بیماری‌ها و راه درمان

۱۸ درمان خانگی میگرن + کاهش سردرد میگرنی در بارداری

علائم + درمان‌های خانگی میگرن: چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درد ناشی از حملات میگرنی مانند سردردهای معمولی نیست و ممکن است حالت تهوع، حساسیت به نور و صدا و سایر نشانه‌هایی که در ادامه بحث می‌شود را داشته باشید. در این مطلب از جوان ایرانی برای شما عزیزان، علائم و سپس بهترین راهکارهای درمان میگرن در خانه را معرفی می‌کنیم. روش‌های بدون دارو و خانگی از ایجاد این نوع دردسر پیشگیری کرده و یا علائم آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

علائم میگرن

طی تحقیقات انجام‌شده، میگرن یک بیماری عصبی بوده و یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان است. این نوع سردرد گاهی مزمن شده و بر عملکرد فرد در زندگی تأثیر می‌گذارد.

علائم میگرن شامل:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • بی‌حس شدن دست و پا
  • حساسیت به نور، صدا و بو

در ادامه درمان‌های خانگی میگرن را با هم بررسی می‌کنیم.

درمان میگرن در خانه

در این بخش از مجله جوان ایرانی راهکارهای خانگی برای پیشگیری و یا کاهش علائم میگرن را برای شما عزیزان بیان می‌کنیم. البته توجه کنید در برخی از مواقع حملات میگرنی نیاز به داروهای بدون نسخه و یا با نسخه دارد که در این صورت باید حتماً تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

۱. استفاده از کمپرس گرم یا سرد

طبق تجربه‌های بسیاری از افراد، اگر کیسه یخ را روی گردن، پیشانی و یا پوست سر قرار دهید، درد ناشی از میگرن کاهش می‌یابد. البته این مورد ممکن است به دلیل کاهش جریان خون، درد شما تسکین پیدا کند. برخی از افراد با کمپرس گرم نیز بهتر می‌شوند، ولی باید دقت کنید اگر مشکلات پوستی، اختلال در گردش خون و یا دیابت دارید از دمای شدید پرهیز کنید.

۲. به‌موقع ورزش کنید

ورزش کردن نه‌تنها باعث کاهش استرس و خواب بهتر و راحت‌تر شما می‌شود، بلکه باعث پیشگیری از سردردهای میگرنی نیز خواهد شد. ولی اگر میگرن شما شروع‌شده، دیگر ورزش نکنید زیرا باعث آسیب و درد بیشتر می‌شود. وقتی‌که خوب شدید و به بهبودی کامل دست‌یافتید، می‌توانید روزانه یک زمان خاصی را برای ورزش اختصاص دهید.

۳. ماساژ عضلات گردن و شانه‌ها

شما عزیزان باید بدانید که ماساژ علاوه بر اینکه باعث کاهش استرس می‌شود، برای تسکین دردهای ناشی از میگرن نیز بسیار مفید است. عضلات گردن و شانه‌ها را بیشتر ماساژ دهید تا تأثیر آن را ببینید. گاهی برخی از افراد از یک ماساژور حرفه‌ای برای تسکین سردردهای میگرنی بهره می‌برند.

۴. خواب کافی داشته باشید

سعی کنید هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابید. طی تحقیقات انجام‌شده توسط مجله جوان ایرانی، داشتن خواب راحت و کافی به پیشگیری از دردهای میگرنی کمک می‌کند. در طول روز نیز ساعت مشخصی به رختخواب بروید و ساعت مشخصی بیدار شوید.‌ اگر خوابتان نمی‌برد می‌توانید چشمای خودتان را ببندید تا کمی استراحت کرده باشید.

در آخر شب فعالیت سنگین انجام ندهید تا در شب بتوانید خواب راحت‌تری داشته باشید. نیکوتین، الکل، کافئین و وعده‌های غذایی سنگین خواب شبانه را مختل می‌کند‌. در طی روز نیز بیش از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نخوابید، زیرا باعث می‌شود شب، به‌سختی خوابتان ببرد.

۵. یوگا انجام دهید

درسته ورزش‌هایی که باعث تغییر ضربان قلب و یا فعالیت بهتر آن می‌شود در برخی از افراد باعث تشدید میگرن می‌شود، ولی بسیار دیده‌شده که افراد توسط یوگا با حرکات آهسته حملات میگرنی آن‌ها کاهش پیدا کرده است.

۶. وزن خود را کاهش دهید

هرچند تحقیقات بیشتری نیاز است برای اینکه مشخص شود، ارتباط بین چاقی و میگرن چگونه است، ولی بر طبق تجربیات افراد اضافه‌وزن خطر ابتلا به میگرن را افزایش می‌دهد. درواقع افرادی که وزن اضافی دارند، بیشتر مبتلا می‌شوند و مدت‌زمان درگیری آن‌ها با این سردرد نیز طولانی‌تر است، همچنین خطر سردردهای مزمن در افراد چاق بیشتر است. در این راستا افرادی که وزن کم کرده‌اند، تعداد دفعات ابتلا به میگرن در آن‌ها کاهش‌یافته، حتی افرادی که جراحی چاقی برای کاهش وزن انجام داده‌اند، بعد از ۶ ماه روزهای کمتری با میگرن درگیر بوده‌اند. بنابراین رژیم غذایی و ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. دوچرخه‌سواری، شنا و پیاده‌روی معمولاً انتخاب‌های خوبی هستند. اما سعی کنید ورزش را به‌تدریج و آهسته انجام دهید، زیرا اگر بسیار شدید باشد باعث میگرن می‌شود.

۷. استفاده از طب سوزنی

همان‌طور که می‌دانید در طب سوزنی، سوزن‌های بسیار نازک را در بخش‌های خاصی از پوست وارد می‌کنند. برخی از تحقیقات نشان داده که این روش باعث کاهش علائم سردردهای میگرنی می‌شود.

۸. به‌کارگیری طب فشاری

برای بهبود حالت تهوع و درد ناشی از میگرن، می‌توانید آن بخش‌هایی از بدن خود که باعث تسکین علائم می‌شود را با انگشتان دست فشار دهید‌. درواقع اعمال فشار به قسمت‌های خاصی از بدن و تحریک آن نقاط، باعث کاهش درد و همچنین کاهش تنش عضلانی می‌شود.

۹. داروهای بدون نسخه

شما می‌توانید از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و یا استامینوفن برای تسکین درد ناشی از میگرن استفاده کنید. همچنین داروهای میگرنی که نیاز به نسخه پزشک ندارند را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید که در آن‌ها ترکیبی از مسکن‌ها به‌کاررفته است.

اگر با مسکن‌های بدون نسخه بهتر می‌شوید، پس صبر نکنید تا علائم شدیدتر و یا سردرد بدتر شود، در همان نشانه‌های اولیه بیماری، دارو را مصرف کنید. دقت کنید مسکن‌های محلول که در آب حل می‌شوند به دلیل سرعت ‌بالای جذب آن‌ها برای تسکین دردهای میگرنی گزینه‌ی بهتری است.

اگر حالت تهوع شما به حدی است که نمی‌توانید مسکن‌ها را قورت دهید، از شیاف‌های مسکن استفاده کنید.

۱۰. کمی مصرف کافئین

همان‌طور که می‌دانید کافئین در قهوه، چای و یا برخی از نوشیدنی‌ها وجود دارد و می‌تواند تسکین‌دهنده برای دردهای میگرنی باشد، همچنین باعث می‌شود تا برخی از داروهای میگرن زودتر جذب شود. ولی سعی کنید به مصرف کافئین وابسته نشوید زیرا در موارد شدید باعث سردردهای بیشتر و خستگی می‌شود‌.

۱۱. رفتن به اتاق تاریک و ساکت

صداهای بلند و نور شدید ممکن است سردرد شما را بدتر کند‌‌‌. برای سرعت بخشیدن به بهبودی درد ناشی از میگرن در یک اتاق تاریک بدون سروصدا قرار بگیرید. ممکن است این شرایط باعث آرامش شما شده، درنتیجه بهتر شوید.

۱۲. مصرف منیزیم

منیزیم در غلات، آجیل، دانه‌های آفتاب‌گردان، کنجد، بلغور جو دوسر، تخم‌مرغ، شیر و سبزی‌های سبز تیره یافت می‌شود. تحقیقات بسیاری نشان داده که این ماده معدنی باعث پیشگیری از میگرن می‌شود، ولی دقت کنید قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید. همچنین باید بدانید هنگامی‌که سردرد شما شروع شد، مصرف منیزیم کمکی به بهبود آن نمی‌کند.

۱۳. محرک‌های ایجاد میگرن را شناسایی کنید

برخی از شرایط هستند که باعث ایجاد میگرن می‌شوند. شما باید این شرایط و محرک‌ها را شناسایی و از آن‌ها اجتناب کنید. به‌عنوان‌مثال برخی از غذاها محرک هستند، پنیر کهنه، شراب قرمز، گوشت‌های فرآوری شده و همچنین بوهای شدید، نورهای زیاد و شدید، ماندن در ارتفاعات بالا باعث ایجاد میگرن می‌شوند که شما عزیزان باید از این موارد دوری کنید.

گاهی اوقات بستنی و یا نوشیدنی‌هایی که بسیار سرد هستند، باعث سردردهای میگرنی می‌شوند. همچنین ممکن است غذاهای فرآوری شده، میوه‌های خشک، محصولات لبنی مانند دوغ، خامه، ماست و مواردی از این قبیل باعث دردسر بیشتر شما شود. شما عزیزان باید این موارد را تشخیص بدهید و تا جای ممکن از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

حال شاید این سؤال برای شما ایجاد شود که از کجا بفهمیم چه نوع خوراکی یا محرکی باعث سردرد میگرنی می‌شود؟ شما باید یک دفترچه یادداشت داشته باشید و هر آنچه که می‌خورید را بنویسید تا علت سردرد شما مشخص شود.

به‌طورکلی محرک‌های رایج میگرن شامل موارد زیر است:

  • دوران بارداری
  • زمان قاعدگی
  • دوران یائسگی
  • کمبود خواب
  • فعالیت بدنی شدید
  • فعالیت جنسی
  • مصرف الکل
  • کافئین بیش‌ازحد
  • نور زیاد
  • سروصداهای بلند
  • بوهای قوی و زیاد
  • تغییر آب‌وهوا
  • افزودنی‌های غذایی
  • حذف کردن وعده‌های غذایی
  • غذاهای فراوری‌شده و یا شور
  • پنیرهای کهنه‌شده

۱۴. مصرف ویتامین‌های گروه B

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین برای پیشگیری از میگرن بسیار مفید هست. می‌توانید به‌صورت مکمل آن را مصرف کنید، همچنین در مرغ و ماهی، شیر و پنیر نیز یافت می‌شود.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که کمبود ویتامین B12 دارند احتمال ابتلا به میگرن در آن‌ها بیشتر است. بنابراین این نوع ویتامین را حتماً در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مصرف ویتامین B6 نیز علائم سردردهای میگرنی را کاهش می‌دهد.

شما عزیزان می‌توانید مکمل ب کمپلکس استفاده کنید که هر ۸ گروه ویتامین‌های گروه B را دارا باشد.

۱۵. مصرف ماهی و امگا ۳

بر طبق مطالعات انجام‌شده، رژیم غذایی غنی از ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون می‌تواند شدت سردرد و تعداد این نوع دردهای میگرنی را کاهش دهد. برخی از افراد اعلام کرده‌اند که چون ماهی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است، درنتیجه اثرات ضدالتهابی دارد که باعث کاهش التهاب در مغز می‌شود. به همین دلیل ابتلا به میگرن در این‌گونه افراد با رژیم غذایی سرشار از امگا ۳ کاهش می‌یابد. البته دوز مناسب امگا ۳ هنوز در دست بررسی و تحقیق است.

علت درد، سوزش و داغ شدن قفسه سینه را در این مقاله بخوانید:

درد قفسه سینه

۱۶. مالیدن روغن اسطوخودوس

هرچند در این مورد تحقیقات گسترده‌ای وجود ندارد، ولی استنشاق اسانس اسطوخودوس نه‌تنها درد میگرن را کاهش می‌دهد، بلکه اگر چندین ماه از این اسانس استفاده کنید، حتی از ابتلا به میگرن پیشگیری می‌کند. این روغن را می‌توانید به‌تنهایی استفاده کنید و یا اینکه با روغن حامل رقیق کرده و روی شقیقه‌ها بمالید.

۱۷. مصرف زنجبیل

طی تحقیقات انجام‌شده توسط مجله جوان ایرانی زنجبیل باعث کاهش حالت تهوع در بسیاری از بیماری‌ها ازجمله میگرن می‌شود‌. همچنین در تسکین درد حملات میگرنی نیز تأثیر بسیاری دارد.

۱۸. نوشیدن آب کافی

طبق تجربه بسیاری از افرادی که میگرن دارند، کم‌آبی بدن به‌عنوان یکی از دلایل ایجاد این نوع سردردها است. بنابراین باید آب کافی در طول روز بنوشید، به‌ویژه در هنگام ورزش و روزهای گرم سال حتماً به مقدار لازم آب بنوشید.

آیا درمان‌های خانگی کافی است؟

همراهان گرامی مجله جوان ایرانی باید بدانید که درمان‌های خانگی میگرن همیشه کافی نیستند، اگر این نوع درمان‌های خانگی مؤثر نباشد باید به پزشک مراجعه کنید. برخی از داروهای میگرن، تسکین‌دهنده‌های بسیار خوبی هستند.

داروهایی که برای درمان میگرن به کار می‌رود شامل تریپتان ها مانند سوماتریپتان، زولمی‌تریپتان و ریزاتریپتان است. البته اگر این داروها تأثیر نداشته باشد پزشکان، آلکالوئیدهای ارگوت را تجویز می‌کنند.

مراجعه به پزشک در میگرن

در برخی موارد که میگرن با درمان‌های خانگی بهتر نمی‌شود و یا مبتلا به علائم زیر شدید باید به پزشک مراجعه کنید:

  • درد همراه با بی‌حسی
  • درد همراه با سرگیجه
  • مشکلات شناختی
  • مشکلات در بازو یا پا
  • بدتر شدن هنگام تغییر وضعیت با دراز کشیدن یا نشستن
  • تغییر در شدت و یا کیفیت آن

دقت کنید اگر این علائم همراه با میگرن ایجاد شود، ممکن است نشانه‌های سکته مغزی باشد که باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

درمان میگرن در بارداری

تا جای ممکن در دوران بارداری از سردرد پیشگیری کنید، همچنین قبل از مصرف هرگونه دارویی در دوران بارداری و یا شیردهی حتماً با پزشک مشورت کنید. به‌ویژه در سه‌ماهه اول که اندام‌های جنین در حال شکل‌گیری است.

اکثر درمان‌های خانگی که ذکر شد به‌جز تجویز داروها در دوران بارداری نیز مؤثر است. البته از آنجایی‌که ممکن است در دوران بارداری سطح ویتامین C کاهش یابد، مصرف آب‌لیمو را فراموش نکنید، زیرا باعث دفع سموم از بدن شده و همچنین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و گردش خون را بهبود می‌بخشد. شما عزیزان می‌توانید مقداری زنجبیل را رنده کرده با نصف لیمو و همچنین یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و میل کنید.

خلاصه:

در برخی موارد میگرن ممکن است زندگی شما را مختل کند، ولی با انجام درمان‌ها و فعالیت‌هایی که در این مطلب از جوان ایرانی ذکر شد، می‌توان از سردردهای میگرنی پیشگیری کرد و یا علائم و شدت آن را کاهش داد. همچنین در سردردهای شدید، می‌توان از درمان‌های پزشکی در کنار درمان‌های خانگی استفاده کرد. هرچند درمان میگرن در خانه عوارض جانبی ندارد و معمولاً بی‌خطر شناخته می‌شود، ولی بهتر است که قبل از انجام این فعالیت‌ها با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

اگر سؤال و یا پیشنهادی دارید، در انتهای مقاله بخش دیدگاه نظر خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا