مهارت های زندگی

چرا ماه صفر باید صدقه داد؟ بررسی علل و اعمال ماه صفر

علت صدقه دادن در ماه صفر چیست؟

چرا ماه صفر باید صدقه داد؟ این پرسشی است که در میان عموم مردم مطرح شده است. به طور کلی، وقوع مناسبت‌هایی از نظر تاریخی (نه دینی)، سبب شده است تا ماه صفر را به عنوان یک ماه منحوس در نظر بگیرند. دلیلی که در پاسخ به پرسش “چرا ماه صفر باید صدقه داد؟” می‌توان بیان کرد، این است که به طور کلی، در امان بودن از این بار منفی می‌تواند با صدقه دادن انجام شود.

ماه صفر و اهمیت آن

ماه صفر را می‌توان از جمله ماه‌هایی دانست که در تقویم و مناسبات اسلامی، یک ماه معروف به نحوست شناخته می‌شود. در این رابطه برای منحوس بودن آن می‌توان دلایل مختلفی را بیان کرد که شاید همین توصیف بتواند پاسخی برای اینکه چرا ماه صفر باید صدقه داد باشد.

  • در چهار روز ماه صفر، رحلت پیامبر اکرم ثبت شده است.
  • یکی دیگر از علل منحوس بودن آن است که در ابتدای این ماه، اسرای کربلا به همراه راس امام حسین به شهر شام وارد و مورد هتک حرمت واقع شدند.
  • رویدادهای مهم و بد دیگری نیز در این ماه واقع شده است که از جمله آنها می‌توان به رخ دادن جنگ صفین، در نخستین روز های این ماه اشاره کرد.
  • شهادت امام حسن (ع) و نیز امام رضا نیز در این ماه ذکر شده است که می‌تواند عللی برای تایید این واقعه باشد.
  • مناسبت‌های دیگری نیز در روزهای 3، 5، 7، 8، 9 و 20 صفر واقع شدند. از جمله این وقایع به ترتیب می‌توان به ولادت امام باقر، شهادت حضرت رقیه در خرابه شام، ولام امام موسی کاظم، وفات حضرت سلیمان، وفات عمربن یاسر (اصحاب پیامبر) اربعین حسینی اشاره کرد.

ذکر این موارد دلیلی است که مسلمانان به واسطه آنها، این ماه را بد یمن می‌دانند و نیز معتقدند که وحی در این ماه قطع می‌گردد. امام علی (ع) در این رابطه می‌فرمایند، با رحلت پیامبر (ص) چیزی قطع شده است که با فوت هیچ فرد دیگری قطع نمی‌شود.

در این قسمت، هدف از نهی از منکر را بخوانید.

ماه صفر که با عنوان‌های دیگری همچون صفر الخیر، صفر المظفر نیز شناخته می‌شود، به عنوان 2 امین ماه قمری است که روایات متعددی برای نام گذاری آن نیز بیان شده است. از جمله:

  • این ماه به معنای تهی نام نهاده شده است؛ چراکه در آن زمان بازارهایی در یمن برای آذوقه رسانی شکل می‌گرفته است که اگر کسی به آن نرسد و تامین نگردد، از گرسنگی خواهد مرد.
  • روایت دیگر، خالی شدن خانه‌ها را علت نام گذاری این ماه می‌دانند. چراکه در زمان جاهلیت، مردم در ماه محرم که یک ماه حرام است، از جنگ دست کشیده و سپس با آمدن ماه صفر، به جنگ ها می‌رفتند و خانه‌ها را خالی می‌گذاشتند.
ماه صفر چیست؟
ویژگی های ماه صفر چیست؟

چرا ماه صفر باید صدقه داد؟

با توجه به دلایل و مقدماتی که در بخش اول بیان شد، تا حدودی مشخص می شود که چرا ماه صفر باید صدقه داد. در این حالت می‌توان ابتدا به توصیه برخی روایات اسلامی اشاره کرد که در آن، مسلمانان را از انجام دادن کارهای مهم شان در این ماه باز داشته است. در ادامه این روایات نیز توصیه شده است که برای رفع بلایا و آفات، مسلمانان صدقه دهند.

در ادامه بررسی این موضوع که چرا ماه صفر باید صدقه داد، لازم است با تاثیرات این کار در دفع بلاها آشنا شد. به طور کلی باید بدانید که صدقه به دو نوع واجب و مستحبی تقسیم می‌شود. فواید صدقه می‌تواند در بخش‌های مختلفی بررسی شود. از جمله جلب خیرات که می‌تواند منجر به برکت در مال و افزایش رزق و روزی، قرار گرفتن در رحمت خداوند و نیز برکت در مال باشد. بخش دیگری از دادن صدقه برای رفع مشکلات است. اگر شما به عنوان یک مسلمان به خداوند و بخش معنوی هر زندگی اعتقاد داشته باشید، باید بدانید که در احادیث و قرآن، صدقه عاملی است که منجر می‌شود تا غضب پروردگار دفع شود. این مورد می‌تواند یکی از دلایل خوبی باشد که چرا ماه صفر باید صدقه داد و چگونه از شر آفات و اتفاقات بد در امان بود.

همچنین صدقه دادن به عنوان عاملی برای نحوست روز و شب بیان شده است و می‌تواند در دفع امراض، غرق شدن، آتش سوزی، جلوگیری از عارض شدن به دیوانگی، جلوگیری از وقوع مرگ و نیز اتفاقات بد نیز موثر باشد. دلیل دیگری که می‌تواند در پاسخ به این پرسش که چرا ماه صفر باید صدقه داد بیان شود، آن است که ملایمات و سختی‌ها برای افراد کمتر شوند.

چرا در ماه صفر صدقه دهیم؟
علل صدقه دادن در ماه صفر چیست؟

نکات مهم در صدقه دادن و اعمال ماه صفر

در انتها با پاسخ به اینکه چرا ماه صفر باید صدقه داد، نکاتی را راجع به این امر بیان می‌کنیم که به شرح زیر هستند:

  • صدقه دادن تنها منحصر به بخشیدن مال نمی‌شود. بلکه هر کسی می‌تواند بسته به وسع و یا مال اضافه‌ای که دارد، مقداری از آن را ببخشد. کار خیر می‌تواند در اشکال مختلفی به کار برود.
  • در کنار دادن صدقه، شما می‌توانید برای دفع بلاها همچنین نسبت به دعا کردن اقدام کنید که در این حالت نیز دعا کردن امری است که خداوند آن را عاملی در جلوگیری از آفات، بالایا، ناراحتی ها و ناگواریها می‌داند. شما می‌توانید برای عمل به این توصیه، از دعاهایی که در کتب مختلف بیان شده از جمله دعای “یا شدید القوی و یا شدید المحال …” استفاده کنید. این دعا به توصیه روایات در ماه صفر برای ده بار خواندن توصیه شده است.
  • در نهایت عمل دیگری که می‌تواند در کنار صدقه دادن، برای دفع بلا مفید باشد، استغفار است که می‌تواند منجر به آمرزش الهی شود. او را در چتر رحمت خدا قرار داده و نیز از ناگواری‌ها و سختی‌ها برهاند.

مومنان نباید از نحوست این ماه ترس داشته باشند؛ چراکه آنها در هر ایام مبارک و یا نامبارکی در طول سال از جمله ماه رمضان، قدر، نیمه شعبان و غیره، می‌توانند با قرار دادن خود در مغفرت خداوند و توجه به او، صدقه دادن و استغفار، مصیبت‌ها را بگذرانند.

نکات مهم در صدقه دادن
اعمال ماه صفر

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.7 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 12

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا