تغذیه سالم

خواص جو دوسر چیست؟ دستور‌العمل پخت آن مرحله به مرحله

خواص جو دوسر برای پوست + لاغری + کودکان + مادران باردار + قلب و ...

لیست مطالب این مقاله

بلغور جو دوسر غلاتی سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است؛ به همین دلیل است که نه تنها به دلیل تمام مواد مغذی که در اختیار بدن قرار می‌دهد، بلکه به دلیل احساس سیری که در بدن ایجاد می‌کند، به عنوان صبحانه ایده‌آل شناخته می‌شود. جو دوسرها یکی از سالم‌ترین غلات روی زمین هستند. خواص جو دوسر بسیار زیاد است. آنها یک غلات کامل بدون گلوتن و منبع عالی ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مهم هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که جو و بلغور جو دوسر فواید زیادی برای سلامتی دارند. این موارد شامل کاهش وزن، کاهش سطح قند خون و کاهش خطر بیماری قلبی است. در این مقاله قصد داریم درباره خواص جو دوسر بیشتر صحبت کنیم. پس با این مقاله جوان ایرانی همراه باشید.

جو و جو دوسر چیست؟

خواص جو دوسر

جو یک غذای غلات کامل است که با نام علمی Avena sativa شناخته می‌شود. بلغور جو دوسر، سالم‌ترین و کامل‌ترین شکل جو است. به همین دلیل، اکثر مردم بلغور جو دوسر را مصرف می‌کنند.

جوهای فوری، پر فرآوری شده‌ترین انواع جو دوسر هستند. در حالی که کم‌ترین زمان برای پختن آنها نیاز است، ممکن است بافت آن نرم باشد. جو را معمولاً برای صبحانه به عنوان بلغور جو دوسر مصرف می‌کنند که از جوشاندن جو در آب یا شیر تهیه می‌شود. جو دوسر اغلب به عنوان فرنی شناخته می‌شود. آنها همچنین اغلب در کلوچه‌ها، میله‌های گرانولا، کوکی‌ها و سایر محصولات پخته شده گنجانده می‌شوند.

انواع جو دوسر

خواص جو دوسر

جو دوسر بر اساس نحوه فرآوری آن به اشکال مختلف موجود است. لیست زیر انواع جو دو سر را به ترتیب کم‌ترین تا بیشترین فرآوری نشان می‌دهد. اگرچه محتوای تغذیه‌ای بین جو دو سر برش فولادی و جوی فوری نسبتاً مشابه است، اما تأثیر آنها بر قند خون یکسان نیست. جوی‌هایی که کمتر فرآوری‌شده‌اند، مانند بلغور یا برش‌های فولادی، معمولاً زمان هضم طولانی‌تری دارند؛ بنابراین شاخص گلیسمی پایین‌تری نسبت به جو دوسر پرک یا فوری دارند.

بلغور جو دوسر

تمام دانه‌های جو دو سر که تمیز شده‌اند و فقط پوسته‌های شل و غیرقابل خوردن آن جدا شده‌اند. غلات و حبوبات حاوی جوانه دست نخورده، آندوسپرم و سبوس هستند.

جو دوسر پرک، که حاوی بیشترین فیبر در غلات است، نیز حذف می‌شود و به عنوان غلات مصرف می‌شود یا به دستور‌العمل‌ها اضافه می‌شود تا محتوای فیبر را افزایش دهد.

استیل کات یا ایرلندی

بلغور جو دو سر که با استفاده از تیغه فولادی به دو یا سه تکه کوچکتر بریده شده است. هرچه اندازه قطعات بزرگتر باشد، پختن آنها بیشتر طول می‌کشد.

جو دوسر اسکاتلندی

بلغور جو دو سر که با سنگ آسیاب شده که در وعده غذایی استفاده می‌شود؛ بافت فرنی مانندی در هنگام پخت ایجاد می‌کند.

سریع یا فوری

بلغور جو دو سر که مدت طولانی‌تری بخار پز می‌شود و به قطعات نازک‌‎تری تبدیل می‌شود تا به راحتی آب را جذب کرده و خیلی سریع بپزد. توجه داشته باشید که بسیاری از مارک‌های جو دوسر فوری به صورت شیرین یا طعم‌دار عرضه می‌شوند؛ بنابراین حتماً مواد تشکیل‌دهنده را بررسی کنید تا شکر اضافه‌ای نداشته باشند.

خواص جو دوسر پرک

بلغور جو دوسر

جو دوسر پرک سرشار از ویتامین‌های E، B1، B5، B6 است که با اسیدهای چرب امگا 3 سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. آنها همچنین حاوی روی، کلسیم و آهن هستند که به رشد سیستم اسکلتی عضلانی کمک می‌کنند.

یکی دیگر از مزایای جو دوسر پرک این است که حاوی کربوهیدرات‌های آهسته رهش مملو از فیبر و اسیدهای آمینه است. این به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند و کارکرد روده را تسهیل می‌کند و همچنین باعث جذب بهتر کلسترول و کاهش آن به روش‌های طبیعی می‌شود. یک مزیت ثانویه دیگر جو دوسر پرک محتوای فیبر کم  و کاهش اشتها است. درواقع با مصرف جو دوسر پرک احساس سیری به فرد دست می‌دهد. همچنین جو دوسر پرک به دفع چربی و سموم کمک می‌کند.

علاوه بر این، تکه‌های جو دوسر پرک به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی خود که از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند و همچنین فشارخون را کاهش می‌دهد، شناخته شده‌اند.

برای آگاهی از خواص عناب مقاله زیر را مطالعه کنید:

خواص عناب چیست؟

خواص جو دوسر برای هضم

محتوای فیبر موجود در جو دوسر باعث تقویت حرکت روده می‌شود و آن را برای جلوگیری از یبوست و رشد باکتری‌های سالم که به محافظت از روده کمک می‌کند، ایده‌آل می‌کند. هنگامی که جو از مجرای روده عبور می‌کند، مواد زائد مانند صفرا یا کلسترول را جذب می‌کند و اجازه می‌دهد تا از طریق مدفوع دفع شود، این به تصفیه کیسه صفرا و در نتیجه جلوگیری از سنگ و قولنج کمک می‌کند.

خواص جو دوسر برای لاغری

خواص جو دوسر

جو دوسر سرشار از فیبر محلول است. هنگامی که با آب تماس پیدا می‌کند، اندازه آن را افزایش می‌دهد و احساس سیری ایجاد می‌کند. به همین دلیل به افرادی که رژیم لاغری دارند توصیه می‌شود، سیری لازم را برای پرهیز از خوردن بین وعده‌های غذایی و کاهش اضطراب برای خوردن شیرینی‌جات به شما می‌دهد. علاوه بر این، به لطف محتوای سیلیکونی که جو دوسر دارد، خاصیت ادرارآوری دارد، که تولید ادرار را افزایش می‌دهد؛ که برای تصفیه بدن مفید است.

نکته: به مدت 30 دقیقه، 5 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر را برای هر لیوان آب بپزید و در طول روز دو لیوان بنوشید.

برای اطلاع از رژیم کتوژنیک مقاله زیر را مطالعه کنید:

رژیم کتوژنیک چیست؟

خواص جو دوسر برای کلسترول و دیابت

جو دوسر این یک ماده ایده‌آل برای درمان کلسترول است. علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی سالم، نه تنها به کاهش کلسترول کمک می‌کند، بلکه راهی برای جلوگیری از مشکلات قلبی عروقی است. غنی بودن از کربوهیدرات‌های باعث کنترل بیشتر سطح قندخون می‌شود؛ بنابراین مصرف آن به افراد دیابتی توصیه می‌شود. مصرف بلغور جو دوسر در اولین ساعات صبح، با معده خالی و ترجیحاً قبل از ظهر توصیه می‌شود.

خواص جو دوسر برای فشارخون

همه ما می‌دانیم که بیماری قلبی یک مشکل بزرگ در آمریکای شمالی و در سراسر جهان است. یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی غلات کامل (مانند جو دوسر یا نان سبوس‌دار) به اندازه مصرف داروهای ضد فشار خون برای کاهش فشار خون موثر است.

خواص جو دوسر برای سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ، بیماری وحشتناک است و می‌تواند بسیار دردناک باشد. یک مطالعه که توسط محققان بریتانیایی و هلندی گردآوری شد، شواهدی را منتشر کرد که نشان می‌دهد بین افرادی که رژیم غذایی با فیبر بالا (عمدتاً از غلات کامل و غلات مانند جو دوسر) مصرف می‌کنند و خطر ابتلا به سرطان کولورکتال ارتباط وجود دارد. این مطالعه همچنین نزدیک به 2 میلیون نفر را تحت پوشش قرار داد و مشخصاً نشان داد که به ازای هر 10 گرم فیبر اضافی در رژیم غذایی افراد، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال 10 درصد کاهش می‎‌یابد!

خواص جو دوسر برای تثبیت قندخون

خواص جو دوسر

همه ما پس از یک وعده غذایی بزرگ یا صبحانه، یک «افت قند»/ «افت صبحگاهی» را تجربه کرده‌ایم. که با مصرف بلغور جو دوسر، این اتفاق خیلی رخ نمی‌دهد. در نتیجه محتوای بالای فیبر در بلغور جو دوسر، قند آن به آرامی وارد جریان خون می‌شود.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که جو دو سر برش فولادی نسبت به جو فوری تأثیر بیشتری در تثبیت قند خون خواهد داشت؛ زیرا آنها کمتر فرآوری شده و در نتیجه فیبر محلول بیشتری دارند. یکی دیگر از امتیازات اضافه، این است که هضم آن زمان بیشتری می‌برد، شما مدت بیشتری احساس سیری خواهید کرد.

به نظر می‌آید شاخص گلیسمی پایین بلغور جو دوسر یکی از بهترین فواید آن باشد. در واقع، یک مطالعه در مجله تغذیه بالینی اشاره کرد که رژیم غذایی که شاخص گلیسمی پایینی ایجاد می‌کند نسبت به رژیم‌غذایی که شاخص گلیسمی بالایی ایجاد می‌کند می‌تواند موارد قابل توجهی از جمله؛ کاهش مقاومت به انسولین، کاهش شیوع سندرم متابولیک، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع2 و کاهش خطر بیماری عروقی کرونر به همراه داشته باشد.

خواص جو دوسر برای نوزادان

جو دوسر برای نوزادانی که شروع به خوردن غذای جامد کرده‌اند، بدون شک یک انتخاب غذایی عالی است. جو دوسر بسیار مغذی و سرشار از مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای رشد کودک است. جو دوسر فولادی بهترین نوع جو برای سلامت نوزادان است زیرا کمترین فرآوری را دارد.

خواص جو دوسر در دوران بارداری

رژیم غذایی سالم در دوران بارداری برای مادر و جنین بسیار حائز اهمیت است. گنجاندن غذای سالم و غلات کامل مانند جو در رژیم غذایی از بارداری سالم حمایت می‌کند. زنان باردار برای حفظ انرژی در طول روز نیاز به انرژی دارند.

برای اطلاع از روش‌های خانگی کاهش سردرد میگرنی در دوران بارداری مقاله زیر را مطالعه کنید:

درمان میگرن در خانه

خواص جو دوسر برای کودکان

آسم شایع‌ترین بیماری مزمن در کودکان است. آسم درواقع یک اختلال التهابی راه‌های هوایی است. اگرچه همه کودکان علائم یکسانی ندارند، اما بسیاری از آنها سرفه مکرر، خس خس سینه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند.

تحقیقات قدیمی‌تر نشان می‌دهد که برای مثال، معرفی زودهنگام جو دوسر ممکن است در واقع از کودکان در برابر ابتلا به آسم محافظت کند. یک مطالعه گزارش می‌دهد که خوردن جو دوسر به نوزادان قبل از 6 ماهگی با کاهش خطر ابتلا به آسم در دوران کودکی مرتبط است.

خواص جو دوسر برای یبوست

خواص جو دوسر

افراد در هر سن قطعاً یبوست را تجربه می‌کنند. یبوست به حرکات نادر و نامنظم روده اشاره دارد که دفع را دچار مشکل می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که سبوس جو دوسر، ممکن است به رفع یبوست در افراد مسن کمک کند.

نشان داده شد که سبوس جو دوسر علائم گوارشی را کاهش می‌دهد و به هضم غذا در افرادی که مبتلا به کولیت اولسراتیو هستند کمک می‌کند.

با این حال، در حالی که فیبر محلول در جو به طور کلی در برابر یبوست مؤثر است، مشخص شده است که در برابر یبوست ناشی از مواد افیونی مؤثرتر است؛ زیرا بر حرکت روده بزرگ که داروها ممکن است آن را سرکوب کنند، تأثیر نمی‌گذارد.

خواص جو دوسر برای استرس و اضطراب

یکی دیگر از خواص جو دو سر این است که اثر آرام بخشی بر سیستم عصبی مرکزی دارد. درواقع به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B کمپلکس برای کودکان مبتلا به بیش فعالی یا مشکلات کم توجهی نیز مفید است.

نکته: سعی کنید غلات را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. ترجیحاً جو دوسر را جایگزین غلات شیرین کودکان کنید.

خواص جو دوسر برای قلب

جالب است بدانید که هر زمان که بدن از شر کلسترول اضافی خلاص شود، خطر بیماری قلبی یا اختلالات کل سیستم قلبی عروقی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. کلسترول اضافی در بدن می‌تواند در شریان‌های بدن رسوب کند و جریان خون را به اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز مسدود کند. چنین شرایطی می‌تواند منجر به شرایط مرگبار مانند حمله قلبی و سکته شود.

شما می‌توانید با مصرف جو دوسر میزان کلسترول بدن را کاهش دهید و در نتیجه از خطر بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کنید.

خواص جو دوسر برای پوست صورت

اگر به برچسب برخی از لوسیون‌ها یا کرم‌های صورت دقت کنید، احتمالاً بلغور جو دوسر را در آنجا خواهید دید. در مقطعی از تاریخ، شخصی متوجه شد که بلغور جو دوسر چقدر برای پوست‌های خشک، خارش‌دار و تحریک شده عالی است. نشاسته بودن جو دوسر مانعی ایجاد می‌کند که به پوست اجازه می‌دهد رطوبت خود را حفظ کند، در حالی که پوسته فیبری خشن جو دوسر به عنوان یک لایه بردار ملایم عمل می‌کند.

برای انجام مراحل پاکسازی پوست صورت مقاله زیر را مطالعه کنید:

مراحل پاکسازی پوست صورت

خواص جو دوسر برای معده

موسیلاژ موجود در جو دوسر باعث این خاصیت می‌شود. دارای اثر تسکین‌دهنده و همچنین هضم آسان است. علاوه بر این، محتوای فیبر غنی جو دوسر می‌تواند عملکرد گوارشی را با تحریک عملکرد پریستالتیک روده، افزایش ترشح شیره‌های گوارشی و رشد فلور مفید روده بهبود بخشد.

خواص جو دوسر در بدنسازی

خواص جو دوسر

جو دوسر چقدر در انرژی دادن به بدن قبل از تمرینات ورزشی بسیار موثر است. بلغور جو دوسر یک منبع عالی کربوهیدرات و پروتئین است که کالری و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. در مطالعات علمی نشان داده شده است که جو دوسر در صورت مصرف 45 دقیقه تا 1 ساعت قبل از ورزش با شدت متوسط، متابولیسم را تغییر می‌دهد و عملکرد را بهبود می‌بخشد.

کاربردهای خارجی جو دوسر

بلغور جو دوسر

خواص جو فقط به مصرف داخلی محدود نمی‌شود. بلکه می‌توان از آن برای مراقبت از پوست و مو به صورت خارجی نیز استفاده کرد و از تمام فواید آن بهره‌مند شد؛

درمان درماتیت

از جمله خواص آن تسکین خارش است. در هر لیتر آب نصف فنجان بلغور جو دوسر را بجوشانید و کمپرس این آب را روی محل اگزما قرار دهید.

درمان آکنه

با مخلوط کردن 5 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر، 1 قاشق غذاخوری عسل و 2 سفیده تخم‌مرغ، ماسک درست کنید. آن را به مدت 30 دقیقه روی صورت خود قرار دهید.

این ترکیب برای از بین بردن لکه‌ها و جوش‌های سرسیاه ایده‌آل است؛ به همین دلیل است که اغلب به عنوان یک ماده در کرم‌ها، شامپوها و ماسک‌ها برای مراقبت از پوست استفاده می‌شود.

درمان دردهای روماتیسمی

کمی بلغور جو دوسر را با سرکه مخلوط کرده و بجوشانید تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس مخلوط به دست آمده را روی محل مورد نظر قرار دهید.

این ترکیب خاصیت ضد التهابی دارد و به کاهش درد مفاصل کمک می‌کند.

کاربردهای آب‌جو

بلغور جو دوسر

آب جو را می‌توان با قرار دادن دو قاشق جو دو سر در یک لیتر آب تهیه کرد. این مخلوط حدود پنج دقیقه جوشانده می‎شود سپس با دقت صاف می‌شود. سپس می‌توان آن را در طول روز مصرف کرد.

آب جو دوسر اثر تثبیت‌کننده و تقویت‌کننده سیستم عصبی دارد. همچنین مصرف آن ممکن است در موارد فشار خون شریانی و عصبی مفید باشد.

تفاوت جو و جو دوسر

بلغور جو دوسر

جو (barley) و جو دوسر (oat) دو گیاه کاملاً متفاوت هستند. که هم از حیث ارزش غذایی تفاوت دارند و هم از نظر طعم، بافت و ظاهر فرق می‌کنند. دانه‌های جو دوسر کشیده و باریک هستند. این در حالی است که دانه‌های جو کوتاه‌تر بوده و در میانه برآمدگی دارند. گیاه جو دوسر بلندتر از جو است و دانه‌ها در غلاف دو شاخه رشد می‌کنند ولی دانه‌های جو به صورت خوشه‌ای می‌رویند.

همانطور که بیان شد ارزش غذایی و نحوه مصرف جو با جو دوسر متفاوت است. به طور کلی جو دوسر بسیار مغذی است و ازجمله غلات کاملاً سالم به حساب می‌آید؛ به همین دلیل در وعده صبحانه، استفاده گسترده و متنوعی دارد.

در مقایسه با جو دوسر، جو در برخی از زمینه‌ها از جو دوسر کامل‌تر است. برای مثال هردو این غلات سرشار از پروتئین هستند، حال اینکه میزان پروتئینی که در جو وجود دارد دو برابر همان مقدار از جو دوسر است. همین قضیه در مقدار فیبر این دو غله نیز وجود دارد. فیبری که در جو وجود دارد سلامت دستگاه گوارش را تضمین می‌کند، البته جو دوسر نیز حاوی فیبر است اما میزان آن به نسبت جو کمتر به نظر می‌رسد.

همچنین نحوه و میزان مصرف جو با جو دوسر در انسان‌ها تفاوت دارد. مردم ترجیح می‌دهند جو دوسر را به‌صورت پرک در وعده صبحانه مصرف کنند چراکه مقوی و مغذی است و انرژی و پروتئین بدن را برای شروع روز تأمین می‌کند؛ اما مصرف جو در بین مردم بیشتر به‌صورت جزئی از خورشت یا سوپ جو بوده که به نسبت مصرف جو دوسر کمتر است.

خواص جو دوسر با شیر

خواص جو دوسر

فواید جو دوسر با شیر بسیار زیاد است. زیرا شیر سرشار از چربی، کلسیم و ویتامین D است که مکمل مواد مغذی جو دوسر است. بنابراین جو پخته شده در شیر نسبت به جوی پخته شده در آب مزایایی دارد. شیر دارای چربی، کلسیم و ویتامین D است که معمولاً در جو فرآوری شده وجود ندارد. علاوه بر طعم دادن، به سلامت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها نیز کمک می‌کند. در اینجا قصد داریم به فواید جو با شیر بپردازیم.

مناسب برای سیستم گوارش

بتا گلوکان جزئی است که به مقدار زیاد در جو دوسر یافت می‌شود. این جزء به شکل محلول یا خمیر نازک دیواره‌های دستگاه گوارش را می‌پوشاند. باکتری‌های خوبی که در معده زندگی می‌کنند برای زنده ماندن از آن تغذیه می‌کنند. شیر همچنین حاوی بسیاری از باکتری‌های مفید است که می‌تواند ایمنی بدن را تقویت کرده و سیستم گوارشی را سالم نگه دارد.

مناسب برای جلوگیری از سرطان

خوردن یک کاسه جو دوسر برای صبحانه می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به سرطان کمک کند. به خصوص آن‌هایی که به دلیل نوسانات سطح هورمون ایجاد می‌شوند مانند سرطان تخمدان، سینه و پروستات را می‌توان با مصرف بلغور جو دوسر کنترل کرد. لیگنان ترکیب موجود در جو دوسر است که مسئول این خواص ضد سرطانی است؛ زیرا سطح هورمونی متعادلی را حفظ می‌کند.

مناسب برای کودکان نوپا و مادران باردار

برای بچه‌هایی که تازه شروع به خوردن جامدات کرده‌اند، جو با شیر یک وعده غذایی سالم است. همچنین می‌توانید میوه‌های تازه را به ترکیب جو دوسر با شیراضافه کنید تا به کودکان طعمی دلپذیر بدهد. این ترکیب حاوی تمام مواد مغذی است که برای رشد و تکامل طبیعی کودک ضروری است. نه تنها برای نوزادان، مادران باردار و همچنین مادران شیرده، بلغور جو دوسر به شدت توصیه می‌شود.

دارای فیبر بالا

شیر جو دو برابر شیر گاو فیبر رژیمی دارد و این یک انتخاب عالی برای افزودن فیبر به رژیم غذایی برای سلامت روده و عملکردهای گوارشی است. به طور خاص، بتا گلوکان، یک فیبر محلول، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، مصرف منظم آن می‌تواند از عفونت جلوگیری کند و توانایی بدن برای بهبود طبیعی خود را بهبود می‌بخشد.

سرشار از ویتامین

شیر جو دوسر حاوی ویتامین B تیامین و فولات است که از تجزیه کربوهیدرات‌ها (تیامین) برای انرژی و عملکرد طبیعی گلبول‌های قرمز (فولات) حمایت می‌کند.

بدون کلسترول

شیر جو دوسر یک محصول بدون لبنیات، حاوی کلسترول صفر است، مصرف منظم آن حتی ممکن است کلسترول بد (LDL) خون را کاهش دهد. کلسترول بیش از حد باعث افزایش LDL یا لیپوپروتئین‌های کم چگالی در شریان‌ها می‌شود که منجر به تصلب شرایین، پیش‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. بنابراین، به ازای هر وعده شیر معمولی که با شیر جو دوسر جایگزین می‌کنید، میزان کلسترول روزانه خود را 24 میلی‌گرم کاهش می‌دهید.

تنظیم‌کننده سطح قندخون

بتا گلوکان، فیبر محلول، جذب کربوهیدرات‌ها را در روده کاهش می‌دهد و قند را کندتر و پایدارتر به جریان خون می‌رساند. یک انتخاب عالی و بسیار سالم برای بیماران دیابتی نوع 2 است که به دنبال کمک به تنظیم قند خون خود هستند.

تقویت‌کننده استخوان

مواد معدنی پتاسیم، منیزیم و روی همگی در این شیر گیاهی فوق‌العاده گنجانده شده است. هر سه ماده معدنی ذکر شده برای تقویت و تشکیل استخوان‌های سالم مهم هستند.

سوالات متداول

خواص جو دوسر

آیا خوردن جو دوسر با شیر اشکالی ندارد؟

خیر؛ جو دوسر یک صبحانه یا میان‌وعده سریع، آسان و خوشمزه است. استفاده از جو دوسر با شیر، راهی عالی برای افزودن کلسیم و پروتئین به رژیم غذایی است.

آیا جو دوسر با شیر باعث افزایش وزن می‌شود؟

مصرف جو دوسر با شیر نسبت به مصرف جو دوسر با آب کالری بیشتری به بدن وارد می‌کند. یک فنجان بلغور جو دوسر پخته شده با آب فقط 159 کالری دارد درحالی که اگر آن را با شیر کامل درست کنید  کالری دریافتی خود را تقریبا دو برابر خواهید کرد.

آیا جو با شیر برای کاهش وزن مفید است؟

بله؛ جو دوسر با شیر برای کاهش وزن مفید است زیرا نوشیدنی کم چرب، کم قند و کم کالری است.

آیا شیر جو دوسر برای پوست مفید است؟

جو دوسر با شیر یک آنتی‌اکسیدان عالی است که پوست را از سایش روزانه، اشعه ماوراء بنفش، آلودگی و غیره ترمیم می‌کند. این به نوبه خود با کاهش رنگدانه، خطوط ریز و چین‌و‌چروک پوست شما را درخشان نگه می‌دارد. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش آکنه کمک می‌کند.

جو دوسر با شیر خوب است یا آب؟

بلغور جو دوسر تهیه شده با آب نه تنها طعم کمتری دارد، بلکه قدرت حفظ پروتئین اضافی را که شیر به صبحانه اضافه می‌کند را نیز از دست می‌دهید.

دستورهای پخت جو دوسر

بلغور جو دوسر

در اینجا چند ایده برای گنجاندن جو دوسر در رژیم غذایی روزانه را معرفی می‌کنیم؛

اسموتی بلغور جو دو سر وانیلی

مواد لازم:

  • 2 لیوان شیر بدون چربی
  • 2 قاشق غذاخوری جو دوسر
  • مقداری عصاره وانیل

طرز تهیه:

  • تمام مواد را در مخلوط کن بریزید. سعی کنید به مخلوط درست شده شکر اضافه نکنید.
  • می‌توانید کمی دارچین به مخلوط اضافه کنید.
  • نوش‌جان!

کوکی‌های جو دوسر

مواد لازم:

  • 230 گرم جو دوسر پرک
  • 100 گرم آرد
  • 15 گرم شکر قهوه‌ای
  • 1 قاشق چایخوری مایه خمیر
  • کمی نمک
  • 2 عدد تخم‌مرغ
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • 1 قاشق چایخوری عصاره وانیل

طرز تهیه:

  • فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید.
  • گرم پرک جو دو سر، آرد، شکر قهوه‌ای، مایه خمیر و کمی نمک را در ظرفی بریزید. همه مواد را مخلوط کنید.
  • در ظرفی دیگر، تخم‌مرغ، روغن زیتون و عصاره وانیل را بریزید. همه چیز را به مواد خشک اضافه کنید و با کفگیر مخلوط کنید.
  • وقتی مخلوط یکدست شد، دایره‌هایی درست کنید و صاف کنید، روی سینی فر قرار دهید و حدود 15 دقیقه یا تا زمانی که طلایی رنگ شوند، بگذارید بپزد.
  • نوش‌جان!

پنکیک بلغور جو دوسر

مواد لازم:

  • 2 فنجان آرد
  • 2 قاشق غذاخوری جو دوسر
  • 1 قاشق چایخوری عسل
  • ½ قاشق چایخوری بیکینگ پودر
  • 1 قاشق چایخوری نمک
  • ½ موز
  • 1 قاشق چایخوری عصاره وانیل
  • 1 فنجان شیر

طرز تهیه:

  • آرد، جو دوسر، عسل، بیکینگ پودر، نمک، موز، عصاره وانیل و شیر را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید و بگذارید به خوبی یکدست شود.
  • کمی کره در تابه بریزید و یک قاشق غذاخوری از مخلوط را در تابه بریزید و یک طرف و سپس طرف دیگر را به خوبی بگذارید بپزد.
  • پنکیک بلغور جو دوسر را گرم سرو کنید.
  • نوش‌جان!

برای اطلاع از غذاهای رژیمی با گوشت، سبزیجات و باشگاهی و لاغرکننده مقاله زیر را مطالعه کنید:

لیست غذاهای رژیمی ایرانی

سخن آخر

در نهایت، مهم است که بدانید که انواع مختلفی از جو دوسر وجود دارد. بلغور جو دوسر فوری، سبوس جو دوسر، جو دوسر پرک، جو دوسر فولادی، بلغور جو دوسر و غیره. به طور کلی طعم همه آنها کاملاً متفاوت است و همچنین ارزش غذایی و زمان پخت متفاوتی دارند. اغلب، جو دو سر برش فولادی برای فواید سلامتی توصیه می‌شود؛ زیرا سرشار از پروتئین، آهن و فیبر بیشتری است؛ بنابراین زمان هضم طولانی‌تری دارد. به همین دلیل برای مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید. همچنین همانطور که بیان شد خواص جو دوسر بسیار زیاد است. از جمله می‌توان به؛ خواص جو دوسر برای لاغری، فشارخون، یبوست، پوست، قلب و استرس و اضطراب اشاره کرد.

اگر سؤال و یا تجربه‌ای درباره خواص جو دوسر دارید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 20

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا