بیماری‌ها و راه درمان

آفت دهان چیست؟ چگونگی درمان + فرق آن با سرطان دهان

علت + درمان خانگی و دارویی آفت دهان

آفت دهان یکی از مشکلات رایج در میان مردان و زنان در سراسر جهان است که می‌تواند به علل مختلفی مانند استرس، محیط غیربهداشتی، تغذیه نامناسب، ضربات فیزیکی به قسمت مخاط و لثه دهان، تغییرات هورمونی و … ایجاد شود. در این مقاله می‌خواهیم به صورت کامل این موضوع را پوشش داده و با چیستی، علل، راه‌های درمان و خطر آن بیشتر آشنا شویم.

آفت دهان چیست؟

آفت دهان یا استوماتیت که در زبان انگلیسی با عنوان Aphthous stomatitis شناخته می‌شود، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های  زخمی مخاط دهان است و به صورت یک زخم دردناک بر روی غشاهای مخاطی دهان یا تناسلی ظاهر می‌شود. به آنها آفت، آفتوز، استوماتیت آفتی و زخم شانکر نیز گفته می‌شود.

هر کسی ممکن است به زخم آفت مبتلا شود. 20٪ از جمعیت جهان، حداقل یک یا چند مورد از این مشکل را هر از گاهی دارند. آفت دهان معمولاً ابتدا در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می‌شود و زنان را بیشتر از مردان مبتلا می‌کند. زخم آفت می‌تواند تظاهر اولیه یک بیماری سیستمیک مانند بیماری بهجت یا اختلالات گوارشی از جمله بیماری سلیاک، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو باشد. استوماتیت آفتی یا آفت در دهان یکی از مشخصه‌های سندرم PFAPA است. جالب است بدانید سیگار کشیدن ممکن است بتواند دهان را در برابر آفت‌ها محافظت کند با این حال این عمل باعث بسیاری از بیماری‌های دهان و پوست خواهد شد.

what is Aphthous stomatitis?
آفت در دهان چیست؟

علت آفت دهان

هنوز دلیل دقیق ایجاد زخم آفتی به وضوح مشخص نشده است. تقریباً 40 درصد از افرادی که به آفت مبتلا می‌شوند، سابقه خانوادگی آفت دارند. نظریه فعلی این است که سیستم ایمنی بدن توسط برخی از عوامل خارجی مختل شده و به طور غیر طبیعی در برابر پروتئین موجود در بافت مخاطی واکنش نشان می‌دهد.

عواملی که به نظر می‌رسد باعث شیوع این نوع زخم می‌شوند عبارتند از:

  • استرس عاطفی،
  • کمبود خواب،
  • صدمات فیزیکی، به عنوان مثال نیش یا گاز گرفتن دهان،
  • کمبود مواد مغذی، به ویژه ویتامین B، آهن و اسید فولیک،
  • برخی غذاها از جمله شکلات،
  • خمیر دندان‌های خاص، که ممکن است علت آن ناشی از سدیم لورت سولفات باشد،
  • قاعدگی زنان،
  • داروهای خاصی از جمله نیکوراندیل که برای آنژین تجویز می‌شود،
  • عفونت های ویروسی.

علت آفت مکرر دهان

علت آفت مکرر دهان را نمی‌توان با یک دلیل مشخص و خاص تعیین کرد بلکه بایستی آن را با مشورت پزشک باید ریشه یابی و حل کنید. با این حال از جمله عللی که می‌توان برای این مورد بیان کرد بایستی گفت:

  • ابتلا به آفت مکرر دهان می‌تواند احتمال مبتلا شدن به بیماری نقص سیستم ایمنی بدن یا “ایدز” را افزایش دهد.
  • همچنین بنا به گزارش‌ها، محققان می‌گویند کسانی که به آفت مکرر دهان دچار شده‌اند، بایستی از نظر مشکل بیماری سلیاک مورد بررسی قرار گیرند. این بیماری می‌تواند یک مشکل وراثتی باشد.
  • بیماری کرون و بیشتر به طور کلی بیماری های التهابی روده
  • بیماری بهجت
  • بیماری های خود ایمنی
  • HIV/AIDS

البته لازم است توجه داشته باشید که تا زمانی که یک پزشک شما را درمان نکرده باشید، همه این موارد ذکر شده احتمال بوده و نیازی به نگرانی پیش از تشخیص نیست.

what causes Aphthous stomatitis?
دلایل ایجاد آفت در دهان

آفت دهان کودک

زخم‌های مکرر دهان شایع است و ممکن است در دوران کودکی بروز کنند. علل زخم‌های مکرر دهان متعدد است و ممکن است با بیماری سیستمیک زمینه‌ای ارتباط داشته باشد. آفت دهان در کودکان از نوع RAS شایع‌ترین تشخیص زمینه‌ای در کودکان است. ناراحتی زخم‌های دهان می‌تواند بر کیفیت زندگی کودک تأثیر منفی بگذارد، در غذا خوردن، صحبت کردن اختلال ایجاد کند و ممکن است باعث از دست رفتن حضور وی در مدرسه نیز بشود؛ زیرا توانایی کودک در خوردن را مختلف می‌کند. نقش دندانپزشک عمومی شناسایی بیمارانی است که با اقدامات ساده در مراقبت‌های اولیه دندانی قابل درمان هستند و همچنین کسانی که نیاز به ارزیابی و درمان در مراقبت‌های ثانویه دارند.

علت آفت دهان نوزاد

از آنجایی که به عنوان پدر و مادر، شما موظف به مراقبت از کودکان خود هستید، لازم است علاوه بر لثه‌ها، سقف دهان و کام کودکان را نیز برای حفظ سلامت دهان و دندان‌های وی مورد بررسی قرار دهید. در مورد علل آفت دهان نوزادان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • حساسیت‌ غذایی مانند گوجه فرنگی،
  • آفت در کودکان و بزرگسالان به علت قارچ کاندیدا آلبیکانس ایجاد می‌شود،
  • واکنش به داروها،
  • آلرژی،
  • ویروس و باکتری،
  • مصرف داروهای شیمیایی که منجر به رشد بیشتر این قارچ‌ها شود،
  • تغذیه نامناسب و یا ناپاک.

یکی دیگر از نشانه‌های اینکه کودکان آفت دارند، آن است که در سینه قرمزی و درد مشاهده شود.

درمان آفت دهان کودکان

قبل از هرچیز راجع به درمان آفت دهان کودکان بایستی توجه شود که این مشکل بایستی با جلوگیری از ایجاد آن، که کم‌ هزینه‌ترین راه حل است، پیشگیری شود. بنابراین انجام اقداماتی مانند پاکیزه بودن محل شیرخوردن کودک، پاکیزه بودن پستانک‌ها و یا اسباب‌بازی‌های کودک، قاشق غذاخوری و … . درمان می‌تواند با تشخیص پزشک شامل داروهای موضعی برای تسکین علائم، کورتیکواستروئیدهای موضعی و در موارد شدید سرکش، داروهای سیستمیک لازم باشد. استفاده از داروهای ضد قارچی مانند نیستاتین می‌تواند برای این مورد تجویز شود. بهترین پیشنهاد ما برای درمان آفت دهان کودکان، مراجعه به یک پزشک متخصص است که با توجه به وضعیت کودک، برای وی داروی ضد قارچ تجویز خواهد شد. مشکل آفت در کودکان باعث می‌شود تا کودکان شما در خوردن، فروبردن شیر و تغذیه مشکل داشته و روز به روز دچار ضعف و کاهش وزن شوند.

درمان خانگی آفت دهان نوزاد

در صورتی که می‌خواهید درمان خانگی را برای برطرف کردن مشکل آفت دهان نوزادان تجویز کنید، می‌توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • استفاده از عسل: یکی از راهکارهای خوب خانگی برای درمان آفت در کودکان، استفاده از عسل است که می‌توانید با قرار دادن کمی از آن روی دهان، آفت را بهبود بخشد. توجه کنید که استفاده از عسل برای کودکان زیر 1 سال ممنوع است.
  • استفاده از زردچوبه: یکی دیگر از راهکارهای خانگی برای درمان آفت دهان، استفاده از زردچوبه است که می‌تواند با داشتن خواص ضد التهابی و ضدباکتریایی خود، به بهبود روند این بیماری کمک نماید.
  • نارگیل: خوردن آب نارگیل، غرغره کردن شیر نارگیل در دهان کودک و گذاشتن روغن نارگیل روی آفت می‌تواند منجر بهتر شدن آفت دهان شود. با اینکه روغن نارگیل یکی از بهترین درمان‌ها برای آفت در نوزادان بیشتر از 6 ماه است، لازم است استفاده از این راهکارها را با نظارت خود انجام دهید.

از جمله راهکارهای دیگری که می‌توان برای درمان خانگی آفت دهان بیان کرد، بایستی گفت:

  • استفاده از روغن حیوانی،
  • استفاده از کشک برای بهبود و رفع آفت کودک،
  • باترمیلک که به عنوان شستشو دهنده دهان استفاده می‌شود،
  • برگ کاری و خمیر سمبرام،
  • استفاده از آلوئه ورا.

دیفن هیدرامین برای آفت دهان کودک

یکی از راهکارهای درمان با دارو برای آفت دهان، استفاده از دیفن هیدرامین است که می‌توانید از شربت دیفن هیدرامین برای آن استفاده کنید. این دارو در واقع می‌تواند نقش یک تسکین دهنده را داشته باشد ولی لازم است به موارد منع مصرف آن نیز توجه شود.

راهکار دیگر درمان آفت، استفاده از دهانشویه شیر منیزیم با ترکیب مساوی از دیفن هیدرامین است که باعث می‌شود تا آفت‌های دهان به سرعت دفع شود ولی این ترکیب نباید خورده شود.

نحوه استفاده از دیفن هیدرامین برای درمان آفت دهان کودک به این صورت است که روزی 3 مرتبه بایستی برای تسکین دردهای موضعی این مشکل، آن را به صورت غرغره کردن در دهان اعمال کنید. هر بار بایستی یک قاشق غذاخوری از این ماده غرغره شود. پس از غرغره کردن، محتوا را بیرون بریزید.

آفت دهان در کودکان
آفت زدن دهن در کودکان

آفت دهان علائم کروناست؟

با ایجاد و گسترش ویروس کرونا که جهان را تاکنون دو سال کامل به قرنطینه برده است، توجه به بیماری کرونا و نشانه‌های آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هرچند امروزه با وجود واکسن‌های کرونا، شما می‌توانید در بازه‌های زمانی مشخص، درصد ایمنی بدن خود را در مقابل کرونا افزایش دهید، اما دانست علائم کرونا برای کسانی که ممکن است به این بیماری دچار شده باشند، ضروری است.

به طور کلی علائم مهم بیماری کرونا عبارتند از:

  • تب بیش از 37.5 درجه،
  • مشکل تنفس،
  • از دست دادن ناگهانی حس بو و طعم،
  • سرفه،
  • آبریزش بینی،
  • گلو درد،
  • عطسه.

در کنار این مورد، ممکن است برخی از افراد فکر کنند آفت دهان نیز از علائم کرونا است اما راجع به این مسئله بایستی گفت آفت، نشانه و علامت کرونا نبوده ولی جوش‌های ریز قرمز یا بثورات دهانی جزوی از نشانه‌های کرونا است. با توجه به مشکلاتی که ممکن است ویروس کرونا ایجاد کند، بروز زخم‌ها در دهان دور از انتظار نمی‌باشد. با این حال لازم است بدانید که ایجاد آفت در دهان در افرادی که تست کرونا آنها مثبت شده است، پیش آمده و بایستی خود را با دادن تست کرونا از این بیماری هر چه زودتر، مطلع کنید. البته پزشکان آفت دهان را یک بیماری ویروسی می‌دانند که احتمالا می‌تواند به علت بیماری‌های ویروسی دیگری ایجاد شود.

آفت دهان و کرونا
آیا افت دهان نشانه کرونا است؟

فرق آفت و سرطان دهان

زخم‌های آفتی (آفت‌ها) به طور کلی غیر جدی هستند و بدون درمان خاصی از بین می‌روند. زخم‌هایی که در عرض چند هفته خود به خود بهبود می‌یابند، نشانه سرطان دهان نیستند و غیر عفونی هستند. خوب است بدانید اگر یک زخم یا گروهی از زخم ها در عرض سه هفته بهبود نیافته یا بیش از سه هفته طول بکشد، فرد مبتلا باید در در سریع‌ترین زمان به پزشک مراجعه کند تا اقدامات تشخیص و ریشه‌یابی انجام شود.این زخم‌ها می‌توانند در بعضی اوقات، نشان دهنده سرطان دهان باشد.

زخم دهانی که برطرف نمی‌شود گاهی اوقات نشانه سرطان دهان هستند. با این حال، تعداد بسیار کمی از زخم‌ها و آفت‌های دهان نشانه این بیماری بوده و لازم است راجع به تفاوت آفت و سرطان دهان بدانید که آفت‌ها و زخم‌های دهانی مرتبط با سرطان عموماً منفرد هستند تا خوشه‌ای و بدون هیچ علت ظاهری ظاهر می‌شوند. اگر زخم دهان بیش از سه هفته ادامه داشته باشد، علائمی ایجاد کند که فرد قادر به تحمل آن نیست، مانند ناتوانی در خوردن یا نوشیدن کافی به دلیل درد و یا پاسخ ندادن به درمان، فرد مبتلا باید به پزشک مراجعه کند.

در سرطان دهان، ویروس‌های سرطانی موجب ایجاد زخم‌هایی می‌شود که به آسانی قابل درمان نیست. این مشکل می‌تواند در قسمت‌های مختلفی اعم از حفره‌های دهانی و ناحیه زبان ایجاد شود. از علائمی که همراه با سرطان دهان ایجاد می‌گردد باید به خونریزی دهان، گوش درد، مشکلات مربوط به بلع، وجود زخم‌های دائمی و … اشاره نمود.

فرق آفت و سرطان دهان
سرطان دهان و آفت دهان

 

پیشنهاد می‌کنیم علائم سرطان دهان به همراه علت ایجاد و درمان آن را در این مقاله بخوانید:

آنچه که باید درباره سرطان دهان بدانید

آیا آفت دهان خطرناک است؟

راجع به خطرناک بودن آفت دهان، نیازی نیست نگران باشید مگر در شرایطی که در ادامه برای شما بیان می‌شود. آفت دهان دردناک است، می‌تواند منجر به بلع سخت غذا و کاهش وزن و ضعیف شدن شما شود، اما معمولا دو هفته تا سه هفته به طول می‌انجامد و می‌توان آنها را با استفاده از دارو‌ها، راهکارهای خانگی و … که در تیتر بعدی به شما معرفی می‌کنیم، به خوبی برطرف کنید.

اما در حالتی که این زخم رشد کرده و دچار خونریزی شود، بیشتر از سه هفته و یک ماه باقی مانده و ثابت بماند، راهکارهای خانگی و دارویی روی آن اثر نکند، لازم است برای بررسی بیشتر علت آن که می‌تواند ناشی از بیماری‌های خطرناک‌تر مانند بیماری خود ایمنی، سندروم روده التهای، سرطان دهان باشد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین زمانی آفت دهان را می‌تواند یک مشکل خطرناک در نظر گرفت که همراه با علائمی چون کاهش وزن، تب، رعشه، گوش درد باشد.

درمان آفت دهان

آفت دهان از مشکلات رایجی است که برای بسیاری از افراد می‌تواند رخ دهد. نحوه برخورد ما با این مشکل می‌تواند در کوتاه بودن یا طولانی بودن آن بسیار موثر باشد. همانطور که گفتیم، اولین مورد در درمان آفت دهان، پیشگیری از ابتلا به این مشکل است. سپس بایستی راهکارهایی که برای درمان آفت ارائه شده است را در نظر بگیریم.

اهداف درمان، کاهش درد (اجازه دادن به هیدراتاسیون و تغذیه کافی)، افزایش التیام و جلوگیری از عود این مشکل است. بسیاری از گزینه‌های درمانی برای این نوع آفت در دسترس هستند، از جمله:

  • استفاده از داروهای موضعی مانند بی‌حس کننده‌های موضعی (بنزوکائین)، پوشش دهنده‌ها یا عوامل مسدود کننده (بیسموت ساب سالیسیلات، سوکرالفات، 2-اکتیل سیانواکریلات، و خمیرهای نرم کننده مختلف چسبنده زیستی)، آنتی سپتیک‌ها (پراکسیدژن کلرهگزیدین)،
  • داروهای ضدالتهابی مانند گلوکوکورتیکواستروئیدها (کلوبتازول، دگزامتازون، فلوسینونید و تریامسینولون)، آملکسانوکس و
  • مهارکننده‌های متالوپروتئاز (ضد میکروبی تتراسایکلین، داکسی‌سایکلین یا مینوسیکلین)،
  • عسل، و عوامل تعدیل‌کننده ایمنی، سیکلوکلوکسومی، سیکلوکولوکسین مونتلوکاست، تالیدومید یا رتینوئید).

یک رویکرد دیگر که می‌توان برای درمان آفت در دهان درنظر گرفت، درمان استوماتیت آفتی با استفاده از بی‌حس کننده‌های موضعی و عوامل مسدود کننده یا ضد عفونی کننده برای تسکین علائم موارد جزئی است. درمان این مشکل با استروئیدهای موضعی در ژل یا خمیر نرم کننده (مثلاً Orabase) برای کوتاه کردن مدت زمان آن معمول است.

گزینه‌ی دیگر برای درمان، تزریق استروئید موضعی مانند تریامسینولون است. موارد شدید مقاوم یا پایدار ممکن است بیشتر با استروئیدهای سیستمیک (دگزامتازون یا پردنیزون)، عوامل تعدیل کننده ایمنی، پنتوکسی فیلین یا کورستین درمان شوند.

درمان‌هایی که با جراحی و به صورت تجربی هستند، می‌توانند شامل خشک کردن موضعی (مانند تنتور بنزوئین)، کوتر (مانند استفاده از نیترات نقره) یا حتی بیوپسی باشد، همه اینها پس از بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد. لیزر درمانی ممکن است برای موارد شدید یا عود کننده موثر باشد.

بهبود آفت دهان
Aphthous stomatitis treatment

درمان خانگی آفت دهان

در قسمت درمان خانگی آفت باید توجه کنید که بهداشت خوب دهان می‌تواند از عود بیماری جلوگیری کند. مکمل‌های غذایی با آهن، روی، یا ویتامین های B1، B2، B6، B12 یا C می‌توانند در افرادی که کمبود این ویتامین‌ها را دارند مفید باشد. رژیم غذایی بدون گلوتن فقط برای افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند مفید است.

از دیگر روش‌های درمان خانگی آفت دهان می‌توان گفت:

  • استفاده از دهانشویه‌های ضدمیکروبی،
  • استفاده از آب نمک برای شستشوی دهان،
  • نوشیدن مایعات سرد به جای مایعات گرم،
  • گذاشتن یک تکه یخ روی زخم که موجب بی حسی می‌شود،
  • خوردن غذاهای نرم و میکس شده،
  • استفاده از شربت شیر منیزیم روی تاول‌ها،
  • اعمال جوش شیرین و آب برای ایجاد یک لایه نازک از خمیر.

برخی دیگر از موارد درمان خانگی شامل مواد خوراکی می‌شود که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

برای آفت دهان چه بخوریم؟

در کنار مواردی که از نظر دارویی و ترفندهای خانگی برای درمان آفت در دهان بیان کردیم، می‌توانید با مصرف برخی مواد غذایی نیز به بهبود سریع‌تر این مشکل کمک کنید. این موارد عبارتند از:

  • ریحان: ریحان یکی از گیاهانی است که استفاده از آن در دندانپزشکی می‌تواند خواص زیادی داشته باشد. این گیاه به علت داشتن خواص ضدمیکروبی که دارد، می‌تواند در بهبود روند درمان آفت بسیار موثر واقع شود. برای بهره‌مندی از تاثیر این گیاه، می‌توانید آب را جوشانده (4 لیوان) و برگ ریحان را به آنها اضافه کنید و بعد از گذشت 10 دقیقه، آنرا در یخچال بگذارید و روزی دو بار با آن دهان خود را بشویید. همچنین با مصرف روزانه این گیاه می‌توانید از آفت جلوگیری کنید.
  • بابونه: یکی دیگر از گیاهانی که می‌توانید روی خاصیت ضد میکروبی آن حساب باز کنید، گیاه بابونه است که می‌تواند برای جلوگیری از آفت دهان موثر باشد. برای استفاده از این گیاه می‌توانید آن را به صورت چای بابونه میل کنید.
  • آلوئه ورا: استفاده از آلوئه ورا برای خوردن نیست اما می‌توانید از ژل آن به صورت مستقیم روی آفت استفاده کرده و قسمت موردنظر را بپوشانید.
  • عسل: خوردن عسل و قرار دادن آن روی قسمت آفت می‌تواند راهکار دیگری برای درمان آفت باشد.
  • ماست پروبیوتیک: یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید برای آفت دهان خود استفاده کنید، مصرف ماست پروبیوتیک است که باعث بهبود رخم آفت می‌شود.

از دیگر مواردی که به عنوان خوردنی می‌توانید برای درمان آفت دهان در نظر داشته باشید، می‌توان به چای سیاه، مکمل زینک، ویتامین ب و آهن اشاره نمود.

درمان آفت دهان با رب انار

استفاده از انار در طب سنتی به علت خاصیت ضد میکروبی که دارد، می‌تواند برای آفت دهان استفاده شود، بدین منظور لازم است از رب انار که از طریق جوشاندن آب انار بدست می‌آید، استفاده کنید تا با افزایش غلظت آن به رب تبدیل شود. استفاده از رب انار می‌تواند از نوع خانگی یا از بیرون باشد. برای درمان آفت با رب انار، که خاصیت آنتی اکسیدانی (به لطف پلی فنول‌ها) و ضد التهابی دارد، لازم است تا مقداری از آن را روی آفت قرار دهید. این کار را به مدت دو دقیقه انجام داده و سپس با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید.

قرص آفت دهان

برای درمان آفت دهان می‌توانید از قرص‌ها و داروهای موضعی استفاده کنید که برخی از آنها عبارتند از:

  • قرص هیدوکورتیزون: این قرص می‌تواند برای برطرف کردن آفت و درد آن به کار گرفته شده و قابلیت خرید با نسخه پزشک را دارد.
  • میرتکس باریچ: یکی دیگر از داروها‌یی که می‌توان استفاده کرد، میرتکس باریچ است که حساسیت لثه را کاهش داده و خاصیت آنتی باکتریال دارد.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها مانند داکسی سایکلین
  • قرص‌های استروئیدی: قرص‌های حاوی بتامتازون استروئیدی که قابل حل هستند
Aphthous stomatitis pills
فرص برای درمان آفت دهان

درمان آفت دهان با تتراسایکلین و دیفن هیدرامین

استفاده از ترکیب دیفن هیدرامین می‌تواند به همراه شربت آلومینیوم ام جی در حالتی که مقدار آن یکسان باشد، کمک کند. از سوی دیگر حل کردن تتراسایکلین به میزان 50 میلی‌گرم در آب در ترکیب با نیکوتین آمید می‌تواند برای دهانشویی استفاده شود.

آنتی بیوتیک برای درمان آفت دهان

استفاده از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند یک روش مناسب برای بهبود سریع‌تر این مشکل شود. از جمله آنتی بیوتیک ها برای آفت می‌توان به دهانشویه تتراسیکلین و کلرتتراسیکلین، داکسی سایکلین،  اشاره کرد.

ژل آفت دهان

استفاده از ژل آفت دهان یکی از راهکارهای سریع برای درمان و تسکین درد آفت در دهان است که می‌توان یکی از بهترین محصولات در این زمینه را “آفتین ژل” معرفی کرد که محتوای گیاهی داشته و بعد از چند دقیقه استعمال آن به صورت مستقیم روی آفت می‌تواند منجر به التیام و بهبود زخم شود. استفاده از این ژل بایستی به مدت 20 ثانیه انجام گردیده و سپس با آب محل مورد نظر به صورت کامل شسته شود. توجه کنید که استفاده از این محصول برای کسانی که داروی خاصی مصرف می‌کنند و یا در دوره شیردهی و بارداری هستند، بایستی تحت نظر پزشک انجام شود.

ژل آفت دهان
قطره آفت در دهان

پماد آفت دهان

یکی از راهکارهایی که می‌توانید برای بهبود و رفع مشکل آفت در دهان به آن توجه کنید، استفاده از پماد آفت دهان است که می‌توانید آن را با مشورت پزشک تهیه کنید. به عنوان مثال، پماد تریادنت یا تریادنت و یا استفاده از کوتیکواسترویید‌ها می‌تواند به صورت دهانشویه و یا پماد آفت در دهان مورد استفاده قرار گرفته و التهاب را کاهش دهد.

بهترین قطره آفت دهان

همچنین شما می‌توانید از قطره آفت دهان برای بهبود سریع‌تر این مشکل پیدا کنید. به عنوان مثال، بنا به تجربه‌ای که نویسنده در زمینه استفاده از قطره آفت دهان داشته است و تقریبا نتیجه و بازخورد خوبی گرفته است، شما می‌توانید از میرتکس کهیک محلول موضعی است، هزینه ارزان‌تری دارد و نیز محتوای آن از اسانس گیاهان است استفاده کنید که تاثیر بسیار خوبی بر روی تبخال و نیز آفت دهان می‌گذارد.

نحوه استفاده از این دارو به این صورت است که لازم است شما در روز به میزان 10 قطره از آن را روی پنیه‌ای بریزید و به مدت 20-30 آن پنبه را روی آفت دهان خود قرار دهید. این کار را چندبار در روز انجام دهید.

درمان آفت دهان در طب سنتی

از آنجایی که آفت دهان یک مشکل دیرینه برای انسان‌ها است که البته رفته رفته این مشکل در دنیای کنونی با افزایش استرس‌ها و آلودگی‌ها بیشتر شده است، راهکارهایی نیز از طب سنتی برای درمان این مشکل برای ما به یادگار گذارده شده که عبارتند از:

  • ترکیب قره قوروت و عسل: یکی از ترکیبات گیاهی برای درمان آفت دهان در طب سنتی را می‌توان استفاده از ترکیب قره‌ قوروت و عسل دانست که می‌توانید آن را به حالت خمیر در آورده و در محل آفت قرار دهید. حال این قسمت را برای یک دقیقه ماساژ دهید.
  • دانه‌های سماق کوبیده نشده: یکی دیگر از راهکارهای استفاده از طب سنتی برای کاهش و درمان آفت در دهان، استفاده از ترکیب آب جوشانده و دانه‌های سماق کوبیده نشده است که ابتدا باید این دانه‌ها در آب جوشانده شده، ترکیب و محلول صاف شده و آن را همانند یک دهانشویه مصرف کنید.
  • پودر گل گاو زبان: استفاده از پودر گل گاو زبان و قرار دادن پودر آن بر روی آفت می‌تواند در درمان سریع‌تر این مشکل موثر باشد.
  • روغن نعنا: استفاده مستقیم از روغن نعنا روی زخم‌ها می‌تواند در تسکین درد آن موثر باشد.
  • دارچین: ترکیب دارچین و آب گرم باعث می‌شود تا یک دهانشویه برای خود درست کنید و هنگام صبح هر روز دهان خود را با آن بشویید.

درمان سریع آفت دهان

در انتهای این مقاله، راهکارهایی را نیز برای درمان سریع آفت دهان به شما ارائه می‌کنیم. اصولا برای درمان سریع آفت دهان شما می‌توانید از داروها‌ی موضعی و یا گیاهان و مواد طبیعی استفاده کنید تا درد را کاهش داده و دوره درمان را به خوبی بگذرانید.

  • استفاده از دهانشویه آلومینیوم ام جی و شربت دیفن هیدرامین
  • استفاده از قطره میرتکس که در قسمت قبل معرفی کردیم
  • استفاده از رب انار بر روی افت دهان
  • استفاده از آفتین ژل
  • استفاده از روغن نارگیل، عسل و یا آلوئه ورا (به صورت موضعی و اعمال آن روی آفت)
  • استفاده از یخ برای تسکین درد
روش درمان سریع برای آفت دهان
روش های درمان سریعتر آفت دهان

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا