ترفند

آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز + راهکار تعمیر اجاق گاز

ترموکوپل یکی از قطعات اصلی و مهم برای ایمنی اجاق گاز ها محسوب میشود و از آن برای امنیت بیشتر در اجاق گاز ها استفاده میشود، زمانی که شعله اجاق گاز بر اثر سر رفتن غذا یا  وزش باد خاموش میشود، ترموکوپل برای جلوگیری از تجمع گاز جریان گاز را قطع میکند تا آتش سوزی نشود.

ترموکوپل از طریق ایجاد جریان الکتریکی شعله اجاق گاز را روشن میکند و شبیه به باتری کار میکند.

جنس ترموکوپل

ترموکوپل از آلیاژی بسیار قوی که در مقابل حرارت بالا مقاوم است ساخته میشود  و میتواند 2000 درجه برق لازم برای اجاق گاز را تولید کرده و آن را روشن کند، ترموکوپل قطعه ای ساده است که دارای دو میله متصل به هم است که جنس های مختلفی دارند، یک سر میله ترموکوپل به جریان گاز و سر دیگر آن به شعله وصل میشود.

آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز + راهکار تعمیر اجاق گاز

چرا ترموکوپل اجاق گاز اهمیت دارد؟

قطع کردن جریان گاز و جلوگیری از انفجار و آتش سوزی از مهم ترین ویژگی های این قطعه است، وقتی حرارت به میله ها نرسد و در اصلاح شعله ها خاموش و سرد شوند، جریان الکتریکی میله اجاق گاز قطع خواهد شد و میزان میدان الکتریکی کاهش یافته و از بین میرود و در نهایت واشر بوبین مسیر جریان گاز را قطع میکند.

عملکرد ترموکوپل

ترموکوپل از قطعات اصلی اجاق گاز است که در ایمنی و امنیت نقش فراوانی دارد، معمولاً برای کار کردن ترموکوپل باید 20 ثانیه از روشن شدن اجاق گاز بگذرد.

 انواع ترموکوپل اجاق گاز

ترموکوپل اجاق گاز در 4 مدل تولید و ساخته میشود که عبارت اند از:

مهره دار نسل اول، مهره دار نسل دوم، آنتی با بوبین های سر سوزنی، فیشی با بوبین های سر فیشی

علل خرابی ترموکوپل

در صورتی که شعله اجاق گازتان بلافاصله بعد از روشن کردن خاموش میشود اولین قطعه ای که نیاز به بررسی و تعمیر دارد ترموکوپل است.

علائم خرابی ترموکوپل اجاق گاز

سابیده شدن میله های ترموکوپل و هرز شدن قسمت داخلی این قطعه از دلایل عمل نکردن این قطعه در اجاق گاز میباشد.

اتصالی کردن ترموکوپل از دیگر عواملی است که فرآیند ترموکوپل را دچار اختلال میکند.

انسداد قسمت پایینی ترموکوپل اجاق گاز موجب اختلال در این دستگاه میشود.

سوختگی در محل اتصال ترموکوپل از دیگر علائم خرابی این قطعه میباشد.

از چه طریقی میتوان ترموکوپل اجاق گاز را تست کرد؟

 برای اطلاع از سالم بودن ترموکوپل یا عیب و ایراد در آن، ترموکوپل و بوبین را بررسی کنید، برای بررسی این قطعات توجه کنید که آیا شعله بدرستی روشن میشود یا نه، در صورتی که شعله در مدت زمان طولانی روشن میشود ترموکوپل و بوبین سالم هستند، در غیر این صورت هر دوی آن ‌ها به تعمیر و در نهایت تعویض نیاز دارند.

اگر ترموکوپل نتواند شعله مشعل یا فندک را دریافت کند دچار ایراد و خرابی است که باید توسط دستگاه تست شود، در صورتی که شعله بدون هیچ مشکل و محدودیتی روشن شود ترموکوپل سالم است.

در صورتی که ترموکوپل اجاق گازتان دچار ایراد و خرابی شده از طریق کمک از تکنسین های تعمیر گاه آن را تعویض کرده و ترموکوپل سالم و جدید را نصب کنید.

از دیگر راه های تست سلامت ترموکوپل استفاده از بوبین سالم میباشد، در این روش باید قسمت خروجی ترموکوپل را به بوبین اجاق گاز وصل کرده و ترموکوپل را حرارت دهید، در مرحله بعدی قسمت فلزی بوبین را به سمت داخل بفشارید، اگر بخش فنری ترموکوپل داخل بوبین گیر کرد و بوبین شکلی مغناطیسی پیدا کرد به معنی سالم بودن ترموکوپل است.

آخرین راهی که میتوانیم با انجام آن از سلامتی ترموکوپل مطمئن شویم جدا کردن پایه ترموکوپل از بوبین است، با جدا کردن این ها از همدیگر دو بخش عایق در ترموکوپل قابل مشاهده اند، باید این قسمت را از طریق سیمی به بلندگو وصل کرده و آن را حرارت دهیم، اگر بعد از حرارت ترموکوپل صدا داشت یعنی کاملا سالم است.

تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

تعمیر قطعات، کاربردی تر و ارزان از تعویض آن هاست، توجه کنید تعمیرات دستگاه های حساسی همچون اجاق گاز را به تکنسین های ماهر بسپارید تا علاوه بر رفع مشکل دستگاهتان آسیب بیشتری نبیند.

برای تعمیر ترموکوپل برق و گاز دستگاه را قطع کنید، محل دقیق ترموکوپل را پیدا کنید، اتصالات و پیچ های ترموکوپل را باز کنید و به تعمیر و رفع عیب آن بپردازید در صورتیکه نتوانستید خودتان مشکل را حل کنید برای تعمیر اجاق گاز در محل ادامه در ادامه مرکز تعمیر اجاق گاز دکتر آچار را به شما معرفی میکنیم.

نحوه تعویض و نصب ترموکوپل اجاق گاز

رعایت نکات ایمنی در تعویض ترموکوپل حائز اهمیت است، حتما پیش از شروع تعویض و نصب، گاز و برق دستگاه را قطع کنید، با استفاده از ابزارهای مناسب ترموکوپل را در سر جای خود قرار داده و آن را در محل نصب کنید.

تعمیرگاه دکتر آچار

از آن جا که اجاق گاز یکی از لوازم خانگی حساس محسوب میشود و مستقیما به گاز شهری وصل است، تعمیرات آن نیازمند تجربه و تخصص بوده و تعمیر آن باید به فردی حرفه ای سپرده شود که دانش کافی داشته باشد، ترموکوپل از قطعات مهم و اساسی در اجاق گاز است که به دلیل ایجاد ایمنی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

تکنسین های مجموعه دکتر آچار افراد با تجربه و متخصصی هستند که به تعمیرات انواع لوازم خانگی از جمله اجاق گاز و قطعات آن میپردازند.

drachar.com

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا