بهداشت و سلامت جنسی + دانستنی های جنسی

درمان بیماری کلامیدیا: پاسخ به ۵ سوال رایج

پیشگیری + درمان بیماری کلامیدیا را جدی بگیرید

آیا می‌دانید بیماری کلامیدیا چیست؟ این بیماری، یک عفونت باکتریایی و مقاربتی بسیار شایع است که در اکثر مواقع هیچ علائمی ندارد، ولی باعث ایجاد مشکلات باروری می‌شود. خبر خوب برای افراد مبتلا به این بیماری که عفونت خاموش نیز نامیده می‌شود این است که اگر زود تشخیص داده شود، به‌راحتی قابل‌درمان است. در این بخش از جوان ایرانی به چگونگی تشخیص و درمان کلامیدیا پرداخته و عوارض سهل‌انگاری در درمان را برای شما بیان می‌کنیم.

علائم بیماری کلامیدیا

اکثر افرادی که مبتلا به این بیماری هستند هیچ‌گونه علائمی ندارند. برخی از علائم فقط در خانم‌ها و برخی دیگر فقط در آقایان و یا هردو رخ می‌دهد. در ادامه به علائم مشترک مردان و زنان و یا به صورت جدا می‌پردازیم.

علائم مشترک مردان و زنان در کلامیدیا

  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد در زیر شکم
  • درد رکتوم یا مقعد
  • خونریزی یا ترشح مقعدی

علائم کلامیدیا در زنان

  • ترشح غیرطبیعی واژن با بوی بد
  • خونریزی بین قاعدگی
  • ادرار مکرر یا دردناک

البته اگر کلامیدیا گسترش‌یافته و به رحم و لوله‌های فالوپ برسد، ممکن است باعث بیماری التهابی لگن شود. ازجمله عوارض آن این است که روی باروری تأثیر می‌گذارد.

علائم کلامیدیا در مردان

  • ترشحات آبکی یا شیری‌رنگ از آلت تناسلی
  • درد، حساسیت و تورم در بیضه‌ها و مجرای ادرار
  • احساس سوزش در هنگام ادرار

پیشگیری از بیماری کلامیدیا

بیماری کلامیدیا چیست؟
بیماری کلامیدیا چیست؟

حتماً در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. البته دقت کنید تنها کاندوم داشتن مهم نیست بلکه طرز استفاده درست از کاندوم و انتخاب نوع مناسب آن بسیار مهم است. شما باید در رابطه جنسی از کاندوم لاتکس مردانه یا کاندوم پلی اورتان زنانه استفاده کنید. باید توجه کنید که احتمال عفونت کاهش پیدا می‌کند ولی به‌طور کامل از بین نمی‌رود.

سعی کنید چندین شریک جنسی نداشته باشید، بلکه باید فقط با یک شریک در ارتباط باشید تا از بیماری‌های مقاربتی ازجمله کلامیدیا به همراه سایر روش‌های محافظتی در امان باشید. شما باید بدانید داشتن رابطه جنسی با چندین شریک جنسی احتمال ابتلا به عفونت‌های مراقبتی را افزایش می‌دهد.

عفونت کلامیدیا می‌تواند به آلت تناسلی، واژن، مقعد، گلو و حتی چشم آسیب بزند، پس آزمایش‌های منظم را انجام دهید تا از گسترش بیماری پیشگیری شود.

عوامل خطر بیماری کلامیدیا

  • چندین شریک جنسی هم‌زمان داشته باشید.
  • اگر به‌طور مداوم از کاندوم استفاده نکنید مستعد ابتلا به کلامیدیا هستید.
  • افرادی که سابقه ابتلا به عفونت‌های مقاربتی دارند.

چگونگی اطلاع از بیماری کلامیدیا

همان‌طور که ذکر شد شما به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید از روی علائم تشخیص دهید که به کلامیدیا دچار هستید، زیرا در اکثر مواقع این بیماری بدون علائم است. تنها راه اطلاع از بیماریِ خود، انجام آزمایش است. اصرار تیم پزشکی جوان ایرانی برای آزمایش‌های منظم این است که اگر بیماری شما زود تشخیص داده شود درمان آن ساده بوده و عموماً با یک نوع دارو به مدت کوتاهی برطرف می‌شود.

  • اگر شما رابطه جنسی دارید باید سالی یک‌بار آزمایش بیماری‌های مقاربتی ازجمله کلامیدیا را انجام دهید.
  • همچنین اگر اخیراً رابطه جنسی محافظت نشده بدون کاندوم دارید حتی اگر هیچ نشانه‌ای از بیماری ندارید بازهم آزمایش دهید.
  • اگر باردار هستید حتماً قبل از زایمان جهت پیشگیریِ انتقال این بیماری به نوزاد، آزمایش دهید.

حال شاید این سؤال برای شما ایجادشده که آزمایش کلامیدیا چگونه است؟

نحوه آزمایش کلامیدیا

آزمایش این بیماری بسیار ساده بوده درواقع به‌راحتی ادرار کردن در یک فنجان است. پزشک ابتدا اندام تناسلی شما را معاینه می‌کند. پزشک ممکن است متوجه نوعی ترشح در دهانه واژن شود که علائم کلامیدیا باشد. سپس با یک سواب پنبه‌ای یک نمونه از واژن، مجاری ادراری، دهانه رحم و مقعد شما می‌گیرد و نمونه را ازنظر باکتری کلامیدیا مورد آزمایش قرار می‌دهد. اگر گلوی شما عفونت داشته باشد از این ناحیه نیز باید نمونه گرفته شود. مردان نیز باید آزمایش ادرار بدهند. دقت کنید جواب آزمایش چندین روز ممکن است طول بکشد بنابراین صبور باشید‌

نکته‌ی مهم این است که شما به‌هیچ‌عنوان نباید از پزشک خجالت بکشید، باید به‌راحتی در مورد بیماری خود با پزشک صحبت کنید و اجازه دهید شما را معاینه کند، چون قصد پزشک درمان شما است.

نحوه انتقال کلامیدیا

این نوع بیماری جنسی می‌تواند از طریق رابطه مقعدی، واژینال و دهانی محافظت نشده و بدون کاندوم گسترش پیدا کند. همچنین تماس اندام‌های تناسلی باهم باعث انتقال این بیماری می‌شود.

انواع کاندوم + مزایا و عوارض آن را در این مقاله بخوانید:

کاندوم چیست؟

همچنین اگر مادر در دوران بارداری به این بیماری مبتلا باشد و درمان نشود، نوزادان بعد از تولد ممکن است کلامیدیا را واگیر کنند. به همین دلیل آزمایش‌های لازم قبل از زایمان الزامی است.

اگر چشم با اندام تناسلی نیز در ارتباط باشد، ممکن است این عفونت به چشم‌ها نیز سرایت کند. ولی این سرایت چندان شایع نیست و در موارد نادر اتفاق می‌افتد.

در تجاوز جنسی احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی بسیار بالا است، بنابراین اگر خدای‌نکرده به‌صورت ناخواسته تحت تجاوز جنسی قرار گرفتید، حتماً آزمایش و غربالگری‌های لازم را انجام دهید.

اگر با شخص مبتلا به بیماری‌های مقاربتی، رابطه جنسی دهانی داشته باشید، این عفونت ممکن است به گلو نیز سرایت کند و شما دچار گلودرد به همراه سرفه و تب شوید.

دقت کنید کلامیدیا از طریق بوسیدن، در آغوش گرفتن، نشستن در دستشویی که قبلاً فرد بیمار در آنجا بوده، دست دادن و یا سرفه و عطسه کردن انتقال داده نمی‌شود. همچنین از طریق غذا و نوشیدنی هم منتقل نمی‌شود.

درمان بیماری کلامیدیا

♦ درمان به این صورت است که معمولاً پزشک توصیه می‌کند تا ۷ روز فردی که دچار کلامیدیا هست رابطه جنسی نداشته باشد. همچنین فرد بیمار باید به شرکای جنسی که تا ۶۰ روز گذشته رابطه داشته نیز اطلاع بدهد تا آن‌ها هم آزمایش‌های لازم را انجام دهند.

♦ حتماً باید هر دو زوج در صورت ابتلا به کلامیدیا آن را درمان کنند و در طی بهبودی از دستورالعمل‌های پزشک پیروی کنند.

♦ در ۹۵ درصد مواقع با مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک این بیماری بهبود پیدا می‌کنند. آنتی‌بیوتیک‌هایی که عموماً پزشک‌ها تجویز می‌کنند شامل: آزیترومایسین، اریترومایسین، داکسی سایکلین، افلوکساسین و آموکسی سیلین‌ است. در اکثر مواقع عوارض ناشی از آنتی‌بیوتیک بسیار خفیف بوده، بعد از پایان مصرف دارو از بین می‌رود ولی اگر عوارض شدید باشد حتماً با پزشک مشورت کنید. عوارض احتمالی شامل: حالت تهوع و اسهال، دردهای شکمی و برفک واژن، بثورات پوستی، تغییر رنگ پوست.

♦ دقت کنید حتی اگر علائم شما زودتر از بین برود دوره درمان را طبق نظر پزشک ادامه دهید، همچنین بعد از ۳ یا ۴ ماه مجدداً آزمایش دهید تا اطمینان حاصل کنید که عفونت شما خوب شده است یا خیر.

♦ اگر شما کاملاً خوب شده باشید به این معنا نیست که در آینده مبتلا به عفونت کلامیدیا نمی‌شوید، بلکه باید همیشه مراقبت‌های لازم را انجام داده، از کاندوم استفاده کنید و به‌طور مرتب آزمایش دهید.

♦ فردی که دچار این بیماری است ازنظر بیماری سوزاک نیز بررسی می‌شود، زیرا باکتری که این ۲ بیماری را ایجاد می‌کند به هم شبیه است.

سهل‌انگاری در درمان کلامیدیا

دقت داشته باشید اگر بیماری کلامیدیا درمان نشود؛ مشکلات زیادی ایجاد می‌شود که در این‌صورت درمان بسیار سخت و زمان‌بر است.

آسیب به فاروپ ولوله‌های رحم و ایجاد بیماری التهابی لگن یا PID : اگر کلامیدیا به‌موقع تشخیص و درمان نشود باعث بیماری التهابی لگن شده که این بیماری نیز باعث ایجاد درد و مشکلات ناباروری و همچنین حاملگی خارج از رحم می‌شود.

اگر حامله هستید و دچار بیماری کلامیدیا شوید و آن را درمان نکنید، این بیماری ممکن است در هنگام زایمان به فرزند شما انتقال یابد و یا باعث زایمان زودرس شود.

کلامیدیای درمان‌نشده خطر ابتلا به بیماری HIV را نیز افزایش می‌دهد.

 

خوردن آب منی درست است یا غلط؟ فواید و عوارض آن را در این مقاله بخوانید:

خوردن آب منی

پاسخ به ۵ سوال رایج کلامیدیا

در ادامه به پاسخ ۵ سوال می‌پردازیم که عموماً افراد هنگام مراجعه به پزشک می‌پرسند و یا دغدغه ذهنی آن‌ها است.

۱. آیا کلامیدیا خودبه‌خود درمان می‌شود؟

اگر بیماری‌های مقاربتی دارید هرگز نباید این تصور را داشته باشید که بیماری خودبه‌خود از بین می‌رود، بلکه حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و درمان را آغاز کنید. به‌ویژه اگر رابطه جنسی دارید در صورت عدم درمان خود، باعث ابتلای دیگری به بیماری هم می‌شوید.

۲. آیا همیشه کلامیدیا درمان می‌شود؟

بله این بیماری همیشه درمان می‌شود ولی نکته مهم این است که باید زود تشخیص داده شود، همچنین به‌طورکلی برخی از بیماری‌های مقاربتی نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم هستند که این موضوع درمان آن‌ها را سخت‌تر می‌کند. در این مواقع پزشک سعی می‌کند از گسترش عفونت پیشگیری کند.

۳. اولین علامت کلامیدیا چیست؟

نشانه‌های شایع این بیماری ترشحات غیرطبیعی از واژن یا آلت تناسلی با بوی نامطبوع و همچنین درد و خونریزی است.

۴. چگونه رابطه خود را ایمن‌تر کنیم؟

او لا همان‌طور که ذکر شد کلامیدیا هیچ علامتی ندارد و باید بعد از انجام آزمایش نظر داد که شما سالم هستید یا خیر. ولی باید بدانید که اگر با شریک جنسی آلوده تماس داشته باشید شما هم ممکن است این بیماری را واگیر کرده باشید بنابراین باهم صادق باشید و اگر غیر از رابطه با هم، با افراد دیگری نیز رابطه جنسی دارید، به شریک جنسی خود بگوئید، شاید طرف مقابل با فردی که با چندین نفر رابطه جنسی دارد تمایلی به ارتباط نداشته باشد‌. به این شکل می‌توانید رابطه خود را ایمن‌تر کنید. همچنین استفاده از کاندوم و سایر مراقبت‌های بهداشتی را فراموش نکنید.

۵. آیا کلامیدیا در چشم باعث نابینایی می‌شود؟

بله ولی پیشگیری و درمان آن بسیار ساده است که کار به نابینایی نکشد. اگر شما دچار عفونت چشمی کلامیدیا یا ورم ملتحمه کلامیدیا شدید حتماً نزد متخصص بروید تا از گسترش بیماری پیشگیری شود. ولی به‌طورکلی عفونت در اندام تناسلی نسبت به چشم، گلو و مقعد شایع‌تر است.

نکات پایانی

هرچند که به‌طورکلی صحبت در مورد رابطه جنسی و بیماری‌های مرتبط با آن ممکن است شرم‌آور باشد، ولی توصیه جوان ایرانی این است که شرم و خجالت را کنار گذاشته تا به‌راحتی بتوانید صحبت کنید. زیرا داشتن یک رابطه جنسی سالم و ایمن بخشی از سلامتی شما محسوب می‌شود. توجه کنید حتماً آزمایش‌های لازم را انجام دهید تا در صورت بیماری، خیلی سریع درمان شوید و همچنین از عوارض ناشی از عدم درمان کلامیدیا در امان باشید.

هرگونه سؤال و یا پیشنهادی در این مورد دارید در بخش نظرات ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا