بهداشت و سلامت

۱۶ خاصیت روغن آرگان + عوارض احتمالی و نحوه استفاده از آن

استفاده از روغن آرگان و نقش آن در سلامتی بدن

روغن آرگان سرشار از ترکیبات ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی است. این نوع روغن، سالیان زیادی است که برای مصارف مختلف اعم از آشپزی، آرایشی و دارویی استفاده می‌شود. در این مطلب از جوان ایرانی به کاربرد و خواص روغن آرگان می‌پردازیم. برخی از موارد، شاید به‌طورقطع تأثیر این نوع روغن نباشد، ولی اکثر مردم پس از استفاده از آن به بهبودی رسیدند و ما آن‌ها را نیز بیان می‌کنیم.

خواص روغن ارگان چیست؟ (۱۶ مورد)

شما عزیزان باید بدانید با وجود تمام فواید این روغن، مهم‌ترین خواص آن مراقبت از مو و درمان مشکلات پوستی است. به همین دلیل امروزه در صنایع آرایشی استفاده فراوانی دارد. در ادامه به بررسی خواص مهم آن می‌پردازیم:

۱. محافظت از آسیب‌های اشعه خورشید

مصرف روغن آرگان به‌صورت مکمل و خوراکی و همچنین به‌صورت موضعی برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید بسیار مفید و کاربردی هست. این نوع روغن حتی باعث پیشگیری از سرطان پوست از جمله ملانوما می‌شود.

۲. درمان ترک‌های لب

با توجه به ویتامین‌های A و E موجود در روغن آرگان، نقش یک نرم‌کننده و مرطوب‌کننده را برای لب‌های شما دارد. بنابراین اگر لب‌های شما پوسته‌پوسته‌شده و یا ترک خورده است، می‌توانید شب‌ها این نوع روغن را به لب‌های خود بمالید تا هیدراتاسیون و رطوبت را برای لب‌های شما فراهم کند.

۳. مرطوب کردن پوست و مو

به‌طورکلی روغن آرگان داری ویتامین‌ها و ترکیباتی هست که برای مراقبت از پوست، مو و ناخن به‌طور موضعی و خوراکی كاربرد دارد.

اسیدهای اولئیک و لینولئیک موجود در روغن آرگان، باعث حفظ سلامت و رطوبت پوست و مو می‌شود. به‌عنوان ماسک آب‌رسان نیز می‌توان برای موهای آسیب‌دیده به کار برد. همچنین پوست را شاداب کرده و دارای خواص ضد چین و چروک‌های پوستی است.

۴. پیشگیری از پیری پوست

روغن آرگان برای مراقبت از پوست بسیار مفید است. این نوع روغن اگر در رژیم غذایی قرار داده شود، التهاب را کاهش داده و درنتیجه مانع پیری می‌شود. همچنین اگر مستقیم روی پوست استفاده شود نیز باعث کاهش علائم پیری پوست می‌شود.

بیماری‌های التهابی پوست و عفونت‌های پوستی را درمان می‌کند‌. درواقع این روغن باعث درمان بافت پوست می‌شود. البته در این مورد تحقیقات بیشتری نیاز است.

۵. درمان جوش‌های پوستی در برخی موارد

اگر جوش و یا آکنه‌های پوستی ناشی از خشکی پوست و یا تحریک بدن باشد، روغن آرگان برای درمان آن مؤثر است. ولی اگر این آکنه‌ها به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده باشد، این نوع روغن تأثیر چندانی برای درمان ندارد.

البته بیشتر تحقیقات، نشان‌دهنده این است که روغن آرگان قرمزی و یا تحریک ناشی از آکنه را بهبود می‌دهد و خود آکنه‌ها همچنان باقی می‌مانند.

۶. کاهش التهاب دور چشم

روغن آرگان به‌منظور کاهش پف و التهاب دور چشم نیز کاربرد فراوانی دارد. چند قطره از آن را به پلک بالا و پایین بمالید و با حرکات دایره‌ای بسیار آهسته ماساژ دهید.

۷. حفظ رنگ طبیعی مو

اگر روزانه چندین قطره از روغن آرگان را به موهای خود بمالید، رنگ طبیعی آن حفظ شده و مانع تغییر رنگ مو براثر پیری و سایر عوامل محیطی می‌شود‌. پس اگر به رنگ موهای خود اهمیت می‌دهید تا دیر نشده از این روغن استفاده کنید.

۸. رشد سریع‌تر موها

روغن آرگان به تقویت فولیکول‌های مو کمک کرده و باعث افزایش حجم موها می‌شود. بنابراین می‌توانید به پوست سر و ابروی خود بمالید و تأثیر آن را ببینید. البته این مورد طبق گزارش و تجربیات افراد بوده، تحقیق علمی در این مورد که روغن آرگان باعث تقویت مو می‌شود وجود ندارد. ولی آنچه مشخص است به پیشگیری از ریزش و شکستگی مو کمک می‌کند. البته دقت کنید باید آن را خوب روی پوست سر ماساژ دهید. باعث نرمی موهای رنگ‌شده نیز می‌شود.

۹. خاصیت روشن‌کنندگی و محو لکه‌های تیره

اگر دچار هایپرپیگمانتاسیون هستید و یا در اثر تغییرات هورمونی، افزایش سن و همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید، لکه‌های قهوه‌ای روی پوست صورت خود دارید، روغن آرگان بسیار گزینه‌ی مناسبی است و می‌تواند به روشن شدن رنگ پوست شما کمک زیادی کند.

۱۰. درمان طبیعی شوره سر

به دلیل اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های موجود در روغن آرگان پوست سر را آب‌رسانی کرده و مانع از خشکی و خارش می‌شود. درواقع اگر این نوع روغن را با روغن درخت چای مخلوط کنید و به پوست سر بمالید به‌صورت طبیعی باعث درمان شوره سر می‌شود.

خواص روغن درخت چای برای پوست و مو + سایر فواید آن را بخوانید:

خواص روغن درخت چای

۱۱. تقویت ناخن‌ها و تحریک رشد آن‌ها

اگر ناخن‌های شما ضعیف است و مدام می‌شکند، حتماً از روغن آرگان برای تقویت آن استفاده کنید. دو تا سه بار در روز چند قطره از این روغن را به ناخن‌های خود بمالید، باعث تقویت آن‌ها و درنتیجه رشد بهتر می‌شود.

۱۲. تسریع در بهبود زخم

موش‌هایی که سوختگی‌های درجه دوم داشتند، توسط روغن آرگان بهبود یافتند. در این مورد نیز تحقیقات بر روی انسان‌ها نیز نیاز است.

۱۳. پیشگیری از دیابت

بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط مجله جوان ایرانی، روغن آرگان به پیشگیری از دیابت کمک می‌کند.

آزمایش‌هایی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، به این صورتِ که موش‌هایی که قند خون بالا داشتند و یا مقاوم به انسولین بودند، توسط روغن آرگان قند آن‌ها کاهش یافت. البته تحقیقات انسانی در این مورد وجود ندارد.

۱۴. احتمالاً اثر ضد سرطانی دارد

برخی از تحقیقات نشان داده که روغن آرگان تولیدمثل سلول‌های سرطانی را کند می‌کند. البته در این مورد تحقیقات بیشتری نیاز است که به‌طورقطع تعیین کنیم آیا روغن آرگان برای درمان سرطان مفید هست یا خیر.

۱۵. درمان درماتیک آتوپیک

همان‌طور که می‌دانید درماتیک آتوپیک بیماری پوستی بسیار شایع است که باعث خارش و قرمز شدن پوست می‌شود. از روغن آرگان می‌توانید به‌صورت موضعی استفاده کنید تا به تسکین و درمان علائم این بیماری کمک‌ کند.

۱۶. بهبود سلامتی و کنترل کلسترول

با توجه به اینکه روغن آرگان سرشار از ویتامین E هست، بنابراین باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. همچنین اسیدهای چرب موجود در این نوع روغن، کلسترول بد را کاهش داده و باعث افزایش کلسترول خوب می‌شود. به همین دلیل باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود‌.

ترکیبات روغن آرگان

روغن آرگان سرشار از ویتامین E و ملاتونین هست. همچنین حاوی فلانوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که طعم و عطر بی‌نظیری به روغن می‌بخشد.

یک قاشق غذاخوری روغن آرگان خوراکی شامل:

  • کالری: ۷۲
  • چربی: ۸ گرم
  • پروتئین: کمتر از ۱ گرم
  • کربوهیدرات: کمتر از ۱ گرم
  • فیبر: کمتر از ۱ گرم
  • شکر: کمتر از ۱ گرم

طریقه درست نگهداری روغن آرگان

طبق تحقیقات انجام‌شده توسط مجله جوان ایرانی، روغن آرگان را باید در یک جای خنک و به‌دور از نور خورشید نگهداری کرد. اگر در یخچال قرار می‌دهید، قبل از استفاده آن را کمی گرم کنید. همان‌طور که قبلاً گفتیم در یک ظرف شیشه‌ای تیره نگهداری کنید و حتماً آن را در جای تاریک قرار دهید.

تشخیص روغن آرگان اصل

روغن آرگان خوراکی خالص و صد در صد ارگانیک، بدون هر نوع افزودنی هست و بوی ملایم فندق تازه و یا مغزهای گیاهی را دارد، ولی روغن آرگان موضعی هیچ بویی ندارد. کلاً این نوع روغن باید در ظروف شیشه‌ای تیره نگهداری شود، پس اگر دیدید در ظروف پلاستیکی هست بدانید که اصل و‌ خالص نیست و از خرید آن خودداری کنید. همچنین شیشه حاوی روغن را باید از نور خورشید دور نگه دارید، زیرا خواص و اثربخشی آن کم می‌شود.

تشخص روغن آرگان اصل کمی سخت است، بنابراین از مراکز معتبر خریداری کنید و باید بدانید قیمت آن نیز بالا هست.

نحوه استفاده از روغن آرگان

علاوه بر اینکه می‌توانید روغن آرگان را مستقیماً استفاده کنید، در لوسیون، صابون، شامپو و نرم‌کننده‌ها نیز وجود دارد. می‌توانید روی موهای مرطوب و یا خشک بمالید تا باعث کاهش شکستگی و موخوره شود‌. دقت کنید اگر اولین بار است که از این نوع روغن، استفاده می‌کنید از مقدار کم شروع کنید تا ببینید واکنش موهای شما چگونه هست.

فواید روغن دانه انگور برای پوست و مو را در این مطلب بخوانید:

فواید روغن دانه انگور چیست؟

روغن آرگان خالص یا ترکیبات حاوی آن؟

این مورد کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد که روغن آرگان خالص را استفاده کنید و یا ترکیبات حاوی این نوع روغن که در لوسیون‌ها، شامپو و …. است را به کار ببرید. چون در هر دو حالت تأثیر خودش را می‌گذارد، مهم این است که اصل و بدون ناخالصی باشد.

عوارض احتمالی روغن آرگان

همراهان گرامی مجله جوان ایرانی باید بدانید که به‌طورکلی استفاده از روغن آرگان برای مردم بی‌خطر است، ولی برخی از افراد ممکن است دچار عوارض جانبی شوند که در ادامه بررسی می‌کنیم:

تحریک پوست: در برخی از افراد روغن آرگان باعث تحریک پوست و ایجاد آکنه می‌شود‌. افرادی که به آجیل حساسیت دارند، مصرف این نوع روغن علائم آن‌ها را شدیدتر می‌کند. بنابراین اگر اولین بار است که از این روغن استفاده می‌کنید، آن را در یک ناحیه کوچکی از پوست تست کنید تا اگر به آن حساسیت ندارید، مصرف آن را ادامه دهید.

مشکلات گوارشی: برخی از افراد هنگامی‌که روغن آرگان را به‌صورت خوراکی مصرف کنند، دچار مشکلات گوارشی ازجمله اسهال یا حالت تهوع می‌شوند. برخی هم اشتهای خود را از دست می‌دهند و یا دچار نفخ می‌شوند. همچنین با خوردن روغن آرگان ممکن است فرد دچار راش یا آکنه شود.

عوارض شدیدتر مصرف روغن آرگان به‌صورت خوراکی شامل مشکلات در خواب، گیجی، افسردگی، بی‌قراری و همچنین هیجان بیش‌ازحد است.

نکته: اگر چندین هفته هست که از روغن آرگان استفاده می‌کنید ولی تغییری در بهبود وضعیت شما حاصل نشده، حتماً به متخصص مراجعه کنید تا با تجویز دارو در کنار این روغن باعث بهبودی سریع‌تر شما شود.

نکته پایانی

همان‌طور که گفتیم روغن آرگان خالص شما را زیباتر کرده و به کاهش علائم پسوریازیس، اگزما، درماتیت و سایر بیماری‌های پوستی کمک می‌کند. برای اینکه بهتر نتیجه بگیرید باید به‌صورت روزانه مصرف کنید. همچنین باعث تسکین التهاب‌های پوستی می‌شود.

هرگونه سوال و یا پیشنهادی دارید در انتهای مقاله نظر خود را ثبت کنید، تیم پزشکی جوان ایرانی در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود‌‌.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا