کسب و کار

بازاریابی شبکه ای | رمز موفقیت در بازاریابی شبکه‌ ای یا نتورک مارکتینگ چیست؟

چگونه می‌توان به شغلی برای خودمان دست پیدا کنیم؟ ارباب خود بودن آیا تحقق خواهد یافت؟ بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست؟ چگونه می‌توان در آن به موفقیت رسید؟

از جمله تمایلات روز افزون در دنیا، میل به داشتن «شغل خانگی» است. مردم سراسر دنیا به تدریج به اهمیت این نکته پی می‌برند که صاحب کار خود و ارباب خودشان باشند. همان‌گونه که ج. پل‌گِتی سالها پیش به درستی خاطرنشان کرد که؛

«برای کسب موفقیت واقعی در زندگی، باید صاحب کار خودمان باشیم.»

تصور داشتن شغلی برای خود برای اکثر مردم ایجاد دلهره می‌کند؛ زیرا برایشان مستلزم بیرون آمدن از حاشیه امن خود و مواجهه با امور غیرقابل پیش‌بینی و ریسک‌هایی می‌باشد. اما به رغم همه اینها، داشتن کاری که کاملاً از آن خودمان باشد، تنها راهی است که امکان تسلط به خود و شرایط را برای ما فراهم می‌کند؛ و ما را از لحاظ مالی یا غیره به موفقیت حتمی می‌رساند.

بهترین و آسان‌ترین راه برای شروع یک کار خانگی، بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ است. امروزه کلمه‌ی نتورک مارکتینگ بر سر زبان‌ها افتاده و به گوش اکثر مردم دنیا خورده است. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل راجب آن صحبت کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست؟

نتورک مارکتینگ یا همان بازاریابی شبکه ای صنعتی با 50 سال قدمت است. 7/7 میلیون نفر در ایالات متحد به این صنعت اشتغال دارند. این صنعت هم‌اکنون در 125 کشور دنیا رواج دارد. تا این تاریخ، در هر یک هفته، 150 هزار نفر در سرایر دنیا به شاغلان این صنعت اضافه شده‌اند. این رقم معادل 21400 نفر در هر روز است. نتورک مارکتینگ یک روش توزیع محصولات و خدمات به مشتری نهایی است. روش خاص برای توزیع کالا و بازارداری شبکه ای.

آمیزه‌ای است از حق نمایندگی و درآمد تصاعدی؛ و مستلزم سرمایه اولیه اندک و ریسک بسیار ناچیزی است. امروزه، اینترنت با نقش چشمگیری که در دنیا ایفا می‌کند، مزایای تجارت الکترونیک را  افزایش داده است. همین امر موفقیت نتورک مارکتینگ از طریق اینترنت را قطعی ساخته است.

بسیاری از شرکت‌های موفق هم‌اکنون از بازاریابی شبکه ای برای توزیع کالا و خدماتشان بهره می‌گیرند. این شرکت‌ها شامل کوکاکولا، ژیلت، ام. سی. آی، رکسل، جنرال موتورز می‌شوند.

صنعت نتورک مارکتینگ نخست در سال 1945 توسط شرکت مکمل‌های غذایی نوتریلیت در ایالات متحده پا گرفت. نام این صنعت طی سالیان گذشته از “شیوه فروش مستقیم” یه “بازارداری چندسطحی یا چند لایه‌ای”، “بازارداری شبکه‌ای” و “بازارداری شبکه‌ای الکترونیک” تکامل یافته است. اصول اصلی و زیربنایی همه‌ی اینها با هم هیچ فرقی ندارد و عبارت است از؛ توزیع و بازارداری محصولات و خدمات.

مفاهیم مربوط به بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ

در این مرحله، آنچه اهمیت دارد، درک مفاهیم گوناگون مربوط به بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ است. این امر شما را قادر می‌سازد که درباره‌ی این تجارت تصمیمی درست بگیرید. همچنین به شما کمک می‌کند که اعتقادتان به این تجارت را محکم‌تر سازید تا به موفقیت بزرگی نائل شوید.

 ✔ رشد توانی یا تصاعدی

آلبرت آینشتاین از رشد توانی به عنوان هشتمین شگفتی دنیا یاد کرد. درک قدرت رشد توانی و ارتباط آن به نتورک مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا پتانسل الگوی کار بازاریابی شبکه ای را درک کنید.

با تعمیم این اصل به افراد زیر مجموعه‌تان می‌توانید قدرت نامحدود رشد توانی را دریابید. به همین دلیل است که لیدرهایی در کار نتورک مارکتینگ توانسته‌اند برای خودشان مجموعه‌های بزرگی در اندازه‌های چند ده هزار نفری و چند صد هزار نفری بسازند.

✔ قدرت همانندسازی

نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای، تجارت همانندسازی است. تجارتی راحت که در آن افراد معمولی می‌توانند درآمدهایی فوق‌العاده کسب کنند. برای رسیدن به موفقیت، باید مقلد محض بود و به دیگران نیز آموزش داد که همان‌گونه باشند. باید فرایند همانندسازی مناسبی در کار باشد تا هرکسی در مجموعه، چه تازه وارد و چه کهنه‌کار، قارد به پیروی از سیستم باشد و همان کارها را به آسانی انجام دهد.

برای اینکه همانندسازی موثر باشد، لازم است ملاک‌های زیر وجود داشته باشد:

  • باید سیستمی در کار باشد.
  • پیروی از سیستم باید آسان باشد.
  • سیستم باید همه جا یکسان باشد.

 ✔ مفهوم «نمایندگی»

از زمان کلنل سندرز، موسس Kentucky Fried Chicken  تا به امروز، حق نمایندگی جای خود را به خوبی باز کرده است. در حقیقت، در ابتدا حق نمایندگی هم از سوی عموم مردم و هم مقامات دولتی مورد هجمه و حمله واقع شد. خوشبختانه، حق نمایندگی توانست بر این حملات فائق آید و امروزه هزاران شرکت و تجارت تحت عنوان مفهوم نمایندگی مشغول به فعالیت هستند. حق نمایندگی مفهومی قوی و موفق است. اگر هر تجارت فقط به یک مکان محدود شود، امکان رشد نخواهد یافت. اما با وجود هزاران شعبه مشابه که تحت امتیاز مشابهی فعالیت می‌کنند، امکان بالقوه عظیمی به وجود می‌آید که می‌توانیم در مک دونالد، KFC و Seven Eleven شاهد آن باشیم.

✔ قدرت «اهرم»

مفهوم اهرم در هرگونه فعالیت تجازی حائز اهمیت است. دو اهرم بسیار معروف، “زمان” و “پول” است. هر شخص یا تشکلی به لحاظ زمان و پول دارای محدودیت است. بنابراین ضروری است که از اهرم وقت و پول دیگر افراد استفاده کرد.

✔ تقسیم کار بین افراد

از انجا که بازاریابی شبکه ای کارگروهی است، این مفهوم از اهمیت بالایی برخوردار است. آنچا ما انجام می‌دهیم قابل تکثیر است. اگر هر کسی در مجموعه‌ی افراد شما خود را معرفی کند، تاثیر آن بسیار زیاد خواهد بود.

ج. پل گِتی: 

من ترجیح می‌دهم از یک درصد تلاش صد نفر استفاده کنم تا از صد در صد تلاش خودم.

پیگیری؛ عامل پشتکار در نتورک مارکتینگ

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ

پیگیری موفق، سرعت ورود پراسپکت‌ها به این تجارت را به شدت افزایش می‌دهد. برای تبدیل پراسپکت‌ها به مشتریان فعال، پیگیری اهمیت زیادی دارد. این مرحله از کار رد ساختن مجموعه‌ای بزرگ و موفق، مرحله‌ای ضروری به شمار می‌آید. اما پیگیری موثر مستلزم مهارت، و صبر فراوان است. هدف اصلی در پیگیری، بالا بردن سرعت جذب افراد به مجموعه است.

اهمیت پیگیری 

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که نتورک مارکترها انجام می‌دهند؛ فقدان پیگیری است. آن‌ها هدف‌شان را وارد کردن پراسپکت به مجموعه قرار داده‌اند و لحظه‌ای که بتوانند او را به تجارت وارد کنند، فکر می‌کنند که به هدف‌شان رسیده‌اند. کار بعدی آن‌ها پیدا کردن پراسپکت بعدی است. این کار در حقیقت اتلاف عمر است، زیرا نتورک مارکتینگ مسابقه‌ی ورودی گرفتن نیست. این تجارت مستلزم آن است که شما افرادی را وارد کنید و در عین حال به آن‌ها کمک کنید تا موفق شوند. مهم نیست که تعادلتان چقدر باشد؛ به یاد داشته باشید که در هر سطحی، روابطی سالم با زیر مجموعه‌هایتان داشته باشید و همواره فعالیت‌هایشان را پیگیری کنید.

اراده؛ رمز موفقیت در بازاریابی شبکه ای

در پایان مایلم راه رسیدن به موفقیت را نشان دهم که توسط انسان‌های موفق در هر زمینه از زندگی تجربه شده است. باید آن را درک کنید و در تجارت بازاریابی شبکه ای به کار ببندید.

برای آن‌ که در نتورک مارکتینگ موفق شوید، باید از الگویی پیروی کنید که اسمش را چرخه موفقیت میگذاریم؛

✔اعتقاد

✔رفتار

✔عمل

✔نتیجه

همه چیز با اعتقاد شروع می‌شود. اگر اعتقادتان به صنعت نتورک مارکتینگ، خود شرکت و غیره قوی باشد، رفتاری مثبت از خود بروز می‌دهید. این رفتار مثبت منجر به جدی گرفتن عملکردتان در این کار و سرانجام رسیدن به نتایج مورد نظرتان می‌شود.

بنابراین، اگر نظام اعتقادی‌تان قوی باشد، اقدام عملی بیشتری خواهید داشت که قطعا در افزایش نتیجه مثبت نیز تاثیر خواهد گذاشت. اگر به نتایجی خوب برسید، چه اتفاقی می‌افتد؟ اعتقادتان قوی‌تر می‌شود و این چرخه همچنان ادامه پیدا می‌کند تا به نتایج بهتری برسید.

از طرفی اگر نظام اعتقادی ضعیفی داشته باشید، رفتارهای منفی از شما سر می‌زند و این منجر به کاهش اقدامات مثبت خواهد شد. نتایج خوبی هم به دست نمی‌آید. نتایج نامطلوب نظام اعتقادی شما را ضعیف‌تر می‌کند  و این چرخه ادامه خواهد داشت تا آنجا که به نتایج کم و کم‌تری می‌انجامد و بالاخره اعتقادتان متلاشی می‌شود و در پایان کار را رها می‌کنید. مهم‌ترین مساله، تقویت اعتقاد شماست. اگر اعتقادتان را تقویت کنید، کل چرخه موفقیت شروع به توسعه و گسترش می‌کند و نتایجی بهتر حاصل خواهد شد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا