بیماری‌ها و راه درمان

علائم انسداد روده در کودکان + افراد مسن: درمان آن

علائم، علت و درمان انسداد روده

انسداد روده یکی از اختلالاتی است که در دستگاه گوارشی رخ می‌دهد و از نوع خفیف تا شدید در افراد دیده می‌شود. این بیماری می‌تواند در سنین مختلف از نوزادی تا بزرگ‌سالی افراد را درگیر کند. انسداد روده می‌تواند به‌طور جزئی و کامل اتفاق بیفتد که هرکدام از آن‌ها می‌توانند عوارض جدی را در پی داشته باشند. ما در این مقاله از مجله جوان ایرانی قصد داریم با بیماری انسداد روده بیشتر آشنا شویم و در ارتباط با علائم و علت آن صحبت خواهیم کرد. اگر تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید رابطه فتق و انسداد روده و همچنین راه‌های درمان بیماری انسداد روده را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

انسداد روده چیست؟

انسداد روده چیست؟

روده شما حدود 28 فوت طول دارد. این بدان معنا است که غذاهایی که می‌خورید، قبل از هضم کامل و دفع، راه طولانی در پیش دارند. روده‌های شما این کار را با استفاده از انقباضات ماهیچه‌ای که در حرکتی موج مانند حرکت می‌کنند، کامل می‌کنند. این انقباضات ماهیچه‌ای که به‌عنوان پریستالسیس شناخته می‌شوند غذای هضم شده شما را به جلو می‌برند. بااین‌حال اگر چیزی مانند مشکلات عضلانی یا عصبی این حرکت را کند یا مسدود کند، نتیجه می‌تواند ترافیک بزرگی در روده شما باشد. ایلئوس اصطلاح پزشکی برای این عدم حرکت در جایی در روده است که منجر به انسداد روده می‌شود. این بدان معنا است که هیچ ماده غذایی، گاز یا مایعی نمی‌تواند از آن عبور کند. این می‌تواند به‌عنوان یک عارضه جانبی پس از جراحی باشد. بااین‌حال، دلایل دیگری برای این وضعیت وجود دارد. ایلئوس یک نگرانی جدی است. بااین‌حال، افراد مبتلا به ایلئوس اغلب نمی‌دانند که غذا در روده‌هایشان جمع می‌شود، بنابراین به خوردن ادامه می‌دهند. این موضوع ماده بیشتری را به سمت تجمع سوق می‌دهد. بدون درمان، ایلئوس می‌تواند روده را سوراخ یا پاره کند. این باعث می‌شود محتویات روده که دارای سطوح بالایی از باکتری هستند به قسمت‌هایی از حفره بدن شما نشت کند. این موضوع می‌تواند کشنده باشد. اگر ایلئوس یا انسداد روده رخ دهد مهم است که در اسرع وقت درمان شود.

علائم انسداد روده

علائم انسداد روده

انسداد روده می‌تواند باعث ناراحتی شدید شکمی شود. علائم مرتبط با انسداد روده را در افراد مختلف در ادامه آورده‌ایم.

علائم انسداد روده در کودکان

بیماری انسداد روده معمولاً در همه سنین ممکن است ایجاد شود و در کودکان نیز اتفاق خواهد افتاد. انسداد روده در نوزادان بیشتر علت مادرزادی دارد و در کودکان بیشتر به علت بیماری کرون که یک بیماری التهابی روده و پیچ‌خوردگی است رخ می‌دهد. از علائم انسداد روده در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمله‌های متناوب درد شدید شکم
  • نفخ و ناتوانی در اجابت مزاج
  • استفراغ
  • مخاط آلوده به خون روی مدفوع
  • تب
  • تورم شکم
  • پارگی بخشی از روده

علائم انسداد روده در افراد مسن

  • گرفتگی شکم
  • از دست دادن اشتها
  • احساس سیری
  • یبوست
  • عدم توانایی در عبور گاز
  • تورم شکم
  • حالت تهوع
  • استفراغ

علت انسداد روده

علت انسداد روده

انسداد روده پس از جراحی شایع است؛ زیرا اغلب داروهایی برای افراد تجویز می‌شود که می‌تواند حرکت روده را کند کند. این یک نوع ایلئوس فلجی است. در این حالت روده مسدود نمی‌شود. بلکه به‌درستی حرکت نمی‌کند. نتیجه حرکت اندک یا بدون حرکت غذای هضم شده از طریق روده است. نمونه‌هایی از داروهایی که می‌توانند باعث ایجاد انسداد روده شوند عبارت‌اند از:

  • هیدرومورفون
  • مورفین
  • اکسی کدون
  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای مانند آمی تریپتیلین و ایمی پرامین (توفرانیل)

بااین‌حال چندین علت احتمالی دیگر برای ایلئوس وجود دارد. شامل:

  • سرطان روده
  • دیورتیکولیت
  • بیماری پارکینسون که بر عضلات و اعصاب روده تأثیر می‌گذارد.
  • بیماری کرون که به‌ندرت باعث انسداد می‌شود اما ممکن است به دلیل التهاب خود ایمنی باعث ضخیم شدن دیواره‌های روده شود.
  • یک چسبندگی ممکن است روده شما را به اندام مجاور یا به دیواره شکم شما بچسباند. این ممکن است باعث انسداد شود.
  • فتق زمانی رخ می‌دهد که بخشی از روده از طریق دیواره عضلانی شکم برآمده می‌شود. اگر روده به دام بیفتد فتق ممکن است باعث انسداد شود.
  • تومور ممکن است باعث انسداد روده شود.
  • یک جسم خارجی می‌تواند روده را مسدود کند. جسم خارجی چیزی غیر از غذایی است که بلعیده می‌شود.
  • تا شدن بخشی از روده در قسمت دیگری از روده ممکن است باعث انسداد روده شود.
  • پیچ‌خوردگی روده

این‌ها شایع‌ترین علل انسداد روده در بزرگ‌سالان هستند. کودکان همچنین ممکن است ایلئوس داشته باشند. انواژیناسیون شایع‌ترین علت ایلئوس در کودکان است. این‌ زمانی است که بخشی از روده به درون خود می‌لغزد.

شایع ترین علت انسداد روده

علائم گوارشی شایع‌ترین علائم انسداد روده هستند. معده و روده شما شروع به پر شدن از گاز می‌کند که نمی‌تواند از رکتوم خارج شود. این باعث می‌شود که شکم ظاهری سفت و متورم به خود بگیرد. اگر این علائم را به‌خصوص پس از جراحی تجربه کردید مهم است که فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آیا انسداد روده خطرناک است؟

انسداد روده خطرناک است؟

انسداد روده ممکن است در شدت‌های متفاوت ایجاد شود. در صورت تشخیص و درمان دور هنگام این عارضه فرد دچار مشکلات زیادی خواهد شد. ازجمله این مشکلات می‌توان به عدم اجابت مزاج اشاره کرد که در این صورت شکم فرد کار نمی‌کند و به‌تدریج درد شکم و تورم شکم ظاهر می‌شوند. در صورت عدم درمان به‌موقع بیمار ممکن است دچار پارگی روده شود. بهتر است در صورت مشاهده علائم یادشده انسداد روده فرد فوراً به پزشک مراجعه کند. در برخی از موارد فرد حتماً باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.

فتق و انسداد روده

بخشی از دیواره شکم را عضلات و فیبرها تشکیل داده‌اند که در برخی موارد ممکن است در این بخش‌ها ضعف ساختاری به وجود آید. درنتیجه بخشی از روده کوچک از طریق این ناحیه ضعیف شده بیرون می‌زند. برآمدگی که در زیرپوست ایجاد می‌شود فتق نام دارد. این بخش از روده که دچار فتق شده ممکن است دچار انسداد شود. فتق جزء شایع‌ترین علل انسداد روده است. عموماً فتق در نزدیک ناف، بین ناف و استخوان سینه، در محل برش جراحی بهبودیافته، نزدیک اندام تناسلی یا در قسمت بالای جلوی ران ظاهر خواهد شد. فتق عوارض جدی بسیاری دارد که یکی از آن‌ها انسداد روده است.

درمان خانگی انسداد روده

اگرچه گفته می‌شود که انسداد روده بیماری نیست که آن را دست‌کم بگیرید و بعد از مشاهده علائم باید حتماً و سریعاً به پزشک مراجعه شود تا پزشک شدت بیماری شما را تشخیص دهد؛ اما در طب سنتی درمان‌های خانگی برای این بیماری آورده شده است. بابونه به همراه شکر سرخ یکی از درمان‌های خانگی است که با درمان تورم، به هضم غذا کمک می‌کند. مصرف موضعی روغن بابونه نیز می‌تواند مؤثر باشد. برای این درمان لازم است که هرروز و هر سه ساعت یک‌بار روغن بابونه را بر روی شکم، روده‌ها و معده بمالید. انجیر نیز می‌تواند به درمان انسداد روده کمک کند زیرا دارای ترکیبات مؤثر برای درمان مشکلات سیستم گوارشی است. برای استفاده از انجیر 14 عدد انجیر را جوشانده و سپس آب آن را مصرف کنید. گل سرخ، روغن بادام تلخ، اسفناج و تخم کتان و روغن‌زیتون ازجمله موارد دیگری هستند که می‌توان از آن‌ها در درمان خانگی انسداد روده کمک گرفت.

درمان سریع انسداد روده

درمان انسداد روده

درمان ایلئوس به‌شدت آن بستگی دارد. شدت می‌تواند به این بستگی داشته باشد که آیا باعث انسداد جزئی یا کامل روده می‌شود یا اینکه ایلئوس فلجی است. بیشتر انسداد روده مربوط به جراحی ظرف 2 تا 4 روز پس از جراحی برطرف می‌شود. بااین‌حال اگر وضعیت بهبود نیابد برخی از افراد نیاز به جراحی دارند. البته در بسیاری از موارد نیز انسداد روده با دارو رفع خواهد شد اما توصیه می‌شود که در صورت مشاهده علائم سریعاً به پزشک مراجعه شود.

 

پیشنهاد می‌کنیم علت درد و سوزش قفسه سینه را در این مطلب بخوانید:

درد قفسه سینه

انسداد جزئی

گاهی اوقات شرایطی مانند بیماری کرون یا دیورتیکولیت به این معنی است که بخشی از روده حرکت نمی‌کند. بااین‌حال، برخی از مواد روده می‌توانند از آن عبور کنند. در این مثال اگر در غیر این صورت ثبات دارید پزشک ممکن است رژیم غذایی کم فیبر را توصیه کند. این می‌تواند به کاهش مدفوع حجیم کمک کند و دفع آن را راحت‌تر کند. بااین‌حال اگر این کار مؤثر نبود ممکن است جراحی برای ترمیم یا حرکت بخش آسیب‌دیده روده موردنیاز باشد.

انسداد کامل

انسداد کامل یک اورژانس پزشکی است. درمان به‌سلامت کلی شما بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال جراحی گسترده شکم برای برخی افراد مناسب نیست. این شامل افراد مسن و مبتلایان به سرطان روده بزرگ می‌شود. در این مورد پزشک ممکن است از استنت فلزی برای بازتر کردن روده استفاده کند. در حالت ایده آل، غذا با استنت شروع به عبور می‌کند. بااین‌حال ممکن است همچنان به جراحی شکم برای رفع انسداد یا قسمت آسیب‌دیده روده نیاز باشد.

انسداد روده فلجی

انسداد روده فلجی

درمان انسداد روده فلجی با کشف علت اصلی شروع می‌شود. اگر علت آن دارو باشد پزشک ممکن است بتواند داروی دیگری را برای تحریک حرکات دستگاه گوارش (حرکت روده) تجویز کند. یکی از داروهایی که ممکن است تجویز کنند متوکلوپرامید است. در صورت امکان قطع داروهایی که باعث ایجاد ایلئوس شده‌اند نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. بااین‌حال شما نباید بدون تأیید پزشک مصرف یک دارو به‌ویژه یک داروی ضد افسردگی را قطع کنید. درمان بدون جراحی در مراحل در مراحل اولیه ایلئوس فلجی امکان‌پذیر است ممکن است همچنان نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای دریافت مایعات مناسب به‌صورت داخل وریدی داشته باشید تا زمانی که مشکل به‌طور کامل برطرف شود. علاوه بر هیدراتاسیون مایع داخل وریدی پزشک ممکن است از رفع فشار بینی معده استفاده کند. در طی این روش یک لوله به داخل حفره بینی شما وارد می‌شود تا به معده شما برسد. لوله هوا و مواد اضافی را که در غیر این صورت ممکن است استفراغ کنید خارج می‌کند.

روده‌های شما بسیار طولانی هستند بنابراین می‌توانید بدون بخشی از آن‌ها نیز زندگی کنید. درحالی‌که ممکن است بر روند هضم تأثیر بگذارد، اکثر مردم با برداشتن بخشی از روده زندگی سالمی دارند. در برخی موارد پزشک ممکن است مجبور شود کل روده شما را خارج کند. در این مورد پزشک یک کیسه مخصوص به نام استومی ایجاد می‌کند. این کیسه به مدفوع اجازه می‌دهد تا از دستگاه گوارش باقیمانده شما تخلیه شود. شما باید از استومی مراقبت کنید اما بعد از ایلئوس می‌توانید بدون روده زندگی کنید.

کلام آخر

در این مقاله از مجله جوان ایرانی سعی کردیم در ارتباط با بیماری انسداد روده بیشتر بدانیم. برای تشخیص این بیمار حتماً بعد از دیدن اولین علائم به پزشک مراجعه کنید تا پزشک به تشخیص درست بپردازد. تشخیص و درمان به‌موقع می‌تواند از عوارض خطرناک این بیماری جلوگیری کند. در صورت عدم درمان این بیماری ممکن است فرد دچار نکروز، پریتونیت و عوارض دیگر شود. امیدواریم با خواندن این مقاله و آگاهی از علائم و علت بیماری انسداد روده توانسته باشیم به بهبود چشم‌انداز و کاهش خطر عوارض کمک کرده باشیم.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا