بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

بهترین دارو برای کرونا چیست؟ | کامل ترین مرجع داروهای کرونا در اینترنت

بهترین دارو برای کرونا چیست؟ در این مقاله، یکی از جامع‌ترین مقالات راجع به بهترین دارو برای کرونا، می‌خواهیم به صورت کاملا عملی و کاملا جامع، داروها و موادی که به صورت دارو نقشی در درمان کرونا دارند، به عنوان بهترین دارو برای کرونا شناخته می‌شوند یا می‌توانند برخی عوارض این بیماری را کاهش دهند و یا دارو‌هایی که در این رابطه مورد بررسی قرار گرفته‌اند را برای شما معرفی کنیم. حتما تا پایان این مقاله در مجله جوان ایرانی همراه باشید تا اطلاعات خود را در مورد داروها و موادی که تحت عنوان مجوز اضطراری برای بیماران مبتلا به کرونا تجویز می‌شوند را بشناسید و اطلاعات جامع، مفید و مختصری را از منظر سازمان‌های بهداشت جهانی دریافت کنید.

پاندمی کرونا

همه‌گیری COVID-19، که به آن پاندمی کرونا نیز گفته می‌شود، یکی از بدترین بیماری‌هایی است که در قرن 21 میلادی رخ داده است. این بیماری همه‌گیر جهانی، کروناویروس 2019 (COVID-19) نام دارد که ناشی از سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا 2 (SARS-CoV-2) است. سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا 2، یک زیرگونه از خانواد ویروس‌های کرونا است که می‌تواند توسط آب و صابون بعد از 15 دقیقه نابود شود. اولین ویروس جدید خانواده کرونا در ووهان چین در دسامبر 2019 معادل با آذرماه سال 1398 شناسایی شد. قرنطینه در ووهان و دیگر شهرهای استان هوبئی نتوانست این شیوع را مهار کند و پس از آن به سایر نقاط سرزمین اصلی چین و سراسر جهان گسترش یافت. سازمان بهداشت جهانی (WHO) در 30 ژانویه 2020 فوریت درجه یک بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی اعلام کرد و در 11 مارس 2020 آن را به عنوان یک بیماری همه گیر معرفی نمود. از سال 2021، این ویروس پس از جهش‌های خود، اکنون د انواع مختلف ویروس ظاهر شده و در بسیاری از کشورها با نام‌های دلتا، آلفا و انواع بتا (که خطرناک‌ترین آنها هستند) شناخته می‌شود. متاسفانه تا اولین روز مهرماه سال 1400، تاکنون بیش از 4.73 میلیون نفر فوت شده و بیش از 230 میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این میان، 207 میلیون نفر بهبود یافته‌اند. به همین علت، می‌توان این بیماری را به یکی از مرگبارترین همه‌گیری‌های تاریخ شناخت.

در کنار تلفات انسانی، ویروس کرونا جهان را مختلف کرده است. این همه گیری منجر به اختلال شدید اجتماعی و اقتصادی جهانی از جمله بزرگترین رکود جهانی از زمان رکود بزرگ در دهه 1930 شده است. این عامل همچنین منجر به کمبود گسترده عرضه شده است که در ابتدای شیوع آن، منجر به افزایش تقاضای شدید خرید و خالی شدن فروشگاه‌ها شد. همچنین اختلال در کشاورزی، کمبود غذا و کاهش انتشار آلاینده‌ها را نیز تشدید کرده است. بسیاری از موسسات آموزشی و خدمات عمومی به طور نسبی یا کامل تعطیل شده‌اند و بسیاری از رویدادها لغو یا به تعویق افتاده‌اند. اطلاعات غلط از طریق رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی منتشر شده و تنش‌های سیاسی تشدید شده است. این بیماری همه‌گیر مسائل تبعیض نژادی و جغرافیایی، برابری سلامت و تعادل بین الزامات بهداشت عمومی و حقوق فردی را نیز ایجاد کرد. با این حال، تقریبا می‌توان گفت اولین واکسیناسیون به عنوان بهترین دارو برای کرونا، برعلیه این بیماری با شروع از آذرماه سال 1399 در آمریکا، تاکنون توانسته است آمار تلفات و مرگ‌و‌میر را به شدت در جهان کاهش دهد و جهان را برای دنیای پساکرونا آماده کند.

پاندمی کرونا چیست؟

بیماری کرونا چگونه بیمار را از پای در می‌ آورد؟

علائم بیماری کووید -19 برحسب نوع آن می‌تواند به صورت بدون علامت تا نشانه‌های تهدید‌کننده زندگی متفاوت باشد. بیماری شدید در بیماران مسن و کسانی که دارای برخی بیماری‌های زمینه‌ای هستند، بیشتر ظاهر می‌شود. این بیماری زمانی منتقل می‌شود که افراد در هوای آلوده، قطرات و ذرات کوچک موجود در هوا تنفس می کنند. وقتی افراد در مجاورت یکدیگر هستند، احتمال تنفس این ذرات کوچک بیشتر است، اما ویروس می‌تواند در فواصل طولانی‌تر‌، به ویژه در داخل خانه‌، منتقل شود. انتقال نیز می‌تواند به ندرت از طریق سطوح یا مایعات آلوده رخ دهد. افراد تا 20 روز مسری باقی می‌مانند و حتی در صورت عدم بروز علائم‌، می‌توانند ویروس را منتقل کنند.

بیش از 95 درصد افرادی که به COVID-19 مبتلا می‌شوند بهبود، می‌یابند. واکسینه شدن به عنوان بهترین دارو برای کرونا می‌تواند احتمال خطر را به شدت کاهش دهد، ولی آن را از بین نمی‌برد. در غیر از زمانی که فرد بهبود می‌یابد، زمان شروع علائم و مرگ معمولاً بین 6 تا 41 روز، و در حالت میانگین حدود 14 روز می‌باشد. افرادی که بیشترین خطر مرگ و میر ناشی از COVID-19 را دارند، افرادی هستند که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، مانند افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مشکلات جدی قلبی یا ریوی، چاقی شدید یا جزو افراد مسن (از جمله افراد 65 سال یا بیشتر) هستند. چاقی‌، عوارض دیابت و اختلالات اضطرابی قوی‌ترین عوامل خطر برای بیماری شدید COVID-19 هستند.

مراحل کاملی که ویروس کرونا باعث می‌شود تا فرد تا فوت کردن پیش رود، بدین شرح است:

  • ورود به بدن: اول از همه، ویروس باید به بدن راه یابد که معمولا از طریق تنفس وارد بدن می‌شود. گیرنده‌های بینی و دهان به ویروس اجازه دسترسی آسان به سلول‌های بدن را می‌‌دهد.
  • تکثیر شدن: زمانی که ویروس وارد بدن شد، شروع به تکثیر شدن می‌کند. این نکته بسیار مهمی است. با گسترش زیاد این ویروس، علائمی مانند گلودرد، سردرد یا از دست دادن حس بویایی و چشایی پدید می‌آید. اگر شما قبل از این مرحله واکسن زده باشید، سیستم ایمنی شما با درصد موفقیت 80 درصد، می‌تواند ویروس را سرکوب و شما را نجات دهد.
  • حمله به ریه‌ها: بدترین مرحله در مبتلا شدن به ویروس کرونا، عدم واکسینه شدن و ورود این ویروس به ریه‌ها است. اگر سیستم ایمنی بدن نتواند به موقع پاسخ دهد، ویروس از بینی و در ادامه نای، وارد بدن می‌شود. از طریق ریه‌های هوا شما، سلول‌های بیشتری را آلوده کرده و در بدن پخش می‌شوند.
  • مسدود شدن ریه‌ها: هنگامی که فردی به COVID-19 آلوده می‌شود، سیستم ایمنی گلبول‌های سفید خون را برای نبرد با ویروس می‌فرستد و در آنجا مولکول‌های التهابی را که برای از بین بردن ویروس طراحی شده‌اند، آزاد می‌کند. اما مایع و چرکی را پشت سر می‌گذارد که ریه‌ها را مسدود کرده و انتقال حیاتی اکسیژن را مختل می کند.
  • زوال اندام‌های داخلی با کمبود اکسیژن
  • آخرین مبارزه برای حیات: در نهایت سیستم ایمنی بدن در تلاش مأیوس کننده برای از بین بردن ویروس واکنش خود را افزایش می‌دهد. در تلاشی بی‌رحمانه، این تلاش اضافی چیزی ایجاد می‌کند که به عنوان طوفان سایتوکاین شناخته می‌شود، هنگامی که سیستم ایمنی بدن با ناامیدی شروع به حمله به هر چیزی می‌کند و به بافت سالم و همچنین ویروسی که قصد شکست آن را دارد حمله می‌کند.
  • مرگ یا ادامه حیات
بیماری کرونا چگونه بیمار را از پای در می‌ آورد؟

بهترین دارو برای کرونا

در مقطع کنونی، بهترین دارو برای کرونا، تزریق واکسن آن است که موجب پیشگیری از خطر مرگ بیماری کرونا می‌باشد. در کنار این مورد، بهترین دارو برای کرونا شامل موارد مختلفی می‌شود که برای کنترل این بیماری و همچنین کاهش خطر مرگ مجاز می‌شود. در شرایط اضطراری بهداشت عمومی، بنا به تشخیص مرجع مسئول، مجوز استفاده اضطراری برای برخی داروها صادر می‌شود که امکان آن را می‌دهد تا به داروهای جدید و محصولات پزشکی در دسترس بیماران بیشتر کمک کند. داشتن این مجوز به این معنی نیست که سازمان بهداشتی، دارو یا محصول را تأیید کرده است ولی، هدف آن این است که در صورت عدم وجود گزینه‌های دیگر، درمان جدید بالقوه را برای بیماران آسان‌تر کند. در این رابطه می‌توان گفت:

Remdesivir (Veklury)

رمدسیویر یک داروی ضد ویروسی است که با تزریق داخل وریدی در بیمارستان تجویز می‌شود. در 22 اکتبر 2020، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) داروی رمدسیویر (وکلوری) را برای درمان COVID-19 در بیماران 12 ساله و بالاتر که نیاز به بستری شدن دارند، تأیید کرد. تأیید تا حد زیادی بر اساس یافته‌های سه مطالعه با نتایج مثبت بود.  توصیه‌های متفاوتی در مورد استفاده از رمدسیویر وجود دارد. موسسه ملی بهداشت (NIH) استفاده از رمدسیویر را برای برخی از بیماران بستری در بیمارستان مبتلا به COVID-19 توصیه می‌کند، در حالی که سازمان بهداشت جهانی (WHO) استفاده از آن را برای هیچ بیمار COVID-19 به دلیل کمبود داده توصیه نمی‌کند. با این حال، در حالت اضطراری، بهترین دارو برای کرونا رمدسیویر است که به ذهن پزشکان می‌رسد.

Remdesivir همچنین در ترکیب با داروهای دیگر مورد مطالعه قرار می‌گیرد. یک مطالعه گزارش داد که بیماران بستری در COVID-19 که هم رمدسیویر و هم باریسیتینیب (Olumiant) دریافت کرده بودند، 1 روز سریعتر از کسانی که فقط رمدیسیویر دریافت کردند،  بهبود یافتند. بیمارانی که از هر دو دارو استفاده می‌کردند در مقایسه با افرادی که فقط رمدیسیویر دریافت کرده بودند (23٪ در مقابل 28٪) کمتر به تهویه نیاز داشتند یا درگذشتند. FDA در 19 نوامبر 2020، مجوز اضطراری را برای استفاده از baricitinib )‌باریسیتینیب، یک دارو درمان آرتریت روماتوئید) در ترکیب با remdesivir برای بیماران بستری در COVID-19 که به اکسیژن اضافی یا پشتیبانی تنفسی نیاز دارند، ارائه داد. NIH در حال حاضر استفاده از بارسیتینیب با رمدسیویر را تنها در صورتی توصیه می‌کند که از کورتیکواستروئیدها (مانند دگزامتازون) استفاده نشود.

هرچند ممکن است رمدسیویر به عنوان بهترین دارو برای کرونا در مواقع اضطراری شناخته شود اما در رابطه با این دارو باید بدانید که همه مطالعات remdesivir امیدوار کننده نبوده است. در 15 اکتبر 2020، یک مطالعه بزرگ و تصادفی از سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان داد که رمدسیویر اثر کمی یا هیچ تاثیری بر میزان مرگ و میر بیماران بستری در بیمارستان مبتلا به COVID-19 ندارد. این نتایج هنوز مورد بررسی کارشناسی قرار نگرفته است.

در یک مطالعه تصادفی و با برچسب باز (یک اصطلاح پزشکی)، محققان تقریباً 600 بیمار بستری در بیمارستان را با علائم متوسط ​​COVID-19 مورد بررسی قرار دادند و نتایج متفاوتی را مشاهده کردند. برخی از بیماران به مدت 5 روز، برخی به مدت 10 روز و … رمدسیویر دریافت کردند و همه آنها در روز 11 مورد ارزیابی قرار گرفتند. افرادی که این دارو را به مدت 5 روز مصرف کردند در مقیاس بهتری نسبت به افرادی که هیچ دارویی مصرف نکرده بودند عمل کردند، اما مشخص نیست که آیا این بهبود از نظر بالینی مهم بوده است یا خیر. هیچ تفاوتی بین افرادی که به مدت 10 روز از Remdesivir استفاده کردند و کسانی که هیچ کدام را مصرف نکردند وجود نداشت و هیچ تفاوتی بین گروه‌هایی که به مدت 5 روز Remdesivir دریافت کردند در مقایسه با 10 روز وجود نداشت.

بهترین دارو برای کرونا

معرفی موثرترین و بهترین دارو برای کرونا

در ادامه بررسی بهترین دارو برای کرونا می‌توان گفت:

دگزامتازون

دگزامتازون یک داروی رایج کورتیکواستروئید (استروئید) است که سالهاست برای درمان بیماری‌های مختلف مانند شرایط خود ایمنی و واکنش‌های آلرژیک استفاده می‌شود. به عنوان یکی از بهترین دارو برای کرونا، محققان دریافتند که میزان مرگ‌و‌میر پایین‌تری در روز 28 در بین 2،104 بیمار بستری مبتلا به COVID-19 که دوز کم و روزانه دگزامتازون (از طریق دهان یا تزریق وریدی) دریافت کرده بودند، نسبت به 4،321 بیمار دریافت نکرده بودند (23 ٪ در مقابل 26 ٪ به ترتیب). این تفاوت معنی‌دار بود. به نظر می‌رسید که این دارو برای بیمارانی که تحت دستگاه تنفس مصنوعی بودند یا به اکسیژن اضافی نیاز داشتند مفید بود. هیچ فایده‌ای برای کسانی که علائم شدیدتری ندارند، وجود نداشت.

علاوه بر این در مورد دگزامتازون بهترین دارو برای کرونا  باید گفت، بر اساس یک متاآنالیز که یافته‌های هفت آزمایش مختلف را مورد بررسی قرار داد، میزان مرگ و میر در بیماران بستری در بیمارستان که یکی از سه کورتیکواستروئید مختلف – از جمله دگزامتازون‌، هیدروکورتیزون یا متیل پردنیزولون – را مصرف کرده بودند، در مقایسه با افرادی که هیچ کدام را مصرف نکرده بودند (32٪ در مقابل 40 درصد) کمتر بود.

پلاسمای دوران نقاهت

مورد دیگر از لیست بهترین دارو برای کرونا، پلاسمای دوران نقاهت است که ممکن است شنیده باشید و یا دیده‌ باشید که از بیماران بهبود یافته کرونا دریافت می‌شود. در 24 مارس 2020، سازمان غذا و داروی آمریکا، یک برنامه دارویی جدید اضطراری (eIND) برای استفاده از پلاسمای دوره نقاهت برای درمان افراد مبتلا به COVID-19 صادر کرد. پلاسما قسمتی از مایع خون است که سلول‌های خون را حمل می‌کند. پلاسمای دوره نقاهت از افرادی که از COVID-19 بهبود یافته‌اند جمع آوری می‌شود. سپس به فردی که دارای عفونت فعال کروناویروس است انتقال داده می‌شود. تصور می‌شود که آنتی بادی‌های موجود در پلاسمای دوران نقاهت می‌تواند به مبارزه با عفونت کرونا کمک کند.

در 23 آگوست 2020 ، FDA مجوز استفاده اضطراری (EUA) را برای پلاسمای دوره نقاهت برای بیماران بستری در بیمارستان با COVID-19 صادر کرد. (این تصمیم در مورد این ماده به عنوان یکی از بهترین دارو برای کرونا، با تصمیم قبلی برای متوقف کردن آن به دلیل فقدان شواهد قانع کننده، کاملا برعکس بود.). البته این بدان معنا نیست که پلاسمای دوره نقاهت به عنوان درمانی برای COVID-19 تأیید یا اثبات شده است، اما این کار را برای حالتی که فکر می‌کنند ارزش امتحان کردن را دارد‌، می‌تواند مفید باشد.

این تصمیم بر اساس داده‌های اولیه از مطالعه کلینیک مایو بر روی بیش از 35000 بیمار بستری در بیمارستان مبتلا به کووید -19 که تحت درمان قرار گرفته بودند، بود. این مقاله هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. در روز 7، میزان مرگ و میر برای گروهی که ظرف 3 روز پس از تشخیص، پلاسمای نقاهت را به عنوان یکی از بهترین دارو برای کرونا دریافت کردند در مقایسه با گروهی که پس از 4 روز یا بیشتر دریافت کردند، کمتر بود. میزان مرگ و میر در بیمارانی که پلاسمای دوره نقاهت با سطوح آنتی بادی بالاتری دریافت کرده بودند در مقایسه با پلاسما با سطوح پایین‌تر آنتی بادی کمتر بود. در این رابطه البته هیئت موسسه ملی بهداشت (NIH) با تصمیم FDA موافق نبود و اظهار داشت که شواهد کافی برای توصیه پلاسما در حال بهبود برای COVID-19 وجود ندارد.

سایر تحقیقات تا کنون در مورد پلاسمای دوره نقاهت نیز بی‌نتیجه بوده است. در یک مطالعه کوچک در چین، محققان گزارش کردند که 10 فرد بزرگسال با علائم شدید COVID-19 (مانند تب، سرفه‌، تنگی نفس و درد قفسه سینه) ظرف 3 روز پس از دریافت درمان بسیار بهبود یافتند. در مقایسه با گروه دیگری از آزمایش‌شده‌ها (که گروهی تصادفی از بیماران که قبلاً برای COVID-19 در بیمارستان بستری بودند)، گروهی که پلاسمای دوره نقاهت دریافت کردند، بهبودهای بهتری در سلامت خود مشاهده کردند. با این حال، مطالعه دیگری بر روی 103 بیمار در چین هیچ تفاوتی در بهبود بالینی بین کسانی که پلاسمای دوره نقاهت دریافت کرده‌اند و کسانی که دریافت نکرده بودند، نشان نداد.

مروری بر 8 مطالعه پلاسما در دوران نقاهت با مجموع 32 شرکت کننده نشان داد که در این مطالعات از دوزها و زمان بندی متفاوتی استفاده شده است و روشهای مطالعه کیفیت پایینی دارند. همچنین ، برخی از مطالعات فایده ای داشتند در حالی که برخی دیگر فایده ای نداشتند. با این حال، این ماده شانس شناخته شدن به عنوان بهترین دارو برای کرونا را دارد.

آنتی بادی های مونوکلونال (MABs)

آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها ساخته می‌شوند. آنها مانند عوامل ویروسی به عوامل بیماری‌زای خارجی متصل شده و به نابودی آنها کمک می‌کنند که به همین خاطر بهترین دارو برای کرونا شناخته می‌شوند. آنتی بادی‌های مونوکلونال (MABs) آنتی بادی‌هایی هستند که در آزمایشگاه ساخته می‌شوند. هفته‌ها طول می‌کشد تا بدن بتواند آنتی بادی‌های طبیعی را ایجاد کند، بنابراین استفاده از MAB می‌تواند زودتر با عفونت‌ها مقابله کند.

Eli Lilly و Regeneron دو شرکتی هستند که هر دو MABهایی برای COVID-19 در حال توسعه دارند که در حال حاضر به ترتیب bamlanivimab (LY-CoV555) و REGN-COV2 نامیده می‌شوند و شما می‌توانید به عنوان بهترین دارو برای کرونا با تشخیص پزشک از آن استفاده کنید. هر دو شرکت در اوایل اکتبر مجوز اضطراری آن را برای درمان خود ثبت کردند و FDA نیز مجوز آن را صادر کرد. آسترازنکا همچنین مطالعات خود را بر روی ترکیب آنتی بادی طولانی مدت به نام AZD7442 آغاز می‌کند.

باملانی ویماب (LY-CoV555)

Bamlanivimab یکی دیگر از موارد در لیست بهترین دارو برای کرونا هستند. برای جلوگیری از ورود ویروس SARS-CoV-2 و عفونت به سلول‌های انسان طراحی شده است. در تجزیه و تحلیل اولیه گزارش شده است که بیماران مبتلا به COVID-19 خفیف تا متوسط ​​که bamlanivimab دریافت کرده بودند، در مقایسه با افرادی که آن را دریافت نکرده بودند، کمتر در بیمارستان بستری می‌شدند (به ترتیب 2٪ در مقابل 6٪ در بیمارستان بستری شدند). آنها سه دوز مختلف را آزمایش کردند. تا روز 11ام، مقدار دوز 2800 میلی‌گرم از آن، به پاک شدن سریع‌تر ویروس کمک کرده بود، اما دوزهای پایین و بالاتر این کار را نکرد. این یافته به احتمال زیاد شاخص خوبی برای سلامتی نیست هرچند از آنجا که بیمارانی که دارونما دریافت کردند نیز توانستند مقداری از ویروس را پاک کنند.

در 9 نوامبر 2020، FDA یک مجوز اضطراری برای bamlanivimab برای درمان COVID-19 خفیف یا متوسط ​​در بیماران 12 سال و بالاتر که در معرض خطر بالای بستری هستند، صادر کرد. اگرچه این داره به عنوان یکی از بهترین دارو برای کرونا، از طریق تزریق داخل وریدی تجویز می‌شود، اما باید در محیط سرپایی انجام شود. نباید از آن برای بیمارانی که قبلاً برای COVID-19 بستری شده‌اند، استفاده شود. در واقع، NIH به دلیل عدم وجود مزایای بالینی، مطالعه bamlanivimab را در بیماران بستری در بیمارستان متوقف کرده است.

معرفی موثرترین و بهترین دارو برای کرونا

برای تقویت خودمان در برابر کرونا چه چیزی مصرف کنیم؟

ترکیب Bamlanivimab  و  Etesevimab

تحقیقات در مورد bamlanivimab هنوز ادامه دارد، از جمله استفاده از آن در ترکیب با سایر درمان‌ها توصیه شده است. در 9 فوریه 2021، سازمان FDA یک مجوز اضطراری برای ترکیب bamlanivimab و etesevimab اعطا کرد تا با ترکیب همدیگر، برای COVID-19 خفیف یا متوسط ​​در بیماران با ریسک بالای 12 سال و بالاتر استفاده شود. بیمارانی که از درمان ترکیبی استفاده کردند، در روز 11ام مقادیر کمتری از ویروس را در بدن خود (بار ویروسی کمتر) داشتند. این مورد تنها با bamlanivimab مشاهده نشد. علاوه بر این، میزان کمتر بستری شدن و مرگ در روز 29 ام برای بیمارانی که هم bamlanivimab و etesevimab دریافت کرده بودند، در مقایسه با افرادی که این کار را نکرده بودند، وجود داشت که به همین خاطر می‌توان آن را جزو بهترین دارو برای کرونا دانست.

Casirivimab و imdevimab (REGN-COV2)

REGN-COV2 “کوکتل آنتی بادی” نامیده می‌شود؛ زیرا از ترکیب دو آنتی بادی مونوکلونال، casirivimab  و imdevimab ساخته شده است. در یک بیانیه مطبوعاتی، Regeneron (یک شرکت داروسازی آمریکایی) گزارش داد که REGN-COV2 بار ویروسی را کاهش داده و علائم را در بیماران مبتلا به COVID-19 که در بیمارستان بستری نبودند؛ زودتر تسکین داد که به همین خاطر می‌توان آن را در لیست بهترین دارو برای کرونا قرار داد. داده ها بر اساس یافته‌های 275 بیمار اول بود که 2.4 گرم REGN-COV2 ، 8 گرم REGN-COV2 یا دارونما دریافت کردند (علائم به ترتیب پس از 6 روز، 8 روز و 13 روز برطرف شد). بیمارانی که هنوز آنتی بادی‌های خود را ایجاد نکرده بودند و ویروس بیشتری در بدن خود داشتند، بیشترین تاثیر مثبت را دریافت کردند. بیانیه مطبوعاتی بعدی با داده‌های 524 بیمار دیگر این یافته‌ها را تأیید کرد. این مطالعه هنوز ادامه دارد و هنوز نتایج کاملی در دست نیست.

در 21 نوامبر 2020، FDA یک مجوز اضطراری برای casirivimab  و imdevimab صادر کرد تا با هم برای درمان COVID-19 خفیف یا متوسط ​​در بیماران 12 سال و بالاتر که در معرض خطر بالای بستری هستند، استفاده شود. مانند bamlanivimab، این داروها باید از طریق تزریق IV در محیط سرپایی تجویز شوند. اگرچه casirivimab  و imdevimab نیز در بیماران بستری در حال آزمایش و بررسی می‌باشند، اما داده‌های کافی برای صدور مجوز اضطراری برای استفاده از آنها در بیماران بستری در حال حاضر وجود ندارد. با وجود این مجوزهای اضطراری برای این ماده به عنوان یکی از بهترین دارو برای کرونا، NIH (موسسه ملی سلامت) اظهار داشت که نه bamlanivimab و نه casirivimab و imdevimab نباید در حال حاضر به عنوان استاندارد مراقبت از بیماران COVID-19 در نظر گرفته شوند؛ زیرا اطلاعات کافی در مورد آن وجود ندارد.

برای تقویت خودمان در برابر کرونا چه چیزی مصرف کنیم؟

بهترین دارو برای کرونا (برخی موارد مورد تایید NIH نمی باشند)

NIH یا سازمان ملی سلامت، یکی از شاخه‌های وزارت بهداشت و خدمات در ایالات متحده است که بر تحقیقات علوم زیستی و پزشکی در این کشور نظارت دارد. این سازمان، از 27 موسسه تشکیل شده و بودجه‌ای در حدود 28 میلیارد در سال به آن اختصاص می‌یابد. در مورد بهترین دارو برای کرونا در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که مورد تایید NIH نمی‌باشد.

هیدروکسی کلروکین و کلروکین

هیدروکسی کلروکین و کلروکین دو دارویی هستند که چندین دهه است برای درمان مالاریا و بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس استفاده می‌شوند. چند مطالعه کوچک در ابتدا نشان داد که ممکن است برای درمان بیماران بستری با موارد خفیف COVID-19 نیز مفید باشد، اگرچه اجماع کنونی موسسات ملی بهداشت (مانند FDA) این است که هیدروکسی کلروکین و کلروکین در پیشگیری یا درمان کووید -19 موثر نیستند. دستورالعمل‌های بالینی NIH استفاده از آنها را برای COVID-19 منع می‌کند.

آزیترومایسین

آزیترومایسین (به صورت غیر رسمی به عنوان Z-pak شناخته می‌شود) یک آنتی بیوتیک است که معمولاً برای درمان عفونت‌های باکتریایی مانند برونشیت و ذات الریه استفاده می‌شود. نشان داده شده است که دارای فعالیت درونکشتگاهی در برابر ویروس‌هایی مانند آنفولانزای A و Zika است ، اما در برابر ویروس کرونا که باعث MERS می‌شود، کار نمی‌کند.

یک گروه تحقیقاتی آزیترومایسین را در ترکیب با هیدروکسی کلروکین برای COVID-19 مورد بررسی قرار دادند. آنها گزارش دادند که 93 درصد از بیماران پس از 8 روز ویروس را پاک کردند، اما گروه آزمایشی آنها از نظر افرادی که این دوز را نزده باشند ولی در همان شرایط آزمایش شده باشند، کامل نبود؛ بنابراین ما نمی‌دانیم که آیا مردم بدون دارو این ویروس را به تنهایی پاک کرده اند یا خیر. هنگام استفاده از آزیترومایسین و هیدروکسی کلروکین با هم، نگرانی‌هایی در مورد عوارض جانبی جدی وجود دارد. البته در رابطه با این بخش از بهترین دارو برای کرونا باید گفت NIH در حال حاضر استفاده از آزیترومایسین را برای COVID-19 توصیه می‌کند.

Tocilizumab (Actemra) و  other IL-6 inhibitors

توسیلیزوماب یک مهار کننده IL-6 است که برای آرتریت روماتوئید و آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان تأیید شده است. (هر دو بیماری التهابی هستند.) با مسدود کردن اینترلوکین 6 (IL-6)، پروتئینی که در پاسخ‌های ایمنی طبیعی ما نقش دارد، این ماده عمل می‌کند. IL-6 یک سیتوکین (پروتئین سیگنال دهنده) است که به طور معمول به سلول‌های دیگر هشدار می‌دهد تا سیستم ایمنی بدن را فعال کنند، اما فعال شدن بیش از حد آن، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. یکی از مشکلات جدی احتمالی سیستم ایمنی بیش از حد، طوفان سایتوکاین است، یک مشکل بالقوه کشنده که در آن سیستم ایمنی دچار مشکل می‌شود و التهاب از کنترل خارج می‌شود.

در COVID-19‌، افراد می‌توانند در معرض خطر طوفان سایتوکاین قرار بگیرند (همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم)؛ زیرا بدن آنها همچنان در حال تقویت سیستم ایمنی بدن خود برای مبارزه با عفونت است. با مسدود کردن IL-6، توسیلیزوماب به آرامش سیستم ایمنی کمک می‌کند و اعتقاد بر این است که به مدیریت طوفان‌های سایتوکاین نیز کمک می‌کند و می‌تواند به عنوان بهترین دارو برای کرونا در جهت کنترل سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از آسیب دیدن بافت‌های سالم موثر باشد.

تحقیقات در مورد توسیلیزوماب با مطالعه‌ای در فرانسه آغاز شد که نشان می‌داد افرادی که به توسیلیزوماب مبتلا می‌شوند، کمتر به تهویه یا مرگ منجر می‌شوند. مطالعه دیگری از ایتالیا نشان داد افرادی که دارای توسیلیزوماب هستند، میزان مرگ و میر کمتری دارند، اگرچه تقریباً درصد یکسانی از بیماران از هر دو گروه به دستگاه تنفسی نیاز داشتند. از سوی دیگر، توسیلیزوماب به بیماران مبتلا به کووید -19 مبتلا به ذات الریه در مراحل اولیه کمک نکرد. مطالعه فاز 3 از سازنده این دارو به عنوان یکی از بهترین دارو برای کرونا، همچنین نشان داد که توسیلیزوماب برای بیماران بستری در COVID-19 مبتلا به ذات الریه شدید کمکی نمی‌کند.

مطالعات بزرگتر نتایج متناقضی داشته است، هرچند که ممکن است تا حدی به دلیل سیستم‌های بدنی و ایمنی مختلف در افرادی باشد که در این مطالعات شرکت کرده‌اند. یک مطالعه به درمان اولیه با توسیلیزوماب در 3،924 بیمار مبتلا به COVID-19 شدید در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان (ICU) پرداخت. در بیمارانی که توسیلیزوماب را در 2 روز اول پس از مراجعه به بخش مراقبت‌های ویژه دریافت کردند، میزان مرگ و میر کمتری (29 درصد) در مقایسه با افرادی که آن را دریافت نکرده بودند (41 درصد) وجود داشت. از سوی دیگر، مطالعه دیگری روی 243 بیمار بستری مبتلا به کووید 19 متوسط ​​نشان داد که توسیلیزوماب در جلوگیری از نیاز بیماران به لوله تنفسی (لوله گذاری) یا مرگ موثر نیست. در روز 28 ام این مطالعه، 11 نفر از بیمارانی که توسیلیزوماب گرفتند لوله گذاری شده یا فوت کردند در مقایسه با 13 نفر از بیمارانی که دارو دریافت نکردند.

Kevzara (sarilumab)، که مشابه توسیلیزوماب عمل می‌کند نیز برای COVID-19 آزمایش می‌شود. نتایج اولیه امیدوار کننده نبود. آنها نشان دادند که بیماران مبتلا به علائم شدید کوزارا در مقایسه با دارونما بدتر بودند، اما بیمارانی که علائم شدیدتر (بحرانی) داشتند، در مقایسه با دارونما بهبود یافتند. اخیراً، یک بیانیه مطبوعاتی از سرویس بهداشت ملی (NHS) گزارش داد که توسیلیزوماب و ساریلوماب درصورت تجویز در 24 ساعت پس از بستری در ICU خطر مرگ را تا 24 درصد کاهش می‌دهد و بستری شدن‌ها را تا 10 روز کوتاه می‌کند. NIH در حال حاضر استفاده از مهارکننده های IL-6 ، مانند توسیلیزوماب یا ساریلوماب را برای COVID-19 برای بیمارانی که در ICU نیستند توصیه می‌کند. داده‌های کافی برای NIH برای توصیه به بیمارانی که در ICU هستند، وجود ندارد.

بهترین دارو برای کرونا (برخی موارد مورد تایید NIH نمی باشند)

لیستی از داروهای موثر در کرونا

در ادامه لیست بالا همچنین باید گفت:

مهار کننده‌های Kinase

مهار کننده‌های کیناز مشابه مهارکننده‌های IL-6 هستند؛ زیرا بر پاسخ ایمنی بدن نیز تأثیر می‌گذارند. از آنجا که آنها می‌توانند مسیرهای سیگنالینگ سایتوکین را مسدود کنند، اعتقاد بر این است که آنها ممکن است نقش بالقوه‌ای در کمک به طوفان‌های سایتوکاین داشته باشند. برخی نیز ممکن است فعالیت ضد ویروسی داشته باشند. بسیاری از مهار کننده‌های کیناز به عنوان بهترین دارو برای کرون، به عنوان درمان سرطان استفاده می‌شوند، اما برخی از آنها برای بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید مورد تایید هستند.

مهار کننده‌های کیناز یا Kinase که برای COVID-19 آزمایش می‌شوند، عبارتند از:

  • Acalabrutinib (Calquence)، اگرچه محققان دریافتند که این ماده به کاهش مرگ و میر کمک نمی‌کند.
  • Baricitinib (Olumiant)
  • Ruxolitinib (Jakafi)
  • Tofacitinib (Xeljanz)

NIH در حال حاضر استفاده از مهار کننده‌های کیناز (به غیر از بارسیتینیب) را برای COVID-19 توصیه می‌کند. این کار به این دلیل است که آنها به طور گسترده سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند و می‌توانند مبارزه با عفونت را دشوار کنند. آزمایشات تکمیلی برای درک بهتر نقش آنها در COVID-19 مورد نیاز است. به عنوان مثال، Baricitinib (Olumiant) در ترکیب با رمدسیویر به بیماران بستری در بیمارستان کمک می‌کند تا 1 روز سریعتر بهبود یابند.

Interferons

اینترفرون‌ها پروتئین‌های سیگنال دهنده (سیتوکین‌ها) هستند که به بدن می‌گویند یک ویروس وجود دارد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که اینترفرون آلفا (IFN-α) و اینترفرون بتا (IFN-β) در برابر ویروس SAR-CoV-2 فعالیت ضد ویروسی دارند و می‌توانند به عنوان بهترین دارو برای کرونا در لیست ما قرار گیرند. در مطالعات کوچک، اینترفرون در ترکیب با سایر روش‌های درمانی برای COVID-19 مورد بررسی قرار گرفته است، اما به دلیل کیفیت پایین مطالعات، نتایج متفاوت بوده و تفسیر آنها پیچیده است. به طور کلی، داده‌های بیشتری مورد نیاز است. NIH در حال حاضر استفاده از اینترفرون‌ها برای COVID-19 شدید را توصیه نمی‌کند؛ زیرا هنگام استفاده برای سایر عفونت‌های کروناویروس (مانند MERS یا SARS) فایده‌ای ندارند و نگرانی‌های ایمنی در مورد آنها وجود دارد. با این حال، آنها می‌گویند اطلاعات کافی برای توصیه برای یا در برابر اینترفرون بتا برای موارد خفیف یا متوسط ​​وجود ندارد.

Kaletra (lopinavir/ritonavir)

کالترا یک داروی HIV است که ترکیبی از دو داروی ضد ویروسی به نام لوپیناویر و ریتوناویر است. مطالعات آزمایشگاهی و بالینی با بررسی بیمارانی که قبلاً این داروهای ضد ویروسی را دریافت کرده بودند، نشان می‌دهد که آنها ممکن است فعالیتی در برابر SARS و MERS (عفونت‌های ناشی از سایر ویروس‌های کرونا) داشته باشند. داده‌های استفاده از Kaletra در COVID-19 محدود است.

در یک مطالعه تصادفی روی 199 نفر که در اثر بیماری COVID-19 بستری شده بودند، هیچ تفاوتی بین استفاده از Kaletra و عدم استفاده از آن از نظر مدت زمان بهبود بیماران وجود نداشت. یک مطالعه کوچک دیگر بر روی 127 نفر با علائم خفیف کووید -19 در مقایسه با کالترا در ترکیب با اینترفرون بتا -1 ب و ریباویرین، تنها در مورد کالتا انجام شد. آنها دریافتند گروهی که هر سه دارو را دریافت کردند، زودتر بهبود یافتند و ویروس را سریعتر (7 روز) نسبت به افرادی که فقط کالترا (12 روز) دریافت کرده بودند، پاک کردند. NIH در حال حاضر استفاده از Kaletra را برای COVID-19 توصیه می‌کند.

Ivermectin

ایورمکتین یک داروی خوراکی است که برای درمان عفونت‌های ناشی از انگل استفاده می‌شود. همچنین به عنوان لوسیون یا کرم برای درمان شپش و روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی) موجود است. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که ایورمکتین می‌تواند از تکثیر SARS-CoV-2 جلوگیری کند. مطالعات کوچک دیگری نیز انجام شده است، از جمله یک مطالعه براساس گذشته افراد که نمودارهای پزشکی 280 بیمار مبتلا به COVID-19 را که بین ماه های مارس و مه 2020 در فلوریدا بستری بودند، مورد بررسی قرار داد. میزان مرگ و میر در بیمارانی که ایورمکتین دریافت کرده بودند کمتر بود. (13 نفر در مقابل 25 نفر). با این حال، این یک مطالعه قوی نبوده است؛ زیرا بیماران همچنین درمان‌های دیگری را دریافت کردند که می‌تواند بر میزان مرگ و میر تأثیر بگذارد. تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا دوزهای مورد مطالعه در برابر ویروس در انسان ایمن و موثر است.

در مارس 2021، FDA بیانیه‌ای صادر کرد که از ایورمکتین برای درمان یا جلوگیری از COVID-19 استفاده نمی‌شود. استفاده از ایورمکتین حتی برای مصارف تأیید شده خطراتی دارد. به عنوان مثال، ایورمکتین می‌تواند با داروهای دیگر مانند رقیق کننده خون تداخل داشته باشد و خطر خونریزی را افزایش دهد. NIH در حال حاضر اطلاعات کافی برای توصیه یا عدم استفاده از ivermectin برای COVID-19 را ندارد.

لیستی از داروهای موثر در کرونا

لیستی از داروهای جایگزین با حداقل اطلاعات آنها در مورد COVID-19

برخی دیگر از داروها هستند که در این مقاله با عنوان بهترین دارو برای کرونا برای شما معرفی می‌کنیم، اما اطلاعات کافی در مورد آنها به صورت کامل ارائه نشده است و تحقیقات بیشتر روی آن ادامه دارد. این موارد عبارتند از:

Tamiflu (oseltamivir)

تامی فلو یک داروی ضد ویروسی است که برای آنفولانزا (flu) استفاده می‌شود. نتایج استفاده از آن در یک بیمارستان در ووهان چین امیدوار کننده نبود. از 138 بیمار بستری، 124 نفر همراه با داروهای دیگر، تامی فلو دریافت کردند. در پایان مطالعه، 85 بیمار (62 درصد) هنوز در بیمارستان بستری بودند و 6 نفر فوت کرده بودند. با این وجود، چندین آزمایش بالینی در حال حاضر در حال بررسی Tamiflu همراه با داروهای دیگر برای کروناویروس هستند.

Avigan (favipiravir) و سایر داروهای ضد ویروسی

Favipiravir (همچنین به عنوان Avigan شناخته می شود) یک داروی ضد ویروسی است که در ژاپن و چین برای آنفولانزا تأیید شده است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که دوزهای بالای فاویپیراویر می تواند از آلوده شدن سلول های انسانی به SARS-CoV-2 جلوگیری کند.

دو مطالعه در چین نحوه عملکرد فاویپیراویر را در مقایسه با سایر داروهای ضد ویروسی مورد بررسی قرار دادند. در مطالعه‌ای که روی 240 بیمار در چین با علائم خفیف COVID-19 انجام شد، 71٪ از بیمارانی که به آنها فاویپیراویر داده شد پس از 7 روز بهبود یافتند و 56٪ از آنها umifenovir (Arbidol) دریافت کردند. یک مطالعه کوچک دیگر در چین 80 بیمار مبتلا به علائم خفیف COVID-19 را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که فاویپیراویر به پاک شدن سریعتر ویروس از Kaletra کمک می‌کند (به ترتیب 4 روز در مقابل 11 روز). بیمارانی که فاویپیراویر مصرف کردند نیز بر اساس تصاویر قفسه سینه بهبود بیشتری در ریه‌های خود نشان دادند. اولین آزمایشات بالینی ایالات متحده برای فاویپیراویر به تازگی برای شروع در بوستون تایید شده است.

سایر داروهای ضد ویروسی که برای COVID-19 آزمایش می شوند عبارتند از: umifenovir و galidesivir:

  • Umifenovir (Arbidol) یک داروی آنفولانزا است که در خارج از ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرد و همانطور که در بالا ذکر شد، در مطالعه‌ای که از چین انجام شده، به عنوان فاویپیراویر در بهبود بیماران مفید نبود. یک مطالعه دیگر بر روی 81 بیمار، مدت زمان ابتلا به علائم اولیه تا منفی بودن تست کرونا را بررسی کرد و مشخص شد که هیچ تفاوتی بین افرادی که امیفنوویر دریافت کرده‌اند و کسانی که این علائم را ندارند، وجود ندارد. با این حال، به نظر می‌رسد بهتر از کالترا در کمک به بیماران مبتلا به COVID-19 این ویروس را پاک می‌کند و می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین دارو برای کرونا یاد کرد. در یک مطالعه کوچک روی 50 نفر، این ویروس در هیچ بیمار‌هایی که پس از 14 روز امیفنوویر دریافت کرده بودند، تشخیص داده نشد. این ویروس تقریباً در نیمی از بیمارانی که مبتلا به کالترا بودند وجود داشت.
  • Galidesivir یک داروی جدید است که در حال حاضر برای انواع عفونت‌های ویروسی در حال توسعه است. هنوز برای استفاده انسان تأیید نشده است. آزمایشات بالینی گالیدسیویر در برزیل آغاز می‌گردد.

Colcrys (colchicine)

کلشیسین، دارویی است که برای نقرس استفاده می‌شود. این ماده به عنوان یکی از بهترین دارو برای کرونا، به طرق مختلف عمل می‌کند، مثلا به روش فعال‌سازی فرآیندهای ضد التهابی و تداخل با سلول‌های درگیر در التهاب. محققان تصور می‌کنند که کلشیسین می‌تواند مشابه توسیلیزوماب (Actemra) در بیماران مبتلا به COVID-19 عمل کند؛ زیرا اگر سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال شود و طوفان سیتوکین رخ دهد ممکن است، این ماده اثر مفیدی دارد. در حال حاضر یک کارآزمایی بالینی بزرگ در حال مشاهده است که آیا کلشیسین، هنگامی که بلافاصله پس از تشخیص COVID-19 داده شود، می‌تواند شانس بستری شدن و مرگ را کاهش دهد.

علاوه بر این، یک مطالعه روی 105 بیمار در یونان نشان داد که بیماران بستری شده که کلشیسین دریافت کرده‌اند، بهتر از کسانی که این کار را انجام نداده‌اند، بنظر می‌رسند. یک بیمار در گروه کلشیسین در بیمارستان بدتر شد (به عنوان مثال، نیاز به تهویه داشت یا فوت کرد) در مقایسه با 7 بیمار در گروهی که کلشیسین دریافت نکرده بودند. سایر آزمایشات آزمایشگاهی نیز انجام شد، اما هیچ تفاوتی مشاهده نشد. برای تأیید این یافته‌ها به داده‌های بیشتری نیاز است.

همچنین برخی از رسانه‌ها درباره مطالعه COLCORONA گفته‌اند که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. محققان دریافتند که میزان مرگ و میر و بستری در بیماران غیر بستری و پرخطر COVID-19 که کلشیسین دریافت کرده‌اند، در مقایسه با کسانی که دریافت نکرده‌اند، (4.7 درصد در مقابل 5.8 درصد) کمتر بوده است. همچنین نیاز به تهویه مکانیکی در گروه کلشیسین (0.5٪ در مقابل 1.0٪) کمتر بود. با این حال، این یافته‌ها از نظر آماری معنی دار نبودند، به این معنی که می‌توانند به دلیل شانس و تصادفی رخ داده باشند.

لیستی از داروهای جایگزین با حداقل اطلاعات آنها در مورد COVID-19

نکات مهم در رابطه با بهترین دارو برای کرونا

قبل از هرچیز باید بدانید که پیشگیری بهتر از درمان است. اقدامات پیشگیرانه توصیه شده شامل فاصله گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک صورت در مکان‌های عمومی، تهویه و فیلتر هوا، پوشاندن دهان هنگام عطسه یا سرفه، شستن دست‌ها، ضد عفونی سطوح و قرنطینه افراد مبتلا یا علامت دار است. چندین واکسن از دسامبر 2020 در بسیاری از کشورها توزیع شده است. درمان‌ها بر روی رفع علائم متمرکز است، اما کار برای توسعه داروهای مهار کننده ویروس در حال انجام است. مقامات در سراسر جهان با اعمال محدودیت‌های مسافرتی، قرنطینه، تعطیلی مشاغل، کنترل خطرات محل کار، آزمایش پروتکل‌ها و سیستم‌هایی برای ردیابی تماس‌های افراد آلوده اقدامات پیشگیرانه‌ را اعمال کرده‌اند.

در مورد بهترین دارو برای کرونا و بهترین درمان‌های مورد تایید FDA برای ویروس کرونا (COVID-19) باید گفت در حال حاضر، رمدسیویر (وکلوری) تنها دارویی است که توسط FDA برای درمان COVID-19 تأیید شده است، اما فقط برای برخی از بیماران بستری در بیمارستان قابل استفاده است و 100٪ هم موثر نیست. همچنین بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند، ممکن است مراقبت‌های حمایتی (مانند اکسیژن) دریافت کنند.

نکات مهم در رابطه با بهترین دارو برای کرونا

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا