بیماری‌ها و راه درمان

آیا ویروس امیکرون کشنده است؟ خبرهای جدید

علائم + درمان ویروس اومیکرون چیست؟

ویروس امیکرون چیست؟ اومیکرون که با نام Omicron نیز شناخته می‌شود، یک ویروس مستقل نیست بلکه به عنوان یک Variant یا جهش از ویروس کووید – 19 شناخته می‌شود. در این مقاله با ما باشید تا به این پرسش که ویروس اومیکرون چیست، چقدر خطرناک است، آیا باعث مرگ می‌شوند، چه علائم و ویژگی‌هایی دارد بپردازیم.

ویروس امیکرون چیست؟

در پاسخ به اینکه ویروس اومیکرون چیست؟ به طور خلاصه باید گفت نوع Omicron کووید-19 بر اساس شواهد، ویروسی از همین خانواده است که دارای چندین جهش مختلف بوده و مشخصات و ویژگی‌های مختلفی دارد. این نوع ویروس توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) یک نوع نگران کننده نامیده شده است. شواهد اثبات شده نشان می‌دهد که Omicron به طور قابل توجهی سریعتر از نوع دلتا است.

منشا ویروس اومیکرون چیست؟ ویروس امیکرون اولین بار در تاریخ 5 آذر سال 1400 یعنی در 26 نوامبر 2021 توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) یک بیماری خطرناک شناخته شد و به نام Omicron نیز نامگذاری شد. نگرانی از این نوع ویروس به خاطر سرعت شیوع بالا و احتمال عفونت دوباره آن است. همچنین نگرانی‌ برای آن نیز وجود دارد که امیکرون بتواند محافظتی را که واکسن‌ها ایجاد کرده‌اند را دور بزند یا غیرفعال کند. فایزر معتقد است که سه دوز از واکسن mRNA این شرکت می‌تواند Omicron را در آزمایشات آزمایشگاهی خنثی کند و دو دوز می‌تواند همچنان از بیماری‌های جدی به دنبال عفونت با این نوع جلوگیری نماید.

مشخصات ویروس اومیکرون

با گذشت بیش از 2 سال از شیوع ویروس کرونا در دی‌ماه سال 1398، جهش‌های مختلفی در این ویروس به وجود آمده است که شامل ویروس کووید-19، آلفا، دلتا، لامبدا می‌باشد. اما مشخصات ویروس اومیکرون چیست. از جمله مشخصاتی که برای ویروس امیکرون بیان شده است می‌توان گفت:

  • این ویروس در سال 2021 در آفریقای جنوبی شناسایی شد.
  • نام اولیه این ویروس 1.1.529 است که سپس به اومیکرون تغییر نام داده شد.
  • این نوع ویروس جهش‌های بسیاری در پروتئین اسپاپک خود دارد که می‌تواند به عنوان یک عامل کلیدی در ورود ویروس به بدن و سلول‌های آن نقش ایفا کند.
  • مطالعات اولیه نشان می‌دهد که این ویروس در برونش‌های انسان – لوله‌هایی که هوا را از نای به ریه‌ها می‌برند – ۷۰ برابر سریع‌تر از سایر انواع ویروس پخش می‌شود.
  • دکتر آنجلیک کوئزتی، رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی، گفته است که بیماران مبتلا علائم “بسیار خفیف” را نشان می‌دهند.
  • یکی از مواردی که بایستی در مشخصات ویروس اومیکرون چیست بدانید، آن است که علائم سردرد، خستگی و سرفه شایع‌ترین نشانه‌های نوع Omicron کووید-19 هستند. علائم دیگری مانند احتقان و آبریزش بینی نیز با آن همراه بوده است.
  • تا هنوز مشخص نشده است که انتقال این نوع ویروس نسبت به دلتا سیریع‌تر است یا خیر.
  • بنا به گفته سازمان جهانی بهداشت، هنوز تعیین نشده است که عفونت ایجاد شده توسط این مشکل شدیدتر است یا خیر.
  • همچینن بایستی به این نکته توجه کنید که انواع گونه‌های کووید 19 از جمله گونه دلتا آن، می‌تواند منجر به مرگ شود. این هشدار به ویژه برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری‌های قلبی و زمینه‌ای دارند، بسیار مهم است.
ویروس امیکرون چیست؟
جهش امیکرون چیست؟

علائم ویروس اومیکرون

علائم ویروس اومیکرون چیست؟ اگر بخواهیم 5 تا از مهم‌ترین علائم ویروس اومیکرون را برای شما نام ببریم بایستی به سرفه، خستگی، احتقان، آبریزش بینی و بدن درد عمومی اشاره نمود که از سوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در ایالات متحده بیان شده است. با این حال، CDC یا سازمان پیشگیری و کنترل بیماری در آمریکا بیان می‌کند که این موارد جامع (یا کامل) نیست و می‌تواند علائم دیگری را نیز شامل شود. همچنین علائم دیگری نیز که به این موارد می‌توان اضافه کرد باید به حالت تهوع و فقدان اشتها نیز اشاره نمود.

بنابراین در پاسخ به اینکه علائم ویروس اومیکرون چیست باید یک دسته‌بندی کلی را ارائه نمود:

  • شایع ترین علائم Omicron: تب، سرفه، خستگی، از دست دادن چشایی یا بویایی، دردهای عضلانی، حالت تهوع و استفراغ، احتقان یا آبریزش بینی.
  • علائم کمتر شایع: گلودرد، سردرد، درد، اسهال، بثورات پوستی، تغییر رنگ انگشتان دست یا پا قرمز یا سوزش چشم.
  • علائم جدی در تنفس: مشکل در تنفس یا تنگی نفس، از دست دادن تکلم یا تحرک، گیجی یا درد قفسه سینه.

همچنین در ادامه پاسخ  به این پرسش باید گفت یکی از نشانه‌های بارز نوع Omicron کووید، بدن درد است. همچنین تعریق شبانه می‌تواند نشانه‌های نوع جدید Omicron باشد که ممکن است در شب ایجاد شود. دکتر هاریش چافل می‌افزاید که درد در بدن نشانه عفونت است.

در موج‌های کرونا در کشور هند، جدای از سه علامت اصلی، علائم غیرعادی در آخرین امواج این نوع ویروس شامل حرکات شل و گرفتگی شکم است. در موج سوم در هند، 3 علامت شدید وجود داشت. این علائم شامل سردرد شدید، سرماخوردگی شدید که با آبریزش بینی همراه بود و نیز گلودرد و در نهایت درد شدید در بدن که با کمردرد همراه بوده است.

تجزیه و تحلیل اولیه در رابطه با علائم ویروس اومیکرون چیست نشان داد که شایع‌ترین علائم گزارش شده در هر دو گونه آخر کرونا تا حد زیادی یکسان است که شامل آبریزش بینی، سردرد، خستگی، عطسه و گلودرد هستند. یافته‌ها نشان می‌دهند که هیچ تفاوت شدیدی در رایج‌ترین علائم در دو نوع SARS-CoV-2 وجود ندارد.

علائم کرونا را در کودکان در این مقاله مطالعه کنید.

عوارض ویروس اومیکرون

آیا با عوارض این ویروس آشنا هستید. عوارض ویروس اومیکرون چیست. اگر به این نوع بیماری مبتلا شوید، می‌توان انتظار داشت که مشکلات زیر را به همراه داشته باشید که عبارتند از:

  • تب
  • خستگی
  • سردرد
  • از دست دادن حس چشایی و بویایی به صورت ناگهانی
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • تنگی نفس
  • اسهال
  • گلودرد
  • سرفه: سرفه کردن را می‌توان یکی دیگر از مهم‌ترین پاسخ به اینکه علائم ویروس اومیکرون چیست دانست. سرفه کردن هنگام ابتلا به این بیماری طوری است که بیش از یک ساعت طول می‌کشد و می‌تواند همراه با دیگر مشکلات مانند آبریزش بینی، گلودرد، بدن درد، سردرد نادر، احساس سرما، تب و … همراه باشد.

اگر بخواهیم ویروس اومیکرون را مانند کرونا بدانیم، می‌تواند عوارض بلند مدت دیگری مانند تحلیل عضلانی، بی‌حالی و ضعف، خستگی، تنگی نفس، درد در قفسه سینه و مفاصل و … را نیز اضافه نمود.

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد علائم مرتبط با Omicron با سایر انواع این ویروس متفاوت است. درک میزان و شدت این نوع ویرونس می‌تواند تا هفته‌ها به طول بینجامد. همه انواع کووید-19، از جمله نوع دلتا که در سراسر جهان غالب است، می‌تواند باعث بیماری شدید یا مرگ شود، به‌ویژه برای آسیب‌پذیرترین افراد؛ بنابراین پیشگیری همیشه کلیدی است.

همچنین در کنار اینکه عوارض ویروس اومیکرون چیست، باید بدانید پس از اینکه تست کرونای شما منفی شد، اگر آنقدر بیمار هستید که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارید، پزشکان ممکن است بخواهند بدانند کدام سویه شما را آلوده کرده است؛ زیرا برخی از درمان‌ها به اندازه سایر نسخه‌های کووید-19 در برابر Omicron مؤثر نیستند. اما اگر به یک مورد خفیف دچار شده‌اید، بهتر است وقت خود را صرف پیگیری آن و اینکه کدام نوع است، در فضای مجازی تلف نکنید تا هم انرژی شما حفظ شود و هم استرس شما بی جهت افزایش یابد. شما باید استراحت کنید و خود را از دیگران جدا کنید تا زمانی که علائم فروکش کنند، مهم نیست که چه باشد.

علائم و عوارض اومیکرون
نشانه های اومیکرون

آخرین خبر از ویروس اومیکرون

آخرین اخبار راجع به ویروس اومیکرون چیست. به طور کلی، شدت موارد ابتلا در افراد مختلف، بسته به عوامل بسیاری از جمله وضعیت واکسیناسیون، سن، سلامت کلی و عوامل اجتماعی و اقتصادی متفاوت است. جدیدترین مطالعه‌ای که شامل نزدیک به 70000 بیمار COVID-19 در Kaiser Permanente در کالیفرنیای جنوبی بود، نشان داد که بیماران مبتلا به عفونت‌های امیکرون کمتر به دلیل کووید-19 در بیمارستان بستری می‌شوند و زمانی که بستری شدند، مدت اقامت کوتاه‌تری در بیمارستان داشتند.همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، این ویروس می‌تواند خطرناک باشد. بنا به نظر یک متخصص که در دانشگاه کیس وسترن در کلیولند (ایالت اوهایو آمریکا) فعالیت می‌کند، این بیماری می‌تواند برای افراد در گروه سنی بالا یک بیماری بد درنظر گرفته شده و حتی خطر آن کمتر از نوع دلتا نیست.

ویروس امیکرون در ایران

آخرین اخبار در ایران برای ویروس اومیکرون چیست. “اومیکرون سویه غالب در ایران”. این مهم‌ترین خبری است که می‌توان در مورد امیکرون در ایران بیان کرد. بنا به گفته عضو هیئت علمی در ایران، بیشتر از 90 درصد از افرادی که دارای علائم سرماخوردگی هستند، به این بیماری دچار شده‌اند. عادی انگاری و نیز عدم تصمیم‌گیری‌های سخت در ایران دو عاملی است که از نظر این متخصص می‌تواند منجر به افزایش موارد مبتلا به این بیماری شود.

طبق آخرین آمارها تاکنون 16 میلیون و 441 هزار نفر هر 3 دوز واکسن را زده‌اند. در 24 ساعت گذشته 11731 نفر شناسایی شده است و در کل 6.322.183 میلیون نفر به این بیماری دچار شده، 6.098.675 میلیون نفر بهبود یافته و 132.380 هزار نفر در اثر این بیماری فوت کرده‌اند. در حال حاضر نیز 7 شهرستان به رنگ قرمز درآمده است.

جالب است بدانید که پیک بستری‌های امیکرون در آمریکا 1.5 برابر بیشتر از پیک دوره بستری دلتا است که ایران روند با این وضعیت در کشورهای پیشرفته می‌تواند پیش‌گویی برای کشورهای دیگر باشد. همچنین پیک قله مرگ این نوع ویروس بیشتر از دلتا گزارش شده است.

ویروس امیکرون در ترکیه

آخرین اخبار در ترکیه برای ویروس اومیکرون چیست. آمارهای وزارت بهداشت کشور ترکیه روز شنبه نشان می‌دهد که ترکیه در طی 24 ساعت 94783 مورد جدید ابتلا به کووید-19 را ثبت کرده است که بالاترین رقم روزانه این بیماری همه گیر است، اما فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه می‌گوید که این بدترین مورد بیماری همه گیر است و تمام می‌شود. موارد روزانه در هفته های اخیر با گسترش نوع Omicron به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است، اما این مقام ترکیه گفته است که نوع جدید تأثیر این همه گیری را کاهش می‌دهد؛ زیرا بیماری ناشی از آن شدت کمتری دارد. کوجا در توییتر گفت: “افزایشی که در تعداد موارد مشاهده می‌کنیم نباید ناامید کننده تلقی شود. ویروس در قدرت قبلی خود نیست. بخش نگران کننده همه گیری به پایان رسیده است.”

بنابه گزارش‌ها تاکنون بیش از 141 میلیون و 612 هزار دوز واکسن تزریق شده است. کرونا در ترکیه 11.3 میلیون نفر را مبتلا کرده است که 86.871 هزار نفر تاکنون فوت کرده‌اند.

آخرین خبر از ویروس اومیکرون
جدیدترین اخبار اومیکرون

خطر ویروس اومیکرون

خطر ویروس اومیکرون چیست و آیا باعث مرگ می‌شود؟ افرادی که مبتلا به این نوع از کووید-19 هستند، می‌توانند از حدود 2 روز قبل از شروع علائم و تا 10 روز پس از آن، دیگران را آلوده کنند. در کنار این موضوع، باید بدانید که این دسته از افراد می‌توانند حتی اگر نشانه‌های ضعیفی هم داشته باشند (و یا نداشته باشند)، دیگران را مبتلا به این بیماری نمایند. پس بایستی در خانه باقی بمانند.این دوره عفونت 12 روزه می‌تواند برای افراد مختلف بیشتر یا کمتر باشد. بنا به داده‌های جدیدی که بدست آمده است، در نوع امیکرون دوره عفونت کمتر است (نسبت به سایر سویه‌های این کرونا). این نکته هم از سوی آژانس امنیت سلامت کشور بریتانیا با اعلام اینکه فاصله بین عفونت ممکن است برای نوع Omicron کوتاه‌تر از نوع دلتا باشد، صدق می‌کند.

آیا ویروس اومیکرون کشنده است؟

آیا کشندگی جزوی از مشخصات ویروس اومیکرون چیست؟ این نوع جدید بسیار مسری‌تر از انواع قبلی است و باعث افزایش موارد ابتلا در سراسر بریتانیا و سایر کشورها می‌شود. مهم است که به یاد داشته باشیم که اگرچه omicron و دلتا ممکن است برای بسیاری از ما مانند سرماخوردگی باشد، اما هنوز هم می‌تواند باعث مرگ یا ایجاد علائم طولانی مدت (به خصوص برای افراد متبلا به بیماری‌های ایمنی بدن و افراد مسن) شود. زندگی روزمره را مختل می‌کند، به خصوص برای افرادی که واکسینه نشده اند یا دارای نقص ایمنی هستند.

تاکنون اکثر موارد را در افراد جوان‌تر دیده‌ایم، اما رفته رفته شاهد افزایش موارد در گروه‌های سنی بالاتر هستیم در حالی که نرخ کلی عفونت همچنان بالاست. افزایش اخیر موارد مثبت در افراد بالای 75 سال نگران‌کننده است، اما افزایش سطح بالای واکسیناسیون در کشورها به خصوص در گروه‌های مسن‌تر و آسیب‌پذیرتر همچنان می‌تواند به علائم خفیف‌تر و تعداد کم بستری شدن در بیمارستان‌ها منجر شود.

خطر ویروس اومیکرون
میزان مرگ و میر ویروس امیکرون

درمان ویروس اومیکرون

راه حل درمان ویروس اومیکرون چیست. در پاسخ به این پرسش سری به سایت سازمان جهانی بهداشت می‌زنیم که در بخش “اثر بخشی درمان‌های فعلی” می‌گوید:

  • “کورتیکواستروئیدها و مسدودکننده‌های گیرنده IL6 همچنان برای مدیریت بیماران مبتلا به COVID-19 شدید مؤثر خواهند بود. سایر درمان‌ها برای بررسی اینکه آیا با توجه به تغییرات بخش‌هایی از ویروس در نوع Omicron هنوز به همان اندازه مؤثر هستند، ارزیابی خواهند شد.”

در رابطه با اینکه اثر بخشی واکسن برای درمان ویروس اومیکرون چیست، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این سازمان با شرکای فنی برای درک تأثیر بالقوه این نوع بر اقدامات متقابل موجود ما، از جمله واکسن‌ها، کار می‌کند. با این حال باید بدانید که واکسن‌ها می‌توانند از شما در برابر ایجاد بیماری‌های شدید و مرگ حیاتی باشند. واکسن های فعلی در برابر بیماری های شدید و مرگ موثر باقی می‌مانند.

بنا به آخرین اخبار، با توجه به اینکه نوع امیکرون یک نوع ویروس کرونا است که سابقه بیشتری را در ابتلا افراد در سراسر جهان به خود اختصاص داده است، 2 داروی دیگر نیز در دستورالعمل‌ها برای آن توصی شده است که می‌تواند جهت بهبود COVID-19 استفاده شود؛ زیرا نوع عفونی‌تر یعنی Omicron ویروس کرونا باعث افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا در سراسر جهان می‌شود.

کارشناسان بین‌المللی آژانس سازمان ملل در دستورالعمل‌هایی که توسط بریتانیا منتشر شده است، گفته‌اند که داروی baricitinib، که برای درمان آرتریت روماتوئید نیز استفاده می‌شود، برای بیماران مبتلا به کووید-19 شدید یا بحرانی در ترکیب با کورتیکواستروئیدها اکیداً توصیه می‌شود. این دارو نیاز به تهویه را کاهش می‌دهد و مشخص شده است که شانس بقای بیماران را بدون هیچ نشانه‌ای از افزایش عوارض جانبی افزایش می‌دهد. داروی دوم sotrovimab یک درمان آزمایشی آنتی بادی مونوکلونال، برای افرادی که مبتلا به کووید-19  غیرشدید هستند اما در بالاترین خطر بستری شدن در بیمارستان‌ها بستری‌اند می‌باشد.

درمان ویروس اومیکرون
راه درمان امیکرون

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا