بهداشت و سلامت

سریع ترین راه از بین بردن لک صورت خانگی + بررسی انواع لک

از بین بردن لک های صورت کودکان + بزرگسالان: درمان تخصصی آن

از بين بردن لک صورت برای هر فردی در طول زندگی‌اش یک خواسته مهم است. این مقاله جامع‌ترین محتوایی است که می‌توانید راجع به از بين بردن لک صورت، آشنایی با انواع آن و نکات مهمی که باید رعایت کنید در آن بخوانید. حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی انواع لک صورت، علل ایجاد آن، چگونگی درمان، قرص، نکات ایمنی و مسائل بسیار مفید دیگر بپردازیم.

انواع لک صورت

از بين بردن لک صورت  یکی از نیازهای اصلی جوانان و نوجوانان است که بایستی قبل از اینکار، اطلاعات کاملی را برای آن داشته باشید. لکه یا لک اصطلاحی است که برای هر علامتی روی پوست گفته می‌شود. انواع مختلفی از لک وجود دارد. غالب لک‌ها به جز موارد خاص را می توان جزو بیماری‌های بی خطر حساب کرد که بسیاری از افراد برای درمان زیبایی آن  اقداماتی را انجام می‌دهند. لکه‌های خاص می توانند نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای مانند سرطان پوست باشند که نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. ابتدا قبل از پرداختن به از بين بردن لک صورت ، بیایید با انواع آن آشنا شویم. در ادامه به صورت کامل انواع لک صورت را معرفی کرده‌ایم که می‌تواند پیش نیازی برای از بين بردن لک صورت شما باشد. خواندن دقیق این قسمت را به شما توصیه می‌کنیم تا در اولین گام بتوانید نوع مشکل خود را تشخیص و سپس درمان کنید:

آکنه

آکنه به دلیل تولید بیش از حد چربی پوست ایجاد شده و باید با توجه به این عامل آن را مدیریت کرد. عوامل مختلفی می‌توانند باعث تولید بیش از حد چربی شوند، از جمله: غدد چربی بیش فعال، تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، قاعدگی یا یائسگی، استرس، اضطراب یا افسردگی که می‌تواند بر هورمون‌ها نیز تأثیر بگذارد. خود آکنه به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که به شرح زیر هستند:

  • جوش‌های سر سیاه: جوش های سرسیاه لکه‌های کوچک و تیره روی سطح پوست هستند. هرچند آنها مانند کثیفی‌ها و یا لکه‌های آشغال بنظر می‌رسند اما در واقع از چربی تشکیل شده‌اند که داخل منافذ گیر کرده است. هنگامی که این چربی با هوا واکنش می‌دهد، سیاه می‌شود.
  • سرسفیدها: سرسفید لکه‌های کوچک و گردی هستند که سفید یا همرنگ پوست می‌باشند. آنها در نتیجه چربی و سلول‌های مرده پوست که منافذ را مسدود می‌کنند، ایجاد می‌شوند.
  • پاپول‌ها یا جوش‌های نوک تیز: پاپول‌ها برآمدگی‌های کوچک، سفت و قرمز روی پوست هستند. این نوع از لک‌های صورت زمانی ایجاد می‌شوند که چربی اضافی، باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست به عمق آن رفته و باعث التهاب می‌شوند. پاپول‌ها در کنار هم می‌توانند منجر به ایجاد پوستی با بافت تیز شوند.
  • پوسچول یا چرک دانه: پوسچول‌ها را یکی دیگر از موارد لکه‌های صورت دسته‌بندی می‌کنند که به صورت لکه‌هایی قرمز و برجسته ایجاد شده و می‌تواند با لک‌های چرک و سفید همراه باشند. آنها زمانی رخ می‌دهند که چربی، باکتری و سلول‌های مرده پوست در زیر پوست جمع شده و باعث عفونت می‌شوند. به همین خاطر بایستی حتما در از بين بردن لک صورت به تمیزی محیط برای آن توجه شود.
  • ندول‌ها یا گرهک: ندول‌ها لکه‌های بزرگ پوستی هستند که با مسدود شدن منافذ ایجاد می‌شوند. چربی‌ها با سلول‌های مرده و باکتری‌های پوست مخلوط می‌شوند که سپس در عمق پوست به دام می‌افتند. چربی و باکتری اضافی منجر به عفونت و التهاب در داخل پوست می‌گردد. این نوع لک پوستی می تواند باعث ایجاد اسکار آکنه یا جای جوش می‌شوند.
  • کیست‌های آکنه: کیست‌های آکنه معمولا به صورت یک غشا در اطراف ناحیه عفونتی ایجاد شده و نیز می‌تواند با شکستگی و انتشار چربی و باکتری ایجاد گردد. ممکن است در هنگام لمس کردن بسیار دردناک باشند. مانند ندول‌ها، کیست‌ها می‌توانند باعث ایجاد جای جوش دائمی شوند.

هایپرپیگمانتاسیون

هایپرپیگمانتاسیون نوعی لک است که تیره تر از سایر نواحی پوست به نظر می‌رسد. هرچند این نوع لک‌ها شایع می‌باشند و معمولا بی‌ضرر در نظر گرفته می‌شوند. هایپرپیگمانتاسیون می‌تواند در نتیجه عوامل ژنتیکی، آسیب‌های ناشی از نور خورشید یا جای جوش رخ دهد.

کک و مک نوعی از پرپیگمانتاسیون است که فرد می‌تواند تمایل به ایجاد آن را به ارث ببرد. این نوع لک‌ها کوچک و نرم هستند و می‌توانند در بخش‌های مختلف بدن به رنگ‌های قرمز، خرمایی، سیاه یا قهوه‌ای بنظر برسند. نوع دیگری از هایپرپیگمانتاسیون‌ها، لکه‌هایی هستند که در پیری دیده می‌شوند و به صورت پراکنده در پوست ایجاد می‌گردند. این لکه‌ها به این خاطر هستند که فرد در معرض آفتاب قرار بگیرد. جای جوش در اثر این نوع لکه‌های تیره می‌تواند باقی بماند. بنابراین برای از بين بردن لک صورت و یا پیشگیری از آن، جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب باید در نظر گرفته شود.

ملاسما

ملاسما نوعی هیپرپیگمانتاسیون است که می‌تواند در دوران بارداری یا زمانی که فرد قرص‌های ضد بارداری مصرف می کند ایجاد شود. تغییرات هورمونی که رخ می‌دهد منجر به افزایش ملانین می‌گردد. رنگدانه‌های پوست ملانین هستند و اگر بیش از حد نرمال تولید گردند، منجر به پوست تیره خواهند شد.

موی فرورفته

گاهی اوقات، موها می‌توانند روی خودشان حلقه بزنند یا به سمت پوست رشد کنند، که می‌تواند منجر به ایجاد برجستگی‌های قرمز و خارش‌دار شود. پزشکان از این لک‌های پوستی به عنوان موهای زیر پوستی یاد می‌کنند. تکنیک‌های حذف مو، مانند اپیلاسیون، تراشیدن یا کندن مو، همگی می‌توانند باعث رشد موهای زائد شوند.

علائم تولد

از بين بردن لک صورت برای علائم تولد می‌تواند بسته به نوع آن میسر و یا بی فایده باشد. لکه‌های مادرزادی که در هنگام تولد دیده می‌شوند یا ممکن است بعد از مدتی ظاهر شوند، مورد دیگری از لکه‌های صورت هستند که ممکن است دائمی یا موقتی باشند.کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد خال‌های مادرزادی می‌شود. با این حال، این لک‌های پوستی گاهی اوقات می‌توانند در نتیجه موارد زیر ایجاد شوند:

  • سلول‌های رنگدانه پوست با پیوند خوردن بهم می‌توانند باعث ایجاد این نوع پوست‌های تیره شوند.
  • رگ‌های خونی ایجاد گردد.
  • پوست‌های ضخیم و برجسته ایجاد شود.

این نوع از خال‌ها با پوست اطراف شباهتی ندارند و می‌توان تشخیص داد. این نوع لک‌های پوستی می‌توانند هر اندازه ای داشته باشند و ممکن است از نظر ظاهری بسیار متفاوت باشند. ممکن است به صورت زیر باشند:

  • صاف یا برجسته،
  • شبیه کبودی یا لکه،
  • هر رنگی، از جمله صورتی، قرمز، قهوه‌ای یا خرمایی،

خال های مادرزادی به طور کلی بی ضرر هستند، اما برخی از لک‌ها که روی پوست نوزاد ظاهر می‌شوند می‌توانند نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشند. بهتر است برای اطمینان از هر گونه خال مادرزادی به متخصص پوست مراجعه کنید. برخی از خال های مادرزادی بی ضرر نیز می‌توانند به سرعت بزرگتر شوند، که می‌تواند هشدار دهنده باشد. صحبت با یک متخصص پوست می‌تواند به افراد کمک کند تا بدانند در مورد رشد خال مادرزادی چه چیزهایی موردانتظار است و چگونه می‌توانند برای از بين بردن لک صورت آن اقدام کنند.

تبخال

تبخال‌ها را که معمولا اکثر افراد آن را تجربه کرده‌اند، می‌توان در قسمت‌هایی مانند لب یا دهان دید که قرمز و با مایع همراه هستند. آنها در نتیجه عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شوند. توجه کنید که این نوع لک صورت مسری است و باید از انتقال ویروس آن اکیدا جلوگیری شود. در ادامه با ما باشید تا به از بين بردن لک صورت برای تبخال و راهکار آن نیز بپردازیم.

سرطان پوست

برخی از انواع لک‌ها هستند که می‌توانند نشانه سرطان پوست باشند. برای درمان آن لازم است افراد سریع‌تر با علائم آن آشنا شوند و آن را درمان کنند. برخی از علائم آن عبارتند از:

  • رشد سریع خال‌،
  • خارش یا خونریزی همراه با خال،
  • تغییر اندازه خال،
  • خال‌هایی که حجم آن بیشتر از 6 میلی‌متر باشد،
  • خال‌های نامتقارن با لبه‌های نامنظم،

در صورتی که فردی دچار لک پوستی جدید یا غیرعادی شود که دارای هر یک از ویژگی های فوق باشد، باید به پزشک مراجعه کند. در غالب موارد انواع لک‌ها، راهکارهایی برای از بين بردن لک صورت درنظر گرفته شده است که می‌تواند با حذف علل ایجاد آن و یا رعایت یکسری عادات انجام گردد.

انواع لک صورت
انواع لک صورت

علت لک صورت

همچنین برای از بين بردن لک صورت بهتر است با علل آن نیز آشنا شوید. در مورد عللی که می‌تواند منجر به لک پوستی شود، می‌توان براساس انواعی که این نوع از لک‌ها دارند گفت:

  • به طور کلی، پوست شما با داشتن منافذ متعدد، به غده‌های چربی وصل هتسند. هنگامی که غدد چربی بیش از حد فعال می‌شوند، شروع به تولید سبوم اضافی می‌کنند. هم چربی بیش از حد و هم سلول‌های پوست به همراه موهای داخل فولیکول توده‌ای انباشته تشکیل می‌دهند که منافذ را مسدود می‌کند. پس در نهایت رشد بیشتر باکتری در فولیکول و التهاب بدن ایجاد می‌گردد.
  • آسیب نور خورشید تا تغییرات هورمونی از جمله عوامل ایجاد هایپرپیگمانتاسیون است.
  • افزایش سن مورد دیگری است که منجر به آسیب پذیری پوست در مقابل اشعه UV و نیز خوشید می‌شود. از آنجایی که فرآیند بازسازی پوست شما با افزایش سن کارایی کمتری پیدا می کند، زمانی فرا می رسد که پوست شما نمی تواند از آسیب های ناشی از نور خورشید بیشتر شود و منجر به ایجاد لکه‌های پیری می‌شود.
  • خال‌های رنگدانه‌ای ناشی از رشد بیش از حد سلول‌های تولید کننده ملانین در ناحیه خاصی از پوست است. این خال‌ها معمولا سیاه یا قهوه‌ای هستند.
  • خال‌های مادرزادی عروقی زمانی ایجاد می‌شوند که رشد غیرطبیعی یا ناهنجاری عروق خونی زیر پوست وجود داشته باشد. این خال‌های مادرزادی می‌توانند بنفش، صورتی یا قرمز به نظر برسند.
  • اسکارها معمولاً در قسمت‌هایی از پوست ایجاد می‌شوند که دچار بریدگی، سوختگی یا پارگی شده‌اند.
  • تبخال توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود. این نوع لک صورت مسری است و می‌تواند به دیگران منتقل گردد. آنها پس از چند روز تشکیل ترشح می‌کنند و سپس پوسته می‌شوند.

همچنین راجع به دلایل دیگری که می‌تواند منجر به این نوع لک‌ها و جلوگیری از از بين بردن لک صورت شود می‌توان گفت:

  • نور خورشید (مستقیم): قرار گرفتن طولانی مدت یا مکرر در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند آسیب قابل توجهی به پوست وارد کند. هنگامی که اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید روی پوست شما می‌افتد، سلول‌های تولید کننده ملانین (ملانوسیت‌ها) را به فعالیت بیش از حد تحریک می‌کنند.
  • تغییرات هورمونی: اسکارهای به جا مانده از ضایعات آکنه یکی از رایج‌ترین انواع لک‌های صورت است. جوش های آکنه اغلب با نوسانات هورمونی خاص، به طور کلی سطوح بالای غیر طبیعی آندروژن در بدن همراه است. این مورد در زنان بیشتر است.
  • عفونت های ویروسی و باکتریایی
  • ژنتیک
  • رژیم غذایی
  • استرس

از بين بردن لک صورت کودکان

اگر برای از بين بردن لک صورت کودکان و نوجوانان خود می‌خواهید اقدام کنید، چند نکته مهم در ادامه بیان شده است. تقریبا هر نوجوانی تا حدی به آکنه مبتلا می‌شود. خبر خوب آن است که درمان زودهنگام می‌تواند به جلوگیری از بدتر شدن آکنه کودک شما کمک کند. برای از بین بردن لک صورت کودکان و مواجه با آن بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

  • منتظر اولین نشانه‌های آن باشید: آکنه نوجوانان معمولاً زمانی شروع می شود که کودکان به سن بلوغ می‌رسند. برخی از کودکان علائم اولیه آکنه را در سن 8 سالگی نشان می دهند. مراقب جوش‌های سرسیاه کوچک و برآمدگی‌های قرمز به نام پاپول باشید. آکنه معمولا به تدریج و از قسمت بینی شروع شده و کم کم به سایر بخش‌ها مانند پیشانی، سپس گونه‌ها و چانه گسترش می‌یابد. هدف شما این است که زودتر جوش‌ها را تشخیص دهید، قبل از اینکه شروع به انتشار کنند.
  • عادات مراقبتی خوب را به فرزندان خود بیاموزید: شروع عادات خوب مراقبت از پوست برای از بين بردن لک صورت ضروری و با کمترین هزینه قابل انجام است. این موارد و انجام آن قبل از سنین نوجوانی بسیار مهم هستند. کودکان باید از حدود 9 سالگی شروع به شستن صورت خود به صورت هر شب کنند. از آنها بخواهید از آب گرم و صابون ملایم مانند استفاده نمایند. شستشوی روزانه اغلب برای بهبود انسداد خفیف منافذ کافی است. این کار بایستی برای پسران نیز با دقت بیشتری انجام شود؛ چراکه آنها با آکنه‌هایی شدیدتر مواجه می‌شوند.
  • مراقبت از کودکان با پاک کننده‌ها: اگر کودک شما جوش‌های ملتهب دارد، از او بخواهید یک یا دو بار در روز از پاک کننده‌های بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک استفاده کند. لازم است پس از استفاده از این نوع خشک کننده‌ها، صورت او را با آب بشورید تا مرطوب شود. حتما موردی از آن را تهیه کنید که بدون روغن و عطر باشد. محصولات بسیار ملایم را انتخاب کنید. پوست کودک شما حساس است و محصولات خشن می‌توانند پوست او را تحریک کنند او را به شستشو تشویق نکنید؛ چراکه اسکراب آکنه را پاک نمی‌کند، اما می‌تواند پوست را تحریک کند. سپس از از کرم های ملایم درمان آکنه استفاده کنید. اگر آکنه کودک شما ملتهب است و با پاک کننده‌های دارویی بهتر نمی شود، کرم بنزوئیل پراکسید ممکن است کمک کند. یکی را با قدرت 5% انتخاب کنید. یک یا دو بار در روز پس از پاکسازی، یک لایه نازک از کرم بنزوئیل پراکسید را روی تمام نواحی آسیب دیده بمالید. مراقب قرمزی، تحریک یا خشکی بیش از حد باشید. در صورت بروز این موارد، مصرف را به یک روز در میان کاهش دهید. با این توصیه برای از بين بردن لک صورت می‌توانید تا حد خوبی از این مشکل جلوگیری کنید.
  • راهنمای کودکان: به کودک خود بیاموزید که جوش‌ها را نزند یا آنها را حذف نکند. برداشتن یا ترکیدن می‌تواند مواد آلوده را به عمق پوست وارد کند. این کار همچنین می‌تواند جوش را بدتر کند. برداشتن یک جوش سبب خواهد شد تا جای آن به صورت زخم ایجاد گردد. همچنین ممکن است التهاب را بدتر کند. گاهی اوقات حتی می‌تواند منجر به عفونت جدی شود. حتما این کار را با توضیح دادن به او انجام دهید.
  • مراجعه به پزشک: اگر آکنه فرزندتان با درمان خانگی بهبود نمی‌یابد، یا بر سلامت روانی فرزندتان تأثیر می‌گذارد، به متخصص پوست مراجعه کنید. هرچه زودتر درمان آکنه را شروع کنید، کنترل آن آسان‌تر است.

حتما برای طیف کودکان، عادات خوب مراقبت از پوست می‌تواند به بهبود آکنه آنها کمک کند. به کودک خود بیاموزید که روزانه با یک پاک کننده ملایم یا پاک کننده بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک شستشو دهد. کرم ضد آکنه بدون نسخه نیز می‌تواند به شما در این امر و از بين بردن لک صورت کمک کند.

از بين بردن لک صورت با خمیردندان

ممکن است در از بین بردن لک صورت با خمیر دندان این سوال مطرح شود که آیا اصلا این روش موثر خواهد بود یا خیر؟ در این رابطه باید گفت خمیر دندان نمی‌تواند باکتری‌های ایجاد کننده جوش را از بین ببرد. این محصول اصلا برای پوست ساخته نشده است. این کار می‌تواند در طولانی مدت هم امر نادرست و ضرر زننده‌ای باشد. هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند خمیر دندان می‌تواند به درمان آکنه کمک کند. احتمالا تا به حال هم از هیچ پزشک و متخصصی این راهکار را نشنیده باشید.

دلایل عدم کاربرد این ماده به شرح زیر هستند:

  • خمیر دندان می‌تواند با داشتن الکل و یا موادی خشک کننده همراه باشد. شواهد حکایتی حاکی از آن است که استفاده از الکل برای مدت طولانی‌تر روی پوست ممکن است پوست را خشک کند.
  • تریکلوزان یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده خمیر دندان است. اگر روی پوست اعمال شود، مشخص است که باعث تحریک و آلرژی می‌شود. اغلب به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود و ممکن است به پوست آسیب برساند. FDA یا سازمان غذا و دارو آمریکا، استفاده از تریکلوزان را در صابون‌ها و شستشوی بدن را غیرقانونی اعلام کرده است. با این حال، خمیر دندان به دلیل خواص آن که به مبارزه با پلاک و سایر بیماری‌های دهان کمک می کند، به صورت مجاز در جامعه استفاده می‌گردد.

بنابراین بهتر است به جای اینکار برای از بين بردن لک صورت ، از درمان‌های توصیه شده برای این لکه‌ها استفاده کنید که خطر عوارض جانبی مانند راش یا سایر واکنش های آلرژیک را کاهش می‌دهد. به طور معمول برای از بین بردن لک صورت می‌توان از بنزوئیل پراکسید با خاصیت ضد باکتریایی آن استفاده نمود.

از بين بردن لک صورت با خمیردندان
از بين بردن لک صورت با خمیردندان

از بين بردن لک صورت با لیزر

لیزر درمانی یکی از راهکاری رفع این مشکل است که می‌تواند تنها بر ناحیه موردنظر محدود شده و به بافت‌های دیگر در این قسمت نیز آسیب نمی‌زند. روش‌های مختلفی برای از بین بردن لک صورت با لیزر وجود دارد. این روش می‌تواند با عوارض مختلفی مانند تورم غدد لنفاوی، قرمزی پوست، تورم، سوزش همراه باشد. از لیزر می‌توان دبرای درمان لک صورت به صورت زیر استفاده کرد:

  • رفع عوارض پوستی ناشی از واریس،
  • لایه برداری سطحی و عمقی،
  • کنترل پسوریازیس،
  • درمان ماه گرفتگی،
  • برطرف کردن ترک های پوستی که می‌تواند در اثر افزایش یا کاهش وزن باشد،
  • درمان جای ضایعات عروقی،
  • کنترل برص،
  • برداشتن خال،
  • لیفتینگ پوست صورت،
  • رفع جای آکنه، جوش و اسکار.

در واقع لیزر درمانی به عنوان یکی از راه های از بين بردن لک صورت، می‌تواند با تخریب رنگدانه‌هایی که در این قسمت‌های مخرب وجود دارد، تجزیه و تخریب آنها، زمینه را برای از بین بردن لک صورت با لیزر فراهم کند. سپس پوست در قسمت موردنظر جایگزین قسمت لکه دار خواهد شد.

سریع ترین راه از بین بردن لک صورت با لیزر

یکی از راه‌های سریع برای از بین بردن لک صورت، روش میکروابرژن است که در آن برای رفع لک صورت، کریستال‌هایی کوچکی روی آن قرار می‌گیرند و می‌تواند منجر به جوانتر شدن پوست گردد. این کار می‌تواند برای چندماه یکبار انجام شود و انجام بیش از اندازه آن نیز منجر به صدمه زدن به پوست خواهد شد. به همین خاطر بین دو جلسه درمانی باید فاصله زماین درنظر گرفته شود تا پوست بتواند اصلاحاتی را انجام دهد.

همچنین با روش‌های لیزر درمانی برای از بين بردن لک صورت می‌توان تجمعات ملانین را از بین برد که این کار سبب خواهد شد تا صورت به صورت صاف شده و درمان در مدت زمان کمتری انجام گردد. بهتر است اگر لکه‌ای بر روی صورت مشاهده شد، سریعا برای آن اقدامات درمانی را انجام دهید که این کار می‌تواند این معضل و مشکل را تا حد خوبی برطرف نماید. همچنین بهتر است برای رفع این گونه از مشکلات، صبر و حوصله بیشتری به خرج دهید و منتظر تاثیرات و نتایج سریع و درجا نباشید.

از بين بردن لک صورت با سیب زمینی

لکه‌های تیره که به آن لکه‌های خورشید نیز می‌گویند، بیشتر به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در زیر نور خورشید ایجاد می‌شود. این نوع لکه‌ها به دلیل افزایش تولید ملانین می‌توانند منجر به تیره شدن پوست شوند. این نوع لک‌ها می‌توانند در هر قسمتی از بدن شما ایجاد گردند، اعم از صورت، پشت، گردن، شانه‌ها و هر جایی. همچنین می‌توانند به دلیل ژنتیک، تفاوت‌های تغذیه‌ای، استرس، عملکرد غیر طبیعی کبد، PCOD، عدم تعادل هورمونی و بسیاری موارد دیگر باشد. این لکه‌ها مضر و دردناک نیستند ولی با این حال از جنبه زیبایی می‌توانند ناراحت‌کننده باشند. برخی از این لکه‌ها پس از مدتی خود به خود ناپدید می‌شوند، برخی ممکن است پایدا باقی بمانند و برای از بین بردن آنها باید از کرم‌های پوستی یا داروهای طبیعی استفاده کنید. ثابت شده است که آب سیب زمینی یک ماده شگفت انگیز برای درمان لکه‌های تیره است.

اگر می‌خواهید از سیب زمینی برای از بين بردن لک صورت استفاده کنید، می‌توانید راهکار زیر را دنبال کنید:

  • سیب زمینی با ماست و آرد برنج: 1 قاشق غذاخوری سیب زمینی رنده شده را با 1 قاشق غذاخوری آرد برنج و 1-2 قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید. خمیر را کامل درست کنید و آن را با گلاب مخلوط نمایید تا قوام دلخواه به دست آید و سپس آن را روی تمام صورت یا لکه‌های تیره بمالید. بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب معمولی بشویید.
  • سیب زمینی به عنوان درمان لکه: آب سیب زمینی رنده شده را خارج کنید و سپس آب آن را روی تمام نقاط تیره بمالید. درمان را یک شب کامل انجام دهید و سپس صبح روز بعد آن را بشویید.
  • سیب زمینی و آب لیمو: ۱ عدد سیب زمینی متوسط ​​را رنده کرده و با آب لیمو مخلوط کنید. این مخلوط را روی محل بمالید و سپس بگذارید 30 دقیقه یا بیشتر بماند. در نهایت با آب معمولی صورت را بشویید.

اما چرا برای از بین بردن لک صورت از سیب زمینی می‌توان استفاده کرد. در پاسخ به این پرسش باید گفت:

  • سیب زمینی دارای خاصیت سفید کنندگی است که می‌تواند اسکارهای آکنه، لک‌ها و سایر نقاط سرسخت را از بین ببرد.
  • سیب زمینی دارای محتوای نشاسته‌ای است که خاصیت روشن کنندگی دارد و در نتیجه برای کاهش لکه‌های تیره روی صورت شما مفید است.
  • سیب زمینی حاوی آنزیمی به نام کاتکولاز است که با کاهش تغییر رنگ پوست باعث سلامت پوست می‌گردد.
  • سیب زمینی حاوی ویتامین‌های A، C، E و K است که پیری زودرس را کاهش می‌دهد و همچنین از تغییر رنگ پوست جلوگیری می‌کند.
  • سیب زمینی روند پیری را کند می‌کند و همچنین می‌تواند پوست را مرطوب نماید.

از بين بردن لک صورت با پلاسما

لک‌های صورت از جمله قسمت‌هایی هستند که از بین بردن آنها به سادگی انجام نمی‌شود و بایستی با یک دستگاه خاص و با پلاسما سوزانده شده و از بین بروند. در این شیوه از بین بردن لک صورت، شما قادر خواهید بود تا از یک دستگاه خاص برای برطرف کردن لایه‌های مرده پوست در زیر و رو بهره ببرید. حال با این کار، کلاژن می‌تواند تحریک شده و بافت پوست را مجددا نوسازی نمایید. شاید به همین دلیل است که اکثر افرادی که این درمان را انجام می‌دهند، سپس دارای پوست‌هایی تازه، شاداب و جوان می‌شوند.

از جمله مزایای روش پلاسما جت برای از بين بردن لک صورت باید گفت:

  • جایگزین مناسب برای روش‌های جراحی پلک،
  • دوام و ماندگای خوب از این طریق،
  • قابلیت استفاده برای هر نوع پوستی،
  • امکان برطرف کردن عوارض و یا آسیب‌های جزئی که وارد خواهد شد،
  • عدم نیاز به بی‌حسی،
  • جوانسازی پوست با تحریک کلاژن.

پلاسما به صورت یک روش غیرتهاجمی برای از بين بردن لک صورت شناخته می‌شود که می‌توان به کمک آن کک و مک‌ها را در صورت نیز از بین برده و برای رفع افتادگی در بخش‌های مختلفی از صورت مانند بینی یا پلک قابل استفاده است.

از بين بردن لک صورت با پلاسما
از بين بردن لک صورت با پلاسما

از بين بردن لک صورت با آسپرین

دلیل اصلی که تصور می‌شود آسپرین برای درمان آکنه مؤثر است این مورد می‌باشد که ماده مؤثر اصلی در مسکن استیل سالیسیلیک اسید است، اسیدی که شباهت‌های ساختاری با اسید سالیسیلیک، یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آکنه‌های بدون نسخه دارد. از نظر متخصصین، اسید سالیسیلیک یک اسید بتا هیدروکسی دسته بندی می‌شود که می‌تواند در با شل کردن سلول‌های مرده قدیمی و نیز تجزیه چربی‌ها،  در روند بازساززی پوست شم موثر باشد. این کار می‌تواند به باز کردن منافذ مسدود شده در آکنه کمک کند. آسپرین یا اسید استیل سالیسیلیک برای درمان تب، تورم و درد استفاده می‌شود. اگرچه در روده به اسید سالیسیلیک تجزیه می‌شود، اما این دو مورد قبل از این یکسان نیستند.

محبوب ترین راه برای استفاده از آسپرین به عنوان یک درمان خانگی و از بين بردن لک صورت برای درمان آکنه این است که چند قرص آسپرین را به صورت پودر درآورید و آن را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. این خمیر را می‌توان به‌عنوان لکه‌درمانی استفاده کرد یا به‌عنوان ماسک آسپرین در تمام صورت استفاده نمود.

برای آشنایی با انواع ماسک صورت در این مقاله با ما همراه باشید.

اگر این درمان خانگی برای از بين بردن لک صورت را در خانه آزمایش می‌کنید، حتما از قرص‌های آسپرین بدون پوشش به جای ژل‌های مایع استفاده کنید. اینها حاوی مواد افزودنی هستند که اگر به صورت موضعی استفاده شوند، می‌توانند پوست را تحریک کنند. اگر از این درمان به عنوان ماسک استفاده می‌کنید، آن را روی پوست تمیز بمالید و بعد از حدود 10-15 دقیقه با آب گرم بشویید. اگر از آن به عنوان درمان لکه بینی استفاده می‌کنید، می‌توانید سعی کنید آن را یک شبه روی پوست بگذارید.

این شیوه درمانی هم می‌تواند خشک کننده باشد و از آنجایی که این عارضه می‌تواند از بین بردن لک صورت را خنثی نماید، بهتر است به آن توجه کنید. اگر پوست چرب دارید، می‌توانید به سادگی با مخلوط کردن آسپرین له شده با آب، سد رطوبتی خود را دست نخورده نگه دارید، اما اگر پوست نرمال تا خشک دارید، به ترکیب آسپرین له شده با آلوئه ورا یا یک روغن مرطوب کننده صورت مانند روغن جوجوبا توجه کنید. و یا آنکه برای از بين بردن لک صورت از این روش می‌وانید از روغن اسکوالان برای محافظت در برابر خشکی در حالی که ماسک صورت یا درمان لکه‌ها اعمال شده است، استفاده نمایید.

درمان سریع لک صورت

به طور معمول لک صورت در بیش از 85 درصد از انسان‌ها در طول زندگی‌شان رخ داده است و از این رو بایستی برای آن همیشه خود را آماده کنیم. علائم معمولا با جوش‌های مزاحم همراه هستند. برای خلاص شدن و از بین بردن لک صورت به صورت سریع، راهکارهای محدودی وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را که طبیعی هم هستند، برای شما ذکر کرده‌ایم.

از بين بردن لک صورت فوری

از جمله راهکارهای از بین بردن لک صورت به صورت طبیعی می‌توان گفت:

  • استفاده از روغن درخت چای: استفاده از این نوع روغن می‌تواند به خاطر کاهش التهاب پوستی و نیز مبارزه با باکتری‌ها به خوبی مورد استفاده قرار گرفته و در رفع لک صورت موثر و مناسب باشد. استفاده از این نوع روغن می‌تواند با acnes و S. epidermidis به خوبی مبارزه کرده و آنها را مهار کند. یکی دیگر از مزایایی که بایستی برای این نوع روغن بیان کرد، عوارض جانبی محدود آن است که منجر خواهد شد تا شما بتوانید به خوبی از آن بهره برده و دیگر دچار خشکی، تحریک و سوزش نشوید. قبل از امتحان کردن این نوع روغن، بهتر است مقداری از آن را بر روی دست خود اعمال کنید و تست کنید که آیا برای شما حساسیت زا خواهد بود یا خیر. شما می‌توانید این نوع روغن‌ها را به صورت خالص یا حامل تهیه نمایید. 1 قطره آن را با 1 قطره روغن حامل ترکیب کرده و سپس با یک سواپ پنبه‌ای آن را به سمت جوش‌های خود اعمال نمایید.
  • استفاده از روغن‌های ضروری: شما می‌توانید از روغن‌های مختلفی برای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی آن در جهت از بين بردن لک صورت استفاده نمایید. از جمله این روغن‌ها می‌توان به اسانس‌های دارچین، گل رز، اسطوخودوس و میخک اشاره کرد که می‌توانند با باکتری‌های عامل آکنه epidermidis و P. acnes مبارزه نمایند. همچنین برای مبارزه با آکنه‌ها می‌توانید از رزماری و علف لیمو هم استفاده نمایید. روغن‌های میخک و ریحان می‌توانند در کاهش لک صورت موثر باشند و می‌توانید از آن برای از بین بردن لک صورت به تدریج استفاده نمایید. همچنین ژل‌ اسید استیک، روغن ریحان شیرین و یا ژل پرتقال می‌توانند برای بهبود جوش بسیار کاربردی باشند. برای رفع آکنه و لک صورت می‌توانید ابتدا از 10 قطره اسانس به همراه 1 اونس روغن حامل ترکیبی استفاده نموده و با یک سواپ پنبه‌ای آن را آغشته و به جوش اعمال کنید.
از بين بردن لک صورت فوری
از بين بردن لک صورت فوری

درمان تخصصی لک صورت

هرچند که برای برطرف کردن لک های صورت درمان‌های خانگی مختلفی وجود دارد که شامل استفاده از مواد خانگی می‌شود، مانند استفاده از آبلیمو بر روی یک پنبه، استفاده از ترکیب عسل و نیز شکر یا نمک که می‌تواند برای زنده نگه داشتن پوست موثر باشد، استفاده از پس آب کره که می‌توانید با آن یک ماسک صورت ایجاد نموده و از این طریق نواحی دارای لک را بر روی پوست خود ترمیم کنید، استفاده از خامه ترش، ماست، پیاز و غیره، اما درمان‌ها به صورت تخصصی باید در کنار این موارد با نظر پزشک انجام گردند.

اگرچه بسیاری از انواع لک‌های پوستی نیازی به درمان ندارند، اما از آنجایی که دارای مشکلاتی مانند عدم زیبایی پوست و یا ایجاد برجستگی‌ها و موارد دیگر هستند، لازم است تا درمان تخصصی روی آن برای از بين بردن لک صورت انجام گردد. برای درمان با توجه به نوع لک صورتی که دچار آن شده‌اید باید اقدام کنید. برای از بین بردن لک صورت می‌توان این درمان‌ها را به انواع زیر تقسیم کرد که به شرح زیر هستند:

درمان آکنه

  • افراد ممکن است بتوانند لک‌های آکنه را با کرم‌های موضعی مانند بنزوئیل پراکسید درمان کنند.
  • این محصولات قادر هستند تا در رفع عوارضی مانند خشکی پوست و از بین بردن باکتری‌های مولد آکنه به شما کمک نمایند.
  • شستن صورت دو بار در روز با یک پاک کننده حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک می‌تواند به درمان انواع خاصی از آکنه کمک کند. شما همچنین می‌توانید از رتینوئیدها برای باز نمودن منافذ پوست خود استفاده کنید که می‌توانند کاربردی باشند.
  • توجه کنید که درمان آکنه یک امر زمانبر است و باید صبر کنید. افراد ممکن است نیاز داشته باشند 6 تا 8 هفته منتظر بمانند تا کار کنند.
  • از بين بردن لک صورت و آن دسته از آکنه‌هایی که به صورت پشت سر هم ایجاد می‌شوند، متخصصین پوستی باید یک دارو یا خوراکی تجویز نمایند. برخی از درمان‌های تجویزی برای آکنه و هایپرپیگمانتاسیون می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند.
  • افراد باید قبل از شروع درمان در مورد هرگونه عوارض جانبی احتمالی با متخصص پوست خود صحبت کنند.
  • برای دسته‌ای از افراد می‌توان تغییرات رژیمی را راه‌حل دانست که آنها متوجه می‌شوند که برخی تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند به کاهش سطح استرس و تعادل هورمون‌ها کمک کند.

درمان هایپرپیگمانتاسیون و ملاسما

درمان‌های برای کاهش هاپیریپگمانتاسیون و ملاسما می‌توانند به کار گرفته شوند:

  • داروی نسخه‌ای حاوی هیدروکینون، که با روشن کردن لکه‌های تیره تر پوست عمل می‌کند.
  • کورتیزون یا کرم ترتینوئین نسخه‌ای
  • لیزر درمانی

ممکن است در برخی از کیس‌ها، ملاسما بعد از زایمان ناپدید شود.

درمان موهای زیر پوستی

در حالتی که شما دارای لکه‌هایی با موهای زیرپوستی هستید، می‌توانید نکات زیر را برای از بين بردن لک صورت و به عنوان راهکار درمان و از بین بردن لک صورت از نوع رشد موهای زیرین به کار بگیرید:

  • اصلاح فقط در جهت رشد مو،
  • با استفاده از ژل اصلاح،
  • فقط از تیغ‌های تمیز و تیز استفاده کنید،

جهت اصلاح و رفع این مشکل، کافیست یک اسکراب لایه بردار را به کار گرفته و برای رها کردن موهای زیر پوستی خود اقدام کنید.

درمان لک مادرزادی

اگر افراد می خواهند خال مادرزادی را درمان کنند، ممکن است گزینه های زیر را در نظر بگیرند:

  • لیزر درمانی: داروهایی مانند پروپرانولول، تیمولول یا کورتیکواستروئیدها که می‌توانند خال‌های مادرزادی خاصی را کوچک کنند.
  • جراحی یکی از روش‌های رفع خال مادر زادی است که می‌تواند همراه با خطر هم باشد.
  • افراد همچنین می‌توانند از آرایش برای پوشاندن هرگونه لکه یا پوست تغییر رنگی که می‌خواهند پنهان کنند استفاده نمایند.

درمان تبخال‌ها

از بين بردن لک صورت برای تبخال معمولا در عرض 2 هفته خود به خود و یا با کمک پزشک انجام می‌گردد. متخصص می‌تواند با کمک داروهای ضد ویروسی خوارکی و موضعی در درمان آن استفاده شود.

درمان سرطان پوست

بهتر است برای درمان سرطان پوست از همان اول شروع به کار کرده و مراحل درمان را شروع کنید. درمان برای این حالت از لکه صورت بستگی به نوع سرطان پوست دارد و می‌توانید شامل راهکارهای زیر باشد که عبارتند از:

  • برداشتن سلول‌های سرطانی با جراحی،
  • شما می‌توانید از داروهای موضعی برای از بین بردن سلول‌هایی که به صورت سرطانی هستند استفاده کنید،
  • پرتو درمانی.

مراجعه به پزشک

برخی از افراد هستند که برای درمان و از بين بردن لک صورت لک به دلایل زیبایی یا اگر این لک باعث ناراحتی روانی آنها شده است، به متخصص پوست مراجعه می‌کنند. در صورت داشتن لک پوستی که هر یک از ویژگی‌های زیر را داشته باشد، باید فوراً به متخصص پوست مراجعه کند:

  • به سرعت رشد می‌کند
  • تغییر در اندازه، شکل یا رنگ
  • خونریزی یا خارش

این موارد می‌توانند به عنوان نشانه‌هایی از سرطان پوست یا بیماری‌های جدی پوستی دیگری باشند که نیاز به درمان فوری دارند.

بتادین برای لک صورت

در مورد بتادین به عنوان یکی از راه‌های از بين بردن لک صورت می‌توان به داروی آن اشاره کرد که مشخصات آن به شرح زیر می‌باشد:

  • نام: بتادین.
  • شرح دارو: هر میلی لیتر حاوی پوویدون ید معادل 7.5 میلی گرم ید موجود است.
  • کاربردها: شوینده ضد جوش، پاک کننده پوست بتادین یک میکروب کش با طیف وسیع برای از بين بردن لک صورت است، پاک کننده پوست، بتادین راه حل بالینی اثبات شده و موثری برای جوش‌ها یا آکنه‌های پایدار و سرسخت است که از طریق از بین بردن باکتری‌ها یا میکروارگانیسم های مولد آکنه تاثیر گذار است. چربی زدایی پوست با حفظ سطح pH طبیعی آن از دیگر موارد تاثیرات این ماده است.
  • موارد استفاده: این مورد می‌تواند برای رفع آکنه‌ها و لک‌های صورتی که پیوسته ایجاد می‌شوند و در حالت سرسفید، جوش و یا سرسیاه هستند، مفید باشد. شما می‌توانید از آنها برای تسکین خارش پوست، مبارزه با عفونت‌های قارچی از نوع حلقوی یا پای ورزشکار، تسکین خارش پوست و غیره برای از بین بردن لک صورت استفاده نمایید.
  • دوز و دستورالعمل استفاده: در این رابطه باید گفت مقدار کمی از آن را روی کف دست بریزید و با یک کف دست آب رقیق کنید. حال بایستی 15 ثانیه صابون را روی دست، قسمتی که آکنه دارد، کف کنید. به طور کامل با آب بشویید. بهتر است این ماده را به طور معمول در روز 2 یا 3 بار استفاده کرده تا زمانی که آکنه بهبود یابد.
  • ماندگاری: 24 ماه.

قرص برای درمان لک صورت

مورد دیگر از دسته راهکارهای از بين بردن لک صورت آن است که از قرص‌ها استفاده نمایید. استفاده از راهکارهای درمان سریع می‌تواند برای رفع مشکلات عاطفی و روانی موثر باشد. جوش‌ها به خودی خود برای سلامت کلی مضر نیستند، اگرچه گاهی اوقات ممکن است عفونی شوند یا به کیست تبدیل گردند. تاثیر عمده آکنه بر کیفیت زندگی است. فرد مبتلا به آکنه ممکن است مشکلاتی روانی مانند اضطراب، خجالت و از دست دادن اعتماد به نفس را متحمل شود.

برای درمان‌ها و از بين بردن لک صورت به صورت دارو طیف وسیعی از داروهای بدون نسخه در داروخانه‌ها در دسترس هستند که معمولاً به شکل ژل، پد، کرم، لوسیون و صابون می‌باشند. بیشتر این راهکارها و محصولات، درمان‌های موضعی هستند که مستقیماً روی پوست اعمال می‌شوند. این موارد عبارتند از:

  • رزورسینول: این نوع دارو در از بين بردن لک صورت، می‌تواند به تجزیه جوش‌های سر سیاه و سر سفید کمک کند. از همین ماده فعال برای درمان شوره سر، اگزما و پسوریازیس نیز استفاده می‌گردد.
  • بنزوئیل پراکسید: این ماده فعال برای از بين بردن لک صورت می‌تواند به باکتری‌ها حمله ‌کند و آنها را از بین می‌برد و تولید چربی غدد را کند می‌کند. بنزویل به عنوان یک لایه بردار عمل می‌کند، چرخش پوست را تسریع می‌کند و منافذ را پاک می‌نماید. این کار می‌تواند تعداد باکتری‌ها را در ناحیه آسیب دیده کاهش دهد.
  • اسید سالیسیلیک: این مورد می‌تواند برای از بين بردن لک صورت در حالتی که شامل جوش‌های سرسیاه و سرسفید است، موثر باشد و ریزش سلول‌هایی را که فولیکول‌های غدد چربی را پوشانده‌اند، کند می‌کند. همچنین شما می‌توانید از آن در درمان التهاب و تورم استفاده کنید. استفاده از اسید سالیسیلیک می‌تواند تحت عنوان قارچ کش استفاده شود و برای شامپوهای شوره سر استفاده گردد. اسید سالیسیلیک باعث خواهد شد تا اپیدرم در پوست شما به راحتی از بین رفته و منافذ پوست نیز برطرف شود. این کار باعث می‌شود تا فضایی برای رشد سلول‌های جدید ایجاد گردد.
  • گوگرد: قرن‌هاست که برای درمان آکنه، پسوریازیس و اگزما از آن استفاده می‌شود. گوگرد با شکستن دانه‌های سر سیاه و سر سفید کمک می‌کند تا عمل از بين بردن لک صورت انجام شود. هرچند که شیوه کار آن دقیق مشخص نیست که چگونه کار می‌کند، اما گوگرد عنصری است که به آرامی اکسید شده و به اسید سولفور تبدیل می‌شود که دارای خواص ضد باکتریایی است.
  • Retin-A: این نوع داروها می‌توانند منافذ مسدود شده را باز کنند. Retin-A حاوی ترتینوئین است که یک فرم اسیدی از ویتامین A می‌باشد. با استفاده از آن روی پوست، به عنوان لایه بردار شیمیایی عمل می‌کند و برای از بين بردن لک صورت مفید است.
  • اسید آزلائیک: از اسید آزلائیک می‌توانید برای مواردی که سلول‌ها در آن فولیکول‌ها را پوشانده‌اند، استفاده نمایید. این مورد می‌تواند فوران‌های چربی را متوقف کرده و رشد باکتری‌ها را کاهش می‌دهد. این اسید یک اسید دی کربوکسیلیک اشباع است که به طور طبیعی در گندم، چاودار و جو یافت می‌شود. اسید آزلائیک همچنین با از بین بردن رادیکال‌های آزاد التهاب را کاهش می‌دهد. برای بیمارانی که پوست تیره‌تری دارند و دارای لکه‌های تیره‌ای روی صورتشان هستند که به عنوان ملاسما شناخته می‌شوند، یا لکه‌های آکنه آن‌ها لکه‌های قهوه‌ای پایدار باقی می‌گذارند، مفید است.

با بیان برخی از این موارد، حال باید نکاتی را برای از بين بردن لک صورت از این طریق عنوان کرد. داروهای بدون نسخه غلظت‌های متفاوتی از این مواد فعال دارند. توصیه می‌شود در ابتدا در مقدار و غلظت کمتر از آن استفاده کنید. در ابتدا ممکن است سوزش، قرمزی را در پوست تجربه کنید، اما معمولا با استفاده مداوم از بین می‌روند. معمولا به افرادی که پوست حساسی دارند توصیه می‌شود از کرم‌ها یا لوسیون‌ها استفاده کنند. برخی از محصولات مرطوب کننده آکنه برای خرید آنلاین نیز در فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارند. ژل‌ها برای افرادی که پوست‌های چرب دارند بهتر است. ژل‌ها معمولا بر پایه الکل هستند و پوست را خشک می‌کنند. بهتر است به دنبال داروها و قرص‌هایی باشید که دارای مواد ذکر شده بالا هستند.

تجربه از بین بردن لک صورت

تجربه همواره یکی از عوامل موثر در از بین بردن لک صورت و بسیاری از کارها است که می‌تواند در غالب موارد بر روی افراد دیگر هم جواب دهد. به همین خاطر می‌توانید برای از کارهایی که دیگران نیز برای از بین بردن لک صورت انجام داده‌اند را مطابق مطالب زیر مطالعه کنید:

  • استفاده از روغن شتر مرغ: یکی از راهکارهای درمانی بسیار مناسب از نظر اقتصادی استفاده از روغن شترمرغ است. در این حالت بهتر است فرد یک رژیم تغذیه کافی داشته باشد تا سرعت بهبود بیشتر شود. افراد نوجوان و جوان می‌توانند از روغن شترمرغ استفاده کنند. برای استفاده بایستی ابتدا صورت را کامل بشویید (با آب و صابون)، سپس بایستی روغن را به مقدار لازم بر روی ناحیه موردنظر ریخته و مالش دهید. بگذارید تا آرام مالش داده و روغن به پوست نفوذ کند. سپس بهتر است روی این قسمت پارچه یا پوشش دیگری استفاده نکنید.
  • استفاده از ژل و صابون: از موارد دیگری که می توان برای رفع لک صورت استفاده نمود، به کارگیری لوازم بهداشتی است که امروزه در سطح وسیعی در دسترس می باشد. به عنوان نمونه استفاده از ژل كليندامايسن و نیز صابون ضدلک جی ان يا ان جی توصیه شده است. این مورد می‌تواند برای کمرنگ کردن لک قهوه‌ای ناشی از جوش موثر باشد. برای این کار بایستی ژل را روزی دو بار در صبح و شب زده که می‌تواند لایه برداری کند.
  • استفاده از کرم: شما می‌توانید از کرم ضد لک کدلی و نیز ضد آفتاب بین 2 تا 4 بار استفاده کنید.
  • استفاده از پوست تخم مرغ: در این حالت توصیه شده است که پوست تخم مرغ خشک را با سفیده تخم مرغ ترکیب نموده و بر روی لک های صورت اعمال کنید. سپس زمانی که خشک شود، آن را با آب شستشو دهید.
  • استفاده از روش‌های تخصصی: شما می توانید از راهکارهای تخصصی با توجه به نظر پزشک خود نیز استفاده کنید که شامل روش هایی مانند میکروابریژن، میکروندلینگ و هیدرو درمی است. در این حالت بایستی از مواد و کوکتل‌های اصل مانند برند تانگو و مری کور اصل استفاده شود.

توصیه‌های خانگی برای جلوگیری و  از بین بردن لک صورت

شما می‌توانید از راهکارهای مختلفی برای لک‌های صورت خانگی برای این کار استفاده نمایید:

  • از دست زدن به صورت خودداری کنید: تا جایی که امکان دارد از هرگونه لمس صورت خود با دست خودداری کنید. تلفن خود را دور از پوست صورت خود نگه دارید؛ زیرا ممکن است بر روی سطح آن بقایای پوست یا سبوم وجود داشته باشد. عینک‌ها نیز می‌توانند سبوم و باقی مانده‌های پوست را جمع می‌کنند؛ بنابراین به طور مرتب آنها را تمیز کنید.
  • قبل از لمس صورت، دست های خود را با صابون بشویید.
  • اصلاح: افرادی که اصلاح می‌کنند باید از تیغ‌های ایمنی با تیغه تیز یا ماشین اصلاح برقی استفاده کنند. قبل از اصلاح، پوست را با دوش آب گرم یا شستن با آب گرم و صابون نرم کنید. دست‌ها و ناخن‌های خود را با شستن مرتب با صابون تا جایی که می‌توانید تمیز نگه دارید. ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید.
  • جوش ها را بیرون نیاورید: ترکیدن یک جوش ممکن است عفونت را بیشتر به داخل پوست فشار دهد و باعث انسداد جدی‌تر و تورم و قرمزی شدیدتر شود. ظاهر شدن جوش‌ها نیز خطر ایجاد جای زخم را با این کار افزایش می‌دهد.
  • حذف فوری: یکی از اشتباهات رایج در رفع جوش صورت، حذف یک باره با فشار و زور است که معمولا قبل از یک رویداد انجام می‌شود و این می‌تواند در بدترین حالت، منجر به پخش شدن، ماندن جای جوش و وخیم شدن وضعیت آن شود. به جای این کار بهتر است برای از بین بردن لک صورت در این حالت که با برداشتن جوش فوری است، باید از یک راهکار درمانی استفاده کنید
  • لباس گشاد: برای کسانی که جوش‌ها را در موقعیت‌هایی دارند که روی آن را با لباس می‌پوشانند، بهتر است تا حد امکان برای از بین بردن لک صورت و بدن خود، از پوشش‌ها و لباس‌های نخی و گشاد استفاده کنند. همچنین کسانی که به طور معمول از وسایلی مانند سربند و یا کلاه و روسری استفاده می‌کنند، بایستی همیشه آن را تمیز و پاک نگهدارند.
  • آرایش: پاک کردن آرایش قبل از خواب و انتخاب انواع محصولاتی که مناسب، استاندارد هستند، بسیار مهم است. محصولاتی که خطر شیوع کمتری درند معمولا با برچسبی به همراه کلمات noncomedogenic یا nonacnegenic هستند.
  • شستن صورت: بیش از دو بار در روز صورت را به آرامی بشویید تا علائم تشدید آکنه را کاهش دهید. شستن صورت بیش از دو بار در روز می‌تواند کمک کننده باشد.

نکات شستشوی صورت عبارتند از:

  • استفاده از صابون ملایم و آب ولرم،
  • به آرامی بشویید و پوست را تمیز نکنید،
  • سپس بایستی لوسیون‌های OTC را با نوک انگشتان خود مصرف نمایید.
  • مو: سبوم و بقایای پوست در مو جمع می‌شوند؛ بنابراین موها را تمیز و دور از صورت نگه دارید. برخی از محصولات مو، مانند محصولات حاوی کاکائو یا کره نارگیل، می‌توانند آکنه را بدتر کنند.
  • قرارگیری در معرض نور خورشید: استفاده از تخت‌های برنزه کننده یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند منجر به تولید سبوم بیشتر و همچنین افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود. برخی از داروهای آکنه نیز ممکن است پوست را مستعد آفتاب سوختگی کنند؛ بنابراین احتیاط توصیه می‌شود.
تجربه از بین بردن لک صورت
تجربه از بین بردن لک صورت

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 52

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا