بیوگرافی و زندگی نامهفرهنگ و هنر

عیدوک بامری کیست؟ (بررسی زندگی شرور خطرناک)

عیدوک بامری کیست؟ نحوه زندگی و سوابق او

تابه‌حال اسم عیدوک بامری به گوشتان رسیده؟ به نظرتان عیدوک بامری کیست؟ او یکی از افراد خلاف‌کار منطقه جنوب شرق ایران است.

عیدوک بامری به‌عنوان یکی از مخوف‌ترین اشرار بلوچ‌های سیستان و بلوچستان در نواحی کهنوج و ایرانشهر شناخته می‌شود. اما ارتباط محتمل عیدوک بامری با سردار سلیمانی باعث شد که نام این فرد منحوس سیستان و بلوچستان دوباره در میان مردم بیفتد.

طایفه بامری

بامری یکی از طایفه‌های سیستانی در استان سیستان و بلوچستان ایران محسوب می‌شود. مرکز اصلی زندگی بامری‌ها در منطقه دلگان در استان بلوچستان قرار دارد. بامری‌ها بیشتر به مذهب شیعه اعتقاد دارند و به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

زندگی عیدوک بامری

عیدوک بامری یکی از اشرار در شرق کشور بود. او گروه‌های تروریستی زیادی تشکیل داده بود و در منطقه‌ای بین کهنوج و ایران‌شهر با حملات انتحاری و کور بسیاری از مردم را قتل و عام کرد.

سپس به قاچاق مواد مخدر روی آورد و سپاه پاسداران سال‌ها با این گروهک تروریستی درگیر بود. تا اینکه از سپاه امان‌نامه‌ای درخواست کرد که دیگر دست از شرارت بردارد و توبه کند.

افشاگری فاطمه سلیمانی

عیدوک بامری به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین افراد خلاف‌کار بلوچ‌های منطقه سیستان و بلوچستان، به‌ویژه در مناطق کهنوج و ایرانشهر شناخته شده است. او به‌عنوان سرکرده گروه تروریستی در این منطقه فعالیت دارد.

یک اتفاق مهم در زندگینامه عیدوک بامری به افشاگری فاطمه سلیمانی، دختر سردار قاسم سلیمانی، در برنامه مهلا مرتبط است. در این برنامه، اظهارات عجیبی از سوی فاطمه سلیمانی مطرح شد که نام عیدوک بامری را به‌عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته خلاف‌کاران مهم استان سیستان و بلوچستان، در کنار نام پدرش، اشاره کرد.

او در اظهارنامه‌ای به وجود یک ارتباط عجیب و غیرمنتظره بین این دو شخصیت اشاره کرد. فاطمه سلیمانی ادامه داد: عیدوک به طور مداوم به خانه ما می‌آمد و پیشنهاد می‌کرد که بچه‌ها را با خود ببرد تا آهو شکار کنیم و…

فاطمه سلیمانی، دختر شهید حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، در بخشی از برنامه مهلا به ارتباط غیرمنتظره پدرش با عیدوک بامری، یکی از سرکردگان گروه‌های خلاف‌کار بلوچ، اشاره کرد و گفت: مدتی در حدود دو ماه یا سه ماه، هر روز، با عیدوک بامری ناهار می‌خوردیم.

پس از استشهاد سردار سلیمانی، مستند‌های متعددی از زندگی او تهیه و منتشر شد. بخشی از این مستند‌ها به فعالیت‌های وی در دهه هفتاد اشاره داشته‌اند. به‌ویژه مرتبط با مقابله قاسم سلیمانی با گروه‌های خلاف‌کار در جنوب شرق ایران، گروه بامری که در چارچوب طرحی با نام طرح احرار برای مهار فعالیت‌های این گروه تشکیل شده بود.

سوابق عیدوک بامری

عیدوک بامری بیش از ۱۰۰ نفر را به شهادت رسانده و درگیر گروگان‌گیری، نزاع، توزیع مواد مخدر و سلاح دست داشته است. در سال‌های ۱۳۷۲-۷۳، سردار قاسم سلیمانی به‌عنوان فرمانده قرارگاه قدس منطقه جنوب شرقی تصمیم به انهدام این باند خلاف‌کاری گرفت.

در همین مواقع، رخدادهای عملیات آورتین اتفاق می‌افتد و امان‌نامه‌ای به عیدوک ارسال می‌شود که در اثر این عملیات صورت گرفته است.

هرچند امان‌نامه به‌صورت مختصر برای عیدوک بامری نبوده و در دوره‌های مختلف، حاکمیت به‌منظور خاتمه بخشیدن به درگیری‌های پیوسته و خونین، گروه‌های خلاف‌کاری را از دستور می‌برد و به سرکرده این گروه‌ها تأمین می‌دهد تا از طریق این راه به اتمام درگیری‌ها برسد.

سوابق عیدوک بامری

ماجرای امان‌نامه با اشرار

در سال ۱۳۷۳، حاج‌قاسم سلیمانی به‌عنوان فرمانده قرارگاه قدس سپاه در منطقه جنوب شرق کشور به عهده‌داری تأمین امنیت در این ناحیه بود که بخشی از این امنیت توسط اشرار تضمین می‌شد.

در همان دوره، عیدوک بامری به طور شخصی به دیدار سردار سلیمانی می‌آید و درخواست کمک از طریق نظام اسلامی که سلیمانی طرحی برای آن داشت، را ارائه می‌کند.

محمدجعفر اسدی که پیش‌تر فرمانده مشاوران نظامی ایران در سوریه و نیز فرمانده پیشین نیروی زمینی سپاه بوده است. در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در گفتگویی با خبر آنلاین، خاطرات سلیمانی در ارتباط با امان‌نامه با عیدوک بامری را به اشتراک گذاشته و گفته است: در آن زمان، عیدوک بامری معروف‌ترین شرور بود.

او به نقل از سلیمانی ادامه می‌دهد: وقتی عیدوک دستگیر شد، خیلی خوشحال شدم و او را به تهران آوردیم و به محضر رهبر معظم آیت‌الله خامنه‌ای فرستادیم.

اسدی اظهار داشته: آیت‌الله خامنه‌ای خیلی خوشحال شدند و گفتند که چطور توانستیم ایشان را دستگیر کنیم. گفتم ما تصمیم گرفتیم او را ابتدا امان دهیم و سپس دستگیرش کنیم.

آقا فرمودند: تو اجازه امان دادن به او را داشته‌ای و سپس دستگیرش کردی؟ بگذارید این مسئله را کمی بررسی کنیم. برخورد با کسی که امان می‌گیرد، سنت مقدس اسلامی است.

 بنابراین بروید و او را آزاد کنید. اما آقا تأکید کردند که اگر او در آینده به شرارت خود ادامه دهد، مسئولیت این موضوع بر عهده‌اش است و اگر از این به بعد اقدامات خوبی را پیش بگیرد، او را بیامرزند.

جلسه شهید سلیمانی با عیدوک

به نظر می‌رسد در جلسه‌ای که سردار سلیمانی با عیدوک بامری داشته، به او توصیه کرده که راه پدرش را که او هم سرکرده گروه‌های خلاف‌کار بوده است، ادامه ندهد و سپس به او اظهار نموده که:

صددرصد برگرد و مسیرت را تغییر بده. به این معنی که هنگامی که به سمت پله‌های داخل قهقرای جهنم پیش می‌روی، یک بار دیگر برگرد و به سمت بهشت پیشروی کن.

عیدوک به این گونه پاسخ می‌دهد: با صداقت باید بگویم… تمام افکارم را برای این زمان برنامه‌ریزی کرده بودم که اینجا بیایم. آن روزی که از پاکستان به اینجا آمدم، همه مسائل را در نظر گرفته بودم، همه چیز را به اختیار شما گذاشته. من می‌فهمم که اشتباه کرده‌ام و به اشتباه خودمان پی بردیم.

حجت‌الاسلام علی شیرازی، رئیس سازمان عقیدتی وزارت دفاع و یکی از نزدیکان سردار قاسم سلیمانی، درباره این واقعه توضیح داده.

زمانی که سردار به عیدوک گفته که بر اساس دستور رهبری آزاد شده است. او این امر را باور نمی‌کرده و سپس به‌عنوان یکی از مریدان آقا شناخته شده و همکاری مؤثری با آن‌ها داشته است.

کشته شدن عیدوک بامری

عیدوک بامری در سال ۱۳۹۰ در نبرد با سپاه قدس در منطقه بلوچستان کشته شد. عجیب است که با وجود تلاش سردار سلیمانی برای بخشش عید محمد بامری، مشهور به عیدوک، او همچنان به فعالیت‌های خلاف‌کارانه، ارتباط با تجار قاچاق و حمل مواد مخدر به داخل کشور و توزیع اسلحه ادامه داد.

در یک بخش از مستند قاسم آمده که پس از نابودی شرور مشهور جنوب شرق کشور، سردار سلیمانی برای همسران و فرزندان او حقوق تعیین کرده بود. با نام شرور مشهور جنوب شرق، به عیدوک بامری اشاره می‌شود.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 16

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا