشان را بزرگ جلوه می‌دهند‌. درحالی‌که بسیاری از این نواقص برای مردان هیچ اهمیتی ندارد.

به جای اینکه از داشتن رابطه جنسی با همسر خود خجالت بکشید سعی کنید اندام خود را به حالت ایده‌آل تبدیل کنید. شما می‌توانید با انجام حرکات ورزشی به تناسب اندام برسید، در این صورت شرم شما در این مورد نیز رفع می‌شود.

اشاره کردن به جای صحبت

افرادی که از انجام رابطه جنسی خجالت می‌کشند، معمولاً از حرف زدن در مورد آن نیز شرم دارند. بنابراین بهتر است که به جای صحبت کردن، با حرکات دست به همسر خود اشاره کنیم و بگویید از چه نوع حرکتی لذت می‌برید. همچنین می‌توانید در پوزیشن مورد علاقه خود قرار بگیرید.

چگونه همسر خود را جذب کنیم؟ طرز حرف زدن صحیح با همسر چگونه است؟

شیوه صحیح صحبت کردن با همسر

ایجاد نور ملایم

افرادی که دچار خجالت کشیدن از رابطه جنسی هستند، معمولاً هرچه اتاق روشن‌تر باشد بیشتر خجالت می‌کشند! بنابراین بهتر است در ابتدای رابطه از وسیله‌هایی مانند شمع و یا چراغ‌خواب استفاده کنید. حتی می‌توانند از نور موبایل نیز برای کمی روشن کردن اتاق استفاده کنید. اما بدانید که مردها معمولاً اتاق روشن را برای رابطه جنسی دوست دارند‌. به مرور زمان می‌توانید نور اتاق را روشن‌تر کرده و کم کم خجالت شما نیز برطرف می شود‌.

بیان احساس نیاز خود به صورت غیرمستقیم

اگر شما از احساس نیاز خود به رابطه جنسی خجالت می‌کشید و نمی‌توانید شروع‌کننده رابطه باشید، به طور غیرمستقیم به همسرتان ابراز علاقه کنید. به عنوان مثال می‌توانید از لباس‌های تحریک‌کننده استفاده کنید، آرایش خاصی انجام دهید و یا اینکه فضا را طوری تزئین کنید که آماده رابطه جنسی هستید.

شناخت نقاط تحریک‌پذیر بدن

برخی از افراد نمی‌دانند که از چه چیزی لذت می‌برند و به نقاط حساس بدنشان آشنا نیستند. بهتر است هنگامی‌که تنها هستید، نقاط تحریک‌پذیر بدن خود را شناسایی کنید تا در هنگام رابطه جنسی خجالت نکشید و لمس آن نقاط برای شما عادی شود. حتی برخی از مواقع می توانید خود ارضایی کنید تا کاملاً بدن خود را بشناسید. به طور کلی بهتر است شما از اندام‌های جنسی خود شناخت بیشتری به دست آورید.

ایجاد صمیمیت بیشتر

فراموش نکنید هرچقدر شما با همسر و پارتنر خود صمیمیت بیشتری داشته باشید، درنتیجه شرم و خجالت شما از رابطه جنسی نیز کمتر می‌شود. بنابراین بهتر است میزان صمیمیت خودتان را نسبت به فرد مقابل افزایش داده و در هنگام رابطه جنسی می توانید از برخی از صداها نیز استفاده کنید. این صداها یک امر طبیعی است و میزان لذت شما را به همسرتان نشان می‌دهد‌‌. بنابراین احساسات خود را سانسور نکنید تا شرم و خجالت شما کمتر شود.

صداقت داشته باشید

فراموش نکنید که همسرتان بسیار شما را دوست دارد‌، وگرنه با شما ازدواج نمی‌کرد! معمولاً مردها دوست دارند که زن ها حرف دلشان را بزنند. همچنین زن ها نیز از صداقت مردها لذت می‌برند. اگر از چیزی خجالت می‌کشید به راحتی به همسر خود بگویید. در این صورت همسر شما از این موضوع آگاه شده و برای بهبود شرایط تلاش می‌کند.

به همسر خود اهمیت دهید

شما می‌توانید با پیامک و یا ارتباط از راه دور دل همسر خود را به دست آورید. اما فراموش نکنید که ارتباط چشمی لذت چند برابری دارد. به عنوان مثال شما عزیزان می توانید همسر خود را غافلگیر کنید‌. برای او هدیه بخرید و لباس جدید و جذاب بپوشید. خلاصه عملی انجام دهید تا همسر شما متوجه شود که به او اهمیت می‌دهید. در این صورت در هنگام رابطه جنسی نیز تعامل بهتری با یکدیگر داشته و خجالت شما کمتر می شود.

عشق بازی قبل از رابطه جنسی

رابطه جنسی فقط در اتاق‌خواب خلاصه نمی‌شود! قبل از اینکه شروع به برقراری این نوع رابطه کنید، با همسر خود عشق‌بازی داشته باشید. حتی یک پیام عاشقانه از سمت شما می‌تواند تحریک‌آمیز باشد. به عنوان مثال به همسر خود پیام دهید و بگویید به طور غیرمستقیم دوست دارید که شب در اتاق‌خواب چه اتفاقی بیفتد. برای بهبود روابط جنسی خود تلاش کنید و ساده از کنار این موضوع رد نشوید. هرچقدر ارتباط شما قبل از اتاق‌خواب عاشقانه و صمیمی‌تر باشد، در رابطه جنسی شرم کمتری خواهید داشت.

در این مقاله می توانید روش‌های عشق بازی قبل از رابطه جنسی را مطالعه کنید:

عشق بازی قبل از رابطه جنسی

انجام کارهای مورد علاقه همسر خود

طرز صحبت درست با همسر خود را آموزش ببینید. سعی کنید کارهایی که دوست دارد برایش انجام دهید و مهربان‌تر باشید. درواقع در هنگام رابطه جنسی خودتان را در اختیار همسر خود قرار دهید. اگر سعی کنید شریک جنسی شما لذت ببرد، او نیز این کار شما را جبران خواهد کرد و رابطه شما یک رابطه دوطرفه و قشنگی خواهد شد. در این صورت شرم و خجالت و این قبیل موارد در زندگی شما هیچ جایی ندارد.

کسب مهارت‌های ارتباطی

اگر ندانی‌  که چگونه همسر خود را جذب کنید، شرم جنسی شما بیشتر شده و شما فردی همیشه نگران می‌شوید. به شریک جنسی خود شک خواهید داشت که آیا او از شما خوشش می‌آید یا خیر. اگر مهارت‌های ارتباطی را بلد نباشید، به مرور زمان شرم جنسی شما نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین سعی کنید این اصول و مهارت‌ها را یاد بگیرید و بدانید چگونه باید با فرد موردعلاقه‌تان رفتار کنید.

 

سخن پایانی

شرم و خجالت در رابطه جنسی برای هر فردی متفاوت است. اما شما باید بدانید که اکثر افراد در هر مقطعی از زندگی، ممکن است این احساس را در روابط جنسی خود تجربه کنند. بنابراین شما نباید از این موضوع بسیار نگران و ناراحت باشید. بلکه با صبر و حوصله تلاش کنید تا با این احساس خجالت در رابطه جنسی مقابله کنید.

حال سؤال این است با اینکه داشتن شرم در روابط بسیار معمول است، چرا در مورد آن صحبت نمی‌کنید؟ چرا خودتان را به چالش نمی‌کشید؟ چرا سعی نمی‌کنید با آن مقابله کنید؟ در این بخش از جوان ایرانی روش‌های زیادی برای شما بیان شده تا بتوانید با احساس خجالت در رابطه جنسی غلبه کنید. اگر شما نیز تجربه‌ای در این مورد دارید می توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا