تغذیه سالم

خواص روغن درخت چای برای پوست و مو + زگیل تناسلی

تمام خواص روغن درخت چای + تشخیص اصل آن

روغن درخت چای یکی از محصولات مراقبتی است که امروزه بیشتر از قبل نام آن را می‌شنویم. آیا در مورد این محصول اطلاعاتی دارید؟ این روغن بسیار قوی است به‌طوری‌که پژوهش‌های علمی قادر به یافتن بیش از 90 ماده مفید در آن شده‌اند. روغن درخت چای یک روغن ضروری است که می‌تواند برای چندین منظور ازجمله حفظ سلامت پوست، مو و ناخن استفاده شود. علاوه بر مزایای علمی آن، روغن درخت چای در صورت استفاده طبق دستور، ارزان و ایمن است. در این مقاله از مجله جوان ایرانی قصد داریم کاربردهای روزانه روغن درخت چای را موردبحث قرار دهیم و راهنمایی‌هایی را برای استفاده ایمن و مؤثر از آن ارائه دهیم.

موارد استفاده از روغن درخت چای

موارد استفاده روغن درخت چای

روغن درخت چای از برگ‌های melaleuca alternifolia، درختی کوچک بومی کوئینزلند و نیوساوت ولز، استرالیا می‌آید. اگرچه melaleuca alternifolia به‌عنوان درخت چای شناخته می‌شود، نباید آن را با گیاهی که برگ‌هایی تولید می‌کند برای تهیه چای سیاه و سبز اشتباه گرفت. قرن‌ها است که روغن درخت چای به‌عنوان یک داروی سنتی توسط بومیان مورداستفاده قرارگرفته است. این استرالیایی‌های بومی برگ‌های درخت چای را خرد می‌کردند تا روغن آن را استخراج کنند و سپس برای درمان سرفه و سرماخوردگی استنشاق می‌کردند یا برای بهبودی مستقیماً روی پوست می‌مالیدند. امروزه روغن درخت چای به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان یک روغن 100 درصد رقیق نشده یا تمیز در دسترس است. فرم‌های رقیق‌شده نیز موجود است که از 5 تا 50 درصد قدرت در محصولات طراحی‌شده برای پوست متغیر است. روغن درخت چای حاوی تعدادی ترکیبات است که تحقیقات نشان داده‌اند که باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های خاصی را از بین می‌برد. همچنین به نظر می‌رسد که گلبول‌های سفید خون شما را افزایش می‌دهد که به مبارزه با میکروب‌ها و سایر مهاجمان خارجی کمک می‌کند. این خواص ضد میکروب روغن درخت چای را به یک داروی طبیعی ارزشمند برای درمان بیماری‌های پوستی با باکتریایی و قارچی، جلوگیری از عفونت و بهبودی تبدیل می‌کند. برای آشنایی با کاربردها و فواید این روغن همه‌کاره به ادامه مطلب مراجعه کنید.

تشخیص روغن درخت چای اصل

تشخیص روغن درخت چای اصل

اصل بودن در هر محصول به‌خصوص در محصولات مراقبت پوست بسیار مهم است به همین دلیل باید راه تشخیص اصل بودن هر محصول را بدانید. درصورتی‌که از روغن درخت چای تقلبی و نامرغوب استفاده کنید ممکن است باعث ایجاد ناراحتی‌هایی بر روی پوست شما شود. علاوه بر آن ممکن است با گردش خون در پوست وارد بدن شده و ضررهای جبران‌ناپذیری به بدن شما وارد کند. تشخیص اصل بودن روغن درخت چای متأسفانه توسط افراد عادی انجام نخواهد شد. این کار را افراد متخصص با انجام تست آزمایشگاهی GC/MS انجام می‌دهند؛ اما شما می‌توانید هنگام خرید این محصول این تست را از فروشنده بخواهید. در این آزمایش اجزا و ساختارهای مولکولی روغن درخت چای به تفکیک در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

بوی روغن درخت چای

شاید قبل از هنگام خرید بخواهید بدانید که روغن درخت چای چه بویی می‌دهد؟ شاید بتوان گفت که بوی آن شبیه بوی کافور تازه است و رنگ آن نیز زرد کم‌رنگ است. شاید رنگ و بو نیز راهی برای تشخیص اصل بودن روغن درخت چای باشد.

طبع روغن درخت چای

طبع روغن مورداستفاده برای بسیاری از افراد مهم است و این سؤال را می‌پرسند که طبع روغن درخت چای چیست؟ طبع این روغن گرم است و به همین دلیل شما می‌توانید در درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده کنید. شرکت‌ها سعی دارند که به دلیل طبع گرم روغن درخت چای از آن در تولید کرم‌ها و پمادهای متفاوت استفاده کنند. به دلیل کاربردهای زیاد و مواد مفید تشکیل‌دهنده این روغن شما می‌توانید برای درمان مشکلات بسیاری از آن استفاده کنید.

روغن درخت چای برای پوست

روغن درخت چای برای پوست

روغن درخت چای با تسکین و التیام طیف وسیعی از مشکلات پوستی در ارتقاء سلامت پوست مؤثر است. روغن درخت چای می‌تواند به رفع خشکی پوست و اگزما، پوست چرب، خارش پوست، التهاب، عفونت‌ها، بریدگی و بهبود زخم‌ها، درمان پوست سر، آکنه، پسوریازیس کمک کند. این روغن با کاهش خارش و سوزش به تسکین پوست خشک کمک می‌کند و اگزما را درمان می‌کند. خواص ضدعفونی‌کننده روغن درخت چای ممکن است به توانایی آن در مبارزه با پوست چرب کمک کند و خواص ضدالتهابی آن را برای رفع ناراحتی خارش پوست مفید می‌کند. علاوه بر آن خواص ضد باکتریایی روغن درخت چای آن را به یک التیام دهنده مؤثر زخم تبدیل کرده است. نکته جالب آن است که این روغن با از بین بردن مواد شیمیایی و سلول‌های مرده پوست از پوست سر، شوره سر را درمان خواهد کرد. خواص ضد میکروبی روغن درخت چای یک انتخاب محبوب برای درمان آکنه است. اگرچه تحقیقات علمی وجود ندارد اما شواهد نشان داده‌اند که این روغن در درمان علائم پسوریازیس مفید است.

از روغن درخت چای با چند احتیاط استفاده کنید.

  • روغن درخت چای را نباید مستقیماً روی پوست بمالید. مهم است که روغن را با یک روغن حامل مانند روغن‌زیتون، روغن نارگیل یا روغن بادام رقیق کنید.
  • به ازای هر 1 تا 2 قطره روغن درخت چای 12 قطره روغن حامل اضافه کنید.
  • همچنین هنگام استفاده از روغن درخت چای در اطراف چشم مراقب باشید. قرار گرفتن چشم در معرض روغن می‌تواند باعث قرمزی و تحریک شود.
  • قبل از استفاده از روغن درخت چای یک تست انجام دهید تا مطمئن شوید که پوست شما به روغن درخت چای واکنش نشان نمی‌دهد.

روغن درخت چای برای مو

روغن درخت چای برای مو

روغن درخت چای می‌تواند به درمان بیماری‌های مختلف مانند شوره سر و ریزش مو کمک کند. با تمام مواد شیمیایی شدیدی که امروزه در محصولات مو یافت می‌شود می‌توانید فولیکول موهای خود را از مواد مغذی که موی شما بسیار به آن‌ها نیاز دارد پاک‌ کنید؛ بنابراین اگر از محصولات زیادی استفاده می‌کنید یا موهای خود را اغلب رنگ می‌کنید، می‌توانید موهای خود را در معرض خطر شکستن یا ریزش قرار دهید. استفاده از مقدار کمی روغن درخت چای رقیق‌شده در ساقه مو به جلوگیری از تجمع مواد شیمیایی و پوست مرده کمک می‌کند. این کار موهای شما را سالم و مرطوب نگه می‌دارد که می‌تواند به رشد آن‌ها با سرعت طبیعی کمک کند و از ریزش آن جلوگیری کند.

روغن درخت چای برای ریزش مو

شوره سر به دلیل تجمع پوسته‌های خشک روی پوست سر شما ایجاد می‌شود. در صورت عدم درمان، تجمع پوست مرده درنهایت می‌تواند مانع رشد مو شود. شامپوی حاوی روغن درخت چای می‌تواند فواید ضد قارچی و ضد باکتریایی داشته باشد. این بدان معنی است که از شر آنچه باعث ایجاد پوست مرده روی پوست سر شما می‌شود، خلاص می‌شوید. البته توجه داشته باشید که اگر یک بیماری خود ایمنی دارید، تحت شیمی‌درمانی هستید، تمایل ژنتیکی به ریزش مو دارید یا ریزش مو با افزایش سن همراه است روغن درخت چای به‌احتمال‌زیاد به ریزش مو کمک نمی‌کند.

روغن درخت چای برای جوش

جوش‌ها برآمدگی‌های قرمزرنگ و پر از چرک هستند که در زیر پوست ایجاد می‌شوند. روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتری و ضدعفونی‌کننده قوی است. این خواص ممکن است به درمان عفونت باکتریایی که باعث جوش می‌شود کمک کند. روغن درخت چای را نباید مستقیماً روی پوست مالیده شود زیرا می‌تواند اثر سوزش داشته باشد. در عوض، پنج قطره روغن درخت چای را با یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید. روغن درخت چای رقیق‌شده را روی یک پنبه بریزید و آن را دو یا سه بار در روز روی جوش بمالید. این کار را هرروز انجام دهید تا جای جوش کاملاً از بین برود.

 

خواص هل برای سلامتی و طرز تهیه نوشیدنی آن را در این مقاله بخوانید:

خواص هل

 

روغن درخت چای برای صورت

روغن درخت چای برای صورت

یکی از موارد پرکاربرد روغن درخت چای برای صورت، رفع جوش است که در ارتباط با آن صحبت کردیم. از دیگر مشکلاتی که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند خشکی و چین‌وچروک پوست صورت است. روغن درخت چای می‌تواند پوستی شاداب و صاف را برای شما به ارمغان بیاورد. درواقع یک آب‌رسان برای صورت‌حساب می‌شود. برای خانم‌هایی که همواره به دنبال یک پاک‌کننده آرایشی خوب هستند نیز روغن درخت چای را پیشنهاد می‌کنیم. در این صورت می‌توانید از مسدود ماندن منافذ پوستی نیز جلوگیری کنید. روغن درخت چای همچنین می‌تواند موجب شفافیت پوست صورت شود. ازآنجایی‌که این روغن خاصیت لایه‌برداری دارد، لایه‌های مرده سطح پوست را از بین می‌برد. این خاصیت این روغن به همراه خاصیت ضدالتهابی، پف و سیاهی دور چشم را از بین خواهد برد.

روغن درخت چای برای لک صورت

روغن درخت چای دارای خاصیت ضدلک است که می‌تواند از ایجاد لکه‌ها روی پوست جلوگیری کند. همان‌طور که گفتیم این رون خاصیت لایه‌برداری دارد که می‌توان با حذف سلول‌های مرده پوست و جلوگیری از عفونت باکتریایی و تعادل سطح چربی پوست از ایجاد لک جلوگیری کند. بهتر است برای قوی‌تر شدن اثر این روغن آن را با روغن‌های دیگر ترکیب کنید تا اثرات ضدویروسی، ضد باکتری، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن بیشتر شود.

ماسک روغن درخت چای برای پوست

ماسک روغن درخت چای

برای مشکلات متفاوت پوست می‌توانید به‌صورت‌های مختلفی ماسک روغن درخت چای را درست کنید. در ادامه سه ماسک را برای جوش زیرپوستی، پوست خشک و لک صورت بررسی کرده‌ایم.

ماسک روغن درخت چای برای جوش زیرپوستی

یک قاشق غذاخوری عسل را با دو قاشق چای‌خوری روغن درخت چای مخلوط کنید. به‌اندازه یک قاشق غذاخوری ماست به این مخلوط اضافه کنید و آن‌ها را با مواد یکدست کنید. حال ماسک شما آماده است. آن را روی صورت خود بگذارید و 15 الی 20 دقیقه به آن فرصت دهید. ماسک را با آب ولرم بشویید. برای نتیجه‌گیری بهتر باید هرروز و به‌طور متناوب از این ماسک استفاده کنید.

ماسک روغن درخت چای برای پوست خشک

ازآنجایی‌که این روغن دارای خاصیت آب‌رسانی است و به افزایش تولید کلاژن در پوست کمک می‌کند می‌تواند به پوست خشک کمک کند. یک قاشق غذاخوری بلغور جو دو سر نپخته را با یک قاشق چای‌خوری روغن درخت چای مخلوط کنید. ژل آلوئه ورا را نیز به میزان 1 قاشق چای‌خوری به این مخلوط اضافه کنید. ماسک را روی صورت خود بمالیدد و 20 دقیقه صبر کنید. بعدازآن صورت خود را لازم نیست که بشویید. کافی است با یک پنبه خیس به‌آرامی صورت خود را پاک‌کنید. 3 بار در هفته می‌توانید از این ماسک استفاده کنید.

ماسک روغن درخت چای برای لک صورت

2 قاشق غذاخوری پودر خاک رس سبز را به 4 الی 5 قطره روغن درخت چای اضافه کنید. با این کار خمیری به دست می‌آورید که می‌توانید آن را روی صورت و گردن خود بمالید. به این ماسک نیز 20 دقیقه زمان دهید و بعدازآن با آب ولرم بشویید. اگر استفاده از این ماسک را به‌صورت مداوم ادامه دهید شاهد کاهش لکه‌های صورت خود خواهید بود.

روغن درخت چای برای واژن

روغن درخت چای برای واژن

روغن درخت چای به دلیل خواص ضد قارچی خود برای واژن نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. بررسی‌هایی که روی این روغن انجام‌شده است نشان داده‌اند که توانایی دارد که طیف وسیعی از قارچ‌ها و عفونت‌ها را از بین ببرد. برخی از زنان از شیاف واژینال روغن درخت چای به‌عنوان جایگزینی برای داروهای بدون نسخه و تجویزی عفونت قارچی استفاده می‌کنند. البته باید به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از این روغن باید بسیار احتیاط شود.

روغن درخت چای برای زگیل تناسلی

زگیل بسیار رایج است و بیشتر انواع آن نسبتاً بی‌ضرر هستند. زگیل تناسلی جدی‌ترین نوع است و باید فوراً توسط پزشک معاینه شود. روغن درخت چای در اینجا نیز کارآمد است. روغن درخت چای رقیق‌شده را می‌توان مستقیماً تا 2 بار در روز روی زگیل مالید. ممکن است چند ماه طول بکشد تا نتایج روغن درخت چای را مشاهده کنید؛ بنابراین به‌سرعت انتظار نتیجه‌گیری نداشته باشید. اگر اسانس بسیار غلیظی دارید قبل از استفاده آن را در روغن حامل رقیق کنید.

عوارض روغن درخت چای

عوارض روغن درخت چای

اکثر مردم می‌توانند بدون هیچ مشکلی از روغن درخت چای به‌صورت موضعی استفاده کنند. بااین‌حال روغن درخت چای می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • تحریک پوست
  • بثورات پوستی آلرژیک
  • خارش
  • نیش زدن
  • سوزش
  • سرخی
  • خشکی

برای هرگونه مشکل باید بدانید که چگونه باید از روغن درخت چای استفاده کنید تا بتوانید بهتر نتیجه‌گیری کنید. روغن درخت چای هنگام بلعیدن سمی است. عوارض جانبی جدی ممکن است رخ دهد ازجمله گیجی، عدم کنترل عضلات یا هماهنگی حرکات ارادی (آتاکسی) و کاهش سطح هوشیاری.

ترکیب روغن درخت چای و روغن نارگیل

برای استفاده از روغن درخت چای لازم دارید که آن را با یک روغن حامل ترکیب کنید. روغن نارگیل یکی از بهترین روغن‌ها است که می‌توانید از آن استفاده کنید. روغن نارگیل می‌تواند به‌خوبی روغن درخت چای را رقیق کند؛ بنابراین به‌راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. ترکیب روغن درخت چای به همراه روغن نارگیل به درمان خارش پوست، التهاب پوست، درمان عفونت‌ها، بریدگی و بهبود زخم کمک خواهد کرد.

کلام آخر

روغن درخت چای به‌طور سنتی به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده موضعی و درمان قارچ استفاده می‌شود. این روغن ممکن است در مورد قارچ ناخن پا و احتمالاً پای ورزشکاران مؤثر باشد؛ اما تحقیقات بیشتر موردنیاز است. مطالعات روغن درخت چای برای سایر بیماری‌ها مانند بیماری لثه بی‌نتیجه بوده است. در این مقاله از مجله جوان ایرانی سعی کردیم با روغن درخت چای و کاربردهای آن آشنا شویم. به مقالات دیگر مجله جوان ایرانی نیز سر بزنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا