گردشگری و مهاجرت

مهندسی مواد در کانادا

علم مواد که حوزه ای بین رشته ای است با عنوان مهندسی و علم مواد نیز شناخته می شود. در حقیقت، رشته مهندسی مواد (Materials Engineering) رشته ای است که به کاربرد مواد در زندگی بشر مرتبط است. به شکلی که یک ماده ممکن است با توجه به استقامت آن در برابر گرما و خوردگی، مورد استفاده شود، در حالی که ماده دیگر برای کاربردهای الکترونیک مورد توجه قرار گیرد.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی مواد در کانادا منجر به تربیت متخصصان و مهندسانی خواهد شد که به توسعه، پردازش و آزمایش موادی می پردازند که به منظور تولید طیف وسیعی از محصولات مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

در ادامه، علاوه بر بیان اهمیت این رشته، به معرفی دانشگاه ها و موسسات آموزشی که برای تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا دوره هایی را در نظر گرفته اند، می پردازیم. همچنین، در این مطلب برخی از مهمترین شرایطی که لازم است تا برای اپلای مهندسی مواد در نظر گرفته شود، آورده شده است. در نهایت، ضمن معرفی کد شغلی این رشته در کانادا و مسیر شغلی آن، به طرح برخی از مسائل مرتبط با رشته مهندسی مواد در کشور کانادا پرداخته شده است.

اهمیت رشته مهندسی مواد در کانادا

تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا به شناخت و ایجاد موادی منجر می شود که در کیفیت، پیشرفت و ایمنی زندگی انسان نقشی حیاتی دارند. همواره کشف و ایجاد مواد جدید، منجر به ایجاد فناوری های جدیدی نیز شده است. این مواد می توانند در هر حوزه ای کاربرد داشته باشند. مهندسی عمران، الکترونیک، مکانیک، کشاورزی، پزشکی و مهندسی شیمی برخی از این حوزه ها هستند.

کافی است به کامپیوتر و گوشی تلفن همراه خود نگاهی کنید و از خود بپرسید که “این وسایل از چه موادی تشکیل شده اند؟” و یا “چرا به این شکل طراحی شده اند؟” و یا حتی از خود این سوال را بپرسید که “آیا بدون وجود مواد تشکیل دهنده این وسایل، توانایی ساخت آن ها نیز وجود داشت؟” برای پاسخ به این پرسش ها، نیاز است تا وارد دنیای رشته مهندسی مواد شوید!

با توجه به اینکه کشور کانادا یکی از کشورهای صنعتی است و بخش مهمی از اقتصاد کانادا متکی بر استخراج و فرآوری مواد معدنی است، رشته مهندسی مواد از اهمیت ویژه ای در کانادا برخوردار است. به شکلی که برای آزمایش و فرآوری مواد فلزی و غیر فلزی استخراج شده، نیاز به تخصص مهندسان مواد در کانادا است. حال که با اهمیت این رشته آشنا شدید، در ادامه به معرفی دانشگاه هایی می پردازیم که برای تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا، می توانید به آنها مراجعه کنید.

دانشگاه های دارای رشته مهندسی مواد در کانادا

به دلیل کیفیت بالای آموزش و پژوهش در کشور کانادا، همواره دانشجویان بین المللی هنگام اپلای رشته مهندسی مواد، به این کشور توجه ویژه ای نشان می دهند. به شکلی که ارسال تعداد بالایی از درخواست های ادامه تحصیل به دانشگاه های کانادا از سرتاسر جهان، دلیلی بر جذابیت ادامه تحصیل در کانادا است.

همچنین، رنکینگ دانشگاه های کانادا در نظام های رتبه بندی بین المللی نیز، در سطح بسیار بالایی قرار دارد. در ادامه، برخی از دانشگاه های برتری که برای ادامه تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا مورد توجه هستند، آورده شده است:

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه مک مستر
  • دانشگاه وسترن انتاریو
  • دانشگاه ساسکاچوان
  • دانشگاه اتاوا
  • دانشگاه دالهاوزی
  • دانشگاه لاوال

دانشگاه تورنتو

یک دوره کارشناسی، 2 دوره کارشناسی ارشد و یک دوره دکتری برای ادامه تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا در دانشگاه تورنتو در نظر گرفته شده است. جالب است بدانید که دانشکده مهندسی مواد در دانشگاه تورنتو تاریخچه ای در حدود بیش از 100 سال دارد و یکی از قدیمی ترین دانشکده های مهندسی در کانادا است.

این دانشگاه که در نظام رتبه بندی QS بهترین دانشگاه کانادا و یکی از بهترین دانشگاه های جهان محسوب می شود، در رتبه بندی موضوعی که از طرف سایت معتبر usnews اعلام شده است، رتبه 56 جهان را در بین تمامی دانشگاه های جهان در رشته علوم مواد کسب کرده است.

دانشگاه مک گیل

این دانشگاه یکی از دانشگاه های عمومی و قدیمی در کانادا است که از سال 1821 میلادی در استان کبک کانادا فعالیت علمی خود را آغاز کرده است. دانشگاه McGill کانادا نیز با ارائه یک دوره کارشناسی، سه دوره کارشناسی ارشد و یک دوره دکتری اقدام به ارائه رشته مهندسی مواد کرده است.

دانشگاه مک گیل در دوره کارشناسی، اقدام به ارائه پروژه های کاربردی حداکثر به مدت 12 ماه، به دانشجویان رشته مهندسی مواد در کانادا می پردازد. این موضوع موجب می شود تا دانشجویان بتوانند با کسب تجربه ای ارزشمند با محیط کاری نیز در هنگام تحصیل آشنا شوند.

بر طبق رتبه بندی سایت us news، دانشگاه مک گیل را می توان جزء سه دانشگاه برتر کانادا برای ادامه تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا دانست.

دانشگاه آلبرتا

دانشکده مهندسی مواد و شیمی در دانشگاه Alberta کانادا، با برخورداری از 50 استاد و بیش از300 دانشجوی تحصیلات تکمیلی، اقدام به ارائه دوره های مختلف برای تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا کرده است.

این دانشگاه که در سال 1908 به عنوان یک دانشگاه عمومی تأسیس شده است، یکی از بهترین دانشگاه های جهان برای ادامه تحصیل رشته مهندسی مواد است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

این دانشگاه که از سال 1915 میلادی فعالیت خود را شروع کرده است در استان بریتیش کلمبیا کانادا قرار دارد. این دانشگاه با بیش از 55 هزار دانشجو، درخواست بیش از 18 هزار دانشجوی بین المللی را برای شرکت در دوره های این دانشگاه پذیرفته است.

همچنین، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را برای تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا فراهم کرده است.

شرایط تحصیل در رشته مهندسی مواد در کانادا

جهت تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا، شرایط مشخصی در هر یک از دانشگاه ها و موسسات آموزشی این کشور، برای شرکت در دوره ها در نظر گرفته شده است. عموماَ شرایطی مانند ارائه حداقل نمره از امتحان های زبان مانند تافل آی بی تی و یا آیلتیس آکادمیک، شرط حداقل معدل و ارائه آخرین مدرک تحصیلی از جمله شرایطی هستند که برای اپلای رشته مهندسی مواد در کانادا نیاز است تا مورد توجه دانشجویان قرار گیرد.

در ادامه، به برخی از شرایط تحصیلی برای ورود به دوره های مختلف رشته مهندسی مواد، که از طرف برخی از دانشگاه های کانادا اعلام شده است، می پردازیم.

دانشگاه تورنتو

دانشجویان برای تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا دانشگاه تورنتو و در مقطع کارشناسی نیاز است تا حداقل نمره 16 را در درس های ریاضی، شیمی و فیزیک در دوره پیش دانشگاهی و برای دیپلم متوسطه ارائه دهند. همچنین، برای فارغ التحصیلان بعد از سال 2019 میلادی، ارائه مدرک دوره دوم متوسطه الزامی است.

به علاوه، ارائه حداقل نمره از امتحان آیلتس آکادمیک برابر با 6.5 که در هر مهارت حداقل نمره 6 کسب شده باشد، و یا حداقل نمره 100 از امتحان تافل آی بی تی که در مهارت نوشتاری حداقل نمره 22 کسب شده باشد، از دیگر شرایط شرکت در این دوره است.

همچنین برای تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا دانشگاه تورنتو و در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان نیاز است که یک مدرک کارشناسی با حداقل معدل B در دوسال آخر تحصیلی را ارائه دهند. به علاوه، ارائه حداقل نمره 93 از امتحان تافل آی بی تی که در مهارت های گفتاری و نوشتاری حداقل نمره 22 کسب شده باشد، و یا ارائه حداقل نمره 7 از امتحان آیلتس آکادمیک که در هر مهارت حداقل نمره 6.5 کسب شده باشد، از دیگر شرایط شرکت در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه تورنتو برای رشته مهندسی مواد است.

داوطلبان برای شرکت در دوره های تحصیلات تکمیلی نیاز به ارائه نمره از امتحان GRE نخواهند داشت.

دانشگاه مک گیل

برای تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا دانشگاه مک گیل و در دوره کارشناسی ارشد، برخورداری از یک مدرک کارشناسی الزامی است. به شکلی که معدلی حداقل معادل با GPA برابر با 3 در کل دوره کارشناسی و یا،GPA  برابر با 3.2 در دو سال آخر تحصیل کارشناسی مورد نیاز است.

همچنین، برای شرکت در دوره های تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه، داوطلبان نیاز است تا حداقل نمره برابر با 6.5 از امتحان آیلتس آکادمیک و یا، حداقل نمره برابر با 86 از امتحان تافل آی بی تی که حداقل نمره در هر مهارت نیز کمتر از 20 نباشد را ارائه دهند.

دانشگاه آلبرتا

برای شرکت در دوره های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه، ارائه حداقل نمره 90 از امتحان تافل آی بی تی با حداقل نمره 21 در هر مهارت و یا، ارائه حداقل نمره 6.5 از امتحان آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 6 در هر مهارت مورد نیاز است. همچنین، برای شرکت در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آلبرتا، ارائه یک مدرک کارشناسی در یکی از رشته های مهندسی مواد و یا مهندسی شیمی از یک دانشگاه معتبر الزامی است. به علاوه، ارائه حداقل معدل GPA معادل با 3 در دو سال آخر تحصیلی مورد نیاز است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

برای شرکت در دوره های کارشناسی ارشد، ارائه یک مدرک کارشناسی با حداقل معدل 16 الزامی است. برای شرکت در دوره دکتری نیز ارائه یک مدرک کارشناسی ارشد با حداقل معدل 16 مورد نیاز است.

حداقل نمره از امتحان تافل آی بی تی برای شرکت در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه بریتیش کلمبیا، برابر با 90 با حداقل نمره 21 در مهارت های گفتاری و نوشتاری، و حداقل نمره 22 در سایر مهارت ها است. و یا ارائه حداقل نمره 6.5 از امتحان آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 6 در هر مهارت، جهت ارائه درخواست شرکت در این دوره ها مورد نیاز است.

شهریه و مدت زمان دوره های آموزشی رشته مهندسی مواد در کانادا

دانشگاه تورنتو

دوره کارشناسی ارشد مهندسی مواد در دانشگاه تورنتو دوره ای یک ساله است.

دانشگاه مک گیل

دوره کارشناسی ارشد مهندسی مواد در دانشگاه مک گیل دوره ای تمام وقت است که مدت زمان تحصیل در این دوره 2 سال در نظر گرفته شده است. شهریه شرکت در این دوره نیز در حدود 18201 دلار کانادا در هر سال تحصیلی ذکر شده است.

دانشگاه آلبرتا

مدت زمان تحصیل در رشته مهندسی مواد در کانادا دانشگاه آلبرتا برای دوره کارشناسی، 4 سال است. هزینه تحصیل در کانادا می تواند با توجه به عوامل مختلفی مانند مقطع تحصیلی و محل اسکان دانشجو متفاوت باشد.

به عنوان مثال، برای مقطع کارشناسی، شهریه در هر سال تحصیلی مبلغی به اندازه 39500 دلار تعیین شده است. این بدان معنا است که مجموع شهریه پرداختی در مدت 4 سال مبلغی برابر با 158 هزار دلار خواهد بود. همچنین، چنانچه به عنوان یک دانشجوی بین المللی در محوطه دانشگاه ساکن شوید، هزینه اسکان به همراه سایر هزینه های جانبی مانند تهیه کتاب و وسایل آموزشی نیز در مجموع مبلغی در حدود 10088 دلار در نظر گرفته شده است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دوره کارشناسی رشته مهندسی مواد در دانشگاه بریتیش کلمبیا دوره ای 4 ساله است. همچنین، دانشگاه بریتیش کلمبیا دارای دو دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مواد است، که معمولا مدت زمان تحصیل در این دوره ها بین 18 الی 24 ماه خواهد بود. مدت زمان دوره دکتری در این رشته در دانشگاه بریتیش کلمبیا، زمانی بین 36 الی 48 ماه در نظر گرفته شده است.

درباره قیمت فروش دلار کانادا بخوانید.

بورسیه تحصیلی رشته مهندسی مواد در کانادا

تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا فرصت های بسیار زیاد و ممتازی را در دریافت بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان فراهم خواهد کرد. دانشگاه های کانادا در زمینه اعطای جوایز و بورسیه های مختلف تحصیلی به دانشجویان، در جهان پیشتاز هستند. به عنوان مثال، دانشکده مهندسی مواد دانشگاه تورنتو، بیش از 3 میلیون دلار بورسیه های مختلف پژوهشی را به دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشکده، در هر سال تحصیلی اعطا می کند.

دانشگاه های دیگری نیز وجود دارند که برای تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا اقدام به ارائه بورسیه های متنوع با مبالغ قابل توجهی می کنند. به عنوان مثالی دیگر، دانشگاه مک گیل بورسیه های خوبی را برای دوره های تحصیلات تکمیلی این دانشگاه در نظر گرفته است. در جدول زیر نیز، به برخی از بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های کانادا اشاره شده است:

نوع بورسیهمقدار بورسیهدانشگاه
بورسیه کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجویان بین المللی با عنوان فلوشیپ دلتا کاپا4 هزار دلار برای یک سال تحصیلیدانشگاه تورنتو
بورسیه ورودی کارشناسی ارشد27500 دلاردانشگاه آلبرتا
بورسیه دانشکده برای دانشجویان کارشناسی مهندسی مواددر حدود 2500 دلار در سالدانشگاه مک گیل
جایزه شهریه برای دانشجویان بین المللی در مقاطع تحصیلات تکمیلیتا حداکثر 3200 دلار در هر سال تحصیلیدانشگاه بریتیش کلمبیا

کد مشاغل رشته مهندسی مواد در کانادا

تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا منجر به مطالعه مشخصات و ویژگی های فلزات و سایر مواد غیر فلزی می شود. همچنین، طراحی و توسعه ماشین آلات و فرآیندها به منظور استخراج، پالایش و فرآوری فلزات، آلیاژها و سایر مواد مانند سرامیک و مواد کامپوزیت، از دیگر وظایف مهندسان مواد است.

کد شغلی برای رشته مهندسی مواد در کانادا بر اساس طبقه بندی ملی مشاغل کانادا (NOC)، 2142  در نظر گرفته شده است.

مسیر شغلی رشته مهندسی مواد در کانادا

در صورت تحصیل رشته مهندسی مواد در کانادا، فرصت های مختلفی برای کسب درآمد در حوزه های پژوهشی و یا صنعتی در انتظار شما خواهد بود. به شکلی که با دریافت یک مدرک کارشناسی در رشته مهندسی مواد، می توانید از دانش کسب شده در بسیاری از حوزه های دیگر نیز استفاده کنید.

کار بر روی محصولات و فرآورده هایی مانند سلول های سوختی، پلیمرهای مرتبط با ژن درمانی، الکترونیک فیبر نوری و انرژی خورشیدی تنها برخی از حوزه های تخصصی هستند که یک فارغ التحصیل مهندسی مواد می تواند در این حوزه ها مشغول به کار شود.

مهندسان مواد و متالوژی در شرکت های مهندسی مشاور، شرکت های تولید و فرآوری فلزات و مواد معدنی، موسسات آموزشی، پژوهشی و نهادهای دولتی می توانند مشغول به کار شوند. البته فارغ التحصیلان در ابتدا نیاز است تا مدرک مهندسان حرفه ای در کشور کانادا را بدست آورده و به مدت 3 الی 4 سال به شکل تحت نظر مشغول به کار شوند.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا