سبک زندگیسرگرمی

نحوه صحیح غذا خوردن با قاشق و چنگال: چگونه روی میز بچینیم؟

طریقه چیدن قاشق و چنگال روی میز + نحوه صحیح غذاخوردن با آن

هر عملی که انسان انجام می‌دهد فرهنگ و روش خاصی دارد یکی از این اعمال غذا خوردن با قاشق و چنگال است. برای سرو غذا در بیشتر کشورها از قاشق و چنگال استفاده می‌شود در این محتوا ما قصد داریم نحوه نگهداری قاشق و چنگال و طریقه گرفتن آن‌ها را به شما آموزش دهیم.

در برخی از کشورها برای سرو غذا از کارد و چنگال استفاده می‌کنند در برخی دیگر از کشورها مانند کشور هند با دست غذای خود را میل می‌کنند و از هیچ ابزار دیگری استفاده نمی‌کنند.

کشورهای کره، ژاپن، تایوان و چین از ابزارهای دیگری مانند چوب چاپستیک برای خوردن غذا استفاده می‌کنند و از قاشق‌های چوبی یا استیل که دهانه گردی دارند برای خوردن غذاهای آبکی استفاده می‌نمایند.

هر یک از این روش‌ها در کشورهای مختلف بسته به فرهنگ آن‌ها متفاوت است.

روش‌های مختلف سرو غذا

قاشق و چنگال:

کشورهای مانند ایران، بیشتر کشورهای آسیایی، ترک‌ها، کشور مصر، برخی از کشورهای اروپایی و غیره که برنج یکی از غذاهای رایج آن‌ها است از سرویس قاشق و چنگال استفاده می‌کنند.

استفاده از قاشق و چنگال برای سرو غذا در بسیاری از جهات خوب است؛ چون به‌راحتی شسته شده و مانع از کثیف کاری و ریختن مواد غذایی می‌شوند. استفاده از قاشق و چنگال مسی موجب می‌شود برخی مواد معدنی وارد بدن انسان شوند.

افراد در هنگام غذا خوردن با قاشق و چنگال باید مقدار غذایی که می‌خورند را کنترل کنند تا چاق نشوند؛ چون استفاده از قاشق و چنگال باعث مصرف زیاد غذا و انتقال سریع مواد غذایی می‌شود.

سرو غذا با دست:

در برخی از کشورها مانند افغانستان، پاکستان، هند، آفریقا و کشورهای آسیایی سرو غذا با دست مرسوم است هر انگشت دست راست به عقیده هندوها نمادی از طبیعت است و دیگر نمادها به ترتیب از انگشت شست تا انگشت کوچک شامل فضا، هوا، آتش، آب و زمین می‌شوند.

خوردن غذا با دست باعث می‌شود قبل از این‌که غذا به دهان برسد دمای آن کاهش پیدا کند و غذا نرم شود که همه این‌ها به آسان شدن هضم غذا کمک می‌کنند.

برای غذا خوردن با دست باید دست‌های خود را تمیز بشویید و از تمیز بودن زیر ناخن‌های خود اطمینان داشته باشید تا دچار ناراحتی‌های گوارشی و مسمومیت نشوید.

چوب چاپستیک:

برای سرو غذا و پخت پز سبزی‌ها و گوشت چینی‌ها از چوب چاپستیک استفاده می‌کنند و بعد از چین کشورهای دیگری مانند کره، ژاپن، فیلیپین و غیره هم از چوب چاپستیک برای سرو غذا استفاده می‌نمایند.

برای خوردن غذاهای آبکی این کشورها از کاسه‌های مخصوص استفاده می‌کرده‌اند و غذاهای مایع و آبکی را سر می‌کشیده‌اند برای سرو غذاهای جامد از چوب استفاده می‌کرده‌اند؛ ولی امروزه برای خوردن غذاهای آبکی از قاشق استفاده می‌کنند.

در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که استفاده از چوب‌های چاپستیک های بدون روکش باعث جذب مواد غذایی روی چوب می‌شود که این سبب ایجاد باکتری و میکروب روی چوب خواهد شد.

کارد و چنگال:

در کشورهای اروپایی و آمریکایی برای صرف غذا از کارد و چنگال استفاده می‌شود. مردم این کشورها چون در وعده‌های غذایی خود زیاد از برنج استفاده نمی‌کنند و همراه با کمی نان غذاهای خود را میل می‌کنند برای بریدن گوشت و سبزیجات از کارد و چنگال استفاده می‌نمایند.

نحوه در دست گرفتن قاشق و چنگال

بهتر است از دست غالب برای گرفتن قاشق استفاده کنید. برخی از افراد چپ‌دست و برخی راست هستند و برای کنترل بیشتر باید با دست غالب، قاشق گرفته شود.

برای کنترل قاشق از سه انگشت دست استفاده کنید بین انگشت اشاره و انگشت وسط دست باید وسط دسته‌ی قاشق قرار بگیرد و با انگشت شست، قسمت انتهای قاشق باید گرفته شود تا حرکات کنترل شوند.

وزن قاشق را انگشت شست تحمل می‌کند؛ لذا تکیه‌گاه اصلی محسوب می‌شود در برخی مصارف قاشق باید کاملاً در کف دست قرار بگیرد تا حرکات کنترل شوند.

نحوه چیدن قاشق و چنگال روی میز

به نحوه قرارگیری ابزار و ظروف سرو غذا روی سفره یا میز را سفره‌آرایی یا چیدمان میز غذا می‌گویند که برای افزایش اشتها، جذاب کردن و زیبا کردن سفره غذا یا میز غذا انجام می‌شود.

هر چه سفره‌آرایی و چیدمان میز غذا یا سفره غذا بیشتر باشد باعث ملموس‌تر شدن احترام میزبان به میهمان می‌شود.

همچنین سفره‌آرایی موجب خواهد شد تا آداب غذا خوردن توسط افرادی که سر میز غذا یا سفره هستند، رعایت شود.

دسرها، پیش‌غذا، نوع غذا و میزان آن روی سفره‌آرایی تأثیر زیادی دارند؛ چون بر اساس آن‌ها نوع ظروف و تعداد آن‌ها انتخاب می‌شوند.

ابزار و ظروفی که روی میز غذا چیده شده‌اند باید 2_2.5 سانتی‌متر از لبه‌ی میز فاصله داشته باشند.

اگر از کارد برای سرو غذا استفاده می‌شود باید در سمت راست ظرف غذا، کارد و قاشق غذاخوری قرار بگیرند و رو به بشقاب تیغه کارد قرار بگیرد و در سمت چپ بشقاب، چنگال قرار بگیرد.

اگر برای سرو غذا به کارد غذاخوری نیازی نباشد باید از چیدمان حذف شود و در کنار قاشق و به سمت راست چنگال قرار بگیرد دسته چنگال، قاشق و کارد باید به‌طرف لبه میز قرار بگیرند.

اگر برای سرو غذا از چندین قاشق و چنگال استفاده می‌شود، چیدمان آن‌ها باید به صورتی باشد که سمت راست دیگر وسایل، اولین وسایل قرار داده شوند.

به طور مثال در سمت راست قاشق غذاخوری باید قاشق سوپ‌خوری قرار بگیرد و بعدازاین که سوپ میل شد باید کاسه و قاشق سوپ خوری از روی میز غذا یا سفره غذا برداشته شوند تا سرو دیگر غذاها به‌راحتی انجام شود.

اگر بر روی میز غذا یا سفره چندین نوشیدنی وجود دارد به ترتیب دو یا سه لیوان در سمت راست بشقاب چیده شود.

در بالای چنگال‌ها و در سمت چپ بشقاب ظرف دسر یا نان باید چیده شود در سمت چپ چنگال‌ها باید دستمال سفره قرار بگیرد.

بر روی ظرف بزرگ یا برنج خوری باید ظرف سالاد قرار داده شود در قسمت بالایی بشقاب، قاشق و چنگال سرو دسر باید گذاشته شود و درون ظرف نان کارد کره خوری باید قرار داده شود.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سرکار خانم بهاره علیزاده از بینش تون لذت بردم و راهنمایی‌های جذاب تون متشکرم من بیشتر مطالب شما را برای نوه هام به اشتراک گذاشتم عالی بود دخترم متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا