تغذیه سالم

خواص چای سبز + انواع آن: چگونه چای سبز دم کنیم؟

عوارض چای سبز را جدی بگیرید

خواص چای سبز از دیرباز به دلیل فوایدی که داشته است، زبانزد مردم شرق آسیا بوده و اکنون در تمام دنیا طرفداران خاص خود را دارد. گفته شده است که این نوشیدنی علاوه بر توانایی آن در افزایش هوشیاری ذهنی، چربی می‌سوزاند و به طور بالقوه در برابر بیماری قلبی و سرطان محافظت می‌کند. ادعاهایی مانند این چیزی است که مصرف کنندگان را به سمت مکمل‌های ساخته شده از عصاره چای سبز می‌کشاند که اکنون یک عنصر رایج در مکمل‌های کاهش وزن یا چربی سوز است. در این مقاله با ما باشید تا بیشتر راجع به خواص و فواید چای سبز بپردازیم.

طبع چای سبز

هزاران سال است که مردم چای سبز مصرف می‌کنند. استفاده از این ماده در شکل نوشیدنی، چه داغ و چه سرد، به خاطر طعم‌های ملایمی و خواصی که دارد، بسیار متداول است. علاوه بر این، چای سبز را می توان به عنوان یک ماده مناسب در همه چیز از بستنی گرفته تا کیک و اسموتی استفاده کرد. انواع مختلفی از چای سبز وجود دارد که دو مورد از محبوب‌ترین آنها ماچا و سنچا هستند. چای سبز بیشتر در کشورهایی مانند چین و ژاپن تولید می‌شود و انواع مختلف آن می‌توانند از نظر رنگ، طعم و قیمت متفاوت باشند.

طبع چای سبز به صورت سرد و خشک می‌باشد. بدین مفهوم که خواص چای سبز  می‌تواند فعالیت‌های سلولی را کاهش می‌دهد و به لحاظ طبع سرد آن، برای افراد دیابتی نامناسب خواهد بود. اگر فردی سرد و خشک مزاج هستید، این ماده می‌تواند این طبع را در شما بیشتر کند که به همین خاطر توصیه شده است تا در مصرف آن اعتدال را رعایت کرده و از زیاده‌روی مصرف و سرگیچه و بدحالی خود جلوگیری کنید. اما اگر فردی گرم مزاج هستید، نوشیدن این ماده برای شما ضرری نخواهد داشت.

طبع چای سبز

طرز تهیه چای سبز

چای سبز چیزی بیش از یک مایع سبز و گرم است. هر فنجان چای سبز مملو از آنتی اکسیدان است و می‌تواند از مشکلات قلبی جلوگیری کند، عملکرد مغز را بهبود بخشد و شانس ابتلا به سرطان‌های خاص را کاهش دهد. اما مهم است که چای سبز را به درستی سرو کنید تا از تمام فواید این مایع سبز و سالم بهره مند شوید. دم کردن چای سبز به صورت صحیح باعث می‌شود تا علاوه براینکه طعم بهتری را بتوانید از این ماده تجربه کنید، بخش زیادی از خواص آن نیز از دست نرود. طرز تهیه چای سبز می‌تواند به صورت‌های مختلفی از طریق دم کردن برگ‌های آن و یا به صورت کیسه‌ای و پودر چای فراهم شود.

چگونه چای سبز دم کنیم؟

از آنجایی که روش‌های تهیه چای سبز تقریبا یکسان است، شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص چای سبز، از راهکار زیر به صورت ساده و آسان برای دم کردن این چایی استفاده کنید.

  • ابتدا مواد و وسایل اولیه این روش یعنی 1 قاشق چای خوری به ازای هر لیوان آب، قوری و صافی چای فراهم کنید.
  • آب را در در کتری بجوشانید.
  • بعد از این کار، به مدت 5 دقیقه، شعله زیر کتری را خاموش کنید و منتظر باشید تا دما به محدوده 80 درجه سانتی‌گراد برسد.
  • به نسبت 1 قاشق چای‌خوری برای هر لیوان آبی که در قوری اضافه کرده‌اید، چای سبز را به قوری اضافه کنید.
  • حال آب در دمای موردنظر را به قوری ریخته و از 2 تا حدود 8 دقیقه زمان برای دم کشیدن چای سبزتان مهلت دهید.
  • برگ‌های چای سبز را بعد از این مدت به کمک صافی از چای جدا کنید. این کار برای جلوگیری از تلخ شدن چای انجام می‌شود.
  • چای شما آماده است و می‌توانید آن را میل کنید.

طریقه مصرف چای سبز

اگر می‌خواهید لذت بیشتری را همراه با چای سبز تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم چای سبز را به تنهایی میل نکنید. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که نوشیدن این نوع چایی نمی‌تواند در روند لاغری شما تاثیر گذار باشد و بایستی با رعایت یک رژیم غذایی مناسب و نیز فعالیت‌های بدنی کافی، از خواص چای سبز برای لاغری بهره‌مند شوید.

چای سبز را با چی بخوریم؟

در رابطه با این سوال که برای بهره‌مندی از خواص چای سبز، آن را با چه چیزی بهتر است میل کنیم، می‌توان به چند نکته اشاره نمود:

  • بر اساس ترجیحات و سلیقه خود از چای لذت ببرید. در نهایت چای باید برای شما طعم جذاب و لذیذی داشته باشد، خواه می‌خواهید آن را کمی تلخ یا شیرین‌تر یا ملایم‌تر کنید، این مهم است که یک فنجان چای بنوشید که مناسب کام شما باشد.
  • چای سبز را با تنقلاتی با طعم ملایم همراه کنید که با طعم چای رقابت نمی‌کنند. غذای سبک شما می‌تواند شامل بیسکوییت و کیک‌های کره‌ای ساده یا کراکر برنجی کوچک باشد.
  • زنجبیل یکی از مواردی است که بنا به گفته پزشکان می‌تواند در ترکیب با چای سبز باعث شود تا خاصیت‌های ضد التهابی برای فرد به همراه داشته و از بروز بیماری‌ها و مشکلات مختلف جلوگیری شود.
  • چای سبز با غذاهای شیرین خوب است؛ زیرا چای تلخ‌تر از غذا است و طعم شیرین غذا را تعدیل می‌کند.
  • از افزودن شکر، شیر یا سایر مواد افزودنی به چای خود خودداری کنید. چای سبز عطر و طعم بسیار خوبی دارد و اگر به درستی دم بکشد، به خودی خود طعمی لذیذ دارد. اگر همیشه چای شیرین و طعم دار می‌نوشید، ممکن است طعم چای سبز «خام» در ابتدا آزاردهنده به نظر برسد، اما قبل از تصمیم‌گیری چند فنجان آن را امتحان کنید. اگر می‌خواهید طعم کمی به چای خود اضافه کنید، بهتر است کمی شکر یا شیرین کننده اضافه کنید. همچنین می‌توانید مقداری چای به آب دم‌شده خود اضافه کنید یا می‌توانید پس از دم کشیدن چای، نعناع تازه را به آن اضافه کنید.

بهترین زمان مصرف چای سبز

نکته مهم دیگری که برای بهره‌مندی از خواص چای سبز می‌توانید به آن توجه کنید، زمان صحیح و مناسب برای صرف این نوع چایی است که چند نکته راجع به آن وجود دارد:

  • صبح خیلی زود مشروب نخورید: نوشیدن چای سبز با معده خالی در صبح به دلیل محتوای بالای کاتچین (یک نوع فنل) می‌تواند اثرات بدی روی کبد داشته باشد.
  • بین وعده‌های غذایی بنوشید: برای به حداکثر رساندن دریافت مواد مغذی و جذب آهن، می‌توانید بین وعده‌های غذایی، مثلاً دو ساعت قبل یا بعد، یک فنجان چای سبز بنوشید. اگر مبتلا به کم خونی هستید، از نوشیدن چای سبز همراه با غذا خودداری کنید.
  • قبل از ورزش بنوشید: چای سبز به دلیل کافئین موجود در آن می‌تواند چربی بیشتری بسوزاند. این مورد می‌تواند انرژی را افزایش دهد تا بتوانید مدت طولانی‌تری ورزش کنید.
  • دو ساعت قبل از خواب: چای سبز، نوشیدنی قبل از خواب نیست؛ زیرا کافئین می‌تواند خواب شما را مختل کند. در خواص چای سبز به این نکته توجه کنید که این ماده حاوی اسید آمینه L-Theanine است که باعث بیدار شدن و تمرکز بهتر می‌شود.

خواص چای سبز

انواع چای سبز (۷ مورد)

امروزه چای سبز در مناطق و کشورهای مختلفی تولید می‌شود. اما اگر بخواهیم یک دسته‌بندی برای انواع چای سبز ارائه کنیم، می‌توان به 7 نوع چای سبز اشاره نمود که عبارتند از:

  1. گیوکورو: گیوکورو نوعی چای سبز سایه دار است. (این اصطلاح یعنی اینکه بوته‌های چای گیوکورو با پارچه یا صفحه‌ای پوشانده می‌شوند و به مدت سه هفته از آفتاب داغ محافظت می‌گردد.) از ویژگی‌های آن می‌توان به صاف، سبک و شگفت انگیز بودن طعم این نوع چایی در اثر کم‌تر بودن مقدار کافئین و طعم تلخی کمتر آن اشاره نمود.
  2. جنمایچا: genmaicha به معنای واقعی کلمه به “چای برنج قهوه‌ای” ترجمه می‌شود. این نوع چای که اصالتا ژاپنی است، می‌تواند طعمی گرم و رضایت بخش را با مواد داخلی قند و نشاسته‌ی برنج خود برای شما ارائه کند. از خواص چای سبز جنمایچا می‌توان به کاهش اشتها و القا شدن احساس سیری به فرد اشاره نمود.
  3. سنچا: اگر در یک پاتوق معمولی در ژاپن بروید و به شما یک فنجان چای سبز بدهند، به احتمال زیاد sencha دریافت می‌کنید. این مورد یکی از انواع چای سبز محبوب ژاپنی است که با دم کردن برگ‌های کامل چای سبز فرآوری شده در آب داغ (158 درجه) تهیه می‌شود.
  4. بیلوچون: بیلوچون که در منطقه کوهستانی دانگتینگ در نزدیکی دریاچه تای، جیانگ سو در کشور چین رشد می‌کند، یکی دیگر از انواع چای سبز است. در مورد خواص چای سبز برای بیلوچون لازم است بدانید که از آن برای لاغری استفاده می‌شود. این چای به واسطه عطر و بوی قوی که دارد، با نام بخور ترسناک نیز شناخته می‌شود.
  5. هوجیچا: این نوع چای سبز اغلب با جنمایچا اشتباه گرفته می‌شود اما بر خلاف جنمایچا که با برنج قهوه‌ای بو داده همراه با چای سبز مانند سنچا درست می‌شود، هوجیچا با برشته کردن خود برگ‌های چای تهیه می‌گردد.
  6. Longjing: یکی دیگر از انواع چای‌های سبز ، Longjing، یک نوع چای سبز چینی است که به معنای واقعی کلمه به “چاه اژدها” ترجمه می‌شود. نام آن به خاطر چاهی به همین نام واقع در نزدیکی روستای Longjing، جایی که منشا این نوع چای است، گرفته شده است. این نوع یکی از باسابقه‌ترین چای‌های سبز در چین و نیز یکی از پرطرفدارترین چای‌ها در این کشور است. طعم این چای ملایم و شیرین با نت‌هایی از شاه بلوط است.
  7. ماچا: ماچا از همان برگ‌های چای که در سایه رشد می‌کنند ساخته می‌شود که برای تهیه گیوکورو استفاده می‌گردد. خواص چای سبز در این ماده اصیل ژاپنی، به این صورت است که کافئین موجود در آن می‌تواند سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و چربی‌های موجود در خون را آزاد نماید. همچنین شما می‌توانید طعم مناسبی را با این نوع چایی و عسل تجربه کنید.

انواع چای سبز

 

پیشنهاد می‌کنیم خواص شیرین بیان و طریقه مصرف آن را در این مقاله بخوانید:

خواص شیرین بیان

خواص چای سبز برای مو

چای سبز و عصاره های آن به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی غنی آن برای اهداف دیگری مانند جلوگیری از ریزش مو و بهبود سلامت مو استفاده می‌شود. از جمله خواص چای سبز برای مو می‌توان گفت:

  • جلوگیری از ریزش مو: ریزش مو بسیاری از مردان و زنان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد و دلایل مختلفی مانند استرس، رژیم غذایی، بیماری‌های خودایمنی و تغییرات هورمونی دارد. استفاده از مواد دارویی که در ترکیب خود چای سبز دارند به عنوان مثال مکمل Forti5 می‌تواند رشد مجدد موها را به همراه داشته باشد. این مکمل حاوی مقدار نامعلومی از عصاره چای سبز، ملاتونین، ویتامین D، امگا 3، امگا 6، بتا سیتوسترول و ایزوفلاون های سویا است.
  • تقویت رشد مو: چای سبز می‌تواند از رشد سالم و مجدد مو حمایت کند. با توجه به یک تحقیق در سطح کوچک که بر روی 3 شرکت کننده (با مشکل آلوپسی) انجام شد، تاثیر EGCG به صورت موضعی آشکار گشت. پس از 4 روز، شرکت کنندگان افزایش قابل توجهی در فعالیت رشد مو را تجربه کردند.
  • تقویت تغذیه مواد مغذی: مو بخشی از یک سیستم بسیار بزرگتر به نام سیستم پوششی است که شامل ناخن، پوست، مو و ساختارهای جانبی است. در واقع، موهای شما مستقیماً از پوست شما رشد می‌کند، که از طریق جریان خون در مرحله رشد خود تغذیه می‌کنند. در یک مطالعه کوتاه روی 15 شرکت‌کننده، محققان دریافتند که مصرف مکمل‌های حاوی عصاره چای سبز به مدت 12 هفته باعث افزایش 29 درصدی جریان خون و اکسیژن رسانی به پوست در مقایسه با گروه کنترل می‌شود.

شما می‌توانید برای استفاده از خواص چای سبز برای مو، این ماده را در حالت‌های:

  • شامپو،
  • نرم‌کننده و خنک‌کننده،
  • آبکشی مو با چای سبز خنک شده در حمام.

استفاده کنید.

خواص چای سبز برای مو

خواص چای سبز برای پوست

چای سبز دارای طیف گسترده‌ای از خواص درمانی است که می‌تواند به طرق مختلف برای پوست شما مفید باشد. برخی از مهمترین مزایا و خواص چای سبز برای پوست شامل موارد زیر می‌باشد:

  • در برابر سرطان پوست محافظت می‌کند: چای سبز حاوی پلی فنول‌ها و شش نوع مختلف کاتچین است که اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) و اپی کاتچین گالات (ECG) بیشترین مقدار را دارند. این ترکیبات دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن را دارند. رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند که اگر سطح آن‌ها خیلی بالا برود، می‌توانند به بدن، سلامت و پوست شما آسیب برسانند. آنها می توانند باعث آسیب سلولی شوند و با بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان مرتبط هستند.
  • با پیری زودرس مبارزه می‌کند: مطالعه‌ای در سال 2003 نشان داد که آنتی اکسیدان EGCG (اپی‌گالوکتشین گالات) که در چای سبز به وفور یافت می‌شود، توانایی جوان سازی سلول‌های در حال مرگ پوست را دارد. با محافظت و ترمیم سلول‌های شما، این آنتی اکسیدان می‌تواند با علائم پیری مبارزه کند و پوست کدر را سالم‌تر نشان دهد.
  • قرمزی و تحریک را کاهش می‌دهد: چای سبز همچنین دارای خواص ضد التهابی است. این مورد از خواص چای سبز، به دلیل محتوای بالای پلی فنل چای است. خواص ضد التهابی چای سبز می‌تواند به کاهش تحریک پوست، قرمزی و تورم پوست کمک کند. استفاده از چای سبز روی پوست می‌تواند بریدگی‌های جزئی و آفتاب سوختگی را نیز تسکین دهد.

همچنین از دیگر مزایای چای سبز برای پوست می‌توان به درمان آکنه و نیز مرطوب کردن پوست اشاره نمود.

Green tea for skin

خواص چای سبز برای زنان

اگر بخواهیم خواص چای سبز را برای مردان و زنان به صورت خاص‌تر تقسیم‌بندی کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرطان پستان: یک بررسی جامع از مطالعات مشاهده‌ای نشان داد، زنانی که بیشتر چای سبز می‌نوشیدند، تقریباً 20 تا 30 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان بودند.
  • کاهش احتمال مرگ: در یک مطالعه، محققان، 40530 بزرگسال ژاپنی را طی 11 سال مطالعه کردند. کسانی که بیشتر چای سبز می‌نوشیدند – 5 فنجان یا بیشتر در روز – به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطر مرگ در طول دوره مطالعه بودند. این مطالعه نشان‌دهنده کاهش 23 درصد احتمال مرگ به هر دلیل در زنان، کاهش مرگ در اثر بیماری قلبی به میزان 31 درصد و کاهش مرگ در اثر ضربه به میزان 42 درصد.
  • عدم ایجاد چین و چروک: یکی از مهم‌ترین و خواص چای سبز برای زنان، جلوگیری از اثرات رادیکال‌های آزاد و نیز چین و چروک روی پوست است.

خواص چای سبز برای مردان

همچنین در ادامه می‌توان از خواص چای سبز برای مردان گفت:

  • بهبود سلامت قلب و عروق: چای سبز می‌تواند با کاهش سطح کلسترول از طریق گالوکاتچین، از ایجاد رسوب چربی در شریان‌ها جلوگیری کرده و کاهش فشار خون و حملات قلبی را به همراه داشته باشد.
  • کاهش خطر پروستات: یکی دیگر از مواردی که می‌توان برای خواص چای سبز برای مردان بیان کرد، کاهش خطر پروستات از طریق اپی گالوکاتچین است که با سرطان مبارزه می‌کند و سلول‌های بدخیم را از بین می‌برد.
  • جلوگیری از آلزایمر: یکی دیگر از مواردی که می‌توان برای خواص چای سبز برای مردان و نیز زنان اشاره کرد، جلوگیری از آلزایمر است که مواد EGCG در این چای باعث می‌شود تا به پیشگیری از آلزایمر کمک شود.

خواص چای سبز برای مردان و زنان

خواص چای سبز برای کیست تخمدان

از جمله مشکلاتی که می‌تواند برای 10 درصد از زنان در سنین باروری پیش آید، مشکل سندرم تخمدان پلیکیستیک است که بنا به تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی در استان اصفهان، می‌تواند برای درمان بیماران مبتلا به سندرم پلی کیستیک و چاقی مناسب باشد. همچنین در یک مطالعه و بررسی که در مجله پزشکی دانشگاه همدان انجام شد، نتیجه تحقیقی در مورد خوص چای سبز برای کیست تخمدان اینگونه بیان می‌شود که مصرف آن باعث کاهش وزن، کاهش سطح انسولین ناشتا، کاهش BMI و کاهش سطح تستوسترون آزاد می‌گردد.

چای سبز برای کیست تخمدان

خواص چای سبز برای ریه

از چای سبز می‌توانید برای ایجاد یک نوشیدنی جهت تقویت و سلامت ریه‌ها و نیز مبارزه با آلودگی هوای بیرون استفاده کنید. چای سبز فواید زیادی برای سلامتی دارد و حتی برای پاکسازی ریه‌ها مفید است. سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که ممکن است به کاهش التهاب در ریه‌ها کمک کند. پیشنهاد می‌شود هر روز یک فنجان چای سبز همراه با زنجبیل، لیمو یا عسل میل کنید.

خواص چای سبز برای ریه ها

خواص چای سبز برای کلیه

یکی از شایع‌ترین علل بیماری مزمن کلیه، دیابت است )که جالب است بدانید، چای سبز می‌تواند در واقع به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند). همچنین فشار خون بالا، انسداد و سایر مسائل نیز در این امر دخیل هستند. کلیه‌ها می‌توانند مانند هر عضو دیگری در بدن در معرض آسیب قرار گیرند. چای سبز می‌تواند با تنظیم قند خون، نه تنها برای جلوگیری از بیماری مزمن کلیوی مفید باشد، بلکه به دیابتی‌ها در مبارزه با سطح قند خون نیز کمک خواهد کرد.

خواص چای سبز برای کلیه

خواص چای سبز با زنجبیل

قبلا هم در متن اشاره کردیم که چای سبز با زنجبیل می‌تواند ترکیب بسیار مناسبی برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف باشد. در این مهم ناشی از خواص چای سبز که شامل بهبود عملکرد مغز، افزایش سوخت‌ و ساز بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود، در کنار خواص زنجبیل شامل اثر ضدالتهابی و تهوع، تنش عضلانی و نیز کنترل سطح قند خون و بهبود دستگاه گوارش است.

شما می‌توانید چای سبز و زنجبیل را با هم ترکیب کرده و از یک دمنوش طبیعی و سازگار برای انواع مزاج‌های سرد و گرم (ترکیب این دو ماده طبع سرد و گرم را ترکیب کرده و متعادل می‌سازد)، بهره‌مند شوید.

خواص چای سبز با دارچین

یکی از مزیت‌های خواص چای سبز با دارچین در این است که اگر طعم چای سبز را دوست ندارید، می‌توانید با ترکیب کردن آن با دارچین، عطر و مزه خوبی را ایجاد کنید. در کنار این مورد، فوایدی که ترکیب چای سبز و دارچین دارد شامل کمک به کاهش وزن، ایجاد حس شادابی، تقویت معده، تنظیم سوخت و ساز بدن و چربی سوزی می‌شود.

خواص چای سبز با زنجبیل

خواص چای سبز با لیمو

اگر می‌خواهید از خواص چای سبز با لیمو که مهم‌ترین آن قویت سیستم ایمنی بدن است، بهره‌مند شوید، لازم است حتما این نوشیدنی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. از جمله خواصی که برای این ترکیب نوشیدنی می‌توان بیان کرد، بایستی گفت:

  • خواص آنتی اکسیدان: این ترکیب شامل آنتی اکسیدان‌های بسیاری است که کمک می‌کند تا بدن شما از التهاب و آسیب سلولی از طریق اکسیداسیون محافظت شود.
  • کاهش وزن: در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که چای سبز به واسطه داشتن گالوکاتچین، می‌تواند برای کاهش وزن و چربی بدن مناسب باشد. از سوی دیگر مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد لیمو نیز می‌تواند اثر موثری در کاهش وزن داشته باشد.
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت
  • افزایش سطح انرژی

خواص چای سبز با دارچین

خواص چای سبز با هل

در مورد خواص چای سبز با هل، می‌توان اثر مهمی که این ترکیب دارد را حذف کردن کرم‌های روده دانست که با مصرف چای سبز و هل، ضایعات بدن برطرف می‌شود. از دیگر خواص چای سبز با هل نیز می‌توان گفت:

  • کاهش بوی بدن دهان
  • تسکین درد بانوان در زمان قاعدگی
  • رفع مسمومیت
  • تقویت کننده قلب
  • کاهش درصد ابتلا به سرطان روده بزرگ
  • سوزاندن چربی و کاهش وزن

خواص چای سبز با هل

آیا چای سبز لاغر می‌کند؟

در مورد خواص چای سبز برای لاغری باید بدانید که چای سبز می‌تواند میزان متابولیسم شما را افزایش دهد، بنابراین کالری بیشتری می‌سوزانید. احتمالاً این مورد به دلیل ترکیبی از کافئین و کاتچین‌های موجود در چای سبز است – این مواد، آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در چای سبز به وفور وجود دارد. اما توجه کنید که اثر چای سبز به تنهایی ناچیز است.

برخی از مطالعات کاهش اندکی در وزن بدن مرتبط با مکمل‌های چای سبز نشان داده‌اند. اما جالب است بدانید دیگر آزمایش‌های انسانی هیچ فایده‌ای پیدا نکرده است. نتیجه‌گیری بر این است که در مجموع، یافته‌های این مطالعات نشان می‌دهد که اگر چای سبز یک کمک موثر برای کاهش وزن باشد، هر اثری که داشته باشد کم است و احتمالاً از نظر بالینی مرتبط نیست.

Green Tea for Weigh lose

چای سبز و فشار خون

مقادیر مختلف مصرف چای سبز به طور قابل توجهی با ایجاد خطرات کمتر برای بیماری‌های قلبی عروقی، سکته قلبی، سکته مغزی، خونریزی داخل مغزی، انفارکتوس مغزی و افزایش سطح LDL مرتبط است. یک توضیح قابل قبول برای اثرات پیشگیرانه بر بیماری‌های قلبی عروقی این است که چای سبز دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می‌باشد.در مورد خواص چای سبز بر فشار خون نیز می‌توان گفت مصرف حداکثر 2.3 گرم از چای سبز در روز می‌تواند در کنترل فشار خون موثر باشد.

Green Tea and Blood Pressure

مضرات چای سبز

هرماده‌ای بنا به شرایط، خواص و محتویاتی که دارد، می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. در کنار خواص چای سبز، باید به مضرات چای سبز نیز اشاره نمود که عبارتند از:

  • اثر سوء در بارداری: یکی از اثرات سوء و نامناسبی که چای سبز می‌تواند داشته باشد، اختلال در سلامت جنین است که به همین خاطر بایستی حتما بانوان در هنگام بارداری با مشورت پزشک اقدام به مصرف این ماده نمایند. در واقع چای سبز باعث می‌شود تا جذب آهن و نیز اسید فولیک در بدن کاهش یابد. از سوی دیگر، کافئین زیاد نیز باعث افزایش ریسک و بارداری زودهنگام می‌شود که می‌تواند خطر نوزادان کم وزن و سقط جنین را به همراه داشته باشد.
  • کم خونی و کم آهنی: مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که نوشیدن بیش از حد چای سبز در روز ممکن است باعث کمبود آهن شود که منجر به کم خونی و یا کاهش تعداد RBC می‌شود. کاتچین خاص چای سبز، EGCG (اپی گالوکاتچین گالات)، با آهن ترکیب می‌شود و این مورد، کارایی EGCG را به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی کاهش می‌دهد و همچنین جذب آهن را مسدود می‌کند.
  • تداخل با داروها و عوارض جانبی: کافئین یک محرک CNS (سیستم عصبی مرکزی) است. به همین دلیل است که یک فنجان چای سبز به شما احساس شادابی و انرژی می‌دهد. نکته مهم این است که مصرف مقادیر زیاد چای سبز در حین مصرف برخی داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. کافئین همچنان در بدن باقی می‌ماند و باعث عصبانیت، بیقراری، افزایش ضربان قلب و در برخی موارد آریتمی می‌شود.
  • احتمال تشنج و هیپوکالمی: هیپوکالمی با سطوح پایین پتاسیم در خون مشخص می‌شود. پتاسیم برای انقباض عضلات و عملکرد پروتئین‌های بدن مهم است. نوشیدن بیش از حد چای سبز ممکن است سطح پتاسیم را کاهش داده و منجر به ضعف عضلانی شود.

در کنار این موارد، بهتر است محدودیت های مصرف چای سبز را نیز در نظر داشته باشید که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • کسانی که داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند که نمونه‌های آن شامل آسپرین و وافارین است.
  • افرادی که به مشکلاتی مانند بیماری کلیوی و نیز کبدی مواجه هستند.
  • افرادی که به کم خونی و پوکی استخوان مبتلا هستند.
  • افراد حساس به کافئین.
  • افراد با مشکلات قلبی.
  • افراد با اختلالات اضطرابی.

مضرات چای سبز

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا