بهداشت و سلامتبهداشت و سلامت جنسی + دانستنی های جنسی

روش صحیح استفاده از کاندوم زنانه و مردانه: جایگزین آن چیست؟

راهنمای استفاده از کاندوم های مردانه و زنانه در روابط جنسی

لیست مطالب این مقاله

طرز استفاده از کاندوم به شیوه صحیح چیست؟ آیا میدانید استفاده صحیح از کاندوم تا 95 درصد می‌تواند احتمال انتقال بیماری را کاهش دهد. کاندوم‌ها جزو تجهیزات پزشکی طبقه بندی می‌شوند؛ بنابراین باید الزامات اساسی را برآورده کنند و از طریق آزمایش‌های کیفی بررسی شوند. در این مقاله می‌خواهیم راجع به کاندوم و طرز استفاده صحیح از آن بیشتر صحبت کنیم.

کاندوم چیست و برای چه کاری استفاده میشود؟

انسان‌ها یکی از موجودات هوشمند در جهان هستند که به صورت زوج آفریده‌ شده‌ اند. از آنجایی که شیوه تولیدمثل او به وابسته به برقراری رابطه جنسی بین زوج‌هاست، از این رو، سنت ازدواج بین آنها از آفرینش اولین انسان‌ها برقرار شده است. در دنیای امروزی اما همه روابط جنسی به ازدواج منتهی و فرزندآوری منتهی نمی‌شود.

مایعاتی مانند مایع منی، مایعات واژن و خون می‌توانند HIV و STI (بیماری‌های گسترشی از راه جنسی) را منتقل کنند. از سوی دیگر مایع منی می‌تواند منجر به حاملگی و تشکیل نطفه شود. کاندوم در واقع یکی از ابزارهایی است که می‌تواند این گونه انتقال را مسدود کند و خطر بیماری یا بارداری را حذف کند. یک تکه لاستیکی نازک است که در هنگام رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی روی آلت تناسلی پوشیده می‌شود. مانعی برای جلوگیری از ورود این مایعات به بدن ایجاد می‌کند اما ایجاد این مانع وابسته به طرز استفاده از کاندوم به شیوه صحیح است.

اکثر کاندوم‌ها از لاتکس (لاستیک) ساخته می‌شوند. اگر به این موضوع حساس هستید، می‌توانید کاندوم‌های ساخته شده از پلی اورتان یا پلی ایزوپرن تهیه کنید یا می‌توانید از کاندوم‌های داخلی که ضد حساسیت هستند استفاده کنید تا پوست را تحریک نکنند. همه اینها مواردی است که در طرز استفاده از کاندوم به صورت صحیح باید یاد بگیرید. پس قبل از اینکه بخواهید رابطه جنسی برقرار کنید، بایستی با تمام خطرات و راهکارهای مقابله با آن از جمله استفاده صحیح از کاندوم آشنا شوید. کاندوم‌ها امروزه با هزینه در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی، و در برخی مکان‌ها به صورت رایگان در کلینیک‌های سلامت جنسی یا متخصصان مراقبت های بهداشتی در دسترس هستند و در بسیاری از مغازه‌ها و داروخانه‌ها فروخته می‌شوند.

به جای کاندوم از چی استفاده کنیم؟

به جای کاندوم می‌توان از روش‌های دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کرد. مثلا استفاده از قرص ضدبارداری اما باید توجه کنید که این روش در 99 درصد موارد عمل می‌کند. پیشگیری از انزال مرد در داخل مهبل روش دیگری است که نیاز به کاندوم ندارد اما با این حال همیشه موفقیت آمیز نیست چرا که با توجه به میزان دقت و سرعت، تا 80 درصد موفقیت آمیز است.

  • یکی دیگر از موارد جایگزین کاندوم، اسفنج است. فوم آن می‌تواند اسپرم را از بین برده، سد ایجاد کرده و می‌توان آن را درون مهبل قرار داد.
  • دیافراگم مورد دیگری است که به صورت یک وسیله نیم دایره در مهبل قرار داده شده و با چفت شدن در قسمت لگن خاصره و با توجه به انعطافی که دارد، می‌تواند برای دفع اسپرم استفاده شود. توجه کنید که از دیافراگم با اسپرم کش استفاده می‌گردد. در صورتیکه از هردو این موارد باهم استفاده کنید، می‌توانید تا 88 درصد موثر هستند.
  • آمپول ضد بارداری که دارای پروژسترون است و احتمال بارداری را رفع می‌کند (درصد موفقیت تا 94 درصد)
  • چسب ضد بارداری، قرص ضدبارداری، حلقه‌ی واژن

از دیگر مواردی که می‌توان در این قسمت پیش از پرداختن به طرز استفاده از کاندوم بیان کرد، بایستی به کلاه دهانه رحم، حلقه واژینال، فویل آلومینیومی، دستکش لاستیکی، کیسه ساندویج یا پلاستیک.

کاندوم چیست و برای چه کاری استفاده میشود؟
کاربرد و معرفی کاندوم

چه زمانی باید از کاندوم استفاده کرد؟

این مورد بستگی به شما دارد که در طرز استفاده از کاندوم چه زمانی آن را به کار می‌برید. اما باید بدانید که در حالت کلی، زمانی که کاندوم به درستی استفاده شود، محافظت عالی در برابر  HIV، بارداری و اکثر بیماری‌های مقاربتی ایجاد می‌کند. در واقع، آنها تنها نوع پیشگیری از بارداری هستند که از ابتلا یا دادن بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کنند. برخی از بیماری‌های مقاربتی می‌توانند به سادگی از طریق تماس پوست به پوست (مثلاً زگیل تناسلی) منتقل شوند، اما کاندوم نیز خطر بسیاری از این موارد را کاهش می‌دهد.

اگر از کاندوم استفاده می‌کنید، می‌توانید آرامش داشته باشید و از رابطه جنسی لذت ببرید با دانستن اینکه شما و شریک زندگی‌تان از خطر انتقال بیماری، بارداری ناخواسته محافظت می‌شوید.

کاندوم چند درصد از ایدز جلوگیری می کند؟

با استفاده از هرکدام از تجهیزات کاندومی می‌توانید تا حد و درصدی از ایدز جلوگیری کنید. متاآنالیزهای اخیر در مورد اثربخشی کاندوم نشان می‌دهد که کاندوم هنگام استفاده برای پیشگیری از HIV 60 تا 70 درصد مؤثر است. بررسی مجدد بیان می‌کند که کاندوم‌ها احتمال انتقال HIV از مرد به زن را در هر تماس تا حدود 95 درصد کاهش می‌دهند. اگرچه کاندوم یک روش کامل نیست، اما محافظت قابل توجهی در برابر عفونت HIV ایجاد می‌کند؛ بنابراین ترویج کاندوم یک اولویت مهم بین المللی در مبارزه با ایدز است.

در حالت کلی اما باید بدانید که طرز استفاده از کاندوم به صورت صحیح عاملی است که می‌تواند شانس عدم انتقال را به شدت افزایش دهد.

کاندوم چند درصد از ایدز جلوگیری می کند؟
میزان تاثیر کاندوم در جلوگیری از بارداری

مشکلات استفاده از کاندوم

در بحث طرز استفاده از کاندوم ممکن است مشکلات و اشتباهات انجام شود که به طور خلاصه باید راجع به آن گفت:

  • نوع کاندوم: کاندوم ها در انواع و اندازه های مختلف وجود دارند. کاندوم هایی که خیلی سفت هستند می توانند جریان خون را خفه کنند که به اختلال نعوظ کمک می‌کند و اگر کاندوم خیلی بزرگی را انتخاب کنید، ممکن است در حین مقاربت از بین برود، که نه تنها اثر و هدف از پوشیدن کاندوم را از بین می‌برد، بلکه می‌تواند نعوظ را نیز خنثی کند.
  • زمان‌بندی بد: یک قانون مهم در زمان بندی برای طرز استفاده از کاندوم به صورت صحیح، این است که مطمئن شوید کاندوم روی آلت تناسلی نعوظ قرار بگیرد. شروع رابطه جنسی و قرار دادن نادرست کاندوم تا زمانی که آلت تناسلی شما نعوظ خود را از دست بدهد اشتباه و خطرناک است؛ زیرا این امکان را ایجاد می‌کند که منی از پایین نشت کند.
  • برعکس گذاشتن: یکی از مواردی که بایستی در طرز استفاده از کاندوم به صورت صحیح حتما به آن توجه کنید، آن است گذاشتن کاندوم به صورت صحیح است. گذاشتن کاندوم به صورت وارونه، بازکردن کاندوم قبل از قرار دادن آن و عدم ایجاد فضا در نوک کاندوم از مهم‌ترین مشکلات و اشتباهات در استفاده از کاندوم است.

احتمال بارداری با کاندوم سالم

آیا احتمال بارداری با کاندوم سالم وجود دارد؟ جواب این سوال را می‌توان مثبت در نظر گرفت. اما چگونه؟ باز هم باید به شما این نکته را بیان کنیم که عدم رعایت نکات مهمی که در ادامه برای طرز استفاده از کاندوم بیان می‌کنیم، منجر می‌شود که کاندوم هرچند سالم باشد، اما کارایی خود را از دست بدهد.

از سوی دیگر یکی از نکات بسیار مهمی که غالبا مردم به آن بی‌توجه هستند، تاریخ مصرف داشتن کاندوم‌ها است. مثلا کاندومی که ماه‌ها قبل از استفاده در کیف پول نگهداری می‌شود، ممکن است روش قابل اعتمادی برای پیشگیری از بارداری نباشد. کاندوم‌ها تاریخ مصرف دارند، بنابراین باید توجه کنید. کاندوم‌ها باید در جای خشک و خنک نگهداری شوند. همیشه مطمئن شوید که کاندوم شما توسط سازمان غذا و دارو تایید شده باشد. کاندوم‌هایی که بیش از تاریخ مصرف گذاشته شود، می‌تواند سفت و خشک شوند. نه تنها قرار دادن آنها سخت و استفاده از آنها ناراحت کننده خواهد بود، بلکه ایمن نیز نخواهند بود.

اشتباهات استفاده از کاندوم
طرز استفاده از کاندوم به صورت صحیح

طرز صحیح استفاده از کاندوم

برای طرز استفاده از کاندوم باید گفت:

  • کاندوم رول شده را روی نوک آلت تناسلی خود قرار دهید. اگر ختنه نشده‌اید، قبل از گذاشتن کاندوم، پوست ختنه گاه خود را عقب بکشید. ممکن است قبل از قرار دادن کاندوم، 1 یا 2 قطره روان کننده بر پایه آب را داخل کاندوم رول شده بریزید.
  • برای جمع آوری مایع منی ½ اینچ معادل 1.27 سانتی‌متر در نوک آن فاصله بگذارید. با انگشت اشاره و شست خود نوک کاندوم را فشار دهید تا هوای اضافی خارج شود. هوای محبوس شده ممکن است باعث ترکیدن کاندوم شود.
  • کاندوم را روی آلت تناسلی خود باز کنید.
  • آن را تا انتهای آلت تناسلی خود بغلتانید. اگر کاندوم به پایه آلت تناسلی شما نمی‌رسد، آن را بردارید. کاندوم ممکن است خیلی کوچک یا از داخل بیرون بزند. آن را دور بیندازید و از کاندوم جدید استفاده کنید. مهم است که در طرز استفاده از کاندوم، سایز دقیق خود را تهیه کرده باشید.
  • هرگونه حباب هوا را صاف و حذف کنید.
  • در صورت نیاز قسمت بیرونی کاندوم را چرب کنید. اگر از روان کننده استفاده می‌کنید، باید بر پایه آب باشد. در طرز استفاده از کاندوم حتما توجه کنید که از وازلین، روغن پخت و پز، روغن معدنی، لوسیون یا بزاق استفاده نکنید. اینها ممکن است به کاندوم آسیب برساند. اگر برای رابطه مقعدی استفاده می‌شود، از روان کننده اضافی برای جلوگیری از شکستن یا خرابی کاندوم استفاده کنید.
  • در حین رابطه جنسی کاندوم را چک کنید. اگر کاندوم شما در حین رابطه جنسی پیچید، آن را دوباره پایین بیاورید. اگر لیز خورد، آن را با یک کاندوم جدید جایگزین کنید.

به این نکته توجه کنید که نداشتن فضا در نوک کاندوم یا قرار گرفتن یک حباب هوا در نوک آن می‌تواند ناراحت کننده باشد و منجر به ترکیدن کاندوم شود. بهترین راهکار آن است که همواره نیم نگاهی به دستورالعملی که همراه با کاندوم ارائه می‌شود داشته باشید.

طرز استفاده کاندوم عروسکی

مدل‌های مختلفی برای طرز استفاده از کاندوم وجود دارد. کاندوم از نوع عروسکی مدلی است که می‌تواند جلوه‌ای متفاوت را ارائه کند. مثلا شکل رنگی، کارتون و فانتزی را ارائه نماید که می‌تواند حالت فانتزی را ارائه داده و از سوی دیگر باعث ایجاد فضایی شاد شود. طرز استفاده از کاندوم عروسکی به شرح زیر است:

  • ابتدا بایستی کاندوم را بسته آن خارج کنید. سپس بایستی پایه نگهدارنده داخل آن را بیرون بکشید.
  • حال بدون آنکه فشار زیادی وارد کنید، بایستی کاندوم را بر روی قسمت سر آلت تناسلی قرار داده و سپس حلقه‌ی انتهای کاندوم را باز کنید.
  • حال بایستی کاندوم را در حین باز کردن صاف کرده و اجازه دهید تا باز شود (جمع نگردد). حال بایستی کامل تا انتهای آلت تناسلی پایین بکشید.
  • حال بایستی کامل محل را پوشانده، سپس ژل لوبریکانت را که در کنار این محصول ارائه شده است، بر روی قسمت آلت بگذارید.

این نوع از کاندوم‌ها از جنس لاتکس هستند و برای رنگ‌بندی آن نیز از رنگ خوراکی استفاده شده است. توجه کنید که بهتر است از این نوع کاندوم برای مصارف فان و تنوع استفاده کنید و نه برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی و بارداری.

کاندوم عروسکی
طرز استفاده از کاندوم عروسکی

طرز استفاده کاندوم تاخیری

یکی از راهکارهایی که می‌تواند برای آقایان جهت جلوگیری از انزال زودرس موثر باشد، استفاده از کاندوم تاخیری است. راجع به طرز استفاده از کاندوم تاخیری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • ابتدا بایستی کاندوم را به آهستگی باز کنید.
  • حال بایستی جهت کاندوم را تشخیص دهید. در این حالت بایستی سر کاندوم به سمت بیرون و مستقیم باشد. (قسمت سر نگهدارنده)
  • بایستی آلت در حالت نعوظ و کشیده باشد تا کاندوم را بتوانید به شکل کامل بر روی آن بکشانید.

در حقیقت کاندوم‌های تاخیری، کاندوم‌هایی هستند که می‌توانند با داشتن موادی بی‌حس کننده مانند بنزوکائین، رابطه جنسی را طولانی‌تر کنند.

طرز استفاده کاندوم زنانه

در طرز استفاده از کاندوم باید بدانید که کاندوم‌های مردانه با نام کاندوم‌های خارجی و کاندوم‌های زنانه به عنوان کاندوم‌های داخلی شناخته می‌شوند. در رابطه با نحوه و طرز استفاده از کاندوم زنانه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک موقعیت راحت برای قرار دادن کاندوم پیدا کنید. می‌توانید بنشینید، چمباتمه بزنید یا بایستید و یک پا را روی صندلی بالا ببرید.
  • کاندوم زنانه را وارد کنید.
  • انتهای بسته کاندوم را نگه دارید و حلقه داخلی را بین انگشت شست و انگشت دیگر خود فشار دهید. 1 یا 2 قطره روان کننده یا اسپرم کش مبتنی بر آب را در قسمت بیرونی انتهای بسته بریزید.
  • از دست دیگر خود برای جدا کردن لابیاها (چین های پوست در اطراف واژن) استفاده کنید.
  • حلقه فشرده شده را داخل واژن خود قرار دهید و آن را تا جایی که می‌توانید به سمت بالا فشار دهید. انگشت اشاره یا میانی یا هر دو را در انتهای باز قرار دهید تا حلقه داخلی احساس شود. حلقه داخلی را تا جایی که می‌توانید به داخل واژن خود فشار دهید.
  • حلقه بیرونی را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که حلقه بیرونی به ناحیه بیرونی دهانه واژن نزدیک است. ممکن است لازم باشد حلقه بیرونی را در حالی که همسرتان آلت تناسلی خود را وارد می‌کند نگه دارید. اینکار به جلوگیری از فشار دادن کل کاندوم به داخل واژن شما کمک می‌کند.

اگر در طرز استفاده از کاندوم مشکل دارید یا کامل متوجه نشدید، روش تصویری زیر را مشاهده کنید.

طرز استفاده کاندوم زنانه با تصویر

برای طرز استفاده از کاندوم زنانه می‌توانید از مراحل تصویری زیر استفاده کنید:

  • برای جلوگیری از پارگی کاندوم را با احتیاط باز کرده و از بسته بندی خارج کنید.
  • کاندوم زنانه 2 حلقه دارد. حلقه داخلی که ضخیم است و انتهای بسته دارد که برای قرار دادن در واژن استفاده می‌شود و کاندوم را در جای خود نگه می‌دارد. حلقه خارجی نازک در خارج از بدن باقی می‌ماند و دهانه واژن را می پوشاند.
  • یک موقعیت برای تکیه دادن بیابید. حال بایستی قسمت خارجی را بیرون نگهداشته و قسمت حلقه داخلی را با انگشتان سبابه و شست در داخل واژن فشار دهید.
  • ابتدا با استفاده از انگشت، حلقه داخلی را تا جایی که به سمت بالا می‌رود فشار دهید تا روی دهانه رحم قرار گیرد. کاندوم به طور طبیعی منبسط می‌شود و ممکن است آن را احساس نکنید.
  • مطمئن شوید کاندوم پیچ خورده نیست. حلقه بیرونی نازک باید در خارج از واژن باقی بماند.
  • آلت تناسلی شریک جنسی را به سمت ورودی کاندوم هدایت کنید. اگر احساس کردید آلت تناسلی بین کاندوم و دیواره‌های واژن لغزیده است یا حلقه بیرونی به داخل واژن فشار می‌یابد، رابطه جنسی را متوقف کنید.
  • در مرحله آخر از طرز استفاده از کاندوم، برای برداشتن کاندوم زنانه، حلقه بیرونی را به آرامی بچرخانید و کاندوم را از واژن بیرون بیاورید.
  • پس از یک بار استفاده کاندوم را در سطل زباله بیندازید و به هیچ عنوان استفاده مجدد نکنید.
طرز استفاده کاندوم زنانه با تصویر 1
راهنمای استفاده از کاندوم زنانه تصویری 1
طرز استفاده کاندوم زنانه با تصویر 2
نحوه استفاده از کاندوم تصویری 2

طرز استفاده کاندوم دهانی

کاندوم دهانی از جمله کاندوم‌هایی است که در آن شما می‌توانید برای ایجاد یک پوشش در رابطه دهانی داشته باشید. در این حالت شما از انتقال بیماری‌های جنسی محافظت می‌شوید. این نوع کاندوم می‌تواند هم برای مردان و هم برای زنان استفاده شود. البته برای مردان چون از کاندوم استفاده می‌کنند، پوشش وجود دارد و نیازی نیست.

ساختار کاندوم زبانی از یک سمت بزرگ و از سمت دیگر کوچکتر می‌شود که در این حالت یک فرم نوک تیز مانند زبان خواهد گرفت. طرز استفاده از کاندوم زبانی به شرح زیر است:

  • ابتدا کاندوم را به دقت از بسته آن خارج کنید.
  • سپس بایستی فرم زبان را بگیرید. از سمتی که باز است و فضای بزرگتری دارد، زبان خود را داخل کاندوم نمایید.

همچنین شما می‌توانید از سد دهانی نیز استفاده کنید که در این حالت طرز استفاده از کاندوم زبانی در کنار سد دهانی به صورت یکبار مصرف مناسب خواهد بود.

طرز استفاده کاندوم خاردار

یکی از موارد جذابی که می‌تواند برای روابط جنسی استفاده شود، کاندوم خاردار است که می‌توان آن را پیشنهاد مناسبی برای زنانی که چندین بار زایمان داشته‌اند یا دهانه واژن بزرگتری دارند، مناسب دانست. طرز استفاده از کاندوم خاردار به شرح زیر می‌باشد:

  • ابتدا در حالتی که آلت جنسی مرد سفت شود، صبر کنید.
  • حال بایستی کاندوم را به دقت باز کنید.
  • آن را کامل از جهت درست بر روی آلت تناسلی بکشید. اگر حبه‌ی هوایی ایجاد شده باشد، بایستی با فشار دادن آن را خالی کنید.
  • فضای کافی برای مایع در سر کاندوم در نظر بگیرید.
طرز استفاده کاندوم خاردار
چطور از کاندوم خاردار استفاده کنیم؟

طرز استفاده کاندوم شیت

یکی از انواع کاندوم‌ها، کاندوم شیت است که صرفا برای مردان کاربرد داشته و مانند یک کاندوم معمولی بر روی عضو پوشانده می‌شود. تفاوت این نوع کاندوم این است که می‌توانید آن را با چسب‌های مخصوص آن محکم کنید و انتهای آن نیز باز است. در واقع کاندوم‌های شیت برای افرادی که بی‌اختیاری ادرار دارند، به کار گرفته می‌شود. این نوع کاندوم از جنس لاتکس بوده و می‌توانید زمانی که کاندوم را روی عضو قرار دادید، بای ک چسب آن را فیکس نمایید. طرز استفاده از کاندوم شیت به شرح زیر است:

  • ابتدا لازم است محتویات بسته را درآورید.
  • در صورتی که نیاز باشد، موها در ناحیه موردنظر را کوتاه کنید.
  • حال بایستی آلت تناسلی را با آب شسته و خشک کنید. (نباید اثر از زخم در آن باشد)
  • حال بایستی کاندوم را کامل روی عضو بکشانید و در حدود 3 – 4 سانتی‌متر فضا را برای انتهای آن قرار دهید. حال کاغذ محافظ چسب را از کاندوم شیت جدا کنید. حال بایستی با یک فشار ملایم، دور قسمت پروگزیمال در عضو را چسب بزنید.
  • کمی در قسمتی که اتصال به چسب دارد، فشار آورید. در این حالت کاندوم شیت محکم و ثابت می‌شود و به چسب دیگری نیاز نخواهید داشت.
  • حال قسمت خروجی کاندوم را می‌توانید به لوله مرتبط کننده کیسه ادرار وصل نمایید. کیسه ادرار را می‌توانید در قسمت پایین‌‌تر از قسمت زانو به ساق پا محکم ببندید.
  • این نوع کاندوم را می‌توان هر 24 ساعت جایگزین کرد.

طرز استفاده  کاندوم تاخیری کاپوت

استفاده از کاندوم‌های تاخیری کاپوت می‌توانند زمان رابطه جنسی را طولانی‌تر کند. طرز استفاده از کاندوم تاخیری کاپوتی مانند کاندوم‌های تاخیری است. فقط بایستی به این نکته توجه کنید که نباید قسمت ماده تاخیری را در برعکس قرار دهید؛ چراکه می‌تواند قسمت عضو همسرتان را بی‌حس کند.

طرز استفاده کاندوم شیت
نحوه استفاده از کاندوم مردانه تصویری

طرز استفاده کاندوم طعم دار

مورد دیگری که می‌توانید به آن بپردازید، کاندوم طعم دار است که در این حالت کاندوم از جنس لاتکس ساخته شده و دارای پوششی طبیعی در سمت بالای آن است. این نوع از کاندوم‌ها به کمک مواد قندی طعم دار می‌شوند که همان پوشش طبیعی در سمت بالای آن است. علت این کار را می‌توان در رابطه‌های اورال یا دهانی دانست که در بسیاری از موارد زوجین به آن می‌پردازند. شما می‌توانید از این کاندوم علاوه بر طعم، از قسمت‌های داخلی دهان مانند دندان‌ها، زبان، لثه‌ها و … محافظت کنید.

نحوه استفاده از کاندوم میوه ای

در مورد طرز استفاده از کاندوم می‌توان گفت:

  • ابتدا بایستی نسبت به تاریخ انقضای آن توجه کنید.
  • سپس بایستی به سالم بودن آن توجه کنید.
  • حال بایستی از سمت درست آن، کاندوم را از بسته باز کنید.
  • در طرز استفاده از کاندوم، کاندوم را از قسمت درست آن وارد عضو کرده و تا آخر بکشید تا کامل پوشش انجام شود. حتما در این قسمت توجه کنید که کاندوم را از کدام قسمت روی عضو می‌پوشانید. چراکه سبب می‌شود تا قسمت طعم دار آن برای شریک شما درست پوشش داده شود.
طرز استفاده کاندوم طعم دار
راهنمای استفاده از کاندوم طعم دار

طرز استفاده کاندوم سیلیکونی

کاندوم‌های سیلیکونی، از جمله کاندوم‌هایی هستند که جنس آنها فرق می‌کند. از این رو از این جنس تولید کنندگان برای ایجاد خار استفاده می‌کنند که هم ماندگاری، سازگاری و هم لذت بیشتری را ایجاد می‌کند. استفاده از این نوع کاندوم‌ها می‌تواند برای زمان‌هایی که قطر و طول آلت جنسی مرد مهم است استفاده کرد. طرز استفاده از کاندوم سیلیکونی به شرح زیر است:

  • در استفاده از این نوع کاندوم، ابتدا یک کاندوم تاخیری را بر روی عضو بکشید. سپسس بایستی کاندوم سیلیکونی را قرار دهید.
  • این کار را بایستی زمانی که عضو به حالت مناسب آن رسید، انجام دهید.
  • پس از استفاده، کاندوم زیرین را جدا کرده و دور بیندازید. بهتر است قبل استفاده آن را زیر آب گرم بگیرید (کاندوم‌های ژله‌ای) که شل‌تر شده و راحت‌تر استفاده شود.
  • در نهایت پس از انجام کار، این کاندوم را (که معمولا چندبار مصرف است) با آب و صابون و کف بشویید.

توجه کنید که استفاده از کاندوم آنهم به صورت دوبار کار بهداشتی به صورت صد در صد نیست و حتما بهتر است در شریک جنسی دیگر کاندوم مجزایی درنظر بگیرید.

طریقه استفاده کاندوم گودلایف

کاندوم‌های گودلایف، یکی از کاندوم‌های معروف در بازار ایران از برند Good life است که هم کیفیت، هم قیمت و هم بازخورد خوبی در ایران از سوی مخاطبانش دارد. این نوع کاندوم در تیپ‌های مختلفی ارائه می‌شود. کاندوم‌های گودلایف معمولا ساخت کشور مالزی هستند که این کشور از جمله بزرگترین کشورها در زمینه تولید لاتکس برای کاندوم‌های دنیا فعالیت می‌کند.

در مورد طرز استفاده از کاندوم گودلایف، نکته‌ای خاص بیان نشده است و می‌توانید از دستورالعمل‌های سایر کاندوم‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال:

  • ابتدا کاندوم را به تعداد موردنظر خود از بسته خارج کنید.
  • حال بایستی آن را از بسته موردنظر خارج کرده و سپس سمت مناسب آن را پیدا کنید.
  • در نهایت بایستی در زمان مناسب، کاندوم را بر روی عضو موردنظر از قسمت بالا تا پایین کامل بکشید.
  • توجه کنید که کاندوم خراب، تاریخ گذشته و یا مشکل دیگری نداشته باشید.
طریقه استفاده کاندوم گودلایف
چگونگی استفاده از کاندوم goodlife

طرز استفاده کاندوم برقی

بسته به کیفیت و سطح انتظاری که افراد برای رابطه جنسی خود دارند، می‌توانند از وسایل مختلفی برای بیشتر کردن آن استفاده کنند. یکی از این راه‌ها، استفاده از کاندوم برقی است که در این حالت باید بدانید که کاندوم برقی، یک کاندوم یا پوشش مانند سایر کاندوم‌ها نیست بلکه به صورت یک حلقه است که بر روی آلت مرد قرار گرفته و با ایجاد حرکات و لرزش‌های ویبره‌ای، میل جنسی و لذت را بیشتر می‌کند. جنس این نوع از کاندوم‌ها از لاتکس یا سیلیکون است و می‌تواند با قابلیت بالای انعطاف پذیری که دارد، برای هر سایز و آلت تناسلی مناسب باشد.

در مورد طرز استفاده از کاندوم برقی هم باید گفت این نوع کاندوم را می‌توانید به همراه سایر کاندوم‌ها، ژل‌ها و اسپری‌ها استفاده کنید. طرز استفاده از کاندوم برقی به شرح زیر است:

  • بهتر است از کاندوم محافظتی هم همراه این کاندوم استفاده کنید. برای اینکار ابتدا کاندوم محافظتی را روی آلت تناسلی خود کشیده، سپس بایستی حلقه‌ای کاندوم برقی را به قسمت گونه در انتهای آلت متصل کنید. در واقع حلقه انتهایی کاندوم محافظتی بین حلقه ویبراتور و بدن شما قرار دارد.
  • در قسمتی از حلقه کاندوم برقی هم یک دکمه است که می‌توانید با آن خاموش و روشن کنید.
  • این نوع کاندوم‌ها می‌توانند چندبار استفاده شوند و از سوی دیگر، بعد از انجام عملیات، بایستی باتری را از آن بیرون آورده و کاندوم را کامل با آب و صابون بشویید. آن را در یک پلاستیک (بعد از خشک شدن کامل) نگهداری کنید.
  • توجه کنید که نباید این نوع کاندوم را در نزدیکی مواد حلال و یا شیمیایی قرار دهید.
  • حتما قبل از رابطه جنسی یا بعد از آن کاندوم را کامل تمیز کنید.
طرز استفاده کاندوم برقی
راهنمای استفاده از کاندوم برقی

طرز استفاده کاندوم اره ماهی

استفاده از کاندوم‌ها در اشکال مختلف می‌تواند انجام گیرد و با توجه به جنسی که دارند، معمولا صدمه نمی‌زنند. این کار باعث افزایش لذت جنسی زنان می‌شود. یکی از این مدل‌ اشکال، اره ماهی است. در این حالت بر روی نوک و گردن کاندوم، برجستگی‌هایی ایجاد می‌شود. نحوه و طرز استفاده کاندوم اره ماهی به شرح زیر است:

  • کاندوم را از بسته درآورید.
  • سمت صحیح آن را تشخیص دهید. در واقع قسمتی که در نوک خار دارد و کمی پایین‌تر به حالت برجستگی و مانند یک حلقه است، قسمت بیرونی و سمت دیگر قسمت درونی است.
  • کاندوم را از نظر سالم و تمیز بودن حتما بررسی کنید.
  • حال بایستی آن را در حالت مناسب عضو، کامل روی آن بپوشانید.
  • فضای انتهایی را رعایت کنید که مخزن کوچک برای ماده روان و منی دارد.

14 کاندوم پرطرفدار + مزایای و معایب آن را در این مقاله مطالعه کنید.

انواع کاندوم پرطرفدار

طرز استفاده از کاندوم فضایی

کاندوم‌های فضایی که یک نمونه از مدل آن را در قسمت قبل توضیح دادیم، کاندوم‌هایی هستند که برای آلت مرد طراحی شده و به هدف افزایش لذت جنسی زنان به خصوص در اثر اصطحکاک ایجاد می‌شوند. علت نام فضایی بودن آن را می‌توان اشکال مختلف آن دانست. از جمله مدل‌هایی که برای این نوع از کاندوم‌ها می‌توان بیان کرد بایستی به چرخشی، دکمه دار، طوقی، اره ماهی، شمشمیری اشاره نمود.

در مورد طرز استفاده از کاندوم فضایی می‌توانید همان دستورالعمل کاندوم اره ماهی را دنبال کنید که فرقی با آن نخواهد داشت. استفاده از این نوع کاندوم‌ها را می‌توانید برای غافلگیری و افزایش لذت همسرتان امتحان کنید.

طرز استفاده از اسپری تاخیری

زودانزالی مشکلی است که غالب مردان دارند. از آنجایی که شیوه ارضا شدن مرد و زن باهم متفاوت است، مردان سعی می‌کنند تا با به کارگیری روش‌های مختلف مانند پیشوازی، معاشقه، استفاده از کاندوم‌های بی حسی و یا اسپری تاخیری برای افزایش زمان رابطه جنسی استفاده کنند.

استفاده از اسپری تاخیری نیز یکی از همین راهکارها است که با مسدود کردن مسیرهای انتقال پیام‌های عصبی می‌تواند در تحریک حسی در ناحیه موردنظر دخالت کرده و آن را کم اثر کند. در کنار طرز استفاده از کاندوم می‌توان راجع به طرز صحیح استفاده از  اسپری تاخیری هم گفت:

  • اولین نکته مهم آن است که اسپری را از یک برند معتبر تهیه کنید، تاریخ انقضا و علامت استاندارد آن را چک کنید.
  • اسپری را چندبار تکان دهید.
  • قسمت هدف برای اعمال اسپری تاخیری، همان کلاهک است که لذت جنسی را برای مرد می‌آورد.
  • اسپری کردن بیش از 4 بار را بهتر است انجام ندهید و همچنین بایستی بدانید که بیشتر اعمال کردن آن منجر به بی‌حسی شده و بی تاثیر است.
  • معمولا در حدود 5 – 15 دقیقه زمان نیاز است تا تاثیر بی حسی اعمال شود.
  • قبل از اعمال اسپری، آلت جنسی را تمیز کرده طوریکه مانعی نباشد، سپس اسپری را اعمال کنید.
  • در اعمال کردن اسپری، بایستی دوز مناسبی را پخش کنید که معمولا 3 بار است. اگر در دفعه اول بعد از 5-15 دقیقه تاخیر بی حسی اعمال نشد، می‌توانید دوباره اسپری کرده و دوباره صبر کنید.
  • بعد از اینکه اسپری انجام دادید و بی‌حسی انجام شد، بایستی برای جلوگیری از آغشته شدن مواد آن به قسمت عضو زن، از کاندوم استفاده کنید. در غیر اینصورت قبل از وارد شدن، آلت تناسلی را بشویید.

یکی دیگر از نکاتی که بایستی در استفاده از کاندوم به آن توجه کنید، آلرژی داشتن یا نداشتن نسبت به لاتکس است. آلرژی به لاتکس می‌تواند شرایطی به نام درماتیت تماسی ایجاد کند، به این معنی که بخشی از بدن شما که لاتکس را لمس می‌کند متورم، قرمز و دچار خارش می‌شود. بنابراین در طرز استفاده از کاندوم، از آلرژی آگاه باشید و از کاندوم‌های ساخته شده از مواد جایگزین (مانند پوشش روده بره یا پلی اورتان) استفاده کنید.

طرز استفاده از اسپری تاخیری
طرز استفاده از اسپری تاخیری برای رابطه جنسی

 

خطرات رابطه جنسی بدون کاندوم چیست؟

همان‌طور که می‌دانید در رابطه جنسی مقعدی، واژینال و همچنین دهانی احتمال انتقال بیماری‌های مقاربتی بسیار زیاد است. بنابراین در طول رابطه باید از کاندوم استفاده کنید.

خطر انتقال بیماری‌های مقاربتی

عوارض رابطه جنسی بدون کاندوم بسته به تعداد شریک جنسی و همچنین نوع رابطه شما دارد.

اگر در حین رابطه از کاندوم استفاده کنید، احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند ‏HIV، کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس و انواع خاصی از هپاتیت کاهش پیدا می‌کند.

کاندوم باعث می‌شود که یک لایه فیزیکی ایجاد شود و به جلوگیری از این بیماری‌ها بسیار مؤثر است. رابطه جنسی بدون کاندوم این لایه محافظ را ندارد. اگر شما عزیزان رابطه جنسی بدون کاندوم داشته باشید، به احتمال زیاد ویروس اچ آی وی وارد بدن و سپس خون شما می‌شود. به این دلیل که پوشش مقعد ممکن است در معرض پارگی قرار بگیرد. احتمال انتقال بیماری‌های مقاربتی در رابطه جنسی دهانی بدون کاندوم کمی پایین‌تر نسبت به رابطه مقعدی دارد اگر فردی که رابطه دهانی برقرار می‌کند دچار خونریزی لثه و یا زخم‌های دهانی باشد احتمال انتقال اچ آی وی در این افراد بسیار بالاست.

 خطر ایجاد بارداری‌های ناخواسته

زوج‌هایی که برای رابطه جنسی از کاندوم استفاده نمی‌کنند، در معرض خطر بارداری قرار دارند. برخی از آن‌ها گزارش کرده‌اند که مبتلا به بارداری‌های ناخواسته شده‌اند.

شما عزیزان باید بدانید که قرص‌های ضدبارداری مانع از انتقال بیماری‌های مقاربتی نمی‌شود. تنها راه شما برای پیشگیری از این بیماری‌ها استفاده از کاندوم است.

نکته:

توجه کنید اگر همزمان رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی دارید، برای هر بخش از کاندوم جدید استفاده کنید.

 

آیا بیماری‌های مقاربتی علائم خاصی دارد؟!

اگر از لحاظ جنسی فعال هستید با همسر و یا شریک جنسی خود رابطه دارید، باید بدانید که بسیاری از بیماری‌های مقاربتی دارای هیچ‌گونه علائمی نیستند! به ویژه ویروس پاپیلومای انسانی بسیار متداول است‌. شما با استفاده از کاندوم می‌توانید از انتقال این بیماری‌ها پیشگیری کنید.

 

رابطه جنسی با کاندوم و تضمین سلامتی

برخی از افراد بر این باورند که رابطه جنسی با کاندوم باعث می‌شود که از صمیمیت آن‌ها کاسته شود. فرد مقابل احساس می‌کند که به او اعتماد ندارید، درصورتی‌که چنین نیست! شما عزیزان باید به کاندوم به عنوان تضمینی برای سلامتی  شریک زندگی و خودتان نگاه کنید. از روش‌های دیگر شما می‌توانید رابطه جنسی بهتر و صمیمیت بیشتری ایجاد کنید و نیازی به رابطه جنسی بدون کاندوم نیست. زیرا همان‌طور که بیان شد هرگونه سهل‌انگاری در روابط جنسی تهدیدکننده سلامتی شما خواهد بود‌.

 

ایجاد توافق دوطرفه در استفاده از کاندوم

شما و شریک جنسی خود باید هر دوتا با هم موافق استفاده از کاندوم باشید‌‌. بدون هیچ استرس و اضطرابی در کمال آرامش از آن استفاده کنید. اگر یکی از طرفین به رابطه جنسی بدون کاندوم علاقه دارد او را تشویق کنید تا در مورد انتقال بیماری‌های مقاربتی مطالعات خودش را تکمیل کند. البته شما عزیزان می‌توانید آزمایشات مربوط به بیماری‌های مقاربتی را انجام داده تا از سلامت خود و شریک جنسی‌تان اطلاع پیدا کنید‌، در این صورت می‌توانید رابطه جنسی بدون کاندوم داشته باشید. درواقع شما باید یک تست کامل در مورد بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک، سیفلیس، ایدز، تبخال تناسلی و کلامیدیا انجام دهید‌. شما عزیزان باید بدانید که بیماری‌های مقاربتی قابل شناسایی توسط افراد نیستند و تشخیص آن باید از طریق آزمایش صورت بگیرد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 21

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا