فرهنگ و هنر

روانشناسی رنگ در معماری و دکوراسیون داخلی‌

در معماری و دکوراسیون داخلی رنگ ها چگونه است؟

روانشناسی رنگ در معماری و دکوراسیون داخلی‌. در سال ۱۶۶۶ میلادی، دانشمند انگلیسی به نام «ایزاک نیوتن» کشف کرد که وقتی نور سفید خالص از یک منشور عبور می‌کند، به همه رنگ‌های قابل مشاهده تقسیم می‌شود. ایزاک نیوتن همچنین دریافت که هر رنگ از طول موجی واحد تشکیل شده است و دیگر نمی‌توان آن را به سایر رنگ‌ها تجزیه کرد. همچنین آزمایش‌های بعدی نشان داد که می‌توان از نور برای ایجاد رنگ‌های دیگر نیز استفاده کرد.

به عنوان مثال، ترکیب رنگ قرمز و زرد، رنگ نارنجی را پدید می‌آورد.

روانشناسی رنگ در معماری

برخی از رنگ ها، مانند سبز و سرخابی نیز در زمان مخلوط شدن، یکدیگر را خنثی می‌کنند و منجر به ایجاد رنگ سفید می‌شوند. اگر تا به حال دست به قلم شده و  نقاشی کرده اید، حتماً متوجه شده اید که چگونه می‌توانرنگ خاصی را از مخلوط چند رنگ بدست آورد.

«اندرو الیوت و مارکوس مایر، دو محقق معروف و سرشناس در زمینه رنگ‌ها می‌گویند: «با توجه به شیوع و کاربرد گسترده رنگ ها، انتظار می‌رود که مقوله روانشناسی رنگ‌ها توسعه چشمگیر و مثبتی بیابد. اما بسی جای تعجب است که تا به امروز مطالعات تئوری و تجربی اندکی در مورد تأثیر رنگ بر عملکرد روانشناختی انجام شده است.

اغلب کار‌هایی که تاکنون انجام شده نیز به دنبال دغدغه‌های کاربردی صورت گرفته و نه دقت‌های علمی.

روی هم رفته میتوان گفت که روانشناسی رنگ به معنی مطالعه تأثیرگذاری رنگ‌ های موجود در محیط بر ذهن و حالات روحی افراد است. البته این علم، یک شاخه جداگانه و تخصصی از روانشناسی نیست، بلکه در میان زیرمجموعه‌های مختلف روانشناسی، می‌تواند بخشی از «روانشناسی شناختی» باشد.

روانشناسی رنگ در معماری

اثر ذهنی رنگ ها

با وجود اینکه که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف با جنسیت، سن و فرهنگ مختلف تفاوت می‌کند، امّا بیشتر رنگ‌ها دارای معنی و تاثیر یگانه‌ای در سراسر جهان هستند. برای نمونه رنگ‌هایی که در طیف قرمز قرار دارند به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که این طیف دامنه‌اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است.

روانشناسی و مطالعه رنگ‌ها به عنوان عواملی که بر رفتار و واکنش‌های افراد تاثیر می‌گذارند، اهمیت بسیار  فراوانی دارند؛ تا حدی که بعضی اوقات از تست روانشناسی رنگ‌ها و از روی رنگ مورد علاقه برای شخصیت شناسی استفاده می‌شود.

درست به کار بردن رنگ ها

یکی از نکات مهم در طراحی و دکوراسیون خانه نیز ، درست بکار بردن رنگ است.

 روانشناسی رنگ ها، کمک می کند که افراد بتوانند با استفاده درست و مناسب از ترکیب رنگ ها در فضای خانه، و حتی در مراکز فرهنگی و هنری (مانند نمایشگاه ها و یا گالری های هنری) و یا مراکز دیگر (از قبیل رستوران، کافی شاپ، کتابخانه، بوتیک و فروشگاه ها) به جذب هر چه بیشتر افراد به آن محیط و داشتن فضایی آرامش بخش و مناسب و مورد علاقه خود کمک کند.

روانشناسی رنگ ها

استفاده درست از روانشناسی رنگ ها موجب می شود که افراد بتوانند محیطی را متناسب با نیاز و سلیقه و علاقه خود ایجاد کنند. این مسئله در معماری و دکوراسیون داخلی خانه بسیار کاربرد دارد، چرا که بیشتر افراد به رنگ های خاصی علاقه دارند و در علم روانشناسی هم برای هر یک از این رنگ ها به تناسب تاثیری که در ناخودآگاه ذهن انسان ها می گذارد، تعریف و مشخصاتی آورده شده است که در صورت اطلاع از آنها و بکارگیری صحیح دکوراسیون داخلی و یا رنگ درب و دیوار و حتی رنگ کفپوش خانه (مانندکفپوش لمینت) می تواند تاثیر بسیار مثبتی و خوبی در روحیه افراد بگذارد.

به همین خاطر در این بخش هر یک از رنگ های پرکاربرد را جداگانه و به تفصیل از نقطه نظر روانشناسی توضیح می دهیم.

روانشناسی رنگ ها

بررسی روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش اغلب نشان دهنده شجاعت، مدیریت و قاطعیت میزبان است.

اگر از رنگ بنفش برای دیوارها و پرده ها به ویژه در اتاق غذاخوری یا نشیمن استفاده می کنید، بهتر است برای مبل ها رنگ روشنی انتخاب کنید، یا اگر مبل ها را بنفش انتخاب کرده اید دیوارها را روشن کنید؛  به این ترتیب، رنگ بنفش بکار رفته،  قدرت بیشتری خواهد داشت. ضمن این که می توانید از لوستری با حباب های بنفش یا از ظروف و وسایلی که در آنها از طیف های مختلف رنگ بنفش استفاده شده روی میز، کتابخانه، قفسه و حتی ویترین استفاده کنید.

بررسی روانشناسی رنگ نارنجی

رنگ نارنجی اغلب به عنوان رنگ گفتگو شناخته می شود.

 رنگ نارنجی یکی از معدود رنگ هایی است که به بیننده قدرت بیان احساسات را می دهد و از طرف دیگر خاصیت ضدافسردگی نیز دارد و به همین دلیل بسیاری از طراحان و معماران داخلی، از آن برای رنگ اتاق بچه ها استفاده می کنند. رنگ نارنجی کج خلقی و زود رنجی را کاهش میدهد.

دیده میشود که اتاق نشیمن و هال را نارنجی می کنند چرا که نارنجی، رنگ ارتباط و صمیمیت است و بسیار مناسب برای جایی که افراد خانواده دور هم جمع می شوند. در خانه ای که رنگ پرده و مبل ها همه یکسان است، چند کوسن نارنجی قرار دهید تا ببینید که چه انرژی عجیبی در محیط پراکنده می شود.

 هر وقت هم که حوصله تان از خانه سر رفت، تنها کافی است که یکی دو شاخه گل نارنجی بخرید و روی میز بگذارید و یا در محل کار میتوانید یکی از زونکن ها یا حتی پد موس تان را نارنجی انتخاب کنید تا از انرژی آن بهره مند شوید.

فراموش نکنید که نارنجی رنگ جوانی است پس با بکار بردن رنگ نارنجی خودتان را جوان و شاداب کنید.

بررسی روانشناسی رنگ نارنجی

بررسی روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز یکی از گرم ترین رنگ ها در چرخه رنگ است و عموما به عنوان رنگ برون گرایی و هیجان شناخته می شود.

اولین پیغام رنگ قرمز برون گرایی است. یعنی اگر قسمتی از دکور خانه تان قرمز باشد، نشان دهنده این است که شما آدم برونگرایی هستید و عاشق ارتباط و رفت و آمد اید. به کار گرفتن رنگ قرمز در خانه یعنی عشق، انرژی، گرما، خوش بینی ،هیجان و برونگرایی. پس اگر دل تان یک اتاق گرم و نرم می خواهد بهتر است رنگ دیوارها را به قرمز تغییر دهید؛ با این کار محیطبسته تر و البته صمیمی تر می شود.

 البته این رنگ چندان مناسب اتاق خواب نیست چونکه رنگ قرمز میتواند میزان تنفس را زیاد و خواب و آرامش را کم کند اما میتوانید در اتاق هایی غیر اتاق خواب از ان استفاده کنید.

بررسی روانشناسی رنگ قرمز

بررسی روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید، در علم روانشناسی رنگ بروز عواطف و احساسات است.

البته دیوارهای یک دست سفید، برای اکثر افراد خنثی و خسته کننده به نظر می آیند و هیچ ایده خلاقانه ای ندارند، بنابراین ما به شما یک طرح کاملا سفید در فضای خانه را پیشنهاد نمیکنیم، مگر این که نویسنده رمان ها و داستان های عاشقانه باشید!

رنگ سفید به شدت احساسات را تحریک و حس نوستالژی و دلتنگی زیاد را به فرد تلقین می کند، که همین مانع تفکر می شود. رنگ سفید همه رنگ ها را پس می زند، پس بهترین استفاده از آن برای پس زمینه کار است.

 مثلا یک دیوار سفید بهترین و مناسب ترین جا برای نشان دادن یک تابلوی شاهکار هنری است. (به همین دلیل معمولا بیشتر نمایشگاه ها و یا گالری های هنری از این رنگبهره میبرند) و یا برای بیشتر جلوه دادن مبل های رنگی خانه بهتر است دیوارهای خانه تان سفید باشد.

البته سفیدی دیوارها و وسایل خانه، یک خوبی دارد و آن این است که  فضا را بازتر و بزرگتر نشان می دهد ؛یا وقتی با رنگ های گرم ترکیب شود، احساس بسیار خوبی به بیننده القا می کند.

همچنین یکی دیگر از ویژگی های رنگ سفید  این است که جرم ها، ناپاکی ها و ذرات را بیشتر و بهتر نشان می دهد و به همین جهت در بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و مراکزی از این قبیل که تمیزی برایشان بسیار اهمیت دارد از این رنگ استفاده می شود. ضمنا این رنگ نماد معصومیت و پاکی نیز هست و به همین جهت لباس عروس، اغلب سفید است.

بررسی روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی به طور واضح یک پیام دارد و آن حس اعتماد است.

 اگر آبی رنگ مورد علاقه تان است و رنگ در و دیوار خانه تان هم آبی رنگ است، خیال تان راحت باشد که هر فردی پایش را به خانه شما می گذارد در درجه اول، احساس آرامش میکند. آبی، رنگ صلح و آرامش است. در کنار این مسئله، آبی رنگ محبوب اتاق کودکان، خصوصا پسران هم هست.

جالب است که بدانید که رنگ دیوار بیشتر کلاس های درس در جهان، آبی است؛ برای این که رنگ آبی به مرور زمان بهره وری، شعور و میزان خلاقیت فکری را افزایش میدهد.

 البته کاربرد رنگ آبی در خانه کمی متفاوت است. از آنجا که رنگ آبی جلودار هر نوع حرکت است و سطح هیجان را پایین می آورد، بهتر است برای اتاق خواب و دیوار های حمام از این رنگ استفاده شود. اما از استفاده آن در فضاهایی که مخصوص غذاخوری است بپرهیزید، چراکه شدیدا اشتها را کاهش میدهد.

بررسی روانشناسی رنگ آبی

بررسی روانشناسی رنگ سورمه ای

آبی تیره، رنگ تفکر و منطق است.

 “ماکس لوشر” روانشناس مشهور سوئیسی، سال های زیادی را جهت تحقیق در زمینه روانشناسی رنگ ها سپری کرد. او افراد را در موقعیت های مختلف و در ارتباط با رنگ ها قرار می داد و با استفاده از روش های خاص و خارق العاده خودش احساسات آن ها را محک می زد. سرانجام پس از مدتهای زیاد مطالعه و تحقیق، “لوشر” در آزمایشگاه درباره رنگ آبی تیره یا سورمه ای به نتیجه جالبی رسید و آن این بود که  بیشتر آدم ها تا در فضایی با در و دیوار آبی تیره قرار می گیرند احساسات شان  به کل تعطیل می شود و شروع به فکر کردن می کنند.

 گفته می شود در اتاقی که رنگ سورمه ای غالب است، اعضا بسیار  راحت تر احساسات و هیجانات خودشان را کنترل می کنند. از این لحاظ کاربرد این رنگ در نقطه مقابل کاربرد رنگ قرمز قرار می گیرد.

بررسی روانشناسی رنگ سبز

سبز آرامش بخش ترین رنگ در بین رنگ هاست و نشانه طبیعت است. رنگ سبز نمادی از احساس امنیت نیز بشمار می رود.

 وقتی شما خانه را به رنگ سبز درمی آورید، درواقع به دیگران این پیام را می دهید که به دنبال آرامش و امنیت هستید. البته که بسیاری از طراحان و معماران دکوراسیون داخلی معتقدند که رنگ سبز زمانی بهترین و بیشترین تاثیر را دارد که رنگ نارنجی را در کنار خودش داشته باشد. در این صورت، سبز رنگی فعال و پرشور و در عین حال لطیف میشود. پس اگر در و دیوار خانه را سبز کرده اید، حتما استفاده از مبل های نارنجی یا پرده هایی با این رنگ یا حتی کوسن های نارنجی را از یاد نبرید.

اگر زیاد اهل رنگ سبز نیستید باز هم پیشنهاد ما این است که حداقل رنگ در ورودی، یک صندلی راحتی و یا میز کوچک خانه یا حتی بعضی از دکوراسیونتان را حتما سبز انتخاب کنید. از این طریق حداقل گوشه ای از طراوت و شادابی را به خانه آورده اید.

بررسی روانشناسی رنگ سبز

بررسی روانشناسی رنگ زرد

مهم ترین خاصیت ویژگی رنگ زرد در خانه جلب توجه و تمرکز است.

 این رنگ توانایی های ذهنی شما را افزایش می دهد تا بتوانید در گفت و گوها بهتر و موثرتر باشید. به طور معمول کسانی که در خانه هایی با دکوراسیون زرد زندگی می کنند، نسبت به آدم های دیگر هم بیشتر صحبت میکنند و هم بیشتر توجه می کنند.

با این حال اگر زیاد در کار طراحی دکوراسیون داخلی حرفه ای نیستید، بهتر است از این رنگ کمتر و بصورت سطحی استفاده کنید و در نهایت فقط برای رویه کوسن ها یا رنگ قاب عکس ها از آن استفاده کنید.

البته برای ورودی خانه هم زرد یکی از بهترین رنگ هاست چراکه همان اول کار، حس دوستی به مهمان می دهد و او را برای ورود مشتاق میکند و میتوان گفت خاصیت دعوت کنندگی دارد.

بررسی روانشناسی رنگ مشکی

رنگ سیاه یا همان مشکی از جمله رنگ هایی است که کاربردهای متفاوتی داشته و در مورد آن در علم روانشناسی نظرات مختلفی بیان می شود.

از طرفی، مشکی رنگ قدرت و تسلط است و از طرف دیگر رنگ غم و عزاداری است. از سوی دیگر به دلیل اینکه لباس های مشکی معمولا افراد را لاغرتر نشان می دهند، یکی از رنگ هایی است که در این زمینه بسیار بکار می رود.

اما میتوان گفت که در فضای خانه و دکوراسیون داخلی کمتر از آن استفاده می شود. مگر در فضاهایی که حالت شطرنجی دارند؛ (مثلا کفپوش شطرنجی آشپزخانه). می توان گفت که رنگ مشکی در فضای خانه کمترین کاربرد را دارد، مگر اینکه شما از دسته افراد طرفدار رنگ عشق باشید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا