بیوگرافی و زندگی نامهفرهنگ و هنر

جیم راتکلیف کیست؟ (زندگی ثروتمندترین فرد انگلیس)

جیم راتکلیف کیست؟ بررسی جوانی + نحوه تحصیل او

Sir James Arthur Ratcliffe FIChemE  جیم راتکلیف زاده 18 اکتبر 1952 یک میلیاردر، مهندس شیمی و تاجر بریتانیایی است.  راتکلیف رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل گروه شیمیایی INEOS است که آن را در سال 1998 تأسیس کرد. تخمین زده می‌شود که این شرکت در سال 2021 گردش مالی 65 میلیارددلاری داشته است.

در ماه مه 2018، راتکلیف با دارایی خالص 21.05 میلیارد پوند، ثروتمندترین فرد در بریتانیا بود. نام او در میان فهرست ثروتمندان ساندی تایمز در سال 2023 بود.

دارایی خالص او را 29.688 میلیارد پوند تخمین زدند که او را دومین فرد ثروتمند در جهان معرفی کردند. در سپتامبر 2020، راتکلیف رسماً محل اقامت مالیاتی خود را از همپشایر به موناکو تغییر داد. حرکتی که تخمین زده شد 4 میلیارد پوند صرفه جویی در مالیات می‌کند.

جوانی و تحصیل جیم راتکلیف

راتکلیف در Failsworth، در واقع همان Lancashire  کنونی در منچستر بزرگ به دنیا آمد، پدرش به‌عنوان یک نجار کار می‌کرد و در اداره کارخانه‌ای که مبلمان آزمایشگاهی می‌ساخت مشغول بود. مادرش در یک دفتر حساب کار می‌کرد. او تا سن 10 سالگی در یک خانه شورایی بزرگ شد.

او در مدرسه گرامر بورلی تحصیل کرد و در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه بیرمنگام مدرک لیسانس گرفت و بعداً در سال 1980 مدرک MBA را از مدرسه تجارت لندن کسب کرد.

زندگی شخصی راتکلیف

راتکلیف با همسر قبلی آماندا تاونسون دو پسر و یک دختر از رابطه قبلی با ماریا آلسیا مارسکا وکیل مالیاتی ایتالیایی دارد. او در حال حاضر با کاترین پولی رابطه دارد.

او زمان خود را بین همپشایر و موناکو تقسیم می‌کند. در سال 2017، او پنجمین طرح خود را برای ساخت یک خانه مجلل در ساحل تورنز در نزدیکی Beaulieu در همپشایر ارائه کرد که جایگزین یک خانه ییلاقی دوخوابه موجود خواهد شد.

در سپتامبر 2020، او رسماً محل اقامت مالیاتی خود را از همپشایر به موناکو تغییر داد، که تخمین زده شد که 4 میلیارد پوند از مالیات او صرفه جویی شود.

او دارای یک ملک در سواحل دریاچه ژنو در سوئیس و همچنین هتل‌های Le Portetta در Courchevel و Lime Wood در Hampshire است.

راتکلیف از ورزش و ماجراجویی فیزیکی لذت می‌برد و به قطب‌های شمال و جنوب سفر کرده است، و همچنین یک موتورسواری سه‌ماهه در آفریقا جنوبی داشته است.

حرفه جیم راتکلیف

اولین کار راتکلیف با غول نفتی اسو بود، اما او تصمیم گرفت با تحصیل در مدیریت حسابداری، مهارت‌های خود را در امور مالی گسترش دهد و از سال 1978 تا 1980 برای MBA در مدرسه بازرگانی لندن تحصیل کرد او در سال 2016 مبلغ 25 میلیون پوند به مدرسه اهدا کرد. در سال 1989، او به گروه سهام خصوصی آمریکا Advent International پیوست.

INEOS

راتکلیف یکی از بنیان‌گذاران Inspec بود که سایت سابق شیمیایی BP را در آنتورپ، بلژیک اجاره کرد. در سال 1998، راتکلیف INEOS را در همپشایر برای خرید Inspec و مالکیت آزاد سایت Antwerp تشکیل داد.

او شروع به خرید عملیات ناخواسته از گروه‌هایی مانند ICI و BP کرد و اهدافی را بر اساس پتانسیل آن‌ها برای دوبرابر کردن درآمدشان در یک دوره پنج‌ساله انتخاب کرد.

سال 2006، INEOS بازوی پالایشی و پتروشیمی BP Innovene را خریداری کرد و به پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های INEOS در اسکاتلند، ایتالیا، آلمان، فرانسه، بلژیک و کانادا داد.

در آوریل 2010، راتکلیف دفتر مرکزی INEOS را از همپشایر به رول، سوئیس منتقل کرد و میزان مالیات پرداختی شرکت را 100 میلیون پوند در سال کاهش داد.

در سال 2015، راتکلیف دفتر مرکزی گروه مواد شیمیایی و انرژی بریتانیا را در نایتزبریج لندن، همراه با تجارت گاز و نفت و سایر فعالیت‌ها افتتاح کرد و گفت که از بازگشت به بریتانیا بسیار خوشحال است.

او از سیاست بریتانیا، لندن به‌عنوان پایگاه تجاری، خرسند بود و از دورنمای برگزیت نگران نبود. EBITDA کل سال 2015 577 میلیون یورو بود در مقایسه با 253 میلیون یورو در سال 2014.

در فهرست ثروتمندان ساندی تایمز در سال 2018، او با دارایی خالص 21.05 میلیارد پوند به‌عنوان ثروتمندترین مرد بریتانیا معرفی شد.

در فوریه 2019، اعلام شد که INEOS یک میلیارد پوند در صنایع نفت و شیمیایی بریتانیا سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا شامل تعمیرات اساسی در سیستم خط لوله Forties باشد که مسئول انتقال درصد قابل توجهی از نفت و گاز بریتانیا در دریای شمال است.

INEOS

اینئوس خودرو

در واقع اینئوس خودرو توسط راتکلیف، در ابتدا برای ساختن جایگزینی برای Land Rover Defender تأسیس شد؛ اما او با شکست روبه‌رو شد.

در عوض، در سال 2019، راتکلیف با BMW و Magna Steyr برای طراحی و ساخت خودروی مشابه با نام رمز Projekt Grenadier، مشارکت کرد.

انتقال انرژی

در اکتبر 2021، راتکلیف اعلام کرد که قصد دارد بیش از 2 میلیارد یورو (1.7 میلیارد پوند) در پروژه‌های الکترولیز برای ساخت هیدروژن سبز صفر کربن در سراسر اروپا سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود که اولین واحدها هیدروژن پاک را از طریق الکترولیز آب در نروژ تولید خواهند کرد که با برق تجدیدپذیر نیرو می‌گیرد و به‌عنوان مرکزی برای تأمین گاز صنعت حمل‌ونقل این کشور عمل خواهد کرد.

به دنبال آن پروژه‌هایی در آلمان و بلژیک انجام خواهد شد. راتکلیف همچنین قصد دارد در فرانسه و بریتانیا سرمایه‌گذاری کند، جایی که دفتر مرکزی کسب‌وکار هیدروژن او در آنجا خواهد بود.

آلودگی محیطی

در مارس 2019، INEOS اعلام کرد که کارخانه تولیدی میدلزبرو خود را می‌بندد، مگر اینکه اجازه داده شود رعایت قوانین اتحادیه اروپا را که برای جلوگیری از آلودگی هوا و آب طراحی شده‌اند، به تعویق بیندازد.

تجزیه‌وتحلیل داده‌های آژانس محیط‌زیست EA  همچنین نشان می‌دهد که این کارخانه بین سال‌های (2014 تا 2017) 176 مورد نقض مجوز داشته است.

سخنگوی EA گفت: انتشار گازهای گلخانه‌ای در هوا بسیار فراتر از حد مجاز است و این امر برای محیط‌زیست خطرآفرین است. تام کروتی، مدیر INEOS گفت که این شرکت نمی‌تواند سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای مطابقت با قوانین آلودگی هوا و آب اتحادیه اروپا را که در سال‌های آینده اجرایی می‌شود، توجیه کند.

INEOS پروژه‌های کوچکی را در تولید اتانول زیستی با استفاده از باکتری کلستریدیوم انجام داده است، اما با مشکلاتی روبرو شده زیرا سطح سیانید هیدروژن در گاز سنتز آن‌قدر بالاست که باکتری‌ها نمی‌توانند زنده بمانند. INEOS کارخانه فلوریدا را در سال 2017 به Alliance Bio-Products فروخت.

فعالیت‌های ورزشی راتکلیف

راتکلیف مشتاق ورزش است و در سال 2013، ماراتن دس سابلز را در سراسر صحرای صحرا به پایان رساند، او یک مؤسسه خیریه برو برای سرگرمی بدوید را تأسیس کرده است که هزاران کودک بین پنج تا ده‌ساله را تشویق می‌کند تا با ایجاد فعالیت، حضور پررنگی داشته باشند.

او از چالش، تلاش موفقیت‌آمیز الیود کیپچوگه برای دویدن مسافت ماراتن کلاسیک (42.195 کیلومتر یا 26 مایل 385 یارد) در کمتر از 2 ساعت پشتیبانی کرد.

یک مؤسسه خیریه دیگر، بنیاد جیم راتکلیف، به ساخت یک باشگاه اسکی جدید در کورشول کمک کرد تا به کودکان محروم در یادگیری اسکی کمک کند.

او لوزان اسپورت، باشگاه سوپر لیگ سوئیس را در سال 2017 خریداری کرد. او از طریق INEOS، نیس را در سال 2019 از چین لی، کارآفرین چینی-آمریکایی خرید.

پس از حمله روسیه به اوکراین در سال 2022، تحریم های رومن آبراموویچ، مالک طولانی مدت تیم لیگ برتری چلسی، او را مجبور کرد که این باشگاه را برای فروش بگذارد.

راتکلیف پیشنهادی 4.25 میلیارد پوندی برای خرید باشگاه ارائه کرد؛ اما این پیشنهاد رد شد. باشگاه چلسی سرانجام به تاجر آمریکایی تاد بوهلی فروخته شد.

جیم راتکلیف
فعالیت‌های ورزشی راتکلیف

سهام‌دار باشگاه منچستریونایتد

در آگوست 2022، راتکلیف به خرید باشگاه لیگ برتر منچستریونایتد، تیمی که او از دوران کودکی حمایت می‌کرد، ابراز علاقه کرد.

ژانویه سال بعد، INEOS به طور علنی اعلام کرد که وارد روند رسمی مناقصه منچستریونایتد شده است، در 24 دسامبر 2023، منچستریونایتد اعلام کرد که راتکلیف 25 درصد از سهام باشگاه را به دست آورده است، که نشان دهنده یک پیشرفت قابل توجه است، زیرا INEOS Sport کنترل عملیات فوتبال را به عهده گرفت.

در قایقرانی، راتکلیف با بن اینزلی شریک شد تا تیم INEOS انگلستان را برای رقابت برای سی و ششمین جام آمریکا در سال 2021 تشکیل دهد. گزارش شده است که راتکلیف بیش از 110 میلیون پوند در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

راتکلیف امتیاز دوچرخه‌سواری Team Sky را در سال 2019 خریداری کرد و متعاقباً به تیم INEOS تغییر نام داد. اولین مسابقه رقابتی آن‌ها تحت حمایت مالی جدید INEOS، تور یورکشایر 2019 بود. آن‌ها متعاقباً با سوارکار کلمبیایی ایگان برنال برنده تور دو فرانس 2019 و ژیرو دیتالیا 2021 شدند.

در سال 2020، INEOS شرکای اصلی مرسدس AMG F1 شد و یک قرارداد پنج‌ساله با این تیم امضا کرد. در سال 2021، صلح سبز از تصمیم راگبی نیوزلند برای پذیرش شش سال حمایت مالی از INEOS انتقاد کرد که با ارزش‌های سبز پاک کشور سازگار نیست.

افتخارات و جوایز راتکلیف

در می 2009، راتکلیف با استناد به رهبری پایدار او در ساخت گروه INEOS، یک بورسیه افتخاری توسط مؤسسه مهندسین شیمی دریافت کرد.

در سال 2013، او جایزه میراث پتروشیمی را دریافت کرد. راتکلیف در جشن تولد سال 2018 به دلیل خدمات به کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری به‌عنوان نایت لیسانس منصوب شد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا