سبک زندگیسرگرمی

نشانه های بلوغ دختران چیست؟ نحوه تشخیص آن

چگونه دختران به بلوغ می‌رسند؟ علائم آن چیست؟

مفهوم بلوغ به تغییرات جسمانی خاص اشاره دارد که در دختران معمولاً از سن ۸ سالگی شروع می‌شود، البته ممکن است در برخی از آن‌ها در سن ۷ سالگی نیز علائم بلوغ طبیعی ایجاد شود. اگر دختران قبل از این سنین، به بلوغ برسند، بلوغ زودرس تلقی شده و باید توسط پزشک بررسی شود. در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی علائم بلوغ دختران می‌پردازیم.

 

علائم بلوغ در دختران چیست؟

هرچند که از علائم بلوغ در دختران از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما معمولاً با بلند شدن قد و تغییرات سینه ایجاد می‌شود. سپس موهای ناحیه تناسلی، زیر بغل، سینه‌ها و پس از آن دوره‌های قاعدگی شروع می‌شود.

بلوغ دختران باعث می‌شود که آن‌ها به طور منظم تخمک آزاد کنند و بتوانند باردار شوند. البته وزن بدن در زمان بلوغ دختران تأثیر بسیار زیادی دارد‌. درواقع افرادی که وزن آن‌ها بسیار زیاد است، ممکن است علائم بلوغ زودرس را تجربه کنند. اما دخترانی که کمبود وزن دارند ممکن است بسیار دیرتر به بلوغ برسند.

ایجاد بوی بدن

به فرزندان خود آموزش دهید که به طور منظم حمام کنند و دوش بگیرند تا بوی بدن آن‌ها برطرف شود. شما عزیزان می‌تواند از دئودورانت و ضد تعریق نیز بهره ببرید.

ایجاد جوش و آکنه روی صورت

به فرزندان خود یادآوری کنید که یک یا دو بار در روز صورتشان را با یک شوینده و یا صابون ملایم و آب گرم بشویند تا از ایجاد جوش در صورت آن‌ها جلوگیری شود.

تغییر سایز سینه‌ها

 

به فرزندتان آموزش دهید که ممکن است سایز سینه آن‌ها افزایش پیدا کند، حتی اگر سینه‌های آن‌ها نامتقارن باشد و یکی کمی بزرگ‌تر از دیگری باشد بسیار طبیعی است.

رشد سینه در دوران بلوغ دختران معمولاً تا سن ۱۷ سالگی ادامه پیدا می‌کند. البته دقت کنید که نوک سینه‌ها نیز در دوران بلوغ تغییر می‌کند و ممکن است به رنگ صورتی و یا قهوه‌ای رنگ تبدیل شود که تمام این موارد بسیار طبیعی است.

ترشحات واژن

در دوران بلوغ دهانه رحم شروع به ترشحات می‌کند که ممکن است شفاف یا کرمی رنگ باشد. این ترشحات را ممکن است بر روی لباس زیر خود مشاهده کنید. بنابراین به دختران خود آموزش دهید که اگر خون ناشی از قاعدگی و یا ترشحات واژن را مشاهده کردند، بدانند که این تغییرات برای دوران بلوغ بوده و بسیار طبیعی است.

تغییرات عاطفی

برخی از تغییرات در احساسات عاطفی در دوران بلوغ ایجاد می‌شوند. البته پس از پایان بلوغ احساسات شروع به کاهش می‌کند.  معمولاً پی ام اس پیش از قاعدگی در حوالی دوران پریودی دختر، باعث تحریک پذیری، بی‌خوابی، اضطراب، غم و اندوه آن‌ها می‌شود. همچنین ممکن است برای اولین بار در زندگی خودشان مشکلات اعتماد به نفس را تجربه کنند.

چرا دختران پس از اولین رابطه جنسی و پارگی بکارت افسرده می‌شوند؟ در این مطلب بخوانید:

افسردگی به دلیل از دست دادن باکرگی

شروع دوران قاعدگی

به دختران خود آموزش دهید که در دوران قاعدگی ممکن است علاوه بر خونریزی واژینال، دچار نفخ، اسهال، کمردرد، سینه درد، خستگی و حالت تهوع شوند. این دوران بین ۲ تا ۷ روز طول می‌کشد و هر ۲۸ روز یک‌بار تکرار خواهد شد. البته دقت کنید که سال اولی که دختر شما پریود می‌شود، ممکن است نامنظم باشد. اما در سال‌های بعدی در روزهای مشخصی معمولاً پریود خواهند‌ شد. اگر پزشک متخصص،  تامپون که یک محصول قاعدگی است را تجویز کرد، باید بدانید که هر چهار ساعت یک‌بار باید آن‌ها را عوض کنید. اگر به مدت طولانی باقی بماند، خطر ابتلا به  افزایش پیدا می‌کند. البته برخی از پزشکان معتقد هستند که قرار دادن تامپون در واژن ممکن است واژن را در برابر عفونت آسیب‌پذیر کند.

تغییرات پوستی در دوران بلوغ

از آنجایی که در دوران بلوغ هورمون‌های بدن دختران تغییر می‌کند، ممکن است صورت آن‌ها مبتلا به جوش و یا آکنه شود. البته شما عزیزان باید سعی کنید که از دست زدن به جوش ها پرهیز کنید، زیرا دست‌کاری جوش ها باعث ایجاد زخم و جای جوش شده و لک آن در صورت شما باقی میماند. اگر نگرانی بیش از حد در مورد پوست خود دارید، می‌توانید با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

رشد موهای ضخیم و یا زائد

در دوران بلوغ دختران متوجه رشد مو و ضخیم شدن موها در روی پا، زیر بغل و در ناحیه تناسلی خود می‌شوند. البته این موها ممکن است نازک و صاف بوده اما با افزایش سن ضخیم‌تر شده و گاهی اوقات به حالت فر درآیند.

رشد فیزیکی در دوران بلوغ

در دوران بلوغ ممکن است دست‌وپاهای شما شروع به رشد کند. البته دقت کنید که در این دوران ممکن است متوجه افزایش وزن به خصوص اطراف باسن شوید. به احتمال زیاد دختران پس از دو سال از شروع بلوغ، به اوج رشد فیزیکی بدن خود خواهند رسید.

بهترین کیک تولد دخترانه چیست؟ جدیدترین مدل‌ها + روش تزئین آن را در این بخش بخوانید:

انواع کیک تولد دخترانه

دلایل بلوغ زودرس و دیررس

هرچند بسیاری از دختران علت خاصی برای بلوغ زودرس و دیررس آن‌ها وجود ندارد، اما دلایل شایع آن در این بخش از مجله جوان ایرانی بررسی می‌شود.

  • ژنتیک
  • وزن بدن
  • قرار گرفتن در معرض داروها
  • تغییر هورمون‌های بدن

توجه کنید که بلوغ زودرس توسط پزشک متخصص غدد و یا اطفال بررسی می‌شود. پزشک متخصص یک شرح حال دقیق از دختران پرسیده و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. معمولاً پزشکان توسط آزمایش خون، اشعه ایکس و رادیوگرافی تشخیص می‌دهند.

 

وظیفه والدین در دوران بلوغ دختران

به طور کلی دختران و پسرانی که به دوران بلوغ می‌رسند، ممکن است نگرانی‌ها و سؤال‌هایی داشته باشند که شما به عنوان والدین وظیفه دارید به آن‌ها به خوبی پاسخ دهید. به فرزندان خود کمک کنید تا از این مرحله به خوبی گذر کنند.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 20

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا