ترفندتکنولوژی

چگونه کیبورد فارسی لپ تاپ و کامپیوتر را فعال کنیم؟ نحوه تغییر زبان آن

آموزش فارسی کردن کیبورد لپ تاپ و کامپوتر

روش استفاده از کیبورد فارسی لپ تاپ چگونه است؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی مجموعه‌ای از سوالات شما در زمینه چگونگی استفاده از کیبورد، اتصال کیبورد به کامپیوتر، فارسی کردن، درایورها و مشکلاتی که ممکن است در استفاده از کیبورد فارسی لپ تاپ داشته باشید بپردازیم. بنابراین شما می‌توانید در ادامه، مجموعه‌ای از اطلاعات جامع در این زمینه را بدست آورید.

استفاده از کیبورد فارسی لپ تاپ و کامپیوتر چگونه است؟

کیبوردها یکی از قطعات مجزا از کامپیوترها هستند که در لپ تاپ به صورت یک تکه و یکجا به آن وصل شده‌اند. این نوع از تجهیزات به شما امکان آن را می‌دهند تا بتوانید امکان وارد کردن داده‌های خود را داشته باشید. از سوی دیگر نیز قادر خواهید بود تا به زبان‌های مختلفی تایپ کنید. اما در قدم نخست باید نحوه اتصال این وسایل به کامپیوتر و یا لپ اپ را بدانیم. در این خصوص باید گفت:

نحوه راه اندازی و استفاده از کیبورد در کامپیوتر و لپ تاپ

  • نحوه اتصال کیبورد به کامپیوتر: کیبوردهای امروزی، فرقی نمی‌کند چه نوع مدلی را تهیه کنید، دارای یک سوکت از نوع USB هستند. این نوع از سوکت‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید آنها را به دستگاه کامپیوتر خود متصل نمایید. برای اتصال کیبورد به کامپیوتر، لازم است به پشت یا در قسمت جلوی کامپیوتر خود مراجعه کرده و رابط USB را پیدا کنید. حال می‌توانید این سوکت‌ها را به این پورت در کامپیوتر متصل نمایید. روش دیگری که اکنون رایج نیست و ممکن است در مدل‌های قدیمی کیبورد مشاهده کنید، کیبوردهایی با اتصال PS/2 هستند که شکلی دایروی و معمولا به رنگ سبز یا بنفش دارند. به طور معمول رنگ سبز مربوط به موس و رنگ بنفش مربوط به کیبورد می‌باشد.
  • نحوه اتصال کیبورد به لپ تاپ: برای استفاده از کیبوردها در لپ تاپ، تنها روش آن است که ابتدا اطمینان حاصل کنید لپ تاپ شما دارای پورت USB و یا PS/2 باشد. حال می‌توانید کیبورد خود را به آن متصل نمایید.
  • نحوه اتصال کیبوردهای بی سیم: برای کیبوردهایی که بدون سیم هستند، ارتباط این تجهیزات با لپ تاپ یا کامپیوتر از طریق دانگل USB است که با کمک تکنولوژی بلوتوث یا وای فای و فرستنده و گیرنده کوچکی که داخل آنها است، می‌تواند این ارتباط را فراهم سازد. در این حالت کافیست دانگل USB را به پورت USB در کامپیوتر یا لپ تاپ خود متصل کرده و از کیبورد در دستگاه خود استفاده کنید.
استفاده از کیبورد فارسی لپ تاپ و کامپیوتر چگونه است؟
شیوه اتصال کیبورد به کامپیوتر و لپ تاپ

لزوم نصب درایور برای استفاده از کیبورد فارسی لپ تاپ و کامپیوتر

در بخش قبل، راجع به نحوه استفاده از کیبورد فارسی لپ تاپ و کامپیوتر تنها در بخش اتصال آنها صحبت کردیم. اما علاوه بر این پیش نیاز فنی، شما باید بخش نرم افزاری آنها را نیز انجام دهید. در واقع، کیبوردهایی که دارای یک سری قابلیت ویژه و اضافه هستند، مثلا دارای پد لمسی و یا دکمه‌های ویژه عملکرد بی سیم می‌باشند، می‌بایست در کامپیوتر خود یک درایور نصب کنند که باعث می‌شود تا بتوانند به درستی کار کنند.

این نوع درایورها معمولا همراه با یک سی دی در کنار کیبورد ارائه می‌شوند. همچنین شما می‌توانید کلیه پیش نیازهای نرم افزاری این قطعات را از طریق وب سایت‌های برند واسط دریافت کنید. درایورها دارای محتوای اطلاعاتی هستند که نحوه راه اندازی و مدیریت این قطعات را در اختیار سیستم عامل قرار می‌دهند. برای نصب درایور جهت استفاده از کیبورد فارسی لپ تاپ می‌بایست مراحل زیر را طی کنید:

  • از طریق بروشر راهنما و CD، اقدام به نصب درایورها نمایید.
  • با دانلود درایور از طریق سایت سازنده، اقدام به Install کردن فایل نصبی نمایید.
  • به بخش System Update مراجعه کرده و گزینه Check for Update را انتخاب کنید. حال می‌توانید با تشخیص برخی از این آپدیت‌ها، اقدام به download and install کردن آنها نمایید.
  • در روش دیگر، شما می‌توانید به بخش Device Manager مراجعه کرده و به قسمت Keyboard ها بروید. حال قادر هستید درایوری که در این بخش برای این قطعات تعریف شده است را مشاهده کنید. بر روی آن راست کلیک کرده و بر روی گزینه Update driver کلیک کنید. حال در بخش بعدی گزینه Search automatically for driver updater software را انتخاب نمایید.

روش دیگری که معمولا ما پیشنهاد می‌کنیم، استفاده از پک‌های دانلود درایور است. این نرم افزارها امکان آن را دارند تا بتوانید کلیه نرم افزارهایی که در سیستم عامل شما نیاز به درایور دارند را شناسایی کرده و نصب کنید. به عنوان مثال، دو تا از مهم ترین و بهترین این برنامه‌ها عبارتند از: Driver Pack Solution و نیز برنامه Driver Booster که می‌توانید هرکدام را به صورت رایگان از اینترنت دانلود نمایید.

در این مقاله راجع به نیم فاصله در کیبورد مطالعه کنید.

لزوم نصب درایور برای استفاده از کیبورد فارسی لپ تاپ و کامپیوتر
آموزش نصب درایور برای کیبورد ویندوز

نحوه استفاده از کیبورد فارسی لپ تاپ و کامپیوتر در ویندوز و سیستم عامل مک

همانطور که در بخش قبل هم گفتیم، استفاده از کیبورد فارسی لپ تاپ یا کامپیوتر به زبان‌های مختلفی استفاده می‌شوند. شما می‌توانید با تنظیماتی که در ویندوز یا سیستم عامل مک وجود دارند، برای تغییر زبان آنها اقدام کنید. روش‌هایی که برای انجام این کار وجود دارند، شامل موارد زیر می‌باشند:

  • به قسمت Control Panel رفته و بر روی عبارت گزینه Personalize کلیک کنید. حال می‌توانید در قسمت Themes بر روی گزینه Desktop icon Setting کلیک کنید.
  • به بخش Language مراجعه کرده و قسمت Clock , Language and Region را جستجو کنید. به دنبال صفحه‌ای باشید که گزینه Add a Language را داشته باشد.
  • حال نوبت آن است تا از منوی Group languages by بر روی گزینه Writing system کلیک کرده و بگذارید تا زبان فارسی انتخاب شود.
  • مرحله بعدی آن است که زبان فارسی را به ویندوز خود اضافه کنید.

به طور معمول شیوه انجام این کار در ویندوزهای مختلف بدین شکل بوده و تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند. روش دیگری که برای انجام این کار وجود دارد، آن است که یک کیبورد فارسی برای سیستم عامل ویندوز خود دانلود کنید. با انجام این کار می‌توانید فایل نصبی را Install کرده و اکنون با زدن گزینه Alt+Shift زبان آن را از انگلیسی به فارسی تغییر دهید.

انجام این عمل برای سیستم عامل مک به شرح زیر می‌باشد:

  • ابتدا به دنبال بخش System Preferences باشید. با ورود به این بخش، می‌توانید گزینه‌ای را تحت عنوان Language & Region مشاهده کنید.
  • قدم بعدی آن است که در صفحه باز شده، در قسمت پایین سمت چپ گزینه “+” را انتخاب کرده و زبان فارسی را نصب کنید.
  • پس از اینکه اقدام به انجام چنین تنظیماتی نمودید، یک پنجره برای شما باز خواهد شد که می‌توانید از طریق آن زبان اصلی رایانه را به زبان دلخواهی که انتخاب کردید تغییر دهید. همچنین این این امکان وجود دارد که با کشیدن و جابه جا کردن زبان در لیست به بالاتر، اولویت آن را بیشتر کنید.
  • حال کافی است تا سیستم عامل خود را مجددا ریلود کرده و از زبان جدید استفاده کنید.
تغییر زبان کیبورد به فارسی
نحوه تغییر زبان کیبورد به فارسی چگونه است؟

سوالات متداول استفاده از کیبورد فارسی لپ تاپ

برخی از سوالات متداولی که در مورد استفاده از کیبورد فارسی لپ تاپ وجود دارند، به شرح زیر می‌باشند:

  • استفاده از کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر و اتصالات آن چگونه است؟

نحوه استفاده از کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر تنها از طریق اتصال آن به دستگاه با کمک پورت و دانگل USB و نصب درایور انجام می‌شود. در برخی از موارد، ممکن است عدم اتصال به سوکت اشتباه منجر به عدم کارکردن دستگاه شود.

  • نحوه تغییر زبان کیبورد کامپیوتر و لپ تاپ به فارسی چگونه است؟

برای تغییر زبان کیبورد می‌توانید از بخش Setting، قسمت Language اقدام به تغییر زبان دستگاه خود نمایید. در این حالت قادر هستید چندین زبان را برای تغییر حالت دیفالت کیبورد خود انتخاب کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا