بیوگرافی و زندگی نامهفرهنگ و هنر

معرفی ۱۳ شخصیت معروف در جهان (تاثیر آن‌ها چیست؟)

تاثیر شخصیت های معروف در جهان چیست؟

شخصیت معروف در جهان تاکنون کم پدید نیامده است؟ افرادی که تاکنون نیز عقاید و زندگی ما را تغییر داده‌اند و ممکن است یک پیشرو در حوزه خود باشند. شناخت این افراد و کسب کمی اطلاعات پیرامون زندگی و نحوه معروف شدن آنها می‌تواند به شما کمک کند تا از زندگی خود درک بهتری داشته و یا برای ارتقا آن بیشتر تلاش کنید. در ادامه با ما باشید تا یک لیست 13 تایی از شخصیت معروف در جهان معرفی کنیم.

معرفی شخصیت های معروف در دنیا

شخصیت معروف در جهان تاکنون چه کسانی بوده‌اند؟ شهرت، یک فاکتور ناملموس است که نمی‌توان آن را با چیزی اندازه گرفت. این موضوع سبب شده است تا اندازه گیری آن امکان پذیر نباشد. بنابراین، چه چیزی باعث مشهور شدن یک نفر می‌شود؟ چه فاکتورهایی افراد را واجد شرایط قرار گرفتن در فهرست تاثیرگذارترین افراد تاریخ می‌کند؟ در پاسخ باید به افرادی اشاره کرد که بهترین افکار یا اندیشه را در دوران خود داشته اند. اینها کسانی هستند که شایسته کسب رتبه های برتر بوده و توانسته‌اند بر بسیاری از افراد تاثیر گذار باشند. هر یک از این افراد برجسته و الهام بخش از قدرت عقل خود برای ایجاد تغییر در جهان استفاده کردند.

ممکن است در ادامه نام افرادی را مشاهده کنید که آنها برداشت ما از جهان و خودمان را تغییر داده‌اند. می توانید آنها را همانند یک خدا، یک متفکر یا فیلسوف و حتی یک مربی و پدر بنامید. در ادامه این بخش تلاش کردیم تا لیستی 13 نفره از مشهورترین افراد تاریخ جهان در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرند. دانشمندان، شخصیت‌های مذهبی و سرمایه‌گذاران غالب این افراد در این لیست را تشکیل می‌دهند. این مجموعه همچنین شامل برخی از تاثیرگذارترین چهره‌های تاریخ جهان است. با ما باشید تا به معرفی لیستی از شخصیت معروف در جهان بپردازیم.

آشنایی با شخصیت معروف در جهان
لیست 13 تا از شخصیت معروف در جهان

معرفی 20 شخصیت معروف در سال 2023

حال به معرفی برخی از 13 تا از شخصیت معروف در جهان می‌پردازیم که حتما شما هم با نام آنها آشنا هستید. این موارد عبارتند از:

1- حضرت عیسی مسیح (ع)

بدون شک حضرت مسیح را می‌توان یک شخصیت معروف در جهان دانست که آخرین پیامبر قبل از حضرت محمد (ص) بودند. ایشان که در بیت لحم فلسطین متولد شده‌اند، اکنون در دین خود بیش از 2.38 میلیارد انسان پیرو دارد. او از مریم به دنیا آمده است که بر اساس کتاب مقدس انجیل، او را حامل فرزندی از روح القدس یافتند.

از دید مسیحیان، او هم انسان و هم موجودی الهی است و به عنوان تنها خدا شناخته می‌شود. ماموریت عیسی بر روی زمین، طبق کتاب مقدس مسیحی، آوردن رستگاری و نجات برای جهان بود. او بیماران را شفا داد، مردگان را زنده کرد، گناهان را بخشید، بر روی صلیب برای جهان مرد و زمانی که روی زمین بود راهی برای رستگاری را به عنوان یک پیامبر معرفی کرد. از نظر اسلام، حضرت مسیح کشته نشده است بلکه فردی مشابه با او به عنوان یک سرباز رومی به صلیب کشیده شده و مرده است. اما در دین مسیحیت، حضرت عیسی در روز سوم پس از تصلیب زنده می‌شود.

2- حضرت محمد (ص)

حضرت محمد (ص) نام دیگر شخصیت معروف در جهان است که تعداد پیروانش به 1.9 میلیارد نفر می‌رسد. ایشان در بازه سنی 570 – 632 پس از میلاد زندگی کرده‌اند و به عنوان یک شخصیت برجسته دینی شناخته می‌شوند. غیر مسلمانان محمد را بنیانگذار اسلام می دانند. ایشان به عنوان تتمه انبیا الهی شناخته شده و حامل آخرین دین الهی بوده‌اند که از سوی حضرت مسیح نیز مژده بشارت او در باب‌های 14 – 15 و 16 انجیل یوحنا متذکر شده است (با نام فردی به نام احمد).

ایشان به عنوان یکی از مهم‌ترین شخصیت معروف در جهان، از سوی الهام‌هایی که از جانب خداوند داشتند، دین را زنده کردند و با جمع آوری این گفته‌ها، قرآن را برجای گذاشتند. اسلام یک اصطلاح عربی است به معنای تسلیم شدن به خواست خدا. محمد نیز مانند دیگر پیامبران یعنی نوح، موسی، ابراهیم، و حضرت عیسی مسیح جزو پیامبران اولوالعزم شناخته می‌شود.

معرفی معروف ترین پیامبران
معرفی شخصیت معروف در جهان پیامبران

3- آدولف هیتلر

آدولف هیتلر  که در تاریخ 20 آوریل 1889 متولد و در تاریخ 30 آوریل 1945 کشته شد، یک سیاستمدار آلمانی بود که رهبری حزب نازی را بر عهده داشت و به عنوان صدراعظم و پیشور آلمان حکومت می‌کرد. او به عنوان مقصر فاجعه هولوکاست و شروع کننده جنگ جهانی دوم با حمله به لهستان در سال 1939 شناخته می‌شود و باید به عنوان رهبر آلمان نازی از ایشان یاد کرد. جنگ جهانی دوم با 2 هدف راه افتاد: او به عنوان قدرتمندترین فرد روی زمین باشد. همچنین با هدف برطرف کردن فقر رقت بار ناشی از جنگ جهانی اول در آلمان و برگرداندن اقتدار به این سرزمین که منشا اصلی تحریک مردمی او بود، این کار را انجام داد.

پس از جنگ جهانی اول، آلمان مجبور شد بدی‌ها و خسارات زمان جنگ هر کشور دیگر در WWI را بپردازد، که اقتصاد آلمان را کاملا ویران کرد. ارزش دویچ مارک به حدی کاهش یافته بود که جوانان میلیون‌ها نفر از آنها را به یکباره می‌سوزاندند تا در خیابان‌ها گرم بمانند. با توجه به این وضعیت، او در آن زمان به عنوان یک رهبر و شخصیت بسیار برجسته شناخته می‌شد. افسانه های هیتلر در کتاب‌های درسی امروزی مدارس فراوان است. در عین حال از این فرد به واسطه میلیون‌ها نفری که در جنگ جهانی WW2 کشته شده‌اند، به عنوان یکی از منفورترین افراد روی کره زمین یاد می‌شود. تلفات جنگ جهانی دوم در حالت مستقیم ناشی از جنگ 70 – 85 میلیون نفر و در حالت غیر مستقیم (بیماری و قحطی) 19 – 28 میلیون نفر است. او همچنین مسئول قتل حدود 5.8 میلیون نفر از جمله یهودیان، کودکان، صنعتگران، زنان و دیگران بود. بنابر شواهد، او در طول جنگ جهانی دوم، قبل از شکست آلمان، خودکشی کرد.

4- آلبرت اینیشتین

بدیهی است که باید آلبرت اینیشتین را در لیست یک شخصیت معروف در جهان دسته بندی کرد که در ۱۴ مارس ۱۸۷۹ در اولم، وورتمبرگ آلمان به دنیا آمده و در نهایت در 18 آوریل 1955 جان باخت. ایشان تحصیلات خود را در ورزشگاه لویتپولد آلمان آغاز کرد سپس تحصیلات خود را در سال 1896 در زوریخ سوئیس از سر گرفت و در آنجا فیزیک و ریاضیات خواند. آلبرت انیشتین را به عنوان یکی از دو سنگ بنای فیزیک معاصر، می‌شناسند. به دلیل نظریه پدیده فوتوالکتریک، جایزه نوبل فیزیک به او اعطا شد. او پس از تعقیب توسط حزب نازی آلمان، در دهه بعد به ایالات متحده نقل مکان کرد. اکتشافات او در ایجاد انرژی اتمی نیز تأثیر داشت. انیشتین در سالهای آخر عمر خود بر نظریه یکپارچه تمرکز کرد. آلبرت انیشتین به دلیل کنجکاوی سیری ناپذیرش اغلب به عنوان برجسته‌ترین فیزیکدان قرن بیستم شناخته می‌شود.

5- آبراهام لینکلن

آبراهام لینکلن به عنوان یک شخصیت معروف در جهان و البته بیشتر برای آمریکا شناخته می‌شود که توانسته است که توانست این کشور را در طول دوره جنگ خونین داخلی خود رهبری کند. لینکلن نه تنها رئیس جمهور مشهوری برای حفظ اتحادیه در طول جنگ داخلی این کشور بود، بلکه سخنرانی او در گتیزبورگ الهام بخش میلیون‌ها نفر در سراسر جهان است. او تا زمانی که در نهایت ترور بشود (سال 1865 میلادی)، رئیس جمهور آمریکا بود.

در مورد زندگی شخصی ایشان به عنوان یک شخصیت معروف در جهان نیز باید بدانید او در 12 فوریه سال 1809 در یک خانواده فقیر متولد شد و توانست به عنوان 16 امین رئیس جمهور این کشور تبدیل شود. از جمله دستاوردهای ایشان در دوره مدیریتش می‌توان به الغای قانون برده داری، تقویت دولت فدرال، حفظ اتحاد ایالت‌های شمالی و نیز مدرن کردن اقتصاد این کشور اشاره کرد. او توسط فردی به نام جان ویلکس بوث برای تغییر جنگ داخلی به نفع جبهه ائتلاف کشته شد. این فرد در نهایت به دلیل مقاومت در یک انبار مزرعه با سربازان درگیر و کشته شد.

معرفی آبراهام لینکلن
معرفی لینکلن شخصیت معروف در جهان

6- لئوناردو داوینچی

اگر بخواهیم در زمینه هنر و مهندسی، نام یک شخصیت معروف در جهان را نام ببریم، بدون شک باید به لئوناردو داوینچی اشاره کرد. ایشان در 15 آوریل 1452 در شهر وینچی به عنوان فرزند نامشروع یک وکیل محلی به دنیا آمده است. در فلورانس، او به عنوان یک مجسمه ساز و همچنین نقاش آندره آ دل وروکیو شاگردی کرد و تا سال 1478 خود را به عنوان یک استاد مستقل تثبیت نمود. داوینچی یکی از برجسته‌ترین هنرمندان و مجسمه سازان رنسانس ایتالیا است که از او باید به عنوان یک مهندس، دانشمند و مخترع فوق العاده ماهر نیز نام برد. او در 2 مه 1519 درگذشت.

دلیل اینکه این فرد به عنوان یک شخصیت معروف در جهان شناخته می‌شود، موفقیت نقاشی‌های تاریخی او  است. به همین خاطر است که داوینچی را در درجه اول به عنوان یک هنرمند می‌شناسیم، اما با بررسی صدها صفحه از نوشته‌های او، به راحتی می‌توان دریافت که افکار او واقعا درخشان و متنوع بوده است. شاید بتواند بر این اساس، او را در لیست باهوش‌ترین شخصیت‌های جهان دسته بندی کرد. ابتکارات و نوشته‌های او در زمینه‌های مختلفی مطرح شده‌اند که از آن جمله می‌توان به جغرافیا، آناتومی، پرواز، گرانش و اپتیک و غیره اشاره کرد. ایشان همچنین دوچرخه، هواپیما و چتر نجات را «اختراع» کرد،. زمانی که این وسایل 600 سال بعد به کار گرفته شدند.

در نهایت باید گفت هنر او علمی بود و بر اساس مطالعه جامع مکانیک بدن انسان و همچنین فیزیک نورها و سایه ها ایجاد شد. علم او با استفاده از هنر ارائه شد و نقاشی‌ها و طراحی‌هایش نشان می‌دهند که او چه می‌گوید و چگونه کار جهان را می‌دید.

7- ویلیام شکسپیر

قطعا لیست 13 تا از شخصیت معروف در جهان بدون نام بردن از شکسپیر ناقص می‌ماند. این فرد یک نویسنده بسیار ماهر است که شاید بتوان آثار او را در هر زبانی که باشد، یک وزنه سنگین برای غنای ادبیات و هنر آن دانست. کتب او با عبارات انگلیسی رایج و اصیل غنی یافته و از فرهنگ بارد استفاده شده است که این خود یکی دیگر از دلایل برتر بودن منابع او است. شگفت‌انگیزترین جنبه شهرت شکسپیر این است که ما اطلاعات کمی درباره او، مرگ و زندگی‌اش داریم. او قبل از نمایشنامه نویسی فقط مدرک دبیرستان داشت و به عنوان بازیگر فعالیت می‌کرد.

نگاهی به آثار او، می‌تواند شکسپیر را به عنوان یک ترکیب بی عیب و نقص از بهترین شعر، فلسفه عمیق، چند بعدی بودن و شوخ طبعی پر جنب و جوش درنظر گرفته شود. شکسپیر این ویژگی‌ها را 37 بار (بدون احتساب 154 غزل او) تولید کرده است و به همین خاطر است که او را باید در لیست 13 شخصیت معروف در جهان قرار دهیم. هملت و شاه لیر از شاهکارهایی هستند که به طور جهانی مورد توجه قرار گرفته‌اند و به عنوان نقاط عطف به ویژه در سبک ژانر بعد و قبل از خود شناخته می‌شوند.

8- اسحاق (آیزاک) نیوتون

محال است نام اسحاق نیوتون، یک شخصیت معروف در جهان به خاطر خدمات ارزشمند علمی اش را در دوره دبستان نشنیده باشید. او به عنوان کاشف جاذبه و حساب دیفرانسیل و انتگرال شناخته می‌شود که کتاب‌های نوشته شده درباره او بیشتر از  انیشتین است. اگر نیوتن زنده نمی‌ماند، نظریه‌های نسبیت اینشتین هیچ پایه‌ای نداشت. اسحاق (آیزاک) نیوتن به تنهایی می‌تواند به عنوان کاشف و مسئول 95 درصد از دانش مکانیک کلاسیک درنظر گرفته شود.

اگر به علوم غریبه علاقه دارید، می‌توانید در این مقاله راجع به شاخه‌های آن بیشتر مطالعه کنید.

از افتخارات این فرد به عنوان شخصیت معروف در جهان می‌توان گفت: او قضیه دو جمله‌ای را گسترش داد، تلسکوپ بازتابی ساخت، اصطلاح گرانش را معرفی کرد و ضربه نهایی را به سلطه کلیسای کاتولیک روم بر زمین مرکزی وارد نمود. هرچند تفتیش عقاید علیه کوپرنیک و گالیله برگزار شد، اما هیچ کس هرگز سعی نکرد اصل ریاضیات نیوتن را استیضاح کرده و به چالش بکشد. هرچند مبارزه با مشاهدات دیگران به اندازه کافی احمقانه است اما در موقعیت نیوتن، استدلال علیه ریاضی و تئوری علمی او غیرممکن بود. او دو نظریه اول را رد کرد و توضیح داد که چگونه و چرا هر جسم ماکروسکوپی در کیهان به روشی که حرکت می‌کند، این مسیر را در پیش می‌گیرد. او تمام این کارها را به تنهایی انجام داد و همیشه وقت داشت تا در مورد عناصر و اصول نوری تحقیق کند. جالب است بدانید که  در سن 84 سالگی باکره درگذشت.

اسحاق نیوتون
شخصیت معروف در جهان

9- سیذارتا گوتاما (بودا)

اگر بخواهیم یک شخصیت معروف در جهان را در آسیای شرقی جستجو کنیم، بدون شک گوتاما یا بودا مهم‌ترین فرد خواهد بود. براساس تحقیقات، او در سال 563 قبل از میلاد به دنیا آمده است. محل تولد او در کاپیلواستو یا لومبینی در کشور نپال است. گوتاما مردی فانی بود که در سن 35 سالگی نیروانا یا بیداری معنوی و آرامش ذهن را تجربه کرد. او در آن زمان، در حالی که زیر درخت Pipal، که اکنون به نام درخت بودا شناخته می‌شود، در Bodh Gaya (که به گهواره بودا معروف است) در کشور هند نشسته بود. درخت کنونی که از یک بذر اصلی رشد کرده است، اولین بار در سال 288 قبل از میلاد کاشته شد. بودا به مدت هفت هفته به مدیتیشن در این مکان پرداخت تا اینکه متوجه شد چگونه رنج را برای همه افراد روی کره زمین از بین ببرد. مردم باید به آموزه های او پایبند باشند تا از غم‌های مختلف زندگی خلاص شوند.

این فرد در هندوئیسم به عنوان یکی از ده مظهر ویشنو، خدای برتر مورد احترام است. گوتاما همچنین توسط بهائیان به عنوان تجلی فانی خدا مورد احترام است که آمد تا به بشریت بیاموزد که چگونه یکدیگر را دوست داشته باشند و چگونه در صلح زندگی کنند و راضی باشند. گوتاما در حدود سال 483، زمانی که 80 ساله بود، درگذشت.

10- باراک حسین اوباما دوم

زندگی باراک اوباما که 44 امین رئیس جمهور آمریکا است، به خوبی می‌تواند بیانگر یک پیشرفت فردی در دنیای مدرن باشد. طبق گزارش روزنامه بین المللی بیزینس تایمز، باراک اوباما، اولین آمریکایی آفریقایی تبار که به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب شد، دارایی خالص او در سال 2021 بیش از 130 میلیون دلار است.

اوباما به عنوان یک شخصیت معروف در جهان از لحاظ سیاسی، از سال 2005 تا 2008 به عنوان سناتور ایلینویز خدمت کرده بود. او در سال 2007 و 2008 برای ریاست جمهوری نامزد شد و توانست سرگروهی حزب خود را به دست آورد. ایشان در همان سال پس از شکست جان مک کین، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری، به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. شهرت او پس از برنده شدن جایزه صلح نوبل در سال 2009 افزایش یافت. با این حال، پس از تخلیه کاخ سفید، اوباما یک چهره قدرتمند باقی ماند. “سرزمین موعود”، اثری از جدیدترین خاطرات او، در سال 2020 است که توانست تنها چند روز پس از انتشار، میلیون‌ها نسخه بفروشد. انتشارات و ویدیوهای او در سایت‌های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر به خوبی دیده می‌شود. از اوباما به عنوان یک چهره دموکرات و بسیار زیرک و اعتدال گرا یاد می‌شود.

11- دونالد ترامپ

امروزه دیگر کمتر کسی است که دونالد ترامپ را نشناسد. چه در زندگی شخصی و یا سیاسی که این چهره دارد، او را باید جزو سرشناس‌ترین‌ها در دنیای کنونی دانست. دونالد ترامپ به عنوان یکی از 13 شخصیت معروف در جهان، با وجود اینکه از پدری سرشناس به دنیا آمده بود، توانست شرکت خانوادگی خود را گسترش دهد. فوربس دارایی خالص دونالد ترامپ را 2.1 میلیارد دلار درنظر گرفته است. به همین خاطر ترامپ را باید اولین رئیس جمهور میلیاردر و همچنین یکی از ثروتمندترین سیاستمداران تاریخ آمریکا دانست. ترامپ به عنوان یک تاجر سرسخت و همچنین به عنوان یک نویسنده، به خوبی توانسته است توجهات ملی را به خود جلب کند. کتاب “هنر معامله” ترامپ به عنوان پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز مورد تحسین قرار گرفت. بدون شک دونالد ترامپ در حال حاضر در میان شناخته شده‌ترین افراد جهان قرار دارد.

معرفی ترامپ
معرفی شخصیت معروف در جهان ترامپ

12- مایکل جکسون

تردیدی وجود ندارد که مایکل جکسون به عنوان شخصیت معروف در جهان و پادشاه پاپ در سراسر جهان شناخته می‌شود که باید او را جزو برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌ها در فرهنگ قرن بیستم دانست. مایکل جکسون توسط بسیاری به عنوان یک بت و یک الگو برای هنرمندان شناخته شده و همچنان هم یک پدیده نوظهور امروزی درنظر گرفته می‌شود. او دارای شانزده رکورد جهانی گینس است و همچنین یکی از بزرگترین موسیقیدانان تمام دوران می‌باشد.

علاوه بر این، یک تمایز بسیار غیر معمولی که فقط او دارد این است که او اولین و تنها هنرمند رکورددار است که هم در موزه ملی رقص و هم در تالار مشاهیر پذیرفته شده است. مایکل جکسون همراه با ثبت رکوردهای متعدد جهانی، حرکات رقص معروفی مانند moonwalk و ربات را ابداع کرد که همچنان الهام بخش رقصندگان جوان در سراسر جهان می‌باشد. علاوه بر اجرا، مایکل جکسون، یک نوازنده عالی و یک مجری کاریزماتیک بوده و انقلابی در هنر موزیک ویدیوها ایجاد کرد که در نهایت به ایجاد موسیقی پاپ مدرن کمک نمود. در کل تاثیر او فراتر از دنیای موسیقی بوده است.

مایکل جکسون در لیست 13 شخصیت معروف در جهان ما در تاریخ 29 اوت سال 1958 متولد و در سال 25 ژوئن سال 2009 به دلیل یک مسمومیت در اثر پروپوفول و بنزودیازپین بر اثر سکته قلبی به قتل رسید. او با سود 275 میلیون دلاری در یکسال پس از مرگش در سال 2010، به عنوان پرسودترین فرد در آن زمان شناخته شد.

13- جاستین بیبر

علت ذکر نام جاستین بیبر در لیست 13 شخصیت معروف در جهان، شهرت شگفت انگیز او با موسیقی‌های پاپش است که از نوجوانی شروع شد و پا را فراتر از هر خواننده‌ای که می‌شناسیم گذاشت. او اکنون بیش از 277 میلیون فالوور در اینستاگرام و 71 میلیون سابسکرایبر در یوتیوب دارد که ویدیوهایش میلیونی بازدید می‌خورند.

در فیس بوک، فیلم‌های او بازخوردهای بسیاری پیدا کرد و توانست به سرعت به ده میلیون سابسکرایبر یوتیوب برسد. مسیر او به سمت ستاره شدن ادامه پیدا نمود و توانست قرارداد با سوپراستار R&B Usher را ببندد. یک میلیون نسخه از اولین آلبوم او، “دنیای من” تنها در کشور آمریکا به فروش رفت و اکنون او را به عنوان شاهزاده پاپ مورد تشویق قرار می‌دهند. او توانست از لیدی گاگا پیشی بگیرد و در سال 2013 نیز به برترین کاربر دنبال کننده توییتر تبدیل شد.

همچنین جالب است بدانید او در سال 2016 جایزه گرمی دریافت کرد. این فرد در لیست 13 شخصیت معروف در جهان همچنین اولین هنرمند تک نفره بوده است که توانست با آهنگ “peaches” در تاپ‌ترین آهنگ‌ها در فهرست های مختلف قرار بگیرد و به طور متوالی در صدر جدول 100 و 200 بیلبورد برتر جای داشت. در طول سال‌های، او توانست با شهرت و ثروت خود، وارد چندین سرمایه گذاری تجاری موفق بشود.

شما کاربران می‌توانید نظرات خود را برای معرفی دیگر شخصیت‌های برجسته در دنیا با ما در میان بگذارید.

معرفی مایکل جکسون
مایکل جکسون از شخصیت معروف در جهان

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 16

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

سید مطهر اطهری

فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار ♦️ مشغول به کار در زمینه‌های برنامه نویسی، سئو، گرافیک، تدوین، علاقه‌مند به حوزه‌های تکنولوژی، فیلم و سریال، موسیقی ♦️ نوازنده ویولن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا