سرگرمی

رنگ آمیزی کودکان: انواع طرح های بدون رنگ چگونه است؟

رنگ آمیزی کودکان: نقاشی های بسیار جالب + جذاب

اگر به دنبال طرح‌هایی برای رنگ آمیزی کودکان (چه پسرانه و چه دخترانه) در انواع ایده‌های مختلف هستید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید. تلاش کرده‌ایم در ضمن ارائه این طرح‌ها، نکات مختلفی را در مورد فواید و هنر نقاشی برای کودکان بیان می‌کنیم که می‌تواند برای شما والدین آموزنده باشد.

رنگ آمیزی کودکان دخترانه

نقاشی، بهترین سرگرمی سالم و جذاب برای کودکان است. اگر شما جزو کسانی هستید که به دنبال سرگرم کردن کودکان خود هستید، بهترین پیشنهادی که ما می‌توانیم برای کودکان ارائه کنیم، نقاشی است. اما نقاشی به مفهوم طراحی برای کودکان 1 – 5 سال می‌تواند سخت باشد. از این رو شما می‌توانید  قدم به قدم او را  وارد دنیای خلاقانه هنر کنید. اولین مرحله، رنگ آمیزی است که در این مقاله می‌خواهیم در ضمن بررسی نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان، طرح‌هایی را نیز ارائه کنیم.

نقاشی برای کودکان فواید بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به رشد حسی، یادگیری رنگ، رشد حرکتی ظریف، رشد خلاقیت، توانایی ابراز احساسات و ایجاد عزت نفس اشاره کرد. همچنین نقاشی را می‌توان یک فعالیت عالی برای کمک به آموزش مفاهیمی مانند اشکال و حروف به روشی سرگرم کننده و جذاب دانست. چند مورد از طرح‌های رنگ آمیزی کودکان دخترانه را در زیر به شما ارائه می‌کنیم:

رنگ آمیزی کودکان دخترانه 1
طرح های دخترانه برای رنگ آمیزی
رنگ آمیزی کودکان دخترانه 2
رنگ آمیزی طرح های دخترانه

رنگ آمیزی کودکان پسرانه

اگر بخواهیم 8 مزیت از نقاشی و رنگ آمیزی را برای کودکان (نوپا که در حال رشد هستند) بیان کنیم می‌توان گفت:

  • تحرک و مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت را بهبود می‌بخشد.
  • تمرکز و صبر را بهبود می‌بخشد.
  • هوش تخیلی فرد را توسعه می‌دهد.
  • رنگ و رنگ‌آمیزی را به روشی جالب و کاربردی آموزش می‌دهد.
  • به ایجاد عزت نفس در کودک کمک می‌کند.
  • راهی برای برقراری ارتباط با احساسات فراهم می‌کند.
  • به آنها اجازه می‌دهد تا خلاقیت خود را به کار گیرند.
  • می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای بر تجربیات حسی برای فرد باشد.
رنگ آمیزی کودکان پسرانه 2
طرح مناسب برای رنگ آمیزی پسرانه
رنگ آمیزی کودکان پسرانه 1
رنگ آمیزی پسرانه

رنگ آمیزی کودکان حیوانات

یکی از مزیت‌های فوق‌العاده خوبی که رنگ آمیزی کودکان می‌تواند برای آنها فراهم کند، آزاد بودن برای کاوش بدون ترس از اشتباه یا نتایج بد است که یک فعالیت بسیار عالی برای اوست. آنها می‌توانند به تخیل خود اجازه دهند تا تجربه کند، این کار می‌تواند به تدریج همسالان و بزرگسالان را از آثار هنری آنها شگفت زده نماید. اجازه دادن به کودک برای داشتن این شکل انتزاعی از بیان خود می‌تواند یک راهکار بسیار عالی برای افزایش اعتماد بنفس او باشد.

از سوی دیگر رنگ‌آمیزی می‌تواند با توجه به محتوایی که دارد، برای کودکان آموزنده باشد. شما می‌توانید از طرق نقاشی، برخی از رفتارها را به آنها بیاموزید. شما می‌توانید در ضمن نقاشی، حس دوستی، صمیمیت خانواده، مهر پدر و مادر، برخی موارد و احکام مذهبی مانند نماز، عبادت و غیره را نیز در ناخودآگاه او قرار دهید. این ها مواردی هستند که سبب می‌شود تا در انتخاب طرح‌ها و نقش‌هایی که برای رنگ آمیزی برای کودکان انتخاب می‌کنید، برای شما با اهمیت بیشتری باشد. در ادامه از جمله طرح‌هایی که می‌توانید برای رنگ آمیزی برای کودکان در بخش حیوانات انتخاب کنید به صورت زیر می‌باشد:

رنگ آمیزی کودکان حیوانات 2
طرح حیوانات جنگل برای رنگ آمیزی
رنگ آمیزی کودکان حیوانات 1
رنگ آمیزی برای کودکان

رنگ آمیزی کودکان پری دریایی

مورد دیگر از مزایا و فوایدی که می‌توانید از طریق رنگ آمیزی به آنها توجه داشته باشید، یادگیری سریع‌تر و آسان‌تر رنگ‌ها در ذهن کودک است. این یک مورد کاملا واضح است. اجازه دادن به کودکان برای نقاشی و کاوش با رنگ‌های مختلف به روشی سرگرم کننده و کاربردی، می‌تواند بهترین حالت برای یادگیری و تشخیص رنگ باشد. شما نیازی به انجام هیچ کاری ندارید جز اینکه نام هر رنگی را که انتخاب می‌کنند ذکر کنید.

مورد دیگر، افزایش مهارت‌های حرکتی در کودکان شما است. در این حالت نقاشی به کودکان نوپا با مهارت‌های حرکتی و هماهنگی کمک می‌کند و یک فعالیت عالی برای رشد حرکتی آنها محسوب می‌شود. آنها دائما عضلات بازوی خود را درگیر می‌کنند تا آزادانه نقاشی کنند که این نوع فعالیت‌ها به نوبه خود می‌تواند رشد حرکتی در سطح بالا را بهبود ببخشد. از سوی دیگری، در دست گرفتن قلم موها و انجام حرکات دقیق‌تر نیز راهی عالی برای آنها است تا اقدام به توسعه مهارت‌های حرکتی ظریف کنند.

از جمله طرح‌ها برای رنگ آمیزی برای کودکان در سبک پری دریایی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ آمیزی کودکان پری دریایی 2
رنگ آمیزی برای پری دریایی کودکانه
رنگ آمیزی کودکان پری دریایی 1
رنگ آمیزی طرح پری دریایی

رنگ آمیزی کودکان تک شاخ

جالب است بدانید که نقاشی می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های برقرار ارتباط با احساسات در افراد، به ویژه کودکان باشد. در این حالت نقاشی یک راه عالی برای اجازه دادن به بچه‌های کوچک است تا احساسات و افکار خود را به راحتی بیان کنند و به آنها کمک کند تا هر گونه احساسی مانند خشم را تخلیه کنند.

از سوی دیگر رنگ آمیزی و نقاشی می‌تواند به هوش تخیلی فرزندان شما کمک کند که این مر در رشد اولیه کودکی حیاتی است. وقتی بچه‌های کوچک روی یک سطح یا رسانه نقاشی می‌کنند و شکل‌ها و اشیاء را ایجاد و رنگ آمیزی می‌کنند، به آنها کمک می‌کند تا نسبت به اشیا دیگر به نوعی آگاهی پیدا کنند. با گذشت زمان، این مهارت‌ها به آنها کمک می کند تا بدون نیاز به عمل فیزیکی، بتوانند موارد و اشیاء و چیزهای دیگر را راحت‌تر و بهتر تجسم کنند.  شما می‌توانید از اشکال مانند اسب‌های تک شاخ و یا موجوداتی تخیلی برای تقویت این مورد استفاده کنید.

رنگ آمیزی کودکان تک شاخ 1
رنگ آمیزی اسب تک شاخ
رنگ آمیزی کودکان تک شاخ 2
رنک آمیزی طرح یونیکورن

رنگ آمیزی کودکان با کیفیت بالا

برای آنکه بتوانید عملیات رنگ آمیزی را برای کودکان انجام دهید، نیاز است تا ابزارهایی را برای این منظور به کار بگیرید. در ادامه برخی از این ابزارها را به همراه نقاط قوت و ضعف آنها بیان می‌کنیم که به شرح زیر هستند:

  • مداد شمعی: شما می‌توانید از مدادهای شمعی برای رنگ آمیزی استفاده کنید. مزیت این نوع ابزار این است که می‌توانید آن را راحت‌تر جابه جا کنید، همچنین می‌توانید آن را سریع به کار گرفته و جمع نمایید. در کنار این مورد، اما در رابطه با معایب آن هم می‌توان گفت این رنگ‌ها به راحتی شسته نمی‌شوند و همچنین می‌توانند به راحتی بشکنند. بنابراین باید در استفاده از آنها احتیاط کنید و آنها را به دیوار یا مبلمان و غیره به کار نبرید.
  • گواش: یکی از لوازم رنگ آمیزی که می‌تواند برای کودکان به یادماندنی باشد، گواش است که در واقع غلظت رنگ بالایی دارد و می‌تواند در بالاتر بردن کیفیت رنگ آمیزی خوب باشد. شما می‌توانید به همراه کمی آب آن را رقیق‌تر کنید. فراموش نکنید برای نگهداری این رنگ‌ها بهتر است یک پالت تخم مرغی هم تهیه کنید تا رنگ‌ها در مقدار موردنیاز برای رنگ آمیزی در آن ریخته شود.
  • قلمو: قلمو‌های باکیفیت می‌توانند برای کودکان در رنگ‌آمیزی و لذت بردن بیشتر از رنگ آمیزیشان بسیار موثر باشند. شما می‌توانید از انواع قلموهای سرگرد، سر تخت و یا سرکج استفاده نمایید.
  • آبرنگ‌ها: شما می‌توانید این دسته از ابزارهای رنگ آمیزی را با کمی آب فعال کرده و در رنگ آمیزی استفاده کنید. در خرید آبرنگ‌ها بهتر است از نمونه‌های با کیفیت استفاده کنید که می‌تواند کیفیت کار آنها را افزایش دهد.
  • پاستیل روغنی: این دسته از ابزارهای رنگ آمیزی کودکان بهتر است برای سرده سنی کمتر مورد استفاده قرار گیرد. چراکه با بزرگ بودن قطر آن، کار را در رنگ کردن راحت می‌کند، در رنگ دهی، نیاز به فشار نداشته و کودک را خسته نمی‌کند، نرم است و کودک می‌تواند از آن لذت ببرد، همچنین این دسته از ابزارها مانند ماژیک به صرفه هستند و سریع تمام نمی‌شوند.

شما می‌توانید از دیگر ابزارهای نقاشی مانند ماژیک و یا ست‌های آن نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید از اپلیکیشن‌های مجازی هم برای رنگ آمیزی در کودکان استفاده کنید. از جمله این برنامه‌ها همچنین می‌توان گفت:

  • Coloring Book of Dogs by ME-ZZ در نسخه iOS
  • Colorfy در نسخه اندروید، iOS
  • Zen Coloring Book در نسخه ویندوز و iOS
  • Recolor در نسخه اندروید، iOS
  • Pigment در نسخه اندروید و iOS

در این قسمت انواع متون لالایی را مطالعه کنید.

رنگ آمیزی کودکان ماشین

از دیگر مواردی که می‌تواند در رنگ آمیزی برای کودکان مفید باشد همچنین باید به رشد حسی آنها اشاره کرد. در این حالت نقاشی و رنگ آمیزی می‌تواند تجربیات حسی را برای کودکان به ارمغان آورد. آنها می‌توانند چه از انگشتان، قلم مو یا هر وسیله دیگری برای کمک به خلق آثار هنری خود استفاده کنند. این تجربه حسی برای کودکان نوپا حیاتی است تا این احساسات جدید را به روشی راحت کشف کنند. در راستای همین احساس است که شما اغلب بچه‌های جوانی را خواهید دید که با تعجب دست های خود را با قلم مو نقاشی می‌کنند؛ زیرا از این احساس لذت می‌برند.

رنگ آمیزی و نقاشی یکی از فعالیت‌های عمده در مهدکودک است که از همان دوره فردیت و خلاقیت را ارتقا می‌دهد. این کار به بچه های کوچک فضایی می‌دهد تا احساسات و توانایی های خود را به روشی بسیار آزاد کشف کنند. مهم‌ترین نکته در این گونه فعالیت‌ها، درنظر گرفتن آن به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده و سالم است. تقریباً همه بچه‌ها عاشق نقاشی هستند، به همین خاطر شما با این وجه اشتراک می‌توانید آموزش و بحث در مورد هر موضوع، از طریق رسانه‌ای را پیش برده و در عین حال کاری کنید تا لذت ببرند.

از جمله طرح‌های رنگ آمیزی کودکان در دسته ماشین می‌توان گفت:

رنگ آمیزی کودکان ماشین 2
طرح های نقاشی ماشینی
رنگ آمیزی کودکان ماشین 1
رنگ آمیزی طرح های ماشینی برای رنگ آمیزی

سایت رنگ آمیزی کودکان

همانطور که در بخش قبل هم ذکر کردیم، امروزه برنامه‌هایی نیز وجود دارد که به صورت مجازی می‌توانند برای رنگ آمیزی کودکان استفاده شوند. یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای زمانی که کودکان می‌خواهند هم با کامپیوتر و تکنولوژی آشنا شوند و در عین حال از این تعامل لذت ببرند، رنگ آمیزی به صورت مجازی است. در این حالت شما می‌توانید از سایت‌هایی که طرح‌ها و زمینه را برای رنگ آمیزی مهیا کرده‌اند استفاده کنید. در ادامه با ما باشید تا به معرفی سایت رنگ آمیزی برای کودکان بپردازیم.

رنگ آمیزی آنلاین کودکان

از جمله انواع سایت‌ها برای رنگ آمیزی آنلاین کودکان می‌توان گفت:

  • coloringpages-forkids.com: یکی از وب‌سایت‌ها برای رنگ‌آمیزی طرح ها و نقاشی‌ها است که دارای تعداد خاصی طرح بوده و می‌توانید آنها را رنگ آمیزی، چاپ و دانلود کنید.
  • com: شما می‌توانید در این سایت انواع مختلفی از طرح‌های قابل رنگ آمیزی را پیدا کنید. همچنین قابلیت اشتراک گذاری آنها نیز وجود دارد. این سایت همچنین برنامه‌های دیگری نیز برای کودکان دارد که از جمله آن می‌توان به ریاضی، آزمایشگاه و غیره اشاره کرد.
  • com: این وب سایت نیز انواع مختلفی از طرح‌ها را دارد که می‌توانید به راحتی به رنگ آمیزی آنها بپردازید.
  • ws: صفحات رنگ آمیزی قابل چاپ رایگان برای کودکان که می‌توانید آنها را چاپ و رنگ کنید.
  • net: بیش از 2000 طرح رنگ آمیزی کودکان قابل چاپ برای کودکان و بزرگسالان. در این سایت می‌توانید انواع مختلفی از طرح‌های دایناسورها، ماشین‌ها و غیره را به رایگان با قابلیت چاپ داشته باشید.
  • com: این وبسایت دارای 1000 صفحه رنگ آمیزی رایگان برای بچه‌ها از جمله تصاویر رنگ آمیزی فیلم دیزنی و شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه بچه ها است.
  • com: وب سایت HelloKids یک بستر اینترنتی خاص کودکان است که در آنجا فعالیت‌های مختلفی برای بچه‌ها مانند ارائه طرح‌های رنگ‌آمیزی، فعالیت‌های صنایع دستی، فیلم‌ها و بازی‌ها و غیره را پیدا خواهید کرد.
  • com: این وب‌سایت دارای طرح‌ها و صفحات رنگ آمیزی آنلاین تعاملی رایگان است. صفحات برای رنگ آمیزی برای کودکان را بصورت آنلاین رنگ آمیزی کنید. همچنین شما می‌توانید آنها را برای دوستان ارسال کنید یا در گالری تصاویر خود ذخیره کنید.
  • Online-Coloring.com: این وب‌سایت دارای بیش از 600 طرح رنگ آمیزی آنلاین رایگان برای بچه‌ها و کودکان است. تصاویر را به صورت آنلاین رنگ آمیزی کنید یا آنها را چاپ کنید تا با رنگ‌ها یا مداد رنگی واقعی خود، آنها را رنگ آمیزی نمایید.
رنگ آمیزی آنلاین کودکان
وب سایت نقاشی آنلاین کودکان

رنگ آمیزی کودکان ساده

شما می‌توانید برای رنگ آمیزی از طرح‌های ساده استفاده کنید. تقریبا از سن 2 سالگی می‌توان طرح‌های نقاشی را از کودکان مشاهده کرد که در حد خطوط ساده‌تر هستند. آنها می‌توانند از سن 2 سال به بعد برای رنگ آمیزی اقدام کنند. البته توجه کنید که در رنگ آمیزی لازم است حتما از رنگ‌هایی استفاده کنید که مضر نباشند و یا در هنگام رنگ آمیزی مراقب آنها باشید تا چیزی را به اشتباه نخورند. کودکان در سن 31 تا 36 ماهگی تسلط نسبتا خوب دارند تا بتوانند خطوط را ترسیم نمایند.

در طراحی و نقاشی، نباید به کودکان فشار بیاورید. اجازه بدهید آنها خودشان این موارد را یاد بگیرند و برای نوشتن و یا کشیدن اشکال و رنگ آمیزی اقدام کنند. کودکان در رنگ آمیزی و نقاشی می‌توانند متفاوت عمل کنند و به همین خاطر نباید روند این کار در آنها به صورت یکسان در نظر گرفته شود. در ادامه چندین طرح برای نقاشی بدون رنگ برای شما ارائه می‌کنیم که در حالت ساده هستند.

طرح های ساده برای نقاشی

طرح های ساده برای نقاشی 1
طرح ساده برای رنگ کردن توسط کودکان
طرح ساده نقاشی
طرح های بدون رنگ و ساده نقاشی

نقاشی بدون رنگ دخترانه

طرح های ساده دخترانه رنگ آمیزی
طرح مناسب برای رنگ آمیزی دخترانه
طرح های ساده برای رنگ آمیزی دختران 2
طرح ساده برای رنگ آمیزی

نقاشی بدون رنگ برای کودکان

نقاشی بدون رنگ برای کودکان
طرح نقاشی بدون رنگ

آموزش کشیدن نقاشی باربی

برای کشیدن نقاشی باربی بهتر است از روی یک مدل رسم شده که در زیر آورده‌ایم این کار را بکنید. همچنین شما می‌توانید به صورت بخش به بخش این کار را بکنید که در این حالت کار نقاشی باربی برای شما آسانتر خواهد شد.

آموزش کشیدن نقاشی باربی
رنک آمیزی و نقاشی باربی برای کودکان

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 14

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا