سبک زندگی

علت عدم استفاده از ساعت واقعی در زندگی روزانه

مثال هایی از مشکلات استفاده از ساعت واقعی + علت عدم استفاده از آن

علت عدم استفاده از ساعت واقعی در زندگی روزانه چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به یکی از پرسش‌های مهم از سوالات مطالعات نهم پاسخ دهیم. ممکن است شما هم راجع به ساعت واقعی چیزی را شنیده باشید در این حالت باید گفت ساعت واقعی، زمانی است که برمبنای موقعیت خورشید تعیین می‌گردد. همین عامل باعث می‌شود تا ساعت واقعی در هر مکان از دنیا متفاوت و منحصربه فرد باشد. اما چرا در زندگی روزانه نمی‌ توان از ساعت واقعی استفاده کرد؟ که دقیق‌تر است.

منظور از ساعت واقعی در دنیا چیست؟

علت عدم استفاده از ساعت واقعی در زندگی روزانه چیست؟ همانطور که می‌دانید، زمان یکی از مهم ترین چیزهایی است که انسان‌ها با آن می‌توانند فعالیت‌های خود را تنظیم کرده و روز و شب را تشخیص دهند. موقعیت‌های جغرافیایی در دنیا وجود دارند، از جمله مرکز سوالبار، لانگیرین نروژ یا هلسینکی، استکهلم سوئد، ایکالویت کانادا و غیره که بدون زمان نمی‌تواند فهمید آیا اکنون روز است یا شب.  به همین خاطر زمان بندی توسط انسان‌ها ایجاد شده است. به طور کلی ما 2 نوع زمان بندی داریم که به آنها ساعت واقعی و ساعت رسمی گفته می‌شود.

در کوتاهترین جواب باید گفت ساعت واقعی براساس موقعیت خورشید زمان بندی را ارائه می‌کند. این درحالی است که ساعت رسمی برمبنای قاچ‌های ساعتی و توافق بین کشورها این کار را انجام می‌دهد. به همین خاطر است که می‌توان گفت ساعت رسمی در بسیاری از مناطق با یک فاصله زمانی مشخص در همه جای زمین یکسان است. استفاده از ساعت رسمی در حدود 140 سال پیش مورد توافق کشورهای مختلف انجام شد و آنها استفاده از این ساعت را به جای ساعت واقعی ترجیح دادند.

منظور از ساعت واقعی در دنیا چیست؟
چرا ساعت رسمی استفاده می کنیم؟

علت عدم استفاده از ساعت واقعی در زندگی روزانه چیست؟

در پاسخ به این پرسش که علت عدم استفاده از ساعت واقعی در زندگی روزانه چیست باید به دلایل مختلفی اشاره کرد. به عنوان مثال توجه کنید که استفاده از یک نوع ساعت که براساس موقعیت خورشید باشد، باعث می‌شود تا در هر منطقه جغرافیایی، یک زمان تعریف شود. این زمان براساس وضعیت خورشید در آنجا است. همین یک مورد باعث می‌شود تا تفاوت‌های زمانی در بین استان‌ها ایجاد شود. به عنوان مثال فرض کنید شما در استان آذربایجان غربی و دوست شما در خراسان رضوی است. در این حالت ممکن است ساعت در مکان شما 17:30 دقیقه بوده و ساعت در مکان دوست شما عددی دیگر مثلا 19 باشد. همین سردرگمی موردی برای علت عدم استفاده از ساعت واقعی در زندگی روزانه می‌باشد.

استفاده از ساعت واقعی در دنیای کنونی به دلیل مشکلاتی که در زمان بندی کارهای اداری، اجرایی و نیز امور سلامتی انسان‌ها ایجاد می‌کند، دیگر استفاده نمی‌گردد. تنها جایی که می‌توان این زمان را معیار قرار داد، تعیین زمان انجام فرائض دینی یعنی نماز، اذان، تعیین زمان سحر و طلوع خورشید است که برای انجام کارهای دینی مهم می‌باشند.

مثال هایی از مشکلات استفاده از ساعت واقعی

با فهمیدن علت عدم استفاده از ساعت واقعی در زندگی روزانه، می‌توان به مثال‌های مختلفی پرداخت که می‌تواند به وضوح نشان دهد که نمی‌توان از این ساعت در زندگی روزمره انسان‌ها استفاده نمود. در این حالت به چند مثال زیر می‌توان اشاره کرد:

  • فرض کنید دو شهر در کنار هم قرار داشته باشند و دو فرد بخواهند در یک مکان با یکدیگر قرار بگذارند، این دو فرد باید یک مکان خاص را انتخاب کنند و حال باید زمان آن تعیین شود. تعیین زمان با توجه به موقعیت جغرافیایی انجام خواهد شد. بنابراین افراد نمی‌توانند زمان را برحسب موقعیت خود بیان کنند؛ چراکه از نظر مکانی با یکدیگر فرق دارند. از سوی دیگر، مکان مقصد هم یک زمان خاص دارد چراکه موقعیت جغرافیایی آن فرق می‌کند. بنابراین علت عدم استفاده از ساعت واقعی در زندگی روزانه واضح است و این کار بیشتر باعث سردرگمی خواهد شد.
  • مورد دیگر از مثال‌هایی که عدم کاربردی بودن این نوع ساعت را برای ما بیان می‌کند، تطبیق زمان راه افتادن قطارها، هواپیماها، تاکسی‌ها و وسایل نقلیه است. به عنوان مثال توجه کنید که یک قطار بخواهد از منطقه A در ساعت A’ حرکت کرده و در منطقه B در ساعت B’ برسد. در این حالت ممکن است این دو زمان یکی شوند، یا حتی فاصله زمانی اندکی با هم تفاوت داشته باشند. این واقعه سبب می‌شود تا مسافران نتوانند مدت زمانی را که در حالت مسافرت هستند را بفهمند. از دست رفتن زمان را متوجه نخواهند شد.

در این مقاله بخوانید: چرا ماه صفر باید صدقه داد؟

  • یکی دیگر از معضلاتی که برای زندگی انسان‌ها استفاده می‌شود و به وضوح علت عدم استفاده از ساعت واقعی در زندگی روزانه را بیان می‌کند، از دست رفتن کنترل آدمی بر زمان است. در این حالت فرد در صورتی که مانند مثال قبل نتواند مدت زمانی را که در جابه‌جایی بوده است را تشخیص دهد، نمی‌تواند بفهمد چند ساعت بیدار مانده، چقدر کار کرده و آیا اکنون زمان استراحت او است یا خیر. این باعث می‌شود تا به سیستم خواب او لطمه وارد شده و استراحت کافی نداشته باشد که در نهایت منجر به کاهش بازدهی او خواهد شد.
علت عدم استفاده از ساعت واقعی در زندگی روزانه
چرا ساعت واقعی باعث سردرگمی می شود؟

تشریح علمی ساعت رسمی و واقعی

در انتهای این مقاله می‌خواهیم با فهمیدن علت عدم استفاده از ساعت واقعی در زندگی روزانه، به تشریح علمی‌تر این واقعه و تفاوت این دو ساعت بپردازیم که می‌تواند موضوع را به صورت کامل در مغز شما بگنجاند. به طور کلی، ظهر زمانی است که خورشید در نصف النهار مبدا قرار می‌گیرد. بنابراین تمامی شهرها و مناطقی که در این راستا قرار دارند، از شمال کره زمین تا جنوب آن، در تایم ظهر هستند. اما از سوی دیگر، کشورهایی که در شرق قرار گرفته‌اند، با توجه به اینکه خورشید از شرق طلوع می‌کند، آنها خورشید را زودتر دیده‌اند و به همین خاطر در تایم زمانی بعد از ظهر هستند. کسانی هم که در غرب نصف النهار گرینویچ هستند، هنوز خورشید را ندیده و یا با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارند، هنوز خورشید به مرکز آسمان نرسیده است. بنابراین آنها در زمان قبل از ظهر قرار دارند. به این تقسیم بندی، ساعت واقعی گفته می‌شود.

اما ساعت رسمی چیست؟ به طور کلی کره زمین برای چرخیدن به دور خود به اندازه یک مرتبه، به 24 ساعت زمان نیاز دارد. این چرخش 360 درجه است. بنابراین محیط این کره را به 24 قاچ تقسیم کنیم، هر یک از قاچ‌ها می‌تواند در حدود 15 درجه پهنا داشته باشد. حال ساعت رسمی، همان ساعتی است که برای هر قاچ در نظر گرفته شده است. این عامل باعث می‌شود تا تمام نصف النهارهایی که در یک قاچ قرار دارند، یک ساعت توافقی داشته باشند. با این حال ما در برخی از کشورهای وسیع مانند چین یا روسیه شاهد چندین ساعت رسمی هستیم.

تشریح علمی ساعت رسمی و واقعی
علت وجود ساعت های مختلف در جهان

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 14

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا