بیوگرافی و زندگی نامهفرهنگ و هنر

لیلا حاتمی کیست؟ (بیوگرافی برجسته‌ترین بازیگر زن سینما ایران)

بیوگرافی لیلا حاتمی + نحوه ازدواج او

حتماً با لیلا حاتمی تا حدودی آشنایی دارید؛ اما ما اینجاییم تا به سؤالات شما به‌صورت کامل جواب داده و در آخر به جواب سؤالتان که لیلا حاتمی کیست برسید. در این محتوا شما را با بیوگرافی، زندگی، جنجال‌های بازیگری و… این بازیگر برجسته آشنا می‌نماییم.

 بیوگرافی لیلا حاتمی

این بازیگر سرشناس متولد ۹ مهر ۱۳۵۱ از تهران است. لیلا تنها فرزند مرحوم علی حاتمی و زری خوشکام از بازیگران قبل از انقلاب است. علی حاتمی زاده تهران بوده؛ ولی اصالتاً تفرشی است و زری خوشکام مادر لیلا زاده اصفهان بوده.

در 12 سالگی سال 1363 با بازی در فیلم کمال‌الملک به کارگردانی علی حاتمی شروع به کار کرد. بازی دوم او در سال 1370 در فیلم دل‌شدگان بود.

دیپلم خود را در رشته ریاضی گرفت و سپس وارد دانشگاه امیرکبیر شد. او دانشجوی انصرافی رشته مهندسی برق دانشگاه امیرکبیر است و بعد از انصراف برای ادامه زندگی و تحصیل به سوئیس می‌رود. 

دانش آموخته دو‌ساله دانشگاه لوزان سوئیس در رشته ادبیات فرانسه است. متأسفانه به دلیل بیماری پدرش در 24 سالگی درس را راه کرده و برمی‌گردد. بعد از فوت پدر به دلیل تنهایی مادرش تصمیم به ماندن می‌گیرد. لیلا به 5 زبان دنیا مسلط است از جمله:

  • انگلیسی
  • فرانسوی
  • ایتالیایی
  • آلمانی
  • فارسی

ازدواج لیلا حاتمی

او در سال 1377 در سن 26 سالگی با علی مصفا ازدواج کرد و حاصل این زوجیت پسری به نام مانی و دختری به نام عسل است. علاقه این دو قبل شروع فیلم‌برداری لیلا در سال 1375 شکل گرفت. لیلا می‌گوید آقای مهرجویی اول ما را به هم علاقه‌مند کرد و بعد فیلم لیلا را ساخت.

لیلا حاتمی کیست
ازدواج لیلا حاتمی

لیلا و علی در سال 1376 در فیلم لیلا که نقش دو عاشق را داشتند باهم بازی کردند. این فیلم توانست در جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار کسب نماید و ابتدا شهرت بی‌نظیر لیلا باشد.

مترجم کتاب

لیلا اولین کتاب خود به نام شب افتتاح به نویسندگی جان کاساوتیس را در سال ۱۳۸۱ ترجمه کرد، ترجمه کتاب شش گفتگو با پیکاسو، درایر، کارل تئودورگرترود؛ از ترجمه‌های دیگر او هستند. 

زیباترین زن

لیلا حاتمی توانست در سال 1389 با بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین جز زیباترین زنان خاورمیانه قرار بگیرد و در این بین رتبه چهارم را به خود اختصاص دهد.

نشان شوالیه فرانسه

در سال 1391 لیلا به‌خاطر خلاقیت هنری توانست نشان شوالیه فرانسه را از وزیر فرهنگ و ارتباطات آن کشور بگیرد.

روبوسی با ژیل ژاکوب

لیلا حاتمی در سال ۲۰۱۴ جزء هیئت داوران جشنواره کن بود. او در مراسم افتتاحیه زمانی که با ژیل ژاکوب دبیر و رئیس ۸۴ساله جشنواره روبرو شد در یک عمل انجام شده با وی دست داد و روبوسی کرد و جنجالی بزرگ به راه افتاد.

مشکلات سیاسی

لیلا در نشست خبری فیلم خوک در سال 1396 در جشنواره فیلم برلین به اتفاقات آبان 98 واکنش نشان داد و این اتفاق شروع مشکلات سیاسی این بازیگر شد. 

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا