بهداشت و سلامت

انواع گیاهان دارویی [۱۳ مورد استفاده در صنایع آرایشی بهداشتی]

۱۳ گیاه دارویی مورد استفاده در صنایع آرایشی بهداشتی

گیاهان دارویی مورد استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی چیست؟ امروزه صنایع بهداشتی و آرایشی، یکی از مهم‌ترین و پررونق‌ترین صنایعی است که در سراسر جهان مشغول به فعالیت می‌باشد. محصولات بسیار متنوع و مختلفی در این زمینه وجود دارد که مصرف آن به صورت روزانه توسط میلیون‌ها انسان انجام می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین مواد اولیه برای تامین و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، گیاهان دارویی مورد استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی است که در این قسمت از مجله جوان ایرانی می‌خواهیم به صورت کامل به معرفی آنها بپردازیم.

 

گیاهان دارویی چیست؟

از زمان‌های قدیم، مردم در جستجوی نجات بیماری خود، در طبیعت به دنبال دارو بودند. شروع استفاده از گیاهان دارویی غریزی بود، مانند حیوانات. با توجه به این واقعیت که در آن زمان اطلاعات کافی در مورد دلایل بیماری‌ها یا اینکه کدام گیاه و چگونه می‌توان از آن به عنوان درمان استفاده کرد، وجود نداشت و همه چیز بر اساس تجربه بود. کم کم با گذر زمان، با پیشرفت‌هایی که در علم انجام شده است، دلایل استفاده از گیاهان دارویی خاص پیدا شد که از آنها برای جلوگیری و درمان برخی بیماری‌های تخصصی استفاده می‌شود؛ بنابراین، استفاده از گیاهان دارویی به تدریج چارچوب تجربی را کنار گذاشت و بر اساس حقایق توضیحی پایه گذاری شد. تا زمان ظهور شیمی شناسی و یاتروشیمی (علمی که در حوزه شیمی و داروسازی می‌پرداخته است که کاملا مطرود شده) در قرن 16، گیاهان منبع درمان و پیشگیری بودند. با این وجود، کاهش اثربخشی داروهای مصنوعی و افزایش موارد منع مصرف آنها، استفاده از داروهای طبیعی را دوباره مورد توجه قرار می‌دهد.

گیاهان دارویی در یک تعریف مستقل، همان اجزای مختلف گیاهانی خاص از جمله ساقه، گل، میوه و بافت و … است که از آن برای رفع مشکلات و بیماری‌های انسانی استفاده می‌شود. معمولا گیاهان دارویی، پس از آنکه ثمره میوه خود را ارائه می‌کنند، به خاطر اینکه عمر چندان زیادی ندارند، از بین می‌روند. با این حال، به علت داشتن خاصیت‌های مادی بسیار خوبی که دارند، می‌توانند برای درمان امراض مختفی مورد استفاده قرار گیرند اما نبایستی مصرف آن به یک امر خودسرانه و بدون دستور پزشک انجام شود.

با این حال، بسیاری از گیاهان و چای‌ها، روش‌های بی‌خطری را برای بهبود سلامت شما ارائه می‌دهند. البته در این امر، به آنچه شواهد در مورد اثربخشی هر گیاه و همچنین تداخلات احتمالی یا مسائل ایمنی می‌گویند، باید توجه کنید. یکی از نکات مهم این است که از تجویز و مصرف گیاهان دارویی برای افراد خاص (یعنی افرادی که شامل برخی بیماری‌های خاص هستند، نوزادان و کودکان، و نیز کسانی که در دوره بارداری یا شیردهی هستند)، بایستی خودداری کنید و یا آن را حتما با نظر پزشک تجویز و مصرف نمایید. بیشتر گیاهان از نظر ایمنی برای افرادی که آسیب پذیر هستند آزمایش نشده‌اند و امتحان گیاهان دارویی در میزان کم معمولا کسی را به خطر نمی‌اندازد. غالبا در کنار مصارف شخصی، گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

گیاهان دارویی به طور گسترده‌ای در جوامع غیر صنعتی استفاده می‌شوند، عمدتا به این دلیل که به راحتی در دسترس هستند و ارزان‌تر از داروهای مدرن می‌باشند. جالب است بدانید ارزش سالانه صادرات جهانی هزاران نوع گیاه با خواص دارویی در سال 2012، در  حدود 2.2 میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است. در سال 2017، بازار بالقوه جهانی عصاره‌های گیاهی و داروها چند صد میلیارد دلار برآورد شد. در بسیاری از کشورها مقررات کمی درباره طب سنتی وجود دارد، اما سازمان بهداشت جهانی در برخی موارد در این حوزه ورود کرده است. گیاهان دارویی هم با تهدیدات عمومی مانند تغییر آب و هوا و تخریب زیستگاه و هم با تهدید خاص جمع آوری بیش از حد برای تأمین تقاضای بازار روبرو هستند.

 

صنایع آرایشی و بهداشتی

همانطور که گفتیم، گیاهان دارویی در سراسر جهان منابع ارزشمندی از محصولات گیاهی هستند و با سرعت بالایی از بین می‌روند. سلامت و زیبایی شامل محصولات متنوعی از جمله عطرها‌، محصولات آرایشی‌، مراقبت و رنگ مو‌، کرم ضد آفتاب‌، خمیردندان و محصولات حمام‌، مراقبت از ناخن و اصلاح است. این صنعت با بازارهای دیگر مانند مواد شیمیایی، مراقبت‌های بهداشتی و نفت همپوشانی دارد؛ چرا که به عنوان مواد اولیه محصولات مراقبت شخصی‌، مانند پروپیلن گلیکول‌، از فرآورده‌های نفتی مهم است.

صنعت جهانی محصولات مراقبت شخصی یکی از صنایع متمرکز مهمی است که سالانه در بسیاری از کشورها (از جمله اصلی‌ترین آنها شامل اتحادیه اروپا، ایالات متحده، بریتانیا، برزیل و روسیه که بر صنعت غالب هستند)، محصولات مختلفی را ارائه می‌کند. سه شرایط منحصر به فرد وجود دارد که همچنان صنعت زیبایی و بهداشتی را تقویت می‌کند:

  • مصرف کنندگان: که عمدتا شامل زنان جامعه می‌شود، از مهم‌ترین دلایل قدرتمندی این صنایع است. آنها از محصولات جدید لذت می‌برند و مارک‌های جدیدی پیدا می‌کنند.
  • محصولات و مارک‌های جدید: وجود برندهای جوان مستقل که از افزایش خلاقیت و تنوع طلبی حمایت می‌کنند، می‌تواند عامل دیگری در جذب بیشتر به این صنایع باشد. به نظر می‌رسد هر روز یک مارک جدید با ایده‌ای جدید در مورد نحوه زیبا شدن یا ماندگار شدن وجود دارد. کارآفرینی در صنعت زیبایی در حال جوشیدن است.
  • خرید شرکت های بزرگ: سومین شرط، تجارت برندها و شرکت‌های بزرگ زیبایی از شرکت‌های کوچکتر با ارزش‌های بسیار بالا، هر روز بنیانگذاران بیشتری را جذب می‌کند و خلاقیت بیشتری را به دنبال دارد. خریدها به این دلیل صورت می‌گیرد که مارک های بزرگ زیبایی توسط مارک‌های جوان و مستقل مورد تهدید مشتریان قرار می‌گیرند.

با این حال، جالب است بدانید که امروزه آگاهی مصرف کننده منجر به گرایش آنها به گیاهان دارویی مورد استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی می‌شود. این گرایش به محصولات ارگانیک و گیاهی، یعنی آگاهی بیشتر از مواد اولیه و شرکت‌ها سبب شده است که شرکت‌ها مجبور به کاهش بسته بندی‌، صرفه جویی در مصرف آب، کاهش انتشار کربن و تاکید بر بازیافت، متعهد به حفاظت از محیط زیست و یکی از مهم‌ترین آنها، استفاده از گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی هستند.

 

گیاهان دارویی استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی (۱۳ مورد)

وسایل آرایشی که در آنها از گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی امروزه بسیار رایج است. اگر در گذشته هم بنگریم، در رم، زنان اگر از لوازم آرایشی استفاده نمی‌کردند، زیبا محسوب نمی‌‌شدند، که این خود منجر به افزایش اغراق آمیز قیمت این محصولات شد. بعدها با پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت شیمی و داروسازی امکان استفاده از مواد طبیعی و توسعه مواد مصنوعی مورد استفاده در صنعت زیبایی مدرن را ممکن ساخته است. پس از استفاده از چندین ماده که ممکن است برای چند دهه به طور بالقوه سمی باشند، صنعت زیبایی به شدت بر استفاده از مواد طبیعی تأکید کرده است. در حال حاضر، مردم می‌خواهند از لوازم آرایشی که تا حد ممکن ایمن هستند استفاده کنند به این معنی که تقاضای زیادی برای مواد طبیعی وجود دارد و بسیاری از شرکت‌ها یا تولیدکنندگان کوچک خطوط لوازم آرایشی دست ساز خود را به صورت ساخت (حتی صددرصدی) از تمام مواد طبیعی ایجاد کرده‌اند. یکی از برند‌های مشهور در این زمینه، Lush است، اما رقبای قوی دیگری نیز وجود دارند مانند 100٪ Pure Cosmetics ،The Body Shop یا Aveeno، که فقط تعدادی از آنها را نام می‌بریم.

بنابراین، یک فرصت عالی برای کشاورزان وجود دارد که روی رشد گیاهانی که در صنعت آرایشی و بهداشتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، تمرکز می‌کنند، ناگفته نماند که فرهنگ‌های اکولوژیکی تقاضای بالایی برای ایجاد لوازم آرایشی طبیعی یا حداقل لوازم آرایشی با استفاده از هرچه بیشتر مواد طبیعی دارند.

با این توصیفات در مورد گیاهان دارویی مورد استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی می‌توان گفت:

۱) آلوئه ورا

این گیاه بیشتر به دلیل خواص درمانی شناخته شده است و اغلب در صنعت داروسازی استفاده می‌شود‌، اما شما می‌توانید آن را در چندین محصول آرایشی نیز بیابید. برگ‌های آلوئه ورا حاوی ژل چسبناکی است که از برگها و لاتکس زرد رنگی تشکیل شده ( که خود از لایه بیرونی برگها استخراج شده است). آلوئه ورا حاوی بیش از 75 ماده مغذی و 200 ماده دیگر از جمله 20 ماده معدنی، 18 اسید آمینه و 12 ویتامین است. آب و ژل آلوئه ورا به دلیل کیفیتی که دارد، با موفقیت در محصولات آرایشی با اثرات ضد التهابی، تسکین دهنده، تقویت کننده، مرطوب کننده و محافظ پوست استفاده می‌شود: کرم‌های صورت و بدن، محصولات مراقبت از مو و دئودورانت‌های طبیعی از جمله محصولاتی است که در آنها، آلوئه ورا به عنوان یکی از گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی به کار رفته است.

اروپای غربی دارای رتبه اول در بازار جهانی عصاره آلوئه ورا و پس از آن منطقه آسیا و اقیانوسیه است. در اروپا، پیش بینی می‌شود که فرانسه تا سال 2021 دارای بالاترین نرخ رشد ترکیبی و سالانه باشد. بازار آلوئه ورا چندین بخش مختلف را شامل می‌شود که عصاره کامل برگ آلوئه ورا بزرگترین بخش آن را در سال 2015 تشکیل داده است.

عصاره گیاهان دارویی به طور گسترده‌ای به عنوان مواد فعال در لوازم آرایشی استفاده می‌شود. مواد گیاهی می‌توانند از منابع مختلفی از جمله باغداری به صورت تولید تجاری و برداشت وحشی در کشورهای در حال توسعه تامین شوند. مواد گیاهی تولید شده پایدار تنوع زیستی را تهدید نمی‌کند، آلودگی را برای جامعه ایجاد نمی‌کند، با عرضه مواد غذایی رقابت نمی‌کند و معمولا موجب ایجاد آسیب‌های حاد با عوارض شیمیایی بر روی مردم نمی‌شود. از دیگر مواردی که می‌توان در قسمت گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی بیان کرد، همچنین باید گفت:

۲) گل رز

گل رز نه تنها موردی از گل‌های زیبایی است که در انواع مختلف موجود است و در کنار این مورد، بلکه یک ماده آرایشی طبیعی ارزشمند نیز تلقی می‌شود. به ویژه روغن گل سرخ دارای ویتامین C بالایی است و دارای خاصیت آبرسانی فوق العاده‌ای می‌باشد که می‌توان آن را به عنوان یکی از موارد گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی در نظر گرفت. جالب است بدانید، ایالات متحده و استرالیا بزرگترین صادرکنندگان روغن گل رز در جهان هستند که می‌توانند در این زمینه حرف اول را بزنند. بازار روغن گل رز بسیار سودآور است؛ زیرا قیمت یک کیلوگرم روغن گل رز در سال 2016 نزدیک به 9000 یورو بود. بنابراین در کنار استفاده از این ماده به عنوان یکی از گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی، می‌توان از عصاره آن در فروش یک ماده اولیه نیز استفاده کرد.

یکی از بزرگترین صادرکنندگان در اروپا بلغارستان است، جایی که گل رز معروف بلغاری به طور سنتی در آنجا کاشته می‌شود. کمتر از 1 درصد روغن گل رز تولید شده در بلغارستان در این کشور باقی مانده است و مابقی به شرکت‌های بزرگ لوازم آرایشی از آلمان، سوئیس و فرانسه صادر می‌شود. این گل رز در بسیاری از عطرها و سایر محصولات مارک‌های درجه یک مانند Chanel یا Dior استفاده می‌شود. بسیار مهم است که کشور ما نیز در زمینه گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی نیز توجه بیشتری ارائه کند؛ زیرا هم از نظر اقتصادی و هم از نظر بستری که در جامعه فراهم است، این عصاره آن بسیار سودآور خواهد بود.

۳) کالاندولا

یکی دیگر از مواردی که بایستی برای گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی  بیان کرد، گل کالاندولا است. گل همیشه بهار که با نام کالاندولا نیز شناخته می‌شود، یکی از گیاهانی دارویی است که برای پوست استفاده می‌شود. این گیاه دارای خواصی برای التیام پوست از آفتاب، بهبود بافت پوست، درمان آکنه‌، ضد پیری و کاهش قرمزی می‌باشد. با توجه به این موارد و خواصی که برای این مورد از گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی می‌توان ذکر کرد، شما می‌توانید نام آن را در محصولاتی مانند کرم‌ها، لوسیون‌ها و پمادهای مختلف توسط روغن گل همیشه بهار مشاهده کنید که با خیساندن گل‌ها در روغن حامل استخراج می‌شود.

نحوه استفاده از گیاه کالاندولا به عنوان یکی از گیاهان دارویی مورد استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی اینگونه است که شما می توانید آکنه، لکه‌ها و لکه‌های تیره را با خیساندن سه قاشق چای خوری گلبرگ گل همیشه بهار در یک فنجان آب به مدت 10 دقیقه درمان کنید. صورت خود را به طور مرتب با این محلول بشویید و نتایج آن را در چند هفته مشاهده کنید.

 

مهم ترین گیاهان مورد استفاده در محصولات بهداشتی و آرایشی

گیاهان از زمان‌های قدیم در محصولات آرایشی استفاده می شده اند و حتی امروزه موضوع تحقیقات علمی هستند. در طول سال‌ها، درک عمیق‌تری از گیاهان و خواص آنها با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات بیشتر ایجاد شده است. گیاهان موجودات پیچیده‌ای هستند که متابولیت‌های متفاوتی تولید می‌کنند و به محیطی که در آن زندگی می‌کنند، واکنش نشان می‌دهند. فیتو مولکول‌ها روی پوست اعمال می‌شوند و با سلول‌های پوست در تعامل هستند و بر رفاه و ظاهر پوست تأثیر می‌گذارند. مطالعات قوم شناسی از یک سو و تجزیه و تحلیل فیزیکی و شیمیایی از سوی دیگر، موجودی غنی از گیاهان با قابلیت غنی سازی محصولات آرایشی مدرن را به تصویر کشیده است.

گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی دیگری که می‌توان نام برد، عبارتند از:

۴) گل ختمی یا بامیه – Hibiscus

گیاهان Hibiscus سرشار از آمینو اسیدها، آنتی اکسیدان‌ها و الیگوپپتیدها هستند که به کاهش خطوط و چین و چروک‌های پوست کمک کرده و اثر ضد پیری را انجام می‌دهند. همچنین برگ‌ها و گل‌ها برای مراقبت از مو مناسب هستند. از گل‌ها در تهیه بسیاری از محصولات تغذیه کننده پوست و مو استفاده می‌شود.

نحوه استفاده از این گیاه به عنوان یکی از گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی  می‌توان گفت برگ هیبیسکوس یک نرم کننده طبیعی مو است؛ زیرا حاوی “پلی ساکاریدهای موسیلاژ” است. برای استفاده از آن جهت اثرات ضدپیری، 15-20 برگ بردارید و آنها را بجوشانید. برای کاهش ریزش مو و افزایش درخشندگی، آب را به مدت دو هفته روی موهای خود بمالید.

۵) اسطوخودوس

روغن گیاه اسطوخودوس به عنوان یکی از گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی، دارای اثرات آرامش بخش، تسکین دهنده و شفابخش است و به عنوان مرطوب کننده پوست استفاده می‌شود. علاوه بر رایحه دلپذیر‌، دارای خواص ضد عفونی کننده نیز می‌باشد. روغن اسطوخودوس همچنین در عطرها‌، حمام و محصولات مراقبت از بدن کاربردهای گوناگونی دارد و آن را به یکی از بهترین گیاهان با کاربردهای آرایشی در لیست گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی تبدیل کرده است.

روش استفاده از اسطوخودوس به عنوان یکی از موادی که در داروهای ضدلک و پیری استفاده می‌شود، بدین صورت است که ماسک صورت را با جوشاندن چند دقیقه گلبرگ گل اسطوخودوس آماده کنید. آب را تمیز کنید، گلبرگ‌ها را بردارید، 1 قاشق چایخوری پودر جو دو سر اضافه کنید و یک خمیر درست کنید. این ترکیب را روی صورت خود بمالید و وقتی خشک شد با آب بشویید.

این ماده، به ویژه روغن آن، برای مرطوب کردن پوست استفاده می‌شود. از این گیاه در بسیاری از محصولات مانند عطر، لوازم حمام و محصولات مراقبت از بدن استفاده می‌شود. بزرگترین تولید کننده اسطوخودوس فرانسه است، منطقه Provence به دلیل مزارع بزرگ اسطوخودوس معروف است. بیش از 30 درصد از تولید جهانی اسطوخودوس از فرانسه تامین می‌شود. قیمت‌های این ماده از گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی، در بازار و همچنین تقاضای مصرف کننده به طور مداوم در حال افزایش است؛ زیرا کشت اسطوخودوس در سال‌های گذشته با مشکلات متعددی روبرو شده است، عمدتا به دلیل آفات و تغییرات آب و هوایی.

۶) خیار

به عنوان یکی دیگر از مواردی که می‌توان برای گیاهان دارویی مورد استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی  اشاره کرد، بایستی خیار را نام ببریم که دارای خواص ضد التهابی، نرم کننده و مرطوب کننده است. این میوه، حاوی 95 درصد آب، ویتامین C، آنتی اکسیدان‌ها، سیلیس و اسیدهای چرب است و به دلیل خواص آبرسانی به طور گسترده‌ای در لوسیون‌ها، کرم‌ها و پاک ‌کننده‌ها استفاده می‌شود.

روش استفاده از آن به این صورت است که بایستی برای استفاده، نصف خیار را خرد کرده و همراه با پوست خرد کرده و آب آن را صاف کنید. این ماده را مانند یک تونر روی صورت تمیز بمالید تا رنگ پوست شما را روشن کرده و اندازه منافذ را نیز کاهش دهد.

۷) گل شمعدانی

شمعدانی نه تنها یک گیاه تزئینی محبوب است، بلکه یک عنصر کلیدی در محصولات آرایشی مختلف است که به عنوان روغن نیز می‌توان آن را استفاده نمود. روغن شمعدانی دارای خواص پاک کنندگی و تقویت کننده است و برای کسانی که با پوست چرب، آکنه و اگزما سر و کار دارند مفید است.

این ماده که در لیست گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی می‌باشد و به صورت  روغن نیز کاربرد دارد، در ابتدا در اروپا، عمدتا به عنوان جایگزین روغن گل رز، کشت می‌شد‌، اما اکنون به دلیل هزینه‌های بالای تولید‌، در خارج از اروپا‌، از جمله در کشورهای در حال توسعه نیز تولید می‌شود. به گفته CBI، تقاضای بازار جهانی برای انواع روغن شمعدانی سالانه 400 تن برآورد شده است. روغن شمعدانی با کیفیت بالا عمدتا در جزیره Reunion (10 تن)، آفریقای جنوبی و ماداگاسکار تولید می‌شود. چین و مصر مقادیر قابل توجهی روغن شمعدانی با کیفیت پایین تولید می‌کنند. کشورهای اروپای غربی مانند فرانسه‌، انگلیس‌، اسپانیا یا ایتالیا بزرگترین واردکنندگان روغن شمعدانی هستند.

همانطور که می‌دانید برچسب روی لوازم آرایشی معمولاً حاوی لیستی از مواد اولیه محصولات بهداشتی و آرایشی است که برای تولید آن استفاده می‌شود. این مواد را می‌توانید روی لیبلی که محصول دارد به صورت ریز در یک جدول مشاهده کنید. این قسمت همچنین با نام INCI نیز شناخته می‌شود که اختصاری از عبارت انگلیسی International Nomenclature of Cosmetic Ingredients می‌باشد. INCI یک سیستم نامگذاری یکپارچه از ترکیبات شیمیایی در انگلیسی و گیاهان در لاتین است.

هنگام خرید لوازم آرایشی، باید به لیست مواد تشکیل دهنده توجه کنید تا مطمئن شوید که محصول به روشی که توسط سازنده اعلام شده کار می‌کند. لازم به ذکر است که ‌قاعده‌ای که بر اساس آن مواد موجود در لوازم آرایشی به ترتیب خاصی ذکر شده‌اند، با مواد با بالاترین محتویات در محصول شروع می‌شود. این اطلاعات به مصرف کنندگان این امکان را می‌دهد که هنگام خرید لوازم آرایشی، آگاهانه انتخاب کنند. حال که نسبت به این موضوع مهم آگاه شدید، لازم است به ادامه معرفی گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی بپردازیم:

۸) گیاه بابونه

بابونه در لوازم آرایشی طبیعی کاربرد وسیعی دارد؛ زیرا دارای خواص ضد عفونی کننده، نرم کننده‌، ضد التهابی‌، پاک‌ کننده، ضد درد، ضد قارچ و شفابخش است. علاوه بر این، محصولات بابونه ضد حساسیت هستند و با جلوگیری از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد، سوزش پوست را کاهش می‌دهند و آن را به یکی از بهترین گیاهان با کاربردهای آرایشی در لیست گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی ما تبدیل می‌کنند.

نحوه استفاده از گیاه بابونه به این صورت است که مقدار مساوی شیر خام و آب لیمو را با گلبرگ‌های بابونه خشک یا تازه مخلوط کنید. یک خمیر درست کنید و آن را به مدت 5 دقیقه روی صورت بمالید. به عنوان یک پاک کننده طبیعی عمل می‌کند. با استفاده منظم، این ماده در از بین بردن جوش‌های سرسیاه و رنگدانه‌ها از صورت بسیار موثر است.

بیشترین تقاضا برای تخم بابونه در منطقه آسیا و اقیانوسیه است و پس از آن اروپا و آمریکای شمالی قرار دارند. این گیاه در سراسر اروپا، آسیا و آمریکای شمالی‌، عمدتا در مزارع کوچکتر کشت می‌شود‌؛ زیرا نیازی به نگهداری زیادی ندارد. بابونه به راحتی رشد می‌کند، به حملات آفات حساس نیست و به راحتی با شرایط مختلف محیطی و انواع خاک سازگار می‌شود.

۹) ریحان

ریحان به غیر از مصارف دارویی، در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز کاربردهای فراوانی دارد. عمدتا، در محصولات مراقبت از مو، درمان آکنه‌، عطرها و محصولات مراقبت از بدن استفاده می‌شود. همچنین به پاکسازی چربی و آلودگی از منافذ مسدود کمک می‌کند. ویژگی‌های ضد میکروبی و ضد التهابی ریحان به کنترل آکنه نیز کمک می‌کند و به همین خاطر، می‌توان نام آن را در لیست گیاهان دارویی مورد استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی قید کرد.

نحوه استفاده از این ماده به صورت جداگانه نیز به این صورت است که 15-20 برگ تازه ریحان را بردارید و آن را با 2 قاشق چایخوری کشک مخلوط کنید. مخلوط را به صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. این بسته پوست شما را بدون لک و بدون آکنه و سالم می‌کند.

ریحان شیرین لینولول در محصولات مراقبت شخصی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد‌، در حالی که انواع دیگر ریحان برای محصولات دارویی و صنایع غذایی و آشامیدنی استفاده می‌شود. بیشتر روغن ریحان در منطقه آسیا و اقیانوسیه تولید می‌شود‌، جایی که بیشترین تقاضای بازار نیز وجود دارد. تقاضا برای روغن ریحان در آمریکای شمالی به دلیل کاربردهای گسترده آن نه تنها در صنعت زیبایی، بلکه در سایر بخش‌های صنعت نیز افزایش می‌یابد.

۱۰) درخت چای

یکی دیگر از گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی، درخت چای است که از مواد اصلی مورد استفاده در محصولات آرایشی به حساب می‌آید و برای مبارزه با آکنه و درمان پوست مستعد آکنه استفاده می‌شود. این یکی از بهترین جایگزین‌های طبیعی برای مواد شیمیایی است که به طور بالقوه باعث تحریک پوست می‌شود.

تولید این ماده از گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی، در کشور استرالیا انجام می‌شود که در تولید روغن درخت چای در جهان پیشتاز جهان است. در سال 2012، بیش از 400 تن روغن درخت چای در استرالیا تولید شد که 80 درصد از آن به طور عمده به آمریکای شمالی صادر شد. سایر بازارهای با تقاضای بالا شامل اروپا (از جمله انگلیس و روسیه)، آسیا بودند و صادرات کوچکتر به آفریقا (مصر و آفریقای جنوبی) و آمریکای جنوبی (شیلی، کلمبیا، برزیل) انجام شد.

 

خواص باورنکردنی آویشن و عوارض آن را در این مقاله مطالعه کنید:

خواص درمانی آویشن

۱۱) جوجوبا

جوجوبا را باید از گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی به خصوص در کرم‌‌های صورت دانست؛ زیرا روغن استخراج شده از گیاه دارای خواص مشابه سبوم ترشح شده از پوست انسان است. همچنین خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد و از دهیدراتاسیون پوست جلوگیری می‌کند و برای پوست‌های حساس یا بسیار خشک مناسب است.

حجم بازار روغن جوجوبا در سال 2015 به بیش از 150 میلیون دلار رسید و پیش بینی می‌شود تا سال 2024 رشد بیشتری داشته باشد. تولید جوجوبا در پرو، استرالیا و آرژانتین به دلیل تقاضای مصرف کننده به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. صنعت زیبایی بزرگترین بخش بازار روغن جوجوبا است که بیش از 70 درصد از کل سود را به خود اختصاص داده است. بزرگترین بازار روغن جوجوبا آمریکای شمالی در سال 2015 بود، که تقریباً 40 درصد از حجم جهانی را تشکیل می‌دهد، اما تقاضا در آسیا (به ویژه چین و هند) نیز بسیار بالا است.

۱۲) رزماری

رزماری به دلیل طعم معطر خود در غذاها استفاده می‌شود اما می‌توانید از آن برای افزایش زیبایی خود نیز استفاده کنید. این ماده از گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی، دارای برگهایی سرشار از کلسیم، آهن، ویتامین A و C میباشد و به همین خاطر، دارای ویژگی‌های ضد قارچی، ضد میکروبی، ضد التهابی است که به درمان آلوپسی و سایر مشکلات مربوط به مو کمک می‌کند. روغن رزماری همچنین برای درمان چین و چروک پوست و همچنین درمان آکنه استفاده می‌شود. رزماری را می‌توانید به عنوان عنصر اصلی بسیاری از پاک کننده‌ها، کرم‌ها و ماسک‌های صورت پیدا کنید.

روش استفاده از این گیاه به این صورت است که برگ‌های تازه رزماری را باید جدا کرده، در یک شیشه تمیز پر کنید. روغن زیتون را به آن اضافه کردن و برای چند روز در یخچال نگهدارید. می‌توانید این روغن را روی موها یا صورت خود بمالید.

همچین در مورد رزماری به عنوان یکی از گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی  می‌توان گفت این ماده دارای خواص ضد قارچی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است. رزرماری می‌تواند ریزش مور را با موفقیت درمان کند‌، رشد مو را تحریک کند و به عنوان و به موها نیرو می‌بخشد و ظاهری سالم به آن می‌دهد. با توجه به خواص تقویت کننده و مرطوب کننده روغن رزماری، می‌توان آن را برای کاهش چین و چروک‌های ریز و درمان پوست آسیب دیده از آکنه توصیه کرد.

رزماری گیاهی است که در ابتدا در کوه‌های آلپ رشد کرد، اما در حال حاضر در چندین منطقه در سراسر جهان، برای کاربردهای مختلف کشت می‌شود. اروپا تامین کننده اصلی رزماری است، با بیشترین تولید در اسپانیا و فرانسه (همچنین این بازار دارای بالاترین صادرات و مصرف است). با این حال، انتظار می‌رود آمریکای شمالی تا سال 2026 به دلیل کشت کشاورزی رزماری در منطقه جنوب غربی به عنوان پردرآمدترین بازار در جهان ظاهر شود. علاوه بر این، ترکیه، اسپانیا و مراکش به دلیل شرایط آب و هوایی مطلوب، به سرعت در حال افزایش تولید رزماری خود هستند.

انتظار می‌رود بازار جهانی محصولات مراقبت طبیعی و ارگانیک تا پایان سال 2024 با نرخ رشد ترکیبی 8.8 روبرو شود. آمریکای شمالی بازار اصلی چنین محصولاتی است و بیش از 30 درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد، اما اروپا و آسیا و اقیانوسیه نیز دو بازار عمده دیگر (به ویژه چین و هند) هستند. بنابراین، به جرات ‌می‌توان گفت که کسانی که علاقه مند به تخصص در زمینه کشاورزی هستند و به پرورش گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی می‌پردازند، باید به پرورش گیاهانی بپردازند که تقاضای زیادی در صنعت زیبایی و همچنین داروسازی دارند، مانند این گیاه، بپردازند.

۱۳) چریش

یاس بنفش هندی یا Neem، که معمولاً به عنوان چریش شناخته می‌شود، در ساخت صابون، کرم و لوسیون کاربردهای مختلفی دارد. روغن چریش حاوی لیمونوئیدها، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین E و کلسیم است که در درمان چین و چروک پوست، جای زخم، آکنه و تولید کلاژن موثر است و آن را به یکی از بهترین گیاهان با کاربردهای آرایشی در لیست گیاهان دارویی مورد استفاده درصنایع آرایشی و بهداشتی تبدیل می‌کند

روش استفاده از این ماده به صورت مستقل به این گونه است که بایستی برگ تازه چریش را جدا کرده و در آب 1 لیتری بجوشانید تا رنگ آن سبز شود. بگذارید آب تا دمای اتاق خنک شود و از آن برای شستن صورت خود استفاده کنید، خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آب تزریق شده چریش با استفاده مکرر، پوست شما را بدون آکنه و کمتر چرب می‌کند.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا