سینمای ایرانفرهنگ و هنر

معرفی بهترین سریال‌ های ایرانی در ژانرهای مختلف 1401

بهترین سریال‌ های ایرانی در ژانرهای مختلف 1401 چیست؟

بهترین سریال‌ های ایرانی کدامند؟ در این مقاله می‌خواهیم به معرفی چندین مورد از بهترین سریال‌ های ایرانی بپردازیم که شما می‌توانید آنها را در ژانرهای مختلف مانند عشق، درام، سیاسی و غیره مشاهده کنید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی انواع بهترین سریال‌ های ایرانی بپردازیم.

سریال‌ های ایرانی

مجموعه‌های تلویزیونی در ایران جزو محبوب‌ترین و بهترین سرگرمی‌هایی هستند که معمولا در تلویزیون و یا به صورت نمایش خانگی ارائه می‌شوند. شما می‌توانید این نوع نمایش‌ها را هرساله در موضوع و ژانری متفاوت مشاهده کنید. سریال‌های تلویزیونی عمدتا برای مناسب‌های خاص و نیز به صورت عمومی و اجتماعی ساخته می‌شود. مناسبت‌های ماه رمضان و نیز نوروز از مهم‌ترین رویدادهایی است که سبب شده است تا بهترین سریال‌ های ایرانی ساخته شده و در ادامه به چند مورد آن نیز می‌پردازیم.

به موازات سریال‌های تلویزیونی، شبکه خانگی نیز وجود دارند که معمولا جنبه‌ای خصوصی‌تر داشته و شامل سریال‌های بسیار زیادی هستند. به طور معمول، بازیگران پس از یک دوره فعالیت در سریال‌های تلویزیونی، به این نوع سریال‌های شبکه خانگی ورود پیدا می‌کنند که برحسب محبوبیت آنها، می‌توانند چندین سریال را بازی کنند. همچنین لازم است بدانید که سریال‌های شبکه خانگی معمولا موضوعات بی‌پرواتری دارند و از این رو سبب شده است تا رغبت عمومی به این سریال‌ها در جامعه بیشتر باشد.

در مورد مهم‌ترین و محبوب‌ترین ژانرهای سریال‌های ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • درام: ژانر درام، یکی از بیشترین مخاطبین را در ایران دارد. به واسطه وجود کارگردان‌هایی همچون اصغر فرهادی و غیره، این ژانر در ایران میزبان سریال‌های بسیار زیبایی بوده است که سعی می‌کنیم در ادامه به آن نیز بپردازیم. برای این سریال، داستان‌های بسیار خوبی درنظر گرفته‌اند که شامل داستان‌های جذاب، پرهیجان بوده و واقعیت‌های بسیاری از جامعه را به همراه رویدادهای اجتماعی و تاریخی در خود دارد.
  • کمدی: مورد مهم دیگری که می‌توان آنها را در لیست محبوب‌ترین و بهترین سریال‌ های ایرانی درنظر گرفت، ژانر کمدی است. این نمایش‌ها اکنون میزبان سریال‌های بسیار زیادی هستند که شما می‌توانید برای تماشا در جمع دوستان خود آنها را مدنظر داشته باشید. به عنوان مثال می‌توان به قهوه تلخ، مرد هزار چهره، زیرخاکی و غیره اشاره کرد.
  • عاشقانه: در بخش سریال‌های عاشقانه نیز عناوین بسیار خوبی عنوان شده‌اند. از سریال شهرزاد گرفته تا عاشقانه و جیران و غیره. این ژانر نیز در ایران بسیار پرطرفدار است و میزبان سریال‌های خوبی بوده است که سبب شده تا دیدگاه خوبی برای آن ایجاد گردد.

با معرفی اجمالی از سریال‌های ایرانی، حال با ما همراه باشید تا به معرفی برترین سریال‌های ایرانی در این بخش بپردازیم.

سریال های ایرانی تاریخی
برترین سریال های تاریخی ایرانی

معرفی بهترین سریال های ایرانی

حال با یک معرفی اجمالی از این موضوع، می‌خواهیم به معرفی بهترین سریال‌ های ایرانی بپردازیم که شرح زیر می‌باشند:

بهترین سریال های ایرانی در ژانر کمدی

در اولین قسمت به سراغ بهترین سریال‌های کمدی می‌رویم که قطعا می‌تواند شما را تا مدت‌ها سرگرم نموده و بهترین خاطرات را برای شما رقم بزند. در این صورت می‌توان گفت:

  • ساختمان پزشکان: یکی از سریال‌هایی که می‌تواند تجربه خوبی را از سریال‌های طنز ایرانی برای شما ارائه کند، سریال ساختمان پزشکان است. شما می‌توانید این مجموعه تلویزیونی را به صورت خانوادگی و بدون هیچ مشکلی مشاهده کنید. این سریال نسخه‌ای کپی شده از سریال Grey’s Anatomy است که در مورد مجموعه‌ای از پزشکان در ساختمان می‌باشد که بین روابط خودشان ماجراهای بسیاری دارند. به همین خاطر این ماجراها دستاویزی برای آنها شده است که هر روز ماجرایی را به همراه خواهد داشت. شما در این سریال با مسائل مختلفی روبرو شوید که از آن جمله می‌توان به عشق، دوستی، خانواده و همچنین مشکلات شخصی و حرفه‌ای شخصیت‌ها اشاره کرد. در کل این سریال توانسته‌ است جایگاه خود را در میان تماشاگران به خوبی حفظ کند.
  • شب‌های برره: از دیگر مواردی که می‌توان در لیست بهترین سریال‌ های ایرانی قرار داد، باید به شب‌های برره اشاره کرد. این سریال در سال 1384 منتشر شده است و داستان آن در گذشته در زمان رضا شاه است. وجود بازیگران محبوبی همچون مهران مدیری و سیامک انصاری در میان خیل عظیم بازیگران مشهور دیگر باعث شده است تا این سریال به شدت جذاب باشد. در مجموع 92 قسمت از آن وجود دارد و به دلیل یکسری حاشیه‌ها، دیگر پخش نشد. این سریال توانست به شدت در میان مردم محبوب شود.
  • قهوه تلخ: بار دیگر می‌توان به یک سریال با همکاری جمعی مهران مدیری و سیامک انصاری اشاره کرد که در گذشته رخ داده و این بار شخصیت اصلی داستان، با خوردن یک قهوه به گذشته می‌رود. داستان در زمان یک سلسله مرموز بین دوره زندیه و قاجاریه است. این سریال در 3 قسمت تدوین شده است و در مجموع 102 قسمت دارد.
  • دزد و پلیس: یکی دیگر از سریال‌هایی که می‌توانید در این مجموعه مشاهده کرد، سریال دزد و پلیس است. این مجموعه در سال 1399 ساخته شده است و در آن داستان پیرامون یک گروه دزد می‌باشد. شما می‌توانید این مجموعه را با ماجراجویی‌های بسیار زیادی که دارد، یک سریال بسیار هیجان انگیز و جذاب درنظر بگیرید. ترکیب این داستان با موضوعات مختلفی درهم آمیخته است که از آن جمله می‌توان به خیانت، دوستی و رفاقت، عشق و رقابت اشاره کرد. شما می‌توانید این سریال را با بازیگران توانمند آن نظیر نوید محمد زاده، فرشاد فرخ نژاد، آیدا محمودی و غیره مشاهده کنید.
  • دودکش: یکی از سریال‌های نوروزی که می‌توان آن را نیز در لیست بهترین سریال‌ های ایرانی قرار داد، دودکش نام دارد. این سریال در سال 1392 برای تعطیلات نوروزی ساخته شده است و در آن بازیگران توانمندی همچون هومن برق نورد، بهنام تشکر و سیما تیرانداز و غیره ایفای نقش کرده‌اند.

بهترین سریال های ایرانی در ژانر درام

سریال های درام ایرانی از جمله بهترین اثرهایی هستند که جای آن در لیست بهترین سریال‌ های ایرانی قرار دارد. شما می‌توانید از تماشای آنها لذت ببرید. به خصوص اگر عناوینی از بهترین کارگردانان ایرانی را دنبال کنید. در این خصوص می‌توان به برخی از بهترین‌ پیشنهادات زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • زخم کاری: یکی از عناوینی است که توانست با بازیگری چهره‌هایی همچون جواد عزتی، رعنا آزادی ور و نیز هانیه توسلی به یکی از بهترین سریال‌های درام ایرانی تبدیل شود. این سریال در سال 1400 منتشر شده است و در مجموع شامل 15 قسمت می‌شود. شما می‌توانید این سریال را در ژانر اجتماعی و نیز خانوادگی مشاهده کنید. در این سریال، ماجرا مربوط به یک فساد اقتصادی است که در یک شرکت نفتی رخ می‌دهد. مالک کسی است که پول یک قرارداد نفتی را به حساب خود ریخته و مسئول شرکت را به قتل می‌رساند.
  • قورباغه: یکی دیگر از بهترین سریال‌هایی که می‌توان در بخش درام معرفی کرد، قورباغه نام دارد. این سریال البته جزو پرحاشیه‌ترین سریال‌های ایرانی است که سبک و سیاقی متفاوت داشته و در سال 1399 پخش شده است. در این سریال داستان یک دزدی روایت می‌شود که در آن سه نفر با سرقت اسلحه یک مامور انتظامی، می‌خواهند از فردی به نام نوری دزدی نمایند.
  • سریال در چشم باد: از مواردی است که باید حتما در لیست بهترین سریال‌ های ایرانی قرار گیرد. در چشم باد، یکی از سریال‌های قدیمی است که توانسته به عنوان یک ملودرام تاریخی، مورد استقبال قرار گیرد. این سریال در سال 1382 تا 1387 ساخته شده است و در کل شامل 44 قسمت می‌باشد. از جمله بازیگران مشهور در این سریال می‌توان به پارسا پیروزفر، کامبیر دیرباز، سعید نیک پور و نیز ستاره صفرآوه اشاره کرد. در مورد خلاصه این سریال باید گفت داستان پسری به نام بیژن است که ما در این سریال داستان زندگی او را از دوره قیام میرزا کوچک خوان شیرازی تا زمان آزاد شدن خرمشهر دنبال می‌کنیم. موسیقی خوب در کنار داستان طولانی و جذاب از جمله پارامترهایی هستند که توانسته است سریال در چشم باد را یک ملودرام جذاب کند.

همچنین شما می‌توانید برخی از آثار در این بخش مانند سریال‌های درام وکالتی را مشاهده کنید.

سریال ایرانی ژانر خنده
بهترین سریال های خنده دار

بهترین سریال های ایرانی در ژانر عاشقانه

همانطور که گفتیم، سریال‌های عاشقانه نیز جزو ژانرهای پرمخاطب در ایران هستند که می‌توانید آن را مشاهده کنید.

  • شهرزاد: اولین مورد از بهترین سریال‌ های ایرانی عاشقانه، شهرزاد نام دارد. سریال شهرزاد از جمله مجموعه‌های تلویزیونی است که می‌بایست آنرا به عنوان یکی از سریال‌های جذاب ایرانی درنظر گرفت. شما می‌توانید این مجموعه را در قالب 3 فصل مشاهده کنید که از سال 1394 پخش شده است. شهرزاد، یکی از زیباترین سریال‌های عاشقانه ایرانی است که در آن بازیگران توانایی همچون ترانه علیدوستی، استاد علی نصیریان، شهاب حسینی، مصطفی زمانی، پریناز ایزدیار و غیره بازی کرده‌اند.
  • خاتون: یکی از مجموعه‌های نمایش خانگی، سریال خاتون است که در سال 1400 منتشر شده است. این سریال در ژانر عاشقانه و نیز تاریخی ساخته شده است و داستان آن در زمان اشغال ایران در جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد. از جمله بازیگران توانایی که در این سریال حضور دارند می‌توان به نگار جواهریان، میرسعید مولودیان، بابک حمیدیان و نیز مهتاب ثروتی اشاره کرد. این مجموعه اکنون شامل یک فصل و 23 قسمت است که داستان زنی به نام خاتون روایت می‌شود. داستان این سریال، روایتگر داستان عاشقانه‌ای است که در زمان کشاکش بین نیروی متفقین و اشغال ایران رخ می‌دهد. در این سریال خاتون، زنی است که ما حول آن یک داستان عاشقانه را روایت می‌کنیم.
  • سریال می‌خواهم زنده بمانم: این مورد در لیست بهترین سریال‌ های ایرانی، یک اثر کاملا عاشقانه است که می‌توانید از تیتراژ آن نیز با صدای همایون شجریان لذت ببرید. سریال موسیقی متن بسیار جذابی داشته و می‌تواند داستان بسیار خوبی را ارائه کند. داستان راجع به یک عشق دهه 60 است که در آن زمان عرف‌ها و قانون‌های سختی وضع شده بود. با این حال یک زن و مرد تلاش می‌کنند این قوانین را دور بزنند. از بازیگران شایسته در این سریال می‌توان به حامد بهداد، سحر دولتشاهی، پدرام شریفی و غیره اشاره کرد.

بهترین سریال های ایرانی در ژانر تاریخی

سینمای ایران در ژانر تاریخی سنگ تمام گذاشته است و می‌توان در ادامه، بهترین سریال‌ های ایرانی را مشاهده کرد که هردام توانسته‌اند تا سال‌ها ایرانیان را مشغول خود کنند. در این لیست می‌توان گفت:

  • سریال یوسف پیامبر: اولین مورد در لیست بهترین سریال‌ های ایرانی، یوسف پیامبر نام دارد. این اثر در قالب یک سریال 45 قسمتی ساخته شده است که در آن بازیگرانی همچون جعفر دهقان، عباس امیری مقدم، جهانبخش سلطانی، رحیم نوروزی و نیز الهام حمیدی و غیره حضور دارند. این سریال ساخته سال 1387 بوده و تهیه کننده آن فرج الله سلحشور می‌باشد. داستان مربوط به زندگی حضرت یوسف از دوران کودکی تا بزرگسالی است. در این سریال، به خوبی داستان رشد او، چالش‌هایش با برادران، بردگی، رسیدن به مقام، رابط‌اش با سران مصر و تبدیل شدن به عزیز آنجا بیان شده است. این فیلم در بیش از 60 کشور بازدید کننده داشته است.
  • سریال مختارنامه: یکی دیگر از بهترین سریال‌های تاریخ در ایران است که مربوط به زندگی فردی به نام مختار است. او منتقم شهدای کربلا بوده (از جمله شمر بن ذی‌الجوشن و عمربن سعد) و زندگی پیش از قیام، قیام و حکومتش تا لحظه شهید شدنش روایت می‌کند. سریال در قالب یک فصل با 40 قسمت ساخته شده است و در فیلم برداری آن از جغرافیاهای مختلف مانند تاکستان، اسلامشهر، شهریار و غیر ستفاده شده است.
  • سریال امام علی: یکی از سریال‌های قدیمی و خوش ساخت از کشور ایران است که در سال 1375 منتشر شده است. این سریال بیانگر زندگی حضرت علی (ع) و ماجراهای دوره خلافت عثمان بن عفان تا شهادت آن حضرت است. در کل برای ساخت این سریال، بیش از 22 قسمت درنظر گرفته شده است. این سریال در زمان خود به عنوان یکی از شاهکارترین و حساس‌ترین سریال‌ها شناخته می‌شده است و فرآیند ساخت آن در حدود 5 سال طول کشیده است. شما می‌توانید هم از سریال، بازیگران و نیز آهنگ‌های جذاب آن نیز بهره‌مند شوید.
بهترین سریال تاریخی ایرانی
بررین سریال های تاریخ هندی

بهترین سریال های ایرانی در ژانر سیاسی

در نهایت دسته‌ای دیگر از سریال‌های ایرانی را که کمتر شناخته شده است به شما معرفی می‌کنیم که در ژانر بهترین سریال‌ های ایرانی سیاسی از خواب بیدار شوند. در این خصوص می‌توان گفت:

  • گاندو: گاندو را می‌توان از سیاسی‌ترین سریال‌های ایرانی دانست که در آن صحنه‌های اکشن و امنیتی و اجتمالی خوبی نیز قرار داده شده است. داستان در مورد آقازاده‌ها و نیز یکسری پرونده‌های واقعی ساخته شده است. این سریال در فصل اول خود در سال 1398 و در فصل دوم در سال 1399 به روی آنتن رفته است. به جهت امنیتی و داستان متفاوت آن، این سریال توانست از محبوبیت خوبی برخوردار شود.
  • هوش سیاه: از سریال‌های قدیمی و در زمان خود پرطرفدار شناخته می‌شود. بازیگران بسیار خوبی در این سریال بازی‌ کرده‌اند که از ان جمله می‌توان به حسین یاری، رضا آشتیانی، کیکاووس پاکیده و غیره اشاره کرد. همچنین باید بدانید که این سریال دارای 15 + 26 قسمت به همراه پشت صحنه بده و 2 فصل دارد. در مورد داستان باید گفت این فیلم مربوط به یک فرد جاسوس و نابغه کامپیوتر و الکترونیک به نام جمشید کاظمی است که با انجام یکسری کارها، اکنون قصل بازگشت بفهمند.
  • هیولا: این سریال به جهت محتوای خاصی که دارد، از آن هم می‌توان به عنوان یک سریال خنده دار استفاده نمود و هم سیاسی. چراکه در آن توانسته است به خوبی چالش‌ها و موضوعات مهم را به سخره بگیرد. این سریال مجموعا دارای 2 فصل است که هرکدام به ترتیب شامل 19 + 16 قسمت می‌شود. همچنین لازم است بدانید که بازیگران مطرحی همچون مهران مدیری و نیز سیامک انصاری در آن حضور دارند.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 14

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

سید مطهر اطهری

فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار ♦️ مشغول به کار در زمینه‌های برنامه نویسی، سئو، گرافیک، تدوین، علاقه‌مند به حوزه‌های تکنولوژی، فیلم و سریال، موسیقی ♦️ نوازنده ویولن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا